Sommaren 2026-2
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tchaikovsky: The Seasons, Op. 37a: VI. June. Barcarolle- Bruce Liu.
Dags att byta tråd och vända blad då vi går in i en ny månad, och vi gör det till ett skirt månadsrelaterat musikstycke.
Föregående tråd är här.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2026-06-01 10:14 av Fornöga
Nu är det sommar här också 😁
Idag strålande sol och 14 grader
Som vanligt inleder vi med en tillbakablick på juni förra året, för oss med dåligt väderminne.
Det har varit mulet under natten och morgonen, men ändå relativt varmt (ca 14 grader). Vinden har avtagit lite, men det blåser fortfarande en del. Solen dök upp runt 11-tiden och lär skulla stanna under eftermiddagen åtminstone.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Lite svalare idag än igår just nu 21 grader sol, vind 11 m/s.
Ut på tur aldrig sur!
För stunden 15 grader och regn eventuellt åska jag hoppas men inte en enda blixt på SMHI-s radar bild så det lär inte bli mycket av den saken.
Under tidiga dagen varmt 23 grader torrt och blåsigt så regnet är välkommet och ändå mer Åskar om han behagar masa sig hit 😁⛈️
#0 Det där var vackert och rogivande att lyssna på meditativt och avslappnande musik 👍
I natt måste det ha regnat, för det var vått och stora pölar på parkeringen här utanför när jag vaknade. Sedan var det mulet men uppehåll på förmiddagen, och framåt eftermiddagen långsamt uppklarnande. Nu framåt kvällen är det ganska klart och 15 grader på termometern. Det har blåst friskt hela dagen. I morgon väntas mulet men mest uppehåll.
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
Mest uppehåll? Nu är det småregnigt och ska tydligen fortsätta så framåt förmiddagen…
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
Inget regn i sikte, moln med lite blå himmel här och där, 15 grader.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
13 grader och gråväder det kom en hel del regn och mer väntas i slutet av veckan.
Sitter med ny dator och tangentbordet är helt annorlunda så nu är det bäddat för en massa felskrivningar så ser jag mig inte för blir det tokigt. Inte en tangent tycks sitta där den gjorde på den andra dator så det hör blir roligt ub´´ ja men kolla hur det blir hahaha det här kan det bli vad som helst av 🤣
Det blev mulet och kallt framåt kvällen igår. Det kom några regnskurar.
Nu är det återigen strålande sol och tempen ligger på 15 grader
SMHI:s uppdaterade sammanfattning av vädret i maj 2026.
Tjugotvå grader nu i den kortvariga "värmebölja" som kan komma upp i tjugofem grader under dagen, men redan vid 18-tiden sjunker temperaturen snabbt och det kan bli regn från och till under kvällen och förnatten. Vinden ligger på runt 5 m/sek, med det dubbla i byvind.
#13: Samma här men tydligen ska regnet komma redan i eftermiddag. Det var 14 grader i natt.
Soligt runt 20 grader ute, och jag sitter inne och väntar på ett paket som ska komma mellan 10-13, man blir lätt låst när man måste vänta på paket eller hantverkare…
Ut på tur aldrig sur!
20 grader här grå himmel men nån liten solstråle har trängt sig fram men nu börjar naturen att bli riktigt prunkande och fin.
Jag har ett vilt hörn i ena delen av gården som får växa helt fritt även en mindre kulle på andra sidab men nu har hörnet tagit sig så bra det är egentligen bara ogräs jag rör det inte bara klipper framför och ramar in det men jag vill dra mitt lilla strå till stacken och hjälpa våra bin insekter och småvilt så det där får helt sköta sig själv 😎
#15 Håller med dig man blir låst och det bästa är hemkörningarna utan kvittens det bara står utanför så bekvämt och bra.
- Redigerat 2026-06-03 14:30 av [Vargnatt]
Vad märkligt jag bifogar fil bilden ska synas direkt i inlägget klickar i rutan men icke den kommer inte in och har en ny dator som jag har svårt att navigera rätt på tangentbordet men lika blev det med den gamla.'
Någon mer som råkat ut tro om det kan vara något hos iFokus 🤔 det brukar alltid gå så smidigt utan några som helst problem.
#17: Som det står i ett inlägg på en annan sajt beror det nog på filformatet. Gör om bilden till jpg istället så funkar det förmodligen.
