Hösten 2023

Bild skapad på Stable Diffusion Web.
I morgon är det höstdagjämning så det är dags att starta årets hösttråd. Samtidigt så inleds "hösten" med temperaturer runt 20-gradersstrecket på många håll, så övergången verkar bli mjuk i år, och som vanligt går det att fortsätta att skriva i sommartråden.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2023-09-22 09:59 av Fornöga

Egen bild.
Det har hunnit bli några hösttrådar, och om någon mot förmodan vill blicka tillbaka på tidigare höstskriverier så varsågod:
- Redigerat 2023-09-22 09:29 av Fornöga
Här är det fortfarande meteorologisk sommar, men idag känns det som höst faktiskt - trots att temperaturen ligger på 17-18 grader. Det var även så varmt i natt; ja vid niotiden igår kväll var det till och med 19,5 grader varmt. Snudd på tropisk natt. 😱
Det har regnat och det blåser en hel del. Solen lyser endast med sin frånvaro och det är rätt skönt tycker jag. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Regnigt, mörkt och dystert här runt Göteborg, men det skall lätta frampå dagen, och inledningen på nästa vecka ser ut att bli sensomrig - enligt prognoserna.
#3: Ungefär samma prognos här. Fast regnigt imorgon också. På söndag ska det bli omväxlande sol och moln, men uppehåll. Hoppas det stämmer för då är det Mikaeli Marknad på Fredriksdal.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Här har snöstakarna satts upp. Vägverket är beredda på en rekordtidig vinter även i södra Sverige… ❄️
#5: Kan inte minnas när jag såg snöstakar senast. När jag var barn fanns de överallt, men nu verkar de inte användas längre. Åtminstone inte i Skåne.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
- Redigerat 2023-09-23 09:15 av Fornöga
Strålande solsken här just nu. Fast det ska tydligen komma in moln senare idag. Temperaturen ligger dock runt 18-20 grader.
Lått regn här, och det skall tydligen förbli så till i eftermiddag. Men det är skapligt milt.
Idag är det premiär för årets hummerfiskesäsong, vilket för många västkustbor är lika heligt som älgjakten är för många jägare.
Lövträdens och buskarnas färgprakt hör hösten till, men hur uppkommer den? Svar här.
- Redigerat 2023-09-26 10:03 av Fornöga
Vädret verkar vara på väg att samköra med almanackan framåt helgen, efter några dagars sensommarvärme.
- Redigerat 2023-09-26 14:24 av Fornöga
#12: Ja, oktober börjar ju på söndag, så det är väl på tiden.
"Hösten kommer snart, det går med vindens fart" 🎶
Dags att glänta på dörren till oktober månad- årets längsta månad, "en timme längre än de övriga månaderna med 31 dagar, eftersom man i oktober återgår till normaltid", påminner Wikipedia.
(Den omställningen sker natten mellan lördagen den 28 oktober och söndagen den 29 oktober, så det finns det tid att återkomma till.)
#14 Septembervädret utvärderat.
Regnet och blåsten som hemsökt bygden de senaste dagarna ser ut att ha dragit vidare, och just nu skiner solen från en molnfri himmel och vinden har stillnat. Finvädret kanske varar ända fram till i kväll, vem vet? 😏
Här är det visserligen inte regn, men det blåser rätt mycket och solen tittar bara fram sporadiskt mellan molnen.
Nu viner höstvindarna runt knuten och det hörs tydligt att det blåser. Får se hur många löv som blåst av träden när det mojnar så småningom.
En solig höstsöndag här: klar himmel, svag vind men rätt kylslaget- nio grader nu. Och löven klamrar sig kvar på träden.
#20: Ungefär samma här. Har inte kollat termometern, för den hänger mitt i solskenet och är alltså inte att lita på just nu. I morse var det 5 grader och i natt något kallare.
Första frostnatten för säsongen. Visserligen bara precis under nollan så blommorna klarade sig.
Idag är det strålande solsken.
Nu har jag gett upp dagens utevistelse. Fy så kallt och isigt i vinden. Hjälpte inte med mössa och tjock höstjacka. Det blir att hålla sig inomhus och bara titta ut på solskenet och den blå himlen.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Värmeljussäsongen är här! Fjärrvärmen går på sparlåga (snällt uttryckt), så nu blir det till att tända värmeljusen och dra en filt över sig på kvällarna. Fast det finns ju gränser för hur många ljus man kan tända. Tror jag…😮
#25 Det var mig en baddare! ☺
- Redigerat 2023-10-09 12:39 av Fornöga
#26: Ja, den är effektiv. Kan säga att det inte var helt lätt att få med den hem när jag köpt den, eftersom jag åkte buss. Den väger visserligen inte särskilt mycket, men den tar lite plats. 😁
- Redigerat 2023-10-09 14:15 av Carmarino
#27 Löste du biljett för den? 😉
#28: Har för mig att jag hade busskort då. 😁
Men jag stod upp hela vägen, så jag tog inte upp någon sittplats åtminstone. 😊

Här bjöds på pärlemorsolnedgång ikväll.
