Aktuellt iFokus

Aktuellt

Etikettövrigt
Läst 1203 ggr
Fornöga
2023-12-30 18:50
4

Vintern 2023-24 #2

tlf020.jpg
Bild framställd i/av Stable Diffusion Web

Vi har varit så flitiga den här vintern att det är dags att påbörja en andra tråd lagom till nyårsafton. Men titta gärna in i slutet på föregående tråd, för där finns en hel del skrivet de senaste dagarna.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Fornöga
2023-12-30 18:57
0

Väderleksläget är nog så viktigt så här dagen innan nyårsafton, och ibland kan det ändras tämligen snabbt, men så här ser en aktuell rapport ut.

Molnen ligger fastlåsta som cementlock över Sverige på nyårsafton. Den som vill se fyrverkerier måste ta sig norrut, långt norrut. – Det ser ut som att man har
  • Redigerat 2023-12-30 18:58 av Fornöga
Carmarino
2023-12-30 18:58
2

Hoppas att regnet som ska komma här dämpar skjutandet lite åtminstone.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

annia1
2023-12-31 00:34
2

Jag har läst de sista kommentarerna i förra.

Såg på väderprognoser här ikväll. Det ska komma rejält med snö på sina håll i södra sverige under de närmaste dagarna. Uppemot halvmeter.

Dom sa nåt om norra götaland, men varningen (på kartan) såg även ut att gälla för södra dalarna (som ligger i svealand). Så får väl se om jag får så mycket eller om jag hamnar utanför gränsen.

Får se vad det är för väder imorgon om jag ska gå ut och försöka få bort lite av snöhögarna jag fått så jag får plats för det som ska komma.

.

[Hayabusa-0001]
2023-12-31 07:48
2

Enligt prognosen, vad jag kan se, så kommer det att vara plusgrader i södra Sverige (läs Skåne) fram till onsdag 3/1.
Dock inte ”svinkallt”, men med lite vind så blir det snabbt otrevligt.

Draken
2023-12-31 11:15
1

Här har det snöat sedan inatt någon gång. Tempen ligger på minus 6. Sedan igår har det kommit en decimeter nysnö.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Caeli
2023-12-31 11:29
1

Har varit ute och "skottat" blöta löv istället för snö. Vinden har samlat ihop drivor med eklöv och boklöv intill hus och murar. Bara att ösa upp i skottkärran och köra iväg. 🍂

Draken
2023-12-31 11:32
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Tog dessa när jag skulle gå ut med hundarna imorse 😉

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Fornöga
2023-12-31 12:22
1

I Kiribati är det 2024 sedan klockan 11.00, men vill man fira in nyår på Times Square i New York genom YouTube får man vänta till klockan 06.00 i morgon bitti.

ABC News följer firandet världen runt live (plus löpande nyheter):
"Watch how the world welcomes in 2024 with extravagant fireworks and celebrations from around the globe. From New Zealand, Paris, New York, and Los Angeles, millions gathered to ring in the new year."---

Watch how the world welcomes in 2024 with extravagant fireworks and celebrations from around the globe. From New Zealand, Paris, New York, and Los Angeles, m...
Fornöga
2023-12-31 13:02
1

Hälsar vi "Gott Nytt År" för tidigt? Etikettexperten antyder det. 🤷‍♂️

God fortsättning, gott slut och gott nytt år. Välgångshälsningarna är många i dessa tider och det gäller att använda dem vid rätt tillfälle.<br/>Här är etikettexpertens bästa tips.
Fornöga
2023-12-31 17:52
1

Sista väderuppdateringen inför kvällen. Här har det regnat och varit jämntjock molnighet under dagen, vilket inte hindrar att det skjutits rätt friskt ändå.

Det ser ut att bli en stökig början på nya året på flera håll i landet. SMHI har gått ut med dubbla orange varningar – med start i Dalsland redan på nyårsafton. Och efter midnatt gäller gula varningar över ett större område.
Carmarino
2023-12-31 17:57
1

#10: Vet inte hur vädret är här. Tror inte det har regnat under dagen i alla fall, och nu ser jag inte om det regnar eller är uppehåll. Än så länge har det inte varit jättemycket skjutande, och såvitt jag märkt har de hållit sig till de godkända tiderna, d.v.s. de började inte förrän efter 16.00. Å andra sidan så var det en hel del skjutande igår - det sista runt halv tolv på kvällen.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2023-12-31 19:59
2

tlf041.jpg

Nyårsmåltiden är intagen i riddarsalen, nåja- köket då. Och på menyn var det ungefär samma procedure as last year- varför ändra på ett vinnande lag? 😉
Burgare på entrecôte med blåmögelost och potatisterriner, och till efterrätt blir det Créme Brûlée inom kort.

Fornöga
2023-12-31 20:25
1

#12 Vissa kan kosta på sig en lite exklusivare meny…🙄

I ”Nyhetsmorgon” presenterades en nyårsmiddag med fokus på lyx. På Instagram rasar nu tittare mot den dyra menyn. ”Vilken vanlig knegare har råd med wagyukött,
  • Redigerat 2023-12-31 20:25 av Fornöga
annia1
2024-01-01 00:16
2

Blev inte av att jag gick ut och tog bort nå snö. Blåste lite kallt. Men det har varit skapligt väder. Kom ner nåt smått förut idag, men på det stora hela varit uppehåll idag. Får väl se imorgon.

Lite svårt att säga hur mycket snö som faktiskt kommit. Men några bilder hur det ser ut här idag. Man ser snöhögen som jag fått framme vid trappen när jag gjort rent gången. Så här högt brukar det inte bli.

Det har skjutits en del fyrverkeri nu vid midnatt.

Önskar god fortsättning på 2024

.

• Redigerat 2024-01-01 00:17 av annia1
Carmarino
2024-01-01 01:50
0

Det har regnat rätt länge nu och temperaturen ligger på runt fem plusgrader. Ändå var det bra fart på fyrverkerierna i princip hela kvällen, med kulmen runt 12-slaget. Det lät en hel del men det var inte lika mycket "bomber och granater" verkade det som.

Fornöga
2024-01-01 08:24
2

tlf043.jpg
Bilder gjorda av/i Stable Diffusion Web.

God fortsättning!

Så har det trötta gamla året ersatts av ett nytt, oprövat men förhoppningsvis fräscht sådant.

Hade trott att det skulle vara snö på marken idag, men det är bara regnblött och mörkt- vi får se vad dagen för med sig.

Skjutandet var intensivt här som vanligt vid tolvslaget, men sedan var det lugnt, bortsett från den vanliga helgsabotören som var ute och sköt sina numera "obligatoriska" smällare vid fyratiden.

Carmarino
2024-01-01 08:57
1

#16: Det är blött och mörkt här också. Tyckte det såg ut som det låg blötsnö på gräset i natt, men det var svårt att se om det verkligen gjorde det. Föga sannolikt dock, eftersom det var såpass varmt som det var.

Draken
2024-01-01 09:44
1

#16: God fortsättning. Hoppas på ett bättre 2024.

Här snöar det fortfarande, ungefär en meter har landat på backen. Plogbilarna kör dygnet runt känns det som.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Caeli
2024-01-01 09:59
1

Barmark och grått väder idag.

Hördes smällande runt midnatt men såg inga färgglada fyrverkerier bara ljussken som lyste upp himlen. Kanske för disigt för att synas långt. De flesta häromkring har hundar och hästar och skjuter inte fyrverkerier.

Fornöga
2024-01-01 10:25
1

Bild skapad i/av Stable Diffusion Web.

#18 Vi får göra som våra förfäder- blicka in i kristallkulan eller stöpa bly för att se vad som vi kan förvänta oss av det kommande året. 😉

Det första gäller! Genom tydor och magiska handlingar brukade man i allmogesamhället vid nyåret försöka förutspå framtiden och försäkra sig om tur under det kommande året.
Carmarino
2024-01-01 10:26
0

#20: Det var en rejäl kristallkula. 😁

Fornöga
2024-01-01 10:28
1

#21 Widescreen. 😉

Carmarino
2024-01-01 10:29
1

#22: Såklart! 👍😄

Fornöga
2024-01-01 13:16
1

Kylig inledning på 2024 väntas, speciellt i norr.

Året börjar med extrem kyla och kraftiga snöfall i norr där temperaturen ligger på minus 35 grader. Och inte nog med det – det kommer kännas ännu kallare. – Ko
  • Redigerat 2024-01-01 13:16 av Fornöga
Carmarino
2024-01-01 15:16
1

#24: Än så länge är det drygt fem grader här, men det lär bli kallare i mitten/slutet av veckan. Tror dock inte att det kommer att bli några -35 grader åtminstone. 🥶

Fornöga
2024-01-01 16:30
2

#25 "You never can tell", som Chucken sa. 😏

Fornöga
2024-01-01 18:53
1

Nu snöar det rätt ymnigt här, så nu lär vi väl inte se barmark den närmaste veckan åtminstone.

annia1
2024-01-01 20:26
2

Här har det kommit nåt lite lätt, men inte märkbart på backen. Legat runt -7 hela dan.

