Vintern 2023-24
Ingressbild från Stable Diffusion Online.
Natten mellan lördag och söndag övergår vi till vintertid, eller normaltid som väl är det egentliga tidstillståndet. Snön har börjat falla för flera veckor sedan uppe i norr, och på en del insjöar har isen börjat lägga sig, så vi vet ju vad som komma skall. Vi har ju också redan sett vintriga säsongsbilder i hösttråden.
Samtidigt är det långt från vinter klimatmässigt i södra delarna av landet- kanske uteblir den helt ännu en säsong? Hur som helst så kommer även hösttråden att vara igång så länge någon vill skriva där.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2023-10-25 09:04 av Fornöga
Vi har precis fått höst, så vi får se om det blir någon vinter här.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Kanske läge för en koll på hur den föregående vintern var väderleksmässigt, inte minst för den som i likhet med mig har dåligt väderminne.
- Redigerat 2023-10-25 10:02 av Fornöga
Några dystra och bistra månader väntar oss.
#3 Ja, man borde kanske uppsöka närmaste lediga ide…🥱
#2: Har för mig att vi hade vinter i en hel vecka då. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
1-2 decimeter nysnö i norra Götaland och norrut första dagen efter tidsomställningen? ❄
#6: Här blir det bara regn - tack och lov. 🌧🙂
Uppehåll ännu så länge här, men mörkt och kyligt (+3). Dagens/kvällens huvuduppgift blir att fuskställa klockorna en timme tillbaka.
#8: Ungefär samma här. Ska snart ge mig iväg till den årliga Ryds marknad i Höganäs.
Har ställt om samtliga mina åtta klockor med manuell inställning till vintertid nu, troligen personbästa ifråga om framförhållning. 🕒⬅🕑😅
#10: Jag var ett par timmar före dig. 😄
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#11 Men gjorde du det på rätt sätt? (Se bifogad instruktion!)
#12: Ja - fast utan propeller. 😁
November inleds soligt här, men längre norrut verkar det vara snökaos på sina håll. Någon som minns hur november var vädermässigt förra året? Här är en rekapitulation från SMHI:
"November bjöd på tvära kast mellan årstider. Inledningen var varm och i mitten av månaden slogs en del temperaturrekord. Den meteorologiska hösten kom ovanligt sent till delar av Götaland och lokalt längs Svealandskusten, på en del håll var den rekordsen. Efter mitten av månaden blev det ett snabbt omslag till kallare väder och det förekom kraftigt snöfall i delar av Götaland och Svealand."---
#14: Solsken och svag blåst här, men regn väntas senare under dagen.

"Och vad hände här då?" eller "titta vad jag hittade i affären idag". 😏
#16: Har inte ens börjat leta efter varken pepparkakor eller skinka. Lussekatter har jag tänkt baka själv, men inte riktig ännu. 😊
Ovädret Ciarán härjar på kontinenten med orkanvindar och riklig nederbörd, och även om den för vår del knappast blir lika våldsam som allhelgonaorkanen 1969 kan det bli en nederbördsrik avslutning på helgen.
- Redigerat 2023-11-02 21:33 av Fornöga
19 Oktober fick vi första känningen med vintern…..Det blev totalt kaos på vägarna eftersom de flesta inte hade vinterdäck.
Dotterns bil fick vi parkera efter vägen, då den inte tog sig fram och bogserlinan gick av när vi försökte bogsera hem den.
#20: Och här nere är det gråväder och runt 10 plusgrader. 🌧
#21 Samma på mitt västsvenska hörn.
Gustav Adolfsbakelsen, i var göteborgares mun den 6 november sedan 1854. Nej, det är ju att ta i, men sant är att många, numera även andra än göteborgarna, kommer att klämma i sig en sådant här bakverk idag. Jag kommer nog att försöka komma över en, mest för att visa att jag kan. 😉
#23: Vet inte om de säljs här. Har åtminstone aldrig sett några - och aldrig ätit någon heller.
