Sommaren 2026-1
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Upptaktsmusik till sommaren är Peterson-Bergers Sommarsång i Lasse Wellanders tolkning, bildsatt av Tomas Ericsson.
Av tradition brukar vi hålla oss till att inviga sommartråden lagom till Kristi Himmelfärdsdag (14 maj i år), men trots att vi inte fått meteorlogisk sommar mer än i en stor bit av Skåne startar vi sommartråden lite tidigare i år, av den enkla anledningen att den senaste vårtråden är fylld och det känns inte särskilt meningsfullt att starta ännu en.
Vanligtvis sammanfattar vi vid säsongövergångarna den gångna periodens väder, men vi sparar det till månadsslutet den här gången, då vi kan minnas såväl månadens som vårens väder.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2026-05-06 08:51 av Fornöga
Den meteorologiska sommaren smyger sig på oss så sakteliga, i år tog den nästan en månad längre tid på sig innan den visade sig, och då bara i delar av Skåne.
Läget igår:
https://www.expressen.se/nyheter/vader/sommaren-ar-har-men-i-norr-ar-det-vinter/
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sommaren-ar-har-for-vissa
- Redigerat 2026-05-06 08:54 av Fornöga
Fortfarande bara vår i nordvästra Skåne. Nåja, det är rätt skönt att kunna njuta av våren ett tag till.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
13 grader lite sol ibland men kall luft och lite vindar inte det finaste vårvädret men grönt och fint har det blivit.
Pratade med grannen nyss det var inrymt i skolor i Avesta hennes dotter dotter som går i femman inrymdes i gymnastiksalen tack och lov ett leksaks vapen men det kommer lite nära jag tänker på hur hon springer och leker så oskyldigt här hos sin mormor man kan inte annat än bli tagen över vilken verklighet vi lever i dag.
Det "står stilla" nu- vädret ungefär som igår, soligt, inte särskilt varmt (elva grader nu- kan bli fjorton) och småblåsigt. Nästa vecka verkar det komma en del regn, och det lär behövas…
Det var mulet imorse men sedan kom solen fram och det kändes rätt varmt. Fast det blåste en lite kylig vind. Tror det har varit 12-14 grader.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Elva grader nu, som kanske blit sexton under dagen. Sol, och vind ungefär som igår.
Så här års brukar långtidsprognoserna för vädret dugga tätt - här är en. 😏
17 grader lite sol och moln om vart annat men torrt och risk för skogsbrand står det på SMHI men det brukar stå gräsbrand normalt den här tiden så nu är det tydligen riktigt torrt hoppas folk ger f i att grilla.
Gräset börjar ta sig snart blir det klippa av ser jag men lite regn till veckan först sen ska jag klippa första gången i år klipper jag nu dammar det något brutalt sen lär jag klippa sönder gräsmattan det behövs regn först.
Sol, rätt svag vind, tretton grader som kan bli 15, vilket kan vara den högsta dagstemperaturen den närmaste veckan. Man kan inte direkt påstå att våren är för kort i år…
#9: Ungefär samma här. Det har varit stjärnklart i natt, så temperaturen gick ner till bara ett par plusgrader, men när solen gick upp började den stiga till tvåsiffrigt.
Nu är det en härlig tid. Strålande sol och nästan sommarvärme på dagarna. Många träd och buskar är översållande med blommor, som slånet här på bilden.
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
- Redigerat 2026-05-09 14:59 av Rådjurstoken
I stället för att höra på "Fågelsångsnatten" i radion har jag varit ute och deltagit i "Fågeltornskampen" idag på morgonen. Från alla fågeltorn i Sverige ska det räknas fågearter, för att se varifrån man ser flest. Ett tag låg vi faktiskt etta i Bohuslän, men snart var det flera andra som gick om. Slutresultatet blev 61 arter som vi såg från den nya skådarplattformen vid Jordhammarsviken. Jag fick faktiskt ett nytt sverigekryss: skedstork!
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
- Redigerat 2026-05-09 15:01 av Rådjurstoken
#11: Härligt. Det ser ut att bli rätt mycket slån i år. 😋
#12: Grattis!
#12 Kul med skedstorken! Ser att det är tre ex vid Torslandaviken också. Verkar som om de liksom ägretthägern sprider sig norrut.
Soligt, tolv grader, och så mycket högre verkar temperaturen bli idag. Det samma verkar gälla under den kommande veckan, och som tidigare nämnts ser det ut att kunna bli en rätt regnig vecka för omväxlings skull.
Mulet och 8 grader. I eftermiddag väntas regn, som tydligen ska fortsätta hela veckan, fast troligtvis inte som heldagsregn.