Jag använder mig av SMHI:s väder prognoser för 10 dygn, radarbild. Tittar jag på den så ska jag klara mig från snövädret som är nu under de närmaste dagarna.

Man går in väder och där skrollar man ner lite så ser man en länk till 10 dygnsprognos. Där kan man välja ort. Sen väljer man rubriken karta som man ser där. Då får man upp en kartbild över området. (alternativ till ovan är att bara klicka på karta och sen zooma så får man se mer av hela sverige) Nertill på kartan finns en tidslinje med en knapp. Man drar i knappen så kan man se hur det blir att se ut. Den är inte 100% korrekt hela tiden, men man får ett hum om hur vädret blir framöver.

Man kan om vill skrolla lite och kika i vänstra kolumnen där finns en rubrik satellit och blixtar. Klickar man där så kan man se hur det sett ut under de senaste minuterna. Finns två lägen man kan välja. 15 min norden eller 5 min sverige. Den kan man också använda för att se lite när vädret kommer avta. Man drar knappen först bakåt för då ser man vart nederbörden kommer ifrån för håll sen när man drar framåt så ser man om det kommer fortsätta länge till eller börja avtar.

https://www.smhi.se/q/Stockholm/2673730

.

Hur blir vädret idag? SMHI erbjuder väderprognoser och beslutsunderlag för dig, myndigheter och företag inom meteorologi, hydrologi, oceanografi och klimat.
Fornöga
2024-01-02 09:09
1

Ny säsongslägsta temperatur i landet, Nikkaluokta noterade -40,5 i natt. Burr! 🥶

#28 Tack för tipset! Jag brukar använda mig av den "vanliga" tiodygnsprognosen från SMHI. Sedan kollar jag ibland Klarts service, där man kan jämföra prognoserna från Klart, SMHI och YR för olika orter.

SMHI har utfärdat gula varningar för snö och blåst i norr, samtidigt som det finns risk för fler översvämningar i söder.
Draken
2024-01-02 10:27
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#24: -10 här nu, och det snöar fortfarande. Ytterligare ca. en halvmeter har fallit under natten

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2024-01-02 10:27 av Draken
Fornöga
2024-01-02 15:00
2

Det har varit uppehåll i snöandet på förmiddagen här, men nu har det börjat igen.

Här blåser "smådjävlar" märkte jag när jag var ute och handlade på förmiddagen. Det är nog lätt att förfrysa sig om man vistas ute för lätt klädd nu! Fast allting är ju relativt…😏

Talade med en husägare som var ute och skottade trottoaren. Han suckade över det snabbt bildas en hård isskorpa på underlaget. Vill man ha bort den måste man salta, och det ville han inte göra med tanke på hund- och kattrampdynor.

Temperaturen i Nikkaluokta är påtaglig och SVT:s team fick bekänna färg under tisdagens direktsändning. Batteriet i kameran laddade ur på grund av kylan. – Det är 42 minusgrader. Men vackert, huttrar reporter Hans Sternlund på plats i Gällivarebyn.
  • Redigerat 2024-01-02 15:05 av Fornöga
Carmarino
2024-01-02 15:49
0

#31: När jag var ute idag så var det uppehållsväder, men det blåste rätt kallt. Nu har det börjat blåsa ännu mer, och tydligen ska det komma snö i natt. Så kanske det blir en ovanligt vit vinter 2023-2024 här nere. 🥶

Fornöga
2024-01-02 17:02
1

Skånevintrarna kan vara grymma…😱😊

Carmarino
2024-01-02 17:52
1

#33: Ja, det är många som är vana vid temperaturer på -20 och därunder, som säger att de aldrig har frusit så mycket någon gång som när de upplevt skånsk vinter med ett par minusgrader, snöfall "från sidan", hög luftfuktighet och kulingvindar. 😄

• Redigerat 2024-01-02 17:53 av Carmarino
Fornöga
2024-01-02 18:00
3

#34 I dagarna för 45 år sedan var det riktigt räligt!

Tycker du att det är jobbigt med snö och kyla i Skåne? Då ska du vara glad att det inte är år 1979. Kolla in riktig skånsk vinter i klippet ovan.
Fornöga
2024-01-02 21:19
1

Här var det en riktig kraftig detonation i kvarteret 21.13- det lät "mer än en banger". 🤔

Räddningstjänsten i Storgöteborg uppger att det skett någon form av explosion i centrum och att man håller på att lokalisera vad som hänt.

• Redigerat 2024-01-02 21:33 av Fornöga
Fornöga
2024-01-02 22:03
1

#36 Polis, ambulans och räddningstjänst på plats. Polisen spärrar av ett område. Det ryker ur en port, enligt talesperson. Oklart om det är några personskador. Risk för ras i fastigheten, enligt Räddningstjänsten.

En kraftig explosion har inträffat i en fastighet i Mölndal. Räddningstjänsten varnar för rasrisk. – Det small högt som jävulen, jag hoppade verkligen till, säg
  • Redigerat 2024-01-02 22:17 av Fornöga
annia1
2024-01-03 01:11
0

Här har det idag varit skapligt väder. Men det börjat blåsa lite. Tar i lite nån gång då och då. Ligger runt -10 just nu. Med blåst så känns det ju kyligare.

.

Carmarino
2024-01-03 01:22
0

#35: En sanning med modifikation. Minns det mycket väl. Satt och lyssnade på radion nyårsafton och det var som att höra en science fiction-pjäs. När jag tittade ut genom fönstret såg jag ca en centimeter snö på gräsmattan. Grässtråna stack upp ovanför snötäcket.

Det gick en skarp snögräns i Landskrona. Hade en kollega som bodde där det inte hade kommit någon snö, men från sitt fönster kunde han se de höga snövallarna söderut. 😊

Carmarino
2024-01-03 01:23
1

#37: Hoppas det inte var i ditt hus.

Carmarino
2024-01-03 01:25
0

Temperaturen är runt 0, men det blåser rejält så det känns kallare. Ingen snö än så länge. Katten ville ut på balkongen, men skyndade sig in igen efter en kort stund.

Fornöga
2024-01-03 08:06
1

Här blåser det riktigt vresigt, tur att handlandet gjordes igår så man slipper gå ut idag och i morgon!

#40 Detonationen var så kraftig att jag trodde att det var i kvarteret, men det var 500 meter härifrån. Men enligt uppgift hördes den ändå till Hisingen som ligger 5 km bort, så det var en rejäl smäll.

Jag har av en märklig slump faktiskt hört tre fyrverkeri- eller ammunitionsfabriker/lager fara i luften, och det här var nästan en liknande smäll.

Carmarino
2024-01-03 08:22
1

#42: Ruggigt när det är så nära.

Här har det kommit lite snö under natten och mer ska tydligen komma under dagen. Det hade snöat in på balkongen, så katten tog ett par steg ut, vände sedan direkt och gick in igen. Hon gillar inte snö. 😁

Fornöga
2024-01-03 08:26
1

Kollade TV och såg på nätet igår om kylan i norr, och det var härligt att se hur alla intervjuoffer nästan verkade upplivade av kylan. Även om det är "olika sorters kyla" så skall jag tänka på dem när jag gnäller för att det är två minus här…😊

Carmarino
2024-01-03 08:30
1

#44: Har varit inne i ett fryshus där det var vindstilla och ca -25. Det kändes varmare än när det är +1 och blåst här. 😁

Draken
2024-01-03 12:42
1

Det snöar fortfarande. Tempen ligger på 11 minus.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Carmarino
2024-01-03 14:04
1

Än så länge har det inte börjat snöa, men det blåser rätt mycket. Temperaturen ligger fortfarande runt noll, eller strax över.

[Hayabusa-0001]
2024-01-03 18:18
1

#47 Otrevligt väder, brrrr…

Carmarino
2024-01-04 00:01
1

#48: Ja, och nu har det kommit lite mer snö också. Dock är det inte lika illa som i östra och mellersta Skåne. Fast det är visst rätt besvärligt på vägarna här runtomkring också.

Gissar att blåsten ställer till det en hel del, med drivbildning som gör det svårt för bilisterna. Nu hade det varit bra med lite snöstaket längs vägarna.

Fornöga
2024-01-04 07:52
1

#49 Ja, det verkar som om delar av Skåne upplever en "klassisk" snövinter, vilket inte minst alla bilister som sitter fast på vägarna kan konstatera. Och, som sagt, snöstaketen hade nog varit till hjälp på sina håll.

Här har vinden äntligen avtagit en del, och den viner inte längre längs husknuten. Någon mer snö har inte kommit, den ligger ungefär decimetertjock här.

Carmarino
2024-01-04 09:12
1

#50: Till och med på min balkong har det varit drivbildning, så det har blåst rejält mycket.

För er norröver som anser att skåningar inte kan köra i snöväder - försök själv att köra när vinden blåser ihop meterhöga drivor på ett par minuter. Det är inte lätt, men det är så vi har det här. Vi har sällan välplogade vägar och vindstilla. 😊

Nu har blåsten lugnat ner sig, men det snöar fortfarande lite.