#24 Tips: ett konditori som börjar på "F" har dem, säger Google. 😉
#25: Dyrast i stan dessutom. 😁

#26 Ja, vi har sådana här också, och jag råkade gå dit.😏49 spänn för en GA-bakelse jag aldrig har sett förut, men den smakade bra. Och en bakelse om året kan man väl kosta på sig- ungefär som med semlor..
- Redigerat 2023-11-06 16:24 av Fornöga
#27: Den ser god ut. Vet inte hur många olika varianter jag har sett av Gustav Adolfsbakelsen. Alla konditorier verkar ha sin egen version. Det är bara chokladkungen som är samma.
Ganska snopet- just nu ser de magnifikt norrsken över de brittiska öarna och ända ner till Medelhavsländerna medan vi är inbäddade i tjocka molntäcken.
🙄
#29: Tydligen ska nästa år bli ett exceptionellt år när det gäller norrsken, så vi lär få fler chanser då. 😊
#30 Låter lovande!
I väntan på det - här en sajt med adresser till olika livekameror för norrsken och information om fenomenet. Jag vet inget ytterligare om sajten eller dess länkar, så besök görs på egen risk. (Den ser åtminstone seriös ut vid en första bedömning.).
Inledningen på november har varit grå, grå, grå i hela landet.
#33: Här tittade solen fram en stund i förmiddags, men nu regnar det.
#34Regnfritt men grått här, även om solen just nu faktiskt hittade en liten reva i molntäcket.
- Redigerat 2023-11-11 15:02 av Fornöga
#35 Snö- vofför då då? ❄
- Redigerat 2023-11-11 19:43 av Fornöga
#36: Snön har vi haft i 3 veckor nu, mer eller mindre 😝
Bäst jag skriver det innan den försvinner: denna morgon lyser solen från en relativt molnfri himmel. ☀
- Redigerat 2023-11-12 08:18 av Fornöga
Här finns det ett fåtal gluggar i molntäcket men enligt prognosen ska det tydligen bli mulet och regn även idag.
Här har det snöat sedan igår kväll.
Var ute en sväng förut och tyckte att det blåste genom märg och ben. Men allting är ju relativt…🥶
Säsongens första snöfall här. Vaknade till ett nästan vitt landskap. 🌨️
Här på västfronten är det snöfritt ännu.
#44: Det var det tydligen söderut (i Malmö) också. Men det kommer nog till er också så småningom.
#45 Det får gärna dröja. 😏
Glömde skriva att vi även hade snöåska här runt halv åtta imorse. Det kom en blixt och strax efter kom knallen. Sedan blev det inte mer. Lite ovanligt, men det händer tydligen ibland enligt SMHI.
Det var ju mörkt ute då, så när jag såg blixten undrade jag vad det var. Kunde inte se någon ambulans eller annat utryckningsfordon som stod och blinkade, men sedan kom mullret så jag förstod att det var åska.
#47 Jag upplevde åska på självaste julafton för en del år sedan i samband med ett ymnigt snöfall. Samma sak där, det stannade vid den enda blixten och knallen.
Faktiskt har solen brutit igenom molnen här nu, men längre söderut har man haft det regnigt enligt rapporterna.
#49: Det mesta regnet kom nog igår. Här kom det som snö så vi hade inte så mycket översvämningar.
Så här ser gräsmattan ut idag. Det finns lite rester kvar av snögubben som grannkillen byggde. Han blev jätteglad när han såg att den inte var helt borta. ⛄😊
#50 😁 Han får vänta på nästa snöleverans…
#51: Ja, när den nu kommer. Det skulle bli sol imorgon, men kanske han får en chans till på söndag. 😊

Okej, lite tilltufsad är den kanske, men tydligen fast övertygad om att det fortfarande är sommar är den blomman från en kruka med sommarblomster som jag köpte i somras till balkongen. De andra har torkat ihop för länge sedan, men inte den här. Så- kämpa på!