Nu har molnen dragit in och det har börjat blåsa en hel del. Det är lite vått på marken, så förmodligen duggregnar det - eller har duggregnat. Det är ändå förhållandevis varmt - 17 grader.
#18: Det här var lite för avancerat för mig men det gick bra med gamla datorn så jag får se vad jag kan få ihop här 😀 men tack för tips 😎
Här har det varit växlande väder idag. Soligt och mulet om vartannat, och riktigt blåsigt, men av det utlovade regnet blev det bara en kort skur mitt på dagen. Det har varit sommarvarmt, säkert en bit över 20 grader framåt eftermiddagen. Nu börjar det visst droppa igen, och himlen ser rejält mörk ut. Det blir nog en regnig kväll.
- Redigerat 2026-06-03 18:33 av Rådjurstoken
Nu regnar det riktigt ordentligt!
Temperaturen har sjunkit till 15 grader och det har slutat regna. Det ligger några pölar på marken, men jag tror inte det har kommit särskilt mycket regn totalt.
Nationaldagen är en lämplig dag att läsa av försommarvädret i jämförelse år för år, och vädret kan vara minst sagt varierande.
Här är en sammanfattning av vädervariationerna på nationaldagen det senaste decenniet- hur det blir i år får vi återkomma till.
Här har det varit mulet med välbehövliga regnskurar under större delen av dagen, och det ser ut att fortsätta över natten och fram till imorgon. Det blåser fortfarande och temperaturen ligger på 14 grader.
Det har kommit några korta skurar, men det regn som kommit torkar upp snabbt i den väldigt friska vinden.
Ibland stämmer inte prognoserna helt. Nu på sena kvällen är det övervägande klar himmel…
14 grader och uppehåll. Får se om det kommer mer regn. Prognosen säger att det blir under eftermiddagen. Typiskt, för då har jag tvättstugan och den ligger i huset bredvid, så jag måste gå ut när jag ska dit. 🌧
Det har regnat sedan igår kväll. Tempen ligger på 12 grader just nu.
Här har det regnat mer eller mindre nästan hela förmiddagen, men nu tittar solen fram lite. Det är 14 grader och rejält blåsigt.
Inget regn än vad jag kan se, men det är mulet och blåsigt, ca 18 grader.
20 grader både sol och moln och mycket regn har vi fått mer ser det ut att kunna komma i nästa vecka om prognoser håller i sig regnet behövs.
Det kom en kort skur för en stund sedan, men nu tittar solen fram och det ser rätt blått ut på himlen - åtminstone på ena sidan av huset. Har inte kollat om det fortfarande är moln åt andra hållet.
#24 Nationaldagsfirarvädret ser inte ut att bli så mycket att fira. För egen del gör det detsamma, eftersom jag skall tillbringa dagen under det egna taket.
#33: Det var moln på andra sidan huset, och när jag skulle gå ner och hämta tvätten kom det en regnskur. Den hade som väl var dragit förbi när jag skulle gå upp med tvätten. Nu är det uppehållsväder och mulet, men solen lyckas ibland bryta igenom molnen.
Nationaldagen började soligt, men nu mulnar det på. Verkar dock bli regnfritt, och framåt aftonen skall solen åter dominera, enligt prognosen. Fjorton grader som skall kunna bli arton under dagen, svag till måttlig byig vind.
Mulet och 15 grader
Det har varit sol från och till hela dagen, inget regn, inte så mycket vind och ca 18 grader.
14 grader uppehåll igår kväll kom en hel del regn. Nyss hemkommen från affären och blev jagad och attackerad av en fiskmås dom där är inte nådiga nu när dom vaktar sina bon.
Klarade mig undan skador men så pass nära huvudet så fötterna snuddade i jag kan lova att jag kom hem fortare än normalt 😂
Det har regnat i natt. Nu är det mulet och ca 14 grader. Det ser inte ut att blåsa särskilt mycket.
16 grader, mulet men uppehåll. Kan bli en del regn i e.m., eventuellt med åska.
Det hördes några åskknallar under eftermiddagen, men av ljudet att döma var det inte särskilt nära. Nu regnar det - välbehövligt.
Lågtrycken verkar stå som spön i backen här den närmaste tiodygnsperioden. 🌧
#44: Här är nog alla skolavslutningar avklarade. Åtminstone för studenterna. Har inte koll på övriga klasser, men kanske det är några som slutar nästa vecka också.
