Sommaren 2024 #4
Ännu en tråd är fylld i skildringen av den svenska sommaren 2024, och vi fortsätter framåt, in i högsommaren.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
Molnen drar sig mer och mer tillbaka, solen får mer "makt" och tempen stiger. Det verkar bli en väldigt varm dag även idag.
Enligt DMI ska det fortsätta vara omväxlande sol och moln hela dagen idag, och runt 20 grader varmt. Tidigt imorgon bitti kommer regnet, och för söndagen ser det ut att bli heldagsregn. Tur att jag inte har planerat några utomhusaktiviteter då. 😊🌞🌧
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Fler lokala skyfall på ingång, med tillhörande risk för översvämningar.
#3: Läste på hd.se om översvämningarna igår. Där var både bilder och filmer, och det var dramatiskt värre. Vår lilla översvämning i tvättstugan var bara en liten rännil jämfört med vad det var på övriga ställen i stan.
Hela gatan utanför Helsingborgs Dagblads personalingång var förvandlad till en sjö. Även gatorna runtomkring låg under vatten. På andra ställen trycktes vattnet upp genom avloppsbrunnarna så det såg ut som fontäner lite här och där. En och en halv gång på köpcentrumet Väla fick stängas av för det var översvämning där. Cirka 20 affärer var drabbade.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2024-06-29 15:17 av Carmarino
#4 Ja, det kan bli väldeliga följder av de där våldsamma sommarskyfallen! För några år sedan såg jag att det hade varit ett sådant i Köpenhamn, och jag kollade in på en webkamera där. Först kunde jag inte tolka vad jag såg, innan jag fattade att det var taken på bilar som flöt omkring på en parkering. Och det var inte unikt, det har ju hänt värre saker i regnfronterna.
#3 Uppdatering. Ser enligt prognoserna ut som vi här i NV Götaland slipper regnkaoset.
- Redigerat 2024-06-29 15:48 av Fornöga
#5: Tur de skrev Skåne. Annars vet man aldrig vad de menar med södra Sverige.
Fick en gul varning för imorgon från SMHI och där är hela Skåne med. Varningen gäller upp till lite norr om Varberg och sedan österut upp till Mariestad och österut mot norr om Västervik. Dock verkar större delen av Blekinge och kusten upp till Oskarshamn samt Öland vara undantagna. Det stämmer ju inte med områdena i länken.
- Redigerat 2024-06-29 16:15 av Carmarino
#7 Aj då! Får hämta stövlarna i källaren…🏊♂️
(Fast jag tror att de markerat norra Hallandsgränsen helt enkelt - den går vid vår kommungräns.)
- Redigerat 2024-06-29 18:21 av Fornöga
#8: Kanske det, men gränsen har i alla fall flyttat lite uppåt sedan förra varningen.
Som det ser ut nu slipper vi åtminstone den orange varningen, som gäller mellan 11.00 och 17. 00 imorgon.
- Redigerat 2024-06-29 18:31 av Carmarino
Verkar vara det ovädret som befinner sig i norra Frankrike nu och beräknas nå Dortmund ikväll, där man tornadovarnar inför kvällens EM-fotboll.
Det var klart väder för en stund sedan och månskäran syntes. Nu verkar molnen dra ihop sig, men regnet ska tydligen inte börja förrän runt niotiden. Temperaturen ligger på ca 14 grader.
#11 Verkar som om tidsangivelsen stämmer, mycket åska utanför södra Skåne som verkar vara på väg mot nordost, medan en gren av samma oväder drar öster ut, mot Blekinge och Öland. Just nu verkar oväderssystemet ha en mer ostlig bana än vad som förespåtts, men det kanske ändrar sig under förmiddagen.
.
Här är tråkigt väder just nu, övervägande mulet, 14 grader och några sekundmeters vind.
Snart är det juli, och det här anges som "normalt väder" för månaden.
- Redigerat 2024-06-30 09:19 av Fornöga
#12: Enligt SMHI är det nu orange varning även för Helsingborg och Landskrona. Däremot slutar den vid Halmstad, så västkusten verkar inte bli så drabbad längre. Det har regnat sedan runt åtta (tror jag) men än så länge är det inga skyfall. Termometern visar 14 grader och vinden varierar mellan 4-9 m/s beroende vilken väderapp jag tittar på.
Regnar ordentligt nu. Inga skyfall än så länge men vi får väl se…
Här är det bara lugnt. Någon regnskur förvisso, men utan all väderdramatik.
Åskvädret tycks ha dragit ut över Östersjön och lagt ner verksamheten, med undantag av någon eftersläntrande blixt över Gotland.
