Sommaren 2025 #4
Lagom inför övergången till juli månad påbörjar vi ännu en tråd, den föregående finns här.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2025-06-29 08:44 av Fornöga
Fortfarande soligt och blåsigt här, ca 18-19 grader.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Packdag inför semestern i dag.
Västkustbor och -besökare har kunnat glädja sig åt större ejderkullar än på många decennier, meddelar P4 Väst.
#3 Härligt! Jag har sett en hel del ejder i år, som har haft ganska många ungar. Annars har ju ejdern alltför ofta varit "ej där" under ett antal år.
Varför kan det aldrig sluta blåsa??? Idag blåser det så att det är jobbigt att cykla även korta sträckor. Frågan är om det är någon idé att smyga ut i rådjursmarkerna i kväll. Visserligen hör djuren inte när jag kommer smygande bakom susande träd, men de är väl medvetna om problemet och visar sig inte gärna öppet när t ex jägare eller vargar (eller fotografer) inte går att höra i blåsten. Lukterna förs också iväg och blandas så att de blir omöjliga att ha koll på - bäst att hålla sig gömd alltså.
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
Värmen i Europa når höga höjder…
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
Många på väderchatten på SVT Nyheter som uppmärksammar det blåsiga väderläget, och så här svarade meteorologen Per Stenborg ett av inläggen:
"Vi har länge haft ett ganska fastlåst läge med en strid ström av vädersystem västerifrån, vilket gjort att månad efter månad varit blåsigare än vanligt i större delen av landet denna vår och försommar (extern länk): På tisdag (1 juli) kommer där byvindskartan för juni månad, och den lär visa byigare än normalt i större delen av landet även den."
Femton grader, mestadels soligt och svag vind- skönt att vakna utan att höra blåsten vina kring husknuten!
#7: Samma här men resten av dagen förväntas bli solig med temperaturer på 19-23 grader.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Tog en sväng på stan och märkte hur vädret fått människor att "knäppa upp" i dubbel bemärkelse- det är sommarklädsel som gäller, och många vindpinade rynkor i pannorna har slätats ut. 😎
Aktuell temperatur 21 grader.
#9: Var också ute en sväng, men även om det var hyfsat varmt så gjorde vinden att det blev rätt behagligt.
Har kört upp till Järvsö i dag, vinden har friskat i rätt bra.
Här är det 19 grader och strålande sol. Blåser gör det naturligtvis, men inte lika kraftigt som igår.
Strålande sol i Järvsö. I dag bär det av till Storsjö i Härjedalen. Tyvärr har den amerikanska beckasinen, som varit där i några veckor, inte observerats de senaste dagarna.
Ännu en solig dag och vinden är svag. Nitton grader just nu enligt SMHI.
#13 Synd på beckasinen.
- Redigerat 2025-07-01 08:02 av Fornöga
Sol, svag vind och runt 20 grader. Det väntas dock bli 23-27 grader under dagen. Svalast längs kusterna, så det blir förhoppningsvis bara 23-24 grader här. Imorgon kan det bli över 30 grader på östkusten och i inre Skåne. Tur jag bor på västkusten. 🥵
#13: Hoppas den kommer tillbaka.
Har inte haft någon som helst tanke på utlandssemester i sommar, och det får man nog vara nöjd med. Dels på grund av värmen söderut, men även med tanke på ekonomin.
#16: Minns inte när jag senast semestrade utomlands, men det var nog någon gång på 80-talet. Det kan ha varit i Budapest 1988 och det var bara de sista två dagarna som det var badsemester. Innan dess var det stadssemester och det var runt 30 grader varmt. Inte särskilt behagligt. När vi kom till Balatonsjön så var det 26-27 grader i vattnet, men det kändes - till att börja med - rätt svalt, eftersom det var så varmt i luften.
En liten jämförelse mellan vädret nu och då, närmare bestämt 2-6 juli 1928. Urklippen är från Höganäs tidning, men de berör även det europeiska vädret några av dagarna. Det verkar vara ungefär likadant som nu, med undantag för de här 2-3 dagarna med varmt väder här.
#18 Ja, och den enda Greta som vi hade då var väl Garbo. Så här sade hon om vädret: "I Hollywood gör man en film på fyra–fem veckor; i Sverige", konstaterade Garbo, ”måste vi vänta på vädret”*.
😉 (Hoppas att jag inte kvalificerade mig för klimatförnekarburen nu?)
