Vintern 2023-24 #3
Bild genererad på Stable Diffusion Web.
Nej, vintern är inte längre än vanligt (bortsett från att det är skottdag den 29 februari), däremot har det varit många inlägg, så det är dags att dra igång en tredje tråd för säsongen. Nummer två finns här. Och som vanligt visar vi bilder och skriver om väder och vind och allt annat som hör årstiden till.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2024-01-29 18:01 av Fornöga
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Väderläget här i Göteborgs ytterkant klockan 17.00.
4° C
Nederbörd: 0%
Luftfuktighet: 96%
Vind: 3 m/s
Snöfritt.
- Redigerat 2024-01-29 17:55 av Fornöga
#1: Ungefär som här.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Idag har det varit mulet, men uppehåll. Legat på plus sidan hela dan. Men har nu gått ner så just nu ligger det på -3. Vilket jag är glad åt eftersom de sagt att de ska komma snö imorgon. För kommer det så mycket att det behöver skottas så lättare om det är torr snö än blöt snö.
.
Har inte tittat på Aktuellt så mycket på sistone och har därmed missat en efterlängtad återkomst: solfilmen är tillbaka sedan några veckor i sändningen på måndagar.🌞👍
#4: Den firade visst 60-årsjubileum förra året. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2024-01-30 10:42 av Carmarino
- Redigerat 2024-01-30 10:42 av Fornöga
Det har varit dimmigt här imorse. På bilderna syns inte riktigt hur dimmigt det var, för det var inte fullt lika bra sikt i verkligheten. På andra ställen i Skåne har det varit rena mjölken tydligen.
Ligger på minus 6 grader idag. Svag sol och snön ligger fortfarande ganska djup.
![]()
Mitt fönster vid datorn 😉
Här har det varit mulet idag. Har kommit ner nåt, men osäker på vad. Natten till idag så var det ju ner på minus sidan runt -3 men sen har det pendlat runt 0 hela dan.
Så det där snövädret dom sa att vi skulle få det har jag inte sett av. Får se vad det blir imorgon.
Men när det gäller torsdag (tror det var då) så ska det bli rejält blåsigt norra sverige och enligt prognosen även här.
.
Hade ett ärende till centrum idag och gick i ett anfall av övermod ut utan min kära keps på huvudet, men det var ingen bra idé. Det blåser riktigt snålt här, så jag fick gå in i ett affär och akutköpa en toppluva. Och blåsigare skall det bli det närmaste dygnet, även om vi här längre söderut slipper utsättas för de orkanvindar som ovädret Ingunn släpper loss över den norska kusten och den svenska fjällvärlden.
Idag har det varit mulet, men uppehåll. Var ner på ca -2 inatt. Nu ligger det på +3. Kommer ner nåt sannolikt regn för det börjar bli att se rätt blött ute.
Och det blåser av och till.
Så det där blåsvädret som ska komma imorgon verkar redan gjort entre, för det tar i rejält emellanåt. Visst vi ska inte få orkanvindar, men det ska bli ordentligt blåsväder här. Så det som är nu är väl bara en liten försmak av vad komma skall.
.
Jag såg tv4:s väder här. De visade sin färgkarta över hur starka vindarna är. Här är det oranget vilket är 18-24 msk. Men fanns inslag/fläckar av rött vilket då är stormstyrka. Så nog är blåsvädret här alla redan. Men varningen som fanns häromdan här (för torsdagen) finns inte längre utan varningen ligger bara över fjällen.
Imorgon ska vinden vara rätt normal igen.
.
Plusgrader och det har blåst upp ordentligt i kasten.
Det har blåst en hel del här också, men nu verkar det ha börjat mojna en del. Solen har varit framme större delen av dagen och temperaturen håller sig runt 5 plusgrader.
#14 Hade ett ärende ut på middagen och trodde blåsten skulle vara värre än den faktiskt var. Friska vindar och solsken och kanske lite mer likt en dag i slutet av mars än den första dagen i februari.
#15: Fick en gul kulingvarning nyss, så tydligen är det inte slut på blåsten än på ett tag.
Märks att vi bor i ett avlångt land. Blåste rätt ordentligt natten till idag. Sen blåste det lite grann idag. Visst lite mer än lite i byarna, men värsta blåsten la sig redan natten till idag.
Idag har det varit rätt fint till och med sol. Har varit uppe på plussidan nästan hela dan. Nu är det nere på -3 och vindstilla igen.
.
Stormen Ingunn gav oss ett nytt svenskt rekord i medelvind.
"Sverige har fått ett nytt svensk rekord i medelvind. I Stekenjokk uppmättes en medelvind på 51,8 meter per sekund – därmed slogs rekordet det sju år gamla rekordet", rapporterar SVT.
"Det förra rekordet noterades även det i Lapplandsfjällen i Stekenjokk. I januari 2017 blåste det 47,8 meter per sekund i medelvind. Det nya rekordet är 51,8 meter per sekund.
