Våren 2026-2
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Dags att inviga säsongens andra vårtråd (den första finns här), och vi gör det strax före helgen då vi återgår till normaltid. För ingresstrådens musik står den här gången Grieg, Håkan Hagegård samt okänd fotograf.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
De allra första tranorna anlände sedvanligt för någon månad sedan, och trankamerorna har varit igång vid Hornborgasjön sedan den 1 mars. För dagen verkar det dock vara fler tranor på livesändningen från Pulken.
I år är det med viss spänning tranräknarna kollar beståndet, fågelinfluensan har gått hårt åt övervintrande tranor på kontinenten.
Bosse är tranmatare vid Pulken med uppgift att se till att de håller sig där och inte på böndernas åkrar i närheten
Apropå livekameror i naturen så återkommer den stora älgvandringen på SVT även i år.
Solen kikade fram mitt på dagen, men annars har det varit gråmulet och några plusgrader.
Det skymtar lite blå himmel mellan molnen, men det har varit mestadels mulet idag. Fick en kulingvarning tidigare idag, och det stämmer nog för det blåste väldigt kallt när jag var ute en stund på eftermiddagen.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#4 #5 Ungefär samma iakttagelse av dagens väder här. Det var förvisso soligt när jag var ute en sväng vid lunchtid, men det blåste en allt annat än behaglig vind, och det var skönt att komma in i "stugvärmen" igen.
Nu på morgonen är det -3 grader och gräset är vitt av frost. Det tycks vara vindstilla och solen lyser från en klarblå himmel. Det här blir en fin dag!
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
Här skiner solen, även om det finns en dimstråk som smyger i närheten- förhoppningsvis lättar det. Just nu är det plus tre grader, vilket med solens hjälp kan stiga till runt sju under dagen. Det mest positiva är att vinden har avtagit, nu är den bara svag.
Vädret den närmaste tiodagarsperioden ser enligt SMHI inte ut att bjuda på några vårtemperaturer att tala om, vi går in i april månad utan en enda dag med tvåsiffrig plustemperatur enligt deras prognos.
Det var minusgrader i natt och frost i gräset imorse. Nu skiner solen, men en del stackmoln syns på himlen. Temperaturen väntas stiga till 8-10 grader under dagen och vinden ska vara svag.
Meteorologen på radion sa att det skulle bli "varannandagsväder" den närmaste tiden, så imorgon blir det förmodligen regn.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Minusgrader under natten men nu 10 härliga plus och en strålande sol det är fina tider vi går till mötes 🌻
Det blev mycket riktigt en fantastiskt fin vårdag med strålande sol och måttlig vind. Allt fler vårtecken dyker upp. 😊
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
#11: Härligt. 👍
Väder ungefär som igår, halvmulet, plus sju, ganska lite blåst.
Dags att börja snegla på klockorna…😉
- Redigerat 2026-03-28 10:53 av Fornöga
#13: Samma här.
Har redan börjat snegla på klockorna. Ställde om klockan i bilen i torsdags, klockan i digitalkameran tidigare idag och övriga klockor ställer jag om i eftermiddag.
#1414 Tror ingen är lika snabb ur startblocken inför normaltidsomställningen som du- det här året heller! 😁
#15: Har precis fått påminnelsen jag har i mobilen om att ställa om klockorna. Den är inställd på 15.00. 😁
Solsken, plus sex grader och något byig vind. I eftermiddag väntas det mulna på, och senare ikväll kommer det enligt prognosen in ett regnområde.
Solen sken från en klarblå himmel imorse, men nu har molnen dragit in. Det har nog varit runt noll grader i natt, för det var frost (eller kanske dagg) i gräset. Enligt väderapparna är det 3-4 grader.
Påskvädret verkar inte bli mycket att hänga i 🌲…
#19: Det har tydligen redan börjat här. Regn, blåst och ca fyra grader varmt.
#21 Smarrig frukost- min svettiga ostmacka känns plötsligt rätt spartansk…😊
Trevlig resa!
#20 Ungefär samma väderläge här. Visst hopp om uppehåll senare, så man kan ta sig torrskodd till affären.
