Annons:
Etikettprovocerande
Läst 12187 ggr
[Nomen Nescio]
2016-05-29 14:50

Din syn på rökare?

Skådespelaren Alicia Vikander har fångats på en bild stående på en balkong i Rio med ett glas vin och en cigarett i handen, vilket har orsakat upprörda kommentarer i Daily Mails läsarutrymme. Inte för vinet, men för cigaretten.

Nu har jag aldrig rökt (jo okej då, jag tjuvrökte några sommarmånader som 13-åring), men jag tycker  att om Alicia ställer sig på en balkong omedveten om att paparazzis smyger i buskarna så gör hon ju inte medveten propaganda för rökning på något sätt. En 27-årig som röker på en fest - är det något att känna indignation över?  Själv anser jag att det är en aning oförsonligt - vad tycker du?

http://www.expressen.se/noje/harda-kritiken-mot-vikander-efter-bilden/

Annons:
thenameless
2016-05-29 17:51
#1

Jag gillar inte cigaretter och rök. Men om hon var ensam på balkongen så ser jag inget fel ? Det är hennes liv att förstöra

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Fransu
2016-05-29 20:25
#2

Tycker givetvis att ingen bör röka. Men det var väl lite väl hårda reaktioner. "Tappat respekten för hennes skådespelartalang". Slappna av liksom…

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

thenameless
2016-05-29 20:30
#3

Instämmer. hennes skådespelartalang hänger ju inte ihop med hennes drogvanor d irekt…

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

frejaspluto
2016-05-29 21:44
#4

#3, Då måste du tycka illa om mer än halva USA , Hollywoods skådisar och musiker ?! Som tar en cigg eller? det finns inga perfekta människor. Jag är inte perfekt heller men tittar inte ned på människor . Du kan tycka vad du vill man tycker olika det respekterar jag. Man är inte dålig människa för det. Blir bara arg på människor som hänger sig på småsaker det finns värre saker i livet som man kan bli upprörd över. Att ta en cigg på balkongen, en struntsak. Även om det är människor med skådspelare, artist mm. Dom har ett liv utanför det också. Eller har jag missförstått dig nånstans? Jag röker inte , har inte nått emot rökare.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Tride
2016-05-29 23:53
#5

Ogillar rök, men inte rökare. 😎

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Mirinda
2016-05-29 23:57
#6

Vilken icke-nyhet!😴 Har tidningarna verkligen inget viktigare att skriva om?

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Annons:
thenameless
2016-05-30 08:13
#7

#4 Jag tror inte att du läst mina inlägg ordentligt?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Tjeja
2016-05-30 09:26
#8

Korkat av henne att gå ut på balkongen med en cigg. Dåligt på alla sätt.

Avskyr tobaksrök! Om hon vill förstöra sitt eget liv så ok gör det då. Men skylta inte med det varken med eller utan avsikt utan använd hjärnan och tänkt dig för liksom.

Jag har förstås inget emot rökare som personer, så länge de inte röker i min närhet eller utsätter barn för röken. Man måste ju kunna skilja på sak och person.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Ghosthunter
2016-05-30 12:37
#9

Jag tycker det är märkligt vad som räknas som acceptabelt eller inte. Visst kan jag väl förstå att vissa ej tål rök och att rökare bör respektera det.

Men jag tycker att det borde vara samma sak med alkohol. Alkohol leder till så mycket tragedier…men man får sitta på en restaurang och bälga i sig och bli full, högljudd och jobbig och bråkig. De har ingen respekt för att andra som inte dricker kan störas av deras svinaktiga beteende. Så inför även speciella zoner för alkohol på krogar och restauranger också!!!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[helga21]
2016-05-30 13:44
#10

Rökare är också människor - fast inte så länge!

frejaspluto
2016-05-30 15:30
#11

Haha , det där var bra #10 😊

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Maria
2016-05-30 19:03
#12

Rökning är givetvis inte bra och jag är glad att jag för 5 år sedan slutat efter att varit storrökare i 35 år.

Jag gick i 8:an när jag fick börja röka hemma 😮

Nu har jag inte blivit rabiat på rökare som många ickerökare kan bli. Jag tycker fortfarande det luktar gott och ställer mig gärna bredvid en rökare utomhus.

Hade jag klarat av att feströka så hade det varit perfekt.

Dagens förbud tror jag är väldigt bra för rökare. Att göra det så besvärligt som möjligt och att mer och mer människor är ickerökare. Det känns som rökfria generationer är på väg.

När jag var ung på 70-talet kändes det som om ALLA rökte.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Effie
2016-05-31 07:58
#13

Cigarettrök stinker. Rökare stinker, åtminstone vissa.

Sedan funderar jag ibland på att det liksom anses lite tufft att röka. Jag tycker inte det.

Jag menar: De stinker. De får dålig kondis. De riskerar diverse läbbiga sjukdomar. De får hosta. De blir fula och rynkiga. Och det här gör de frivilligt. De betalar t.o.m. för det. Hur tufft är det? Jag undrar snarare:  Är de korkade, eller gör de sig till…?


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-05-31 08:23
#14

Vi vet ju rökandets avigsidor, och det gör säkert de som röker själva också, och den debatten har ju förts i diverse andra sammanhang. Det jag (som icke rökare) frågar mig är hur långt man skall gå i förakt för den som bär på denna last. Att under en fest smyga sig ut på balkongen för att ta ett bloss, är det verkligen skäl för fy-rop från omvärlden? Borde vi kanske inte även uppröras en smula av det faktum att paparazzis smyger i buskarna för att fånga situationer som huvudpersonen kanske inte är så stolt över?

Flera medlemmar i vårt kungahus är (har varit) rökare. Om vi vet att kungen tar sig ett bloss i bland, bör vi uppröras över vetskapen om det, eller blir vi upprörda först när någon lyckas dokumentera det på bild?

Alicia Vikander är ju för övrigt aktuell som rollen som Lisbeth Salander, och då kan det vara intressant att dra sig till minnes att när föregångaren Noomi Rapace i den rollfiguren hade en cigarett i handen på affischen  "Luftslottets som sprängdes" så blev det en KO-anmälan från en kommuntjänsteman för att hon, citat, "såg så cool ut". Om KO lyckades bena ut om hon hade sett mindre cool ut utan cigarett vet jag inte.

frejaspluto
2016-05-31 08:31
#15

#12 Håller med dig, jag har rökt med och röker inte idag. Tycker också att det kan lukta gott ibland. Att rökare väljer köpa cigaretter det är upp till dom. Icke rökare som klagar kan också få sjukdomar, bli fula. Vad slösar ni på som Kanske inte är heller så nyttigt?!? Ställde bara en motfråga . Alla människor har ngt , köper ngt som man inte behöver. Dom vi rökare köper cigaretter. Men det jag inte gillar det är fimparna på marken ! Jag köpte en liten snusdosa i metall. Lade fimparna i den. Det finns askkoppar där man kan fimpa och slänga i papperskorgen tex!

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Maria
2016-05-31 08:35
#16

#13 De första gångerna man röker så kan det säkert bero på att det känns tufft men jag lovar dig att det inte känns särskilt tufft att stå utomhus bakom något hörn i regn och blåst för att få sig ett bloss.

Har man blivit beroende av att röka så kan det vara oerhört svårt att sluta och alla de saker du räknar upp som negativa känner rökaren till, mer än väl.

Du ställer två frågor. Är de korkade? Gör de sig till?

Svaret är nej på båda skulle jag vilja påstå. Det har blivit ett beroende. Ett slags missbruk som kan vara väldigt svårt att komma ur. Vissa lyckas andra har det svårare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Effie
2016-05-31 11:05
#17

#16 Jag inser att man blir beroende (och jag är överlycklig over att jag aldrig kommit på idén att testa) - det jag är ute efter är just att ungdomar inte ska börja. Om omgivningens attityd är "korkat att röka" I st f "farligt och tufft att röka" så blir det kanske inte lika spännande (hoppas jag).

Min fråga om "korkad eller gör sig till?" Det var så vi sade när jag var liten: Är du dum eller gör du dig till? (dvs låtsas vara dum). Jag har som vuxen hört frågan formulerad "Är du dum eller är du dum?" Den behöver aldrig besvaras.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
2016-05-31 11:09
#18

Och om jag nu skulle besvara frågan om vad jag tycker om rökare som jagas av paparazzi…nej, jag tycker inte att rökning är något att förfasa sig over. Däremot förstår jag mig inte på paparazzi, och på folk som är så intresserade av vad kändisar gör att paparazzi får ett existensberättigande. Kändisar måste få lov att vara icke-perfekta de oxå.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Fransu
2016-05-31 11:11
#19

Att blir föraktfull mot folk som röker (själv har jag aldrig rökt) betyder att man själv måste vara en alldeles förträfflig människa utan några som helst laster eller dåliga sidor. Hur många är det? Ingen är perfekt.

Jag själv hatar verkligen cigarettrök och undviker det så gott jag kan. Jättestörande när grannen nedanför sitter och röker på sin uteplats och vi får in röken i vår lägenhet så vi inte kan ha balkongdörren öppen osv. Men jag föraktar inte min granne för det. Hon är en fin och go människa ändå. Och hon får emellanåt stå ut med att en av våra hundar ylar när vi lämnar dom. Så vi är heller inte dom perfekta grannarna. Så vem är jag att döma?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

kamera0710
2016-05-31 11:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Retar mig mest på att det så ofta ser ut så här där rökarna drar fram med sina giftpinnar.

Annons:
Fransu
2016-05-31 13:15
#21

 #20 Ja, det ingen trevlig syn.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

crins
2016-05-31 21:32
#22

Det har blivit "mode" att inte röka, vilket är bra, nackdelen när man inte röker själv, blir "passiv"rökare, När jag "växte"upp,(är väl inte lastgammal heller) men då var jag en minoritet som inte rökte! Det var inne att röka då, så det är bra det blivit en förändring! Det är upp till personen själv om den vill röka, anser jag, däremot gillar jag inte bli utsatt för passiv rökning, när andra röker! då kan man själv bli sjuk!

Skorpion76
2016-06-01 16:10
#23

#20 Det set verkligen hemskt ut!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Tride
2016-06-02 12:35
#24

Det är svårt att sluta röka. Tobak är en beroendeframkallande drog, och det är inte bara att lägga av så där, trots att de flesta känner till farorna. Jag tror inte att det finns nåt bra giltigt recept heller på hur att sluta. Vi lever ju inte heller i den bästa av världar. Jag har vänner boan rökare och icke-rökare. Jag är glad över deras vänskap och önskar dem det bästa i livet.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

kamera0710
2016-06-02 12:54
#25

#24 Har full förståelse för att det är svårt att sluta röka och är därför glad att jag valde att aldrig börja.

thenameless
2016-06-02 13:13
#26

Det är upp till var och en om den vill  röka eller ej?

Det enda jag säger är att ha respekt för de ickerökare som tycker röken är obehaglig och gör det inte bland folk, eller fråga om det är okej? Annars är det ju bara att avlägsna sig lite som personen på balkongen gjorde.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

kamera0710
2017-04-14 12:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

En skylt från Sherlock Holmes-museet i London. 😃

Men den kanske speglar den tidens syn på tobak väldigt bra. I en av de få Sherlock-böcker jag läst behöver den store detektiven en speciell extra stark piptobak när han ska börja gå igenom ett komplicerat fall!

Annons:
thenameless
2017-04-17 22:43
#28

I originalhistorierna rökte Sherlock inte tobak när han skulle tänka nej….

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Tjeja
2017-04-18 05:57
#29

Nu mer kämpar jag för att inte avsky vissa rökare lika mycket som jag avskyr deras rök. 😷

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

kamera0710
2017-04-18 06:24
#30

#28 I Baskervilles hund behöver han stark tobak när han ska sätta sig och analysera ett fall, men jag är ingen expert på Sherlock Holmes-böckerna.

thenameless
2017-04-19 19:02
#31

#30 Kan vara en sentida översättning då "stark tobak" var mer politiskt korrekt att skriva?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

kamera0710
2017-04-20 06:26
#32

#31 Ingen aning, jag är som sagt ingen expert på Sherlock. Jag bara återger vad jag läst i Baskervilles hund.

Carmarino
2017-04-20 17:57
#33

Vet inte om denna fanns på Sherlock Holmes tid. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
2017-04-30 10:42
#34

Kommuner vill bötfälla fimpar.

"I dag är nästan 80 procent av skräpet tobaksrelaterat, visar en undersökning från Håll Sverige Rent. Johanna Ragnartz, vd på organisationen, säger att lagen om nedskräpning just nu är otydlig, och att den behöver bli rakare, exempelvis genom att all nedskräpning bötfälls."

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article24792981.ab

Annons:
Agafia
2017-05-02 16:47
#35

Jag blir sjuk om jag andas in tobaksrök , tycker synd om dom som av någon anledning känner att de måste dra i sig nikotin . Min yngsta Son är fd. rökare och han var införstådd med att det är förödande för hälsan . Men han sa att först när han bestämde sig för att det var äckligt att röka så kunde han fimpa för gott.

kamera0710
2017-08-01 06:59
#36

Liberalen Mattias Svensson ansåg i söndagens Godmorgon Världen att det är dags att lätta på förbuden som gäller rökning. Själv tycker jag att han snackar skit, med erfarenhet av hänsynslösa rökare när reglerna var slappare än nu. Hänsyn till alla oss som inte vill förpesta lungorna med denna drog bör vägra tyngre.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=438&artikel=6734471

[Hayabusa]
2017-08-01 09:01
#37

Det finns en hel del som vill legalisera rökning av t ex cannabis:

http://www.gp.se/nyheter/sverige/r%C3%B6ker-p%C3%A5-bild-f%C3%B6r-att-legalisera-cannabis-1.275831

Carmarino
2017-08-01 09:13
#38

#36 För min del hade det inte gjort mig något om det fanns "cigarrbarer och libanesiska restauranger med vattenpipor", för då har man ett fritt val om man vill gå in där eller inte. Däremot förstår jag inte varför vissa rökare anser att deras rätt att förpesta luften för andra är större än icke-rökares rätt till rökfri luft.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
2017-08-01 12:14
#39

#38 Jag störs inte heller av dem när jag slipper besöka dem, men för den som jobbar där kan det vara värre.

Carmarino
2017-08-01 12:47
#40

#39 Fast om man söker personal till en cigarrbar eller en restaurang med vattenpipor så lär ju den som söker jobbet vara medveten om att det kommer att förekomma rök där. Annars blir det ju lite som barnmorskan som bara ville göra vissa av arbetsuppgifterna som ingick i jobbet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
2017-08-01 14:52
#41

#40 Frågan är väl också hur många som frivilligt tar ett sådant jobb. Det kanske bara är en sista utväg om inget annat finns, då anser jag att arbetsmiljön ska väga tyngre. 

Minns för övrigt när SJ hade rökvagnar. Många rökare valde rökfria platser, sedan gick de till rökvagnen för att bolma. Minns mycket väl pinan de få gånger man fick åka i rökvagn när de rökfria platserna var slut. (Sedan kunde man naturligtvis ha rest en annan dag.)

Så jag anser att rökningen ska hållas i strama tyglar, av skäl som förutom arbetsmiljön rör nedskräpning (se #20 och #34), vad rökningen kostar samhället (se länken) och så vidare. Och inte minst tidigare erfarenhet av hänsynslösa rökare. Jag är helt enkelt tveksam till om många av dem klarar av att ta hänsyn om vi släpper på kraven, även om det så klart inte gäller alla.

Ser i länken att tankar finns om exponeringsförbud för tobaksprodukter i butik, det låter utmärkt tycker jag.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6707231

Annons:
Carmarino
2017-08-01 15:22
#42

#41 Håller med dig helt och hållet. Jag gillar inte heller rökning i någon form. Menade bara att så länge det finns några rökare kvar så är det ju bättre att de har sina egna "reservat" att röka i än att de förpestar luften för oss andra. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tjeja
2017-08-03 06:35
#43

#41 Jag håller också helt och fullt med dig! Mina erfarenheter är de samma. #42 Jag förstår din avsikt att vara "snäll" och ge de som finns "reservat" att vara i. Jag kan acceptera det för en kortare övergångsperiod som en nödlösning under avvänjning. Men i slutänden vill jag inte att den möjligheten att lagligt förgifta sig själv och andra ska få finnas ö h t. Just på grund av att det påverkar omgivningen och inte bara dem själva negativt ändå, oavsett hur "isolerat" de håller sin rökning.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Carmarino
2017-08-03 09:53
#44

#43 Jag håller med även dig. Skrev ju "så länge det finns några rökare kvar". 🙂

Förhoppningsvis blir det fler och fler som tar sitt förnuft till fånga och slutar röka, eller ännu bättre - aldrig börjar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

thenameless
2017-08-05 19:31
#45

Det är ju jävligt illa när Rökarna återkommer till rökfria vagnen efter att varit o sugit i sig cancerpinnarna och sätter sig bredvid en och stinker satan… det glömmer dom.

Bättre att rökarna håller sig på sina vagnar istället

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Carmarino
2017-08-05 19:34
#46

De är nog inte medvetna om att de stinker. Har ibland frågat "har du varit ute och rökt", när någon kommit in och luktat rök på flera meters håll. Svaret blir så gott som alltid "märks det?".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
2017-08-06 08:22
#47

#45 Rökvagnarna är väl nu bort helt? Och med tanke på det du skriver är jag så tveksam till Mattias Svenssons tankar om att lätta på förbuden.

kamera0710
2017-08-06 09:00
#48

Ytterligare en aspekt på rökningen och tobaksindustrin är att man från denna industris sida länge försökte sprida tvivel om sambandet tobaksrök/lungcancer. Intressant nog har samma inblandade personer också försökt sprida tvivel om sambandet koldioxidutsläpp/global uppvärmning.

Via länken kan man läsa en intressant understreckare i Svenska Dagbladet om detta. (Ligger bakom betalvägg hos blaskan.)

"Att så tvivel effektivt vapen mot vetenskapen"

https://sites.google.com/a/ybc-nacka.se/samhaellskunskap-b/kursnyheter

Annons:
thenameless
2017-08-07 16:21
#49

#47 Jag har inte åkt tåg på den dag jag minns. Så du kan ha rätt?