Det är nytt svenskt rekord. I byarna blåste det dessutom nästa 60 meter per sekund, säger SVT:s meteorolog Per-Erik Åberg."---
- Redigerat 2024-02-02 08:46 av Fornöga
Här är det fortfarande riktigt varannandagsväder. Igår soligt och fint, om än rejält blåsigt. Idag öser regnet ner. 😒
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
Ja, nog varierar vädret dag till dag. Idag har det kommit lite regn. Var minusgrader inatt, men på plus under dan. runt +2 nu.
Lördag natt till söndag fm ska det bli ordentligt blåsväder igen ungefär samma styrka som sist. I alla fall var det så på 4:an väder. Får väl se.
.
Väderkollen SV Göteborg klockan 10: +7 grader, soligt, 7 m/sek i medelvind men det dubbla och kanske mer i byarna.
#21: Låter ungefär som här, fast vi har någon grad varmare - åtminstone enligt min termometer.
Här har det utfärdats gul varning om kraftiga vindstyrkor under kvällen.
#23: Vi har bara gul varning om högt vattenstånd, och det påverkar inte mig. Fast det står i och för sig "i samband med blåsigt väder", så det lär väl blåsa en del också - men det är vi rätt vana vid i det här blåshålet. 😊
#24 På med stövlarna- för säkerhets skull! 🌊
#25: Skulle det bli så högt vattenstånd att det når ända hit upp skulle nästan hela stan stå under vatten. Tippar på att höjdskillnaden är ungefär 35-40 meter. 😊
- Redigerat 2024-02-03 15:45 av Fornöga
#27: Tror faktiskt jag har ett par Tretorn stövlar i garderoben - aldrig använda. 😁
#28 Premiär nu? 😊
#29: Nej, det är rätt torrt för tillfället. Solen har varit framme hela dagen. Brukar inte gå ut när det regnar - åtminstone inte några längre stunder - så därför blir det inte av att jag använder stövlarna. Har dem bara "ifall att". 😊
Här har det varit fint med sol idag. Blåser till kraftigt i byar. Varit plusgrader hela dan. Har varit upp på ca +5 Ligger just nu på ca +2
Tittar jag på smhi:s varningar så ska jag inte få det så blåsigt inatt. Men enligt 4:ans väder igår så kommer det bli att blåsa rejält här under natten (18-24 med risk för stormbyar). Så får väl se vem som har rätt.
.
Mörk och regnig söndagsmorgon med hårda vindbyar här. 5-6 plusgrader.
Inte tycker väl jag att det blev särskillt starla vindar under kvällen igår, inte medans jag var vaken i varje fall .
Att döma av trädens rörelser så blåser det en del men riktigt hur mycket vet jag inte. Enligt SMHI ska det tydligen vara ca 10 m/s med 17 m/s i byarna. Det är mulet och ca 6 plusgrader. Vad jag kan se regnar det inte åtminstone.
Här är det faktiskt soligt och fint, precis som det också var igår. Men hur länge ska den envisa blåsten fortsätta? Det är inte särskilt kallt (plusgrader dygnet runt) men jag börjar tröttna på att bli genomblåst så fort jag går ut. 😒
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
#35 Kan bara instämma- den här utdragna blåsvädersperioden har varit rätt enerverande, kan man även som västkustbo tycka- vi är ju annars vana vid vindar. Men vädret kan vi inte göra så mycket åt, och vi får kanske glädja oss åt att blåsten åtminstone haft det goda med sig att den hållit elpriserna nere?
Idag har vinden avtagit även om det fortfarande kommer en del körare, och solen skiner, vilket förstås är välkommet.
- Redigerat 2024-02-05 09:18 av Fornöga
Det kom en del snö i natt, men eftersom temperaturen låg strax över nollan så var det rätt mycket blask och is. Nu är det två plusgrader och snöandet har övergått i regn, så förmodligen försvinner snön under dagen.
#37 Nu lägger sig snön (tyvärr!) åter på marken även här.
#38: Konstigt nog ligger det en hel del snö kvar på gräsmattan, trots regn och +7 grader. Får se om den försvinner under natten, eller om det kommer mer i natt. Det har i alla fall varit rätt många översvämningar på vägarna här runtomkring när blasket har tinat och blivit till vatten.
Nu är ordningen återställd. Det är lugnt, -3 grader och ett fint snötäcke har lagt sig över den bohuslänska skogen. Även framöver ser det ut att bli övervägande minusgrader, och mer snö väntas framåt helgen. För mig får det gärna vara riktig vinter ett tag, för vi är ju bara i början av februari.
Här har snön regnat bort nu. Temperaturen har gått ner till drygt +3 grader. Mer snö lär dock vara på väg. Får se om prognosen stämmer. Blir det frostgrader nu så lär det bli rena isbanan på vägarna.
Vi har haft väldigt växlande temperaturer sista veckan. Ena dagen är det plusgrader och andra dagen är det uppemot 10 minusgrader. Det är skitjobbigt.
Snön ligger fortfarande meterdjup på sina ställen, och plogvallarna uppgår till uppemot 4 meter på sina ställen.