Blott tre grader lite regn kom under natten och lite mera är på gång sen sol i morgon och övermorgon så jag hoppas några lövhögar torkar upp som jag krattade ihop häromdagen så jag får bort dom innan påsk nu är dom bara dyngsura.
#21 Det där kan man kalla frukost ser rejält gott ut 😋 ha en trevlig resa Herrgrå.
#22: Det duggregnade när jag körde till affären imorse men när jag körde hem hade det slutat. Enligt prognosen kan det bli lite sol i eftermiddag. Vi får väl se om det stämmer.
#24 Här är det också sol, så det blev till att skynda ut för att handla. Butiken hade f.ö. infört de nya momspriserna redan, men det blir ju inte så stor skillnad.
#25 👍
(Just nu är det mest fart vid Pulken i livsändningarna på YT ,länk i #1).
#26: Min butik ska tydligen också ha gjort det, men det var inte så mycket att jag märkte av det. Fast nu när jag tittar på kvittot ser det ut som om priserna sjunkit med någon krona eller några ören här och där.
#19 Dave kan göra så att påskkärringarnas kvastresa blir ganska skumpig…🥴
Solen tittade fram vid lunchtid och varit framme sedan dess, men bara ca sju grader.
#25 Du var också där i lördags! Då kanske vi såg varandra utan att veta om det. 😉
https://djurfoto.ifokus.se/discussion/1637050/tranor-och-annat-vid-hornborgasjon
Lämnar mars med morgonsol och plus fem, men det kan komma upp i 13 under dagens lopp vilket är lite överraskande. Vinden verkar heller inte särskilt besvärande, så det ser ut att bli en fin vårdag på det hela taget.
Mulet imorse, men nu skiner solen. Senast jag kollade (innan solen kom fram) var det ca sex grader. Det ser ut att blåsa en del, för grenarna på träden utanför rör sig rätt mycket.
Det finns ju också mindre trevliga vårtecken. Ett av dem kan jag kryssa av nu, nämligen årets första fästing som hade bitit sig fast på min arm häromdagen.
Solen kikade fram, så nu är det strålande sol och 6 plusgrader.
En solig dag med 11 grader och det ser ut att kunna bli lite vindar i påsk mest på måndag med 19 m/s men ingen varning utfärdad hos oss.
1:a april i morgon en dag jag inte kommer att tro på något jag läser eller hör så det blir inga nyheter för mig man trillar ju dit varje gång så nu låter jag bli att läsa och lyssna det är säkrast så 😁
Varmaste dagen den här våren 14 grader och vitsippor såg jag i förmiddags men även tussilago berättade en vän att hon har på sin tomt så nu går vi riktigt fina tider till mötes våren är här.
- Redigerat 2026-04-01 14:51 av [Vargnatt]
Solsken och svag vind idag. Var ute en sväng på förmiddagen, och det var riktigt varmt i solskenet.
Grådisigt och kyliga vindar när jag var ute vid lunchtid. Förebud om en kulen påskhelg?
#38: Förmodligen. Väderleksrapporten för helgen lät inte så lovande. Åtminstone inte om man vill ha solsken och vårvindar.
#30 Ja, det var några hundra personer där, inte bara hårdskådare. Det var ganska få tubkikare "per capita". Tror det var fler med rejäla kameror.
Jag lämnade också tuben hemma, när det var en arrangerad bussresa över dagen. För dem som klev på i Stockholm blev det 80 mil. Jag klev på i Södertälje.
- Redigerat 2026-04-01 17:36 av kamera0710
Även om åtminstone inte jag upplevde mars månad som särskilt varm så säger statistiken något annat:
"Mars 2026 var en varm marsmånad jämfört med normalperioden 1991–2020. Det var till och med den varmaste marsmånaden i Sverige sedan 1858", skriver SMHI i sin månadsredovisning av vädret.
"Speciellt varmt var det i landets norra delar där flera marsrekord slogs. Omkring 50 stationer hade en varmare mars än tidigare någonsin registrerat."---
Gråtrist väder större delen av dagen men nu visar sig dock solen, även om det är sparsamt med plusgrader, sju stycken närmare bestämt. Det väntade påskvädret ser dessvärre allt annat än behagligt ut- dock kan det ske en ljusning på påskafton här.