Men citatet går att använda på en massa andra platser och fordon etc…

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

kamera0710
2017-08-11 14:57
#50

"Varje år slängs över en miljard fimpar på marken. Fimpar är ett stort miljöproblem eftersom de gifter som cigarrettfiltren fångar in läcker ut i naturen. Men nu har australiensiska forskare hittat ett nytt användningsområde för fimparna. Genom att blanda fimpar med asfalt kan man kapsla in gifterna från cigarrettfiltren. Samtidigt får man ett material som inte leder värme på samma sätt som vanlig asfalt. Att använda sig av asfalt med fimpar för att bygga vägar kan vara ett sätt att lösa problemet med värmeöar i städerna menar forskarna från RMIT University i Melbourne."

http://www.aktuellhallbarhet.se/fimpar-kan-losa-problemet-med-varmeoar-stader/?utm_campaign=AktuellH%C3%A5llbarhet-veckobrev_170811_Username&utm_medium=email&utm_source=Eloqua&elqTrackId=398c517d185c4ba1b3e9c28f13e0eb95&elq=b6291b4f337943fe9b7bd3e64b29ae94&elqaid=9572&elqat=1&elqCampaignId=6721

Mirinda
2017-08-14 00:31
#51

Jag är en av de, hittills, överlevande rökarna.🚬 Jag drar in många skattekronor till samhället och jag önskar bara att de kunde gå direkt in till sjukvården. Inte för att bota rökare (fast vi blir diskriminerade av vårdgivare ibland); utan för att de fattigaste medborgarna skulle kunna få gratis sjukvård för de pengar staten tar ifrån mig varje gång jag köper ett cigarrettpaket.

Det finns fattigpensionärer och stora barnfamiljer som inte har råd att gå till läkaren och/eller köpa medicin varje gång de behöver.

Jag tycker att vi rökare är utpekade som syndabockar. All koloxid som släpps ut kommer inte från oss. Att barn och djur, som kommer bakom mig, kan jag se till att de inte får min rök på sig. Jag kan ställa mig en bit från busskön, ur vind, för att det inte ska ryka på andra resenärer. 

Visst finns det klantiga och hänsynslösa rökare.😡 Men det finns också vanliga människor som jag som tidigt fastnade i ett beroende som då var socialt accepterat. I vissa tonårsmiljöer var det rent av ett förväntat beteende.

Hur kan det komma sig att vi är en utrotningshotad art?😉Vi gör ju jobbet själva.😟 Varför är det inte klappjakt på snusare, alkoholkonsumenter eller tuggummikletande lortgrisar som sätter prillor och tuggummin lite varstans. Vad alkohol kan göra med dess offer i barnfamiljer är allt mer fruktansvärt än om jag ryker ner mina pelargoner och förkortar mitt eget liv. 

Så vem ska kasta den första stenen?😕

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

kamera0710
2017-08-14 05:35
#52

#51 Vad jag läst mig till kostar sjukvård pga rökning mer än vad tobaksskatten drar in till statskassan. Så det där om att du positivt bidrar till samhällsekonomin kan vi nog glömma…

Maria
2017-08-14 07:17
#53

#51 Jag tror att det du skriver om att du ger pengar till samhället är ett slags rättfärdigande för rökning är en enorm samhällskostnad.

Varför det inte är klappjakt på snusare är antagligen för att de påverkar inte sin omgivning på samma sätt som rökare.

Jag har själv rökt hemmarullade cigaretter utan filter i 35 år🤫 och resonerat ungefär som du men det är lite att lura sig själv.

Jag var också en hänsynsfull rökare så gott det gick men jag tog klappjakten positivt för det hindrade mig att bara "röka loss" många gånger.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kamera0710
2017-08-15 12:39
#54

#51 "Varför är det inte klappjakt på snusare, alkoholkonsumenter eller tuggummikletande lortgrisar som sätter prillor och tuggummin lite varstans. Vad alkohol kan göra med dess offer i barnfamiljer är allt mer fruktansvärt än om jag ryker ner mina pelargoner och förkortar mitt eget liv."

Standardargumentet, oavsett om det handlar om alkoholkonsumtion, bilism eller vad det vara månde - varför är de bara på oss när det finns så mycket annat?

kamera0710
2017-08-15 16:36
#55

Till och med en del ledarskribenter på vad som ska vara seriösa dagstidningar är så oinsatta att de tror att rökning är ett plus för statskassan.

http://www.lt.se/opinion/ledare/en-flygskatt-minskar-inga-utslapp

Annons:
[Hayabusa]
2017-08-15 18:51
#56

Hur mycket belastar rökningen sjukvården, i kronor räknat? Vet man hur mycket tobak som säljs "svart" i Sverige? Eller alkohol för den delen.

kamera0710
2017-08-16 05:53
#57

Enligt denna källa kostar rökningen drygt 30 miljarder om året. Den länkade ledaren i #55 uppger att tobaksskatten drar in 12 miljarder till statskassan.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6707231

[Hayabusa]
2017-08-16 07:56
#58

#57 Det vore bättre att införa totalförbud. Fast då går staten miste om skattepengar, i och för sig.  Vilket, å andra sidan, kunde kompenseras med lägre vårdkostnader. Om det inte vore för att smuggling av tobak skulle vara en realitet. För att inte tala om rökning av cannabis & marijuana. De är förbjudna i Sverige men lär rökas ändå.

Mirinda
2017-08-16 12:48
#59

#57 Nu börjar vi resonera.👍 

Jag försvarar inte på något sätt rökning i allmänhet. Det där problemet med höga skatter på tobak, dök upp redan för många år sedan. Då sänkte man skatten på vin (Det vann vinproducenter inom EU på) och höjde samtidigt skatten på tobak rejält. I samband med det såg jag ett debattprogram på TV, där tullverkets representanter bekymrat lät meddela att smuggling av tobak hade ökat lavinartat. Man sade att det var praktiskt enklare att transportera cigarrettlimpor i långtradare än det var med flaskor.

Spritskatten och kvoten vi svenskar fick föra in i landet låg rätt konstant.

Jag håller på och försöka komma på vad det är för idiot till handlare här i mitt närområde som säljer energidryck till 12-15-åringar. Han kan även vara aktuell som säljare av tobak till minderåriga. Alkoholdistributionen till minderåriga sker genom beställningar på mobil eller internet och levereras av samvetslösa langare i bilar. Det är mycket svårt att komma åt.

Nu är det faktiskt så att man ej ger vissa rökare behandling för ev  rökrelaterade sjukdomar sedan länge tillbaka. Det beror på vilket landsting man tillhör och vilken policy sjukhuset ifråga har. Det kan också bero på den enskilde läkaren. 

Kanske skulle det bli bättre om man subventionerade sluta-röka-produkter. Sist jag slutade en period så kostade mina nikotin- plåster och tuggummin mer än om jag hade rökt motsvarande mängd nikotin.

Varför ska just vi rökare pekas ut som en tärande samhällsgrupp när t ex föräldrar som regelbundet helgsuper med eller utan gäster går fria? Är det någon mer än jag som läst eller hört Erik Haags berättelse om hur han sett det i allt för många familjer?

Finns det någon mer rökare som vågar sig in i denna tråd, eller tiger ni som jag tidigare oftast gjort? Alla som har slutat röka vet hur det känns. De brukar dessutom bli de som går hårdast åt oss som ännu kämpar med att minska eller tvärt sluta. 

Ge oss rökare morot istället för piska och låt alla barn få växa upp i rökfri och något så när alkoholfri miljö.🤢🥵🤐

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[Hayabusa]
2017-08-16 13:00
#60

#59 Saken är den att vare sig förbud eller höjda skatter får människor att sluta röka (eller dricka alkohol). Som jag skrev tidigare, cannabis & marijuana är förbjudet (förvisso skattebefriat) men det röks ju på ändå. 

Här i södra Sverige säljs det alkohol, tobak och annat på var & varannan lastbilsparkering.

Med andrar ord, så krävs det andra lösningar för att minska bruket.

Maria
2017-08-16 14:10
#61

#59 Vad är det för behandling som rökare nekas för ev. rökrelaterade sjukdomar?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kamera0710
2017-08-16 15:24
#62

#59 Tyvärr är det ju ständigt återkommande med detta "varför är de bara på oss när det finns så mycket annat." 

Själv tror jag att det behövs både piska och morot, efter egen erfarenhet av många (men inte alla) rökares bristande hänsyn till oss som inte röker.

Annons:
[Hayabusa]
2017-08-16 19:21
#63

#59 Sambandet mellan höga priser på tobak och utbredd smuggling är fakta. Att fler svenskar väljer att köpa illegala cigaretter innebär inte bara ett bortfall av skatteintäkter för staten, utan även att den organiserade brottsligheten kan tjäna mer pengar. Cigarettsmuggling är en lönsam sysselsättning, med mycket stora vinstmarginaler och korta straff – betydligt lägre än vid exempelvis narkotikasmuggling.

annia1
2017-08-17 00:47
#64

Mirinda du frågar om nån mer rökare törs in i tråden. Jag röker, men jag har tröttnat på att diskutera rökning. Mycket för att fakta (av olika slag) har ändrats under åren, men anti-rökare tar inte hänsyn till det utan är kvar på samma "ruta".

För att det inte ska bli nåt missförstånd, så nej rökning är inte hälsosamt och om man inte röker idag så ska man inte börja.

Idag finns (vad jag vet) ingen sjukdom som är specifik för rökare. Förut var det så att man satte likhetstecken mellan lungcancer och rökare, likaså mellan kol och rökare. Men idag vet man att det är inte bara rökare som för dessa sjukdomar utan även personer som aldrig varit i närheten av cigaretter kan få dessa och det gäller även alla andra sjukdomar.

Sen när man ser statistik från tex cancerfonden så blir jag lite fundersam, har dom verkligen frågat alla som fått olika sorters cancer om dom rökt eller inte. Eller är det så att man slentrianmässigt utgår ifrån att tex en med lungcancer är/varit rökare.

Visst är det så att rökning ökar risken för att man ska få vissa sjukdomar, men det finns inte längre nån sjukdom som är specifik för rökare.

Det att det inte längre finns nån specifik sjukdom för rökare kan förklara det motsägelsefulla som finns i statistik. Antal rökare går ner, men ändå ökar tex kostnaderna (sjukvård och samhällsmässigt) som anses höra till rökning. För mig går det inte ihop.

Det är ju så med många sjukdomar att vissa faktorer ökar risken att få sjukdomen, men att alla kan få sjukdomarna. Som tex livmoderhalscancer (gäller kvinnor då). Dom flesta som får den cancern har varit smittad med HPV virus, men man kan få den cancern utan att varit smittad med HPV. Finns gott om såna exempel. Att risken ökar, men alla kan få i alla fall.

Nu gäller det som vanligt inte alla, men de flesta som röker tar hänsyn till andra. 

Sen är det ju så att det är inte så länge sen som WHO höjde varningens finger att processat kött är lika illa som cigaretter när det gäller cancerrisker. Och det är fler som äter processat  kött än som röker. Finns bla en tråd inne på vegan, den består bara av två länkar, en till svt och en till daily mail. Finns även en tråd här på aktuellt, men skrevs inte så där jättemycket i den heller. Så att kostnader ökar (inom sjukvård och samhället) kanske inte ska tillskrivas rökare utan köttätare. 

När det gäller lukt och hälsosamt. Grillos är ingen god lukt, men det är ändå nåt man får stå ut med sommartid. Den är knappast hälsosam att inandas heller. Dom som grillar flyttar sig själva så de slipper få röken på sig, att röken kan ligga på så den drabbar andra tas ingen hänsyn till.
Och vintertid när folk eldar med ved och röken slår in hos andra. Luktar inte gott och inte heller hälsosam. 

Så frågan är väl vart på listan över farliga saker tobaksrökning kommer ligga i framtiden.

.

kamera0710
2017-08-17 06:22
#65

#64 Har någon påstått att det bara är rökare som får lungcancer? För naturligtvis kan andra också få det, liksom det finns rökare som inte drabbas. Att arvsanlagen har betydelse i sammanhanget är knappast någon vågad gissning.

Maria
2017-08-17 07:19
#66

#64 Du skriver att det inte finns någon specifik sjukdom för rökare trots att 90% av lungcancerfallen relateras till rökning.

Här kommer en länk från cancerfonden.

https://www.cancerfonden.se/livsstil/rokning

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Hayabusa]
2017-08-17 11:27
#67

#0 "En 27-åring som röker på en fest - är det något att känna indignation över?  Själv anser jag att det är en aning oförsonligt - vad tycker du?"

Ja, lite väl hårt dömd. På en skala så finns det betydligt värre saker, det är åtminstone min syn på saken.

kamera0710
2017-08-17 11:39
#68

#67 Ja, det må vara en privatsak om man vill förpesta sina lungor. Men tyvärr är det ju, som diskuterats ovan, ofta dålig hänsyn till de som inte röker. Och önsketänkande om att rökning är ett plus för samhällsekonomin.

kamera0710
2017-08-17 12:12
#69

#64 En undran till: Kan du ge några konkreta exempel på fakta som "ändrats under åren"?

Annons:
[Hayabusa]
2017-08-17 15:05
#70

#68 Absolut - men ämnet "Alicia Vikander röker på balkong" gled över på något annat dvs diskussionen kom att handla om rökning generellt och inte att Alicia fick en storm av kritik över sig. Jag "hatar" inte Alicia för att hon tog ett bloss på balkongen. Inte heller tycker jag att det var det värsta hon kunde komma för sig att göra.  

Diskuterar vi rökning generellt, som ett samhällsproblem, så bör det strävas i riktning minskad rökning. Inte tu tal om det. Dock är ju den stora knäckfrågan: "hur?". Då menar jag rent konkret och inte bara "morot & piska". Ett totalförbud kommer INTE leda till att folk slutar röka eller att folk inte börjar. Jag har ingen patentlösning, dessvärre.

annia1
2017-08-17 15:23
#71

Börjar bakifrån med #69 kol är en sån sak som ändrats. Förut så var det bara rökare som drabbades, åtminstone var det så man trodde, men det visat sig att även andra får kol.

Sen finns det ju andra nya saker där jag inte vet hur det är relaterat till just cancer. Men tex dubbdäck är förbjudet att använda på vissa orter då dubben river upp små partiklar och det har visat sig att dessa partiklar får man ner i lungorna.
Likaså nåt som är nytt är att det pratas om att förbjuda dieselbilar, dock inte läst på varför man vill förbjuda dessa. Är väl i tyskland där har dom väl redan förbjudit dieselbilar på vissa ställen.

#66 När det gäller lungcancer. Med specifik sjukdom så menar jag att enbart rökare skulle få det och nej det finns idag ingen sjukdom som enbart drabbar rökare. 

Ja många rökare får det, men det är inte enbart rökning som bidrar till det utan även tex asbest, radon och bilavgaser. Om man får i sig av det och röker så ökar risken att få lungcancer. Får man bort de andra delarna så sjunker lungcancerfallen även om de inte försvinner helt.

Tittar man på antalet som får cancer på ett år så är det ca 61 000. Tittar man på hur många som får cancer och röker så är det ca 6 800 runt 11%. Och det är ju ca 10 % som röker så det är en rätt normal siffra. Så rökare är inte överrepresenterade när det gäller cancer, i alla fall inte så mycket så att man måste "jaga" dom för att få ner kostnader i sjukvård och samhället.

.

kamera0710
2017-08-17 15:31
#72

#71 Dubbdäck och dieselbilar har väl inte så mycket att göra med ämnet fakta om rökningens hälsoeffekter och vad rökningen kostar samhället?

Maria
2017-08-17 15:42
#73

#71 När det gäller lungcancer. Med specifik sjukdom så menar jag att enbart rökare skulle få det och nej det finns idag ingen sjukdom som enbart drabbar rökare. 

Det har det väl knappast gjort någon gång då cancer kan angripa lite var stans i kroppen men du tycker inte att siffror som 90% är signifikant?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mirinda
2017-08-17 20:52
#74

#61 Jag har själv blivit nekad behandling i min ungdom (var mellan 20-25). Det var på Karolinska sjukhuset, som då var statligt och ett framåt forskningssjukhus.

Jag var då remitterad av min husläkare, via en öron-näsa-halsläkare till en foneatriker (stavn?) (en röstspecialist). Jag hade stämbandsinflammation. Då för tiden sjöng jag i kör och spelade även teater. Jag var mycket rädd om min röst och ville att den skulle fungera. Körledaren hade varnat mig för att jag andades fel och sade att jag kunde få knutor på stämbanden av det. Man måste använda diafragman för att luften ska trycka på lagom hårt mot stämbanden. Jag har på senare år mött ett par professionella sångerskor som drabbats av dessa knutor.

Naturligtvis blev min sångröst inte bättre av att jag rökt. Foneatrikern sade till mig att han kunde skicka mig på röstträning, men att han inte tänkte göra det. Jag var så ung och tyckte då och det gör jag även idag; jag hade kunnat få en chans. 

Om den läkaren hade ställt villkoret att jag skulle gå hem och se till att jag slutade röka. "Kom tillbaka om tre (alt sex) månader om du då är rökfri, så ska jag skicka dig på den röstträning dina stämband behöver." Det han sade var: "Att skicka dig på röstlektioner är som att skicka en fiolelev på lektioner med en trasig Stradivarius."

Jag blev ledsen och gick hem med lång näsa och var så klart både snopen och besviken. Varför kunde han inte ha gett mig piskan/moroten att sluta röka? Det hade jag säkert klarat då. För då hade jag fått motivation och en rejäl "spark i baken". Som det gick då blev jag ju bara avpolletterad.😕😟

#71 Det beror på hur statistiken är framtagen. Syftet med den statistik man får fram brukar styra forskarna att ställa frågor på ett visst sätt och jämföra med en viss grupp. Till syvende och sist handlar det om vilja.🤪☝️😓

För övrigt hade jag en lärare på Komvux som aldrig hade rökt ett bloss och ändå fått lungcancer. Han hade blivit tvungen att operera bort nästan halva sin ena lunga.🤔👋

Mvh från  ordrika mig. Nu håller jag 🤐 ett tag.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Mirinda
2017-08-17 20:55
#75

Hm, jag glömde svara Annia1. Så här kommer ett par rader till:

#71🚬 Vad glad jag blir för att du står för att du röker!🙂🌺 Kanske tror några i tråden att vi försvarar rökningen i sig?🤔

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

annia1
2017-08-17 23:43
#76

#72 jag har letat för att hitta siffror som gäller kostnader för cancer. Och det jag hittar att kostnaden (publicerad 2016) (finns sen en pdf man kan läsa mer i) för alla människor som drabbas av cancer, alltså inte bara rökare låg på 36 miljader 2013 och det räknas att fördubblas fram till 2040. 

Jag förstår inte hur just rökare kan kosta samhället lika mycket som alla tillsammans. För vård och samhällskostnader är ju desamma oavsett om man är rökare eller inte.

När det gäller dubbdäck och dieselbilar så handlar det också om kostnader och ev lidande. När det gäller partiklar som dubbdäck rivit upp så vet jag inte vad dom gör när dom hamnat i lungorna, men det kan knappast vara nåt bra. 