#19: På den tiden var det ingen som skyllde på människorna när vädret var dåligt. 😊
#16-17 Jag gillar utlandsresor, om de är av rätt typ. I min ungdom reste jag runt ganska mycket i världen, till spännande naturområden som Amazonas och Borneos regnskogar, Östafrikas savanner, Galápagosöarna osv. Nu är det ganska länge sedan jag slutade flyga, av klimatskäl, för det är trots allt viktigare att ovannämnda miljöer och deras djur finns kvar än att jag får se dem. Numera blir det någon bussresa ner till kontinenten nästan varje år, ofta till något lite annorlunda land som inte alla andra åker till. Det måste inte ligga jättelångt bort - vad ska man på en 40-gradig strand att göra? Däremot är det roligt att lära känna andra kulturer, höra om deras seder och bruk, testa lokal mat, höra folkmusik osv. Kanske besöka någon borg eller kyrka, eller åka linbana till någon bergstopp med fina naturvyer. Om ett par veckor åker jag på en rundresa i Benelux. Det ska bli spännande. Holland har jag besökt flera gånger, men det är över 40 år sedan jag var i Belgien (på en snabb genomresa) och i Luxemburg har jag inte varit alls. Hoppas bara att det inte blir för varmt, men Nordsjön borde kunna fläkta lite över dessa ganska platta och inte alltför sydliga områden.
Här har det varit sommarvärme idag. Jag vet inte vad det har varit som mest, men nu framåt kvällen visar termometern 21 grader. Det är förstås inte vindstilla, men vinden är ganska måttlig jämfört med dem senaste tiden.
#22: Det var 22 grader här igår kväll, så jag befarade tropisk natt, men temperaturen sjönk till 15 grader som väl var.
20 grader, övervägande mulet och svag vind. Upp till 25 grader kan det bli under dagen, men det varslas om åskskurar och blåsten kan återkomma.
Vet inte hur varmt det varit i natt, men jag har sovit för öppet fönster och sömnen blev orolig, så det har nog varit rätt varmt.
Här i Storsjö, Härjedalen, är det runt 10 plusgrader nu på morgonen och lite regnstänk. Den amerikanska beckasinen rapporterades i går morse, så jag klev ut vid sextiden. Hörde efter en stund ett beckasinläte, men inte spellätet.
Träffade sedan rapportören, han hade inte heller hört spellätet i går. Men ansåg sig ha kunnat göra en säker artbestämning. Själv kan jag nog inte räkna den som kryssad. (Den är också nära släkt med vår enkelbeckasin och har till för några år sedan räknats som samma art.)
Får se kommande dagar vad Flatruet bjuder på för fågelarter.
Strålande solsken, svag vind som ska friska i framåt eftermiddagen och förmodligen runt 25 grader. Har ingen pålitlig termometer dagtid, men enligt SMHI kan det bli över 30 grader under dagen. Lite svalare här längs kusten, så kanske 27-28 grader. I kväll väntas eventuellt regn, och imorgon blir det svalare.
Ska bli 32 grader enligt DMI. Hoppas de har fel…
Det är nog bortemot 30 grader här. Fick en notis från väderappen för två timmar sedan att "regn börjar troligtvis snart". Blev lite förvånad, för enligt SMHI skulle det inte komma förrän i kväll. Vad jag kan se har det dock inte kommit något heller, men det har blivit rätt mulet och blåsten har ökat.
Idag är det faktiskt bara svag vind här! 😮 Det är övervägande mulet, och även om det bara är 25 grader känns den fuktiga värmen tryckande emellanåt. I natt väntas regn, och i morgon ska vinden återgå till det (nya) normala.
Jag kan också nämna att det låg en folder från Sällskapet Trädgårdsamatörerna i min brevlåda idag: "Höstens och vinterns program 2025". Det känns lite avlägset att tänka på sådana årstider redan nu. 😉
Har fått åskvarningar för i kväll, med risk för skyfall. Än så länge är det uppehållsväder och ca 27-28 grader. Det är delvis mulet, men solen tittar fram emellanåt.
#32 Ser på Blitzortung att det är ett kraftigt åskväder på gång mot Sydsverige i första hand. Har legat stilla över nordvästra Tyskland men har nu börjat ta sig in i Danmark. Det kan nog bli en blixtrande intensiv kväll och natt där det drar fram.
En störtskur inleder väderomslaget här just nu.
