Aktuellt iFokus

Aktuellt

Etiketternyheterprovocerande
Läst 101 ggr
Vixxen
2

Valhemligheten röjd

När Sundsvallskomikern Henrik Fannkvist, känd från Youtube-serien Avdelning 44, skulle förtidsrösta fick han ett ovanligt besked i vallokalen. Nya regler krävde valarbetare i båset, och att röstsedlarna skulle läsas högt.
[Vargnattvlf]
1

Så här får det inte gå till snacka om kränkande beteende.

Pyttelite
0

Förstår inte problemet - har själv arbetat som valarbetare och då är det sekretess som gäller samt att det är viktigt att den som röstar inte blir påverkad av någon annan.

Hur ska man annars göra tycker ni?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Vixxen
2

#2: Även jag har jobbat som valarbetare. Avsikten med nya lagen är vällovlig för att se till att ingen otillbörligen påverkas av någon annan. Men leder lagen till diskriminering av någon måste lagens syfte ifrågasättas. Om andra i vallokalen hörde vilka valsedlar Henrik tog är det inte okej.

• Redigerat 2026-09-05 17:44 av Vixxen
Pyttelite
0

#3: Jag ser inte att det finns något krav på att röstsedel ska läsas högt däremot att det ska finnas med en oberoende person vid röstning och det är inte ledsagaren.

Vixxen
2

#4: i detta fall krävde de att valsedlarna skulle läsas högt. Vilket innebär att Henriks valhemlighet röjdes.
Om andra kan höra spelar det ingen roll hur mycket tystnadsplikt valarbetare har.

• Redigerat 2026-09-05 17:57 av Vixxen
Pyttelite
0

#5: Vilka är det som kräver vad - förstår inte - jag ska vara röstmottagare i år och ser inte att det finns någon regel för att det ska läsas högt däremot är det ett krav att det ska finnas med en oberoende valarbetare om ledsagare är med.

• Redigerat 2026-09-05 18:52 av Pyttelite
Vixxen
2

#6: Läs artikeln!
Tydligen var det röstmottagare som krävt det i detta fall.

Pyttelite
0

#7: Jag har läst artikel och lyssnat till inslaget och det finns inget som belägger att det är en regel att man ska idka högläsning däremot är det mer eller mindre ett krav att det ska finnas en oberoende valarbetare med vid röstning om man har en ledsagare just pga att man inte ska bli påverkad av en yttre agent.

Vixxen
1

#8: Jag säger inte emot dig om att det ska finnas en oberoende valarbetare med. Eller att någon regel säger att de ska läsas upp.

Faktum kvarstår dock att i detta fall gjordes det och därmed diskriminerades Henrik när hans valhemlighet röjdes.

Pyttelite
0

#9: Hm fast hur vet man vad han valde bara för att man läste högt?

• Redigerat 2026-09-05 22:41 av Pyttelite
OberonsMatte
0

Fler än assistenten och valarbetaren ska inte behöva veta, men behövs assistans kan det inte bli lika hemligt som för andra.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2026-09-05 22:37 av OberonsMatte