13 grader mulet lite regn kan komma och det ser ut att vända nu med vädret och välbehövligt regn på gång 🌧️
https://www.expressen.se/nyheter/vader/nu-vander-det-temperaturer-under-det-normala-vantas/
#12 Ni ser ut att ha haft en härlig dag och så spännande med skedstorken dom är så mäktiga 😎
Idag är det lite konstigt väder här. Väldigt mulet, men samtidigt riktigt soligt och fint. När jag stod ute vid bygdegården och sålde Daphneböcker på loppisen kom det lite små regndroppar, så att jag fick lägga ner böckerna under bordet ett tag, men snart var det uppehåll igen så att försäljningen kunde fortsätta med böckerna där de skulle vara. Två sålda böcker blev ju bättre än inget. När jag nu sitter inne i lägenheten har temperaturen stigit från 11 till 14 grader på några minuter, med viss reservation för att solen lyser på termometern när den kommer fram.
- Redigerat 2026-05-10 15:49 av Rådjurstoken
#17: Har inte märkt av om det har regnat. I så fall har det varit rätt lite och väldigt tyst. Nu tittar solen fram mellan molnen då och då.
Igår eftermiddag regnade det, men idag är det uppehållsväder och en del blåst, ca 8 grader. Solen tittar fram ibland, men mestadels är det mulet.
Såg att rapsfälten står i blom i hela Kullabygden. Vissa är knallgula medan andra inte riktigt har kommit igång fullt ut ännu. De har bara börjat blomma så smått. Fast det är några dagar sedan jag var där, så de kan mycket väl vara helt gula nu.
#21 Ungefär samma tråkväder här.
Ja, det står ganska stilla i naturen just nu, så det lär väl bli en explosiv senvår när det väl lossnar- för det lär det väl göra, till sist…😏
Uppehåll här med och grått. 12 grader och i morgon kommer en hel del regn så även på Torsdag. Klippte lite gräs igår men det är lite för tidigt för åk klipparen det blev bara gult regnet behövs men tog hand klipparen runt buskar idag och rensade grusgången fixade kanterna och sånt så lite fräscha upp fick det bli inför Kristi flygare.
Långhelgsprognosen ser inte särskilt försommarlik ut, men nästa vecka kanske kan bjuda på lite behagligare väder.
#24: Har inget emot regn, fast det får gärna vara uppehåll imorgon mellan 12.30-13.00 och 15.30-16.15, för då kommer jag att vara utomhus. 😊
#25 Okej, vi får se vad vi kan göra åt den saken. 😉
Igår kom det lite regn framåt kvällen, och även idag väntas regn. Nu på morgonen är det +4 grader, delvis mulet och svag vind.
Det verkar ha regnat större delen av natten och mer regn blir det. Både SMHI och DMI utlovar regn hela dagen. Mestadels verkar det bli duggregn.
Det regnar och är stora vattenpölar på parkeringen. Visst behöver vi regn, men är det helt nödvändigt att det kommer just den dagen då jag är ledig? Det är +5 grader och måttlig vind.
5 grader här med och regn hela natten just nu uppehåll men mot Lördag som det ser ut kan det komma 16 mm om prognosen håller i sig.
Sju grader, regnigt, blåsigt. Nej, om vädret idag lånar jag några rader från Rod Stewart: "I don´t wanna talk about it".
Just nu är det uppehållsväder och lite sol mellan molnen. I eftermiddag ska det tydligen komma lite regn. Temperaturen håller sig på 8-9 grader än så länge.
Inget regn än så länge, vad jag kan se, men det har börjat blåsa rätt mycket. I förmiddags var det nästan vindstilla.
En regnig dag går mot sitt slut, och slutklämmen består av ett åskväder som klättrar upp längs kusten- här kom en rejäl blixt och knall för en stund sedan. Kanske en förpost till det väntade väderomslaget nästa vecka?😉
Morgonen började med solsken, men nu är det mulet. Dessutom både blåser och regnar det. Temperaturen ligger på 9-10 grader. Såvitt jag kan bedöma av SMHI:s årstidskarta har vi fortfarande vår här.
En underbar, solig morgon har övergått i en regnig dag här också. Perfekt för att leda en vandring för Naturskyddsföreningen på morgonen, och sedan komma hem vid 10-tiden och kunna ta det lugnt med gott samvete resten av dagen.
8 grader och ihållande regn under både natten och dagen jättebra om värmen nu kommer så mår vegetationen bra.
Gratulerer med dagen, Norge! Siden det er 17. mai i dag håper jeg du får en fantastisk og strålende feiring av nasjonaldagen.