När det gäller dieselbilar och dess utsläpp så är de en bidragande orsak till att ca halv miljon människor i europa dör i förtid. Det gjordes en studie på barn som utsattes för utsläpp och det visade sig att partiklar kommer in i hjärnan vilket innebär bland annat att barn kan få inlärningsproblem. Och svenska forskare har konstaterat att utsläppen bla från dieselbilar kan orsaka hjärtinfarkt och blodproppar. Så utsläppen från dieselbilar kan ställa till en hel del både i lidande och kostnader.

.

Annons:
annia1
2017-08-17 23:43
#77

#73 missade du det jag skrev att tex asbest, radon och avgaser är bidragande faktorer. Tar man bort dom så minskar antalet lungcancer fast man röker. Och det är bara några av de bidragande faktorer som finns.

Det är så med många sjukdomar att det krävs mer än en faktor för att man ska bli sjuk.

.

annia1
2017-08-17 23:43
#78

#75 ja det är nog många som tror att man försvarar rökning. Men det är inte så, utan bara få lite balans i "jakten".

.

Maria
2017-08-18 06:28
#79

#77 Fast i länken från Cancerfonden så pratar man bara om just rökning och det står så här bland annat.

I takt med att färre röker har insjuknandet och dödsfallen på grund av rökning minskat. Men fortfarande insjuknar varje år cirka 6 800 personer i cancersjukdomar som är relaterade till rökning och cirka 5 200 personer avlider i cancersjukdom på grund av rökning. 

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kamera0710
2017-08-18 06:42
#80

#76 "Jag förstår inte hur just rökare kan kosta samhället lika mycket som alla tillsammans. För vård och samhällskostnader är ju desamma oavsett om man är rökare eller inte."

Jag får intrycket att du inte vill kännas vid att rökning sammantaget är en utgiftspost för samhällsekonomin.

kamera0710
2017-08-18 06:52
#81

#70 När det gäller frågan om "hur" så har ju många goda steg redan tagits. T ex inga rökvagnar på tågen, rökförbud på restauranger med mera. Ser också att flera arbetsplatser lyfter frågan och ställer upp med stöd för den som vill sluta etc.

Det har också helt nyligen kommit förslag på att myndigheterna någon vecka om året kunde fokusera på tobaksrelaterad nedskräpning (se #20 och #50). Där tycker jag att den som upptäcks kunde få rycka in och städa några dagar på sin fritid.

Sedan tror jag heller inte att det går att totalförbjuda rökning.

[Hayabusa]
2017-08-18 09:37
#82

#81 Så är det. Det var inte många år sedan det var tillåtet att röka i restauranger t ex, vilket idag känns helt bisarrt. Om jag inte missminner mig så har rökningen av tobak minskat (i Sverige), men dessvärre ökat när det gäller cannabis/marijuana.

Men återigen - frågan som ställs av TS är synen på rökare, vilket kanske blir lite mer komplicerat.

Nedsmutsning eller "förskräpning" på allmän plats är ett ofog. I min hemmakommun (och säkert många andra) har vi ett problem med att folk slänger precis allt möjligt vid den lokala återvinningsplatsen. Sådant som skall tas med till närmsta återvinningscentral. Allt ifrån slaktavfall (!), byggmaterial till gamla möbler. Med en sådan attityd slängs även fimpar lite varstans.

Mirinda
2017-08-18 14:22
#83

I Polen känner man sig välkommen som rökare.🙂De tillåter inte rökning inomhus. Det finns askkoppar/cementbyttor för fimpar överallt i Warszawa och även i Krakow. Ingen nedskräpning av vare sig fimpar eller annat skräp såg jag där, på sommarens semester. Det kan förstås också bero på att det finns lågavlönad arbetskraft som sopar upp klantiga turisters ev skräp av alla de slag. Där fanns gott om gratis toaletter och man behövde bara fråga eller möta en nyfiken polack, med hyfsade  kunskaper i engelska, så fick man hjälp med allt man behövde.

Jag vill känna mig välkommen att vara en hänsynsfull rökare här hemma också.😕

#79 Statistiken stämmer säkert. Men Cancerfondens ledning, som beställde undersökningen, har givetvis som syfte att minska antalet cancerfall. Bra!👍 De fall av lungsjukdomar och andra cancerformer som svenska patienter drabbas av blir givetvis inte lättare att bota om patienten röker. Så jag försvarar inte min last. Däremot är det märkligt att det snart är "skottpengar" på räkare, men att stora dieselbilar och bussar är OK. Snusprillor som folk lagt ut inne på bion och allt 😈 godispapper idioter bara dumpar på golvet ska tas upp av en städare även här i vårt miljövänliga (?) och välfärdsrika land. Det är det inte alla som bryr sig om.

När de som har råd att ha en SUV och köper ekologiska produkter reser med inrikesflyget, istället för med det el-drivna tåget, så bidrar de till att luften blir sämre för rökare som för ickerökare. De där "jag vet bäst"-typerna går på rökare så tycker jag de ska "sopa framför sin egen dörr" först, som ett gammalt ordspråk säger.

Smokepeace heter en förening som Bengt Öste startade för länge sedan. Låt oss rökare själva avgöra om och när vi vill sluta! För nog är väl Sverige fortfarande ett valfrihetens och  jämlikhetens land? Jag vill vara stolt över att vara svensk, även när förvirrade turister letar efter en vrå där de får ta ett bloss.🚬😎

Slut på argumenterandet för denna gång!🤐😃

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Annons:
Carmarino
2017-08-18 14:46
#84

Det är ju lite skillnad på att se en snusprilla/lite godispapper ligga på golvet, mot att tvingas andas in rök från rökare som tror att det räcker att de går ett par meter bort när de röker - om de nu ens flyttar på sig så långt.

Visst får ni rökare själv avgöra om och när ni vill sluta, så länge ni låter oss icke-rökare själv avgöra om vi vill bli utsatta för er rök eller inte. Eller gäller valfriheten bara för rökare?

Apropå Smokepeace - saxat från Wikipedia: Sponsring från tobaksbolaget Philip Morris stod för 80 procent av föreningens totala intäkter. Tobaksindustrin betalade miljonbelopp till föreningen för en stor reklamkampanj i TV med syfte att kritisera "den svenska förbudsmentaliteten" inför en planerad skärpning av tobakslagstiftningen.

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0008/25/tobak.html


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
2017-08-18 14:51
#85

#84 Intressant med det du tar upp i sista stycket. Men jag är inte mer överraskad än av att tobaksindustrin försökt sprida tvivel om sambandet tobaksrök/lungcancer.

[Hayabusa]
2017-08-18 14:53
#86

"Böse Welt", sa tysken :)

Carmarino
2017-08-18 14:58
#87

Smokepeace verkar inte vara aktiv som förening längre. De tre "mest kända medlemmarna" som räknas upp på Wikipedia är samtliga döda. Så är även den ena av grundarna; d.v.s. det finns bara uppgift om en av dem. De andra två verkar inte vara så kända, så det framgår inte om de fortfarande lever.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

annia1
2017-08-18 15:11
#88

#79  jag läser ofta på fler ställen än bara inlagda länkar så jag vet grunderna till det jag skriver. Här är en annan sida från cancerfonden.

.

annia1
2017-08-18 15:13
#89

#80 jo då jag förstår att det kostar samhället pengar, men jag får inte siffrorna att gå ihop. Så jag skrev till cancerfonden för att få reda på vad som ingår i siffran 30 miljader. Det är inte bara cancer som ingår i den siffran utan även kol, diabetes och hjärt/kärlsjukdomar.

Så siffran 30 miljader blir missvisande. Visst kol kan jag förstå för det är mest rökare som drabbas av det. Men diabetes 2 finns andra faktorer som gör att man får det. Plus att tex snusare har lika hög risk att få diabetes 2 som rökare.

När det gäller hjärt/kärlsjukdomar så är lika där att läser man på lite om det finns det åtskilliga faktorer som gör att man kan drabbas.
Och det lustiga är att det har kommit en ny rapport när det gäller blodkärl. Och det visar sig att snusare har lika dåliga blodådror som rökare. Nu vet jag inte vad det betyder, men det bör rimligen betyda att de har samma risker som rökare att drabbas av saker inom hjärt/kärlsjukdom området.

Det är idag  lika många som snusar som röker.

När jag läser på cancerfondens sida så utgår jag ifrån att det handlar om cancer och om det ingår annat så bör det framgå. Men när det gäller just siffran 30 miljader så framgår det inte vad som faktiskt ingår.

Det borde även framgå hur mycket alla andra kostar samhället när det gäller dessa sjukdomar så man faktiskt kan jämföra och få en riktigt bild av det hela, idag får man inte det.

.

annia1
2017-08-18 15:13
#90

Allmänt sett när det gäller rökning och andra delar av det. 

Jag har inga problem med att det är förbjudet på vissa platser. Och dom som röker ska naturligtvis ta reda på fimpar efter sig.

.

Annons:
Maria
2017-08-18 15:17
#91

#88 Dito

Så här står det i din länk och du fortsätter att försöka avdramatisera rökningens effekt? Eller fattar jag fel?

_"Enligt beräkningar som har gjorts ligger rökning bakom cirka 90 procent av lungcancerfallen. Kvinnornas andel bland lungcancerpatienterna ökar stadigt i takt med att de efter många års tobaksbruk kommer upp i övre medelåldern.

Asbest och andra arbetsmiljöfaktorer har enligt beräkningarna betydelse för 10–20 procent av lungcancerfallen bland män, jämfört med en procent för kvinnor._

_Joniserande strålning, bland annat radon, uppskattas också finnas bakom 10–20 procent av all lungcancer.

Förklaringen till att summan blir över 100 procent är att flera faktorer kan samverka. Det är till exempel väl känt att kombinationen av asbest och rökning eller radon och rökning ger en större riskökning än asbest, radon och rökning var för sig."_

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Hayabusa]
2017-08-18 18:15
#92

"Tanken är att normalisera bruket, att ta bort stigmat och visa att man inte är en "knarkare" bara för att man röker, säger hon och fortsätter…"

Saxat från GP

annia1
2017-08-18 23:23
#93

#91 avdramatisera är det så du ser på fakta så får det stå för dig. För mig är fakta fakta oavsett och jag utgår ifrån att det som står på cancerfondens sida är fakta.

Sen förstår jag inte vad du vill säga med ditt inlägg eftersom det ju säger det jag sagt. Att asbest och radon kan vara bidragande orsaker. Bara titta på sista stycket du skrivit. Asbest i kombination med rökning eller radon i kombination med rökning ger större riskökning än asbest, radon och rökning var för sig.

Så om man skulle få bort asbest och radon så skulle antal cancerfall minska. Eller menar du på fullt allvar att man inte får ner antal cancerfall om man tar bort kända cancerogena ämnen. För i så fall kan sluta ta bort cancerogena ämnen från samhället.

.

Mirinda
2017-08-19 02:04
#94

Det är kanske dags att återknyta till TS rubrik:

#0 Din syn på rökare? lyder den.

Det är mig och andra rökare ni ska uttala er om, i alla fall om det är TS intentioner som ska följas i tråden. Ingen rökare här (vi är visst bara två som vågar erkänna att vi röker) i tråden har hävdat att man blir friskare av att röka eller att det inte är det minsta skadligt. Det är klart att det är!😓

Men frågan gällde ju er syn på mig och alla andra rökare. I dubbelmoralens land ska vi sitta och gömma oss bakom en skämskudde, eller…..

Kanske ni vill oss väl? Det tror jag.🙂

Hur kommer det sig att min syn på mig själv som rökare inte diskuteras? Hur ni andra, som aldrig rökt eller lyckats sluta, ser på mig och andra rökare var vad TS ville veta för nästan ett år sedan. Vi är kanske inte lika mycket värda som ni ickerökare?😟 Eller tycker ni det?🤔

Jag ser mig själv som en blivande ickerökare. Vem vill ha dålig kondis och stinka?🤢 Tror ni att jag vill ligga som ett vårdpaket i en säng med en sådan där mask över näsa och mun; en sådan där maskin som drar ut koloxiden ur lungorna när det är för sent för mig att sluta inhalera dyrt gift och skatta minst 40% per köpt paket?😮

Min son har rätt att kräva av mig att jag ska sluta röka - ingen annan.

Min mor låg och dog ifrån mig för många år sedan med en cepap (stavn?) som drog ut det hon annars kvävts av ur lungorna. Kan ni för en enda sekund tro att jag vill utsätta min son för samma öde?🤪

Men här i tråden har vi fastnat i detaljer om samhällskostnader. OK för utsatta medmänniskor som vill slippa passiv rökning! Men varken vi rökare eller samhället blir friskare av argument om statistik.

☝️ Vi kan väl starta en sluta-röka-tråd på lämplig sajt istället!

#91 Vad säger du, Maria? Ett rökfritt liv är väl något att sträva efter och kanske vi kan stötta rökare, som känner sig redo att sluta, på Livskvalitet iFokus!👍

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Maria
2017-08-19 07:30
#95

#91 Ett rökfritt liv är absolut något att sträva efter och att stötta detta är bara positivt. 

Jag har som sagt varit storrökare (se #12) Jag har en väninna som röker fortfarande. Alla andra runtomkring mig har slutat. När hon kommer på besök tar jag fram askfat och hon blir alltid väldigt förvånad med att hon faktiskt får röka inne hos mig.

Det är inte så ofta  det sker och jag kan vädra efteråt. Jag vägrar att bli en rabiat ickerökare.

Min syn på rökare är att jag tycker så synd att de inte kan sluta med tanke på vad rökning ställer till med och med tanke på alla pengar man lägger ner på denna last.

För min del så har statistik hjälpt till med att klara av att sluta röka. Att få se sanningen i siffror är skrämmande och blev en slags morot för mig. Jag tror personligen att samhällets numera negativa attityd mot rökning gör att det blir både besvärligt att vara rökare samtidigt som man blir utpekad.

Rökare som inte tar hänsyn till andra runtomkring kan vara irriterande men inte så att jag går i taket.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Spectabile
2017-08-19 15:37
#96

Jag irriterar mig inte på rökare. Har inte ont av att det luktar rök en stund då och då. Det finns så mycket annat som förstör luften som är så mycket viktigare att lägga energi på.

Jag vet inte var ni träffar alla dessa rökare, jag har varit på stan i flera timmar och jag såg inte en enda rökare 🙂

[Hayabusa]
2017-08-19 16:28
#97

#96 Med andra ord - du såg inte röken av dem?

Annons:
Maria
2017-08-19 16:31
#98

Jag ser att jag pratat med mig själv i inlägg #95.😉 Jag menade att svara inlägg #93

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Spectabile
2017-08-19 21:13
#99

#97 Ha ha ha stämmer precis 😃

Mirinda
2017-08-20 01:53
#100

😂Ett gott skratt förlänger livet. Så det kanske jämnar ut sig.

Hoppas ni har en lika bra helg som jag. Än så länge orkar jag hålla igång. Lite motion gör nytta även här. 

Det har varit öppet hus på sonens sportklubb. Numera jobbar han som tränare där och är med och håller i nybörjargrupper tillsammans med en äldre ungdomstränare. Vi tog också ett pass min sambo och jag. Dessutom har vi firat en bemärkelsedag som par idag. Vi festade med såväl god mat som vin och mys.🎂🍸 🥳 Rökte gjorde jag på balkongen. Undrar bara vem av oss som kommer ha värst träningsvärk i morgon?😉Så natti natti allihop i tråden.😴🌛

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[Carpinus]1
2017-08-20 10:06
#101

#100 Hoppas att du, till skillnad från Alicia (#0), slapp paparazzis när du balkongrökte…🙂

[Hayabusa]
2017-08-20 10:12
#102

#100 Sannerligen 🙂

Pettsson55
2017-08-20 12:06
#103

Rökare eller icke rökare  den här tråden kommer aldrig att ta slut .

själv har jag varit rökare och slutat efter noga övervägande .

Jag mår bättre men har inte mer pengar för det , Men jag är inte slav under den lasten

I mitt tycke så får rökarna vara rökare  tills dom kommer på bättre tankar

och vi icke rökare  kan väl låta dom vara i fred

Mirinda
2017-08-20 12:20
#104

#103 Tråden kan fortsätta tills den har 300 inlägg. Så har några nya hittat den är det jättekul att ni inte bara läser, utan även skriver vad ni tycker. På min balkong lyser solen. Jag sitter gärna i där och njuter av sensommarvärmen. I min lilla rökhörna längst bort från balkongdörren får jag oftast vara ifred. Men inte röker jag så fort jag är där.😎 Min familj har överseende med min last.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Annons:
kamera0710
2017-08-21 05:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#105

#96/#97 Även om man inte ser röken av rökarna så ser man som sagt de här mindre trevliga spåren.

[Hayabusa]
2017-08-21 08:05
#106

Om hur rökförbudet infördes i Sverige, från Sveriges Radio:

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/929117?programid=5108

[Hayabusa]
2017-08-21 08:45
#107

#105 Som klippt & skuret ur "Mannen som gick upp i rök" 😉

kamera0710
2017-08-21 12:42
#108

#107 Syftar du på Sjöwall-Wahlöös deckare var vederbörande inte rökare vad jag minns. 😉

[Hayabusa]
2017-08-21 12:51
#109

#108 Ja, det gjorde jag. Nej, det stämmer nog (det var ett tag sedan jag läste den boken) men titeln var ju passande 😉Fimparna får symbolisera den stereotypa bilden av spanaren som står och röker i en mörk vrå på gatan. Eller nå´t… 🙂

PS Faktiskt mer än ett tag sedan, torde vara 20 år se´n jag läste boken. Vill minnas att jag sett filmen, men när? Nåväl, det var ett bra tag sedan.

kamera0710
2017-08-21 14:04
#110

#109 En av få filmer jag inte sett som baserats på Sjöwall-Wahlöös böcker. Ser i alla fall att den kom 1980 och var en västtysk-ungersk-svensk samproduktion.

[Hayabusa]
2017-08-21 14:33
#111

#110 Min tre döttrar hade en "Beck-period" när de var yngre, framförallt de tidiga filmerna som "Roseanna", "Mannen på bakongen" osv.  "Mannen som gick upp i rök" var en av de vi såg, men kanske inte någon favorit. Kan bero på att Gösta Ekman gjorde sig så bra som Beck, tyckte åtminstone vi. Jag tror att vi har sett samtliga filmer, även de äldre, och de har gjort intryck på alla tre tjejerna.

Annons:
kamera0710
2017-08-21 14:39
#112

#111 Själv tycker jag att Carl-Gustaf Lindstedt (Mannen på taket) är den bäste Martin Beck. Men Gösta Ekman var också bra, som du säger.