#13 #4 Värst- igen…🤦♂️
- Redigerat 2024-06-30 15:09 av Fornöga
#16: Fast filmen är från Kisa i Östergötland. Tydligen har det varit värst i Ängelholm den här gången. Har inte märkt att det har varit några skyfall idag, men det har regnat rätt många timmar. Vet inte när det slutade med tror det kan ha varit runt tvåtiden. Nu är både den orangea och den gula varningen borttagen på SMHI, så det värsta verkar vara över.
#17 Jaha. Jag gick bara på textraden "I södra Sverige har nederbörden varit kraftig. Helsingborg låg vid 15-tiden i topp med 31,9 mm nederbörd." Kan ha varit lokalt.
#18: Ja, jag såg också att det hade varit ca 30 mm, men det är ju rätt mycket mindre än de 60-90 mm som "utlovades". Här är det rätt mycket gräsmattor och träd runtomkring, så eftersom det inte störtregnade så tror jag det mesta hann rinna ner i marken. Kan behövas efter den långa torkan tidigare.
#19 Ja, det blev inte så illa som det förutspåddes, och riktningen var inte heller riktigt som man trodde. Fast det hade varit värre om man varnat i underkant.
#20: Ja, det håller jag med om. Bättre att ta i lite, än att helt plötslig befinna sig i en översvämning.
Relativ solig men ganska sval inledning på juli i Göteborg: växlande molnighet, 16 grader, 6 m/sek kl. 09.00.
Soligt här också, men molnen börjar dyka upp. Tror det var ca 17 grader tidigare, men det kan ha varit lägre.
#12 "Klassiskt svenskt sommarväder" inleder juli enligt SMHI.
#24 Kallt, blåsigt…grå tunga moln hänger lågt. Usch.
15 grader och mulet. Perfekt dag för mig. I eftermiddag ska jag besöka en kusin som jag inte träffat på väldigt många år. Det ser jag fram emot.
Göteborgsvädret kl. 09: 16 gradet, mulet, 4 m/sek. Ser ut att följa en radda av regnvädersdagar, så det är nog lika bra att helghandla idag.
#27: Ungefär samma här. Klarade av veckohandlingen i måndags, så jag kan hålla mig inomhus resten av veckan om det skulle behövas - och det verkar det göra. Omväxlande moln och regn är visst prognosen till och med helgen.
Det finns de som uppskattar den nordiska sommaren med elva grader och regnväder i juli…😏
(Göteborgsområdet just nu 14 grader, regn från och till och 6 m/sek.)
- Redigerat 2024-07-04 11:26 av Fornöga
#29: Den uppskattar jag också. Här är det 16 grader, mulet och regnet hänger i luften. Blåser gör det också. Har funderat på om det är dags att stänga balkongdörren nu. 😁
#30 Kolla om det är okej för katten…😉
#31: Hon gick precis in, så jag stängde dörren. 😊
Dessutom verkar det vara dags att tända lampan i arbetsrummet. Det börjar bli svårt att se tangentbordet. 😁
Deprimerande väder 😖
#30: Nu hänger inte regnet i luften längre - det öser ner. 🌧😁
Vidrigt kallt!
#34: Tycker det är rätt skönt faktiskt.
#34 Jo, jag har förstått det. Själv lider jag och tycker att det är hemskt.
Höstväder får vi ändå, det vet vi. Så meningslöst väder.
- Redigerat 2024-07-04 12:27 av [Hayabusa-0001]
18-22 grader inomhus på vintern och utomhus på sommaren är mina idealtemperaturer. Hade det här vädret varit före pandemin när jag var mer fysiskt aktiv hade jag avskytt det, nu rycker jag mest på axlarna åt det- det är lika bra att anpassa sig. Men jag förstår semesterfirare och föräldrar som hoppa(t)s på bättre semesterväder.
- Redigerat 2024-07-04 13:19 av Fornöga
#38 Nä, man kan ju inte påverka vädret. Det är som det är.
Även om jag är fullt medveten om hur sommaren i Sverige är, så är det en förväntan om hur det kan vara som ändå gryr i mig.
Höstväder under sommaren när vi ändå kommer att få höstväder, det känns så bortkastat och meningslöst.
Jag avskyr det verkligen.
#39 Det är nog lite för tidigt att kasta in handduken redan om du vill ha mer somrigt väder, vi är ju bara i början på juli ännu. Tyckte mig se något om att det skall vara en förändring på gång i mitten på nästa vecka, så håll ut!