(Jodå, katten har varit ute och inspekterat. 😺)

• Redigerat 2024-01-04 09:12 av Carmarino
[Hayabusa-0001]
2024-01-04 09:55
1

#51 Ja, det där är en mytbildning som inte alls stämmer överens med verkligheten.
Norrland är dessutom en glesbygd dvs risken för köbildning är minimal.
Hur många bor det i Jämtland jämfört med Skåne?

[Hayabusa-0001]
2024-01-04 09:59
1

”Jämtlands län motsvarar 12,0 procent av Sveriges yta, 49 443 km² och är Sveriges till ytan tredje största län. I Jämtlands län bor 1,5 procent av Sveriges befolkning”

Som jämförelse så bor det fler i Helsingborg.

Draken
2024-01-04 11:49
1

#52: Det är ett skämt som vi norrlänningar alltid kör med. Kommer det 1 cm snö i Stockholm så blir det kaos i trafiken. Kommer det 1 cm snö i Skåne, så stängs samhället ner och försvaret måste komma ut och bärga de som kört fast i snön 😉

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Hayabusa-0001]
2024-01-04 11:52
2

#54 Men ett rätt tröttsamt skämt.
Det är skillnad på trafikflöde, minst sagt.
I

[Hayabusa-0001]
2024-01-04 11:58
0

”E6 genom Skåne är en av landets mest trafikerade motorvägar och en viktig pulsåder för både Sverige och Norge. E6 har även en viktig roll för regional arbetspendling. Trafiken har under de senaste 15 åren nästan fördubblats på delar av sträckan. Trafikflödena uppgår idag till uppemot 50 000 fordon per dygn. Störningar och stopp på sträckan är vanligt förekommande och vi har många incidenter med stora konsekvenser för framkomligheten.”

[Hayabusa-0001]
2024-01-04 11:58
0
Störningskänsligheten har identifierats som den största bristen på E6 genom Skåne. En väl fungerande E6, för pendling, godstrafik, nyttotrafik och kollektivtrafik är en viktig förutsättning för regional utveckling i Skåne och för...
Draken
2024-01-04 11:59
1

#55: Jo det kan jag väl hålla med om. Jag känner massor av folk i Skåne, och de har liknande skämt om oss, fast inte om vädret, utan att det går Isbjörnar lösa på gatorna och det är bara ödemark norr om Uppsala. Sen är det , enligt skämtet, flera mil mellan husen 😉

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Carmarino
2024-01-04 12:00
3

#54: Det är England som stängs ner när det kommer 1 cm snö. Har själv upplevt det nämligen. 😊

En centimeter snö i Skåne kan mycket väl samlas till jättedrivor på vägarna. Det är många norrlänningar som blir helt vilse när de försöker köra på skånska vägar när det snöar. De är oftast inte vana vid att snön "fyker" (blåser över vägen och samlas i drivor) plus att det är svart halka under som gör att bilen blir helt omöjlig att styra.

Så här kan det se ut när det fyker.
https://static-cdn.sr.se/images/96/fd15614e-cbe1-4ea4-b4f8-80827b099f60.jpg

• Redigerat 2024-01-04 12:01 av Carmarino
Draken
2024-01-04 12:00
2

Mitt ena fönster i vardagsrummet. Det har snöat konstant i några dagar.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Hayabusa-0001]
2024-01-04 12:05
0

#58 Som en jämförelse så finns det knappt 150.000 personbilar i Norrbottens län.
Ställ det mot trafiken på E6 mellan Helsingborg och Malmö.
Det är två skilda världar.
Exempelvis var det en dragbil med semitrailer som fick sladd och blockerade E6:an totalt igår.

Fornöga
2024-01-04 12:09
2

Nu skiner solen här, som omväxling. 🌞

[Hayabusa-0001]
2024-01-04 12:10
2

Här också. Men satan va’ kallt i vinden 😨

Carmarino
2024-01-04 12:18
1

Här också. Att döma av hur träden rör sig så har vinden mojnat avsevärt.

Fornöga
2024-01-04 14:55
2

Var nödgad att gå ut på stan en sväng, och vinden bet verkligen i kinderna, trots att den avtagit. 🥶

Fornöga
2024-01-04 17:48
1

Snö och kyla- nu kommer påminnelser om hemberedskap, krislådor och vad som kan vara bra att ha i bagageutrymmet i bilen.

Vid en kris kommer samhällets hjälp först gå till dem som behöver den bäst. Planera därför för att kunna klara dig själv i en vecka, gärna längre om du kan. Utgå ifrån dina egna och dina näras förutsättningar och behov. Det kan ta lång tid innan vardagen fungerar normalt igen. Att kunna klara sig utan samhällets hjälp i en vecka kallas för att ha en hemberedskap.
Fornöga
2024-01-04 17:55
2

Ser ut som köldchocken i norr är över för den här gången nästa vecka.

Om bara några dagar kan termometern få ett rejält lyft i Norrbotten.
Caeli
2024-01-04 20:06
1

Efter gårdagens snöstorm är det barmark på vissa ställen och en halv meter snö på andra. Här har det fygit omkring. 🙂

Fornöga
2024-01-04 21:13
1

#68 Ja, det är något liknande här, vinden har förvandlat snön till is på gräsmattorna.

Carmarino
2024-01-05 03:04
1

#68: Det verkar vara samma här. Temperaturen är nere på -9 grader nu så det börjar bli rätt kallt.

Fornöga
2024-01-05 08:49
0

Apropå kyla: natten mot torsdag noterades -43,8 grader i Naimakka, vilket är den lägsta temperaturen uppmätt på SMHI:s väderstationer under de senaste 25 åren.

Senaste nytt • Snabba nyheter från Aftonbladet
Caeli
2024-01-05 10:07
0

-24 grader här på morgonen.

Fornöga
2024-01-05 10:09
0

• Redigerat 2024-01-05 10:15 av Fornöga
Draken
2024-01-05 12:27
0

#61: Jag bor dock inte i Norrbotten, jag bor i Västernorrland 😉

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
2024-01-05 12:28
1

Vi har fått en köldknäpp nu, det var 23 grader imorse. Deg skulle tydligen hålla i sig några dagar.

Däremot så har det slutat snöa, det är vindstilla och solen tittar fram 🙂

IMG_20240105_095421102.jpg

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
2024-01-05 12:30
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Lite bilder från morgonpromenaden.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Fornöga
2024-01-05 21:09
1

Dags för sista röda dagen på ett tag.

När är trettondagen och trettondagsafton 2024? Varför firar vi trettondagshelgen? Här får du veta allt du behöver!
Fornöga
2024-01-05 21:16
1

Första nationella isdygnet sedan februari 2021.

Under fredagen uppmättes vinterns första nationella isdygn, 24 timmar med minusgrader i hela Sverige, enligt SMHI.Det är första gången på cirka tre år. ...
Carmarino
2024-01-05 23:49
1

Var ute och körde idag. Behövde bara köra på de större vägarna (mestadels åtminstone) och de var rätt torra så det var inte halt. Fast alla tog det lugnt och de flesta höll betydligt lägre hastighet än tillåtet. Blev bara omkörd några få gånger och det var där det var dubbelfiligt.

Temperaturen har legat på 8-10 minusgrader och det har varit klart väder hela dagen och kvällen. Nu planerar jag att hålla mig inomhus hela helgen. Dumt att utmana ödet. 😊

annia1
2024-01-06 00:13
1

Under de senaste dagarna har det farit lite snö i luften här. Kommit nån cm med lätt snö.

Här var det ner på -20 natten som var. Varit fint idag till och med sol, låg runt -16 på dan. Men inte varit ut nåt.
Just nu är det nere på -26 så det blir kallaste dygnet hittills. Men vintern är ju inte slut än.

Såg vädret på 4:an och då ska det ev bli + grader här på tisdag. Får väl se om det stämmer.

.

Draken
2024-01-06 01:20
1

Under dagen sjönk temperaturen ner till -27 grader. Nu har det stigit lite igen, så nu är det "bara" -22 grader. Det skulle bli varmare imorron, tar väl en ny Weathershot på morronpromenaden 😉

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

annia1
2024-01-06 17:01
1

Glömde av inatt. Det här att pika stockholmare. Ja det görs, men jag tycker ofta att det är berättigat. För kommer det lite snö så blir det kaos. Här där jag bor så jag tror gränsen är 7 cm snö för att snöröjarna ska åka ut. Och dom åker oftast ut på natten så ska man ut på dan så får man köra i snö.

Tv 3 har under flera år kört några avsnitt av ett program som heter frusna vägar. Det handlar om bilbärgare vintertid i norra dalarna främst sälen trakten och sen norra sverige. Mest runt åre, men även andra orter däruppe. Och bärgarna kan ibland säga att det är typiskt stockholmare. Så det är inte bara vanliga personer som pikar stockholmare utan även yrkespersoner.

När det gäller södra sverige så kan jag inte komma ihåg att jag hört nån skämta/pika dom och sannolikheten att nån gör det vid det här snövädret är nog liten för det var ju orange varning. Som man bara är glad att man slapp.