Nästa helg vill jag ha fint väder, för då ska jag ut på en trädgårdsresa uppigenom Mellansverige! Här har det varit växlande molnighet och uppehåll idag. Just nu klar himmel med sol på väg neråt.
Idag har det varit mest mulet men uppehåll. Lite uppklarnande med sol under eftermiddagen, men nu verkar det mulna på igen. Det är 17 grader och förstås blåsigt. I morgon väntas regn hela dagen.
22 grader en hel del moln regn på väg mot kvällen och i morgon ser vi ut att få åska på eftermiddagen. Just nu känns det kvavt och lågt som om oväder skulle vara på väg in men det är i Örebro Filipstad och Norrköping så än når det oss inte och ingen åska i det enligt radarbilden men så känns det som om åskan kan komma redan idag.
Ska jag tro prognosen för veckan inför midsommar så är det regn som gäller så när klippa gräset inför midsommarhelgen ja ja bara vänta och se dom har ställt fel "diagnoser" förr 😄
Det har åskat och regnat från och till hela dagen, men åskan har inte verkat vara direkt i närheten. Åtminstone inte att döma av mullret. Några blixtar har jag inte lagt märke till. Har fått tända en lampa i datorrummet, för det är rätt mörkt inomhus. Temperaturen håller sig runt 14-16 grader.
Idag på förmiddagen var det rena höstrusket med regn och blåst. Fortfarande är himlen mörk inåt land, men annars har det klarnat upp och blivit ganska soligt, om än med kraftiga vindar fortfarande. Just nu 14 grader.
Det regnade i ghelgen, men det har varit sol både igår och idag. Tempen pendlar mellan 15 och 18 grader
Nu börjar de första prognoserna för midsommarvädret droppa ner.
#52: För min del spelar det ingen roll. Kommer att vara inomhus större delen av midsommarafton. 😊
- Redigerat 2026-06-10 11:12 av Carmarino
Midsommar? Temperaturen här är tio grader nu på eftermiddagen. I morse var det tolv. Inte särskilt imponerande, även om jag föredrar svalt och ostadigt väder framför den hemska värmeböljan som det har varnats för. Vädret har varit väldigt växlande idag. Sol, moln, regnskurar och den ständiga blåsten.
#54: Väldigt växlande här också, men vi har åtminstone haft 14 grader. Föredrar det framför 28-30 graders värme i alla fall. 🥵
Temperaturen denna sommarmorgon ligger på nio grader. Men solen lyser från en klarblå himmel, så det kan nog bli lite varmare fram på dagen.
17-18 grader sol och moln sen ser det ut att kunna regna en del till veckan.
Sitter med oro min far 97 år åkte alldeles nyss in akut till lasarettet så jag får se vad det blir av det här om det är något allvarligt eller om han kan hämta igen sig. Kände inte igen honom alls men han är 97 år och 3 månader det är en väldigt hög ålder och jag har vart mentalt förberedd många år när föräldrar blir så gamla.
Varierande väder idag. Solsken imorse och nu, men dessemellan regn, runt 14 grader och en del blåst.
Sjutton grader, mestadels soligt, inte så blåsigt som igår.
Ser att SMHI skall göra om sina procentsatser för regnrisken i dygnsprognoserna- på tiden…
#58 Fina bilder! 👍
#58 Härligt! Många spännande fåglar i ett fantastiskt landskap. 👍
Nu i den tidiga morgonen visar termometern +6 grader. Det känns inte alltför somrigt, men himlen är klar och nästan helt utan moln.
#62: Vi har ett par grader mer, men klarblå himmel och sol även här.
22 grader men SMHI säger 18 så dom ljuger visst lite 😉 ja vad säger man det där med väder och vind är som ett lottospel antingen vinner man eller så förlorar man 😁
Jag skrev igår om min far som åkte in akut han är hemma igen en krutgubbe är han precis som min farfar var och det ser ok ut nu om än inte helt bra men han harvar på och gör det oerhört bra för att vara så pass gammal men han är under läkares uppsikt så vi får se vart det tar vägen för stunden hyfsat lugnt.
#58 Helt fantastiska bilder 👍 jag är inte insatt i fågelarter men det där är så tjusigt att se på du har verkligen kunskapen att både ta bild men också kunskapen om det du tar bild på det är imponerande 😎
12 grader lite regn och grått det kan komma upp till 15-16 mm regn idag 🌧️
Omväxlande mulet, regn och sol, ca 14 grader.