"Än i vinterns dagar räcka sommarns skördar." (Runeberg)
#53: Trevligt med blommor som tänker positivt. 😄
#54 Ja, där kan jag ha en del att lära…😉
#56 Vackert! Men kylan är inget att stå efter…🥶
- Redigerat 2023-11-20 11:21 av Fornöga
Man går inte ut om man inte måste. Det är dagar som detta man ångrar att man köpte hund 😝🙈
Och här är det plus fem grader, mulet och barmark. 😁
- Redigerat 2023-11-20 11:47 av Carmarino
Busväder i annalkande.
#60: Gäller tydligen inte för Skåne, även om det är gul kulingvarning längs öresundskusten i eftermiddag.
#61 Nej, det verkar vara kustområdet mot Bottenhavet som får den värsta törnen.
Idag firar man Thanksgiving i USA, men hos oss verkar inte traditionen få fäste- det är väl bara de mest "amerikaniserade" som firar dagen?
#63: Nej, det innebär ju inte att gå runt och tigga godis, så det är nog inget för oss att fira. 😉
Snöyra i östra Svealand, svartishalka på vägarna längre söderut.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/smhis-varningar-kraftigt-snofall-i-dag/
https://marcusoscarsson.se/i-dag-fredag-smhi-varnar-for-plotslig-ishalka/
Än så länge ingen snö här. Det finns glimtar av blå himmel mellan molnen och temperaturen ligger på runt 5 grader. Fast enligt SMHI ska det bli snöslask och blåst under dagen. Typiskt när jag ska putsa fönster. 🌨😖
Här har vinden äntligen mojnat efter några blåsiga dygn, solen skiner men det är rätt så kyligt.
Precis när jag hade putsat utsidan på det första fönstret kom det en hagelskur, så jag fick putsa om det. Det blåste rätt mycket också, men fönsterna öppnas inåt så det var ingen risk att de skulle fångas av blåsten.
Nu verkar det ha mojnat här också, men temperaturen ska tydligen sjunka under kvällen och natten. Eftersom det har regnat en del så lär det bli rätt halt på vägarna. Tur jag inte behöver ge mig ut.
Idag var det strålande sol när jag putsade fönsterna i vardagsrummet. Både dåligt och bra. Dåligt för att fönsterna nästan hann torka innan jag var klar att dra med fönsterskrapan. Bra för att jag såg vartenda ställe jag hade missat. 😊
Nu har det dragit in lite mer moln, men solen tittar fortfarande fram ibland. Tydligen har det snöat lite i natt, för det var vitt på gångarna mellan husen och även lite vitt på delar av gräsmattan.
Solsken här, barmark och någon minusgrad. Ingen tanke på att putsa fönstren. 😉
#70: Det är tradition för mig att putsa dem innan första advent. 😊
Ännu en vacker vinterdag här. Solsken, vindstilla, några minusgrader och barmark. 😎
#72: Samma här. Det är lite vitt på några ställen på gräsmattan, men jag vet inte om det är frost eller snön från igår. Putsade de sista fönsterna idag, så det var trevligt att det inte snöade eller regnade. 😊
Räknar med att putsa mina i slutet av april så där. 😉
Chans på norrsken vid molnfritt ikväll?
#75: Det var tydligen norrsken utåt Kullaberg igår. Här syns inget eftersom det är alldeles för mycket ljusföroreningar.
#76 Nog risk för detsamma här. Synd, för jag har inte sett norrsken det senaste halvseklet.
#77: Vad jag minns har jag aldrig sett det - mer än på bild och film.
#77 Göteborgarna (och andra!) fick nöja sig med en präktig fullmåne. Jag hade den rakt i nyllet genom fönsterrutan när jag vaknade.
Såg i tidningen att norrskenet hade synts även här i stan, men det var mest på höga platser där man såg ut över Öresund mot Kullaberg, samt från stranden nere i stan.
Fullmånen såg jag igår kväll när den hängde utanför mitt vardagsrumsfönster. Den stod dock så högt på himlen att den inte lyste in genom fönstret utan jag fick gå ut på balkongen för att se den (eller gå nära köksfönstret och titta uppåt).