Vi kan ha drivningar vi också så det är inte speciellt för södra sverige, även om södra kanske har värre drivningar än vi så har även andra.
Men snövädret som var i södra sverige nu var ju speciellt som sagt med varning och då bör man inte ens ge sig ut i trafiken.
Visst om man måste ta sig till/från jobbet, men annars bör man låta bilen stå speciellt när det varnas för rejält oväder. Och jag tror inte att alla som satt fast nu var tvungna att ge sig ut. Så man har faktiskt eget ansvar.

När det gäller det stoppet som var. Om jag kommer ihåg rätt så var väl första en buss som kört i diket sen efter den var det en lastbil som stod på tvären. Den som bärga den sa att den lastbilen hade dåliga däck.

Dom hade ju ett stopp nånstans norröver, var det igår, där det var stopp i sex timmar på grund av olycka.
Nu blev det ju väldigt långt stopp i södra sverige. Men blir det en olycka så kan det bli stopp flera timmar innan bärgarna fått bort fordon från olyckor. Och det gäller oavsett årstid.

Vädret här idag har varit mulet men uppehåll. Gick ner på nästan - 27 inatt. Men nu är det på väg uppåt är bara runt -15.

.

Draken
2024-01-06 23:07
2

Glömde ju posta dagens weathershot 😉 I dag var det riktigt varmt 😜

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Hayabusa-0001]
2024-01-07 08:58
1

#82 En faktor som sällan eller aldrig tas med i sammanhanget är trafikintensitet.
Jag har redan nämnt det, men tål att nämnas igen.
Avsnitten mellan Malmö och Helsingborg (E6) är även utan snö och kyla hårt belastat och olycksdrabbat.

Draken
2024-01-07 10:29
1

#82: Här uppe där jag bor (Västernorrland) pikas Stockholmarna för det mesta, inte bara vädret. De pikar även oss för det mesta, så det är ömsesidigt 😉

Vi har fortfarande 20 minusgrader. Det växlar mellan 20 och 25 beroende på vilken tid på dygnet det är.

IMG_20240107_091557130.jpg
Morgonpromenaden

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2024-01-07 10:29 av Draken
Fornöga
2024-01-07 10:35
1

#85 Pikandet av de stackars huvudstadsborna har nog norrlänningar gemensamt med göteborgare och skåningar. 😉

[Hayabusa-0001]
2024-01-07 10:53
1

#86 Alla pikar alla..😉

Fornöga
2024-01-07 11:06
1

#87 Ja, ända ner på sockennivå…😏

• Redigerat 2024-01-07 11:08 av Fornöga
Draken
2024-01-07 12:03
1

#86: Jo "08'orna" pikas både i Norr och Söder 😉 Och de tycker inte om oss "klyktattare" som lever i vildmarken 😝

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Fornöga
2024-01-07 17:06
3

#85 ff Lite OT apropå fördomar om varandra. 😉

Våra tungor låg långt bak i munnen när vi vandrade på Stockholms gator. Våra r skorrade.
Carmarino
2024-01-07 22:18
0

#90: 😄

[Hayabusa-0001]
2024-01-08 08:48
1

#90 Träffande bra 😊 Dessvärre också något som händer. Eller att någon plötsligt ska prata ”skånska” 😉

Fornöga
2024-01-09 14:16
2

Det svänger i Kvikkjokk- åtminstone vädret…😏 Kvikkjokk, från -43,6 en natt i förra veckan till +7,2 i natt.

Draken
2024-01-09 19:37
2

Det svänger här med. natten till igår hade vi 27 grader, natten till idag hade vi -2. Idag har vi haft +5-7 grader.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

annia1
2024-01-09 23:28
2

Natten som var så var det ner på runt - 6 idag har det legat runt 0. Har varit upp på lite över +1. Så än så länge är södra dalarna kallare än norra sverige.

Inte märkt nåt själv, men enligt radarbild på smhi så ska det kommit ner nåt här.

.

Draken
2024-01-10 12:01
2

IMG_20240110_084416354.jpg

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Fornöga
2024-01-10 17:25
1

Snart dags för en ny "köldsmocka", som det väl brukar heta numera.

Kylan har inte släppt taget om Sverige. Kalluft från Norra ishavet drar in över landet till helgen tillsammans med ett snöfall. – Vintern har inte gett upp än, säger Johan Groth, meteorolog på StormGeo.
annia1
2024-01-11 01:27
1

Hade varit ner på några minus natten som var. Men just nu är det + 3.2 grader ute.
Och snön har släppt från taket. Har dundrat bra skapligt några gånger.

.

Fornöga
2024-01-11 15:56
1

Dimman från igår borta idag, det blev soligt, svaga vindar och nollgradigt, så det har varit en fin vinterdag för omväxlings skull.

Draken
2024-01-11 16:08
1

#97: Jo det skulle komma en kraftig köldknäpp här uppe i helgen.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Fornöga
2024-01-12 15:23
2

Snart är glada julen slut slut slut..,

Vilken dag är julen slut? När tar man bort julpyntet? Allt om Tjugondag Knut utifrån Nordiska museets samlingar och kunskap. Lär dig mer!
Carmarino
2024-01-12 16:45
1

#101: Jäpp. Slängde ut granen idag. Resten av pyntet packas ner i helgen.

Fornöga
2024-01-13 07:28
1

#102 Mitt åkte ner dagen efter trettondagen. Ett par dukar och ett ljus- det var ingen omfattande insats. 😏

Carmarino
2024-01-13 08:46
1

#103: Lite skillnad mot mitt "lager" av julpynt. 😁

Fornöga
2024-01-13 11:00
1

#104 Ja, det är lite skillnad! Och det finns de som har än mer att plocka ner…🤦‍♂️

Nu är julpyntet igång. Gunnbritt Pettersson från Lindome samlar på tomtar och har packat upp tusentals av dem i sitt hem inför julen. – Man måste ju samla på nå
Fornöga
2024-01-13 11:01
1

#101 Mer om denna dag.

LEVA&BO | Runt tjugondag Knut, eller tjugondedag jul som dagen också heter, blir det julgransplundring. Men vilket datum är det 2023? Och varför finns den?
Carmarino
2024-01-13 13:35
1

#105: Skulle inte ha plats till så många tomtar. Plus att jag inte skulle orka sätta upp dem - och ta ner dem - varje år. Har faktiskt en hel del mer pynt än det jag tar fram. Förr om åren pyntade jag mycket mer, men nu räcker inte orken till för så mycket, och jag har ändå mer än de flesta andra tror jag. 😁

Höll på i tre timmar idag, så nu är det mesta nerpackat. Ska bara byta gardiner i köket och sovrummet imorgon, så är jag helt klar.

Fornöga
2024-01-13 14:43
1

#107 Jag har mina tomtar på loftet. Ständigt…😏

Carmarino
2024-01-13 16:22
1

#108: Mina är på en hylla i klädkammaren. 😁

Fornöga
2024-01-13 16:32
0

#109 Var inte säker på det- rätt som det är tassar de omkring i köket…😉

Carmarino
2024-01-13 17:23
1

#110: Har faktiskt en hängande på en kabel bredvid datorn. Fast den hänger uppe året om, för jag glömde alltid att ta ner den och nu har jag bestämt mig för att den får vara kvar hela tiden. 🎅

Draken
2024-01-13 17:25
1

#108: Jag har tomtar både på loftet och på en hylla i förrådet 🤣

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Fornöga
2024-01-15 20:25
1

#71 Den 5 januari noterades 44,6 minus i Vittangi, vilket är den officiellt lägsta temperatur som uppmätts i Skandinavien i detta århundrade.

• Redigerat 2024-01-15 20:27 av Fornöga
annia1
2024-01-16 00:35
2

Jag har inte mycket uppe under jul. Bara några tomtar och några ljusstakar. De plockade jag undan igår. Sen har jag värmeljus som är batteridrivna de är ju timer så de är tända 6 timmar. De ljusen får vara kvar tills batterierna är slut.

Igår snöade det här igår. var ner på runt -5. Kom runt 1 dm som jag skottade undan idag. Idag var det fint till och med sol och runt -10 när jag var ut. Vi har klarat oss från snövädret som ska varit på olika håll idag.
Nu är det nere på runt -20 så nu verkar det bli kallt igen.

.

Carmarino
2024-01-16 03:09
1

Såg att det var -11 här nu (känns som -15 enligt väderappen), vilket är ovanligt här nere i syd. Vi hade runt noll igår.

Caeli
2024-01-16 08:43
1

-23 grader nu på morgonen.

Jag trodde jag bodde i södra Sverige jag också…

• Redigerat 2024-01-16 08:44 av Caeli
Fornöga
2024-01-16 10:10
1

Kylan har brett ut sig över hela landet, men i södra delarna av landet verkar det bara vara kortvarigt den här gången.

I Göteborg var det -14,9 klockan nio, och strålande sol. Men framåt midnatt skall det enligt prognoserna bli nollgradigt och snöfall.