Solsken och störtskur här- samtidigt…🤦♂️
#41: Fin regnbåge också kanske?
#42 Det kan nog ha hört till bilden, men jag hade bara utsikt åt ett håll.
Vädret må vara som det är, "come rain or shine", men lantbrukarna verkar rätt nöjda i år.
Apropå "shine" så skiner solen från en oväntat molnfattig himmel här nu efter en natt med mycket skurar. Värmen är rätt skral ännu och det blåser 7 m/sek.
#45: Solen skiner här också, trots att SMHI sagt att det ska regna. Men regnet kommer väl så småningom gissar jag.
Igår morse slog regnet som spön i backen, men det var väl inte direkt skyfall.
Idag är det mulet och 15 grader just nu.
#48: Än så länge inget åskväder i sikte här och det har inte regnat de senaste timmarna. Däremot blåser det en del.
¤49 Verkar som om ovädret har en bana över Halland, såg en direktsändning på TV från Halmstad förut och där var det ett intensivt åskväder.
- Redigerat 2024-07-06 19:49 av Fornöga
Det är på väg här nu. De mörka molnen börjar ta över. Dock förflyttar de sig snabbt och molnen på bilden hade drivit förbi efter bara några minuter. Så det blåser tydligen en hel del på den höjden.
Nyss kom det en blixt och åtföljande muller. Hann räkna till fyra drygt. Precis nu kom det ytterligare blixt och muller, men nu hann jag räkna till 14.
- Redigerat 2024-07-06 20:39 av Carmarino
Verkar som om de sista resterna av åskan är på väg att lämna fastlandet uppåt östra Svealand nu. Här i Göteborg märkte vi inte av den alls, men regnat har det gjort. Återstår att se hur det blir med blåsten i morgon. 🤔
- Redigerat 2024-07-06 23:53 av Fornöga
#52: Åskan blev inte långvarig här; kanske en kvart bara. Nu har regnet torkat upp och det är blå himmel. Får se hur länge det varar. SMHI har ju varnat för regn även idag.
- Redigerat 2024-07-07 11:08 av Fornöga
#54: Fortfarande inget regn här. Ska tydligen komma senare i eftermiddag. Det har kommit fram en hel del moln, men solen tittar fram emellanåt. Vet inte hur mycket det blåser, men löven och grenarna på träden rör sig rätt mycket.
I förra tråden tog vi upp värmen i Grekland. Tidigare idag fick jag veta att en tidigare kollega (pensionär sedan flera år), som brukar semestra i Grekland varje år, har avlidit där nere. Vet inte om det berodde på värmen, men det är nog inte helt otroligt. 😥
#56 Ja, det är ju dessvärre inte ovanligt att så sker- "den extrema värmen tar livet av tusentals människor, i synnerhet de som redan är sårbara", kan man läsa här. 😞
- Redigerat 2024-07-07 12:52 av Fornöga
Nu först kom regnet. Enligt prognosen skulle det ha kommit för ett par timmar sedan. Det stannade väl någonstans på vägen och fikade. 😁
Här skiner solen sedan några timmar, och vi verkar ha kommit undan den här turbulenta helgen rätt lindrigt i mina trakter. Nu ser det ut som om vädret stabiliserar sig i veckan som kommer- temperaturer runt 20 grader har man inte varit bortskämd med den senaste tiden. Men först väntar en regnig måndag- man kan ju inte få allt…😏
#59: Regnet blev inte långvarigt så solen kom tillbaka rätt snabbt. Nu är det runt 16 grader och det verkar inte blåsa lika mycket längre.
Göteborg kl. 09.00: 15 grader, regn och 3 m/sek. Men hoppet är ju det sista som över ger människan. 😏
Blev förvånad när jag såg att det hade regnat imorse, för jag hade inte märkt något. Det blev inte så långvarigt som väl var, så när jag skulle iväg och handla var det uppehållsväder. Solen tittar fram ibland, men mestadels är det mulet och ca 17 grader.
Solen glimmar blank och trind, det är 16 grader och blåser en vind på 4 m/sek (kl. 09.00). Skönt med en dag utan väderdramatik! 😎
- Redigerat 2024-07-09 09:13 av Fornöga
#63 Men i morgon är en annan dag…😞
- Redigerat 2024-07-09 12:47 av Fornöga
Här har det varit solsken hela förmiddagen, men nu har molnen börjat driva in. Det verkar dock inte som om det blåser särskilt mycket. Eftersom min termometer inte är att lita på så vet jag inte hur varmt det är, men väderapparna säger 19-22 grader.
