Övrigt

Debatteknik

2016-10-11 10:34 #0 av: Niklas

Här är ett kort klipp från presidentvalsdebatten i USA i söndags. Hur tolkar ni det ni ser?

Vänliga hälsningar, Niklas
» Ta med iFokus på semestern. Ny app för iOS och Android.

Anmäl
2016-10-11 14:24 #1 av: Staffan

Som att Donald Trump försöker ta in vad Hillary säger och försöker komma på något bra svar? Som att han inte håller med henne i det hon säger? Att han rör sig till bordet där det ligger papper och pennor känns väl naturligt?

Hur tolkar du det du ser?

// Staffan

Anmäl
2016-10-11 15:45 #2 av: Maria

För mig så ser den korta filmsnutten nästan aggressiv ut från Trumps håll.

Varför går han bakom henne och smyger???

/Maria

Anmäl
2016-10-11 17:17 #3 av: Carmarino

Fastnade lite för uttrycket "lurks behind". Kanske mest för att Trump påminner om betjänten Lurch i familjen Addams när han smyger upp bakom Clinton.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2016-10-11 17:40 #4 av: eskils

Ser ut som om Trump helst skulle vilja slita mikrofonen ifrån Clinton och knuffa henne åt sidan (för vad har kvinnor i politiken att göra?), men behärskar sig för att inte förlora så många kvinnoröster i valet. Tycker nog själv han är duktig som behärskar sig så bra.

Anmäl
2016-10-11 17:55 #5 av: Sollar

#1 Jag tror inte att Donald Trump tänker i förväg på vad han ska säga.Skämtar

Anmäl
2016-10-11 19:04 #6 av: [helga21]

Jag tror inte Trump tänker öht Skrattar

Anmäl
2016-10-12 14:14 #7 av: Staffan

Alltså, bara så jag inte missuppfattas, jag gillar inte heller Donald Trump. Jag tycker också att delar av det som framkommit är motbjudande. Sen kan jag tycka att det inte är speciellt häpnadsväckande att han undviker skatt i de fall lagen medger det. Som det beskrivs i media är han en skattesmitare.

Sen ska nämnas att jag inte har något förtroende för Hillary heller.

Min poäng ovan var snarare att jag inte tycker det är konstigt att man under den långa debatten senast kan plocka ut ovanstående filmsekvens.

// Staffan

Anmäl
2016-10-12 20:48 #8 av: Sollar

#7 Jag är inte heller förvånad över att han undviker att betala skatt. Och jag vet att det är lagligt att göra så, men det betyder inte att det är rätt. För att välfärden ska fungera krävs att folk betalar skatt. Sedan förstår jag verkligen inte hur Trumps supporters kan säga att han är ett geni som inte betalar skatt, var han ett geni när han förlorade nästan en miljard dollar också då liksom? Undrar vad som mer gömmer sig i hans deklaration.

Många som sett debatten har ju reagerat på det, hörde det så fort debatten var avslutad att kvinnor i USA reagerade negativt. Även om jag också tyckte att det såg lite läbbigt ut så är det inte nån stor sak i jämförelse med allt annat, som t ex videon där han pratar om att han kan antasta kvinnor för att han är känd, och hotet att fängsla Hillary.

Anmäl
2016-10-13 11:04 #9 av: Niklas

#1: Jag tycker att Nigel Farages beskrivning av en gorilla är en rätt bra liknelse för hur det ser ut. Det finns ingen vettig anledning för honom att gå fram och ställa sig en meter bakom henne när hon talar.

Anmäl
2016-10-13 11:28 #10 av: Staffan

Kära Niklas, i det här fallet tycker jag du är ute och cyklar.

I bifogad video ser du hur det ser ut i en annan kameravinkel. Hillary har själv ställt sig framför Trumps podium för att svara på en fråga från publiken. Vad skulle han göra? Gå bort från scenen?

Tycker det är ett bra exempel på hur ett mediadrev fungerar. Man gör allt man kan svartmåla den kandidat man inte tycker om.

Donald Trump är ju så lysande bra på att göra bort sig själv genom alla sina klumpiga och sexistiska uttalanden så genom att agera här tror jag bara han får mer stöd.

Just my few cents...

// staffan

Anmäl
2016-10-13 11:48 #11 av: Janne Nilsson

#10 Ca 25:30. Kan det vara att perspektivet gör att det ser ut som han är närmare då han också är ganska stor i jämförelse med Clinton?

Jag vet inte, men Trump är nog inte slug nog eller har baktankar med någon av sitt agerande eller uttalande?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.

Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,

Er frist die kleine Kinder gern."

Anmäl
2016-10-13 11:52 #12 av: Niklas

Ja, som du skriver, man behöver inte svartmåla Donald Trump. Han gräver sina gropar själv.

Anmäl
2016-10-13 12:14 #13 av: Niklas

#10: Du la in hela debatten så det är lite svårt att veta vilken del du syftar på, men vid 25.42 finns ett ställe där Trump står bakom Clinton sett från sidan. Han står nära, men kanske inte "för" nära. Det är en del av tillfället som visades i filmen i #0. Det andra tillfället är runt 30-minuterstrecket. Där hittar jag ingen profilbild.

Sammantaget kan jag hålla med om att det ena klippet i #0 är taget så att det ser närmare ut än det kanske är.

(Clinton är för övrigt 165 centimeter lång och Trump 188.)

Anmäl
2016-10-14 16:33 #14 av: [Nomen Nescio]

Hillary Clinton har nu gett sin syn på Trumps skuggande. "Dominansförsök", hävdar hon. "Hon ställde sig framför mig", anser han.

http://www.expressen.se/nyheter/clinton-trump-stalkade-mig-under-debatten/

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.