Tio grader som kanske kan bli femton under dagen, växlande molnighet och omväxlande sol med kanske någon skur, vinden någorlunda tam. Förhoppningsvis väntar en skaplig vädervecka!
12 grader och nyss kom en rejäl regnskur annars lite blandat sol moln och regn.
Grattis Norge 🎂
- Redigerat 2026-05-17 11:16 av [Vargnatt]
Väldigt blåsigt, omväxlande sol och mulet. Enligt väderapparna ska det komma regn, men jag har inte märkt av något ännu. Temperatur runt 14 grader.
17 grader soligt och fint men lite moln så nu tycks värmen vara på väg tillbaka.
Det har varit solsken större delen av dagen och ca 17 grader. Enligt SMHI skulle det inte blåsa så mycket idag, men när jag var och handlade i förmiddags stod alla flaggorna rakt ut. Det var dock ljumma vindar.
Det är fortfarande ingen värme på nätterna. +4 grader nu på morgonen.
#45: Vi hade en grad mer. 😊
Nu skiner solen och temperaturer på närmare 20 grader väntas under dagen.
Vädret de senaste dagarna har varit stereotypt och "inget att skriva hem om". Mestadels soligt förvisso, men blåsigt och ingen värme att tala om. Nu verkar det bli bättre framåt i helgen, och det är goda nyheter för alla som i likhet med mig ivrigt väntar på att tornseglarna skall återvända om någon vecka. Då vill det till att det finns insekter för dem att leva av, och då behöver det bli varmare.
#46: Några 20 grader tror jag knappast det blev idag. Solen sken visserligen men vinden var rätt sval och i skuggan var det ganska kyligt. För en stund sedan var det 11 grader, så det är ändå hyfsat "varmt".
Sommaren har anlänt till Svartbyn. 😎
Sommar i Stockholm, då passar jag på att åka till våren i norra Sverige på söndag.
Ut på tur aldrig sur!
Solen sken imorse men sedan blev det mulet. Under eftermiddagen regnade det en del och vid 16-tiden började det regna mer sammanhängande. 17 grader under dagen och 14 grader nu.
Här skulle det också bli regn i eftermiddag/kväll, och visst har marken blivit något fuktig efter att det har kommit lite smådroppar av och till.
Idag är det mulet och grått. Törs man tro att det blir mer än enstaka regndroppar under förmiddagen? Det är 12 grader och svag vind.
Vi har 11 grader och mulet. Regnet är på väg, så det blir en lite trist utsikt över Sundet för NATO-deltagarna, varken från kongresslokalen eller Sofiero (i kväll).
15 grader molnigt och en regnskur kom nyss. Hemkommen från Vilnius passar på där innan Putin förstör älskar den staden och tack och lov inga försenade flyg pga flygbränslet istället landade vi en halvtimme tidigare i morse kanske hade piloterna bråttom hem så dom inte skulle få soppatorsk 😁
#54 Lyssnade på några Helsingborgare som tyckte det här var spännande och intressant och det kan jag tro det är historiskt med Sveriges första Nato toppmöte.
En kille intervjuade dom och hans restaurang kom kunder inte åt pga avspärrningar det måste kännas ganska surt och svida i kassan han har stamgäster som inte kom in där nu men annars kan jag tänka mig att det är intressant att vara både boende och besökare i Helsingborg dom här dagarna.
#55: Såvitt jag vet så är det bara ett fåtal affärsinnehavare som är "inlåsta", men de flesta kommer man åt. Däremot var det en som sa att han nästan inte haft några lunchkunder, och hans teori var att det berodde på att folk trodde det var avspärrat överallt. Det är det inte, men vissa gator är inte framkomliga med bil. Däremot har de flesta passage för gångtrafikanter.
Om man inte är nere i centrum så märker man inte så mycket av det, så hade det inte varit för att jag skulle på AW igår, så hade jag inte heller märkt att det var något stort på gång. Trots att vi befann oss bara några hundra meter från kongressanläggningen så var det väldigt lugnt. Visst fanns det poliser överallt, och det var avspärrat här och där, men det var inga problem att köra ner i parkeringshuset och inte heller att komma därifrån - förutom "slalombanan" utanför Dunkers Kulturhus, men det var bara två stora hinder som var rätt lätta att ta sig förbi med min lilla bil. 😊
Som synes på bilden var det rätt lite folk ute, men å andra sidan brukar det inte vara så mycket liv och rörelse på Sundstorget annars heller. Kongressanläggningen ligger utom synhåll, men den är väldigt nära. Vägen dit är stängd och det stod åtminstone 3-4 poliser och vaktade så att ingen skulle försöka ta sig förbi.