Ska iväg på ett ärende imorgon förmiddag, så jag får försöka hinna hem innan tolv, för det är tydligen då skyfallen börjar.
19 grader och sol här.
Ett mindre åskväder med tillhörande störtskur har nyss dragit förbi, men mer säges vara på väg.
Vädret i Göteborg kl. 10.00: 19 grader, regn och 6 m/sek.
SMHI utökar sin skyfallsvarning för södra Sverige.
- Redigerat 2024-07-10 12:16 av Fornöga
För en stund sedan började det åska, och nu har regnet också kommit. Det regnar en hel del, men än så länge inte direkt skyfall.
Var ute ett ärende i förmiddags och då var det soldis och väldigt varmt. Tror det var uppemot 25 grader åtminstone. Nu verkar temperaturen ha sjunkit en del tack vare regnet. Det är så mörkt att jag nog snart måste tända lampan i arbetsrummet för att kunna se tangentbordet. 😊
#69 Ser ut som om det är en smal men avlång och rätt intensiv åskfront på väg mot västra Skåne från norra Tyskland.
#70: Enligt DMI:s åskkarta har det mesta passerat redan. Det hörs något enstaka muller långt borta nu, men det har slutat regna.
Kollade termometern för ett tag sedan och då visade den ca 20 grader. Det är fortfarande rätt varmt ute, men i min lägenhet är det svalt och skönt. 😊
#69: Det har ljusnat nu, så jag behövde aldrig tända lampan. 👍
- Redigerat 2024-07-10 14:02 av Carmarino
Ovädret tog en "inlandsbana" förbi oss kustnära. Känns på ett sätt snopet, eftersom jag gillar åskväder, men samtidigt skönt att slippa skyfallen som hör till.
Ja, det verkar så. "Skyfallet" drog över på en kvart ungefär. Fast det ska tydligen komma mer regn i kväll, så det återstår att se hur mycket det blir då.
Ännu en väderleksmässigt mellandag, kl. 16.00 var här 21 grader, växlande molnighet och 4 meter/sek. Tog en promenad på förmiddagen och då kom det några lätta regnstänk, men mer än så blev det inte.
Nu verkar södra och sydöstra delarna av landet ha en ny omgång störtskurar att vänta under inledningen av helgen. 🙄
Fick gul varning från SMHI om lördag - hela dagen. Just då ska jag iväg på ett event. Som tur är så ska vi vara inomhus, men det är en del utomhusaktiviteter också. Synd. Det fortsätter på söndagen, men det verkar regnet också göra tyvärr.
#74: Det har regnat en del här idag, men inte så mycket att jag har märkt det - mer än på att jag sett att det är vått på marken.
En sommardag som jag vill ha den: 22 grader, soligt och 4 m/sek i vind kl. 16.00. Ändå: pust och stön! Jag gick nämligen ut på min gamla fyrakilometersslinga direkt på maten, och det tog emot skall jag säga…😰
Före pandemin hade jag ganska bra kondition utan att skryta (OK, lite då), men de tre-fyra senaste åren har jag i princip bara degat. Ett läkarbesök fick mig att inse att det duger inte, så den här veckan har jag gått min korta slinga tre gånger, plus att jag lade om kosten för 14 dagar sedan. Känner att kilona rasat- jag väger mig aldrig när jag försöker gå ner i vikt. Vågen är bantarens värsta fiende enligt min åsikt: går man inte ner på några dagar är det lätt att ge upp istället för att acceptera att det finns platåer att ta sig förbi.
Så, det var inget av vikt- bara lite om en bantares vedermödor. 😉
- Redigerat 2024-07-12 16:42 av Fornöga
#77: Bra jobbat. 👍
#78 Och "bra jobbigt", Men tack i alla fall! 😊
#77: Det är ungefär samma väder här.
Tyvärr måste vi stå ut med Bayside festival idag och imorgon. Den äger rum drygt en kilometer härifrån och hela eftermiddagen har det hörts ett dovt dunkande från och till.
Visserligen började den inte förrän för drygt en timme sedan, men jag gissar att de haft ljudcheck och liknande sedan lunch ungefär. Den håller på till klockan ett i natt, så det blir en plågsam kväll.
Nu är helikoptern också uppe, plus att det är gräsklippning på gång, så det är ett ständigt oljud. 😖
"Faller regn, kommer sol" verkar vara dagens motto.
Klockan 10 var väderläget här plus 21 grader, övervägande mulet men regnfritt och 3 m/sek.