[Hayabusa]
2017-08-21 14:44
#113

#112 "Manen på taket" såg jag på Bio -77. En riktig klassiker, får man nog säga. Öppningsscenen och Helikopterscenen glömmer man inte.

kamera0710
2017-08-21 14:50
#114

#113 Kan då rekommendera dubbel-DVD:n med en massa extramaterial. Ofta är det ju så glättigt positivt, men så är inte fallet här utan det är väldigt nyanserat. En som medverkade vid inspelningen berättar att han hade mardrömmar i månader efter avslutad inspelning, efter alla scener som togs på hög höjd…

Minns inte om det var där eller på annat håll någon yttrade följande om regissören Widerberg: "Han var en galen djävel och gud vad jag saknar honom."😃

https://www.discshop.se/filmer/dvd/mannen_pa_taket_2_disc/P39737

Spectabile
2017-08-21 18:24
#115

#105 En sådan hög med fimpar ser jag definitivt inte röken av. Tror det är flera år sedan sist.

Dock såg det väldigt "grisigt" ut med fimpar och ännu mer allsköns skräp  när vi stannade på en parkering för en tid sedan. Så det verkar som om alla är lika "duktiga" på att "grisa" ner oavsett om det är rökare eller icke rökare. Usch! Hur svårt kan det vara att ta med skräpet hem 😕

[Hayabusa]
2017-08-21 20:52
#116

#115 De har kanske sitt hem väldigt långt bort?

kamera0710
2017-08-22 05:57
#117

#115 De bilder jag lagt ut här är från en tunnelbanestation i Stockholmsområdet.

Mirinda
2017-08-22 06:48
#118

Jag brukar stoppa fimpen i paketet om det inte finns någon askkopp eller en papperskorg jag kan slänga själva filtret och den ordentligt släckta stumpen i. 

Men om det vore som förr eller som i Polen idag, så skulle det inte se så snuskigt ut på många ställen. Om nu inte vuxna som slänger blöjor i naturen eller lämnar plast och grillrester lite varstans samt har svårt att gå (de parkerar ibland mitt på vårt stora fält med många småbarn som gärna plockar upp vad som helst) betedde sig som svin. För tro det eller ej; det kan stå en soptunna 5-10 meter från skräphögarna!😡 

Kanske skulle många arbetslösa kunna städa upp efter dessa latoxar, vare sig det handlar om fimpar, picnicskräp eller hundbajs för den delen, kunna göra nytta. De skulle kunna visa aningslösa idioter till rätta i våra få grönområden och kanske även i sta´n. 

Ungdomarna, som alla här skyller på, skräpar då inte ner i vårt område. Jag har visat några tonårstjejer ett ställe de kan hålla till på, där de får sitta ifred och göra läxor och prata om livet. Innan dess höll de till på ett olämpligt ställe, där de kastade såväl skräp som fimpar. Jag lånade ut min kvast och de städade upp efter sig flera gånger. Men grannarna runt ikring blev ändå störda (OK kanske de pratade och skrattade lite högt ibland, men aldrig sent på kvällarna). För inte kan det väl bero på att flickorna har annat ursprung än jag och andra s k svennar. De har lite svårt att få umgås fritt hemma. Det står en papperskorg på det insynsskyddade ställe jag visat dem och jag har ställt ut en fimpburk åt folk som röker (en del vuxna kvinnor pustar ut där också). Inte en enda gång har det legat skräp eller fimpar runt bänkar och bord på det stället.🙂

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Annons:
[Hayabusa]
2017-08-22 07:03
#119

#118 Det stämmer väl in på mina erfarenheter. 

Saxat från HD:

"Fler fall av nedskräpning rapporteras sommartid. Till Söderåsens miljöförbund har ett 20-tal klagomål kommit in i sommar om allt från bildelar till älgkadaver. Även Åstorp har haft sin beskärda del.

Mitt på Smedjehusvägen i Åstorp låg i förra veckan elavfall och vad som ser ut som utrensat kontorsmaterial och emballage. Den läsare som stötte på soporna under sin morgonpromenad konstaterade att dumpningen måste ha skett under natten. "Vad är problemet? Kan folk och företag inte lära sig att det ska slängas på återvinningscentralerna?" skriver hon.

Men det var inte någon enskild företeelse. Nedskräpning rapporteras oftare under sommarmånaderna än annars. Den bilden bekräftas också av Åstorps kommuns miljöchef Anders Aronsson."

PS Artikeln ligger bakom en betalvägg.

[Carpinus]1
2017-08-22 08:00
#120

Så sant som det är sagt:  man skall inte skräpa ner i vår natur - fimpa skräpet!

Carmarino
2017-08-22 09:42
#121

#120 Bra video. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mirinda
2017-08-22 11:41
#122

#120😂👍😎

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

kamera0710
2017-08-22 11:45
#123

Gammal film om avfallshantering till sjöss.

[Hayabusa]
2017-08-22 13:02
#124

Härliga tips, så här i tider av skolstart 😉 …eller en annalkande lång & mörk höst.

Carmarino
2017-08-22 13:33
#125

För att återknyta till trådens ämne (ca 2:58) så finns här lite tips på morgongympa. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Hayabusa]
2017-08-22 13:43
#126

#125 Haha, Totte Wallin. Tänk så annorlunda saker & ting var - för inte så länge sedan, egentligen.

[Carpinus]1
2017-08-22 13:55
#127

#126 Om det var, ja! Host…

https://www.youtube.com/watch?v=stcIy6WIex0

[Carpinus]1
2017-08-24 08:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#128

Skräpfåglar"- de eller vi?

Klicka på bilden för större version.

kamera0710
2017-08-25 07:49
#129

#128 Har intrycket att många retar sig mer på vissa bevingade eller fyrbenta djur och deras spillning än på tvåbenta djur och det skräp de slänger omkring sig…

[Carpinus]1
2017-08-25 09:01
#130

Ja, dessvärre! Sedan är det ju så att det som slängs omkring skapar förutsättningar för djuren att plocka åt sig och sprida omkring. Här har vi papperskorgar med lock ute på stan. Varje morgon cyklar det omkring en man och plockar burkar ur dem, vilket förstås är både lagligt och miljömässigt bra. Men han sprätter sådant han inte vill ha på backen och låter sopkorgslocken stå uppfällda, och kajor och skator är ju inte dummare än att de tar för sig. Sedan följer förbannade insändare i lokaltidningen om hur fåglarna skräpar ner…

Fast nu har vi ju lämnat ämnet, det här om synen på rökare!

kamera0710
2017-08-25 12:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#131

En fråga om rökning till en jurist, i senaste Hem och hyra.

Mirinda
2017-08-25 16:54
#132

Tja vars…. Det kan inte gärna vara värre än när min förrförra granne under mig, som ofta satt på min balkong på somrarna och njöt av mina blommor, påstod att hon hade tomt (kommunal hyresvärds gräsmatta) och envisades med att ställa sin osande grill snett under min balkong. Enligt hyresvärdens regler får man grilla på anvisad grillplats eller ställa grillen minst 20 meter från huset. Då hade hennes grill hamnat inne bland träden på baksidan.🤔 Skogspartiet bakom och mina blommor doftar gott, särskilt efter en regnskur. Jag röker inte hela tiden när jag sitter där.

Jag är inte ogin. Hennes dåvarande sambo skämdes över hennes beteende och ställde upp grillen en bit upp i slänten, kollade vindriktningen och tände först därefter grillen. De få gånger han fick bestämma blev jag inte ett dugg störd. Förresten rökte både hon och jag. Det var tur för henne att det inte bodde en astmatiker ovanför. Kan nämna att hon var blond och, så vitt jag vet, fullblodssvensk - tillika hänsynslös fullblodsidiot. 😃

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Annons:
kamera0710
2017-09-04 14:29
#133

Är det fler än jag som har blivit tillfrågad av okända minderåriga om ni kan tänka er att köpa ut cigaretter till minderåriga? 

Minns framför allt två unga tjejer vid en pendeltågsstation där jag väntade ett tag. De verkade riktigt desperata och frågade varje person som passerade, dock utan framgång så länge jag var kvar. Och det är väl inte så överraskande om ingen vill riskera att åka dit för ungdomars önskan att få förgifta lungorna.

Nu är det dock 4-5 år sedan jag senast tillfrågades.

[Carpinus]1
2017-09-04 14:40
#134

#133 Låter i mina öron närmast som någon undersökning om de ställer frågan om man kan tänka sig att köpa ut cigaretter till minderåriga.

För övrigt verkar det inte särskilt svårt för minderåriga att köpa tobaksvaror, lagen till trots…

Spectabile
2017-09-04 16:57
#135

Jag har aldrig blivit tillfrågad av någon minderårig att köpa cigaretter åt dom. Skulle det hända så blir det ett blankt Nej

Mirinda
2017-09-05 13:57
#136

😂Det där känner jag igen. Jag stod och rökte på ett torg i närheten av en lokal järnvägsstation. Då kom det fram en kille till mig som var klart minderårig (14--16 år). Han ville ha en cigarett. 

På min tid; sent 70-tal till tidigt 80-tal var det tillåtet för minderåriga att köpa cigaretter. Det var tillåtet att röka inne på Centralstationen. Jag stod ofta och väntade där för att möta en god vän som bodde längst ut på en annan lokaltågslinje. Ibland rökte jag medan jag väntade.

Kutymen var då att man höll pengar i handen och frågade: "Får jag köpa en cigarett av dig?"

Oss rökare emellan var standardsvaret: "Nej men du kan få en."

Nästa gång kunde det ju vara jag som behövde en cigarett.

Åter till nutid!
Denna kille, som tiggde en cigarett fick ett nej av mig. Jag påpekade vad kutymen brukade vara. Han svarade: "Jag har bara ett betalkort". Varpå jag svarade: "Gå till Pressbyrån, som låg intill, och köp cigaretter då!"

Till saken hör att killens kompisar stod en bit bort och väntade för att se om han skulle ha någon framgång.

Jag håller mig till lagar och regler och vill inte varken bjuda på eller sälja cigaretter till ungdomar under 18 år. Dock har jag inte förbjudit min son (16 år) att röka, eftersom jag inte ägnar mig år dubbelmoral och kluvna budskap. Sonen har tillräckligt med vett i skallen för att låta bli att röka ändå.🙂

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Janne Nilsson
2017-09-05 15:10
#137

Man kan alltid svara med riktigt hög röst.
-Nej! Jag kommer inte att köpa ut cigaretter/alkohol till er!

Förhoppningsvis skäms de eller så avskräcker man andra från att göra dom den (o)tjänsten genom att de flesta nu vet vad de är ute efter och det förmodligen är lika skämmigt att köpa ut.

Det händer mig då och då att jag blir tillfrågad. Men värst var det väl när jag rökte och folk kom och tiggde cigaretter som jag oftast förvägrade dem. Då blev man kallad snål, vem är det som är snål egentligen, den som köper sina cigaretter eller den som tigger av andra?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

kamera0710
2017-09-19 15:22
#138

"I en ny studie från Världshälsoorganisationen har man undersökt miljöeffekterna av tobak. I studien tittade man bland annat på de problem med avskogning, föroreningar och nedskräpning som tobaksprodukter orsakar. WHO konstaterar att 90 procent av tobaken odlas i låginkomstländer där odlingarna upptar hela 4,3 miljoner hektar jordbruksmark som hade kunnat användas för att odla andra grödor.

Eftersom tobak är en monogröda som inte odlas tillsammans med andra grödor så leder tobaksodling ofta till utarmade jordar och minskad biodiversitet. Dessutom kräver tobaksodlingarna stora mängder bekämpningsmedel. En sak som många inte vet är att det krävs mycket trä för att tillverka tobaksvaror."

http://www.aktuellhallbarhet.se/sa-paverkas-naturen-av-din-rokning/?utm_campaign=AktuellH%C3%A5llbarhet-veckobrev_170915_Username&utm_medium=email&utm_source=Eloqua&elqTrackId=dfba9795661c4c0fbc39126c18881c99&elq=8c2b8bd75f8a44d6b904b4a7487879e5&elqaid=10454&elqat=1&elqCampaignId=7341

[Hayabusa]
2017-09-20 18:52
#139

"Polis och miljöförvaltning inspekterade elva butiker som säljer tobak – tio av dem avslöjades med illegala cigaretter.
Helsingborg ligger i Sverigetoppen när det gäller andel oskattade cigaretter, visar en undersökning."

"I en av de elva butikerna som kontrollerades under tisdagen hittades utöver tobak också 90 ölburkar. Butiksinnehavaren i den butiken är därför även misstänkt för brott mot alkohollagen.

I en annan butik fanns läkemedel som man inte har tillstånd att sälja. I det fallet har polisen skrivit en anmälan om brott mot läkemedelslagen.

Totalt beslagtogs 4 500 cigaretter och drygt 100 cigarrer vid kontrollerna."

Från HD, 20.09.2017

Annons:
Tjeja
2017-09-21 05:29
#140

#139 Jag kan inte låta bli att undra varför man inte hittade illegala cigaretter i den elfte butiken? Kan tänka mig en uppsjö anledningar, men ingen av dessa handlar om uppriktig laglydighet…

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

thenameless
2017-09-23 14:32
#141

#140 Den butiken blev kanske tipsad om räden och hann gömma undan smuggel godset?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[Carpinus]1
2017-10-11 10:12
#142

Thailand har utfärdat en ny lag mot tobaksrökning på tjugo av de populäraste badstränderna (utanför särskilda rökrutor). En orsak är att man tröttnat på nedskräpning i form av fimpar på stränderna. Även kastandet av fimpar i havet från t.ex. turistbåtar kan komma att omfattas av samma lag.

Det kan bli kännbara straff vid överträdelse av lagen - tiotusentals kronor i böter och t.o.m. upp till ett års fängelse, skriver Expressen.

https://www.expressen.se/allt-om-resor/resmal/asien/nytt-forbud-pa-thailands-strander-i-vinter/

[Hayabusa]
2017-10-13 08:50
#143

Ny razzia gjord i Helsingborg, nu får 5 butiksägare stå till svars. Särskilt en butik utmärkte sig med 30.000 cigaretter, närmare 10 kg röktobak och nästan 30 kg tobak för vattenpipa. 

Cigaretterna misstänks vara insmugglade och oskattade.

[Carpinus]1
2017-10-15 23:58
#144

Några som man inte ser röken av numera:  restaurang- och reklamrökarna.

http://www.minnenasjournal.nu/nu-klamtar-klockan-for-rokarna-da-blossade-vi-overallt/

Mirinda
2017-10-16 11:27
#145

#144 😃Humor kan man komma långt med.👍

Har förbud och regelverk någonsin fått tonåringar att bete sig önskvärt? Den 18-årsgräns för inköp av tobak som gäller, tycker jag i grunden är bra. Men att göra tobak till "förbjuden frukt" frestar många ungdomar att skaffa status bland kompisar av ett visst slag. Saxar ur länken i #144:

"På gymnasiets årskurs två röker 28 procent av pojkarna och 29 procent av flickorna varje dag, nästan varje dag eller ibland. Siffrorna är de lägsta sedan mätningarna startade på 70-talet.

Cirka 26 procent av den vuxna manliga befolkningen i Sverige och 6 procent av den kvinnliga snusar dagligen eller ibland."

Nästan 30 procent av gymnasieungdomarna röker.  Har verkligen försäljningsförbudet för ungdomar under 18 haft avsedd effekt på folkhälsan?

18-årsgränsen försvårar för yngre tonåringar att börja röka och snusa. Men pengar är pengar; och det är det som styr. Såväl smugglare (cigarretter är lättare att gömma i långtradare än sprit) som oseriösa tobakshandlare tjänar mycket pengar på att tonåringar vill testa föräldrarnas gränser. Dessa ungdomar (givetvis inte alla 13-17-åringar i Sverige) vill också visa vuxenvärlden att de tar avstånd från vårt samhälles regler. 

En vuxen människa kan göra egna val. Men det gör uppenbarligen gymnasieeleverna också. De som börjar röka/snus i högstadiet  har inga problem att ordna röka om någon äldre tonåring "köper ut" cig eller snus åt en rebellisk kompis. De kanske också tar betalt. Men vem förser dessa minderåriga med så mycket pengar att de har råd?

Likadant har det varit med alkohol sedan jag var i tonåren. För att nu inte prata om diverse olagliga saker man kan röka!

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[Carpinus]1
2017-10-17 15:11
#146

"Fimpar är det absolut vanligaste skräpet. Gator och torg skulle översvämmas av cigarettfimpar om de inte plockades upp. Det menar Mikael Jonasson på gatukontoret i Växjö. Han och hans fyra kollegor plockar dagligen fimpar i city.

– Om vi lät bli att plocka fimpar under någon månad skulle folk nog inte vilja sätta fötterna på Storgatan, säger han. Det är väldigt mycket fimpar.

Enligt miljöorganisationen Håll Sverige Rent hamnar årligen en miljard fimpar i naturen i Sverige. Och 80 procent av allt skräp i städerna är tobaksrelaterat.  Det är snus, olika tobaksförpackningar och fimpar. Just fimparna är ett allvarligt miljöproblem. De innehåller plast och tungmetaller, bland annat kadmium."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/en-miljard-fimpar-per-ar

Annons:
Tjeja
2017-10-17 19:22
#147

🤮

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Mirinda
2017-10-20 13:52
#148

Men vore det inte bättre att ställa ut stora askkoppar? De kan ju stå en bit bort från busshållplatsen eller entren till något stort varuhus. Jag jämför med Warszawa. Där stod det stora cementaskkoppar utställda så att rökarna höll sig borta från passager där ickerökarna måste passera. Inte en fimp på fel ställe såg jag på hela semestern. Det satt rökförbudsskyltar på alla väntkurer vid busshållplatserna också. Man får inte bort rökarna och deras fimpar genom att ta bort askkoppar. Men kommunerna sparar väl pengar på det. Varför inte anställa fler renhållningsarbetare.?Ett nog så hedervärt jobb utan krav på formell utbildning eller perfekta kunskaper i svenska. Det skulle innebära besparingar för samhällsekonomin om man anställde fler som höll Sverige rent. Eller är kommunerna sugna på att betala ut fler bidrag åt människor som står utanför arbetsmarknaden? Anställ arbetslösa rökare som sköter renhållningen i kommunerna!

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Carmarino
2017-10-20 14:01
#149

#148 Vet inte om det är andra nedskräpningsregler i Warszawa, kanske kombinerat med dryga böter, så att det är därför det fungerar bättre där. Här tror jag dock inte det skulle hjälpa med fler askkoppar.

Att behöva gå några meter för att aska i en askkopp det verkar vara för långt för svenska rökare. (Detsamma gäller för övrigt papperskorgar.) Även där det finns askkoppar ligger det fullt av fimpar på marken runtomkring.

Rökförbudsskyltar ser de tydligen inte heller. Har själv sett folk stå och röka precis under skyltarna vid flera tillfällen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
2017-10-20 14:21
#150

Göteborg har haft ett projekt med extra askkoppar vid buss- och spårvagnshållplatser och man har jämfört färgen på skyltarna intill, hypotesen är att rökarna reagerar mer på orange skyltar text än på de svarta. Skall bli intressant att se utfallet!

