Våren 2026-1
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Peterson-Berger, The Real Group och en okänd fotograf får inleda den första vårtråden.
Dags att öppna årets första vårtråd. Vi har tidigare gjort det vid vårdagjämningen (infaller i år den 19 mars), men eftersom den åttonde vintertråden nästan är fylld "tjuvstartar" vi vårtrådarna redan nu.
(Vad gäller omställningen till sommartid så görs den natten mot den 29 mars.)
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
Traditionsenligt får SMHI inledningsvis påminna om hur föregående vår var.
Nja, kan väl inte påstå att våren har kommit riktigt än, men det närmar sig.
4 grader plus och sol nu, snövallarna krymper snabbt.
Här har solen hela morgonen kämpat för att bryta igenom dimmolnen, men det verkar gå segt. Dock plus sju grader och vindstilla, och enligt SMHI kan det bli uppåt elva grader om några timmar- om solen besegrar dimman…⛅
Det finns några moln på himlen, men mestadels är det soligt, svag vind och rätt många plusgrader (vet inte hur många). Så det känns verkligen som vår nu.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Det blev en solig dag men regn är på intågande i dagarna så då hoppas jag snön regnar bort så vårstädning i trädgården kan få komma igång.
#6 Härliga vårblommor! 😊
Här har dimman legat tät under en stor del av dagen. Fast på eftermiddagen lättade den så att det blev ganska soligt. Sedan kom lite dimma tillbaka och bidrog till att det blev en fin solnedgång.
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
En solig morgon här, om än med visst dis och enligt SMHI skall det bli dimmigt senare. Det var det även igår, och man varnade för ohälsosam luft. Vinden är liksom igår svag.
#6 #7 Fina bilder! 👍
Härliga bilder ni bjuder på 😎
5 grader sol och disigt här med.
Västerbotten hälsar den tidiga våren välkommen.
#10: Det är fusk. Västernorrland ligger längre söderut, men vi har då inte någon vår än 😒
#8: Tack. 😊
Enligt prognosen skulle vi inte få någon sol den här veckan, förutom igår. Det är förvisso inte direkt klart, utan mer lite soldis, men solen skiner och det är rätt behaglig temperatur med svag vind.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#12 Soldis är väl vad som råder här också, men det är något bedrägligt eftersom det i likhet med gårdagens smog inte verkar särskilt hälsosamt. Lika bra att hålla sig inomhus eftersom jag inte har något uteärende som pockar på att göras idag.
- Redigerat 2026-03-10 12:55 av Fornöga
Jag ska vara en dag i veckan i Götet några veckor får se om jag ser smog det känns ju inte sådär väldigt fräscht och jag tänker på boende som utsätts för det konstant det låter inte helt bra så hoppas att den försvinner som dom tror den ska göra.
#14 Luften är väl aldrig toppen i en storstad, men det här smutsbältet verkar vara något som drivit hit från kontinenten och lär knappast bli långvarigt.
#15: Hur ser det ut utanför Gbg i förorterna ser det likadant ut där eller är det mer koncentrerat till innerstaden ?
Jag har en kusin som bor i Kungsbacka så han och hans familj tänkte jag på när jag läste det där hur dom kan tänkas ha det.
#16 Dimbältena driver ju ofta längs kusten så här års, men det anses väl värst när de lägger sig som ett lock över Göteborg. Enligt Miljöförvaltningen kan det hända två-tre gånger om året att staden drabbas av sådan här extra smutsig smog. Vanligen ligger den kvar något dygn, men den här senaste har stannat ytterligare ett dygn.
Kungsbacka ligger längs kusten så dom lär ha det och min kusin hämtar upp mig i morgon på Landvetter så kanske får jag se lite smog jag har nog aldrig sett det i Sverige men jag får se i morgon hur det ser ut om det är kvar då 😎
#18 Håll andan! 😷
#19: Jag har några gamla munskydd från Corona tiden lika med bäst att packa med dom 😷🤣
Var nere i stan en sväng. Där är det råkallt och dimma. Det är knappt man ser hamninloppet från inre hamnen. Några hundra meter upp för landborgen skiner solen, och det gör den här också.
