Aktuellt iFokus

Aktuellt

Etikett: nyheter
Läst 64 ggr
Carmarino
1

Efter Swish kommer Vipps

Norska motsvarigheten till Swish kommer nu till Sverige.
Det innebär att man kan skicka pengar på ett liknande sätt som med Swish till personer i Danmark, Finland och Norge.

För att skicka pengar med Vipps behöver man vara över 15 år gammal och ha ett betal- eller kreditkort. Både den som skickar och tar emot pengar måste ha antingen Vipps- eller MobilePay-appen nedladdad, det går inte att skicka pengar till andra betallösningar.

Att skicka pengar fungerar oavsett bank, men för att ta emot pengar behöver den svenska banken stödja tjänsten.

https://www.expressen.se/ekonomi/nu-finns-norska-swish-i-sverige/

Du kan skicka pengar från en stor mängd betalkort, även till exempel Eurocard, SEB Kort och Entercard. För att kunna ta emot pengar behöver kortet än så länge komma från någon av bankerna Danske Bank, ICA Banken, Lunar, Nordea, Resurs Bank, Revolut SE, SEB Bank eller Ålandsbanken. Vipps arbetar enligt egen uppgift på att det ska fungera med fler banker inom kort.

https://www.mobil.se/forsta-intryck/vipps-nu-finns-norska-swish-i-sverige-vi-har-testat/1585099

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Norska motsvarigheten till Swish kommer nu till Sverige. Det innebär att man kan skicka pengar på ett liknande sätt som med Swish till personer i Danmark, Finland och Norge.
  • Redigerat 2024-09-24 13:54 av Carmarino
Lona
1

Så bra! Jag har en (svensk) kompis i Norge utan svenskt konto, det är alltid strul om man ska betala varandra. Bara att skaffa Vipps i ett vips! 😃

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Carmarino
0

#1: Kolla bara så att din bank är med bland dem som fungerar med Vipps. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lona
1

#2: Japp, den stod med i artikeln ovan. 👍🙂

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com