Sommaren 2026-3
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Fortsättning på sommartråden, den föregående finns här. Eftersom det är tidig midsommardag kanske introt med Jonna Jinton passar bra?
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
Arton grader här just nu- kanske får vi årets första tropiska natt någonstans i landet?
#1: Tänkte detsamma, för vi hade 20 grader till rätt sent igår kväll. Nu har det sjunkit till 18 grader. 🥵
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
17 grader och sol som kikar fram vi får väl se under dagen om oväder kommer just nu har vi 41% åskrisk vid 14 tiden enligt klart.se och den gula varningen ligger kvar oförändrad sen igår eftermiddag över landet såg jag nyss.
Superhetta drar in över Europa tack och lov verkar Sverige inte drabbas av dom här temperaturerna när man kollar prognoserna.
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/superhetta-drar-in-over-europa/
Nyss var det blixtar, dunder och störtregn här. Nu har åskvädret dragit förbi och det ser ut att klarna upp.
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
Intensivt åskväder över Västra Götaland just nu enligt Blitzortung. Jag hörde ett svagt muller nyss, annars har jag sovit som en stock och nog missat en stor del av ovädret.
Nu drar det igång igen…
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
Jag ser på radarbilden att det dundrar på bra nedåt era trakter får se hur det blir här om några timmar om det går förbi eller rakt över oss.
Det dundrar och har sig en del, och regnmolnen är så tjocka att det är mörkt som en oktoberkväll.
23 grader redan vid 09-tiden idag väntas stiga upp mot kring 27 grader på eftermiddagen, får se om åskoväder passerar mig i kväll lagom till Sveriges VM-match.
Ut på tur aldrig sur!
#10 Verkar som om det kan ha dragit förbi dina breddgrader så dags.
Här har lugnet lägrat sig, mulet och svalare och rejält blött på gräsmattorna, men uppehåll.
- Redigerat 2026-06-20 10:58 av Fornöga
Tyckte det lät som det regnade för en stund sedan, men nu ser det ut som om solen tittat fram en stund. Troligtvis svag vind, att döma av trädens rörelser utanför fönstret. Ännu ingen åska, men det var så mörkt för en stund sedan, att jag fick tända lampan ovanför datorn. Nu har det ljusnat, så det återstår att se hur länge det varar. Termometern visade 23 grader innan solen kom fram.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
SMHI:s app överbelastad: ”Väldigt många vill veta hur vädret ser ut”
SMHI har under förmiddagen störningar i väderappen, meddelar man på sin hemsida. Anledningen är överbelastning.
– Det beror på att många använder appen just nu. Det är helt enkelt väldigt många som vill veta hur vädret ser ut, säger SMHI:s Angelica Lundberg.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/smhi-varnar-for-aska-pa-midsommardagen
Försöker komma in där har inte appen bara datorn men det är riktigt segt alla vill veta väder nu med bums helst igår 😂⛈️
Lite muller nyss på avstånd vart svårt att avgöra och några regnstänk
Nu börjar det faktiskt lätta efter en riktigt mörk förmiddag. Törs man tro på att eftermiddagen ska bli solig och fin?
Här är det nu strålande sol, men blåsten har tilltagit. Varmt är det också. 🥵
#11: Börjar mulna på här, radarbilden säger regn kring 17:30, och rikligt med regn, än så länge ingen riktig värmebölja men vi är inte i juli än.
Ut på tur aldrig sur!
Hittills har vi klarat oss några få regnstänk och åskknallar på avstånd. Gul varning ligger kvar och 44% risk för åska kring kl 17 sen 0% resten av kvällen och natten men ser man på radarbilden drar ovädret bort nordost och passerar inte oss.
Hissade ner flaggan i tron om att ovädret skulle komma lite tråkigt den kunde fått sitta hela midsommarhelgen men men hellre utan idag än att ta in en blöt tung flagga.
Åskovädret som utlovades kändes mer som en lokal skur, visst det åskade 3-4 gånger och kom en rejäl skur men det var allt, nu drog det vidare.
Kommunen har ställt upp en stor skärm på torget här i staden för den som vill se Sveriges match i kväll och dom får en ljummen kväll…
Ut på tur aldrig sur!
Sjutton grader som väl kan bli runt tjugo lite senare, inte särskilt besvärande vind, och soligt. F.ö. verkar det faktiskt som om vi har en solig sommarvecka framför oss på den här kanten.