- Redigerat 2026-04-02 16:43 av Fornöga
Här har det varit sol större delen av dagen, men nu har molnen tagit över.
En plus grått regn eventuellt lite snö väntas i helgen.
Glad Påsk till er alla 😎
Fyra plus, grått och regnigt, men regnet kan avta uppåt dagen.
Några mil norrut är det strålande sol från en klarblå himmel. Läge för en promenad ut i markerna nu på förmiddagen, för sedan ska det bli lite si och så med påskvädret.
1 plusgrad och strålande sol.
Glad påsk till alla där ute i vårt avlånga land.

Glad Påsk! 🥚🐣🐥🐔🐓
Det blev riktigt fint väder fast regn utlovades men till i morgon ser det ut att komma snö.
Nåt påskpynt blev det inte i år bara tre tuppar på matrumsbordet några ägg som mor målat och en påskgumma hon gjorde av papp hon limmade ihop sen målade och jullöparen ligger kvar på bordet som sig bör julen varar ju ända till påska säger dom som vet men på måndag åker den ut 😃🐣
Glad påsk allihop! 🐓🐤🐰
Här tycks det vara aprilväder på gång. I morse var det klart och fint, sedan har det varit mulet en stor del av dagen. Nu har det varit ganska klart igen ett tag. I natt ska det bli regn och kanske rentav snöblandat enligt prognoserna. Sedan klarnar det upp och blir en övervägande solig påskafton. Vi får se hur mycket som stämmer av detta. 😉
#51: Typiskt aprilväder alltså. 😁
Aprilväder här med och en halv plusgrad 🌨️❄️fortsätter det så här får jag ta fram snöskyffeln igen 😁
Läste nyss hur mycket varmare mars månad har vart.
Oj! Här blev det ingen snö i natt, men det har regnat rejält. Nu på morgonen skiner solen och det är åtminstone halvklart, om än med kraftiga vindar.
Även här har solen trängt igenom molnen, vinden är tilltagande och lär bli värre när ovädret Dave når oss. Åtminstone några som lär glädjas över det är det hårda gardet av fågelskådare som, obekymrade över att andra firar påsk, drar ut till vindskyddet på Kråkudden på Hönö för att skåda havsfåglar i form av stormsvala, havssula och stormfågel som följer stormvindarna in nära kusten.
- Redigerat 2026-04-04 08:29 av Fornöga
Det regnade en hel del i natt men nu är det uppehåll. Rätt mycket moln, men solen tittar fram glimtvis ibland. Blåsigt och 5-6 grader.
- Redigerat 2026-04-04 08:55 av Carmarino
Här i Södertälje snöar det nu.
Vi hart varken snö eller regn, men det var frost inatt.
Nu är det 1 plusgrad och gråmulet.
Här har det varit solsken större delen av eftermiddagen och ca 8-9 grader varmt. Där dock gul kulingvarning och det kändes i bilen när jag var ute och körde. Min bror hade varit vid hamnen i Skälderviken och där slog vågorna upp över piren.
Blåsten har stabiliserats här, men ovädret skall ju inte braka loss förrän om ett dygn. Förutom vinden så är det solsken även här, och det är spöklikt tyst. Här skjuts det ju nästan inga smällare och fyrverkerier alls, och det är en välsignelse.
#62: Tror aldrig vi har haft varken fyrverkerier eller smällare till påsk. Det är nog längre upp på västkusten som det är vanligt.
#63 Ja, eller längre bort från Schartauland kanske? I Värmland och Västmanland där jag bott en gång sköts det friskt på påskafton. Påskbrasor är av tradition däremot vanligt här, inte minst ute på öarna.
#64: Kan inte minnas att vi haft påskbrasor heller. Vi nöjer oss med valborgsmässobålen. 😊
Det kanske inte blir så mycket till eldande här heller i kväll, vad det verkar. 🤔
#66: Nej, det får man hoppas. Med den vinden är risken väldigt stor att elden sprider sig. Fick precis en notis om "brand utomhus" och av kartan att döma verkar det vara Pålsjö mölla. Den ligger rätt nära Sundet, så det blåser nog rätt bra där nere. Trist om det är den.