- Redigerat 2025-07-02 20:22 av Fornöga
#33 Verkar som om kraften pyste ur åskfronten när den nådde Danmark. Danskarna har graderat ner ovädret, men i Sverige tycks varningen bestå.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dRA1Pj/askovader-drar-in-over-sverige-smhi-varnar
#34: Ja, det blev inte mycket här. Såg några blixtar, men de var förmodligen väldigt långt borta för mullret uteblev.
Däremot har det regnat rätt mycket och det har varit nära tropisk natt. Just nu är det drygt 19 grader och väldigt hög luftfuktighet, så det är en klibbig värme.
Sexton grader och återigen blåsigt, 8 m/sek. Mulet men uppehåll, däremot har det regnat en del under natten.
Mer om sommarens snackis: blåsvädret.
Solen är tillbaka, det är 17-18 grader och blåsigt - trots SMHI:s utlovade mulet och regn idag. Den prognosen är ändrad till solsken, ca 20 grader och frisk till hård vind.
Strålande sol och troligen ca 20 grader här också, även om termometern i solen visar lite mer. Vinden har mycket riktigt återgått till det nya normala.
Vinden var väldigt hård under eftermiddagen. Var ute och körde och fick hålla ordentligt i ratten. Termometern visade 20-21 grader, men det var svalt i vinden. Soligt större delen av dagen.
Femton grader just nu kan bli tjugo senare, 7 m/sek i medlevind, växlande molnighet med för tillfället mestadels sol men skurar väntas under dagen.
Fortfarande blåsigt, men inte lika mycket som igår. Runt 17-18 grader och solen tittar fram mellan molnen emellanåt. I eftermiddag ska det komma regn enligt prognosen. Får hoppas det stämmer.
Här känns det som att det blåser mer idag än igår, men jag har inga mätinstrument tillgängliga. Det är 15 grader och mulet. Nyss kom en regnskur, och fler väntas under eftermiddagen.
Soligt och moln här men blåsten kommer av och till. Klippte gräset i morse och efter allt regn som kommit tänkte jag nu kommer det att må bra men blåsten igår och solen idag torkar ut det snabbt det går undan med en behaglig temperatur på 18 grader ☀️
Var ute en sväng för en timme sedan. Då var det varmt och rätt soligt, men mörka moln syntes vid horisonten. De har nu kommit hit och det har börjat regna. Det har även blivit svalare. Skönt.
- Redigerat 2025-07-04 16:26 av Carmarino
#44 #45 Solsken även här vid lunchtiden, men sedan har skurarna avlöst varandra.
#45: Det var tydligen bara en skur för nu har solen tittat fram igen. Förmodligen bara kortvarigt, för det är rätt mycket moln runtomkring.
Var uppe på Flatruet i Härjedalen i dag. Vid vägens högsta punkt, Falkvålen, var det omkring 7 plusgrader och ganska blåsigt, när jag kom vid halv nio. Så det har varit långkalsonger på i dag.
Dagen har i alla fall bjudit på kärrsnäppa, smalnäbbad simsnäppa, lappsparv med mera. Så jag är nöjd.
Nu har det regnat med växlande intensitet i åtminstone ett par timmar. Det är 14 grader. Enligt prognosen ska regnet fortsätta i morgon och kanske även på söndag. Framåt mitten av nästa vecka ska det åtminstone tillfälligt bli klart och soligt igen. Varför kan det inte vara sol på helgen när jag är ledig? Säkert är det inte fel med regn, men det får gärna komma när jag jobbar inne på kontoret. 🤔
#48: Har inte beckasinen dykt upp än?
Det har regnat här också, under kvällen och det är 14-15 grader. Mer regn lär vara på gång under helgen. För min del gör det inget för jag har en hel del inomhusaktiviteter att ägna mig åt.
#50 Den verkar ha slutat spela. Och om jag inte hör spellätet vågar jag inte göra en säker artbestämning, när den är så nära släkt med vår enkelbeckasin.
- Redigerat 2025-07-05 06:24 av kamera0710
Ihållande regn som verkar hålla i sig hela dagen, sju meter i sekunden i medelvind, 14 grader och "trist i största allmänhet".
(Men damernas fotbolls-EM är ju igång och Sverige inledde på bästa sätt med seger mot trätosystrarna från Danmark igår vilket lyste upp min kväll. 😉)
- Redigerat 2025-07-05 07:59 av Fornöga
#52: Så synd.
#53: Det har regnat rätt länge här och vi har också ca 14 grader och blåst. Inte mig emot. Ska hålla mig inomhus i helgen och regnet behövs.