Det blev blåsväder här på natten till den 4. Tog i ordentligt i byarna, är väl det att smhi bara varnar när det är storm och vi skulle ju inte komma upp riktigt till det.
Annars de senaste dagarna varit uppehåll. Nån dag till och med sol. Det kom något lite snö inatt men bara så det märks. Kan blåsa lite snålt så att det känns kallare än det är.
Från blåsvädersnatten så gick det ju tillbaka att bli kallt. Visst det har väl gått upp lite på dagarna, men hela tiden legat på minus. Natten till idag så var det ner på nästan -17 Just nu ligger det på runt -7.
.
I eftermiddags trodde jag det var tjock dimma när jag tittade ut genom fönstret, men det var ett ymnigt snöfall. Fem minuter senare såg det ut så här. Lite blå himmel och solen tittade fram.
Nu verkar det ha kommit ytterligare lite snö, men temperaturen ligger strax över noll så det är nog rätt mycket blötsnö.
Här har fallit en hel del snö under natten och det är åter vinterlandskap där ute- vackert men "onödigt"…
Mer snöbyar att vänta under dagen enligt SMHI, men just nu strålar morgonsolen från en klar himmel.
- Redigerat 2024-02-08 08:17 av Fornöga
#45: Synnerligen onödigt. Solen skiner här också men det är tydligen bara tillfälligt.
Var ner på -18.4 natten till idag. Idag sen har det varit fint, med sol och låg runt -10. Gick ner ett tag till ca -15, men sen vänt upp igen så just nu är det återigen runt -10 och det snöar lite lätt. Men det syns inget på smhi:s radarbild om nå nederbörd. Så ibland får jag en överraskning när jag tittar ut.
.
Temperaturen här håller sig strax över noll, men det blåser rätt mycket. Igår eftermiddag började det snöa, men det var bara fin pudersnö så det blev inget tjockt lager.
Var inte hemma när det började, så det var lite nervöst när jag skulle köra hem. Det gick dock bra. Så gott som alla bilister anpassade hastigheten. Tror inte det var så halt, men vi har väl alla lärt oss den här vintern att det kan vara förrädiskt med fläckvis halka här och där.
Här börjar vinden också ta i igen, efter några dagar med så gott som vindstilla. Det är -6 grader, ett par cm snö på marken, mulet men uppehåll. Jag sitter och tittar ut över min matplats för djuren (se Djurfoto ifokus) och väntar på att något ska hända. Det är nog tre veckor sedan jag överhuvudtaget såg något rådjur, och även fåglar är det glest med.
På tisdag är det "Dagen F".
#50: Hoppar nog över den. Är inte särskilt förtjust i fastlagsbullar.
#51 Törs inte lova något för min del…🤷♂️
Risk för blixthalka i samband med underkylt regn och frusna vägbanor i området nordvästra Götaland och SV Svealand från söndag kväll och under dagen måndag, enligt orange varning från SMHI.
- Redigerat 2024-02-11 13:56 av Fornöga
Nu regnar det faktiskt, trots att termometern visar -2 grader! Jag är rädd att varningarna för blixthalka har varit högst befogade.
Nu har regnet övergått i snöfall, som ska fortsätta hela dagen och natten. Det är nästan en fördel att vara lite sjuk och stanna hemma en sådan här dag, för frågan är om jag hade lyckats ta mig till jobbet ändå. Alla bussar häromkring är inställda på grund av halkan, och hittills idag har det varit en bussolycka i Kungälv och en i Ljungskile.
Här har det duggregnat under förmiddagen och temperaturen ligger på ett par plusgrader. I kväll ska det tydligen komma lite snö och det blir en del blåst. Skönt att vara inomhus. 😊
Här har det kommit något snöblandat hela dagen. Det lägger sig inte, men tar heller inget på det kvarvarande snötäcket. Hade tänkt gå ut och handla lite livs idag, men jag håller mig inne och tullar på förrådet.
Det luktar rök ute från den brinnande plastattraktionen på Liseberg, så luften är nog inte så bra att andas. Syns ingen rök hit, det är väl för disigt för det.
#57: Tror du gör helt rätt i att hålla dig inomhus. Plaströk är inte hälsosamt.
Här har det varit uppehåll under dagen. Men på sena eftermiddan började det snöa lite. Och det snöar nu. Ligger på ca -4 just nu. Har blåst lite tidigare idag.
Ska ju bli snö även imorgon. Dom hade en varning för snö imorgon komma mellan 1-2 dm. Men jag ligger precis i kanten på varningen så får väl se hur mycket snö det kommer här.
Var iväg i lördags och handlade så jag behöver inte ut på ett par dagar.
.
Nytillskott av snö i natt så nu är det vinterbildsmotiv igen, men det övergår alltmer i regn redan.