- Redigerat 2026-05-21 16:20 av Carmarino
#54: Det kom inte så mycket regn, utan solen har visat sig lite då och då men det blåser en del. Just nu är det rätt mycket blått mellan molnen, och termometern visar 17 grader. Så lite fin utsikt kan nog NATO-gästerna få på middagen på Sofiero i kväll. Dessutom lär rhododendronen blomma för fullt nu, och de är en praktfull syn.
Här fick vi ganska bra med regn på förmiddagen igår, och även på eftermiddagen var det mulet. Nu på morgonen är det strålande sol med 11 grader, som väntas stiga till 18 under dagen. Det blir fint när jag ska vara med som botanikguide på Biologiska mångfaldens dag i eftermiddag.
Ingen sol här än så länge, men ca 11 grader varmt.
15-16 grader soligt och fint lite moln men mestadels sol och på Tisdag ser vi ut att kunna få åska jag hoppas prognosen håller i sig åskan är underbar ⛈️⛈️
#57: Såg på gruppfotot från Sofiero att solen hade tittat fram när det togs, så mötesdeltagarna fick åtminstone uppleva att det kan vara solsken i Helsingborg. 😊
#59: Fortfarande ingen sol, blåsigt och så mörkt att jag fått tända lampan i datorrummet.
Arton grader, viss blåst och soligt men lätt skyigt här just nu. Den "afrikanska hetta" som utlovats (eller hotats med) ser ut att gå oss västsvenskar förbi, det lär stanna vid tjugo grader.
I övrigt är det pingsthelg, något som nog passerar ganska obemärkt eftersom den infaller under en veckohelg. Tidigare har vi invigt sommartråden till pingst, men eftersom den ligger så sent i år så är ju den tråden igång sedan ett bra tag.
- Redigerat 2026-05-23 10:17 av Fornöga
Solen sken från en klarblå himmel imorse, men nu har molnen börjat dra in och det blåser en del. Temperaturen ligger runt 19 grader.
Här är det växlande väder idag. Större delen av förmiddagen har varit solig och fin, men nu har en kraftig regnskur kommit in. Sedan ska det klarna upp igen framåt eftermiddagen, om prognosen stämmer.
23 grader molnigt och blåser lite en ganska så kvav luft det känns att åska kan vara på ingång om ett par dagar eller så.
"Det är en ganska tydlig varm tendens om man tittar på helheten", säger meteorologen Nitzan Cohen när han försöker göra något slags prognos för årets sommar.
Bara 7 grader och dimma det har regnat en del men vi kan få 21 grader under dagen.
#68 Vilken fin bild nu blir jag sugen på en sväng till Skåne och havet så nån dag i veckan känner jag för en tur ner 😎
#69: Tack. Bilden är tagen i Arild.
Det är soligt och torrt med friska vindar idag. Även inomhus har det varit torrt. Sedan igår kväll har jag varit utan vatten i kranarna och fick gå och lägga mig utan att ha duschat när jag kom hem från min cykeltur till rådjursmarkerna. Nu har vattnet äntligen kommit tillbaka. I vår del av världen är vi ju så bortskämda med att vattnet ska räcka till allt: dusch, toalett, tandborstning, matlagning, kaffe, disk- och tvättmaskin osv. Det är när det är borta ett tag som man börjar förstå hur mycket det betyder. Visserligen behöver vi koka vattnet åtminstone fram till torsdag, men nu finns det i alla fall i kranarna!
#71: Här varnas det för vattenransonering om inte skåningarna blir bättre på att spara på vattnet. Bolmen har inte fått särskilt mycket påfyllning de senaste två åren, så nu börjar vattennivån bli väldigt låg.
Det har varit sol och blåst hela dagen, 19-20 grader.
18 grader molnigt och blåst inte särskilt varmt fast det är 18 grader lite svalare på gång det känns bra ska klippa gräset på Onsdag och överhettad som jag är blir jag tacksam för svalare väder.
Ingen ransonering av vatten här vet inte hur väl fyllt det är men det är inget jag läst eller hört om så förhoppningsvis är vårt vattenläge ok.
Precis som igår har det blåst en hel del och solen har lyst på en i det närmaste klarblå himmel. Temperaturen har nog varit uppe runt 25 grader eller mer. Nu är det ca 22.
Såg att England har haft värmerekord för maj idag. På Heathrow uppmättes 33,5 grader. 🥵
Det kändes rätt varmt i lä idag, men vinden drog kallt. Temperaturen kom i alla fall upp i tjugo grader, vilket den inte verkar göra någon mer dag under den närmaste tiodygnsperioden. På andra håll är det däremot svettigt, som sagt.