(Bilden visar Sundstorget med Dunkers Kulturhus i bakgrunden.)
Den ohälsosamma luft som legat över Göteborg de senaste dagarna skall dra bort idag tror SMHI, men nu på morgonen dras vi fortfarande med samma väderlekstyp. Plus fyra för tillfället och aningen mer blåst än igår.
Dimman ligger rätt tät och det är 5-6 grader. Vinden väntas öka och eventuellt blir det regn i eftermiddag och kväll.
Igår kväll visade prognosen att det skulle regna hela dagen idag, men det började inte förrän vid 15-tiden i eftermiddag. Nu regnar det ganska ordentligt, och blåser friskt också. +7 grader om man får tro termometern. Även i morgon väntas regn, mest på eftermiddagen.
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
Har inte sett att det har regnat här i eftermiddag. Var ute och gick halv fem och då var det torrt på marken. Blåste gjorde det däremot, så det kändes lite svalare än de 6-7 grader som termometern visade.
Här är åtta plus och det regnar, och lär fortsätta göra så till sent ikväll. Den dåliga luften skall dock ha dragit vidare.
Strålande sol och en plusgrad
Fyra grader, regndis, förhoppningar om solglimtar senare. Måttlig vind som väntas öka under sen eftermiddag och under natten med hårda vindbyar.
Och våren kommer allt snabbare, även dit den ännu inte hunnit.
- Redigerat 2026-03-12 09:24 av Fornöga
Solen skiner och grenarna på träden utanför rör sig lite, så det är förmodligen en del blåst. Imorse var det 6-7 grader, så jag gissar att det är några grader mer nu.
Var ute och handlade för en stund sedan, och solen sken förvisso, men det var rätt blåsigt och det skall komma att friska i mer än så. Känner för idetillvaro fram till på måndag.
8 plusgrader men mulet just nu.
Skönt att ha klarat av helginköpen igår, för nu är det regnigt och ruggigt, och blåser gör det också- brrr! (Sex plusgrader.)
- Redigerat 2026-03-13 08:22 av Fornöga
#32: Prognosen är ungefär samma här, men jag kan tyvärr inte stanna inomhus i eftermiddag. Har bokat tvättstugan och den finns i grannhuset, så jag måste gå ut för att komma dit.
4 plusgrader och blåsigt
Regn och blåst här också. Mina fasta element tycks ha svårt inte bara för stark kyla ute, utan även för hårda vindar. Jag får använda båda extraelementen jag har fått av hyresvärden en sådan här dag. Som väl är har jag allt jag behöver hemma, och behöver inte gå ut.
Det blåser rätt mycket, men de gånger jag varit ute (på vägen till och från tvättstugan) har det bara duggregnat. Hoppas det håller sig så ett tag till, så att jag kan hämta upp tvätten utan att den blir blöt igen. Termometern visar 6 grader, men i blåsten känns det kallare.
Vinden mojnade på eftermiddagen. Men det skulle tydligen blåsa upp inatt igen.
Regndis, fyra grader, men vinden har mojnat, det blåser nu bara ett fåtal sekundmeter.
#38: Det verkar vara samma här, men jag vet inte hur mycket det blåser eller om det fortfarande regnar.
Vädret här är betydligt bättre än prognoserna har visat. Inget regn, utan solen gör tappra försök att tränga igenom det delvis ganska tunna molntäcket. Dessutom har vinden lugnat ner sig en hel del. Kanske är det rentav läge för en tur ut i markerna i eftermiddag?
Det blev faktiskt en fin vårkväll. Visserligen mulet, men koltrastens vackra sång och gröngölingens vårfanfarer hördes över fälten. När jag cyklade hem i mörkret hörde jag en kattuggla ropa. Och så såg jag en råbock, se Djurfoto iFokus. Det är roligt när markerna börjar leva upp igen.
1 minusgrad och mulet här nu på morgonen.
Hoppas att tempen stiger en bit över minusstrecket. Det ligger nederbörd i luften och jag vill inte ha mer snö.
