Vad händer i tidsomställningsfrågan?
EU-parlamentet röstade 2019 för att omställningen mellan sommar- och vintertid skulle slopas. Men som vi sett i våra vinter- respektive sommartidstrådar har inget hänt i frågan sedan dess, ministerrådet har av någon anledning inte drivit ärendet vidare.
Efter påtryckningar har man nu kommit så långt (?) att det skall göras en ny studie om konsekvenserna av ett upphörande av omställningen. Det låter bekant - utredningar är väl politikens motsvarighet till hockeyns "fisklir", lågintensitet för att låta tiden rinna iväg. En finsk politiker som drivit frågan tycker i alla fall att det trots allt är ett steg i rätt riktning- alltid något… 🕒🕑🤷♂️
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2025-09-11 11:10 av Fornöga
#0: En ny studie …….igen. Kan det vara så svårt att besluta. Konsekvenser javisst men med lite vilja går allt lösa.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1: Undrar hur mycket alla dessa studier och utredningar kostar oss skattebetalare? De allra flesta utmynnar ju dessutom i ingenting.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Så skönt att vi betalar för deras förmåga att hitta på skit, och oförmåga att genomföra något.
Mvh // Johan
#3: Ja hur ofta är det inte vi hör "vi ska tillsätta en utredning". Man riktigt hör hur pengarna tickar.
- Redigerat 2025-09-11 13:18 av beem
Göras en ny studie om konsekvenserna av ett upphörande av omställningen, konsekvenser kom den dagen det infördes innan hade vi inga problem det var införandet som gav konsekvenser för både människor och djur.
Meeeen det här är som alltid dom gör något får ner det på ett papper sen heter det att dom har gjort något bra för finns det på ett papper så har dom ju gjort något och kan känna sig stolta 🤓
#5: 🙂👍
Hade hoppats på att vi skulle slippa ställa om klockan fler gånger 😟Det är bara dumheter att vi skall hålla på så. Låt svensk normaltid vara svensk normaltid.
#7 Ja, vi lär få ställa tillbaka klockan en timme den 26 oktober- "same procedure as every year", för att låna ett känt uttryck. 😏
#8: Dumheter är vad det är
Det här är ju rent löjligt när man börjar gräva i det 1916 infördes sommartid på prov för att spara energi under första världskriget men det uppskattades inte och fick inte upprepas.
1980 var det tydligen dags igen och då permanent för vi skulle anpassa oss efter andra Europeiska länder men ge mig en smäll därbak alla i Europa har inte helt samma tider men vi skulle anpassa oss till Europa.
1996 var det dags igen när vi följer EU-s regelverk om gemensam tid i Europa.
Jaha ja så alla länder i Europa har gemensam tid. Ok men det är inte sanningen men försöka duger Litauen som exempel just nu i skrivande stund har tiden 16.45 och jag skriver kl 15.45 så jo jo och tjena alla tomma ord som daylight saving time i Sverige det här är bara skitsnack och åter igen allt finns på papper det är snyggt men verkligheten är en annan det vet vi alla som lever det vanliga livet 😎
Ta bort eländet med tidsomställning!
Det här är ju märkligt vi klagar år ut och år in varför lyssnar man inte på oss och finns det ens någon i vårt land som faktiskt vill ha det här 🤔jag tror inte jag hört någon som är positivt inställd tvärtom ut med eländet brukar folk säga 🕒
#12 Tyvärr verkar det inte vara någon prioriterad fråga för politikerna, varken här hemma eller i EU-parlamentet. 🤷♂️
Nu närmast kan vi sikta in oss på en annan omställning även om klockorna inte berörs- på måndag är det höstdagjämning.
(Det står fel veckodag i brödtexten på länkartikeln nedan, det är alltså måndag som gäller.)
- Redigerat 2025-09-19 17:11 av Fornöga
Själv är jag ganska flexibel och jag har förmånen att också kunna flexa på jobbet. Men jag har bekanta som är mer beroende av regelbunden sömn, som inte gillar tidsomställningen.
Jag är också flexibel men en timme hit och dit vad behöver vi den för vi klarade oss förr så varför inte idag.