Här har det varit övervägande mulet och rejält blåsigt idag. Enstaka regndroppar lär ha förekommit under dagen, men nu framåt kvällen har solen tagit över. Termometern visar 14 grader.
Det har varit omväxlande sol och mulet idag, med rätt mycket blåst. Ändå har det varit hyfsat varmt, runt 17-18 eller mer gissar jag.
Ett fåtal regndroppar kom det, men hade jag inte suttit i bilen just då hade jag förmodligen inte märkt dem. Nu såg jag dem på vindrutan, men de torkade bort rätt snabbt.
+9 grader nu på morgonen. Solen lyser från en himmel utan moln, och vinden är än så länge måttlig.
12 grader här, solsken och blåsigt.
#75 Norska lågtryck tar upp kampen mot den kontinentala värmekupolen.
#80: Hoppas Norge vinner. 😊
#81 Ett ryskt lågtryck och ett brittiskt högtryck verkar också blanda sig in i kampen. 😮
#82: Ryssarna vill jag inte ha här, men å andra sidan vill jag inte heller ha ett högtryck - även om det kommer från Storbritannien. Så jag håller fortfarande på Norge. 😊
Nu har tornseglarna anlänt. Deras första vecka den här säsongen verkar bli rätt trist för dem, den kommande veckan ser ut att bli regnig och ganska kylig.
17 grader här soligt och lite blåsigt en del moln men betydligt varmare än igår då kändes det som höst i morgon kan det bli 24 men sen ska det visst vända igen regn och svalare.
Det har varit soligt och varmt här idag, men mycket blåsigt.
Hade ett ärende ut på stan och byltade på mig som vanligt. Jag blev rätt överraskad av att notera hur andra gick i T-shirts och shorts, eftersom det var rätt gassigt trots att det "bara" var arton grader. Det blåste dock en del så vindtygsjackan kändes inte fel.
21 grader här, solsken och efterlängtat svag vind, så idag fick vinterjackan stanna på kroken i hallen när jag gick för att handla.
Så blir vädret i sommar- kanske…😉
Fick nyss ett meddelande från en av väderapparna att "regn upphör snart", men något regn har jag inte sett till. Det är mulet och fortfarande väldigt blåsig, men temperaturen ligger runt 20 grader.
Dimmig morgon, fjorton grader och lite mer byig vind än igår. Växlande molnighet verkar vara att vänta till senare i eftermiddag, då solen förhoppningsvis kommer att dominera.
Helgen blir nederbördsfattig, men sedan ser det enligt prognoserna ut att följa en regnig period som kan vara ända fram till nationaldagen. Regn behövs verkligen, men en solglimt då och då vore förstås trevligt. Och att prognoser kan slå fel ser vi ju i föregående inlägg…😉
- Redigerat 2026-05-30 09:31 av Fornöga
#93: Ungefär samma här, förutom att det var solsken imorse, inte dimma. Det är fortsatt blåsigt.
18 grader inget regn fast det utlovats i omgångar sen ändrar sig klart.se ena stunden ska det bli 9mm nästa 0,1mm så ja vi får väl se vad vädergudarna tänker bjuda på det är bara att hänga med och gilla läget oavsett väder 😁
"Våren 2026 var den varmaste som hittills uppmätts för Sverige som helhet. Flera värmerekord slogs, framför allt i landets norra delar. Det stora temperaturöverskottet i mars bidrog särskilt till vårens höga medeltemperatur."---
Så skriver SMHI i en sammanfattning av våren 2026. Från min horisont upplevde jag inte våren som särskilt varm- mera seg och gråkall, men…🤷♂️
- Redigerat 2026-05-31 10:51 av Fornöga
#96: Trodde bara det var den allra sydligaste delen av landet som inte räknas till Sverige när det ska göras sammanställningar, men tydligen har västra delen också börjat räknas dit. 😉
Precis som du tycker jag verkligen inte att våren varit särskilt varm, tvärtom. Såvitt jag kan se på årstidskartan så har dock även nordvästra Skåne numera sommar, men det tog tid.
Mulet och 15 grader, viss utsikt till sol i e.m. Intressant förändring i prognoserna för tisdag och onsdag, då det nu sägs dra över tjugo grader med 25 som topp på onsdag- det fanns inte i tiodygnaren för några dagar sedan. Värmen blir dock inte långvarig, sedan spår man åter längre temperaturer.
#97 Ja, man undrar ibland om meteorologerna numera vanemässigt söker extremer för att få underlag för sina teorier…🙄
- Redigerat 2026-06-01 10:15 av Fornöga
⬅
- Redigerat 2026-06-01 10:16 av Fornöga