#18 Dessvärre blev det nog en iskall kväll igår, med tanke på resultatet…😏
Uppehållsväder varmt en del moln men även sol och inget oväder kom till oss men nog hade vi kunnat få regn torrt som det är.
Råkade på det här i Expressen det var faktiskt lite kul och han kan ju spela riktigt bra 😎🪗
https://www.expressen.se/tv/nyheter/sverige/gunnar-strommers-hemliga-talang/
Solsken och en del vind. Glömde titta på termometern innan solen nådde den, men det är rätt varmt. Enligt väderapparna är det 19-20 grader, men det kan nog bli varmare än så under dagen. Fast den värsta värmen ska tydligen vara på väg bort, som väl är. 🥵
Har ägnat en del av förmiddagen åt att rensa badkarsavloppet, och det är inte den svalaste aktiviteten direkt. Det har runnit ner väldigt sakta när jag duschat, så jag insåg att jag var tvungen att ta itu med det.
Hade totalstopp i avloppet förra veckan, så jag tänkte att det kanske var någon efterverkning av det eftersom hela badrumsgolvet översvämmades när man försökte rensa toalettstoppet.
Kunde inte fixa det själv, så spolbilen fick komma hit och rensa. Efter det rann det ännu långsammare i badkaret. När jag väl skulle lyfta upp golvbrunnen insåg jag varför. Killarna hade satt i både röret och golvbrunnen fel! Märkligt att folk som jobbar med att rensa avlopp inte vet hur man sätter ihop dem efteråt. 🤔
#21 Dras märkligt nog också med avloppsproblem, men jag har svårt med rörligheten, så det blir väl till att aktivera FS.
#20 Strömmer verkar ha flera oanade talanger. 😏
#22: Än så länge klarar jag avloppsrensningen, men det är inte helt lätt att fixa att plocka av framstycket på badkaret och få loss rören/avloppsbrunnen för att rensa. Sedan ska eländet sättas tillbaka också, och det är nästan ännu jobbigare. Får se hur länge jag klarar av det, men jag försöker så gott det går.
Solen skiner fortfarande och blåsten verkar oförändrad. Enligt väderapparna verkar temperaturen också vara det, men är man i solen blir det varmare. Så jag håller mig inomhus - på den svala sidan av lägenheten. Tur att det är där jag har datorn. 😊
Runt 23 grader idag, fick svalka mig med lite glass i stan….
Ut på tur aldrig sur!
Nu på morgonen är det bara 11 grader, men enligt prognosen ska det bli åtminstone 20 grader under dagen. Igår var det nog ca 24-25, riktigt sommarväder, och även nu skiner solen från en himmel helt utan moln. För första gången på länge ser det ut att vara så gott som vindstilla.
Det var 13 grader här i natt, men nu har temperaturen ökat några grader. Blåsten gör dock att det känns rätt svalt utomhus. Inget regn är utlovat den närmaste tiden.
22 grader och riktigt varmt i solen till helgen ser vi ut att kunna få 31 grader enligt klart.se det är lite väl varmt så jag hoppas den prognosen ändras dom närmaste graderna.
22 grader och soligt.
Ut på tur aldrig sur!
Tjugo grader här, svag vind. Fullt acceptabelt, men: SMHI värmevarnar för det som komma skall (enligt prognoserna): "…höga temperaturer i större delen av Götaland och Värmland från torsdag eftermiddag till söndag kväll. Till helgen väntas temperaturerna stiga över 30 grader och lokalt nå upp till 33 grader."---
Det blåser fortfarande rätt mycket här, men det har nog varit ganska varmt. Nu börjar solen komma över på den här sidan av huset, så det är dags att stänga ner datorn och flytta över till andra sidan lägenheten. 😊
SMHI varnade för höga temperaturer i helgen i morgonens prognos och sa att det kunde vara lämpligt att hålla sig inomhus när det var som varmast. Ska tvätta på fredag, och då måste jag gå ut en kort stund när jag går mellan husen, men det är hyfsat svalt i tvättstugan åtminstone.