Ser ut att bli fint månsken även i natt. Tog den här bilden med fickkameran
genom fönstret på frihand lite tidigare ikväll.
#81: Snyggt. 👍
Det verkar faktiskt som större delen av Skåne kommer att få vinter redan i november i år.
Ofta går vi ju direkt från höst till vår, eller har möjligen en vecka vinter i januari-februari. Nu har det varit vintertemperaturer i tre dygn redan och enligt SMHI kommer vi att få minusgrader hela veckan.
Fast förmodligen lär vi ha hösttemperaturer större delen av vintern, precis som vanligt. 😁
Ja, vintern stärker sitt grepp över landet, och uttrycket "snösmocka" har kommit flitigt till användning redan den här säsongen.
Vi har ju ofta påmints om att det här kommer att bli det varmaste året som uppmätts i världen. Där har väl "vi" ändå varit med och dragit ner medeltemperaturen? 🙄
#84: Ja, vi får hoppas det. Temperaturvariationerna är rätt stora världen över tydligen. Medan vissa har värmerekord är det kallare på andra ställen.
Säsongens första snöflingor har dalat ner här idag. Lite vitt på marken har det väl blivit, men inte så mycket mer.
- Redigerat 2023-11-28 16:45 av Fornöga
Här har det varit solsken och 6-7 minusgrader hela dagen. Ingen snö, men frost i gräset.
Hörde nyss ljudet från första snöplogen för säsongen, men ännu är det inte mer snö här än att man ser grässtråna på gräsmattan sticka upp genom snötäcket.
#88: Ungefär samma som här. Fast jag har inte hört någon snöplog.
- Redigerat 2023-11-29 08:44 av Carmarino
#89 Den var på väg söderut, så den dyker kanske upp. 😊
- Redigerat 2023-11-29 08:46 av Fornöga
#88 ff Här ändras det snabbt- snötäcket växer till sig snabbt nu, efter ymnigt snöande större delen av förmiddagen. Och den lär nog inte töa bort i första taget den här gången. ❄
#90: Ingen risk. Hyresvärden räknar han med att snön ska töa bort under dagen, så då slipper han skotta. Dessutom verkar han tycka det är bättre att chansa på att ingen ska halka och bryta benen än att ta kostnaden för att skotta gångarna. 😖
- Redigerat 2023-11-29 13:19 av Carmarino
#91: Det har snöat lite under förmiddagen, men just nu verkar det vara uppehåll. Tror inte det har kommit mer än kanske en halv centimeter. Vad jag förstod på SMHI imorse så skulle förmodligen östra Skåne få den mesta snön; kanske 10-15 centimeter.
Lite musik, dagen till ära! Ni som haft vinter ett tag får förstås också hänga med på önskelåten om ni vill…😉
November var ovanligt solfattig, konstaterar SMHI. Säg något mer som vi inte redan vet…🤦♂️
- Redigerat 2023-12-01 13:18 av Fornöga
#95 Jag är inte meteorolog eller naturvetare så för mig var det oerhört viktig information.
#96 Fast inte behöver du väl vara meteorolog eller naturvetare för att konstatera att det varit ont om sol i november? Vad jag förstått gäller det en stor del av landet. (#33)
Polarnatten har påbörjat sin årliga turné söderut.
#97 Läs det med en stor nypa ironi 😉
#99 Okej, jag får byta glasögon. 😉
#100 Nä, det är väl bara så att ironi kan vara svårt att få fram i text 😉
Enligt SMHIs årstidskarta är det nu vinter även i Skåne. Minns inte när vi senast fick vinter redan i november här. Den brukar inte komma förrän i januari-februari någon gång - om den kommer alls.
Just nu faller det nederbörd här, och det verkar vara i form av underkylt regn. Det kanske övergår i snö snart, för det är nog någon minusgrad.
Ingen nederbörd i sikten här, även om SMHI sa att det eventuellt kunde komma några flingor under dagen. Temperaturen ligger på strax under noll, men det är inte längre is på pölarna. Vet dock inte om det beror på temperaturen eller på att hyresvärden långt om länge saltade gångarna.