Ja, i natt har det kommit några centimeter snö, så man får passa på att njuta av julkortslandskapet som säkert snart kommer att försvinna. Bussarna tycks gå normalt igen, och förhoppningsvis är den värsta halkan över. Igår kväll körde ytterligare en buss i diket inom ett par mil härifrån, närmare bestämt på gamla E6 (väg 650) i Ucklum.
Ingen snö här, även om det kom lite snöblandat regn igår. Det var inget som blev liggande på marken dock.
Här har det kommit över 1 dm som det ser ut, hur mycket vet jag inte för jag har inte varit ut än. Ska ut om ett par timmar och skotta av gårn.
Hör att det är snöröjare i farten. Får se om den hinner hit innan jag går ut för det är bra om den varit hit för då är det lättare för mig att bli av med min snö. Ligger runt -4 just nu.
.

#52 Tur att jag inte lovade något…😳
#64: Var den god? 🙂
#65 Minns inte. Den bara försvann.😋
#66: 😁
Länge sen jag åt semla. Blir inte av. Inte så förtjust i marsipan så då låter jag bli att köpa.
Här hade det kommit en bit över 1 dm. Orkade bara skotta halva gårn. Får ta resten imorgon innan jag åker och handlar. Ska ju komma mer snö på fredag.
Just nu ligger det på ca -7.
.
Snön har återigen töat bort här, och prognosen lovar en solig och mild helg, vilket låter som ett välkommet andningshål i ett för humöret ganska påfrestande vinterväder.
Här har det regnat sedan igår eftermiddag och ska fortsätta hela dagen. +9 grader. Dötrist, jag hade mycket hellre haft snön kvar ett tag till. För övrigt åt jag en semla på jobbet i onsdags, och igår en och en halv hos Uddevalla akvarieförening. Det hör till så här års! 😊
Ja, även här regnar det ihållande, när det drar vidare upp över landet skall det komma som ymnigt snöfall i norra Svealand och Norrland enligt prognoserna.
Det blev en bonussemla för mig på onsdag, eftersom jag köpte en tvåpack på tisdag.
- Redigerat 2024-02-16 09:26 av Fornöga
Det har regnat även här till och från sedan igår. Temperaturen ligger runt 10 plusgrader. Imorgon finns det chans till sol, men på söndag blir det sämre väder igen och temperaturen sjunker. Så vi får förmodligen vänta på den meteorologiska våren - som började räknas från igår - ett tag till.
I förrgår hade hela landet vinter. Igår hade nedre tredjedelen av landet vårtemperaturer.
Torsdagnatt till fredag så regnade det lite här och idag fredag så har det regnat lite. Legat på runt +3 ligger just nu på ca +1. De har varnat för ishalka i dalarna. Så tur att jag var iväg och handlade i onsdags så behöver inte iväg förrän i början på nästa vecka.
Inge snöande här, men ligger väl mer åt södra svealand. Göra ett tillägg. Det kommer ner nåt nu ser ut som snöblandat. Men då det är plusgrader så bör det inte bli nåt av det och enligt radarbilder så ska det snart upphöra.
.
- Redigerat 2024-02-17 00:58 av annia1
Strålande solsken här, riktigt gotthumörbefrämjande även om jag inte har något ärende ut. 😎 Och snart kommer tranorna!
- Redigerat 2024-02-17 10:47 av Fornöga
Ja, idag är det rena vårsolen här på Västkusten. Och visst är tranorna på gång. Från Hessen (mellersta Tyskland) rapporteras att minst 120 000 tranor har sträckt över delstaten sedan slutet av januari. Det gäller att komma först från vinterkvarteren i Sydeuropa till häckningsplatserna i våra nordiska länder, så att man får den bästa platsen!
https://www.nabu.de/tiere-und-pflanzen/voegel/artenschutz/kranich/kranichzug-aktuell.html
#75 Låter härligt- snart dags för årets direktsändningar från Hornborgasjön och Vattenriket! 👍
Det tog sin tid, men nu har solen tittat fram även här. Knappt någon vind, så det är rena vårvädret. 😊
Idag har det varit strålande sol. Vet inte om det blåst nåt för jag har inte varit ut, har dock inte märkt nåt. Legat lite över 0:an hela dan. Men nu har det gått ner så ligger runt -7.
.
Dagsregn sedan tidig förmidda, och allmänt dystert väder. Men nu börjar vårfåglarna komma, så visst går det åt rätt håll!
- Redigerat 2024-02-18 17:05 av Fornöga
Här började det regna strax efter lunch och det regnar fortfarande.
Mulet och grått. Tempen ligger på kring 3-5 minusgrader. Meterdjupt med snö fortfarande.
Enligt SMHI skulle det bli regn idag, men än så länge är det uppehållsväder. Grått och trist och ca 5 plusgrader. På torsdag vet vi om det har blivit vår, eller om vintern hänger kvar.
#81 Gråväder men uppehåll här, några plusgrader.
#74 ff På plats! 😊
#84: Läste något om att de synts i Skåne häromdagen, så de var nog på väg mot Hornborgasjön. 😊
#85 Ja, de brukar vara några dagar tidigare vid Pulken i Kristianstad.