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/kommunen-v%C3%A4djar-till-r%C3%B6kare-f%C3%B6r-duvornas-skull-1.4452196

Tjeja
2017-11-18 23:33
#151

#150 Är det sommaren 2018 testet körts till eller var det i sommras det avslutades?

Ska bli intressant att få veta resultatet sedan i alla fall.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

kamera0710
2017-11-27 12:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#152

I helgen hade jag en cigarrettköpare framför mig i en butikskö och noterade att varningarna inte bara är i textform utan också i form av bilder.

En bild säger som bekant mer än tusen ord…

Kalli
2017-12-04 13:30
#153

Numera ber vissa rökare om paket med mindre äckliga bilder istället..

Och här i Göteborg är de vanligaste soptunnorna även utrusande med askkoppar ovanpå. Finns ett café här i närheten också, det finns askkoppar men trots det är det som en halvmåne av fimpar runt uteserveringen. Så får många verkar inte askkoppar ha någon större betydelse, mycket enklare att bara släppa fimpen på marken.

Det närmaste jag varit att bli ombedd att köpa ut var när jag praktiserade i en kiosk och det kom några killar från skolan och ville köpa cigg. Huruvida de var medveten om att jag jobbade där eller om de bara brukade få köpa vet jag dock inte.

Annons:
Fransu
2017-12-04 15:09
#154

#152 Jag blir ledsen när jag ser bilden. Men jag undrar hur den faktiskt påverkar riktigt inbitna rökare. Min moster som var storrökare fick diagnosen KOL.

Läkaren sa till henne att om hon genast slutar röka så kan hon leva i många år till. Hon kunde inte räkna med att bli maratonlöpare, men hade ändå god chans att leva ett okej liv i många år framöver. Om hon valde att fortsätta röka i samma takt så hade hon runt 5 år kvar att leva.

Hon valde ciggen. Ungefär 5 år senare gick hon bort. När min mamma var och hälsade på henne på sjukhuset inte långt innan hon avled så satt hon i rökrummet med syrgasmask över ansiktet. Hon tog av den lite snabbt för att kunna ta några bloss och varvade med sin mask för att få tillräckligt med syre för hennes lungor inte mäktade med.

Jag har haft så svårt att förstå det.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Carmarino
2017-12-04 15:37
#155

#154 För många år sedan så såg jag ett program på tv (har jag för mig att det var), där en man hade ett rör på halsen, som han andades igenom. Han kunde nämligen inte andas normalt. Minns inte om det var cancer eller något annat som gjorde att han var tvungen att andas genom röret.

Däremot minns jag att han tände en cigg och höll den mot röret så att han kunde röka. Så döden skrämmer tydligen inte lika mycket som utsikten att vara utan ciggen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2017-12-04 15:43
#156

#154 Jösses. Fick man ha syrgas med sig in i rökrummet.😮

Det var i alla fall totalförbjudet när jag jobbade i vården och rökrum fanns kvar. De med syrgas fick inte ens röka på balkongen med tuben med sig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tjeja
2017-12-04 16:28
#157

#154 låter osannolikt att hon fick ha syrgas med sig in i rökrummet. Det är absolut förbjudet i vården då det med största sannolikhet skulle orsaka en explosion som inte bara blåste rent sjukhusets avdelning och dödade alla i närheten utan vi hade hört om det i på nyheterna med. Däremot önskade hon säkert att få ha syrgasen med. Möjligen isf att de lät henne ta med sig masken med enbart vanlig luft i. Det måste för övrigt varit väldigt många år sedan eftersom det i te längre finns några rökrum på något sjukhus i Sverige. Det har heller aldrig funnits något sjukhus i världen som har tillgång till syrgas i något rökrum någonsin vågar jag sticka ut hakan och påstå. . .

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Fransu
2017-12-04 16:58
#158

Det har jag också ifrågasatt. Låter inte rimligt att få ha med sig syrgas när man röker. Men det är vad min mamma berättat för mig.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Fransu
2017-12-04 20:25
#159

Pratade med min mamma för en stund sen och frågade igen om den där syrgasen. Det är 14 år sedan moster gick bort. Men min mamma minns tydligt att hon mellan blossen förde en mask för ansiktet hon andades i och att hon satt i ett rökrum på sjukhuset hon var inlagd på. Om det sedan var syrgas eller annat vågade hon inte svara på. Detta var i Finland. Men precis som Tjeja skriver så vill dom väl knappast riskera explosioner i Finland heller. Så med största sannolikhet var det ren luft i.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Tjeja
2017-12-04 22:37
#160

#159 ja det låter mer sannolikt att de lät henne ha med sig masken in med vanlig luft i bara för att hon skulle hålla sig lugnare antar jag.  Masken kan ju bli en stor trygghet för endel. För övrigt brukar man ha väldigt låg syrenivå till KOL-patienter för att annars kan de sluta andas. Så de kanske bara vred av själva syret då. Inne i ett rökigt rum lär ju vanlig luft utan rök ha känts som rena syrgasmolnet att andas i kan jag tänka mig.. 🤪

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
annia1
2017-12-06 03:31
#161

Som rökare kan jag ju kommentera det där med bilder. Som rökare så är det nog sällan man lägger märke till bilden, mer än kanske när man köper en ny ask. För som rökare har man oftast rutiner, så man tänker inte på att man tar upp paketet för att ta en och när man tar paketet så automatiskt så döljs ju bilden. Så bilderna påverkar inte de flesta rökare särskilt mycket.

Sen när det gäller bilderna. Det är lite bakvänt för en del bilder ger vid första intrycket att vara nåt annat.

En bild visar ett hål, är väl hål i halsen där en rökare får syre eller mat, eller nåt sånt. Vet inte om det ev är efter att nån haft strupcancer. Men bilden skulle lika gärna kunna visa skithålet. För man ser inte direkt att det är halsen, men man kan räkna ut att det bör vara det.

Likaså den där bilden i #152. Det finns ju en film (kommer dock inte ihåg vare sig namn eller handling) där det är en kvinna som är klädd i blå klänning och har en blå sjal eller nåt sånt på huvudet och den kvinnan ser i princip likadan ut som kvinnan på bilden. Är ju först när man ser syrgasslangen som man inser att det visar nåt annat. Så bilden i verkligheten ger ett annat intryck än när man ser den publicerad här i tråden.

Sen när det gäller paketen. I de flesta affärer idag så har de, vad ska jag kalla det, behållare som cigarretterna ligger/står i så man ser inte bilderna förrän dom har plockats ner, oftast av kassörskan. Och det kan jag tycka blir fel för bilderna ska ju hjälpa till att avskräcka från att ens köpa.

Och kan ju tillägga att bilderna har funnits ett tag. Kommer inte ihåg om det infördes vid årsskifte eller nåt sånt. Kan varit längre.

.

Mirinda
2017-12-06 08:35
#162

#158 Kan det ha varit en cepapp (stavn?) hon hade? Det är en mask som KOL-patienter kan ha på sig (fast jag har bara sett det i sjukrum när patienten är sängliggande). Masken är ansluten till en maskin som drar ut koloxiden ur lungorna. Dessa patienter klarar inte av att själva andas ut koloxiden. 

Men det låter konstigt att någon fått ta med den apparaten in i ett rökrum.🤔

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Fransu
2017-12-06 11:52
#163

#162 Jag vet inte. Jag var själv aldrig och hälsade på min moster när hon låg på sjukhuset. Mamma minns bara väldigt tydligt att hon andades i en mask mellan blossen. Och att hon satt i ett rökrum.

Usch, låter hemsk det där med KOL. Kommer ihåg att mamma sa att moster var så svag i lungorna att hon inte ens nästan hade orkat blåsa ut ett ljus. Måste vara fruktansvärt att ha inte få tillräckligt med syre och heller inte kunna få ut luften av egen kraft.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[Thiah]
2017-12-07 18:29
#164

KOL är som att sakta drunkna har jag fått förklarat för mig. Lever själv med max 60% lunkapacitet, som bäst så vet hur det är att knappt kunna blåsa ut ett ljus. Men sen bilderna, här i finland fåe inte ciggpaketen synas alls. Men vet inte om det stoppat någon….

landsbygdsbo
2017-12-26 13:13
#165

Tror faktiskt fler dör av missbruk med kniv o gaffel än av cigarettrökning…

Övervikt och  osunt leverne tar nog flest liv.

Farwuq
2017-12-26 13:58
#166

Jag ogillar tobaksrökning.

Själv slutade jag för ca över 30 år sedan då jag var kring de 30.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

kamera0710
2017-12-27 13:33
#167

#165 Har du några belägg för detta?

Annons:
landsbygdsbo
2017-12-27 15:12
#168

#167 Enligt socialstyrelsen

"Sjukdomar i cirkulationsorganen är den vanligaste dödsorsaken i Sverige följt av tumörsjukdomar. År 2016 stod dessa för 35 respektive 26 procent av dödsfallen."

Cirkulationssjukdomar innebär väl problem med pumpen, högt blodtryck, Aorta-brock och hjärnblödning ua.

Och vad brukar problemen vara vi låg rörlighet, för mycket god mat o dryck?

Maria
2017-12-27 15:42
#169

#168 Leukemi och andra blodcancerformer är ju cirkulationssjukdomar och har ingenting med övervikt att göra så  de siffrorna måste nog preciseras lite mer vad det står för.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

landsbygdsbo
2017-12-27 17:34
#170

# 169 Är inte leukemi en blodsjukdom som  drabbar vita och röda blodkroppar..inte själva cirkulationen. Igenslaggade blodkärl, förstorat hjärta , förkalkade kärl det är väl cirkulationssjukdomar? Leukemi är väl en  form av blodcancer?

Så om jag inte är ute och cyklar så är du det 😉

Tjeja
2017-12-27 17:48
#171

#170 Blodet är ju det som utgör själva cirkulationen.. det är ju det som cirkulerar…

Därmed befogat att precisera lite mer vad man menar. 

Hjärt-kärl-sjukdomar pratar man om i vården när man talar om metabola syndrom som har med livsstil att göra och påverkar hälsan.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Maria
2017-12-27 17:57
#172

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

landsbygdsbo
2017-12-27 18:10
#173

#172

Jag tar mig friheten att citera "Leukemi är en cancer i de vita blodkropparna. När cancer uppstår ,"

Jag anser att http://www.sjukdom.online/f%C3%B6rh%C3%A5llanden-Behandlingar/Cardiovascular-Disease/M%C3%A4nskliga-cirkulationssjukdomar-.html

Beskriver det jag menar på ett bättre sätt.

Men för att ånyo citera din länk

"

Vanliga orsaker till stroke inkluderar alkohol , rökning , högt blodtryck och hjärtsjukdomar . När stroke inträffar flera av hjärnans funktioner är allvarligt påverkade , vilket kan vara livshotande, beroende på de centra i hjärnan som påverkas och hur allvarlig händelsen .
Hjärtsvikt

hjärtsvikt är en annan dödlig cirkulationssjukdomar. Hjärtsvikt orsakas av okontrollerad hjärtsjukdom . Hjärtsjukdom orsakar en förtjockning av hjärtat och blodkärlen på grund av ansamling av plack längs innerväggarna . De förtjockade strukturer är inte lika elastiska och att orsaka att hjärtat måste pumpa hårdare för att få blod till organen. Eftersom hjärtat pumpar hårdare , är det mindre möjlighet att driva alla av blodet ut och ett återflöde sker. Detta får hjärtat att förstora , tvingar den att arbeta ännu hårdare . Hjärtsvikt uppstår när hjärtat inte längre möjlighet att effektivt pumpa blod genom systemet ."

och fortfarande är väl en kollaps i hjärta eller kärlsystem den vanligaste dödsorsaken i Sverige ?

Maria
2017-12-27 18:31
#174

#173 Jag förstår vad du menar men om man visar siffror på dödlighet i cirkulationssjukdomar så får man kanske precisera vilka sjukdomar man menar med begreppet.

Skulle all form av blodcancer ingå (då leukemi bara är en av alla varianter) så blir ju siffrorna helt annorlunda.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
landsbygdsbo
2017-12-27 18:48
#175

Skulle nog tro att Igenslammade/ brustna blodkärl, stroke och hjärtinfarkt är de flesta dödsorsakerna. Och att det är det de flesta förstår under cirkulationssjukdomar. Cirkulationspumpen stannar, en ledning brister eller en annan stoppar igen sig…som rörmokaren brukar säga…det är alltid ngt skit med ledningen  ;)

[strutter]
2018-01-09 15:09
#176

Hon får röka hur mycket hon vill, så länge som hon inte skadar andra med sin rökning. 

Att röka måste väl vara bland det dummaste man kan göra? Främst med tanke på hälsan. Vansinnigt dyrt är det också, men det får gärna kosta. 

Konstigt, förresten, att så många flyktingar har råd att röka… men det är ju vi som betalar, förstås. Deras mobiltelefoner också. Men oj, nu spårade jag totalt ur…

Maria
2018-01-09 15:23
#177

#17 Ja nu spårade du ur rejält.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[strutter]
2018-01-10 16:37
#178

Hahaha, jag väntade på den kommentaren! Och just av Dig! Bravo!

landsbygdsbo
2018-01-10 23:28
#179

Har en god vän, hans far hade en liten kolonilott under kriget ( han bodde i ESSEN)

Gubben var fastighetskötareoch var stationerad lokalt. I vilket fall så odlade han tobak på sin lilla lott.

Och han torkade den i det pannrum där han hade sitt kontor.

Den lilla odlingen gav, via bytesaffärer familjen och hans bästa väns famil en dräglig tillgång på alla sorters varor under och åren efter kriget.

Så starkt är rökbehovet att många bytte matkuponger mot rökverk..

[Carpinus]1
2018-01-11 14:59
#180

Undersköterska i Tidaholms kommun varnad för att ha rökt på arbetstid.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bKzX2k/varnas-for-att-ha-rokt-pa-arbetstid

kamera0710
2018-01-11 15:17
#181

#180 Intressant. För några decennier sedan var det ju snarare så att just för att röka var det socialt accepterat att ta en paus. (Pluggade med en som jobbade extra med manuell snöskottning. En gång åkte han på en jätteutskällning av en äldre person när han tog en liten paus. Vi funderade då på om det blivit samma reaktion om han tagit ett bloss under pausen.)

Annons:
Tjeja
2018-01-11 18:01
#182

Varje gång jag ser den här rubriken poppa upp bland "Mina inlägg" så ställer jag mig frågan "vad har jag för syn på rökare?".

Varje gång blir svaret bedrövligt om jag skall vara ärlig.

Jag hatar cigarettrök och stanken av cigaretter och nikotin så fruktansvärt mycket!

Då är det svårt att skilja på sak och person. Jag har vänner som är rökare och nej jag hatar inte dem förstås, då hade dem inte varit mina vänner. Men jag avskyr rökning så mycket att jag undviker att lära känna och bli vän med någon som röker in i det sista. 

Jag skulle gärna se rökning helt förbjudet rakt över i hela landet och jag hade gärna sett rejäla böter för rökning!

-Ärlig-

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Mirinda
2018-01-14 02:49
#183

När jag var 14 hade jag mitt första sommarjobb. De äldre kvinnorna där sade:

"Ta en paus ibland du med. Vi går ju och röker. Du kan också behöva komma ifrån en liten stund".

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

thenameless
2018-01-14 11:20
#184

#183 Jag tror en hel del personer börja<t röka så? Man ledsnar på att rökarna får ta paus hela tiden så man tar efter till slut. Och känner sig kanske tvugna att ta en cigg för att  rättfärdiga vilopausen

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[Carpinus]1
2018-01-22 10:19
#185

#150 #151 Utvärderingen klar:

"Duvor som försöker sluta röka? Det visade sig vara ett effektivt sätt att få rökande göteborgare att slänga sina fimpar i en askkopp i stället för på gatan."---

"Jämfört med de traditionella svarta askkopparna var kombinationen av duvskylt och orange askkopp 70 procent bättre, skriver Göteborgs stad i ett pressmeddelande."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/duvor-effektiva-mot-fimpar

Carmarino
2018-01-22 10:22
#186

#185 Jättebra initiativ!👍🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-01-22 15:39
#188

#187 Det har kommit in ett http// för mycket i länken. Här är den rätta:

http://www.gp.se/kultur/bruce-eller-h%C3%A5kan-kasta-fimpen-och-ta-st%C3%A4llning-1.4801254


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Kalli
2018-01-22 16:25
#189

#188: Tack. :)

Mirinda
2018-01-23 22:47
#190

#184 Nu tror jag att du missförstår. Jag tog inte paus tillsammans med de rökande tanterna. De uppmanade mig att gå en sväng ute i friska luften och koppla av det ganska monotona jobbet vi hade.

Inte vet jag hur andra har börjat röka. Antar att det fanns ett visst grupptryck bland de ungdomar som var tongivande - de balla och tuffa som försökte verka äldre och erfarnare (av det motsatta könet) än de egentligen var. Själv var jag en s k plugghäst; per definition en tråkmåns som var skötsam och hade höga betyg. Jag var inte ute med de andra på rökrutan och hängde inte med ut på helgerna och drack mellanöl.

Lustigt nog hade jag några kompisar bland de tongivande i min klass, som jag sjöng i kör med på fredagseftermiddagar. Då var jag en i gänget. I skolan låtsades vi knappt om att vi kände varandra, när de hängde i rökruta och svassade runt i de rätta modekläderna. På fredagseftermiddagarna var vi kompisar och höll ihop och hade kul. Det hände att jag tog ett bloss med dem då. Annars rökte jag mest hemma för att reta min mamma - en rökare som uttryckligen sade att jag inte skulle röka. Pappa var klokare. Han rökte också. Han sade att det var upp till mig att röka om jag ville slösa min lilla månadspeng på det.

Nu ska man ha i åtanke att jag var gick i grundskolan på 70-talet. Den allmänna inställningen till rökning var inte alls lika kategoriskt anti som den är idag.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[Carpinus]1
2018-01-24 18:10
#191

Mer att ta ställning till:

"Regeringen vill stoppa rökning på uteserveringar.

Enligt en källa till Dagens Nyheter planerar regeringen en ny tobakslag som gör det olagligt att röka på uteserveringar.

På torsdag väntas regeringen ta ett beslut om en ny lagrådsremiss."--- 

                                                                                                             .