#104 ff Slask var vad det blev här. 🙄 Nu är det i alla fall uppehåll, gråväder och kanske någon plusgrad.
"Det finns grader i helvetet" säger ett talesätt. Gäller nog minusgrader också.,,🥶
#107 Även om det inte på långa vägar är lika kallt i vårt land ens i de nordliga fjälltrakterna skadar det ju aldrig att kunna konsten hålla sig varm. Här är några tips.
- Redigerat 2023-12-09 08:18 av Fornöga
Nästan all snö har regnat bort nu. Fast vi fick ju drygt en vecka med vitt på marken. Det är mer än vad vi vanligtvis brukar få.
#109 Även här längre norrut längs kusten har snön snart försvunnit för den här gången. De som har flaggstång slipper därmed att skotta sig fram till stången när de idag hissar flaggan på Nobeldagen.
Här har inte snön försvunnit, tvärt om. Det ligger kring meterhögt och det fylls på lite då och då 😉
#111 Men det lär tära lite på snötäcket framåt helgen, då det sker ett rejält omslag i vädret långt upp i landet. Här på västkusten säger prognosen att det kan bli åtta plus, och någon vit jul blir det knappast tal om här.
- Redigerat 2023-12-12 23:08 av Fornöga
- Redigerat 2023-12-13 07:17 av Fornöga
#112 Mildvädret som väntas här är dock inget mot värmeböljan i Spanien.
#112: Hoppas att inte allt försvinner, vill gärna ha en vit jul.
Med skräckblandad förtjusning är det bara att konstatera alla dessa julshower som brukar finnas utlagda på nätet finns där även i år- där lär det gå åt en och annan ledlampa! Men snart kanske man inte kommer att kunna skilja de verkliga mot de som tillverkats med hjälp av AI? 😏
- Redigerat 2023-12-14 08:22 av Fornöga
En grön jul är att föredra.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
#117 Verkar dock enligt de tidiga prognoserna för jul som att det kan bli snö ända ner i södra delen av landet.
- Redigerat 2023-12-14 23:40 av Fornöga
#118: Hoppas inte det blir snö på julafton. Ska ut och köra då. 😖
#119 Kör försiktigt och släpp fram utryckande renekipage så ordnar det sig säkert! 😉
Just nu ligger dimman som ett tjockt våtvarmt omslag kring min hemstad.
#120: Renar är rätt sällsynta på de här breddgraderna. 😊
#121: Lite disigt här, men inte direkt dimmigt.
#122 Men ni har väl vägrenar? 😉
#116 Juldekorerade båtar i parad hör också till de amerikanska traditionerna så här års.
#124: Ja, men de brukar inte ha slädar efter sig. 😁
Det skall ju bli milt de närmaste dagarna, men att temperaturen skall nå upp till 13,7 plusgrader som verkar vara godkänt rekord för december är kanske inte troligt.
- Redigerat 2023-12-16 08:13 av Fornöga
#127: Troligtvis inte. Här är det plus sju grader nu.
Någon gång i början av 1980-talet var det 12 grader både på midsommarafton och julafton. Min mor hade blommande sommarblommor på balkongen på julafton. 😊
#128 Och ingen talade väl då om klimatförändringar som förklaring. 😏
#129: Inte vad jag minns. Har för mig att det bara pratades om att det var en ovanligt kall midsommar och en ovanligt varm julafton. 😊
Nu har dimman lägrat sig här igen.
Stökar Pia till det i jultrafiken?
#132: Hoppas hon håller sig undan från nordvästra Skåne. 😊
#133 Det verkar väl främst vara ishalka att se upp med på dina breddgrader på julaftonskvällen.
#134: Ja, och det är inte alls bra när jag ska ut och köra. Visserligen är det motorväg större delen, och den brukar vara farbar, men det är några kilometer mindre vägar också.
#136 Ja, den verkar kry!
Här har fallit en del snö under natten, frågan är om den regnar bort under dagen innan kylan börjar breda ut sig. Vinden märktes av en del igår kväll, men vi verkar inte ha drabbats så mycket av ovädret.