Aktuellt från radiotablån: "Vad skulle vara bäst för hjärnan och psyket – ständig vintertid, ständig sommartid eller dagens system med sommar- och vintertid? Och hur kan en liten tidsomställning på bara en timme påverka oss så mycket? Psykiatern och författaren Anders Hansen reder ut tillsammans med Louise Epstein."
Ständig vintertid! Tack!
Vi borde hålla oss till normaltid för vår longitud GMT+1
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Jag älskar ljusa morgnar och skumma kvällar.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
#17: Håller med. Det är ju det som är normaltid.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag är också för normaltid. Som pensionär med möjlighet att mer planera min dag spelar tidsförskjutningen visserligen mindre roll än det gjorde när jag var ute i arbetslivet- då protesterade min biologiska klocka mot tidsmanipulationen.
Verkar dock som om som ministerrådet är strängt upptagna med viktigare frågor än tidsomställningen. Som korvklassificeringen…🙄 (Ja- ironi…)
- Redigerat 2025-10-21 15:42 av Fornöga
#21: Korvfrågan är väl MYCKET viktigare i deras ögon!
😂🙄😂
Snart är det dags igen bara att sätta på sig ett falskt leende och låtsas gilla läget att det är lika roligt och nyttigt varje gång 🙃
Det är sant den där körven måste ha betydligt mer betydelse än tidsomställningen den ödslar dom järnet på 🤣
Körv är körv med eller utan kött ser man ut som en körv så är man en körv 🌭😎
https://www.youtube.com/watch?v=p1MfXTdEzL4&list=RDp1MfXTdEzL4&start_radio=1
- Redigerat 2025-10-22 14:53 av [Winternight]
För att apostrofera rubriken händer det i tidsomställningsfrågan att vi inatt klockan tre återgår till normaltid i och med uren ställs om till klockan två. Rent praktiskt vrider väl de flesta av oss om visarna redan ikväll eller gör det i morgon bitti.🕒⏪🕑
- Redigerat 2025-10-25 07:30 av Fornöga
#24 Susanne behöver inte ställa om klockorna. 😊
Nu är det dags att vara extra uppmärksamma på omgivningarna när ni kör bil på landsvägarna under gryning och skymning, för det blir alltid en topp i viltolyckorna när vi ställer om till sommar- eller vintertid. Djuren lär sig i viss mån när det brukar vara rusningstrafik på morgonen när alla ska till sina jobb, och när det brukar vara lugnt så att man kan springa över. En morgon är det inte alls lugnt när det brukar vara det, men djuren följer sina vanor och springer över när de brukar ändå. Bäst att ha extra koll i dikena och runt omkring alltså.
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
Stressforskaren säger ja till vintertid- gynnar kropp och hälsa
Enligt sömn- och stressforskaren Arne Lowden är vintertid, eller normaltid, den tid som bäst gynnar vår kropp och hälsa. Framförallt tack vare det viktiga morgonljuset.
Våra kroppar reagerar starkare på dagsljus på morgonen än på eftermiddagen, vilket hjälper oss att vakna och hålla en stabil dygnsrytm.
“Det är viktig för oss. Dygnsrytmen reglerar ju sömn, energi, pigghet och humör. Våra kroppar och organ är beroende av den,” säger Lowden till SvD.
https://news55.se/halsa/stressforskaren-sager-ja-till-vintertid-gynnar-kropp-och-halsa/
Att skyffla ärenden på den politiska utredningsstacken är ingen isolerad svensk specialitet även om det ofta känns så…🙄
- Redigerat 2025-10-25 13:22 av Fornöga
Aftonbladet: "När ett slutgiltigt beslut fattats har parlamentet bedömt att det kommer att ta ytterligare 18 månader innan ett avskaffande kan göras.
"– Om vi kommer överens med dem nu under hösten skulle vi kunna sluta ställa om klockan till sommaren 2027, säger Johan Danielsson.