Idag slår regnet i backen så det står härliga till. Tempen liogger på 12 grader så dett blir att pyssla hemma idag.
Sjutton grader och ömsom sol, ömsom moln, men skurfritt så här långt idag. Kändes lite svalt när jag var ute för att hämta månadspizzan förut, men det kom en del varmare vindpustar också.
Nu går vi snart in i midsommarveckan (visst går det fort?)- och vädret verkar variera väldeliga hela vägen fram till midsommar, då det endera blir oväder alternativt vackert väder- prognosen ser väl inte helt solklar ut.
Regnar för fullt här med och löv som åkt ner på marken det ser mer ut som i början på hösten än några dagar före midsommar 😄
I Västerbotten har dom inte så kul strömlöst och nedfallna träd.
https://www.sverigesradio.se/artikel/ovadret-har-dragit-in-tusentals-utan-strom
12 grader och gråväder men uppehåll och nu närmar sig midsommar så "midsommaruniformen" har åkt fram den ska vädras dammas av och piffas till blusen och timpen (huvudbonad) tvättas och strykas hoppas det inte blir allt för varmt dräkterna är så varma med sina kjolar att ha på sig.
Härligt med alla som bär dräkter här det blir en sån underbar stämning och det känns midsommar på riktigt😎
Verkar som om vädret stabiliserats lite nu och blivit lite mer "somrigt", för att citera Ida i visan. Visserligen bara sexton grader ännu, men soligt och hopp om att temperaturen kan hålla sig runt tjugogradersstrecket på dagarna fram till midsommar.
#70 Trevligt att hembygdsdräkterna verkar "inne" nu, och även så bland yngre generationer.
#71: Enligt SMHI imorse kan det bli uppemot 30 grader i helgen. 🥵
Nu är det runt 14, mulet och emellanåt lite regn.
- Redigerat 2026-06-16 10:32 av Carmarino
#71 Ja det är verkligen intresse för dräkterna och roligt att unga vill ha. Jag växte upp med dräkt men den i bild har jag bara haft i 20-22 år och min mor hade sin Valbodräkt när hon levde hon är född och uppvuxen i Forsbacka och det var alltid så roligt för oss att sätta på oss dom där då var det midsommar på riktigt.
Jag imponeras av dom som kan sy för jäklar vilket jobb med alla detaljer i landets olika dräkter vilka konstverk 👍
Så här ser det ut hos oss på midsommar filmen är några år gammal och vi slår följe med spelmännen som kommer med kyrkbåtarna vid södra brofästet för en promenad över bron och ner till Sammilsdalgropen och majstångs resning.
När dom börjar hoppa små grodorna då går jag hem 🤣
Idag har det faktiskt varit soligt och fint hela dagen. Inte "allt på en gång" som de senaste dagarna. Blåser gör det förstås fortfarande och just nu är det 15 grader. Några 30 grader tror jag inte att vi får i helgen, men däremot kan vi nog passera 20-strecket.
#73 Härligt med midsommar i Leksand! Vi kan allt fira här i Bohuslän också, jag har till och med gångavstånd till ett ställe där det brukar vara fullt med folk som dansar kring midsommarstången i fina dräkter till skön musik med dragspel, fioler och nyckelharpor. Det ser jag fram emot.
Femton grader, regnvått och inte särskilt inspirerande väder. Skurbältet som skulle anlända först i eftermiddag enligt väderleksrapporten verkar ha tagit en genväg.
Vad vore en midsommarhelg utan jordgubbsoro? 😏
#75: Mulet och svalt här, men sol är utlovat till i eftermiddag.
Jordgubbsbrist även här. På grund av det kalla vädret hinner bären inte mogna i tid.
- Redigerat 2026-06-17 09:25 av Carmarino
Efter några dagars regn och ruskväder har solen återigen tittat fram.
16 grader just nu.
#74: Det är det som är så härligt med alla traditioner landet över under midsommar all musik alla dräkter det bjuder in till en sån härlig atmosfär 😎
Här har det hittills varit uppehåll, om än mulet idag. Nu börjar regnet droppa så smått, och enligt prognosen ska det bli en regnig kväll. Det är 14 grader.
I natt har det regnat, och det är en mulen, blåsig och höstlik morgon. Fortfarande 14 grader. Men enligt prognosen ska det klarna upp fram på dagen. Vi får se hur det blir.