Kylan tar åter ett grepp om hela landet, med några eller många minusgrader i hela landet. Men det blir också en hel del sol, innan nästa lågtryck drar in.
  • Redigerat 2024-01-16 10:15 av Fornöga
Carmarino
2024-01-16 10:47
1

#116: Får väl säga sydligaste syd hädanefter, eftersom södra Sverige brukar sluta ungefär vid småländska höglandet i rapporteringarna. 😉

Skåne räknas tydligen inte till Sverige så ofta - bara när det är snökaos. 😁

• Redigerat 2024-01-16 10:48 av Carmarino
Fornöga
2024-01-16 13:18
2

Konsten att skrapa bilrutorna så man slipper böter och inte riskerar att mista körkortet.

Reglerna för snö och is på bilen är strängare än vad många kanske tror, och allvarliga missar kan leda till indraget körkort. SVT lät trafikpolisen Christer Löwenborg testa vår reporters skrapning av bilen.
Carmarino
2024-01-16 14:57
1

#119: När jag var och handlade igår så såg jag ett antal bilar på parkeringen som förmodligen hade fått böter. Det var väldigt många som hade snö på taket, och bristfälligt skrapade rutor.

annia1
2024-01-16 15:30
1

Nu har ju jag bilen i garaget så den är alltid ren. Men även när den stått ute och fått snö/is på sig så ser jag till att den är ren. Men visst brukar jag se många som har snö kvar på taket. Det verkar tyvärr vara vanligt åtminstone att det finns på taket. Rutorna brukar som regel vara rena och de blir ju rena i och med att det blir värme i bilen. I alla fall om man kört så pass långt att man hunnit få värme.

Här har det varit ner på -27 inatt. Idag har det varit fint, men inte sol. Just nu ligger det på -17. Har varit ut och det bet ordentligt.

.

Carmarino
2024-01-16 16:42
1

#121: Har också min bil i garaget, men borstar alltid av den och skrapar rutorna om det snöat/frusit när jag varit någonstans och haft den utomhus.

Fornöga
2024-01-16 19:18
2

#117 Det aviserade lågtrycket som drar in över landet från ikväll är under fördjupning, så det kan finnas skäl kolla väderläget innan man ger sig ut i bil eller lokaltrafik i morgon.

SMHI har utfärdat nio varningar för snön som drar in över Sverige på onsdagen. Ovädret fördjupas över Nordsjön för att sedan röra sig snabbt från väst till öst. – Man bör följa väderprognoserna och ta lite extra tid på sig om man ska ut på vägarna i morgon, säger meteorologen Johan Groth vid väderinstitutet Storm Geo. Se till att du har Expressens app nedladdad för att få de viktigaste nyheterna.
Carmarino
2024-01-17 00:54
0

#123: Såg att det kommit ytterligare lite snö i natt, men samtidigt har temperaturen gått upp till en plusgrad. Så det kan nog bli halt och besvärligt på vägarna. Är glad jag inte behöver ge mig ut idag.

annia1
2024-01-17 00:57
2

Fornöga #123 det är en fördel att alltid ha koll på vädret när det är vinter. Och man kan ha lokalradion på i bilen, om man måste ut, så får man varningar om det blir problem på vägarna.

Det ska bli snö här. Och enligt radarbilder så ska det börja snöa när som helst här fast det är -14 grader. Och det ska komma mer under morgondagen. Ser dock ut som det kommer ligga på minus hela tiden, ligga runt -2 på dan.

Men en sak, det ligger tydligen en gul varning för svealand. Vilket jag tycker är lite märkligt för det som sagts att det ska komma 5-10 cm snö och det är ju ingenting här. Det har snöat flera gånger här senaste tiden och det har kommit uppemot en 1 dm och inte varit nån varning. Visst blir det kraftig blåst så det blir att yra så kan det ställa till problem. Men inte mängden snö. Dom åker inte ut och snöröjer förrän det nått 7 cm.

De har ju gjort om varningssystemet så det kan betyda olika för olika delar i landet. Men jag undrar om dom nu varnar mer på grund av det som var i södra sverige. Men risken blir ju att man inte tar varningar på allvar om de inte behövs.

.

• Redigerat 2024-01-17 01:00 av annia1
Fornöga
2024-01-17 07:53
2

Snötjocka och hårda vindbyar, så är väderläget här på morgonen. Skönt att slippa gå ut!

Två decimeter snö och stormvindar. Vädret spås bli stökigt på flera håll under onsdagen och i Västsverige rustar man för trafikkaos. – Man bör undvika att utsätta sig för det här vädret, säger Marcus Sjöstedt, meteorolog.
Carmarino
2024-01-17 10:31
1

Det blåser rätt mycket här och snön yr omkring.

Fornöga
2024-01-17 10:55
1

#126 Snöfallet övergick i regn innan det upphörde och nu skiner solen. Men snötäcket ligger kvar och blåsten består.

Draken
2024-01-17 11:43
1

Just nu har tempen stigit till -9 men igår kväll var det -22 och imorse var det -17.

Snön ligger fortfarande meterdjup

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Carmarino
2024-01-17 12:27
2

#128: Här har det slutat snöa och det blåser inte lika mycket, men någon sol har vi inte sett till. Temperaturen ligger strax över noll, så det blir förmodligen halt under snön. I östra Skåne har det kommit betydligt mycket mer snö, och det är rätt mycket kaos på vägarna även idag. Dock inte lika mycket som förra gången verkar det som, men många avåkningar.

annia1
2024-01-18 02:26
2

Här började det snöa strax efter jag skrivit mitt förra. Sen har det snöat hela dan. Upphörde runt 23. Var ett tag som det också blåste så det yrde en del, men inte så mycket. Var ner på -18 natten som var sen har det varit upp på nästan -2 under dan. Jag är glad att det höll sig på minus sidan hela tiden för snön blir så jädra tung när det är +. Kommit närmare 2 dm.
Har varit ut och fått undan snön.

Det här blir lite bakvänt. Så här mycket snö som vi har nu har vi inte haft på många år. Och med det menat att det har inte legat kvar så jag har inte fått/haft så stora snöhögar som jag har nu. Visst, var det förra vintern, det kom runt 3 dm på en vända som låg kvar ett tag. Och visst har det snöat andra år så vi fått mycket snö sammantaget men oftast har det blivit + grader mellan varven så snön smält bort.

En sak som blir lite lustig. När det har snöat så har det kommit runt 1 dm. Men ändå har jag inte mer än runt halvmeter snö, går ungefär till knäna. Så det packar ju ihop sig mellan varven. För skulle det bara lägga sig ovanpå så skulle det vara mer snö. Är bara snöhögarna som inte packar ihop utan bara byggs på. Och dom är snart högre än vad jag är lång och jag är 1.60.

Nu är det runt -6.

.

• Redigerat 2024-01-18 02:48 av annia1
Carmarino
2024-01-18 03:22
1

#131: Det här är den snörikaste vintern i Skåne på länge. Normalt blir snön inte liggande mer än kanske ett par dagar, oftast inte det ens utan det brukar röra sig om timmar. Nu har det varit snö i flera veckor, även om det bara är några centimeter här. På andra platser i Skåne är det flera decimeter.

Fornöga
2024-01-18 10:50
1

Kall morgon här, minus 9, men strålande solsken och blåsvädret har dragit vidare. Snötäcket är ungefär en decimeter, men nu väntar en period med mildare väder och regn. Ungarna i kvarteret får ställa undan tefaten och kälkarna igen, men de är rätt vana vid väderomkastningar vid det här laget.

Carmarino
2024-01-18 12:29
1

Solen tittar fram här också, men det ligger en del moln här och var. Tror det är mildväder på gång även här, men inte förrän till helgen. Då är det snöblandat regn på gång. Nästa vecka blir det plusgrader och regn, så då försvinner förmodligen snön också. Till glädje för min hyresvärd som inte anser att det behöver snöröjas - för "det regnar ändå snart bort ändå". 😖

annia1
2024-01-18 22:57
2

Carmarino #132 Nu beror det på vad man lägger i ordet snörikast. För nog kan vi få så här mycket snö andra år, men som jag sa så brukar det komma plus väder som gör att det mesta (ibland allt) töar bort mellan omgångarna. Kylan brukar kunna hålla i sig nån vecka eller så, men inte så länge som nu. Så det är ju kylan som gör skillnaden.

Här två bilder. Ena är från 22 den andra från 23 båda är tagna runt jul. Och nästan exakt samma ställe/vinkel. Man ser tydligt skillnad på högen. Ändå så är högen ännu högre idag än den var då. Är ju lite svårt med snöbilder, men högen syns tydligt och på den från 22 är det inte mycket snö överlag.

Varit skapligt fint idag och legat runt -15. Men sagts att framåt söndag ska det komma snö och på måndag ska det bli plus.

.

• Redigerat 2024-01-18 22:59 av annia1
Carmarino
2024-01-19 01:24
1

#135: Med snörikast menade jag att det är sällan vi får så mycket snö, som ligger kvar så länge, här i Skåne. Dock är det stora skillnader mellan östra och västra Skåne. Här i väst har det kommit kanske fem centimeter och i öst mycket mycket mer.

annia1
2024-01-19 15:51
2

Carmarino #136 ok. Jag vet ju inte hur det brukar vara i södra sverige. Enda jag kommer ihåg gällande södra sverige att de brukar ha det varmare än vi. Och att det ofta var grönt så det var speciellt de år som det var snö där nere.