Nu tycks det faktiskt vara uppehåll (åtminstone tillfälligt) efter att ha regnat hela dagen. Det är 15 grader och blåser en del.
Regnet tar i igen, förstås…
Det är uppehållsväder här just nu, och några solstrålar verkar ha letat sig igenom molnen. Får se hur länge det varar. Temperaturen ligger runt 19 grader.
- Redigerat 2025-07-05 16:34 av Carmarino
Nu spricker molnen upp och solen tittar fram! För hur länge? Nyss störtregnade det.
Vi får nog dras med det här väderläget minst ett par dagar till, vad det verkar.
Det var faktiskt uppehåll ett par timmar, ungefär mellan kl 19.30 och 21.30 i kväll. Då vågade jag mig faktiskt ut på en liten fotorunda i omgivningarna, som blev väldigt vältajmad vädermässigt. Solen tittade fram mellan molnen, men när jag kom tillbaka började det regna igen då jag var kanske hundra meter från dörren. Om det fanns något att fotografera? Det får ni kolla på Djurfoto! 🙂
Sexton grader, och så mycket varmare blir det nog inte idag. Mulet men uppehåll för tillfället, vinden i sammanhanget blygsamma 4 m/sek men kan säkert öka.
Sexton grader här också, mulet med regnskurar men solen gör vissa försök att tränga igenom molnen. Vinden verkar lite svagare än de senaste dagarna, även om träden förstås rör sig.
Ungefär samma här, men fick ett meddelande från väderappen om möjligt regn i eftermiddag.
Är nu tre mil nordost om Östersund. Det regnar för fullt och är 11 grader ute. Men ett högtryck är på gång, så på torsdag siktar jag på att vandra upp till Helags fjällstation. Sedan kommer jag att gå dagsturer i närområdet, räknar med att få se fjällräv.
Det regnar här på Västkusten också, och det har det gjort i flera timmar. På förmiddagen var det uppehåll ett tag, och nu ser det faktiskt ut att börja klarna igen. Törs man hoppas på en halvklar eftermiddag och kväll då jag kan vara ute utan att bli våt? I prognoserna ser det ut så.
(#65 Jag vill också se fjällräv! 😮)
#66 Här några mil söderut skiner solen och har faktiskt gjort så en bra stund.
Nu skiner solen här också, och jag ser ganska mycket blå himmel. Det finns nog hopp om en kväll ute i markerna!
Har fått flera regnvarningar; både att regnet ska börja och regnet ska sluta, men jag har däremot inte sett något regn. Solen har tittat fram mellan molnen några enstaka gånger, men inte så ofta. Temperaturen håller sig runt 16-17 grader.
Sexton grader, mestadels regn, men- kors i taket: för tillfället vindstilla. 😏
#70: Samma här, men chans till sol i eftermiddag.
Nu är solen tillbaka.
#70 Det är nästan vindstilla här också! 😮 Lätt regn har fallit under större delen av dagen och just nu är det 18 grader.
Nu blåser det igen, om än ganska måttligt. Det är 12 grader, för tillfället uppehåll men mulet och vått på marken.
Solen tittar fram ibland, men det finns risk för skurar, 16-17 grader.
Blygsamma tretton grader, mulet, ganska svag vind,
Nu ser det ut att vara klarblå himmel och att döma av träden utanför fönsterna så blåser det nästan inte alls. Temperaturen på termometern som hänger i solen visar 24 grader - och det gör termometern på andra sidan huset också. Den är inte alls tillräknelig, så jag börjar undra om det är något nedanför som påverkar. Har hissat upp givaren så att den hänger precis utanför fönsterblecket, så får jag se om det gör någon skillnad.
Idag bjuder det på lite sol och moln 23 grader i skrivande stund men där var solen för några timmar sedan så det kan nog tänkas att det inte visar helt korrekt att lite värme ligger på.
Måste säga jag känner mig tacksam till allt regn ok nu är jag den som älskar oväder men ser vi på läget i Europa så får vi vara glada att vi inte har det så och Akropolis hade stängt igen läste jag pga hettan.
Nåt 2018 hoppas jag vi slipper repris på då höll vi på att förlora fars föräldrar gård i Färila samt fäbodvallen uppe i skogen men en brandgata räddade hans barndomshem och vallen är så gammal så den satsade dom stort på sen användes den av helikoptrar och personal som kämpade mot bränderna så vi hade tur det finns kvar.