Solen skiner och det är 0 grader ute.
Ikväll kl. 19.00 kommer SMHI om inget alldeles oförutsett inträffar att proklamera att våren har intagit Göteborgsområdet, skriver GP.
"– Vi har haft vårtemperatur sedan den 15 februari och i kväll kommer vi troligtvis kunna konstatera att våren varit här sedan dess. Då har kriteriet varit uppfyllt sju dagar i följd, säger Linus Karlsson, meteorolog på SMHI.
Kriteriet som meteorologerna använder sig av är att dygnstemperaturen ska vara mellan 0 till 10 grader sju dagar i följd."---
#88: Samma här.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Den lila pinnar på bra i snöyran 😉
Morgonpromenaden idag. 0 grader och snö.
#90: Duktigt. 😊
Lite grått och disigt idag men snödropparna blommar och vintergäcken har kommit upp med sina gula knoppar.
#72 #88 ff Här är det vår. (Ej premiumartikel i nuläget.)
- Redigerat 2024-02-21 22:13 av Fornöga
Våren kommer nog dröja et tag till här 🙄
Regnet smattrar mot rutorna, det är +8 grader och från klockan 03.00-12.00 är det gul kulingvarning. Redan nu blåser det dock rätt mycket.
Här har det blåst upp kraftigt den senaste halvtimmen, och det ser ut att bli en dag med stormvindar idag, precis som prognoserna sagt. Skönt att slippa bege sig ut då…
#96: Det har slutat regna här, men det blåser fortfarande. Måste ge mig ut i eftermiddag, men då ska blåsten ha börjat avta så det går nog bra. Ska dessutom bara gå mellan det här huset och grannhuset eftersom jag ska till tvättstugan. 😁
Det stormar rejält här också, och regnet slår mot rutorna. Bäst att stanna inomhus hela dagen. 🙁
Inte oväntat ställer stormen till problem. Träd har blåst ner över vägar på flera håll, ett släp har vält på Tjörnbron, det är störningar i färjetrafiken vid Svanesund, ett tak har blåst ner på Göteborgs central…
Här har blåsten mojnat nu, men det är kanske bara så att vi befinner oss i stormens öga- den kan nog ta fatt igen.
Ja, nu tycks stormen vara över, även om det fortfarande blåser en del. Regnar gör det naturligtvis, men i morgon ska det faktiskt bli både uppehåll och nästan vindstilla.
Solen skymtar bakanför molnen. Och det är 1 plusgrad ute. Vinden har mojnat nästan helt.
Här skiner solen ganska molnfritt för tillfället. I nu flydd fysisk form hade det här varit en fin dag för att stå ute vid kusten och räkna in tidiga flyttfåglar.☀🦢
Enligt SMHI skulle vi få solsken hela dagen, men än så länge har den inte vaknat och dragit av sig molntäcket.
Vårtecken: grillfantast på den intilliggande bostadsrättsföreningen är i full aktion vid deras gemensamma gårdsgrill.
Solen har brytit genom molntäcket, så nu skiner den 😁
Här regnar det, men mannen vid grillen hann fixa käket innan och drog sig inomhus med sin barbecue. Bra vädersinne där! 😉
Solen lyckades vakna till en stund tidigare idag och tittade fram mellan molnen. 🌞
Idag har det faktiskt känts som vår. Solsken från och till, 8-10 plusgrader och nästan vindstilla. 🌞
Fortfarande vindstilla, men mulet och några grader svalare.
Regndis.
I morgon infaller skottdagen. Enligt etymologerna betyder "skott" i det här fallet något som skjuts in, alltså den extra dagen.
#112: På lokalradion imorse envisades programledaren med att säga skottårsdagen. Hon skulle kanske läsa den artikeln. 😊
Igår promenerade två tranor omkring på åkrarna här. Så nu har jag inte bara hört dem utan sett dem också. 😉
#113 Kulturskymning på lokalradion…😏
#114 Härligt! 😊
- Redigerat 2024-02-28 17:17 av Fornöga
Regnigt och blåsigt (igen…), den sista februaridagen.
SMHI sammanfattar vintern hittills här.
- Redigerat 2024-02-29 12:25 av Fornöga
Här är det blåsigt men uppehållsväder och lite sol mellan molnen.
Tips till ICA: börja planera för 29 februari 2028. 😉
#118: Budgetvariant av Y2K-buggen? 😄
Mars månad får gärna bli mindre blöt än fjolårets…
#119 Det enda som är "budget! på ICA då…😉
Solen skiner från en klar blå himmel. Det är plusgrader och helt vindstilla 😀
Vi har grått och disigt, inget regn och knappt någon vind, ca 6-7 plusgrader.