Men tittar jag på den här vintern. Det är för mig en normal vinter. Jag har passerat 60 strecket. Och den här sortens vinter jag växte upp med. Snö och kallt. Dec och jan brukade det ligga på -20 och neråt kunde även gå ner till -30. Gick det upp till -10 då fick vi oftast snö.
Visst hände det att det nåt år var grönt mestadels under vintermånaderna, men de var undantag.

De senaste åren har varit trista på det viset att det varit så blött och mörkt i avsaknaden på snön. Ett år som jag bara behövde skotta av gårn en gång.

Inatt har det varit ner på -26, just nu ligger det runt -20 och det har varit fint hela dan till och med sol.

.

• Redigerat 2024-01-19 15:52 av annia1
Carmarino
2024-01-19 16:11
1

#137: Ja, det brukar oftast vara barmark nästan hela vintern. Ibland kommer det lite snö, men den blir sällan liggande mer än högst någon dag eller två. Temperaturen ligger för det mesta några grader över noll. Så därför är det lite mer ovanligt i år.

Påminde hyresvärden om snöröjningen i förmiddags och strax efter två såg jag att de hade börjat ploga. Fantastiskt! Det tog bara 4,5 dagar. 😁 Fast så särskilt välplogat är det inte. Det ligger fortfarande lite snö kvar.

Har de tur så regnar resten bort i natt. Har de otur så kommer det några centimeter mer snö istället. SMHI kunde inte säga säkert vad det blir, men det är gul varning för 5-10 cm snö. Det står dock "Främst i södra Skåne och längs Skånes västkust kan snöfallet övergå helt eller delvis i regn, och då finns risk för regn på kalla vägbanor med ishalka som följd". Så det blir nog till att hålla sig inne imorgon också.

annia1
2024-01-19 23:27
1

Carmarino #138 ja nu beror det ju på vad jag ska säga när det gäller brukar vara. De senaste åren har vi inte haft mycket till vinter så i det avseendet är det ovanligt i år.

Snöröjningen har fungerat rätt bra här. Det var efter ett snöväder som dom inte var hit, annars så är de hit varje natt när det snöat. Och den snö som kom sist här så hade jag tur. När jag var ute så kom snöröjaren och han drog även av min gård. Vilket jag blev väldigt tacksam för, då det var nästan 2 dm så sparade han mig en bra bit över en timmes skottande. Tog mig ändå runt 2 tim. Var för några år sen som den som snöröjde då körde av åt mig när jag var ute och då hade det också kommit en ordentligt dämp med snö. Så nån gång har jag tur. Men det har väl varit för att de sett att jag varit ute och hållt på så då hjälpt mig så jag räknar inte med att få hjälp om de kommer när jag är inne.

Riktigt rent på snö blir det ju inte för de kan ju inte sätta ner bladet ända ner till backen för de måste ju ta hänsyn till att vägar kan vara ojämna och brunnslock och sånt. Men hyreshus där borde de ju kunna använda spade framme vid portarna och lite på gångar. Är när det kommer så här mycket som jag tycker det skulle vara skönt att bo i en lägenhet.

Det ska ju bli nederbörd som tydligen ska börja på söndag, kommer inte ihåg tempen då. Men på måndag ska det bli nederbörd och plusgrader.

Såg att det låg en gul varning för södra.

Just nu pendlar tempen lite. Går ner på runt -20 och sen upp lite till ca -17 sen ner igen så får ju se vart tempen hamnar på inatt.

.

annia1
2024-01-20 00:35
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Här några bilder som visar. 1:a är ju en av de som jag la in i förra som är tagen vid jul. Den andra är tagen idag. Det visar en av snöhögarna jag har vid mig. Tittar man lite till vänster så ser man hur högen ute på vägen, som blivit av snöröjaren, växt rejält. Det är 26 dagar mellan bilderna.
3:e bilden visar att det blivit en rejäl plogvall efter snöröjaren. Och 4:e visar lite hur det ser ut mot grannen och tittar man lite på bilden lite åt det vänstra hållet så ser man den andra snöhögen jag har vid trappen. Är gott och väl över metern hög.

Jag har ju tur att jag bor vid en återvändsgata så mesta snön kan jag lägga ut på slutet av vägen. Men en del som jag måste få undan på gårn innan jag kan komma ut och få bort resten.

.

Carmarino
2024-01-20 01:56
1

#139: Det kom ett par centimeter snö, men just nu låter det som det regnar, så förmodligen försvinner en del av snön nu. Temperaturen ligger på runt 2-3 plusgrader.

Fornöga
2024-01-20 08:20
1

Här har kommit ett par centimeter nysnö under natten och det är någon eller några minusgrader, men enligt prognosen skall det bli några plusgrader under dagen. En vädermässig mellandag.

Carmarino
2024-01-20 08:43
1

Det har regnat här ett tag. Senast jag kollade låg temperaturen på runt +4, så en hel del snö lär försvinna. Fast det är nog rätt stor risk för ishalka.

Draken
2024-01-20 15:30
2

Underbart vacker vinterdag idag.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
2024-01-20 15:31
2

Bilderna tagna på samma åktur med 8 km distans och ca 30 minuter imellan

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

annia1
2024-01-21 00:35
2

Idag har det varit fint med sol, men kallt. Var ner på runt -26 natten som var. När jag var iväg på dan så var det runt -20 nu är det på väg uppåt, bara ca -16.

Enligt radarbilderna på smhi så ska det ha kommit ner nåt här på kvällen, men inget som jag märker av.

Får väl se om det kommer in nå snöväder imorgon.

.

Carmarino
2024-01-21 15:59
1

Nu ser man stora gröna ytor av gräs här, med en del snö emellan.

annia1
2024-01-21 23:00
1

Det lär dröja innan jag ser nå gräs här.

Idag har det varit mulet, men uppehåll. Än så länge i alla fall. Osäker på nattempen. Varit upp på plussidan en stund under dan, men ligger strax under nollan nu.

Enligt tv-prognoser så ska det bli ordentligt oväder imorgon. Bara vänta och se om det blir att ligga på plus eller minussidan. Vi ligger tydligen på gränsen. Blir det plus så blir snön så jädra tung. För dom har åtminstone sagt att det blir snö här. Bara vänta och se.

Lägga till. Kikade på radarbilder för 10 dygn. Enligt den så ska ovädret komma runt 3 inatt sen kommer det hålla på hela dan framemot till ca 18. Och en stor del av dan kommer det ligga på plus. Och en del av nederbörden kommer tydligen vara regn.

.

• Redigerat 2024-01-21 23:05 av annia1
Carmarino
2024-01-22 03:18
1

Det mesta av snön har regnat bort nu. Bara de upp-plogade högarna kvar, men det regnar fortfarande så de lär minska i storlek rätt snabbt.

Fornöga
2024-01-22 08:37
0

"Isha" våldgästar landet.

SMHI har utfärdat fler än 30 vädervarningar över hela landet för måndagen. Översvämningar, hårda vindar, kraftig nederbörd och plötslig ishalka redan ställt till för kollektivtrafiken på flera håll. – Och det stökiga vädret fortsätter under hela dagen, säger SVT:s meteorolog Deana Bajic.
Draken
2024-01-22 10:10
1

Här är det nu 0 grader och det har snöat hela natten. Man pulsade på bra på morronpromenaden med hundarna 🥴

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Carmarino
2024-01-22 12:22
1

#150: Jaså, är det så den heter - den där vinden som svepte runt öronen när jag var ute och handlade tidigare idag. 😁 Det blåste rätt rejält och det är visst gul varning här.

Caeli
2024-01-22 13:26
1

Här är det nästan vindstilla. Regnat på förmiddagen och runt +5 så det tar på snön. Men fortfarande helt vitt och rena isgatan på både gårdsplan och på vägen.

Carmarino
2024-01-22 16:54
1

Då var vi tillbaka till skånsk vinter igen. 😊

Fornöga
2024-01-22 19:28
1

#150 ff På onsdag är det Jocelyns tur att dra in och ställa till det (främst i Götaland vad det verkar).

Måndagens väderkaos har ställt till problem med vattenplaningar på vägarna och översvämningar som tränger in i hus. Nu väntar ytterligare utmaningar när stormen ”Jocelyn” drar in över Sverige.
  • Redigerat 2024-01-22 19:29 av Fornöga
annia1
2024-01-22 20:47
2

Jag kan inte säga om det bara regnat eller varit snöblandat regn som kom idag. För det hade slutat när jag kom upp. Men mer troligen varit mer åt regnet för det har varit/är flera plusgrader ligger just nu på + 3,7. Så inte behövt skotta nåt idag. Vilket jag är glad åt.

Så det har töat en hel del här. Jag börjar se lite av vägen och likaså börjar gruset synas här och var på gårn. Men det kommer nog ta tid innan snövallar/högar försvinner. Men det som ligger på gräset det packar ju ihop sig rätt rejält nu.