Bild skapad i/av Stable Diffision Web.
Gissar att många snart inte har tid att kolla in här, så jag passar på att önska alla som håller till i denna tråd eller bara tittar in tillfälligt en God Jul!
#137: Här har det regnat en hel del, så det är rätt vått på marken. Temperaturen ligger runt tre plusgrader men ska tydligen sjunka. Så risken för halka är överhängande.
#138: Önskar dig detsamma. 🤶🎅🧑🎄🎄
God Jul allihopa!
Här har det stormat duktigt inatt så sömnen har blivit därefter. Har även kommit lite snö ca 1-2 cm. ❄️⛄️
Slutade i princip att skicka julkort per post för många år sedan, men fortfarande dimper ner julhälsningar från släkt och bekanta, och fortfarande får jag dåligt samvete av att inte ha skickat några själv. (Ett fåtal av dem som har mejladresser når jag den vägen.)
#141 Här har det varit en rätt fin vinterdag, vilket gjorde det lättare att gå och köpa julmaten. Men nu verkar det dyka upp snömoln från norr på himlen.
#142: Här var det strålande solsken någon timme runt middagstid. Men även på eftermiddagen har det varit ”ljust i vädret”.
Solen tittade fram lite då och då igår eftermiddag. Nu i natt har det kommit lite snö, men inte så att det täcker marken. Får se om det fortsätter snöa eller om det bara blir det här lilla.
En angenäm lillejul tillönskas er (i den mån ni firar den) från en, faktiskt, solig och lätt snötäckt bit av västkusten.
#145: Ja, lillejulafton firas här också. Jag har ägnat förmiddagen åt att klä granen, men nu är jag klar med alla julförberedelserna och ska bara ta det lugnt resten av julen. 🤶
Så här "mycket" snö kom det i natt.
Julen ser ut att förbli vit över (nästan) hela landet och varningarna om halka och andra trafikfaror kvarstår- så ta det lugnt därute!
#147: Här regnar det, så den lilla snön som kom är borta nu.
Risk för ymnigt snöfall här i e.m, men det kan gå över i regn.
Skinkan är griljerad och revbensspjällen glacerade, så nu kan mjuklandningen påbörjas. 😉
#149: Oj, vad flitig du är. Här köper vi helt färdig skinka och grönkål i "korv" numera.
Men mormors julgardinkappa är uppe och några tomtar har kommit fram ur vrårna nu på förmiddagen.
Det lilla snötäcket som finns lär nog regna bort under dagen.
#150 I den mån jag alls firar jul så lägger jag det på lite julmat. Jag är ingen "Wretman" i köket, men med alla halvfabrikat med tillhörande instruktioner så kan inte ens jag misslyckas. Och, om så skulle vara är det bara jag som får lida för det…
P.S. Har köpt skivad skinka också, för alla eventualiteters skull. 😉

God fortsättning på helgen!
En del av snön hade ju regnat bort så vi hade bara några cm. Sen under "pia" så fick några dm snö, men vi klarade oss från värsta blåsten. Så just nu har vi något över 3 dm. Var uppehållsväder igår, men just nu så snöar det igen så får se om jag får ut och skotta om några timmar. Runt -10. Så här ser det ut just nu hemma vid mig södra dalarna.
Önskar alla en fortsatt god jul.
.
- Redigerat 2023-12-24 22:23 av annia1
Det var lite halt på motorvägsavfarten när jag körde till julfirandet, men höll låg fart där så jag hann stanna i tid.
På hemvägen var det inte halt vad jag märkte, men det var mörkt, ösregnade och blåste så det var jobbigt att köra. Kom dock hem utan incidenter. 👍
Utan att man behövde fälla upp persiennerna stod det klart att det blivit mörkare därute sedan i går morse, och mycket riktigt- snön har regnat bort. Och just nu blåser det uppskattningsvis frisk kuling i byarna. Julstämningen är som bortblåst…🤷♂️😉
Här har det slutat regna, och solen tittar fram mellan molnen lite då och då, men det blåser en hel del. Temperaturen ligger på ca +7 grader.