Solen skiner fortfarande och det är rätt varmt. Det fläktar lite, men ingen direkt blåst. Molnen verkar vara på ingång, så det återstår att se om SMHI:s prognos om skurar i kväll stämmer.
Här har det varit mulet hela dagen, men inte kommit mycket regn. Det ser ut att klarna lite från väster, och från och med i morgon ska det bli sol i flera dagar. Det är 18 grader och vinden är svag till måttlig.
Solen är på väg att gå upp på en klarblå himmel och det är så gott som vindstilla. Men bara nio grader!
Det ser ut att bli en solig dag så temperaturen lär stiga. I natt har det varit 12 grader enligt termometern på solsidan. Den på baksidan visade 19,6 grader, så det blev inte bättre när jag hissade upp givaren.
12 grader och sol klar himmel så idag får vi nog varmt 🌞
Sexton grader, solsken (tack, någon!) och svag vind (ännu mera tack!).
Solen gick i moln ett tag men kom tillbaka igen. Nu är det moln med glipor av blått. Enligt prognosen kan det komma regn i eftermiddag.
- Redigerat 2025-07-09 09:00 av Carmarino
"Polskt oväder" kan ställa till det i Östersjölandskapen i helgen.
För min del är det inte längre aktuellt att bada utomhus, men för den som tänker löga sig i böljan den blå finns aktuella badtemperaturer för en mängd badplatser här.
Väderläget för tillfället: 22 grader, solsken och svag vind. Det är jag nöjd med!
- Redigerat 2025-07-09 14:55 av Fornöga
#87: Ungefär samma här, förutom att det ser ut att blåsa rätt mycket. Trädens grenar rör sig åtminstone en hel del.
Här är det halvklart, vinden tar i igen och termometern visar 21 grader.
Många gläds säkert över att solen visar sig (jag bland annat), samtidigt som SMHI säger att det behövs regn, mycket regn, för att grundvattennivåerna skall uppnå tillräcklig nivå i stora delar av landet.
Solsken, 16 grader, några sekundmeters vind. Kan komma några lokala skurar i området under eftermiddagen enligt SMHI. Temperaturen under dagen blir väl ungefär som igår- något över tjugo grader.
Vi hade 17 grader imorse och solen tittar fram mellan molnen ibland. Inte så blåsigt ser det ut som. Under förmiddagen väntas mer sol, men i eftermiddag blir det skurar.
#92: Dagens prognos enligt lokaltidningen, då tydligen inget regn idag:
Under förmiddagen blir det halvklart till mest klart och temperaturen stiger från 17 till omkring 20 grader. Det är uppehåll hela dagen och ingen nederbörd väntas. Vinden är måttlig och kommer från nordväst, och håller sig ungefär på samma nivå både under för- och eftermiddag. Framåt kvällen klarnar det upp helt och temperaturen sjunker sakta till runt 17 grader.
- Redigerat 2025-07-10 08:33 av Carmarino
Just nu brassar det på med 27 grader 🌞
Läste om Polen men har inget sett hur det går för dom hur pass illa det blir men det dyker väl upp snart i nyheterna man kan hoppas att det inte blir så illa som dom väntar sig.
#94 Det senaste jag hörde i morse om ovädret Gabriel var att det så långt inte varit så intensivt som befarat, och att det avtar ytterligare när det kommer upp över Östersjön.
#95: 10-20 mm regn låter bra, trots att jag ska ge mig ut lördag eftermiddag. Ska dock inte vara utomhus så länge så det går nog bra.
Här skiner solen och det blåser en del. Har ingen tillförlitlig termometer, men gissar på 20-22 grader. Den termometer jag köpte för att ha på "skuggsidan" visar så uppåt väggarna fel. Tog in temperaturgivaren för utetemperaturen och lade den bredvid termometern. I natt visade den då att det var 22 grader inne och 30 grader ute. Nu är det lite varmare både ute och inne - trots att givarna befinner sig bredvid varandra. 😱
- Redigerat 2025-07-10 15:32 av Carmarino
#95: Där ser man det här har jag helt missat så det här känns väldigt bra att Gabriel avtar så det är bara att hoppas på att det går väl för både Polen och oss i Sverige 😎
Nu har jag vandrat 12 km och är vid Helags fjällstation. Vädret kunde inte vara bättre.
Värmebölja ser ut att drabba framförallt norra delarna av landet i helgen, vi får återkomma om det i nästa tråd.
⬅