#67 Det låter inte bra.🤔
#68: Nej, verkligen inte. Det står inget om det i lokaltidningen, och ärendet är avslutat enligt Räddningstjänsten. Adressen visar dock direkt på Pålsjö mölla. Förhoppningsvis var det inte alltför allvarligt.
Får väl se om helgpersonalen på tidningen orkar skriva något om det. Förmodligen jobbar de flesta i Malmö och de är inte ett skvatt intresserade av vad som händer i Helsingborg.
"Lugnet före stormen" är väl vad som råder här- sju grader, regnigt men ute vid Vinga är det redan friska vindar: där är det 15,4 i medelvind och 20,4 i byvind.
Först framåt lunchtid beräknas ovädret ha nått hit, och det verkar ha en något mer sydlig bana än tidigare prognosen utvisat, så att varningarna nu även omfattar Halland och Sjuhärad.
Mulet men inget regn, gul kulingvarning och ca sju grader. Enligt väderapparna blåser det 9-11 m/s, och det verkar stämma.
Fortfarande ingen information om branden igår, så det verkar inte ha varit särskilt allvarligt.
Nu är ovädret här, med regn och kraftig blåst.
Nu har ni det tufft nedåt landet såg SMHI utökat orange varning här blev det vitt snabbt men inga varningar och inte blåser det ännu fast blåst kommer om än långt ifrån med den kraft ni har söderöver. Hoppas allt går bra trots varningar och vindar håller tummarna för er.
Vi har bara blötsnö så den där ger sig iväg snart men det växlade snabbt stora flingor fyllde fort och enligt klart.se kommer det regna.
Måseskär nu 24,6 i medelvind och 33,9 i byvind. (Uppdaterat 14:11) Vinga ingen uppgift, kanske överbelastad.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/stormen-dave-drar-in-over-sverige-svt-rapporterar-direkt
- Redigerat 2026-04-05 14:12 av Fornöga
Det blåser så att huset skakar här på andra våningen. Fast inte lika illa som i Danmark, som väl är. 😮
https://www.dn.se/varlden/danske-lasse-drabbad-av-stormen-husbygget-har-rasat/
Här snöar det igen men det hörs på takplåtarna att det blaskar och ingen blåst har nått fram.
#75 Jösses 33,9 i byvind då är det inte nådigt.
#76 Men jäklar vilka krafter fy sjutton hur det kan bli 😲
Kollade SMHI:s app och den orange stormvarningen för Kattegatt når inte hit. Vi har bara gul kulingvarning, men det hörs att det blåser rätt bra. Fast det verkar som det har lugnat ner sig lite nu. Solen skiner till och från och temperaturen ligger på 9-10 grader enligt väderapparna. Senast jag kollade på min termometer visade den sju grader.
Inte en vind har dragit hit ännu och solen såg snudd på att visa sig men det var bara ljuset genom ett moln som jag bedrog mig på 😁men ännu är det lugnt och tyst i träden dom står stilla inte en kvist rör sig.
Jag har släkt i Götet både i innerstaden och utanför som säger annat än här så jag får se vad dom messar mig om det men det har skakat och tagit i en del vad jag har förstått men mycket mer än så har dom inte sagt.
I morgon måste jag vara i Copenhagen men inga inställda flyg just nu på Swedavia men varningarna ligger där i krokarna på SMHI så det är bara att vänta och se det ligger så i skarven med flera varningar omkring.
Nu även i Sverige, tre mil från mig…
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/V66AAl/stormen-dave-drar-in-smhi-varnar-for-vind
Fortfarande ingen förbindelse med Vinga, och nu heller ej Måseskär, men inne i Göteborgs Hamn noteras 24,5 i medelvind och 32,2 i byvind, och det är väl ungefär det samma här- det skallrar i rutorna och tjuter i knuten…
Det händer tydligen så mycket hela tiden att länken i #80 inte längre visar att en husfasad har blåst ner i Uddevalla. Säkert är det mer som har blåst sönder innan dagen är slut. 😒
En mycket tragisk olycka skedde i stormvädret nära Flensburg i norra Tyskland, då ett trettio meter högt träd föll över deltagare i en äggletningstävling, varvid en 21-årig kvinna, hennes tio månader gamla dotter och en 16-årig flicka omkom.