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WLqVVj/uppgifter-regeringen-vill-forbjuda-rokning-pa-uteserveringar

[Carpinus]1
2018-01-25 18:04
#192

#191 "Det är nämligen helt i linje med något av det svenskaste vi har: att ha tråkigt. Ända sedan motbokens dagar har svenska regeringar aktivt arbetat för just tråkigheten. Att täppa igen samtliga glimtar av tillfällig och möjligen lite farlig förströelse i det huvudsakligen kompakta mörker som omfamnar oss året runt. Det är ett hedervärt och bra projekt. I Sverige ska man bo för att jobba, sova och dö vid maximalt hög ålder som ett vänligt bidrag till folkhälsoinstitutets statistik. Kul, det har man som en riktigt svensk bara utomlands."---

http://www.gp.se/kultur/kultur/rökförbudet-gör-sverige-tråkigare-1.5094316

GP:s kulturchef Björn Werner verkar få rena brytet inför hotet om rökförbud på uteserveringar. Kan det här vara det värsta han upplevt rent av?

kamera0710
2018-01-26 17:50
#194

#193 Det där gnället ser jag som ett gott betyg åt förslaget.

Carmarino
2018-01-27 13:21
#195

#193 Hon verkar vara rökare själv, eftersom hon hävdar att det inte finns passiv rökning utomhus. Då har hon aldrig stått bredvid en busskur - i vindriktningen - där det samtidigt stått ett par rökare.

Sedan inser hon tydligen inte själv hur dumt det är när hon skriver "2013 släppte WHO en rapport som konstaterade att utomhusluften är farligare än passiv rökning inomhus". Det gör ju knappast utomhusluften mindre farligt att dessutom tillföra en massa cigarrettrök.

Att hon anser att rökning utomhus enbart är ett irritationsmoment tyder på att hon inte har någon i bekantskapskretsen som har astma eller andra problem som förvärras av cigarrettrök.

Hon får också svar på tal av Maritha Sedvallson, Ordförande Astma- och Allergiförbundet och Göran Boëthius, Ordförande Tobaksfakta.

"Vi gnäller inte, vi vill att folk ska slippa bli sjuka"

Det är inte gnälligt utan helt enkelt en mänsklig rättighet att slippa utsättas för passiv rökning. Sverige har länge haft ett folkhälsomål att ingen ska behöva utsättas för passiv rökning år 2014 – men målet är ännu inte uppnått.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
landsbygdsbo
2018-01-27 14:05
#196

Vi får väl se vad SD och Centern väljer..

För den rödgröna röran själva mäktar ju inte med tokerierna 😎

kamera0710
2018-01-28 08:46
#197

#196 Ännu ett gott betyg åt förslaget!😎

[Carpinus]1
2018-01-28 10:33
#198

I den här nöjeskrönikan verkar det som om "utan cigaretter - ingen rock". 🤔

Tyvärr har många artister varit uppskattade reklampelare för tobaksindustrin genom åren.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/ka32m6/cigaretten-fortjanar-mer-karlek-och-respekt-som-rockikon

kamera0710
2018-01-28 10:42
#199

#198 Så en nöjeskrönikör i en kvällstidning gillar det inte heller? Ytterligare ett gott betyg åt förslaget.

landsbygdsbo
2018-01-28 13:27
#200

#197 Att de är beroende av stöd från SD eller C..

Eller att majoriteten kanske inte ställer upp?

[Carpinus]1
2018-01-28 14:11
#201

#198 Även kulturknuttarna är nostalgiskt sorgsna inför den fasansfulla risken 😎av förbud mot rökning på uteserveringarna.

"Över studenternas kvasiintellektuella samtal runt billig öl och halvtomma ciggpaket. Över en rockkonsert där cigarettändarna – i dag patetiskt ersatta av lysande mobilskärmar – tänds som stjärnor i publikhavet och böljar i takt med musiken. Cigaretten i mungipan hos manliga ikoner som Humphrey Bogart och Jack Kerouac. Cigarren hos kommunismens Che Guevara och det maniska kedjerökandet hos nyliberalismens Ayn Rand. Cigaretten hos Sharon Stone i "Basic instinct". Cigaretten som sexsymbol, som vampig accessoar, som feministisk motståndshandling."---

"…en skarp påminnelse om rökandets symboliska funktion i en tradition av kosmopolitisk intellektualism, en förtrollad, glödande värld insvept i gråblåa skyar."---

https://www.expressen.se/kultur/jens-liljestrand/med-den-sista-cigaretten-slocknar-en-hel-kultur/

"Stackars satar" säger jag bara! 😭Närmare att gå under kanske jorden aldrig varit som nu, när det föreslås rökförbud på svenska uteserveringar. Flytta fram visarna på domedagsklockan en kvart direkt…

Spectabile
2018-01-28 15:06
#202

#201 "Flytta fram visarna på domedagsklockan en kvart direkt…"

Det kan vi ju inte göra. Domedagsklockan är två min i tolv redan nu. En hel kvart skulle ju innebära att klockan är tretton min över tolv och då är det ju redan kört 😃

Annons:
Tjeja
2018-01-28 15:29
#203

#202 😂 Tänkte precis skriva det samma!… Då skulle vi genast vara 13 minuter efter jordens undergång redan i s f. 😢😮

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Carpinus]1
2018-01-28 15:34
#204

#202 #203 Jodå, det vet jag!Men skall man överdriva så skall man väl göra det med besked? 😉

Mirinda
2018-01-29 00:09
#205

Har ni som sitter och håller med varandra i den här tråden funderat på att olika sorters människor, med olika vanor/ovanor kan visa varandra hänsyn och samexistera?🤗

I #145 kommenterar jag #144 med att säga: "Med humor kan man komma långt". Då var detta en dynamisk tråd med en diskussion där vi vände och vred på problemet med cigarettrök och fimpar. 

Är det så att människor inte får vara olika i likriktningens Sverige? Är det ingen i tråden som kan försöka att se detta från ett annat håll längre?

Det finns dumma och nonchalanta rökare (slänger fimpar, röker i köer, står alldeles intill ingångar till offentliga lokaler och ryker ner andra). Men det finns dumma och nonchalanta ickerökare också. De gör saker som stör andra varje dag för att de inte bryr sig, inte har fått lära sig att ta hänsyn, inte har folkvett helt enkelt.😡

Om vi skulle ta och vara lite mer ödmjuka allihop i vårt ganska välgödda land och ägna vår tid och energi åt att lösa viktiga problem; om vi skulle hjälpas åt att förändra samhället på ett konstruktivt sätt….. Nej, varför det?

Är det inte så att det är så mycket enklare och bekvämare att utse en sorts människor som syndabockar och sedan enas om att det är Vi mot Dem?🤔

Att stanna upp och ifrågasätta mina egna åsikter - det är vad jag vill ha ut av en givande diskussion. Det lär jag mig något nytt på. Jag vill lyssna på berättelser från ett annat perspektiv. Jag vill hemskt gärna bli av med mina förutfattade meningar. Då frågar jag en av de där andra; de som är annorlunda - de som kan berätta med egna ord hur de upplever sin situation och som kan ge mig sin bild av samhällsproblem. Då går jag berikad ur en diskussion.🙂

Vad har ni kommit fram till, ni ickerökare? Att vi rökare är en gnällande hop idioter som ska drivas ut ur landet? Det skulle kanske passa SD? Fast tänk om någon i partitoppen röker?😉

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

kamera0710
2018-01-29 05:48
#206

#200 Att du inte verkar gilla förslaget är ett gott betyg!😎

kamera0710
2018-01-29 05:59
#207

"Är det så att människor inte får vara olika i likriktningens Sverige? Är det ingen i tråden som kan försöka att se detta från ett annat håll längre?"

Bör man se det faktum att rökning totalt sett är en stor samhällsutgift från "ett annat håll"?

[Hayabusa]
2018-01-29 07:56
#208

…men röka gräs vill vissa göra legalt. Udda.

landsbygdsbo
2018-01-29 09:52
#209

"06

Jag ogillar totalitära stater, så som exempelvis de socialistiska, det är väl då också ett gott betyg till dessa 😎

Men då exempelvis kniv o gaffel orsakar de flesta för tidiga dödsfall i Sverige, borde inte storebror även gå in och reglera bruket av dessa farliga verktyg?

Annons:
[Hayabusa]
2018-01-29 11:06
#210

#209 👍

kamera0710
2018-01-29 11:41
#211

#209 Stör du bordsgrannen på restaurangen med kniv och gaffel?

annia1
2018-01-29 23:33
#212

Jag blir både ledsen och förbannad när jag läser i tråden. 

Nej, rökare kostar inte samhället ofantliga summor. Det man gjort är att man tagit alla sjukdomar man kan drabbas av och de kostnader som kommer med dom och räknat ut just vad rökarna står för. Sen spelar det ingen roll att icke rökare är fler inom vissa sjukområden. Och det spelar ingen roll att andra faktorer är mer bidragande än rökning. Ett exempel är livmoderhalscancer. Det vet man är största bidragande faktorn till att kvinnor får det är HPV-virus och det är mest icke rökande kvinnor som får det, men ändå så läggs det på rökarnas "konto". 

Och gud förbjude att en rökare får lunginflammation för då kostar det pengar, men tydligen inte när icke rökare får det. Hjärt-kärlsjukdomar är rätt vanligt och det är den vanligaste dödsorsaken, men det är tydligen bara rökare som kostar pengar, inte när icke rökare råkar ut för det konstigt nog.

Om nån verkligen räknar ut vad olika sjukdomar kostar samhället på alla olika sätt och sen delar upp det korrekt procentuellt sett så skulle jag tro att det är jämnt skägg mellan rökare och icke rökare.

När det gäller orden passiv rökning så brukar man använda dom orden när det anses att det är skadligt för andra. Så nej det är inte passiv rökning utomhus för den lilla mängd som andra får i sig är knappast skadligt. Och kroppen reparerar sig faktiskt själv. Var ett program (var det förra året) med michael mosley där det framgår. Gick på svt.

När det gäller allergi förbundet. Jag tycker dom borde stå på barrikaderna för att få bort parfym i olika former från samhället för är man doftöverkänslig (som tex jag) så är det långt mer begränsande i vardagen än vad rökare är för icke rökare. Ni kan ju själv fundera över hur många rökare ni möter på en dag jämte hur många med parfym. Och hur länge ni är i närheten av dom två olika grupperna.

Får jag välja mellan lukten av koskit och parfym så väljer jag koskit alla dar i veckan för då kan jag i alla fall andas ok. Och jag är inte ensam om att vara doftöverkänslig. Men oss är det inte många som tar hänsyn till för parfym luktar ju gott.

Sen är det lite konstigt när det gäller dom som använder parfym/rakvatten. De har inga problem med att ha massa extra kemikalier i kroppen när det kommer från parfym/rakvatten. Ja. i kroppen för ju längre lukten sitter kvar desto längre ner i huden har det trängt. 

Det som gör det hela lite lustigt eller kanske ironiskt. De som nu jublar åt att de kan sitta på uteserveringar blundar helt åt att de kommer dra i sig gifter från bilar/lastbilars avgaser och det under längre tid än de få minuter som nån röker. Ja, då från uteserveringar som ligger på en trottoar vid en väg. Men då är det inga problem bara rökarna håller sig borta.

Får jag också nu höra att det är gott betyg åt förslaget eftersom jag ser den andra sidan. Jag har inga problem med att det förbjuds på olika ställen. Men dags att sluta med häxjakten på rökare och vi har precis samma rätt att vara sjuka som alla andra. Och vi kostar inte mer än icke rökare.

.

annia1
2018-01-29 23:33
#213

Sen nåt som kanske alla lite till mans ska ta sig en funderare över. Hur mycket man blivit hjärntvättad av politiker och myndigheter när det gäller olika saker.

Nu kommer jag inte ihåg om det var förra veckan eller veckan före ett program från kalla fakta där det framkom en sak som i alla fall inte jag funderat över förut.

När politiker och myndigheter ska komma med förslag som dom vet att allmänheten kommer reagera negativt på då använder de särskilda ord/uttryck som har negativ klang av nåt slag så att allmänheten lättare accepterar begränsningar eller andra försämringar.

Det som var på kalla fakta handlade om LSS och att så många numera får avslag. Det som politiker använder för att få allmänheten att acceptera är ordet  fusk. Att dom ska ta krafttag mot fusket. Den som har konto på tv4 play kan ju leta reda på det programmet.
Människor vill inte att folk ska lura till sig medel som egentligen ska gå till behövande så då är det lättare att få dom att acceptera begränsningar eftersom dom ska få bort fusket. Och man har tack vare användande av "fusket" fått allmänheten att till stor del acceptera försämringar, men det finns inte en enda som kan svara på hur stort fusket är. Så "fusket" är bara en fasad för att kunna försämra för behövande.

Mest sannolika så använder politiker och myndigheter samma metod när det gäller rökning. De använder sånt som låter negativt för allmänheten (som passiv rökning och kostnader) för då får de allmänheten att acceptera vad dom än gör. Varför skulle dom annars enbart ta fram kostnader för rökare utan att ta fram motsvarande för icke rökare. Och dom får då allmänheten att jaga rökare och då kan politiker säga att dom bara lyssnat på vad allmänheten vill när dom kommer med förslag.

Jag för min del har alltid varit kritisk till vad politiker säger då de sällan håller vad de sagt, men detta att de använder ord/uttryck för att "styra" allmänheten har jag inte reflekterat över förut. Men nu kommer jag bli än mer kritisk.

.

kamera0710
2018-01-30 06:32
#214

#212 "Och vi kostar inte mer än icke rökare."

Kom gärna med några belägg för detta. 

Vad gäller Astma- och allergiförbundet och parfymfrågan hittar jag efter en snabb googling följande från november:

"Mellan den 6 och 12 november pågår Parfymfria veckan med syfte att sprida kunskap om doftöverkänslighet. I år har Astma- och Allergiförbundet, tillsammans med Apotek Hjärtat, valt att hylla människans naturliga kroppsdofter. För att uppmuntra fler att enbart bära sin naturliga doft har en doftexpert analyserat vad personligheterna Sandra Beijer, Elsa Billgren och Daniel Paris luktar – helt utan parfym.

Flera studier visar att den egna kroppsdoften har inverkan i möten mellan människor på olika sätt. Ett problem med användning av parfym är, förutom att det påverkar doftöverkänsliga negativt, att de naturliga dofterna döljs.

I år har Astma- och Allergiförbundet, i samarbete med Apotek Hjärtat, tagit hjälp av doftexperten Alexander Catalan för att sätta fokus på våra naturliga kroppsdofter. Tre välkända personer har fått använda parfymfria produkter från Apotek Hjärtat under en vecka för att sedan genomgå en doftanalys. Utifrån analysen har Alexander Catalan skapat beskrivningar på personens naturliga doft enligt klassiskt parfymbeskrivnings-manér."

Inget hindrar dig från att engagera dig i detta om du anser att det är angeläget. Men det kanske är viktigare att sitta och ömka sig över förföljda stackars rökare, som du tydligen också ser som offer för pseudovetenskaplig forskning? Själv vill jag se belägg för att denna forskning är pseudovetenskaplig innan jag tror på det.

https://astmaoallergiforbundet.se/nyheter/nu-pagar-parfymfria-veckan/

kamera0710
2018-01-31 12:03
#215

#209 En del kanske ändå behöver en förmyndare när det gäller hanterandet av kniv och gaffel, även om de samtidigt gärna pratar om det egna ansvaret…

"Dagens Nyheter bedriver hetsjakt på sjukskrivna. Tidningens ledarskribent Hanne Kjöller kritiserar dag efter dag på sidan Ledare–Opinion den svenska sjukvården, läkarna och de sjukskrivna patienterna. Hon anklagar namngivna, respekterade forskare för att ha intresse av att antalet patienter med diagnosen utmattningssyndrom ökar, eftersom de själva tjänar pengar på dem (DN 17 juni 2006). Hon väljer att som »expert« i frågan citera en person som inte är läkare och som aldrig har diagnostiserat, behandlat eller bedömt behovet av sjukskrivning för någon enda patient (DN 21 juni ). Hon nämner inte att de läkare som gör detta som regel är erfarna distriktsläkare och att de anser att det är frågan om en sjukdom med en tydlig funktionsstörning.

Kjöller skriver i DN om dem som drabbats av utmattningssyndrom: »Vad är det för fel på träningsoverall, Friskis & Svettis … vänner och en portion eget ansvar för att få livet att gå ihop?« (DN 23 juni). I sin bok »Operation: nytt liv« (Brombergs;2006), som handlar om hur hennes och andras liv förändrats efter en fetmaoperation, tycker hon däremot inte att överviktiga ska ta eget ansvar. Hon berättar att varken diet, motion, läkemedel eller psykoterapi hjälper mot fetma, utan att endast operation har bestående effekt. I boken är hon positiv till läkare. De kirurger som opererar överviktiga är seriösa både som offentliganställda och som privat verksamma. Här uttrycks inte någon misstanke om att kirurgerna skulle ha intresse av att antalet personer med diagnosen fetma och behovet av operation ökar."

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=4480

[Carpinus]1
2018-01-31 12:13
#216

#215

Allvarligt: 2006?🤔

Annons:
kamera0710
2018-01-31 12:22
#217

#216 Hon låter ungefär likadant nu som när skattebetalarna bekostade hennes fetmaoperation.

[Carpinus]1
2018-01-31 12:23
#218

#217 Aldrig för sent för en känga?

[Carpinus]1
2018-02-05 11:14
#219

Värmland fimpar! 👍

"Allt färre personer röker i Värmland, mellan 2004 och 2017 har andelen rökare i Värmlands län nästan halverats, från 15 till 8 procent. Det visar den första rapporten från Liv & hälsa-undersökningen 2017."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/halvering-av-andelen-rokare-i-varmland

Farwuq
2018-02-09 09:25
#220

👍
Ut med tobaken.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

landsbygdsbo
2018-02-09 12:17
#221

Jag röker fisk, kött, ost och det lär jag fortsätta med.

Jag använder alkohol av olika kvaliteter och kvantiteter till bilen, matlagning och direktkonsumtion. Och det tänker jag fortsätta med.

De få kubanska rökverk jag har råd att konsumera per år lär knappast påverka min hälsa negativt, så det lär jag fortsätta med.

I köksspisen knäpper gran-veden när det är kallt ute, och den som försöker stoppa det får kattan på sig ;)

kamera0710
2018-02-11 11:03
#222

#221 Är det tobak du använder när du röker fisk, kött och ost?

thenameless
2018-02-11 14:13
#223

#222 I o med att han kände sig nödgad att skriva inlägget får vi anta att han tobaksröker allt det han räknade upp

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Mirinda
2018-02-12 01:11
#224

Varför driva med någon som har en skön humor? Skratta med #221 och inte åt honom/henne!

Har ni övriga deltagare diskussionen ingen förmåga att se att det är rökarna själva som mår sämst av rökningen ? Det är skottpengar på rökare idag. Hur kan det komma sig?