#120: Inte bara ICA tydligen. 😊
ICA på min hemort hade dessutom en "klippdag" med massor av erbjudanden, så det var mycket folk som fick betala med kontanter. 😉
Idag är det grått, småregnigt och +5 grader. Igår rensade jag min lilla trädgårdsdamm från löv och kvistar, som jag brukar göra tidigt på våren när grodorna börjar vakna men inte har börjat lägga ägg. Jag tog också en tur till en annan damm och fångade cyclops till mina akvariefiskar. Inte så långt därifrån hittade jag ett träd där det låg massor av vildäpplen nedanför, som ännu såg helt okej ut. Jag plockade ett par påsar och lade ut dem på min matplats för djuren, där jag inte har sett några rådjur på snart en månad. Det skulle vara roligt om de trots allt vågade sig fram, för annars vet jag inte vad jag ska göra med allt foder jag har lagrat upp.
#124: Hoppas rådjuren kommer tillbaka snart. 😊
Regnigt och milt här, och även över Vasaloppsåkarna faller det lite lätt regn.
- Redigerat 2024-03-03 09:07 av Fornöga
#126: Ungefär som här.
Strålande sol inleder väderveckan här, vilket är välkommet. ☀
På Skansen är björnarna lämnat idet, ett etablerat vårtecken numera i det urbana samhället sedan vi lämnat bondepraktikan.
- Redigerat 2024-03-04 08:14 av Fornöga
Solen tittar fram mellan molnen här och det är runt fem plusgrader.
Lär dröja innan det blir helt snöfritt här i varje fall.
vet inte hur många meter snöhögen är, men det är ett antal meter upp 🥶
Sol för andra dagen i följd- det börjar kännas som något av ett rekord. 😎
#130 Ni kan trösta er med att ni kan ägna er åt Yukigassen ett tag till. 😉
Det började snöa inatt och det snöar fortfarande. Återstår att se hur många meter som faller den här gången 😒🙈
Strålande solsken och klarblå himmel även här. Fast i natt har det varit kallt. Vid sextiden imorse var det en halv plusgrad. Vid niotiden, när solen varit upp ett tag, visade min termometer 11,5 grader, men så hänger givaren också mitt i solgasset. 🌞
Här har kommit snö under natten, om än ytterst lite som ligger kvar. Inget anmärkningsvärt så här i början av mars.
Ingen snö här, men det är mulet och det ser ut att ha kommit lite regn. Temperaturen ligger på runt fyra plusgrader.
Det slutade snöa innan det kom några jättestora mängder. Men det har gått från att vara plusgrader i drygt en vecka till att återigen ligga på 5-6 minusgrader.
Jag är så trött och less på vintyern att jag vill kräkas. Vi har haft snö sedan 19 Oktober, och med tanke på snömängden vi fortfarande har, så lär det dröja åtminstone en månad, om inte mer, innan snön är borta 😭
Snön ligger fortfarande meterhög på min baksida.
Bilderna knäppta idag på morronpromenaden.
Det var minusgrader i natt så det var frost på gräset. Den töade dock bort när solen kom fram. Nu är det klarblå himmel, svag vind och några plusgrader. Sanna passar på att njuta av solskenet, både inomhus och utomhus.
Här har vädret varierat. Det har varit dagar när det kommit ner nåt lite eller till och med regnat. Hade även en släng av det där blåsvädret, men inte så mycket som i södra sverige. Men nu börjar det oftast ligga på plusgrader även strax över 0 nattetid, förutom inatt då var det ner på -6.
Men nu börjar det visa sig på snön att det är plusgrader och solen börjat ta. Gården och vägarna är bara nu. På gräsmattor så börjar det bli fritt på större områden. Men visst det ligger kvar lite på gräsmattorna än och snöhögarna tar väl lite längre tid innan de är borta.
Men det går mot våren i alla fall. Och ljusare tider.
.
- Redigerat 2024-03-07 18:29 av annia1
#138 Oj vilken söt liten solkatt! 😍
Här har det också varit strålande sol hela dagen, om än inte så många grader. I morse var det -3, och nu på kvällen är det nere på noll efter kanske 3-4 plusgrader på dagen. Men trots att det inte är någon riktig vårvärme, tycker jag att det är härligt att ljuset är tillbaka!
#140: Hon jamar och tackar. 😻
Strålande vårväder här idag, solsken, snudd på tvåsiffrigt plus och bara svag vind. Vinterbootsen har hamnat i garderoben, nu är det jympadojor som gäller som fotbeklädnad.
#142: Inte riktigt tvåsiffrigt här, men annars ungefär detsamma.
Strålande sol här också, kanske 7-8 grader. Mina små ljuslila snökrokus (Crocus tommasinianus) blommar för fullt i ängen, och även de vanliga vårkrokusarna (som inte är fullt så tidiga) börjar titta fram.
#144: Gillar inte rådjuren krokus?
De är så välkomna att ta sig en smakbit om de vill. Jag har sådana mängder av snökrokus att det nog inte skulle märkas så mycket. För övrigt kommer ju rådjuren först på det här stället, så jag vill inte ha några växter som är så dyrbara att de inte får röra dem. Däremot händer det att jag smyger upp på nätterna och sprutar TricoGarden på grannarnas blommor, för jag vill ju att de ska ha så få tillfällen som möjligt att bli sura på rådjuren. 😉
#146: Bra strategi. 😊
Solig lördag här, om än lite kyligare än de senaste dagarna (+3).
Lite mer blåst här, men soligt. Frostgrader i natt men nu är det nog 3-4 plusgrader.
Rå och grå söndagsmorgon med naturen i vänteläge, men hellre en långdragen vår än en tidig med påföljande bakslag.
#150: Kunde vi barta få vår, så skulle jag vara jätteglad sen fick den bli hur långdragen som helst. Bara jag slipper vintern, är kräkless på meterhöga snövallar, blankis och snöstormar 😭
Nu är det minusgrader igen och det snöar IGEN 😭
Solen skiner här och i lä är det riktigt varmt och vårlikt. Dock blåser det en frisk och iskall vind som går genom märg och ben, så i skuggan känns det inte alls som vår.
Vädret i sommar är spikat och klart. 😉
#153: Håller tummarna för att den är rätt. 😁
Solsken här, men från havet blåser en isande, gråkall vind.
#156: Det var solsken här i förmiddags när jag fotograferade blommorna, men nu har solen gått i moln och det har börjat blåsa en hel del. Så det är en isande, gråkall vind även här numera.
#155 #157 Fint vårtecken ändå! 🙂
#158: Ja, vi har ju haft vår i 3,5 veckor, så det är ju trevligt att det märks lite också. 😊
Ihållande dagsregn (?) här. Det såg inte mycket ut för världen, men jag blev snabbt dyngblöt under en kort promenad fram och tillbaka till affären.
#160: Har inte varit ute idag, men såg att det regnade imorse. Vet inte om det har slutat nu, för det är i alla fall inget regn som syns när jag tittar ut genom fönstret.
Inget regn här men lite disigt och faktiskt ganska skönt väder.
Herr och fru gräsand simmar omkring i dammen härintill.
Här har det regnat större delen av dagen, och det ser ut som att det ska fortsätta ett par dagar. Läge för inomhussysslor med andra ord, till exempel att plantera om krukväxter och byta vatten i akvarierna.
Det har regnat mer än snöat på sistone, men det blir minusgrader på natten så det är svinhalt på morgonen. Vi har flera olyckor dagligen i trafiken.
Idag är det strålande sol från en klar blå himmel och tempen ligger på 2 plusgrader.

Morgonpromenaden*
Lär dröja innan snöhögen försvinner 😒🥴
#165 😮
Det har regnat här, men just nu tittar solen fram mellan molnen ibland. Enligt SMHI ska det dock bli moln och regn i eftermiddag igen.
#165 Försvinner den snöhögen innan det blir dags för nästa snösäsong? 😮
Just nu uppehåll här också, om än mulet och grått. +10 grader. Det talas om risk för snö i morgon, men det tror jag inte på. Förutom krokusar av flera sorter blommar nu också våririsen "Katharine Hodgkin" i min äng. En fin liten sort som är mer lättodlad än de flesta andra våririsar eftersom den inte har samma krav på sommartorka. Rådjuren äter inte irisar.
- Redigerat 2024-03-15 14:51 av Rådjurstoken
#168: Så vacker.
Här har det varit mulet hela dan idag. Nåt regnstänk. Ligger på många plusgrader även nu ca +8. Men det har ju varit lite kallare de senaste dagarna.
Men det ska tydligen bli ett rejält bakslag inatt och imorgon här i mellansverige. Stämmer gränsen som tv-vädret sagt så ska det bli snö från siljan och uppåt och då ska jag klara mig från snö, men det ska bli regn här då. De har gul varning för snön för de räknar med runt 25 cm nysnö. Men sannolikt blir det väl mest blötsnö.
Så aprilväder börjar lite tidigt.
Här har mina blommor knappt börja visa sig än. Har några påskliljor, som sitter intill en vägg, som bladen har börjat kika upp, men en bit kvar än innan de blommar.
.
#170 Ja, den begynnande våren är tydligen satt på paus för tillfället.
Här ser det ut som om temperaturerna kommer att hålla sig på rätt sida om minusstrecket, även om det blir väsentligt kallare än idag. Senast jag kollade termometern var det +10 grader.
Fornöga #171 ja det blev snö här fast det var sagt att det skulle vara regn här i södra dalarna. Hittills bara kommit ett par cm. Men det är nu snötäcke överallt igen. Men det ligger runt 0 så gissningsvis är det lite av blötsnö som kommer och ja det snöar än. Så får väl se hur mycket som faktiskt kommer.
Det står i artikeln om blåst, men här blåser det inget åtminstone inte än.
.
- Redigerat 2024-03-16 14:02 av annia1
Nu är det faktiskt rena snöyran här i södra Bohuslän! 😮 Temperaturen har sjunkit ganska snabbt och ligger nu på +1 grad. Kanske ska jag inte vara så svag i tron den här gången - jag vaknar säkert upp till ett vitt julkortslandskap i morgon! 😁
Här i nordvästra Skåne är det +3 grader och uppehåll. Enligt SMHI ska vi få sol och kallt hela dagen. 🌞🥶
Julkortslandskap var väl att ta i, men visst ligger det lite pudersnö på marken. Och det är -4 grader. Rena vintern alltså, men det ser ut att bli en solig och fin dag.