Tar i en del i vindbyar nu och då. Så även jag har väl en släng av isha.

Kommer bli rejält halt när det fryser på.

De sa på tv-vädret att det kommer bli varannan dags väder några dagar. Får väl se på onsdag om det blir snö eller inte.

.

Rådjurstoken
2024-01-23 06:51
2

Fortfarande blåser det rejält här på Västkusten, men idag väntas åtminstone inget regn. Som väl är bor jag ganska högt i en sluttning, men jag ser att åar och fält är översvämmade på flera ställen. Enligt SMHI är översvämningsläget värst just här i södra Bohuslän. Snön försvinner mer och mer, och man hoppas bara att detta regn och slask inte kommer att frysa på under de närmaste dagarna.

Fornöga
2024-01-23 10:40
2

Soligt men blåsigt och snön är försvunnen med undantag för några mindre plogvallar här i västra Göteborgsutmarkerna.

Carmarino
2024-01-23 10:43
1

Solen har tittat fram här också och det blåser en del. Att döma av hur träden vajar verkar det dock inte vara så mycket blåst. Tror det blir mer framåt eftermiddagen/kvällen. Inga gula varningar än i alla fall.

annia1
2024-01-23 22:40
1

Här var det + grader inatt och har varit det under hela dan ända upp till + 5. Så det har töat på bra här och packat ihop sig. Det tillsammans har gjort att ungefär hälften av snön har försvunnit/sjunkit ihop även mina snöhögar har sjunkit ihop rätt bra. Där det var lite snö under träden där ser jag gräset.

Har varit uppehåll. Kommer dock inte ihåg om det var sol eller inte. Nu har det gått ner på minus sidan igen.

Nästa oväder väntas komma in tidigt imorgonbitti runt 4 tiden enligt radarbilden. Sen ska det hålla på framemot eftermiddan. Tyvärr så ser det ut att vara blandat mellan minus och plus. Minus först och sen nån plusgrad. Så får se om det blir blötsnö eller inte. De har sagt att det ska komma uppemot 1 dm.

Ligger en gul varning här. Eller ja nästan, jag bor rätt precis på gränsen där den gula varningen slutar.

Jag såg till att vara iväg och handlade idag så jag behöver inte ut nåt.

.

Carmarino
2024-01-24 00:25
1

Regnet smattrar mot fönsterblecken, vinden har tilltagit, det är ca +5 grader och jag är glad att vara inomhus i en varm och torr lägenhet. 😊

annia1
2024-01-24 02:31
1

Enligt radarbilder så ska det redan ha börjat här, men när jag tittar ut så ser jag inget. Så det är väl lätt snöfall än så länge, ja snöfall för det bör vara det för just nu är det nästan -3. Men enligt radarbilder så ska det ändras till plus under tiden det är nederbörd. Så får väl se vad jag fått när jag kommer upp.

Carmarino #161 visst är det skönt att vara inomhus. Och just nu önskar jag att jag bodde i lägenhet. För då behövde jag inte fundera på om jag behöver skotta imorgon.

.

• Redigerat 2024-01-24 02:32 av annia1
Rådjurstoken
2024-01-24 06:02
1

Vilken årstid har vi egentligen? Klockan är sex på morgonen och termometern visar +9 grader! Det har regnat ordentligt i natt, men just nu tycks det vara uppehåll. Återstår att se hur många grenar som har blåst ner, för det blåser rejält fortfarande.

Carmarino
2024-01-24 06:15
1

#162: Ja, det finns många fördelar med att bo i lägenhet, fast vår hyresvärd är väldigt dålig på snöröjning. Förra veckan tog det fyra dagar innan det blev plogat här, så det blev rätt halt och slirigt när det snöade flera av dagarna.

Draken
2024-01-24 11:22
1

Det snöar som F*N här nu, så det lär väl landa på två meter igen 😭 0 gradigt är det också, så snön väger multum.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Fornöga
2024-01-24 11:27
2

Ihållande regn här, så jag instämmer med er som tyckt att det är skönt att slippa gå ut. Men på andra sidan gatan spelar förskoleungarna fotboll, helt ointresserade av vädret. Det väcker minnen från den egna barndomen och om hur vädertålig man då var. 😏

annia1
2024-01-24 21:01
2

Jag klarade mig bra från ovädret. Det började ju snöa inatt, men det har inte kommit mycket, bara nån cm som ligger på backen. Men det är det att det har pendlat runt 0 så en del har väl varit snöblandat och töat bort samtidigt. Inte märkt nåt av blåsten. Så den där varningen som låg här i mellansverige vi låg nog precis ovanför den gränsen.

Så ett oväder som jag klarade mig ifrån. Det har pendlat (upp/ner) runt 0 hela dan.

Imorgon ska det bli bra väder, men fredag ska det ju återigen bli oväder. Får väl se. Ska iväg en vända imorgon.

Carmarino #164 största hyresvärden på orten sköter plogningen rätt bra. Mamma klagade aldrig över dom. Pappa hade en mindre hyresvärd och han hade ibland synpunkter, men överlag så skötte även dom snörröjningen.

När det gäller snörröjningen (som sköts av kommun) för min del så överlag har jag inget att klaga på. De har skött det rätt bra även om det finns negativa delar med dom jämfört med de som vi haft tidigare år. Fick ju dock en glad överraskning här vid 2 dm snön.

.

Carmarino
2024-01-24 21:23
0

#167: Vår hyresvärd verkar ha mottot "om vi väntar ett tag så töar det snart bort", och det har de haft under de flesta år de har ägt husen. Tror det var något eller några år som snöröjningen faktiskt fungerade, för då hade de lejt ut den på ett företag som var seriösa. Nu tar de själva hand om det och då har det gått tillbaka till "det töar nog snart bort". Förra veckan påminde jag tre gånger innan det hände något. Gången innan dess (förra året) påminde jag två gånger. Så de gör inget självmant, trots att de är skyldiga enligt lag att göra det.

annia1
2024-01-25 00:13
1

Carmarion #168 det var en lustig hyresvärd. Fast går det så går, kanske så de tänker.

Nej, såna problem är det inte här, inte med nån av hyresvärdarna, inte vad jag vet i alla fall. Jag antar att det kan ligga i att här brukar det inte töa bort på en gång utan även andra vintrar så brukar snön ligga kvar i alla fall över en vecka så snön måste bort om det inte bara handlar om några få cm.
Och gissningsvis beror en del på vart i landet man bor. Är man van att det töar bort så kanske lättare att strunta i det.

Det finns en del som klagar över snöröjningen som kommunen står för när det gäller vägar och cykel/gångvägar. Och visst ibland med rätta. Men en del beror ju på att man tycker att de ska ut tidigare och röja. Men de flesta kommuner har så att de inte börjar röja förrän det har slutat snöa. Eller i alla fall att de inte åker ut förrän nattetid, då är det ju mindre trafik så lättare för dom att jobba, om det inte vräkt ner rejäla mängder dagtid. En sak som jag kan hålla med i kritiken att de inte går tillräckligt långt ner mot asfalten så det blir spårigt rätt omgående. För lite längre ner skulle de kunna gå.

Så här verkar vi ha bra hyresvärdar och fungerande kommun.

.

Carmarino
2024-01-25 04:22
1

#169: Här är det ju ofta så att snön inte blir liggande mer än högst en dag, så därför är det nog inte så konstigt att de har den inställningen. Men det märks ju desto mer när det då någon gång kommer några centimeter snö, som ligger kvar i flera dagar.

Draken
2024-01-25 09:52
1

Idag är det svag sol ute. Temperaturen ligger på -5 grader det är helt vindstilla och ingen nederbörd.

En otroligt vacker vinterdag mao 🥰

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
2024-01-25 09:53
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7

Gårdagens kvällspromenad med hundarna.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Fornöga
2024-01-25 11:29
1

#172 Verkligen skillnad på snödjup, om man säger så- här är barmarken tillbaka och det råder varannandagsväder. Idag är det soligt och svag vind, i morgon väntas regn och blåst. Lika bra att klara av helghandlandet idag.

Carmarino
2024-01-25 12:57
1

#173: Samma här. Meteorologen på SMHI sade till och med att det skulle bli varannandagsväder. Så imorgon håller jag mig inne. Idag var jag ute en liten sväng för att posta ett brev. Det var rätt behagligt. Behövde inte knäppa jackan ens. 😊

annia1
2024-01-25 22:06
1

Här har det ju töat bort en del och en del har ju sjunkit ihop så förut hade vi ca ½ meter nu ligger det väl mer på ca 3 dm fortfarande. Men visst under träden där det var mindre ser jag marken.
Sen kom det ju nån cm igår.

Idag har det varit fint med sol. Det har legat runt 0. Har varit iväg idag en vända. Men tänker på grund av vädret hålla mig inne imorgon. Bara vänta och se hur mycket vi får av det vädret. Ligger fortfarande runt 0

Carmarino #170 ja med tanke på det så kan jag förstå att dom inte har nån extern röjare. Nu gäller det väl inte alla. Men har för mig att när man har snöröjning externt att dom får betalat en del även om det inte behöver röjas. Antar att det beror på att snöröjarna har ju jour och ska kunna ge sig ut när som helst. Så dom har en fast summa oavsett plus sen de timmar de gör.