#30 För min del blir det väl ingen större beredskap, mer än att jag kanske helghandlar någon dag tidigare. Sedan blir det till att hålla huvudet kallt framåt helgen…😏
#31: Jag veckohandlade i förmiddags medan det fortfarande var rätt svalt. Så förutom fredag eftermiddag kan jag hålla mig inomhus hela dagarna. 😊
12 grader nu när jag vaknade på morgonen och lite olika prognos från SMHI och klart vad gäller lite regn närmaste dagarna så här hoppas jag på SMHI-s prognos det är så torrt så jag vill inte klippa gräset hög brandrisk så jag hoppas på lite regn.
Handlar fixar och donar sen får jag stänga in mig i helgen med luftkylare och fördragna fönster försöka hålla solen ute så gott det går 🌞
Det var bara 10 grader i natt, men idag ska det bli över 20. Just nu är det solsken men med en hel del slöjmoln.
13 grader och solen försöker tränga genom molntäcket.
Stabilt soligt och tjugo grader, men så sent som klockan åtta i morse var här bara åtta grader.
Det ser faktiskt ut som om det skulle kunna komma lite regn just nu rör sig lite från Norge som jag hoppas passerar här men i vanlig ordning blir vi vi väl snuvade på regnet men oj så torrt och det utlovas lite men prognoserna säger lite olika och jag håller tummarna för att SMHI-s stämmer dom bjuder på mest regn ☔
#37: Mumsigt. 😋
Solen skiner fortfarande och det fläktar en del ser det ut som, att döma av lövens rörelser på träden utanför fönstret. Väderapparna säger 18-21 grader, och det kan nog stämma för min termometer, som nu flyttat sig bort från det direkta solgasset säger 26 grader.
Här är det nog ca 23 grader, precis som igår. Alldeles lagom sommarväder, med strålande sol från en mestadels klar himmel. Lite fläktande vind dessutom. Det gäller att njuta innan den riktiga värmeböljan kommer i helgen, och att få färdigt vissa jobb som inte är så roliga när det är stekhett. Nu har jag till exempel dammsugit min lägenhet, som lätt blir som en bastu när solen ligger på de stora söderfönstren.
14 grader och en del regn kom tack och lov så nu kan jag klippa gräset utan att oroa mig för gnistor som kan fjutta eld på gården det är visserligen inte fullt en vecka sedan men det växer så fort och pedant jag är har jag svårt att se allt ska vara perfekt annars får jag krupp 😂
Molnigt men solen tittar fram mellan molnen, 14 grader.
Inga spår av någon värmebölja för dagen- 20 grader, ganska svag vind och mulet under förmiddagen. Får duga.
#43: Min termometer visar 33 grader, men väderapparna säger 23-25 grader. De är nog närmare sanningen. 😊
Just nu verkar solen ha gått i moln, och det är hyfsat svalt inomhus. Var ute en kort sväng i förmiddags och då var det rätt lagom temperatur. Får se hur det blir resten av veckan. SMHI påstår ju att det kan bli över 30 grader. 🥵
Molnfritt och 17 grader, så tack och lov ingen tropisk natt, men det är varmt nog ändå. 🥵
14 grader en del regn kom i natt sen tjock dimma nu på morgontimmarna det ser mer ut som höst än sommar fast nu håller solen på att tränga igenom dimman så det håller på att klarna upp. Gräsklippning står på schemat på förmiddagen och ännu är det inte så varmt.
Soligt och 18 grader här just nu, prognosen säger lite regn på eftermiddagen här så vi får se om det blir så.
Ut på tur aldrig sur!
Soligt, 24 grader, viss svalkande vind. Skapligt svalt och skönt i lägenheten- stannar inomhus de närmaste dagarna. 😉
#49: Ungefär samma här. Har det så pass svalt i arbetsrummet att jag överväger att eventuellt ta på mig en tröja för att inte frysa. 😊
Regnet verkar inte komma, 23 grader och det fläktar vilket gör att det inte är så varmt.
Ut på tur aldrig sur!
Det tänker brassa på rejält i söder orange varning ingen varning här so far so good men det kan så klart vända 27 i morgon tror jag det var just nu helt ok inte för varmt moln och lite sol.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/varmt-i-sodra-sverige-smhi-varnar-for-temperaturer-over-30-grader
Nu är det 27 grader på min termometer. Visserligen med viss reservation för att solen ligger på, men det var ganska svettigt i solen när jag var ute nyss. Men det fläktar i alla fall lite. Vi får se om jag vågar mig ut de närmaste dagarna. Det värsta är ju att det blir så varmt inne också, när solen ligger på mina stora söderfönster. Då kanske en klippstrand med lite skugga utåt havet är att föredra.