Gör man inte det ser Danielsson en stor risk för att det hela kommer att rinna ut i sanden.) "När ett slutgiltigt beslut fattats har parlamentet bedömt att det kommer att ta ytterligare 18 månader innan ett avskaffande kan göras."---
"Don't stop thinking about tomorrow
Don't stop, it'll soon be here
It'll be better than before
Yesterday's gone, yesterday's gone"
Fleetwood Mac
😉
- Redigerat 2025-10-25 13:20 av Fornöga
Sådär nu är klockorna omställda brukar alltid göra det i god tid och enbart datorn och telefonen ställer om automatiskt resten av klockorna är manuella🕒
Har ställt om alla klockor och ändrat timerinställningarna. Fast som vanligt är det väl någon klocka jag har missat. 😊
Klockan i bilen får vänta till måndag när jag ska köra och handla.
Verkar ha kommit i mål som god (?) trea i klockomställningsligan. Allt är klart, tiden är normaliserad på alla åtta objekten. 🥉

"Ursäkta, vad är klockan?", bild från YouTube.
Du har väl kommit ihåg att vrida tillbaka visarna? Själv missade jag inställningen på mobiltelefonen, i övrigt gick det urbra.
#33: Än så länge har jag inte hittat några klockor jag missat att ändra. Så jag tror jag har hittat alla. 😊
Jag såg nyss en som jag missat jag som trodde mig kommit ihåg alla i år, snopet 😳men ok det var bara en liten väckarklocka som står dolt så jag får väl ursäkta mig med det att den står lite gömd för det är väl inte så illa så jag kan ha glömt den 😉
Jag har 2 batteriradio och 1 klockradio som jag ställer om manuellt. Övriga går på automatik.
Jaa jag har radio och klockradio 🤔. Jag tillhör nog en utrotningshotad art 😃
- Redigerat 2025-10-26 15:38 av beem
#0: Ingenting uppenbarligen. 😒
Hur ,många år har de diskuterat om vi skall skippa omställningen eller inte ? Det är bra många, och om jag inte missminner mig, så är det majoritet på att INTE ställa om klockorna …här i Sverige i varje fall ?
#37 Nej, det verkar mest bara vara i Finland som frågan lever. 🤷♂️
Så är vi åter i normaltid och nu lär man väl inte höra mycket av den frågan förrän det blir omställning nästa gång, vilket sker natten mot den 29 mars 2026. En och annan är dock inte riktigt färdig med återgången till normaltid- Maria Näslund i GP dröjer sig i kåseriform kvar kring den senaste omställningen.
- Redigerat 2025-11-07 12:22 av Fornöga
Sommartid, normaltid- eller rent av global tid? Det enda säkra är att tiden rinner iväg…⌛
Ja vad säger man det ligger i tiden med tidernas bråk 😁
Nämen det här med global tid hur tusan har dom tänkt sig att knåpa ihop det 🤔världen över jag tänker på när vi reser om tidsomställningar jösses det där lär dom få jobba med hela universum solen och månen för att komma överens om och solen och månen lär vinna den ronden som bestämmer vart dags och nattljuset befinner sig globalt det kan bli en himla röra vem som lever i dag och natt 😁
Inget nytt under solen- vi fortsätter att vrida på visarna, och i år sker det klockan 02.00 natten mot den 29 mars, då vi flyttar fram visarna en timme. 🕑➡ 🕒
Jahapp ja så var det dags för det här eländet igen 😁
Men VARFÖR kan vi inte bli av med detta elände?
Det här känns så futtigt och istället för att vi ska behöva hålla på med klockan som ställer till det för många och kostar pengar vi har ett betydligt allvarligare läge att ta i tu med en värld som snudd på står i brand där ska vi lägga energin att förbättra inte på att hålla på och ställa om klockor så det här borde dom lägga ner bums bara sätt stopp för det här larvet med vintertid och sommartid.
De har pratat om det så länge att jag inte tror att det skall bli någon ändring.
#46: Jag trior också att det inte blir någon ändring.
Eller också bestämmer de sig och så är allt klart!
Det här får vi nog dras med till döddagar bara att gilla läget, inte 😅
Vare sig vi vill eller ej: kl. 02.00 natten mot söndagen den 29 mars vrids klockorna fram en timme. 🕑➡🕒
Få av oss lär väl göra det där och då- vissa ställer om på lördag kväll, andra på söndag morgon. Ytterligare några glömmer det, eller struntar i proceduren, som Susanne, som vi uppmärksammat tidigare (#25).