Vi är flitiga skattebetalare. Om alla rökare och snusare slutade tvärt samtidigt, skulle staten få höja skatten för någon annan utdöende folkgrupp. Vad sägs om en allmän gnällspiksskatt?😉

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

kamera0710
2018-02-12 05:30
#225

#224 Hävdar du fortfarande att skatten på tobak täcker upp alla utgifter/kostnader som rökning orsakar? Tror du att barn  kommer med storken också?

annia1
2018-02-12 22:15
#226

Vem som tror på storken kan man alltid diskutera.

Jag skrev längre upp i tråden att jag skrev till cancerfonden för att få reda på vad som ingick i siffrorna som anges. Det visade sig att det bland annat var sjukdomar som alla kan drabbas av.

Jag skrev även i ett inlägg att dom bland annat lägger livmoderhalscancer på rökarnas konto fast man vet att av dom som får livmoderhalscancer så har 70% varit smittad med HPV-virus. Och det är ju för man vet att HPV-virus är huvudorsaken som man idag vaccinerar mot det så man ska kunna få ner antalet livmoderhalscancer fall. Fast nästan alla fall kommer av HPV-virus så just när rökarna får det så räknas det som kostnad.  Om rökning var huvudorsaken till livmoderhalscancer så finns det ingen anledning att vaccinera för då är det helt bortkastat. 

Dom lägger även in äggstockscancer fast man inte vet orsaken. Men man tror att det i huvudsak beror på kvinnors hormoner. De som fött många barn eller använt p-piller har minskad risk att drabbas.

Fanns även annat i det mailet som jag fick (som jag tyvärr inte har kvar.) Som visade på sjukdomar som alla kan få.

Det finns inga motsvarande uträkningar för icke rökare så det går inte att jämföra kostnader mellan rökare och icke rökare.

Men när dom lägger in alla sjukdomar som kan drabba alla eller till och med vet orsaken till att det är nåt annat som är huvudorsaken, så får man ta siffrorna som finns en ordentlig nypa salt.  

Jag skulle tro att om man faktiskt tar fram siffror för icke rökare på samma sätt som för rökare så kommer det inte vara så stor skillnad om nån överhuvudtaget.

Och du kamera0710 eftersom du hävdar att rökare kostar så mycket mer än icke rökare så kan du ju visa på vad det är som rökare faktiskt kostar mer/extra än icke rökare. För inte ens cancerfonden kunde visa på vad som är extra. Och jag hittar inget, men du kanske kan göra det. Enda som man kan lägga på rökarna (fast även icke rökare drabbas) är kol.

.

kamera0710
2018-02-13 06:31
#227

#226 Har hänvisat till den här länken ovan och jag hänvisar dit igen.

"Tobaksrökning kostar samhället 31 miljarder kronor om året, visar en ny rapport från Cancerfonden. Det motsvarar vad alla läkare och sjuksköterskor inom primärvården kostar.

– Dels räknar vi på den direkta sjukvårdskostnaden, sedan räknar vi på produktionsbortfallet och kostnaden för informell vård, det vill säga att man kanske vårdar en anhörig i hemmet. Totalt blir det här 31 miljarder kronor varje år, det är enorma summor, säger Ulrika Årehed Kågström, Cancerfondens generalsekreterare.

Cancerfonden har beställt rapporten från Institutet för Hälso- och Sjukvårdsekonomi i Lund, och den visar att kostnaden för rökning har ökat sedan Statens Folkhälsoinstitut räknade år 2004. Det trots att andelen rökare samtidigt har minskat.

En förklaring kan vara att fler sjukdomar nu säkert kan kopplas till rökning - ju mer man lär sig om tobaksrök, desto farligare visar den sig vara."

Å andra sidan, vad är detta mot att du "skulle tro att om man faktiskt tar fram siffror för icke rökare på samma sätt som för rökare så kommer det inte vara så stor skillnad om nån överhuvudtaget."😎

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6707231

[Hayabusa]
2018-02-13 07:40
#228

#227 Vad är ditt svar/din lösning på ämnet rökning?

kamera0710
2018-02-13 12:00
#229

#228 Påstår inte att jag har någon patentlösning, även om jag tagit upp en del ovan. Men en början kan vara att man inte sticker huvudet i sanden inför gjorda studier, om man inte har annat än tro och tyckande som "argument" för att de är bristfälligt gjorda.

Vad har du själv för lösning?

[Hayabusa]
2018-02-13 14:12
#230

#229 Jag är inte pro-rökning, men det är inte en frågeställning som står att finna särskilt högt på min agenda. Så, någon lösning har jag inte att erbjuda eftersom jag helt enkelt inte söker någon sådan. 

Du får nog fortsätta att våndas skulle jag tro.

PS Däremot ser jag nyttjandet av cannabis som ett jäkla samhällsproblem.  Men det är ju en annan femma.

Annons:
annia1
2018-02-13 14:27
#231

Kamera0710 Det du lagt in säger inget om extra kostnader. Och läste du ens det som du själv lagt in.

 Dels räknar vi på den direkta sjukvårdskostnaden, sedan räknar vi på produktionsbortfallet och kostnaden för informell vård, det vill säga att man kanske vårdar en anhörig i hemmet.

Detsamma gäller för icke rökare. Eller menar du på fullt allvar att icke rökare inte har samma som det du lagt in. Att icke rökare inte har några sjukvårdskostnader eller att dom inte orsakar produktionsbortfall om dom är hemma från jobbet. Och icke rökare vårdar inga anhöriga eller att icke rökare inte blir vårdade i hemmet av anhöriga. 

Och ska man bara gå på det där med vårda anhöriga, är det inte tillåtet för rökare att vårda anhöriga eller har inte rökare rätt att bli vårdade i hemmet om dom blir sjuka. Då vete sjutton hur samhället blivit.

Och siffran 31 miljarder är den som cancerfonden har på sin sida och det är i den siffran som sjukdomar som alla andra kan få är inräknade tex livmoderhalscancer, som kvinnor kan få, som jag nämnt. Men det finns inga siffror nånstans som talar om extra kostnader. 

Politiker och myndigheter är noga med ord. Och jag har aldrig hört nån säga att rökare kostar mer/extra än icke rökare. Om det var så att rökare kostade mer/extra så skulle det finnas uppskrivet så det är lätt att ta fram och visa på skillnaderna, men det finns inte. Utan de talar bara om kostnader och blir en rökare sjuk så kostar den lika mycket som icke rökare för rökare får samma behandlingar och de behöver vara sjukskrivna i samma utsträckning som icke rökare.

Så det jag vill att du visar är skillnaden i kostnaden mellan rökare och icke rökare, för jag går bet på att hitta skillnader. Och som jag sa inte ens cancerfonden sa nåt om extra kostnader och dom borde ju rimligen veta.

.

kamera0710
2018-02-13 16:16
#232

#231 Den här artikeln ur Forskning och Framsteg har visserligen 15 år på nacken, men såvitt jag kunnat läsa mig till har det som framgår där inte kullkastats av några senare studier. Det här är dock den enda jag kunnat hitta om genomsnittskostnad per rökare.

Hur ser du för övrigt på det faktum att tobaksindustrin försökt sprida tvivel om sambandet tobaksrök/lungcancer?

"Även om skatten på tobak är hög så räcker den inte för att finansiera de högre kostnaderna för rökaren."

"Individens beslut ska respekteras så länge det inte skadar någon. Rökarna är väl medvetna om riskerna, enligt alla studier, men delar av kostnadsbördan bärs av andra.Argumentet är tillämpbart även på dem som dricker för mycket alkohol, är överviktiga eller motionerar för litet. De fåtal studier som gjorts visar att även dessa grupper är medvetna om riskerna."

https://fof.se/tidning/2002/1/rokaren-nastan-en-miljon-dyrare

[Hayabusa]
2018-02-13 16:20
annia1
2018-02-14 02:35
#234

#232 jag har läst det där på fof flera gånger. Tyvärr så ser jag inte vad som står på bilden, det är utsmetat.

Börja med det dom skriver att det är uträknat på livstid. Jaha, hur lång tid är det då. 

Jag förstår inte varför man drar in pensionsförmåner, nu vet jag ju inte vad dom faktiskt menar om det är typ bostadstillägg. 

Vilken pension man har och allt som hör dit det beror ju helt på när man började jobba, vilket jobb man haft eller kanske snarare vilken lön man haft och vilka försäkringar man har och vad arbetsgivaren har betalt in till den extra försäkring man har genom jobbet. Det finna många äldre rökare som inte har nå extra från staten utan de klarar sig helt på sin egen pension.

Inte heller förstår jag varför dom drar in äldreomsorg. Det är inte så att rökare per automatik behöver äldreomsorg, det finns gott om äldre, som är rökare, som bor kvar hemma i sin lägenhet/hus och klarar sig själva.

Så att räkna in pensionsförmåner och äldreomsorg blir för mig tokigt i sammanhanget då det är lika individuellt för rökare som icke rökare. Jag vet flera icke rökande äldre som passar/t bättre in på det.

Vad jag tycker om att tobaksindustrin mörkat, det var en konstig fråga. Varje sunt tänkande person tycker det är galet, men tyvärr är det så med många företag att de mörkar sånt som är (kan vara) skadligt, sen hinner skada människor innan det kommer fram flera år senare.

Jag har återigen skrivit till ett par ställen för att se om nån vill tala om, om det finns extra kostnader för rökare och i så fall hur mycket det är. Men jag har inte så stora förhoppningar på att få svar, för det verkar inte finnas nån som vill tala om vad som gäller.

.

[Carpinus]1
2018-02-27 08:24
#235

#185 Göteborg kämpar vidare för en fimpfriare stad:

"I Göteborg uppmanas rökarna att rösta i så kallade fimpomater med hjälp av sina fimpar. Över 70 procent av allt skräp som slängs på gatorna i staden är nämligen fimpar. Det vill kommunen nu sätta stopp för."---

 "Fimpomaterna innehåller olika frågor som rökarna kan ta ställning till genom att lägga sin fimp i ett av alternativen. – Det är en rolig grej. Vi närmar oss rökarna på ett schysst sätt tycker jag. Samtidigt som de får rösta i en fråga så får vi dem att slänga fimpen i en askkopp." ---

 "Nästa steg är att sätta upp 200-300 affischer runt om i Göteborg tillsammans med askkoppar. Det kommer ske mellan vecka åtta och nio. Tjänar ni in några pengar på att skaffa fimpomater jämfört med vad det kostar att städa upp fimparna? – Ja, det tror jag. En fimpomat kostar 3500 kronor. Det är småpengar när det kommer till gaturenhållningen i det stora hela."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/sa-ska-rokarna-sluta-slanga-fimpar-pa-marken

kamera0710
2018-02-27 12:26
#236

#235 Hoppas det hjälper. I Södertälje centrum ligger en hel del fimpar på marken också där askkoppar finns 3-4 meter bort.

[Carpinus]1
2018-03-02 16:33
#237

Vräkt på grund av rökning:

"Kvinnan stod i entrén med porten öppen och rökte flera gånger om dagen, vilket gjorde att luften i trapphuset enligt hyresvärden förpestades.

Kvinnan i sin tur menade att hon stod där för att hyresvärden tidigare sagt att hon inte fick stå balkongen och röka. Och att om hon lät dörren gå igen, hade hon svårt att få upp den igen. Kvinnan är i 70-års åldern och har dålig syn och röker enligt egen utsago mellan ett halvt till ett paket cigaretter om dagen."---

"Hyresnämnden skriver i sitt beslut att kvinnan utsatt grannarna för lång och omfattande luktstörning på ett sätt som inte kan tålas, det hjälper inte att kvinnan är äldre och har dålig syn. Nämnden skriver även att kvinnans beteende inneburit en brandfara för de övriga hyresgästerna och att hon därför måste flytta."

https://www.hemhyra.se/nyheter/rokare-forpestade-trapphuset-tvingas-flytta/

Annons:
Farwuq
2018-03-05 06:23
#238

Hade hon bara lämnat entrén, och gått ut fem meter så hade hon klarat sig.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Göstage]
2018-03-06 15:22
#239

1,2 miljarder fimpar slängs på marken årligen i Sverige enligt Håll Sverige Rent/Aftonbladet. Det motsvarar 15.600 fyllda badkar…😮

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/skriftlig-fraga/nedskrapning-med-fimpar_H41140

kamera0710
2018-04-03 15:23
#240

"Enligt en nyligen genomförs Sifoundersökning beställd av Håll Sverige Rent tror åtta av tio svenskar att det tar mindre än 25 år för en cigarettfimp att brytas ner. I själva verket är det osannolikt att en fimp bryts ner överhuvudtaget. Mer troligt är att fimpen, som innehåller plast, sönderdelas till mikroplaster som med tiden hamnar i havet.

'Det är dags för cigarettillverkarna att ta ansvar för fimparna. Politikerna bör också tydliggöra att all nedskräpning är olaglig, till exempel genom att inte låta fimpar vara undantagna från skräpboten', säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent, i ett pressmeddelande."

https://www.aktuellhallbarhet.se/overtro-pa-naturens-formaga-att-bryta-ner-fimpar/?utm_campaign=AktuellH%C3%A5llbarhet-veckobrev_180329_Username&utm_medium=email&utm_source=Eloqua&elqTrackId=e181c6981ecf4fc09ed04ef7b98a5b76&elq=cd217cc6325044dd9901d5df4eeffaca&elqaid=15486&elqat=1&elqCampaignId=10809

Farwuq
2018-04-03 16:59
#241

Hur är det med giftigheten?
Bidrar den till att mikroorganismer inte klarar sitt jobb?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

landsbygdsbo
2018-04-05 01:04
#242

#240  en av anledningarna till att välja en god cigarr istället

[Göstage]
2018-04-05 07:53
#243

#240 Nu blir jag lite osäker, för samma källa har tidigare vidarebefordrat andra siffror om nedbrytningstid.

https://www.aktuellhallbarhet.se/skraplistan-sa-lang-tid-tar-det-for-naturen-att-bryta-ned-ditt-tuggummi/

[Hayabusa]
2018-04-16 10:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#244

På tal om att skräpa ner…Malmö 2015

Annons:
[Hayabusa]
2018-04-16 10:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#245

Malmö igen, dock lite mer blygsam volym av skräp.

Farwuq
2018-04-16 11:20
#246

Jag gissar att det är "våra" EU-migranter som gjort detta, stämmer det?
🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Hayabusa]
2018-04-16 11:32
#247

#246 Verkar vara så…Byggs dessvärre ett nytt läger på Industrigatan. Bilar som står på tomgång under nätterna, skräp, skit och allmänt stök. Parkeringsböter, men de lär inte ha någon effekt.

Farwuq
2018-04-16 11:34
#248

Nä. de boten lär aldrig bli betalda.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Mirinda
2018-04-17 23:32
#249

#235 I Göteborg har man tänkt till. Min erfarenhet av göteborgare är att de är utåtriktade,  har en speciell och härlig humor, samt att de inte är så inkrökta som en hel del andra svenska storstadsbor är. Att klaga och peka finger har aldrig fått andra (rökarna) att vilja förändras. 

Att sluta röka är många rökares önskan. Men hur man än vrider på det så är det ett eget val och en egen kamp. Att ta hänsyn till andra ska både ickerökare och rökare göra. Varför döma en enda grupp så hårt? Heja Göteborg!👍

#237 Stackars tant!

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

annia1
2018-04-20 23:25
#250

Efter mycket om och men så har jag fått en del svar eller själv letat fram vissa uppgifter. Det här blir långt så delar upp det på 4  inlägg så det blir lättare att läsa. Vet inte vart jag ska börja.

Den här sortens studie/rapport, när det gäller kostnaderna för rökning, så ska man kunna svara på och förklara vad som ligger till grund för den och varför just dom sakerna finns med. Men det där med att få raka svar är lögn i helvete. Svaren är svepande, slingrande eller undanglidande och om inte det så hänvisas man till nån/t annan/t. 

När jag sen läst studien/rapporten så verkar det mest som dom lagt in sånt som ser bra ut och sen utgått ifrån att ingen kommer ifrågasätta det. Det intrycket förstärktes just av avsaknaden av raka svar. Så för mig personligen så är det nåt som inte stämmer när man inte får raka svar. Så det här med att ställa frågor och/eller ifrågasätta kostnaderna (studien) verkar inte vara populärt. Den sortens svar jag fått är sånt man räknar med från politiker.

När det gäller såna här studier/rapporter så ska det finnas referenser/hänvisningar till vad dom använt som grund. Och visst det har dom, men dom referenserna ska i sin tur ha referenser/hänvisningar. När jag ställde en fråga så hänvisades jag till en irländsk rapport som jag själv fick söka rätt på. Och i den irländska rapporten så saknades det hänvisning till vart dom fått uppgifterna ifrån. Enda som stod var att det är känt sen länge att det finns ett samband. Jaha, men varifrån den uppgiften kom det det gick att få fram från den rapporten.

Sen när jag hade kontakt med cancerfonden förut så en sak dom sa att sjukdomar som man visste huvudorsaken till fanns inte med, men det stämmer inte. Det finns flera sjukdomar som man vet orsaken till. Kommer senare bara ta några exempel.

I den här studien så har dom inte tagit upp hur många som blir sjuka (oavsett vad det gäller) får vård och blir friska,  utan där det nämns antal så handlar det om hur många som dött. Så kostnaden det handlar om är, som jag förstår det, personer som blivit sjuka/drabbade och sen dött.

.

annia1
2018-04-20 23:26
#251

När det gäller den här kostnaden på ca 31 miljarder så ja det handlar om extra/mer kostnader. Men ett stort viktigt men, det handlar inte om riktiga pengar utan är en ren pappersprodukt. För det som finns i studien har dom använt en faktor och sen räknat om det hela. Vilken faktor som använts varierar utifrån hur hög risk en rökare anses ha för att få det. 
Ska inte säga till 100% att hela 31 är extra/mer för jag kommer inte ihåg hur hon formulerade det svaret, det mailet ligger på min andra dator och den är sönder så kommer inte åt det, men som jag kommer ihåg det så är det 31 miljarder extra/mer och då på papperet.

Så den här siffran kan när som helst öka/minska utan att rökare för den skull slutat röka eller att rökare anses få fler sjukdomar på grund av rökning. Den kan öka/minska bara genom att dom ändrar faktorn. Så det är omöjligt för vanliga människor att veta vad ökningen/minskningen beror på. 
Att använda en faktor och räkna om är ett falskt sätt att få nåt att se ut som det kostar mer eller se ut som det blivit stora minskningar.

Så det som finns med i studien/rapporten så där kostar rökare lika mycket som icke rökare om man ser till vanliga/riktiga pengar, i alla fall får jag inte fram nåt annat.

När man räknar fram kostnader så ska även intäkter tas med, men finns inget om tobaksskatten. Den låg 2016 på nästan 12 miljarder.