#29 Hoppas att du inte hade värmeljusen tända. 😉
#30: Värmeljus följde inte med i köpet, så dem satte jag inte i förrän jag kom hem. Hade jag haft dem i på bussen hade de dessutom trillat ur direkt. 😁
17 grader, regn och blåst här idag. Imorgon ska det bli några grader svalare, men fortfarande över 10 grader, så hösten låter vänta på sig.
Här är det höstkänningar- även här regn (hela förmiddagen) och friska vindar.
#33: Ja, vinden ska tydligen öka framåt kvällen, och det verkar som om det redan har börjat. Det fortsätter även imorgon, men då får vi troligtvis sol större delen av dagen. Hoppas det stämmer, för jag ska ner till stan då.
Fredag den 13:e- bäst att bläddra vidare i väggkalendern…😏
- Redigerat 2023-10-13 07:30 av Fornöga
#35: Har aldrig märkt någon större skillnad på den 13:e och en "vanlig" fredag. Får hoppas det fortsätter så. Ska nämligen ut och köra i eftermiddag, och då är det kulingvarning och utlovat regn.
#36 Hoppas att du tog dig hem torrskodd! Det livliga vädret väntas fortsätta under helgen enligt prognosen.
#37: Torrskodd var jag inte, men det regnade rätt måttligt och vägarna var inte fulla med vatten. Alltid något. 👍
Idag är det sagt att vi ska få mer regn och blåst, men än så länge är det uppehållsväder och solen tittar fram mellan molnen rätt ofta. Gissar att det blir ändring på de lite senare under dagen.
Byvindarna har dragit förbi och förvånansvärt mycket löv är kvar på träden (även om grönskan försvunnit). Solen gör sig åtminstone påmind ibland mellan molnen och det är förhållandevis milt. Får duga!
Det kom inget regn i fredags, men igår blev några skurar. Det blåser fortfarande, men inte fullt lika mycket som igår och i natt. Kulingvarningen kvarstår dock fram till ca 11.00 idag.
#39: Ungefär samma här. Det har börjat glesna lite bland löven, men inte så mycket som jag trodde det skulle bli. Skulle tippa på att knappt hälften fortfarande är gröna. Resten är gula.
- Redigerat 2023-10-15 13:34 av Fornöga
#41: Köpte faktiskt en liten flaska julmust för ett tag sedan. Har dock inte provsmakat den än. Annars är det inget jag normalt köper. Fick en 1,5 liters flaska i gåva av ICA för ett par år sedan. Den är inte uppdrucken än. Tänkte jag skulle använda den till att baka med istället. 😄
#42 Av betygen på den apelsinsmaksatta musten att döma gör du kanske rätt i att avstå att dricka den…😉
#43: Läser inte på webbsidor där man måste bocka ur hundratals leverantörer för att slippa deras cookies, så jag kunde inte läsa vad folk tyckte. 😊
Av recensionerna på Instagram att döma är det däremot rätt många som tycker den är god. Så jag får se vad jag själv tycker - när jag nu kommer ihåg att provsmaka den. 😁
Ser ut att bli oväder i södra delarna av landet den kommande helgen enligt prognoserna, med nytt blåsväder och rikligt med regn, kanske även snö. Det får nog bli en innehelg…
#45: Ja, innehelger kan vara riktigt trevliga. Hoppas dock det inte börjar förrän tidigast fredag kväll (även om det är kulingvarning imorgon).
Ska på AW imorgon och på fredag ska jag tvätta. Tvättstugan ligger i huset bredvid nämligen. Inte så kul om tvätten hinner bli blöt av regn när jag går mellan tvättstugan och vår port. 🌧😖
Babet härjar på håll, ännu så länge… 😏
#48: Fick precis en gul varning från SMHI för starka vindar, 20-25 m/s från fredag kväll. Den ska tydligen avta lördag förmiddag men hålla på till söndag morgon. Vet dock inte om det gäller här, för det står "delar av norra Skåne", och jag har fortfarande inte blivit klok på om nordvästra Skåne räknas till norra Skåne, eller om det bara gäller inlandet. 🤔😊
#49 Lika förvirrad när det gäller var gränsen mellan norra och södra västkusten går (kanske Skagerak/Kattegatt?) eller var sydgränsen för "norra Götaland" finns.