#80 Full förståelse för frustrationen- jag vet hur enerverande det kan vara med musik på närhåll som man inte bett om. 🤦♂️
#81: Vi har gott om oombedd musik här annars också, eftersom vi har en granne som tvärvägrar att inse att hon inte bor ensam i huset. Hon har dock bättrat sig en aning, förmodligen för att vi är några stycken som skickat omfattande klagomål till hyresvärden.
Nu är Bayside igång igen med de dova basljuden, vilka är de jag tycker är värst. De går genom märg och ben och det enda man hör är ett evinnerligt dunkande. Faktum är att de lugnade ner sig igår kväll, så då märktes inget. Hoppas det blir samma ikväll också.
För övrigt har det regnat större delen av dagen. Har varit iväg på en aktivitet under dagen, men jag befann mig inomhus hela tiden så det var bara på vägen till och från bilen jag råkade ut för regnet. Det var dock inte de utlovade skyfallen, men det regnade rätt mycket ändå.
#82 Jag har Nazareth och andra hårdrockare på närhåll ikväll, men just nu är det lugnt här, kan delvis bero på att det regnar ihållande.
Är i alla fall förskonad från bullrande grannar. Just nu verkar alla vara på semester, men det är lugnt annars också, trots att det bor ett par familjer med småbarn i uppgången.
#83: Har ett par med ett barn i lägenheten under min. Barnet var rätt nyfött när de flyttade in för 3-4 år sedan. Ändå har jag inte hört ett knyst från dem under alla åren de har bott här. Började undra om barnet inte kunde prata, men det kan hon visst det. 😊
Här är det mulet och väldigt bläsigt idag. men har inte hört något om att vi skall få åskoväder, inte här uppe i varje fall. Tempen ligger stadigt på 19-21 grader.
Ser att SMHI vill ha hjälp av "privatspanare" för de lokala prognoserna. Kan nog behövas, känns som att Klart och Yr har tillförlitligare prognoser, åtminstone i mitt område.
Vädret här klockan elva: grått och åter grått, men äntligen uppehåll efter ihållande regnande från igår eftermiddag och över natten. 17 grader 6 m/sek.
Nu kom regnet, och det slår som spön i backen 🙈
När jag skulle iväg i förmiddags, strax efter tio, så var det uppehåll, men strax efter började det ösregna. Tack och lov slutade det efter ett tag och sedan var det uppehåll resten av dagen. Solen tittade också fram på eftermiddagen. Till skillnad från igår, då det regnade hela dagen.
Min vädervecka inleds med ihållande regn, 15 grader och 5 m/sek, och inte förrän på torsdag ser det ut att bli ett dygn helt utan regn här, enligt SMHI.
Miserabelt väder.
Enligt morgonens väderrapport från SMHI på lokalradion skulle det regna i nordvästra Skåne, men när jag var och handlade var det uppehållsväder. Såg dock att det hade regnat tidigare under morgonen. Just nu verkar det blåsa upp, så kanske är det regn-/åskväder på gång. Nåja, jag ska inte ge mig ut något mer idag, så för min del spelar det ingen roll. 😊
Idag gäller det att rusa ut mellan skurarna, eller snarare att passa på när det är uppehåll i det ständiga regnandet. Jag var på vippen att hinna fram till affären innan det tog i igen, medan det därefter var uppehåll länge nog för att jag skulle ta mig hem utan att bli helt genomdränkt. 😏
Det har inte kommit mer regn, vad jag kan se på marken åtminstone, men det blåser fortfarande. Dock inte lika mycket som tidigare.
Juni regnade bort – juli på god väg att göra detsamma
Tycker du att det har varit dåligt väder i sommar? Då har du rätt. Det visar SMHI:s mätstation i Ramlösa. Och juli håller än så länge samma blöta takt som i fjol.
I fjol regnade det 25 av julis 31 dagar, långt över snittet för månaden. Blir det en repris i år?
Källa: HD 15.06.2024
- Redigerat 2024-07-15 19:18 av [Hayabusa-0001]
Och snart är det fruntimmersveckan…🤦♂️
#95: Förstår inte varför alla hänger upp sig på fruntimmersveckan, när den är så kort att man måste ta in en gubbe också för att få ihop en vecka. Det finns ca 1,5 vecka som består av enbart mansnamn, men inte kallar man den för gubbaveckan inte. 😉
Det kom lite regn här till slut, men just nu verkar det vara uppehåll. Får se hur länge det varar.
#96 Det är bara att låtsas som det regnar. 😉
Då påbörjar vi ännu ett kapitel om sommaren 2024.
- Redigerat 2024-07-15 22:21 av Fornöga
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
🛑
- Redigerat 2024-07-15 22:20 av Fornöga