Men dom borde ju kunna tänka själva att se till att få bort snön när den faktiskt ligger kvar.

.

Draken
2024-01-25 23:37
1

Ute på ängarna där snön är orörd av plogbilar och snöslungor, så ligger den nog meterhög. Jag är 173 lång och jag sjunker en bit upp på låret.

Drivorna efter plogarna och traktorerna är uppemot 3 meter på sina ställen.

20240124_223119.jpg
Garagelängorna

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2024-01-25 23:38 av Draken
annia1
2024-01-26 01:10
1

Hur höga snöplogkanter och högar är här varierar beroende på vart dom kan bli av med snön när dom plogar.

Snöplogkanten här vid mig är runt 1 meter hög efter vägen och högen vid slutet av vägen är gott och väl 2 meter och den skulle vara ännu högre om det inte var en öppning så han kan trycka iväg snön ut på åkern som kommer efter. Bor vid en återvändsgatan så jag är sista huset. Och min väg är väl runt 100 meter lång. Vägen börjar bli så smal nu så knappt att två bilar kan mötas. Och det är väl där jag tycker de är sämre i år än tidigare år för det brukar inte bli så smalt. Tidigare år så har de kört två vändor så de tryckt ut det mesta i slutet på vägen.

På sina ställen runtom i samhället så är högarna runt 3 meter en del högre än så. Kommunen har ju varit bra på det sättet att de redan har sett till att ta bort snöhögar, speciellt i korsningar. Men även på andra ställen så de största högarna är borta. Och det är ju dom ju tvungna till för annars så finns det ju inte plats för den nya snön.

.

Carmarino
2024-01-26 02:23
1

#175: Ja, de är skyldiga enligt lag att göra det, vilket jag har påpekat för dem vid flera tillfällen.

Rådjurstoken
2024-01-26 09:47
1

Riktigt varannandagsväder här. Igår soligt och fint, idag regn och blåst. Nästan all snö är borta. Snart är det nog inte ens livsfarligt att gå stigen ner till busshållplatsen längre, som jag måste göra i mörker när jag ska till jobbet på mornarna. Den stigen har varit täckt av tjock blankis ett tag.

Carmarino
2024-01-26 10:00
1

Här är det uppehållsväder för tillfället, men regn är på ingående och det har börjat blåsa så smått. Det är gul varning för stormbyar i kväll. Min termometer visade +4 grader, men den hänger precis intill väggen, så det kan vara någon grad kallare.

Carmarino
2024-01-26 14:52
1

Regnet kom runt lunchtid och det regnade rakt in på min balkong så den blev helt blöt. Katten tyckte inte alls det var kul och hon ser ut som hon trodde det var mitt fel att hon inte kunde sitta på dynbänken och titta ut. 😁

Fornöga
2024-01-26 15:00
1

Här har det regnat ihållande sedan i förmiddags, och det verkar bara tillta. Hade det kommit som snö vore det kaos här vid det här laget…🙄

#181 "Stäng av vattnet!" 😁

Carmarino
2024-01-26 15:12
1

#182: Ja, det var ungefär det hon sa. 😄

Fornöga
2024-01-26 21:04
1

Blåsig kväll här, 16 m/sek i medelvind och 22,5 m/sek i byarna ute vid Vinga för en timme sedan, och det är nog inte så mycket mindre här. Verkar som om SMHI har underskattat vinden. Stämmer prognoserna kulminerar blåsten framåt efternatten.

Carmarino
2024-01-26 23:08
1

#184: Tydligen är det 14 m/s här och 26 i byarna, enligt SMHI:s app. Enligt DMI är det 17 respektive 25. Långsamt avtagande enligt bägge.

Draken
2024-01-27 00:40
2

Det snöar som f*n igen. Det har landat drygt 2 dm under kvällen, undrar hur det ser ut imorron bitti,., Det skulle tydligen fortsätta snöa under natten också.

Killarna ör inte jättelyckliga 😉

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

annia1
2024-01-27 01:34
2

Vi brukar säga att vi bor på orten lagom när det är oväder lite överallt och fast de sagt att det ska vara här så brukar vi klara oss. Och när jag läser det ni skrivit så stämmer det väldigt bra idag.

Natten till idag så började det snöa lite lätt så jag trodde snövädret kom mycket tidigare än de sagt, men det slutade. Sen var det väl runt 14 tiden som det började snöa. Ett tag så snöade det på bra nog, men det slutade snöa tidigare än prognosen sagt. Kommit runt 4-5 cm idag. Ingen blåst. Så med tanke på det ni skriver så är jag den turliga idag. Har legat något under 0 hela dan. Ligger på
-2.7 just nu.

Var ut och skottade rent gången jag har, men gården har fått vara för så mycket är det inte. Och enligt prognosen så ska det bli töväder om nån dag så naturen få ta bort snön.
Dom är precis just nu hit och kör av vägen. Verkar vara en annan än den som brukar köra här för den här kör fortare och han har kört flera gånger, han har tagit bort en del av snön på andra sidan så nu borde vägen vara lite bredare igen.

Carmarino #178 går det så går det. Du får prata med grannar så många klagar så kanske det blir bättre.

.

• Redigerat 2024-01-27 01:37 av annia1
Carmarino
2024-01-27 06:21
0

#187: Tänkte rapportera det till Hyresgästföreningen inför hyresförhandlingarna nästa gång.

Draken
2024-01-27 11:50
1

Det har snöat större delen av natten. men nu är det uppehåll och sol.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
2024-01-27 11:51
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Tror det har kommit ungefär 3 dm snö under kvällen igår och natten till idag.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Carmarino
2024-01-27 12:08
1

Vinden har mojnat avsevärt, och det blåser inte särskilt mycket. Inget regn än så länge, men efter morgonens-/förmiddagens sol har nu molnen börjat ta över.

Rådjurstoken
2024-01-27 13:15
2

Det var faktiskt frost och sol i morse. Mycket trevligt, för då blev det äntligen lite fart på fågelmatplatsen där det var helt dött i regnet och blåsten igår. Jag vill ju ha något att rapportera till "Vinterfåglar inpå knuten". Nu är det mulet, grått och +5 grader, men uppehåll och ganska vindstilla.

annia1
2024-01-28 01:28
1

Natten till idag (lördag) så var det ner på - 9. Sen under dan har det varit fint med sol. Tempen har klättrat upp och ligger nu på + 2,7.
Får väl se om det börjar bli som det ska att det går ner nattetid och upp dagtid för vi går trots allt mot vår. Men kanske inte riktigt än för då borde det vara ner mot minus just nu.

Carmarino #188 är ju en bra ide. Kanske andra gör samma sak.

.

annia1
2024-01-28 22:38
1

Idag har det varit mulet, tagit i emellanåt i blåsten, men inte så många gånger. Varit plusgrader hela dan. Varit upp på + 4 nu bara runt +2. Den snön som kom häromdan, som jag lät vara, har nu töat bort.

Sagts att det ska bli snö på tisdag igen så passa på och åka och handla imorgon.

.

Draken
2024-01-29 10:26
2

Det är mulet och ligger på minus, men det är vindstilla och uppehåll.

Jag längtar mig sjuk efter våren nu, men den lär vänta på sig några månader till här uppe.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Carmarino
2024-01-29 11:45
1

Vi har sol och svag vind, runt 4 plusgrader och rätt behagligt. Fast det är tydligen bara tillfälligt. I eftermiddag kommer molnen tillbaka. Å andra sidan är det snart februari, och den månaden är ju kort. Sedan kommer mars och då börjar det bli vår - åtminstone här nere i syd. 😊

Fornöga
2024-01-29 12:56
1

I delar av Norrland blir det som i Sahara idag. Ja, inte temperaturmässigt, men man får en dos ökensand ovanifrån. Enda trösten är kanske att man inte behöver sanda vägarna idag…😏

#196 Bra att du tar oss så snabbt igenom februari! 😊

Sand från Sahara kommer att lägga sig på den norrländska snön. Ja, du läste rätt. Sandmoln hela vägen från Nordafrika drar in över Sverige under morgondagen. – Sandpartiklar i atmosfären gör att det kan bli en rödaktig soluppgång, säger meteorologen Josefine Qvarnesjö-Bergstedt på Stormgeo.
  • Redigerat 2024-01-29 12:58 av Fornöga
Carmarino
2024-01-29 16:55
0

#197: Tycker att januari har swishat förbi i superspeed, så februari blir väl bara en blinkning. 😁

Fornöga
2024-01-29 17:32
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det hjälper inte- det är den 29 januari fortfarande…

Fornöga
2024-01-29 17:45
0

🛑 Dags att stänga denna tråd och påbörja den tredje för säsongen.🛑

https://aktuellt.ifokus.se/discussion/1577320/vintern-2023-24-3

• Redigerat 2024-01-29 17:47 av Fornöga
Carmarino
2024-01-29 22:57
1

#199: Blinka på bara. Om drygt en timme är det den 30 januari. 😉

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.