Nyheter

Sommartid

2017-03-25 07:27 #0 av: [Carpinus]1

VäckarklockaDags att ställa fram grillen och se fram emot sommaren igen!

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sommartid-pa-sondag/

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)

Anmäl
2017-03-25 10:10 #1 av: Maria

Sommaren ser jag fram emot men vi är inga större grillare trots en fin Webergrill som bara är använd ett par gångerSkrattar

/Maria

Anmäl
2017-03-25 10:32 #2 av: eskils

Jaså var det grillen man skulle ställa fram, trodde det var klockan...? Galen

Anmäl
2017-03-25 10:51 #3 av: [Carpinus]1

Det behöver inte vara grillen - just idag går det lika bra med våffeljärnet...Skämtar

Vårfrudagen

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)

Anmäl
2017-03-25 11:17 #4 av: Stallmima

Är egentligen inte en fan av sommartid, ställa klockan fram och tillbaks men visst det skall bli skönt med sommar och sol kontra snö och iskallt  Sol

Anmäl
2017-03-25 11:30 #5 av: Carmarino

Har inga trädgårdsmöbler (och ingen trädgård), men hörde en gång en amerikansk kom-ihåg-ramsa. Den tänker jag alltid på när jag ska komma ihåg om man ska flytta fram eller tillbaka tiden:

Spring ahead, Fall back

Spring betyder både "vår" och "hoppa", så Spring ahead blir då "hoppa framåt".
Höst heter Fall på amerikanska, och betyder även falla, så Fall back blir då "falla tillbaka".

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2017-03-26 06:43 #6 av: [Carpinus]1

Ställde om sju väggur, ett armbandsur och klockradion igår kväll, datorn och videon skötte sig själva. Nu kan den fiktiva grillen stå framme till 29 oktober, då den skall ställas tillbaka. Utemöblerna står ute året om, så nu är det bara att springa framåt till dess det är dags att falla bakåt.

Anmäl
2017-03-26 11:59 #7 av: Carmarino

#5 Ramsan hörde jag i en amerikansk tv-serie från 1990-talet, som hette Time Trax. Det var datorn Selma som sade den, och av någon anledning fastnade den i huvudet på mig. Glad

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-01-30 07:52 #8 av: [Carpinus]1

Nej, ännu är det långt till vår, och ännu längre till det är dags att börja vrida på visarna igen inför sommaren - men får vi som finländarna vill skall det bli slut på tidsomställningarna vår och höst.

"Finland vill slopa sommartiden. Men eftersom landet är bundet till EU-direktiv, kan man inte göra det ensamt, utan det måste gå via EU-kommissionen.
I november behandlade riksdagen i Finland ett medborgarinitiativ - över 70 000 personer hade skrivit under i hopp om att en gång för alla slippa trixa med klockorna.
Det här är samtalsämnet som väcker debatt varje vår och höst då det är dags att vrida klockan framåt eller bakåt en timme."---

SR

Anmäl
2018-01-30 20:32 #9 av: Tjeja

Jag hakar gärna på Finnarna i den saken! Bort med trixandet med tiden!Tummen upp Det gör bara mer skada än nytta och är i min mening ren idioti att hålla på som vi gör.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anmäl
2018-02-01 07:48 #10 av: [Carpinus]1

Positivt intresse från svenska regeringen till att Finland driver tidsomställningssaken i EU.

Källa.

Anmäl
2018-02-01 10:15 #11 av: Farwuq

Om vi kör sommartid året runt och finnarna använder sin normaltid, så får vi samma tid här som ni Finland.
Gör baltstaterna detsamma, tillsammans med Centraleuropa.  Så har vi samma tid i större delen av Europa.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi & Psykologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2018-02-01 22:38 #12 av: [Carpinus]1

Ytterligare plädering för avskaffandet av tidsomställningen:

https://www.expressen.se/ledare/rubbat-att-standigt-rubba-dygnsrytmen/

Anmäl
2018-02-08 14:35 #13 av: [Carpinus]1

Kanske är en förändring på gång? EU-parlamentet har begärt att EU-kommissionen utreder frågan om tidsomställningarna.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sommartiden-ska-utredas-i-eu

Anmäl
2018-02-08 18:33 #14 av: Tjeja

Tidsomställningarna är enbart hälsofarliga och galna! Har inte alls först någonting gott med sig alls så som det var tänkt.  På vintern är dagen kort helt enkelt! Oavsett hur man vrider klockan så kommer det inte vara ljust fler timmar per dygn! 

Verkligen på tiden att få en tillbaka-förändring till något mer naturligt! Dvs att slippa ändra om dygnet konstgjort 2 ggr om året!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anmäl
2018-02-09 07:17 #15 av: [Carpinus]1

Verkar finnas ett försiktigt positivt intresse bland riksdagspartierna till att slopa tidsomställningen.

Källa.

Anmäl
2018-03-22 16:13 #16 av: Göstage

Inte för att vädersituationen visar på det, men nu på söndag är det ändå dags att ställa om till sommartid igen. Väckarklocka

"Det var bättre förr. Ju förr desto bättre."

¨Blandaren.

Anmäl
2018-03-22 22:33 #17 av: VoxBauers

Redan? Trodde eländet var sista mars.....

www.voxbauers.weebly.com                                                                  www.cornishrex.se

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.