#50: Ja, det är inte lätt att hålla reda på gränserna. Brukar "låtsas" att norra Skåne inte gäller här, för det är nästan alltid sämre väder där. 😄
- Redigerat 2023-10-19 14:02 av Carmarino
Dags att starta vintertråden 🙈
#52: 😱
Vi har inte ens fått höst än.
#52 #53 Om en vecka så slår vi nytraditionsenligt (#15) upp portarna till vintertråden, men hösttråden lär hänga med parallellt ett tag till.
- Redigerat 2023-10-20 07:25 av Fornöga
Verkar bli Skåne som får mest känning av Babet.
- Redigerat 2023-10-20 07:26 av Fornöga
#55: Det har kommit några gula varningar om mycket hårda vindbyar. Gäller tydligen från i kväll till imorgon vid 9-tiden.
En orange varning för högt vattenstånd utfärdad, men bara för sydkusten i Skåne.
Här blåser det redan rätt mycket och det är kulingvarning. Får nog hålla hårt i tvätten när jag går till och från tvättstugan.
Blåser mycket här nu. Det värsta är att det kommer från öster, det är inte träden vana vid. Oftast västliga vindar annars. 🌲🌳
Stormovädret Babet har främst drabbat Skåne och förorsakat att vägar blivit översvämmade, träd fallit omkull och att strömavbrott uppstått på flera håll. Fast Danmark har nog blivit värre utsatt.
#58: Har hört blåsten och regnet i natt, men där jag bor är det ingen större risk för översvämningar.
Det står några rätt höga träd utanför mitt sovrum och arbetsrum, men de verkar stå stadigt. De är någorlunda skyddade eftersom det ligger hus runtomkring, så vinden får nog inte riktigt fäste i dem, som väl är.
Här är det absolut värsta över. Har varit ute och kollat omgivningarna och det ser ut att vara lugnt frånsett massor av nerblåsta grenar.
Men det blåser fortfarande så mycket att det känns bättre att hålla sig inomhus.
Lugnet efter stormen har lägrat sig, och vad som återstår är grått, grått, grått…🙄
#61: Det har redan börjat här. Fast i förmiddags hade vi lite sol faktiskt. Det är drygt 11 grader varmt också.
Idag är här så mörkt och dystert att jag har "tjuvstartat" vintertråden några dagar i förtid. Den finns här.
Här är också mörkt, med blåst och regn. Temperaturen ligger på 7-8 grader. Hörde på den lokala väderleksrapporten från SMHI att vi numera har höst även här. Sommaren sträcker sig bara längs kusten upp till Landskrona tydligen, och lite på Kullahalvön och Bjärehalvön.
Dags att paketera sommarresterna och sedan även hösten i stora delar av landet. SVT Nyheter:
"Det är över nu, och vi går mot mörkare tider. Natten till söndag ställdes klockan om till vintertid – och sommaren är meteorologiskt slut i hela Sverige.
– Hösten kommer nästan en vecka senare varje år, säger SVT:s meteorolog Nils Holmqvist."---
"Hösten sträcker sig omkring halva landet. Från norra Dalarna och Sundsvallstrakten och norrut råder vinter. Ytterligare några områden i Dalarna och Västmanland har vintertemperaturer och kommer om vädret står sig också få vinter inom kort."---
#65: Tycker faktiskt det är rätt skönt med höst. 😊
Så här var oktober 2023 väderleksmässsigt i landet.
Fina höstfärger på träden nu, även om de är ännu mer intensiva i verkligheten.
Bild 1 är tagen i fullt solljus strax innan klockan två idag. Bild 2 tog jag för en stund sedan, när solen var på väg ner och gömde sig bakom husen.
#68 Det blir till att skrapa bort löven från bordet innan elvakaffet…
#69 …och snart att skotta fram stolarna. 😊
- Redigerat 2023-11-16 11:21 av Fornöga
#70: Ja, förstår inte varför möblerna fortfarande står ute. Det har inte varit "sitta-ute-väder" på länge. 😊
Det snöar fortfarande, men eftersom det är 1-2 plusgrader så blir det förmodligen mest slask av det. Såg att något av barnen i omgivningen har varit ute och gjort en rätt stor snögubbe. Det gick nog rätt snabbt med tanke på att snön är väldigt kram just nu. ⛄