Gråmurrig söndag, med ett litet hopp om någon solglimt under dagen. Plus tre nu. Dagens prognos verkar applicerbar på större delen av den kommande veckan. 🥱
- Redigerat 2026-03-15 08:50 av Fornöga
Enligt väderapparna finns det chans till sol i eftermiddag och klart väder i kväll och natt. Just nu är det bara grått, 4 grader och (förmodligen) svag vind. Det har regnat en del under natten.
Här var det frost i gräset när det började ljusna, men nu har temperaturen stigit till +2 grader. Det är grått, mulet och lite dimmigt med måttlig vind, men fram på dagen finns det goda chanser till sol enligt prognosen. I morgon väntas däremot regn.
Som igår. Men senare i veckan så kanske ändå…😎
- Redigerat 2026-03-16 09:49 av Fornöga
#46: Samma här. Det var solsken imorse, men enligt prognosen kan det komma regn i eftermiddag.
Här var det fint väder igår eftermiddag/kväll, men idag har det regnat nästan hela dagen. Just nu är det +3 grader och måttlig vind.
#47: Regnet kom mycket riktigt på eftermiddagen, men det var mest duggregn. Har inte kollat om det fortfarande regnar.
Det ligger mer på plussidan än minussidan nu. Snön har smält undan jättemycket och just nu är det strålande sol.
Dimman ligger tät, men förväntas lätta om några timmar. Sol är utlovad i eftermiddag.
Även här är det en dimmig morgon med viss blåst och fyra plusgrader. Solen förväntas kunna visa sig stundtals under dagen också hos oss.
Solen gör tappra försök att tränga igenom molnen. Det är +5 grader och måttlig vind.
Nu har solen tagit över här och dimman har försvunnit. Grenarna på träden rör sig en del, så det verkar vara lite blåsigt.
5 plusgrader och mulet, men solen försöker tränga genom.
#55 Ungefär som här: skall bli en mulen dag enligt den lokala prognosen, men fortfarande skiner solen. Fem grader just nu och en aning blåst.
Vi har sluppit dimman här, men den har tydligen legat tät i östra delen av länet. Solen skiner och kommer förhoppningsvis att värma upp lite så småningom. Det har varit runt noll i natt så det var lite frost i gräset.
Ingen sol här, men inte heller något regn. Det är mulet, måttlig vind och +6 grader.
Verkar som om man får sätta sitt hopp till den kommande helgen. 🌡☀
6 plusgrader och solen skiner från en klarblå himmel. Det droppar från takien där solen ligger på 😁
Mulet och ca 6 grader. Regn kan förekomma i eftermiddag.
Sex grader (standard för hela landet?), disigt/dimmigt, rätt svag vind, hopp om sol i e.m.
#62 Samma här, en liten bit norrut. Enligt prognosen ska det vara soligt och fint så gott som hela dagen, men än har dimman svårt att lätta.
#62: Här är det 9 grader nu, men gråmulet med enstaka regnskurar och lite blåst.
Fortfarande sex grader, men i det närmaste vindstilla och sol från en klar himmel. Kändes som vårpromenad när jag var ute en stund på middagen.
Det blev en riktigt fin vårdag när dimman väl hade försvunnit. Solen lyste från en klarblå himmel, som här i Uddevalla. Nu när jag har kommit hem är det natt och temperaturen ligger på noll. Troligen är gräset vitt av frost när jag vaknar i morgon.
Fyra grader, växlande molnighet och svag vind så här dags. Ser ut som att helgens mest vårlika dag kan vara att vänta, med solsken och visst hopp om tvåsiffriga plusgrader.
#67 Vi påminns i en annan tråd om att det är vårdagjämningen idag (inte igår som det råkar stå i vår trådstart).
Dimman låg tät rätt länge under förmiddagen, men nu har solen jagat bort den. Det ser ut att vara rätt svag vind, och temperaturen har gissningsvis stigit några grader sedan morgonens 4 grader.