Det har varit rätt svalt i arbetsrummet hela dagen, men nu har solen flyttat sig över till den här sidan av huset och det börjar bli varmt. Dags att stänga datorn och förflytta mig till andra sidan istället alltså. 🥵
25 grader här idag men det fläktar på så känns inte riktigt illa.
19 grader här i skuggan just nu, helgen ser ut att nå 30 grader…
Ut på tur aldrig sur!
#56 Här är det 22 grader, men det var ingen tropisk natt. Risk för över trettio grader även här under lördag och söndag, sedan ser det ut att bli tio grader lägre den kommande veckan.
#57: Det var långt ifrån tropisk natt här. Termometer visade 14 grader. Idag ska det bli temperaturer runt 26-27 grader. Kommer att hålla mig inomhus förutom när jag måste gå till och från tvättstugan. I helgen väntas temperaturer runt 30 grader, så då håller jag mig också inne.
#57: Längtar efter nästa vecka…
#59: Jag också.
Samma här jag längtar efter nästa vecka 🥵
Det börjar bli varmt här men temperatur svårt att säga solen ligger på men 26 grader skulle det kunna bli och 28 på Söndag som det ser ut just nu.
Regn i morgon samt åska men dom kan tydligen inte bestämma sig SMHI hade 17mm som mest nu är där ändrat till 9,9 medan klart säger 4,4 så det är bara att vänta och se.
16 grader och mulet just nu.
Nu mitt på dagen visar min termometer 25 grader ute och 29 inne. Jag går ut ett tag!
Ett ganska ettrigt åskbälte över Nordsjön närmar sig Jylland, och om det inte imploderar kan vi nog få praktfull åska på västkusten framåt förkvällen.
#62: Det låter underbart.
Min termometer hänger fortfarande till största delen i solskenet och visar därför drygt 31 grader. Det är dock inte fullt så varmt ute - men nästan. Väderapparna säger 26-28 grader. Fast det blåser lite, och vinden svalkar, så det är rätt drägligt att gå till och från tvättstugan. Inomhus är det fortfarande hyfsat svalt som väl är.
Det svenska värmerekordet, 38 grader, delas av Ultuna (1933) och Målilla (1947). Den högsta noteringen det här århundradet är 35,1 grader, uppmätt i Falun-Lugnet (2014). Åtminstone den senare toppnoteringen kan nog få stryka på foten nu i helgen.
#67 Anders i Målilla hoppas slippa uppleva en ny rekordnotering på plats i helgen.
https://www.sverigesradio.se/artikel/varmerekord-kan-slas-i-malilla-i-helgens-hetta
27 grader i skuggan nu, men har varit uppe och toppat på 30 idag.
Här är det inte riktigt någon tropisk natt. Klockan är Hisingen (över älva) och termometern visar 18 grader.
21 grader här nu och ännu halvchans på tropisk natt- SMHI har 19 grader som lägsta temperatur i natt i sin prognos. I morgon har man satt högsta dagstemperatur till 32 grader. Svettigt! 🥵
Trodde det skulle bli tropisk natt i natt, men min termometer visar 18,8 grader så det slipper vi. Fast det är varmt nog.
16 grader molnigt åskrisken för eftermiddagen borttagen men det kan dom snart ändra på igen och lite regn har kommit i natt.
En varm natt har fått tvätta både täcke dyna och kuddar nu på morgonen är så överhettad av mig det är inte bara temperamentet som är överhettat här 😂
Vaknade vid 04 då regnade det här, ser ut som att molnen lättar nu och enligt prognosen ska det bli kring 28 grader på eftermiddagen med sol.
Ut på tur aldrig sur!
25 grader just nu. Ett åskväder med tillhörande skur har nyss dragit förbi. Molnigt fortfarande efter det.
- Redigerat 2026-06-27 08:39 av Fornöga
Solsken och soldis, 24-27 grader enligt väderapparna, inte mycket vind att döma av trädens rörelse. Håller mig inne hela dagen.
#72 I grannskapet var dock natten desto hetare. 🌡
#77: Det ligger ju i närheten av Tyskland, där man uppmätt den högsta temperaturen någonsin igår - 41,3 grader.
#67 Här kan man se var det (preliminärt) är varmast i landet för tillfället.