- Redigerat 2023-12-25 10:46 av Carmarino
All snö har försvunnit och här blåser det! Måtte det inte bli en ny juldagsstorm a la 1902.
#158: Det verkar inte så enligt prognoserna. Just nu har vi klarblå himmel och blåst, fortfarande ca 7 plusgrader.
#159: Det tar i ordentligt i byvindarna. Alla åtta vindmöllorna som jag har i synfältet är stoppade och står stilla.
#160: Ja, här är det kulingvarning med möjlighet till stormstyrka i byarna. Jag kan höra hur vinden blåser runt knutarna och ser att träden vajar rätt mycket.
Vädret är ju ett återkommande ämne i våra årstidstrådar, och här kommer "Väder-Tora" med en liten sammanfattning av väderåret 2023. (Mer omfattande sammanfattningar i skriven form behöver förstås mer tid på sig.)
God fortsättning från ett vintervitt och kallt Norrland.
#163: Tack detsamma från ett mulet och regnigt Skåne.
igår em var jag ut och körde av den snö som kommit. Inte fullt 1 dm. Idag har det varit fint o kallt. Var ner på -19 natten till idag sen varit runt -15 hela dan. Varit ner på -19 på kvällen här men vänt uppåt igen så är runt -16 just nu.
Imorgon ska det också bli fint väder. Men ska komma mer snö på torsdag. Hittills sluppit blåst får se på torsdag.
.

Vädret här just nu: Minus fyra, snöfritt, och månen vandrar sin tysta ban.
Här har det varit "osynlig halka" på vissa ställen. Det skedde åtta olyckor under några timmar på morgonen/förmiddagen. En av dem var på den vägen jag brukar köra till affären, så jag tog en annan väg för att inte fastna i någon kö.
När jag skulle svänga ut på vägen så kände jag hur bilen slirade, trots att vägen såg helt torr ut. Inte konstigt att det var så många avåkningar alltså. Jag tog det väldigt försiktigt när jag körde, för det var omöjligt att veta var det var halt.
Här har fallit någon decimeter nysnö under natten, men den lär nog töa och regna bort redan under dagen.
I övrigt så fortsätter (o)vädervarningarna att dtoppa in.
- Redigerat 2023-12-28 08:01 av Fornöga
Kall inledning av det nya året enligt prognoserna.
#170: Frågan är bara vad de menar med "Götaland". Det brukar oftast sluta ungefär vid småländska höglandet när det gäller väderprognoser. 🙂
#171 Ja, det är en slarvig benämning. SMHI har ju sina indelningar, men när de ibland hoppar över ett delområde så hjälper inte ens den.
#172: Då tillhör vi tydligen sydvästra Götaland. Bra att veta. 👍
Här i södra dalarna har det snöat idag. Kommit knappt 1 dm. Så varit tvungen ut och skotta. Är just nu runt -5.
Ska komma mer snö imorgon.
Visst vill jag ha snö när det är vinter. Men nu kan det få sluta snöa och bara låta det vara kvar det som kommit. Fast risken är väl att slutar det snöa så slår det om till plusgrader och då blir det inge kul, med tanke på hur mycket snö som kommit.
.
Bild skapad i/av Stable Diffusion Web.
Dags att glänta på dörren till det år som väntar oss och önska Gott Nytt År!
#175: Önskar dig också ett Gott Nytt År!
#162 En mer omfattande sammanfattning av väderåret 2023 från SMHI.
#177 Enligt samma källas tiodygnsprognos skall det snöa och blåsa byigt vid tolvslaget här.

#178: Här ska det bli ca 4 plusgrader och 2-3 mm regn. Vinden ligger på 7-8 m/s och 12-15 i byarna. Temperaturen känns som +0-1.
Gott Nytt År! ✨✨
Regnmätaren - som även visar årsnederbörd - står just nu på 999,6 mm och det har slutat regna. Så hoppas på liite till i år.
