Aktuellt iFokus

Aktuellt

Etiketternyheterför-eller-emot
Läst 147 ggr
Fornöga
2024-10-02 08:26
1

Betalbelagda nyheter på nätet- en felsatsning?

Fortsättning på den fullskriva tråden "Är du beredd att betala för nyheter på nätet?"

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Fornöga
2024-10-02 08:26
1

Samtidigt som allt fler nyhetssajter blir betallåsta helt eller delvis visar en färsk rapport från Internetstiftelsen att historiskt få nätkonsumenter betalar för nyheter.

Källa.

Internetstiftelsens rapport ”Svenskarna och internet” visar att historiskt få svenskar betalar för nyheter.Hör Tidningsutgivarnas vd om utmaningen för ...
Fornöga
2024-10-02 08:55
1

#1 CNN räds dock inte för att installera (partiell) betalvägg.

Nyhetskanalen CNN inför betalvägg på sin sajt. Det skriver branschtidningen Variety.Användare som ofta går in på CNNs sajt kommer att bli uppmanade att ...
  • Redigerat 2024-10-02 08:59 av Fornöga
johan
2024-10-02 09:06
3

Tycker "premium"-innehåll på t ex Aftonbladet och Expressen oftast är en indikation på att man inte vill läsa det. Sällan som det är något värdefullt, utan mer trams som "Så lång k*k föredrar kvinnorna…".

DN känns lite annorlunda med att man har en digital prenumeration till lägre pris än att få papperstidningen.

Jag tycker dock att om man ändå betalar kunde det vara reklamfritt och fritt från popups.

Mvh // Johan

Fornöga
2024-10-02 09:20
1

#3 Ja, det verkar vara synnerligen blandat innehåll bakom betalspärrarna. Jag skriver "verkar" eftersom jag inte utnyttjar tjänsterna- det skulle kosta skjortan att vara med "överallt".

Jag tycker att annonsörerna som hamnar bakom betalspärrarna borde dra öronen åt sig när det visar sig att färre betalar för att besöka betalsajterna de använder sig av.

""Drygt 6 av 10 svenskar använder endast kostnadsfria nyhetsmedier för samhällsnyheter. Pensionärer, låginkomsttagare och personer med grundskole- eller gymnasieutbildning som högst avslutade utbildning använder i högre grad enbart kostnadsfria nyhetsmedier. Men även bland medel- och höginkomsthushåll väljer en majoritet att endast ta del av kostnadsfria nyhetsmedier."---

Källa

Vilka nyhetsmedier är vanligast att följa på sociala medier samt hur det skiljer sig utifrån kön, ålder och politisk åskådning?
Fornöga
2024-10-03 16:34
2

För den som vill kolla vad som döljer sig bakom betalspärren på DN respektive Expressen så erbjuder båda tidningarna nya läsare just nu gratis tillgång till betalsajterna en månad med automatiskt avslut.

[Hayabusa-0001]
2024-10-13 08:23
1

Som Fornöga skriver, så drar det iväg kostnadsmässigt om man ska betala för ”alla” eller åtminstone ”flera”.
Risken är att man får mer av samma, men betalar dyrt, samtidigt som det går att ta del av en hel del kostnadsfritt.
Lokala tidningen samt lite andra tidskrifter och liknande har jag tillgängligt på biblioteket.
Nyheter, debatt och information saknas inte utan finns numera i en rad format.
Även om jag personligen har ekonomi att betala så väljer jag var jag vill lägga mina pengar.

• Redigerat 2024-10-13 08:23 av [Hayabusa-0001]
Carmarino
2024-10-13 09:57
1

Ett tips: om man prenumererar på en tidning från Bonniers-koncernen så kan man oftast läsa alla deras tidningar på nätet. Det är rätt många tidningars hemsidor man kan logga in på med samma konto som är knutet till prenumerationen.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2025-01-22 11:29
1

Darrigt i mediabranschen: sparpaket hos Schibsted innebär att 350 Medarbetare kan få gå.

https://www.gp.se/ekonomi/stort-sparpaket-pa-tidningsjatten.c068fcfd-255d-4068-a8fb-45525cc2e626

Stampen Media lägger ner pappersutgåvan av Bohusläningen och ST-tidningen (Stenungsund), i fortsättningen blir hela upplagan digital.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/bohuslaningen-och-st-tidningen-blir-helt-digitala-lagger-ner-papperstidningar

Tidningsjätten Schibsted kommer genomföra omfattande nedskärningar, uppger tidningen Journalisten. Hundratals medarbetare kan få gå.
  • Redigerat 2025-01-22 11:29 av Fornöga
Fornöga
2026-03-27 11:16
0

Besläktad debatt här.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Vixxen
2026-03-27 12:17
0

Det senaste nu inom detta område var en tidning som krävde betalt för att man skulle slippa cookies.

[Vargnatt]
2026-03-27 14:43
1

Felsatsning tycker jag inte att det är dom ska ha betalt för sina jobb och lön som alla andra och det som #7 skriver om Bonniers där har vi tillgång till väldigt mycket och då kostar det en prenumeration hittills i alla fall men vem vet om dom ändrar det återstår att se.

Sen det som #3 är inne på innehållet i betal ska vara av riktigt intresse inte vad kvinnorna föredrar för storlek på vissa grenar på mannens kropp sånt ska inte ens få finnas med i Expressen eller Aftonbladet där undrar jag har dom inget bättre att skriva om är det tomt på nyheter knappast i dagens läge.

Det här har jag stört mig på väldigt länge vad gör det i nyhetstidningar och kvällsblaskor det finns väl blaskor för enbart sånt obscent så det där kan dom lägga ner direkt om dom vill framstå som seriösa nyhetsmedier.