- Redigerat 2026-04-05 18:01 av Fornöga
Ser att träden utanför fönstret vajar rätt mycket nu, så tydligen har vinden friskat i en hel del. Det är dock fortfarande solsken.
#84 Verkar som om även ni kan få er beskärda del av Dave.
- Redigerat 2026-04-05 18:37 av Fornöga
#85: Enligt Radio Malmöhus har tydligen Dave kommit hit också. Träd har fallit över de mindre vägarna i nordvästra Skåne och tåg mellan Helsingborg och Teckomatorp har ställts in. SJ ställer in all tågtrafik mellan Malmö och Göteborg till ungefär midnatt, men Skånetrafiken fortsätter köra sina tåg.
Jag är rädd att vi inte har sett det värsta än. Stormen visar inga tecken på att avta, snarare verkar det ta i mer och mer. Tydligen är det strömavbrott i ett stort område på Tjörn, ett par mil härifrån. Jag hoppas att jag slipper ta fram vintersovsäcken i natt, och framförallt att det inte händer något med mitt skakiga hus. Jag börjar bli rädd!
#87: Hoppas stormen drar vidare snart.
#81 Stormen har avtagit en aning jämfört med för tre timmar sedan, i hamnen är det nu 22,5 (24,5 då) i medelvind och 27,7 (32,2 förut) i byvind.
"– Kulmen nås just nu och ett par timmar framåt. Det är som blåsigast utmed Bohuskusten, säger SMHI:s meteorolog Emma Härenstam vid 17.45-tiden.
Vid mätstationen Väderöarna, norr om Kungshamn, har vindbyar på hela 38,6 meter per sekund registrerats.
– Det är en bra bit över orkanstyrka, säger Härenstam."---
"Men snart är det värsta över.
– Under kvällen kommer vinden långsamt att avta, även om det kommer fortsätta vara rejält blåsigt, säger Emma Härenstam.
SMHI:s orangea varning för nordvästra Götaland gäller fram till klockan 02 natten mot måndagen."---
"Även under måndagen väntas kraftiga vindar, men betydligt svagare än under söndagen.
– Det blir inte några stormbyar i morgon, men fortfarande mycket hårda vindbyar, säger Härenstam."---
- Redigerat 2026-04-05 19:57 av Fornöga
#89 Jag hoppas att den fortsätter att avta. Nu är hela Tjörn utan ström, men här har jag fortfarande ljus i taket och varma element.
#90 Ja, nu lugnar det säkert ner sig. Tur i oturen ändå att ovädret kom en helg när de flesta kunnat stanna hemma. Samtidigt en tacksamhetens tanke till de som håller samhället igång under svåra förhållanden.
Såg på Instagram att surfarna i Mölle har varit ute i stormvågorna. Åtminstone någon som uppskattar blåsten. 😊
#93: Ja, det är ju en bonus förstås.
#93 Helt klart en fördel med eländet. Nu har det faktiskt avtagit en hel del, även om det fortfarande blåser.
Nu går det åter att komma åt Vingas noteringar. Där är det i realtid 19,4 m/sek i medelvind och 26,5 m/sek i byvind.
Nu är nog faran över. I vanliga fall hade jag sagt att det blåser ganska friskt, men jämfört med igår är det bara ett stilla sus. Min termometer verkar ha hyfsat till sig åtminstone lite och visar +9 grader utomhus. Igår fick den fnatt och visade allt från ca 30 till 70 grader i stormen. Det ska bli övervägande soligt och vinden ska avta ytterligare fram på dagen, så jag kanske rentav ger mig ut ett tag.
- Redigerat 2026-04-06 08:14 av Rådjurstoken
Det snöade hela dagen igår och nu ligger det ett 5 cm tjockt täcke med blötsnö på backen. Men vi är skonad från blåsten, åtminstone än så länge.
Mulet, men lite blå himmel syns mellan molnen, blåsigt men inte lika mycket som igår, 5-6 grader.
Väderläger här kommer i nästa tråd.
- Redigerat 2026-04-06 08:53 av Fornöga
- Redigerat 2026-04-06 08:52 av Fornöga