Solig morgon här, runt nollgradigt och framförallt snöfritt. Besvärligare på andra håll.
- Redigerat 2024-03-17 07:40 av Fornöga
Utsikten från mitt sovrumsfönster nu på morgonen.
Krokusar i min äng.
Här kom det ca 5 cm igår/natt. Varit ut och skottat rent gången, men gården får vara. Är skare och inte konstigt då det låg runt 0 när det snöa och sen gick ner på minus. Varit ner på -6 inatt.
Idag är det strålande sol. Och det ligger just nu strax under 0.
.
Såg på Instagram att blåsipporna tydligen har börjat blomma här nere nu. Har inga i närheten så jag har inte sett några själv.
I natt var det minusgrader, men när solen gick upp blev det plusgrader. Inte så många dock, och det blåser rätt isiga vindar, men i lä i solen är det riktigt behagligt.
#182 Växlande molnighet, och även här är det narigt i vinden.
Den 20 mars förra året var det vårdagjämning, och så även i år. I fjol öppnade vi vårtråden den dagen, så vi gör väl detsamma nu på onsdag.
Här har det även idag varit stålande sol. Var ner på -13 inatt sen under dagen låg det strax under 0 nu ligger det på -6.
Men det märks att solen börjar värma lite nu. För som sagt låg det under 0 men det droppa från taket och snön rasat ner från det. Skönt att solen börjat värma.
Här lär inte blåsipporna blomma än. Om dom mot förmodan hade börjat titta upp så är de återigen täckta av några cm snö. Har inga blåsippor själv, men har vitsippor på tomten får se när de börjar titta fram.
.
#184 Då är årets vårtråd öppnad, men det går förstås bra att fortsätta att skriva även i denna tråd.
- Redigerat 2024-03-20 07:17 av Fornöga
#186 För "än så är det långt till vår…" (På många håll.)😮
- Redigerat 2024-03-20 08:31 av Fornöga
#187: Är så glad att jag bor i Skåne. 😊
#168: Ja det hoppas jag verkligen att den gör 🥴Nu har det varit plusgrader och det har regnat några dagar, och därimellan har solen varit uppe och stekt på snöhögarna, så det har minskat betydligt på snön i varje fall. Man ser faktiskt gräsmattorna på sina ställen 😁
Kul att man börjar se gräsmattorna! 😊 Här har man redan börjat varna för gräsbränder, även om det inte känns alltför befogat nu när det väntas åtminstone ett par millimeter regn varje dag ett tag framöver. Men man ska förstås alltid vara försiktig med elden.
Fornöga #187 jag tänkte precis lägga ut den där artikeln. Man får vara påhittig när det kommer så mycket snö så inte plogbilen tar sig fram. Men det är ju en smart ide att få bort snöplogkanter som blivit höga efter vägarna.
.
#191 Ja, de kan sin sak de där vägarbetarna, både genom rutin och improvisationsförmåga! Ungefär som bilbärgarna på de norska fjällvägarna som man kan se på TV när de löser svåra problem under stor press.
#190: Jo risk för gräsbränder kan jag inte påstå att det ä-r här, och kommer nog inte vara de närmaste månaderna heller 😉
Men det har inte snöat alls på drygt en vecka nu, så det har inte fyllts på i varje fall. Men jag ropar inte hej för tidligt, det kan fortfarande komma mer snö.
Den kommande veckan är inte bara påskvecka- det är också den sista med vintertid för i år: natten mot söndag/påskdagen går vi över till sommartid igen.
Det har kommit en halv decimeter snö inatt 😭🥶
Och det snöar fortfarande 😭
- Redigerat 2024-03-25 08:26 av Draken
#194 ICA:s väggkalender skapade förvirring om när sommartidsövergången infaller i år.
#196: Tur jag gör min egen almanacka. 😊
#197 Jag har den felaktiga väggalmanackan. Kanske en dyrgrip om hundra år? 😉
#198: I så fall lär du knappast få veta det. 😊
#199 Jag skall beställa eftersändning av tidningen. 😉
Jag gör också egna almanackor - och har faktiskt några kvar om någon är intresserad! 😉
https://djurfoto.ifokus.se/discussion/1572961/almanacka-saljes
#201: Har du rätt datum för sommartid och normaltid i den? 😉
Jag kollade, och får väl erkänna att sommartiden inte står med alls. Sådana saker kan jag inte påverka, utan lägger in bilderna i en färdig mall.
#203: Bättre det än att det är fel. 😊
Har vintern känts lång? Då kan vi/de som var med för fyrtio år sedan berätta att då var vintern 58 dagar längre än nu- åtminstone i Västerbotten.
Snösvängen har att göra ett bra tag till på sina håll…😏