Här har det inte varit någon dimma idag, däremot som väntat lite frost i morse. Förmiddagen har varit övervägande solig, men nu har en del moln kommit in. Det är måttlig vind och termometern visar 10 grader, vilket ska tas med en viss reservation eftersom solen ligger på (om än lite skymd av moln).
En dimmig morgon och endast några plusgrader. Det verkar bli en grådimmig dag på det stora hela. Och utsikterna för den kommande veckan andas inte så mycket vår tyvärr, även om det kanske kan bli lite sol i morgon- om dimman håller sig borta.
Det var två plusgrader imorse. Dimman ligger tät så det återstår att se om den försvinner under dagen.
#72: Solen har trängt bort dimman och enligt min termometer är det 13,8 grader. Enligt väderapparna är det 5-7 grader, och det är nog mer sanningsenligt, för min termometer hänger ju i direkt solsken. 😊
Sol, lätt soldis, några plusgrader och svag till måttlig vind. Så är det nu och verkar förbli så hela dagen.
Klarblå himmel, svag vind och +7 grader enligt väderapparna.
Har haft en solig helg o Östersund hos min syster. Tempen har legat på kring 7-9 grader.
Här hemma är det gråmulet och 7 plusgrader just nu.
#77: Mäktig syn.
Solen skiner och det är 3 plusgrader ute.
Har dock inte sett eller hört några flyttfåglar än.
Det ska bli sol och 8-12 grader idag - förmodligen 8 grader här längs kusten. Just nu ser det dock ut som om solen gått i moln en stund. Det var strax över noll i natt, så lite frost såg det ut att vara i gräset.
En dimmig morgon här, men visst hopp om att det kan bli lite sol när det lättar. Då kan säkert de fem graderna vi har nu stiga till åtminstone åtta. Vinden ser ut att bli måttlig.
#80: Solen tittar fram ibland, men gömmer sig ofta bakom några molnslöjor. Var iväg och handlade för ett tag sedan och det var lite kyligt i luften, dock inte så mycket vind.
Morgonens dimväder övergick först till soldis och därefter molnigt. Resten av veckan ser väl inte direkt upplyftande ut, men när mars månads väder snart skall summeras verkar det inte ha stuckit ut från medelvärdena för månaden.
- Redigerat 2026-03-23 14:55 av Fornöga
Solen skiner från en klar blå himmel. Tempen ligger, just nu, på -2 grader. Den stiger snabbt.
Grått och mulet med regn till och från. Rätt blåsigt och 4-5 grader.
#85 Samma här.
Solen har gått i moln, men det är plusgrader.
7 grader moln och blåsigt 13 m/s enligt SMHI och det kan nog stämma ganska så bra det friskar i lite stundvis.
Grått, blåsigt och småregnigt här också.
Gråmulet och 2 plusgrader.
Grått, regnigt och 6-7 grader.
Sju plus, rätt blåsigt, lätt regn från och till som lär fortsätta fram till i eftermiddag.
8 grader uppehåll just nu men regn hela förmiddagen och nu ser man att våren är på gång knopparna på syrenhäcken tar sig riktigt fint.
Här skulle det bli regn och blåst hela dagen, och det var verkligen ruskväder på förmiddagen. Men lite oväntat sprack det upp och blev riktigt fint ett tag på eftermiddagen. Nu på kvällen är det +4 grader och enligt prognosen ska det bli frost i natt. Sedan väntar en fin, solig vårdag i morgon om allt stämmer.
#94: Det var samma här, men nu regnar det igen. Imorgon ska det tydligen bli bättre väder igen.
Torsdag morgon: växlande molnighet, sex plus, viss blåst men inte kulingvindar som igår. Ingen frost i natt som det varnades för- temperaturen var som lägst plus fyra.
#96: Samma som här, men eventuellt kan det bli sol i eftermiddag.
Inte meteorlogiskt styrkt påstående.😉
För femtonde året i rad anlände den meteorologiska våren i februari, en unikt lång serie i statistiken på SMHI. Oftast är det någon station i södra Götaland som meddelar vårens ankomst, men i år var faktiskt Norrland först ut.
- Redigerat 2026-03-26 09:49 av Fornöga
⬅
🌱