Det har regnat i natt, men det var ändå runt 15 grader. Än så länge är det mulet, men solen har börjat titta fram lite. I eftermiddag är prognosen solsken.
En gråmulen dag. 13 grader.
Hoppas vi får tillbaka solen tills imorgon.
Ut på vägarna i midsommar? Trafikverkets vägkarta visar vägarbetsläget.
21 grader men svalt och bra i morse när jag klippte gräset. Lite blått mellan molnen solen kikar fram nån gång då och då.
Oväder gul varning till Lördag ett väldigt stort område en meteorolog sa att det kan bli ganska dramatiskt en annan trodde på eventuell tromb som kan dra förbi men vart var väldigt svårt att säga.
Det känns redan i luften att något är på gång till helgen en fuktig varm luft så där som det brukar bli när oväder och åska är på G men jag klagar inte älskar dom här ovädren så det blir jag och min shamantrumma perfekt väder för en trumresa tack vare åskan så jag hoppas den masar sig hit och inte bara går förbi⛈️
Här ser det ut att bli lite blandat men åtminstone uppehåll i morgon. Idag har det varit mulet i stort sett fram till nu, men nu börjar det så sakta klarna upp. 17 grader.
Solsken och blåsigt, men ljumma vindar och rätt varmt.

Kyrkbåtsroddare i Leksand.
Oavsett vad det blir för väder, vad ni tänker äta och göra i midsommar vill jag härmed önska alla vänner i årstidstråden en angenäm helg och gör det med att från Nostalgi iFokus reprisera ett gammalt vykort passande i sammanhanget.
- Redigerat 2026-06-18 17:29 av Fornöga
#87: Önskar dig, och alla andra här, en riktigt fin midsommarhelg. 💐🇸🇪
- Redigerat 2026-06-18 18:13 av Carmarino
Vilken morgon det brukar vara tyst dom här timmarna på morgonen när jag går upp men här tycks dom redan fira midsommarafton en massa bilar och folk traskar förbi och hög hög musik en hel drös tycks ha börjat fira och stör min morgon frid sickna lymlar va hahaha gå och lägg er så jag får dricka morgonkaffet i lugn och ro 🤣
Glad Midsommar på Er 🌻
#87: Härlig bild att se undrar vilket år den kan ha tagits. Bron har dom byggt om några gånger men ändå är den sig så likt och den där planeras att byggas om helt om kanske en 20-30 år det pratas också om att nuvarande bro kanske blir gång och cykelväg med en helt ny bro vid sidan om men det där ligger så långt in i framtiden.
Förr i tiden var där en flottbro och kvist mor som öppnat och stängt i 25 års tid för sjöfart det är imponerande hur hon jobbar. Båtarna Gustav Wasa oh Engelbrekt finns kvar på sina platser och kör turister.
- Redigerat 2026-06-19 04:59 av [Vargnatt]
Det syns en del moln på himlen, men mestadels är det soligt. Vinden verkar vara hyfsat svag. Mina väderappar säger 18-20 grader, vilket förmodligen stämmer. Min egen termometer hänger ju mitt i solgasset och visar därför en betydligt högre temperatur.
Strålande sol och 14 grader.
Mestadels sol, svag vind och redan 21 grader här, så idag blir det ingen vinterjacka på. Men ett oväder verkar ruva runt hörnet…😮
#90 Tyvärr är bilden ocirkulerad och det finns ingen tidsangivelse på den. Samma vykort finns på Tradera, men inte heller det kortet är cirkulerat. Filmen var sevärd!
Midsommarmatbörsen: 1 kartong jordgubbar 79:90, färskpotatis 4:95 kg.
Struntade i gubbkartongen, köpte jordgubbsbakelser istället.
- Redigerat 2026-06-19 12:07 av Fornöga
#93 Åskvarningen för midsommardagen utökad.
#94: Det blev både jordgubbar med vaniljglass till efterrätt och jordgubbstårta till kaffet. En del av jordgubbarna kom direkt från min brors och svägerskas trädgård, men gubbarna i tårtan var köpta. Bägge sorterna var goda.
- Redigerat 2026-06-19 18:26 av Carmarino
Det blev vaniljglass med jordgubbar för mig också, efter vår midsommarlunch med släkten. 🙂 Midsommarvädret har varit strålande, kanske 25 grader och helt klart läge för shorts och t-shirt. Nu framåt kvällen har temperaturen sjunkit till 22 grader.
Lämplig avslutning! 😉
⬅