#78 😧
Termometern i skuggan invid huset visar nu 32,5 grader. 🥵
Väderapparna säger 29-31 grader, min termometer säger 38,4. Tur det inte är lika varmt i verkligheten. 🥵
Här visar det 27 och nu är Åskar på gång i stora delar av landet varningar för rejäla väder i morgon. Vi har ingen varning i nuläget men det där lär dom utöka allteftersom med tanke på den värmebölja som råder.
Solhett är det inte en del moln varmt absolut men jag kan inte klaga när jag ser hur jobbigt andra har både i Sverige men även andra länder.
#81 Oj ja det låter häftigt men jag kikade lite på Skåne som ex Lund 35 grader så det är inte helt omöjligt snackades det inte om att det på vissa platser skulle kunna nå 37 så kanske din termometer talar sanning .
#67 Toppnoteringen för 2000-talet, 35,1 i Falun-Lugnet 2014, hänger löst.
#79 Just nu har fyra mätstationer över 34 grader (preliminärt), med Malmö högst på 34,6.
(Här är det blygsamma 31 grader. 😉)
- Redigerat 2026-06-27 14:25 av Fornöga
Nytt absolut värmerekord för Danmark (dock väl preliminärt ännu så länge?): 36,6 grader i Odense. Samtidigt håller ett rätt ettrigt åskoväder på att beta av Sönderjylland och lär väl nå sydvästra Sverige under e.m.
Här är det 31 grader både ute och inne. Det blir många duschar idag. 🥵
34 grader i skuggan.
En blöt, kall handduk är inte fel att ha om halsen.
#82: Min termometer hänger mitt i solgassen, mot en röd tegelvägg, så den är inte att lita på. Kollade dock med en annan termometer några decimeter ut på balkongen där det inte är sol. Den visade 32 grader, så runt 30 grader är det nog.
Det ser ut att blåsa rätt mycket nu, vilket förhoppningsvis gör det lite svalare - eller också blir det "hårfön-fenomenet", d.v.s. det känns som att sitta vid en varmblåsande fön. Inomhus är det fortfarande någorlunda drägligt, men det börjar nog snart bli dags att flytta över till andra sidan lägenheten.
Läste i en chatt på lokaltidningens hemsida att enligt SMHI hade värmerekordet för Malmö slagits idag. Högsta mätningen tidigare (1947) låg på 34 grader och idag var det 34,6 grader.
https://www.sydsvenskan.se/skane/varmerekord-i-sikte-i-malmo-under-lordagen/
#87 Din termometer verkar pålitlig, senaste noteringen i din närhet är 31.8.
#88: Ja, det är en riktig "värstingtermometer" som egentligen är till för att mäta temperaturen i matlagning och bakning. 😊
https://shop-ps.se/products/kitchen-thermometer-best-in-test
Trodde det hade börjat åska, men det var bara grannen ovanpå som drog igång sin musik med basen på högsta volym. 😣
#90: Det var lite lika här igår jag trodde åskan gick igång men det var bara ett bygge av ett äldreboende så ack vad jag bedrog mig 😂
Som det verkar just nu så har Hästveda överskridit den högsta temperaturnoteringen för Sverige under 2000-talet, man har uppmätt 35,3 grader, den gamla högstanoteringar var som nämnts några gånger Falun med 35,1 grader 2014. Men den fastställda statistiken lär inte komma förrän senare ikväll, det kan vara någon annan ort som varit ännu varmare.
Till det absoluta rekordet för Sverige, 38 grader, är det dock en bit.
Solen gick i moln för ett par timmar sedan och det fläktar lite, så temperaturen har sjunkit till 29 grader. Inomhus är det däremot 27 grader nu. 🥵
24 grader i skuggan här just nu, gått åt lite glass idag…
Ut på tur aldrig sur!
Solen har gått i moln och just nu är det 30 grader. Men det är ju ingenting mot eftermiddagens toppnotering på 34…
Tror aldrig jag har varit med om högre temperaturer i Sverige.
Det verkar kunna bli "väderspänning" i morgon bitti, bland annat här i NV Götaland. ⛈
#96: Har fått en varning från en av väderapparna om åska imorgon. Å andra sidan fick jag en notis om att "åskan upphör snart", och det har inte åskat alls. 😊
#98 Den senare upplysningen låter på ett vis trösterik ändå. 😊
Därmed har vi redan fyllt tre trådar denna sommar, och fortsätter här.
⬅
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Morgondagens signatur? 😉