Om alla slutar röka så visst kommer den extra kostnaden på 31 miljarder försvinna eftersom den bara är en pappersprodukt så bara "sudda ut den", men de faktiska kostnaderna kommer inte försvinna utan bara läggs över till icke rökare. 

Sen om alla skulle sluta röka. Så kommer inte sjukdomarna försvinna, i alla fall inte merparten eftersom det är samma sorts sjukdomar som icke rökare får och ingen kan säga säkert att rökare fått sjukdomarna just på grund av rökning. Enda sjukdomar där det sannolikt kommer gå ner både vad gäller antal personer och kostnader är lungcancer och KOL. Att jag inte skriver att de kommer gå ner är för att man måste veta vilka andra faktorer som finns som gör att icke rökare får dom för att säga nåt säkert. Men den minskningen kommer då göra att kommuner och landsting får minskade kostnader när det gäller riktiga pengar, men å andra sidan så kommer staten förlora nästan 12 miljarder per år så de kommer få göra nerdragningar inom nåt område.

Jag vet inte hur stora de riktiga/faktiska kostnaderna är för det finns det inga siffror på. Men det borde ju gå att få fram nånstans för det är ju bara till att ta de kostnader som finns totalt sett och sen räkna på ca 1 miljon personer.

.

Annons:
annia1
2018-04-20 23:26
#252

När det gäller sjukdomar som finns i studien/rapport. Tex livmoderhalscancer, det har jag nämnt förut. Man vet orsaken till det. förutom HPV-viruset så finns det andra faktorer som spelar roll för att det ska gå så långt att kvinnor utvecklar cancer. Som tex att de flesta inte gått på sina cellprovstagningar. Över 65 så kallas man inte ens längre till provtagning i de flesta landsting.

Levercancer. På de flesta sidor man läser så står det att hepatit a eller b. Alkohol (skrumplever) och övervikt/fetma anges som orsaker. Sen finns det på några ställen ytterligare faktorer som tex mögelgifter. Man får läsa på många sidor för att hitta nån som säger att rökare löper en högre risk i någon mån. Inte ens på cancerfondens egen sida står det nåt om rökning. Och det är ändå dom som beställt studien. Jag vet inte om det är enbart levern som ingår eller som på vissa ställen står även gallgångarna med. Jag hittar ingen specifik siffra om hur många som dör, enda som jag hittar är att runt hälften dör. Och eftersom jag inte vet om det är bara ena eller båda så är det svårt att säga % där.

Sen kommer vi till andra sjukdomar. Tex tuberkulos. Smittan kan under vissa gynnsamma förhållanden leva utanför kroppen i flera månader, annars handlar det om direktsmitta människa till människa. Hittar ingen information om hur många som dör i sverige.
Sen en sak som i mina ögon är direkt löjlig. Influensa. En sjukdom som återkommer varje år. Man kan inte få influensa med mer än att man blivit smittad, spelar ingen roll hur man beter sig. Sen vilka som drabbas värst varierar år från år. När det gäller de som avlider så är mer än 90 % över 75 år. Så som sagt för min del är det löjligt att ha med.

Sen nåt som gjorde mig förbannad förut, att nån hade gjort en uträkning där anhörigvård fanns med. Räcker inte med anhörigvård. Utan även kommunal omsorg (hemtjänst) och palliativ vård finns med. Och som jag kommer ihåg så var även den kostnaden omräknad med faktor. Man kan undvika massvis med saker här i livet, men att dö kan ingen undvika. Och det finns inte heller nån som i förväg kan säga hur länge en person kommer leva. Så med största sannolikhet skulle den kostnaden finnas även om personen inte rökt. Så att räkna om den med faktor blir väldigt konstigt och jag blir förbannad att det överhuvudtaget finns med eftersom vi ska alla dö.

När det gäller diabetes typ 2 så avled 574 personer 2015 av det. Av dom är 49 rökare så man kommer inte upp i 10%.

När det gäller hjärtkärlsjukdomar. Där blir det lite knepigt för vad som ingår i det området står lite olika beroende på vilken sida man läser. 
Men 2016 så dog det  31 616 personer i hjärtkärlsjukdomar. Sen beror det på vad som faktiskt ligger inom det området om rökare ligger runt 10% eller om de ligger på 25%. Om det är 25% så är det en liten övervikt för rökare, men inte så där jättestor.

När det gäller cancer som helhet så är det ca 10 % som är rökare. Visst det kan finnas vissa sorters cancer (utöver lungcancer) där rökare är överrepresenterade, men de kan inte vara överrepresenterade i alla grupper för det är fysiskt omöjligt. Då det är ca 65 000 (2015) som får cancer och ca 6 800 rökare och det finns över 200 olika sorters cancer. Och tittar man på rökare så är det inte ens 6800 som ska delas upp på de 200 utan bara runt 3000 för lungcancer står för ungefär hälften av rökares cancer. Så det är inte matematisk möjligt att rökare kan vara överrepresenterade.

.

annia1
2018-04-20 23:26
#253

Några saker jag lärt mig under den här tiden. 

Cancer ökar med 2% per år. Nej det är inte rökare som står för den ökningen utan det beror på att vi blir äldre. Hittar inte tillbaka till den uppgiften just nu.
Och det är så redan idag att 2 tredjedelar som får cancer är över 65 år.

Här för nån månad sen var det på tv om att äta ohälsosamt var värre än rökning, alkohol eller för lite motion. Och det är som jag förstår runt 25% som hör till den riskgruppen. Artikel på svt.

Var för bara nån dag sen. Att viss mängd alkohol per vecka ökar risken för stroke. Artikel på svt.

Står på tex topphälsa att stillasittande är lika farligt som att röka. Och att träna nån gång i veckan hjälper inte, visst det sänker risken, men det är inte tillräckligt för att motverka allt stillasittande. Finns andra artiklar än denna om att stillasittande är lika farligt.

Sen en annan sak. Rökare ställs mot icke rökare och visst de är varandras motpoler.  Men det skulle behöva göra ordentliga lättlästa sammanställningar för olika riskgrupper och sen jämföra rökare mot de olika riskgrupperna för att få en bra jämförelse när det gäller i antal drabbade. Så att ställa rökare mot icke rökare blir lite fel eftersom man inte vet vilka sjukdomar de andra grupperna får på grund av att de hör till en specifik riskgrupp. Och nästan alla hör till nån riskgrupp. ca 10% rökare, ca 10% snusare, ca 25 % som äter ohälsosamt och övervikt/fetma ca 50 %. Finns ju även andra grupper som tex alkohol, stillasittande. Finns säkert andra grupper men det är de som jag kommer på nu. Det lär inte komma några uträkningar för andra riskgrupper i alla fall inte på samma sätt som för rökare där man räknar om kostnaden med faktorer. Det är ingen som törs göra det.

Jag skrev tidigare att vi blivit hjärntvättade. Och det stämmer fortfarande. Det man hört under alla år är att rökare får cancer och hjärtkärlsjukdomar. Och då underförstått att det på det stora hela är garanterat att rökare får det eller att dom åtminstone är kraftigt överrepresenterade. Men utifrån det jag fått fram så stämmer det inte. 
Kan ju vara en kvarleva från längre tillbaka som hängt sig kvar. För för 40-50 år sen då de flesta var rökare (och livslängden var kortare) så var det nog flest rökare som fick cancer och hjärtkärlsjukdomar helt enkelt för de var så pass många och då blev det per automatik de som fick sjukdomarna, men som det är idag så ligger rökare på i stort sett samma nivåer som icke rökare. I alla fall när det gäller antal avlidna.

Så det som på det stora hela idag skiljer rökare från icke rökare är de där 31 miljarderna som bara finns på papper.

Så ska man peka finger åt rökare så får man nog vända fingret mot sig själv för sannolikheten är rätt stor att man hör till nån riskgrupp. Om man inte hör till nån av dom idag så kommer de flesta så småningom höra till en annan riskgrupp. Nämligen äldre. För många cancersorter dyker upp först när man blir äldre och när det gäller hjärtkärl så går det inte att komma ifrån att kroppen blir sämre ju äldre man blir och därmed ökar risken för hjärtkärlsjukdomar. Plus att det finns andra sjukdomar man får ökad risk för när man blir äldre.

Jag har försökt att hitta info om hur många som drabbas, får vård och blir friska, men den sortens uppgifter är svåra att hitta. De uppgifter som finns är inte samma som när det gäller de som dör eller så är de så gamla att de inte är användbara. Så visst kan det vara så att rökare är överrepresenterade när det gäller att få vissa sjukdomar som dom sen blir friska ifrån, men som sagt det kan inte jag få fram. Det man kan hitta och göra någorlunda jämförelse på är personer som avlider. Och där ligger rökare på ungefär samma nivå som icke rökare, då alltså på de sjukdomar som finns med i rapporten.

Det finns några saker som jag kommer kolla upp senare, men det blir när jag får hem min andra dator som är trasig och det blir då bara för min egen skull.

En fotnot. När det gäller fimpar på marken så tycker även jag det ser för jävligt ut fast jag själv är rökare. Det finns små askkoppar (här en variant)  man kan ta med sig när man väljer att ta med sig cigarretter ut. Så små att de går alldeles utmärkt att ha i fickan.  Man ska inte skräpa ner (oavsett skräp) och när det gäller fimpar så är det lätt att ha en askkopp i fickan.

.

Tjeja
2018-04-21 22:05
#254

Skadar eller missköter en sin kropp blir en mer sårbar och tar mer skada av påfrestningar än om en hade levt hälsosamt.

Behövs inga studier för att bevisa det. Det är nämligen väl belagt av beprövad erfarenhet.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

annia1
2018-04-22 21:05
#255

Visst är det så. Att så länge huvudet är dumt så får kroppen lida oavsett hur man missköter sig.

***
Lite lustigt det där med hur saker "trillat in" på senare tid när det gäller andra orsaker. Var på tv4 nyheterna här klockan 7 om en tjej som fått lungcancer, aldrig varit rökare. Och som jag förstod det hela så hade det tagit tid innan hon fick diagnos för ingen som tänkte på lungcancer. Och det sas att lungcancer ökar numera bland icke rökare. En docent som var med sa att rökning kanske maskerat det hela. Och att dom kanske fick titta mer på andra orsaker och hon nämnde de saker som står med under lungcancer som bidragande orsaker.

Vet inte vilket ord som passar bäst i sammanhanget, men jag blir lite ledsen/sorgsen. För så länge det är rökare som drabbas (oavsett vad det gäller) då är det skit samma, dom får skylla sig själv. Först när det visar sig att icke rökare drabbas som dom börjar titta på andra orsaker. 

Om det nu är så att rökning har "maskerat" (finare ord för att man struntat i det) det hela, hur många liv har inte gått till spillo bara för att man anser/tt att rökare får skylla sig själv.

Jag vet inte om det kommer vara med på 22 nyheterna eller om det ev går att se på tv4 play.

.

thenameless
2018-05-03 23:17
#256

#255 Det är ju inte direkt så att luften vi andas är kemifri numera ens utan cigarettrök numera. Det finns nog en del andra saker i luften numera som kanske är giftigare?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

annia1
2018-05-04 02:34
#257

#256 visst är det så, kanske inte nödvändigtvis giftigare, men lika illa fast man inte tänker på det.

Ta bara bilavgaser. Förr så såg man röken från avgaserna och man kände lukten. Sen kom katalysatorerna och vi fick blyfri bensin, men avgaserna innehåller fortfarande giftigheter. Idag är det nog inte många som tänker på bilavgaserna fast vi har så mycket mer trafik idag än förut.  Men det får man väl tillskriva det där att man inte ser det/känner lukten.
Fast kanske folk blivit lite varse när det gäller bilavgaser eftersom flera städer, inte bara i sverige, som kommer förbjuda vissa bilar på vissa ställen i olika städer.

Sen finns det säkert flera saker om man verkligen börjar tänka på hur det ser ut i samhället.

Finns en tråd inne på hjärnan.ifokus (fast det handlar ju då inte om cancer) man kan läsa vad luftföroreningar bla kan göra med barns hjärnor. Har för mig att det ska finnas ytterligare en tråd till här på iFokus som gällde barn som var utsatt för luftföroreningar och vad det gjorde med deras hjärnor.  Men kommer inte ihåg vilken sajt jag läste den.

*Som det står i TS i den tråden. (inte direkt citat) Rökning är känt sen länge, men dags att verkligen ta luftföroreningar på allvar.*

.

[Göstage]
2018-05-24 19:40
#258

Kvällsposten rapporterar att några kommuner infört rökförbud på badplatserna.

"I  både Karlshamn och Olofström råder det i sommar totalt rökförbud på de kommunala badplatserna.

– Invånare har uttryckt en önskan om detta, säger kommunchefen Iréne Robertsson i Olofström."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/nu-far-du-inte-roka-pa-stranden-langre/

Annons:
[Hayabusa]
2018-05-24 19:46
#259

#258 Det är bra det, men folk borde ge f-n i att grilla på stranden (och lämna skiten kvar).

[Göstage]
2018-05-25 16:44
#260

MP vill införa böter på 800 kronor för den som slänger fimpar eller snus på gatan.

[Göstage]
2018-05-27 06:41
#261

"Håll Sverige rent" har kommit med Skräprapporten 2018.  Där får vi bl.a. veta att 80% av skräpet i stadsmiljön är tobaksrelaterat, och att  i Drakenbergsparken i Stockholm kan man en vanlig sommardag hitta 25.000 fimpar där.

http://www.hsr.se/fakta-om-skrap/samlade-fakta-om-skrap/varsta-skrapet-fimpen

[Göstage]
2018-06-17 06:37
#262

Det påtänkta lagförslaget omutökat förbud mot rökning i vissa utemiljöer har skjutits upp till efter valet med anledning av invändningar från EU-kommissionen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/beslut-om-rokning-ute-skjuts-upp

[Göstage]
2018-07-12 20:28
#263

GP-artikel idag (snart betalblockerad): 

"93 procent av de tillfrågade svenskarna svarade att de som kastar sina cigarettfimpar på marken borde kunna bli bötfällda. Det visar en Sifoundersökning som beställts av stiftelsen Håll Sverige Rent.

Varje år kastas en miljard fimpar på marken i landet, enligt siffror från Håll Sverige Rent. Ett miljöbrott som man inte kan bli bötfälld för. Nuvarande lagstiftning innefattar nämligen inte cigarettfimpar, tuggummin och annat mindre skräp."---

http://www.gp.se/nyheter/sverige/nio-av-tio-vill-bötfälla-fimpare-1.7145436

Carmarino
2018-07-13 16:11
#264

#263 Bara för att skräpet är litet så innebär det inte att det inte gör skada. Fimpar och tuggummi är farliga för de djur som råkar ut för dem.

https://www.youtube.com/watch?v=Wr8xGaYa90g


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2018-07-18 19:52
#265

Hörde precis på Rapport att man inför rökförbud i flera parker i Paris.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Maria
2018-07-18 19:52
#266
[[eskils_]]
2018-07-18 20:50
#267

#265 Hörde det också, jättebra! Och att det redan finns sådana rökförbud i en del parker i USA och Australien. 👍

[Göstage]
2018-08-24 19:52
#268

"Rökning i lägenhetshus och på balkonger är ständigt en het fråga som väcker känslor bland hyresgäster runt om i landet. Nu visar en ny undersökning från Hem & Hyra att sju av tio svenskar vill förbjudna rökning i människors egna bostäder."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4dAPqe/sju-av-tio-hyresgaster-vill-forbjuda-rokning--i-egna-hemmet

Lite överraskande trots allt, och rätt svårt att övervaka. Skall man ringa vaktbolaget om grannen tjuvröker? Jag röker inte själv, men är tveksam…🤔

[Göstage]
2018-10-14 07:48
#269

Det kommunala bostadsbolaget Poseidon i Göteborg går emot hyresnämnden och inför rökförbud för nya hyresgäster i sina lägenheter från den 1 december i år.

Här kan du rösta om du tycker att det är rätt eller fel.

Ford -57
2018-10-14 12:18
#270

Är själv rökare men anser att d e ett otyg, försöker dra mej undan när d e dags för ett bloss. Förresten, undrar om d går sämre för tobaksbolagen nu, tidigare har d sällan rökts i filmer och TV serier, men nu röks d ohejdat i dom samma. En fundering bara från en obotlig konspirations teoretiker😉

[Göstage]
2018-12-12 05:43
#271

"Riksdagens socialutskott ställer sig bakom regeringens förslag att förbjuda rökning på vissa allmänna platser utomhus, bland annat uteserveringar. Förbudet gäller även elektroniska cigaretter."--- "De nya reglerna ska börja gälla den 1 juli 2019."

TT

Debatt:
https://politik.ifokus.se/discussions/5a691453ce12c42b6c000653-antligen-ska-det-bli-rokfritt-pa-uteserveringar?discussions-1

[Göstage]
2019-01-28 18:07
#272

"Av de omkring 6 000 miljarder cigaretter som röks varje år slängs enligt Håll Sverige rent närmare 4 500 miljarder fimpar på marken och hamnar i förlängningen i hav, skog och mark. 

När den svenska organisationen undersökte det skräp som slängs i svenska tätorter visade det sig att 63 procent av skräpet var cigarettfimpar."---

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/larmet-miljarder-fimpar-kastas-pa-marken-varje-ar/

Förfärligt😮 - ärligt talat…

Annons:
thenameless
2019-03-16 02:32
#273

Det ser förjävligt ut kring många busshållplatser. De fimpsoppburkar seller vad det heter som örr fanns monterade borde sättas upp igen. Då rökarna skiter i rökförbudet utom vad gäller att röka just inne i vindskyddet

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

wildfire
2019-08-10 17:32
#274

Nya lagen är suverän och det kommer från mig som är rökare men vet ni det finns inget som är otrevligare än att gå in i andras rök.

Nedskräpning ett stort problem men här på landet kan jag inte klaga så mycket men visst ser jag en och annan fimp men ni som bor i städerna har ni märkt någon skillnad sen rökförbudet infördes ?

Många rökare protesterade mot förbudet men jag hurrar för det fast jag röker själv men å andra sidan måste jag inte röka överallt och kan gå undan men det jag kan önska är att det finns mer tydliga platser där rökning är tillåten men kanske är vi i en skarv fortfarande för förbudet är så pass nytt.

Som rökare måste jag ta hänsyn till människor omkring mig för det finns dom som blir riktigt sjuka av den och bara ett sånt okynne som att röka på en busshållplats eller tågstation visar på hur rökare inte tar hänsyn till sin omgivning men det finns så klart också dom som tar hänsyn och det är vår skyldighet som medmänniska att ska vi bolma så får vi gå undan för vi ska inte orsaka andra människor skada och lidande med vår rök.

Upp till toppen
Annons: