Hösten 2022
För exakt fyra månader sedan öppnade vi sommartråden 2022, och idag när det är höstdagjämning känns det naturligt att öppna hösten på vid gavel, trots att det fortfarande faktiskt råder meteorologisk sommar i delar av landet.
Re:tired.
- Redigerat 2022-09-23, 07:59 av Fornöga
Även om den förvisso inträdde obemärkt så skedde övergången till höst kl. 03.03 i natt.
- Redigerat 2022-09-23, 07:26 av Fornöga
Enligt SVT:s meteorolog råder nu "total balans i världen"- tyvärr avser det dock enbart förhållandet mellan dag och natt... 😏

#3 Samma här- det råder fortfarande meteorologisk sommar i delar av landet, som det konstaterades i TS. Och sommartråden är ju fortfarande öppen. 😉
- Redigerat 2022-09-23, 08:10 av Fornöga

#4: Fast det känns mer som höst för det mesta. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#5 "Därute doftar det av sommarns alla dofter- där är det sommar, men härinne är det höst", som Olle Adolphson uttryckte det. Fast sommardofterna har vid det här laget nog i ärlighetens namn övergått i lite mer fadd lukt. 🙄😏
Men det går ju att andas in äppeldoften, om inte annat:
"Där mognar äpplena än
Bortom en vid ocean
Där står min astrakan"
- Redigerat 2022-09-23, 08:24 av Fornöga
Här har hösten gjort sitt insteg som också syns på kartan.
Har dock inte knäppt några kort än , men det kommer det med 😁
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
En blek höstsol behagade visa sig här på sena eftermiddagen.
#8: Härlig bild 🥰
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#9 Tack! 😊
Idag sänder jag en tanke till min favoritmeteorolog Lisa Frost.
Lussekatter, julmust och skumtomtar finns nu i en del livsmedelsbutiker, och alla äro glada på julaftonskväll. Men när kommer semlorna?

#12: Ja, det blir tidigare och tidigare för varje år. Även om jag gillar julen så vill jag hålla på traditionerna. Hör alltså inte till dem som vill att affärerna ska börja med julpyntet i augusti. Tycker början/mitten av november är tillräckligt.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#12: Gubben hittade Julmust på Willys, han jublade. Nu har han börjat kolla intensivt efter Vörtlimpa med russin 😏
Själv tycker jag det är alldeles för tidligt. Vi har inte ens gått in i Oktober än. 🥴
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#14: Du får säga till honom att hålla koll efter den nya varianten - TrocaMust. 😄
#15: Han har provat den, och det var nåt av det värsta han hade druckit någonsin 🤣
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#15 #16 Den bara måste jag smaka! 😁

#16: Då kanske jag också ska testa den - fast det får i så fall bli en liten burk. 😄

#17: Ser fram emot recensionen sedan. 😁
Jag dricker inte must alls. Så jag tänker INTE prova den 😜🤣
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#20: Dricker julmust på julafton, men annars är det skralt med det. Har en stor flaska julmust stående, som jag fick som gåva av ICA Maxi för två (eller var det tre) år sedan. Har bara tagit lite av den, för jag vill minnas att jag använde det som degvätska när jag bakade, eller möjligen som vätska till ströbrödet i köttbullar. Kanske jag skulle börja dricka av den nu. Den lär ju vara precis så avslagen som jag vill ha den. 😁

#23: Vaknar fortfarande vid samma tid som jag brukar, vilket oftast är någon gång mellan halv sex och sex. Ingen skillnad om det är sommar eller vinter. 🙂
#24 Jag är också en morgonmänniska. Fast nu är det så kallt i sängkammaren att man drar sig för att stiga upp- det blir väl till att vänja sig, för det kan nog bli ännu kyligare längre fram….🥶

#25: Brukar också frysa när jag går upp, men det tar bara några minuter så blir jag varm - som väl är, för katten vill gå ut på balkongen då. 😊
#26 Blir kanske till att skaffa katt, så att man kommer upp…😁

#27: 😺
Det har varit rejält blåsigt här något dygn, men ännu verkar löven på träden "bita sig fast" rätt bra.

Enligt SMHI skulle det bli mulet, blåsigt och eventuellt regn här idag. Det enda som stämde var blåsten. Även här hänger löven kvar på träden.
Här har regn, rusk och riktigt höstväder dominerat ett par dagar. Vi får väl se om vi kanske får lite mer fint höstväder eller om det går direkt över på vinter 😎
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Här har vi sommar.😎
- Redigerat 2022-10-10, 11:53 av Fornöga

#32: Sommar här också. Idag skulle man nästan kunna tro det också, om det inte hade varit för den rätt svala vinden och alla vissna löv som virvlar omkring i luften. 🙂
#12 ff Tjuvstart på julen i oktober är självbedrägeri, tycker Karin Pihl i GP.
https://www.gp.se/ledare/julpynt-i-oktober-inget-annat-%C3%A4n-sj%C3%A4lvbedr%C3%A4geri-1.82922642

#34: Även om julen är min favorithögtid så håller jag med Karin Pihl. Tycker det är för tidigt med julpynt och annat julrelaterat så här tidigt. Vissa affärer började i september - några till och med i slutet av augusti.
För min del väntar jag till första advent med att ta fram lite pynt. Resten kommer upp strax innan julafton. Men så har jag också kvar pyntet till tjugondedag Knut.
#34: Tycker bara det blir jobbigt. Jag älskar julen, men jag tycker det blir tjatigt och tråkigt att det börjas redan i September/Oktober med julpyntning och julmusik.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#36: Håller helt med dig.
Katterjåkk i nordligaste Lapplandsfjällen blev först i landet att rapportera säsongens första snöfall.

Här står en ensam liten vitsippa och blommar så vackert mitt i oktober. Första gången som jag har sett det så här års. 🙂
Underbar höstdag här i Göteborgstrakten idag. Nästan så att man glömt så fin hösten faktiskt kan vara…😎
- Redigerat 2022-10-15, 15:53 av Fornöga
#40 Höståska, regnstormbyar och däremellan solsken- idag är det variation på vädermenyn här.😮
- Redigerat 2022-10-16, 14:52 av Fornöga

Nu är det "sommar med hösttemperaturer" här, enligt SMHI/GP. Det var en ny variant för mig.
- Redigerat 2022-10-21, 14:02 av Fornöga

#45: Det betyder tiden innan det blir konstaterat höst, d.v.s. det är fortfarande meteorologisk sommar tills det gått fem dygn med hösttemperaturer. 🙂
Här gick vi tydligen över till hösttemperatur den 19 oktober, så fortsätter kylan två dygn till är sommaren slut. Inga sommartemperaturer någonstans i Sverige sedan den 18 oktober. Den dagen blev det även vinter i ett litet område långt upp i norra Sverige.
- Redigerat 2022-10-21, 16:45 av Carmarino
IDAG ÄR DET CAPS LOCK-DAGEN. GRATTIS!

#47: Vissa firar den varje dag. 😁

#46: Igår gick vi tillbaka till sommartemperaturer här i syd, så hösten får vänta ett tag till. 🙂
Här ligger rimfrosten på backen när man går ut med hundarna på morgonen. Vi skall lägga om till vinterdäck nu i veckan.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Det har varit 12-13 grader här i natt, så hösten lär inte komma förrän tidigast i slutet av nästa vecka.
#52: Fuskigt 😒
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#53: Å andra sidan är det ofta dimmigt och råkallt, plus att det regnar en del. (Vilket i och för sig är bra, för det behövs regn.)
#54: jag tycker dimman är vacker, trots att den är råkall och lite skrämmande 😊 vad som helst kan ju gömma sig i den 😊
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#55: Det beror ju lite på hur den ser ut. Lite dimslöjor i dalarna är vackert att titta på, men ett kompakt, jämngrått och fuktigt molnlager ända nere vid marken, där man inte ser mer än ett par meter framför sig är inte så trevligt. 😊
#56: Tjock mjölkvit eller stålgrå dimma tycker jag är riktigt obehagligt. Kan nog kanske bero på att jag är fruktansvärt mörkrädd sedan jag blev skrämd som 10 åring 😊
Lätta dimslöjor " som dansar" tycker jag är vackert och ganska romantiskt 🙂
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#57: Ja dimslöjor är fint, men det är sällan vi har det här. Det är mest den mjölkvita varianten - och oftast rätt kompakt. 😊
#58: Här ser vi ganska ofta de lätta dimmslöjorna som "dansar" över ängar och skogar 🙂
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#59: Då förstår jag att du gillar dimma. 🙂
På söndag är det dags att ställa om till vintertid igen, och den 1 november brukar vi öppna vår vinterdagbok, oavsett väder och kvardröjande höstkänslor.
Skall man sammanfatta den här hösten så upplever åtminstone jag att den vädermässigt på mitt håll varit rätt mild och ganska blöt. En del blåsväder har det varit, men ingen riktigt stor höststorm. Vi får väl hur SMHI kommer att sammanfatta den inom kort.

#61: Ja, det känns ju som höst, trots meteorologisk sommar. 11-12 grader varmt och regn idag.
Idag var det minusgrader när jag gick ut med hunden vi 07 tiden. Han tyckte INTE om det. han stod och tittade på mig och skakade så tänderna skallrade, och det var SÅ synd om honom. Och elaka matte krävde att han skulle göra sina behov innan han fick gå tillbaka in i den mysige stugvärmen igen 😉
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#63: Det är ett elände med sadistiska hundägare. 😉😁
Ja jag är en sadist av värsta slag just nu …enligt hundarna 😜🤣
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#61 Hösten 2022 verkar ha haft en tämligen lång startsträcka men smyger sig på så sakteliga, enligt sammanfattning på SVT.
Den gångna natten var det enligt SMHI minus 15 i Tarfala, vilket är kallast hittills den här säsongen i Sverige.

#66: Det är tydligen vinter i både Vänern och Vättern. 😁
(Dåligt val av färg för att markera vinter = samma som färgen på sjöarna.)
Sommaren har också dragit sig längre och längre upp i landet ser det ut som. Vi har haft sommartemperaturer de senaste tre dagarna, och det är fortfarande över 10 grader här.
- Redigerat 2022-10-25, 10:15 av Carmarino
#67: här kryper det närmare och närmare minusstrecket under dagarna. På nätterna är det nu minusgrader uppemot 4-5 minus.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#68: På vissa ställen i Skåne har det var nattfrost, men det var för flera dagar sedan. Nu har det blivit varmare, så det är ingen större risk för frost varken på natten eller dagen. Igår var det 17 grader i Malmö (har jag för mig det var), och här tror jag det var 15-16 grader.
Enligt min väderapp ska det tydligen bli sommartemperaturer även de närmaste 10 dagarna. Den har dock inte alltid rätt, så vi får väl se hur det blir.
Långtidsprognos för vintern talar om rejäl kyla från slutet av november, vilket inte låter särskilt välkommet med tanke på elpriserna.

#70: I en prognos jag läste förutspåddes rejäl kyla i början av december, men sedan skulle det bli mildare resten av vinter. Vi får hålla tummarna att den prognosen har rätt.
Usch 😔
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#73 Här har det glesat ut mer än så, vill jag påstå. Mulet, dessutom. 🤔
- Redigerat 2022-10-27, 16:05 av Fornöga
Kan bli uppåt 20 grader i helgen i Skåne, enligt rapporterna. Passar ju bra att gå över till vintetrid då…😏
Vi har , otroligt nog, haft det ganska varmt idag, med sol från en helt klarblå himmel 😲
Men det lär bli svinkallt inatt 🥴
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#75: Inte omöjligt. Det är 13,5 grader nu, mitt i natten.
#75 ff Snudd på 20 blev det, och det milda vädret verkar bestå i större delen av landet även om det ser ut att bli en våtvarm början på november.
#61 Så är vintertråden öppnad, men det går förstås bra att vintervägra genom att skriva här fortfarande.
- Redigerat 2022-11-01, 08:37 av Fornöga

#79: Och vi som fortfarande har sommar. 😱😁
(Men det känns det verkligen inte som, trots att det är 13 grader varmt.)
#80 Samma här...
#80: Här var det frost på backen imorse när jag gick ut med hunden.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Eftersom hösten troligtvis kom till nästan hela Skåne i måndags (imorgon vet vi) så tycker jag den här bilden passar bra. Råkade titta ut genom fönstret och såg då att solen sken på det enda trädet med lite löv kvar på grenarna. Regnbågen upptäckte jag inte förrän jag tittade på bilden efteråt.
- Redigerat 2022-11-18, 15:51 av Carmarino

Nu har vi höst även enligt SMHI. Den började i måndags.
#83 Vackert!

#85: Tack. 😊