Här har det kommit nästan 1 dm snö idag. Så fått skotta idag också. Runt -4 just nu. Ska komma mer snö under helgen.
De väder prognoser jag sett så ska vi i södra dalarna ligga på minussidan under nyårshelgen. Nu tänkte jag inte så mycket på det, men verkar inte som vi ska få just nu blåst och det är skönt att slippa den i alla fall.
Önskar alla gott nytt år.
.
#180: Håller tummarna för att ni når över 1000-strecket. 😊
#175 Det är inte bara ett nytt år 2024, det är dessutom skottår.
Gott nytt år från ett vintrigt Norrland.
#184: Trodde inte småkrypen var ute i vintervädret. 😊
Här skiner solen just nu, men det har regnat en hel del de senaste dagarna, och det verkar fortsätta även under nyårshelgen.
#185: Det har blivit mycket mildare, vi har bara 4 minus just nu, så jag tror det kan vara en snöloppa som har vågat sig ut 😊
#186: Här är det 4 plus, och ibland 5-6 plus. 😊
#187: Jag kan hoppas på plusgrader här om ett par tre månader, om jag har tur 😜🙈
#188: Läste i lokaltidningen att vintern håller på att försvinna i Skåne. Klimatförändringarna har redan gjort att det är cirka två grader varmare på vintern.
Den skånska vintern är dödsdömd. Nya fakta visar tydligt hur uppvärmningen håller på att smälta bort en hel årstid i Skåne.
Säg farväl till snö och minusgrader! Nu väntar djupare mörker, regnstormar. Och hundratusentals skränande gäss som klafsar runt i gyttjan.
Vallåsens skidanläggning på Hallandsåsen slog igen förra året och är numera omgjord till cykelpark.
https://www.hd.se/2023-12-29/sa-fort-forsvinner-den-skanska-vintern
(Betalartikel)
Det är ju tråkigt det också. Man vill ju ändå ha lite vinter under vinterhalvåret. Däremot så kan jag vara utan extremkylan och de fruktansvärda snömassor som vi oftast får här under vintern.
#190: Ja, men vi har börjat vänja oss. Det är rätt länge sedan det var snö någon längre tid under vintrarna. Ibland har vi inte ens fått vinter, utan gått direkt från höst till vår. I år har väl hört till undantagen, när snön låg kvar i drygt en vecka. På sina ställen längre än så.
Här var det en plusgrad flera timmar igår så snön sjönk en aning. Men kommit nysnö efter det.
Här har det snöat rejält de sista dagarna, och eftersom det är såpass mildt så är snön jättetung.
#185: Läste precis vad SMHI:s meteorolog säger om lördagsvädret (alltså idag):
Lördagen kan dock bjuda på några solglimtar.
– Då blir det inte så mycket skurar. Det kommer vara fortsatt molnigt men med lite luckor i molntäcket.
Vet inte riktigt vilken del av nordvästra Skåne hon menar för här har det varit i princip helt blå himmel de senaste timmarna. Ser inga moln alls när jag tittar ut genom fönstret. 😊
Det återstår att se om prognosen för nyårsafton kommer att stämma bättre;
regnigt vid tolvslaget, temperaturen kring fyra grader, blåsigare i samband med regnet, och hårda vindbyar framåt kvällen och natten.
Här är färska vädervarningar inför nyårshelgen.
Mycket snö till jul och nyår i Värmland. Bara att glädjas. Funderar på att tända en marschall på balkongen i morgon kväll..
#196 Ja, väldigt mycket nyårssnö till och med på dina breddgrader. 😏
#197 Ja bor man på Arktis så 😏 Varit ute ute på balkongen nu. Behövde inte skyffla bort snön, utan räckte att skrapa loss med skorna och sedan sparka det ned till marken. Mycket snö, men mindre på balkongen än vad jag trodde.
Då har vi nått maximalt antal inlägg, så det är dags att fortsätta i en ny tråd.
https://aktuellt.ifokus.se/discussion/1575478/vintern-2023-24 #2
- Redigerat 2023-12-30 18:54 av Fornöga