- Redigerat 2026-03-26 09:06 av Fornöga
#50: I artikeln står "Eller normaltid, som hon säger." Den som skrev det vet uppenbarligen inte att det är så det heter. Det heter inte vintertid, men de flesta verkar ha glömt det. Normaltid heter det för att det är den tidszon som gäller för Sverige.
#51 Sökte på "normaltid" i den här tråden och finner att bruket av begreppet är vedertaget hos oss. 😉
#52: Vi är klokare än journalisterna. 😊
#53 Sannerligen!
- Redigerat 2026-03-26 09:38 av Fornöga
Back to basics- snart dags att vrida fram! 🔜
#55: Tyvärr…
#55: Började i torsdags eftermiddag med att ändra klockan i bilen. Ska inte använda den förrän på måndag, så jag tyckte att jag lika gärna kunde ändra i god tid. 😁
#57 Trevlig sommar då, bilen! 😎
Det saknas inte expertutlåtanden om vad som sker respektive inte sker med oss i samband med övergång till normaltid respektive vintertid. Här är ännu ett.
Läs gärna #26 och ta det till er, igen!
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
#60: 👍
Trodde jag hade ställt om alla klockorna, men som vanligt hade jag missat en. Kanske är det fler, men jag hoppas inte det. Så just nu är klockan kvart i åtta här hos mig. 😁
#62 Du har sju timmar på dig för att kolla så det verkligen stämmer…😉
#63: Tror jag väntar och ser om det dyker upp någon mer. Har redan kollat två gånger, så jag lär förmodligen inte hitta någon ändå. 😁
Den jag inte hade ändrat står högt uppe på ett skåp, så den är lätt att missa. Brukar dock kolla den när jag sitter i stolen framför teven, så då ser jag den.
#64 Släpp den nu inte med blicken till den 25 oktober, då du måste vrida timvisaren åt andra hållet. 👁🗨🕒
#65: Har skrivit en påminnelse i mobilen att jag ska ändra den. 😁
Glöm inte att skriva en lapp med påminnelse om var du har mobiltelefonen. Bra ställe att förvara lappen är under klockan. 😉
#67: Har alltid den mobilen med mig, och den låter rätt mycket när påminnelselarmet startar, så den är svår att missa. 😊
#68 Dags för mig att gå omställningsrundan. Hittar jag sju av åtta klockor blir jag nöjd.
#69: Lycka till. Ska snart ta fram pallen så jag når upp till klockan på kattskåpet. 😺
#69 Åtta klockor är nu före sin tid, eller "normala" om man så vill. Återstår datorn och mobilen, som jag hoppas sköter sig själva.
#71: Normaltid är det vi lämnar för sommartid.
#73 Okej, i så fall är klockorna somriga. Och jag är vilse i tiden. 🎅
- Redigerat 2026-03-28 20:30 av Fornöga
Jag har bara 1 klocka att ställa om.
De övriga sköter sig själva 🙂
Har två klockor inomhus att ställa om och den i bilen. Annars ställer klockorna om sig själv.
Seg start på denna söndag.🥱 Telefonen och datorn hade klarat av att ställa om sig själva, så nu är samtliga mina tio enheter omställda. Synd att man inte har omställningsbidrag…😏
#77: Har inte kollat datorn än, men den är rätt ny så jag förutsätter att den har fixat omställningen. Det gjorde den i alla fall i höstas. De nyare mobilerna har ändrats men de gamla fick jag ställa om manuellt, trots att automatisk uppdatering är aktiverad.
"Omställningen kan tas bort – om `två-tre´ år. ", skriver SvD1 i en delvis prenumerantlåst artikel.
"För några år sedan såg det ut som om vi skulle slippa ställa om klockan. Men frågan om slopad sommar- och vintertid fastnade i EU-maskineriet. Nu ger EU-parlamentets chefsförhandlare en prognos för när det faktiskt kan ske."---
1/Går ej att välja bort cookies på SvD utan att betala.
- Redigerat 2026-03-29 09:22 av Fornöga
#79: Sade de inte precis det redan för några år sedan?
#80 Jo, man känner igen fisklirandet vid det här laget…🙄
#26 #60 Och olyckor med hjortdjur tycks (åtminstone i USA) vara ännu fler vid övergången till normaltid enligt forskare. 🤔
- Redigerat 2026-03-31 09:43 av Fornöga