Annons:
Läst 422 ggr
Niklas
2023-01-20, 08:40

Är sprängningarna i Stockholm terrorbrott?

Varje morgon senaste året har jag skjutsat ett av barnen till tåget. Vi har radion på. Det sänds nyheter en gång i halvtimmen.

Ett ständigt tema under året har varit nattens skjutningar och sprängningar i Stockholm. Det är lättare att räkna antal dagar det inte har skett skjutningar och sprängningar än tvärt om.

Jag känner mig egentligen inte utsatt för de här brotten. De är inte riktade mot mig eller någon jag känner. Min uppfattning är att det handlar om kriminella gäng som krigar med varandra. Ibland blir utomstående drabbade även om de inte är de egentliga målen.

Trots det är jag och alla som bor i Sverige ändå drabbade. Bortsett från allvarlighetsgraden är nyhetsrapporterna från Stockholm inte helt olika rapporteringen om Rysslands överfall på Ukraina. Nattens bombningar, antal dödade, materiella skador.

I och med den långa tid det pågått, och det stora antalet dåd det handlar om, har jag börjat fundera över hur man ska betrakta det. Alla de som skjuter och spränger är del av en omfattande rörelse. De kanske inte känner varandra eller har med varandra att göra, men de har ett liknande arbetssätt, sannolikt liknande mål, och de orsakar samma effekt. Död, kroppsskada, rädsla, förstörelse, stora nyhetsrubriker.

Om vi bortset från vilka som utför dåden och ser på vågen, om vi kallar det så, av skjutningar och sprängningar i Sverige, handlar det om terror. Många, många oskyldiga skräms, skadas, får sina liv förstörda och ändrar sina livsvanor.

Vad är ett terrorbrott?

Syftet med terrorbrott är enligt en gemensam europeisk definition att:

• Injaga allvarlig fruktan hos en befolkning eller befolkningsgrupp.

• Tvinga offentliga organ eller en mellanstatlig organisation att vidta, eller avstå från att vidta, en åtgärd.

• Allvarligt destabilisera eller förstöra grundläggande politiska, konstitutionella, ekonomiska eller sociala strukturer.

Jag har inte fått klart för mig om samtliga punkter ska uppfyllas, eller om det räcker med en eller två.

Punkt ett, ”injaga allvarlig fruktan”: Många är som sagt drabbade. Många har vittnat om den fruktan och rädsla de utsatts för.

Punkt två, ”Tvinga offentliga organ eller en mellanstatlig organisation att vidta, eller avstå från att vidta, en åtgärd.”: Även om avsikten med de enskilda brotten kanske inte är att tvinga offentliga organ och organisationer att utföra vissa handlingar är det ändå effekten.

Punkt tre, ”Allvarligt destabilisera eller förstöra grundläggande politiska, konstitutionella, ekonomiska eller sociala strukturer.”: Att inte känna sig trygg hemma, överväga att flytta på grund av rädsla snarare än vilja stör och destabiliserar som minst konstitutionella strukturer.

Om IS ses som en terrororganisation borde väl också vågen av bombningar och avrättningar i Sverige vara det? IS är inte ett sammansvetsat gäng kompisar som känner varandra och utför brottsanmälningar tillsammans. De har liknande mål och tillvägagångssätt, men det är väl allt? Som våra inhemska gäng med andra ord.

Jag tycker man ska prova gärningsmännen inblandade i bombningar och avrättningar som terrorister. Det skulle både ge hårdare straff och signalera till ansvariga för brotten hur samhället, vi som är majoriteten omkring dem, betraktar dem. De är terrorister och ska behandlas så. Deras maffiabossar ska dömas som terroristledare.

Håller du med?

» Ny explosion i Stockholm - 8 Sidor

» Terrorism och extremism - Säkerhetspolisen

» Terrorism - Krisinformation.se

[Foto av Fred Moon på Unsplash]

Vänliga hälsningar, Niklas
retuscherar du dina foton

8 Sidor gör nyheter på lätt svenska. Tidningen har funnits sedan 1984.
  • Redigerat 2023-01-20, 08:43 av Niklas
Annons:
Maria
2023-01-20, 09:03

Jag har inte tänkt på det i dessa termer men visst har du rätt. De terroriserar samhället i allra högsta grad
Vi har uppenbarligen misslyckats med att stävja detta så något måste göras.
Lyssnar i detta nu på nyheterna på TV och senaste veckan har varit bedrövlig i Stockholm.

Vad man ska göra är en annan fråga men dina tankar tål att funderas på.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fornöga
2023-01-20, 09:14

#0 Diskussionen känns lite yrvaken, givetvis aktualiserad av den eskalering som nu sker. Men i den här trådeniFokus har man kunnat följa den obönhörliga (?) utveckling de senaste åren som lett till nuvarande tillstånd. Vi såg en inbromsning under pandemin, men nu skenar våldsutvecklingen igen.

I januari 2020 citerades i ovanstående tråd följande text från Polisens hemsida:

"Polismyndigheten ser behov av en utökning av lagen (2006:343) om Försvarsmaktens stöd till polisen vid terrorismbekämpning. Lagens tillämpningsområde bör omfatta fler situationer än vad nu gällande ordning medger, i syfte att stärka förmågan att hantera svåra påfrestningar i gränslandet mellan fred och krig. Ett starkt och trovärdigt agerande i ett ansträngt läge kräver samverkan. Därför behövs utökad möjlighet för polisen att begära stöd av Försvarsmakten i ökad utsträckning."---

Man behöver inte ens läsa mellan raderna för att förstå förvarningen.

Re:tired.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2023-01-20, 09:15 av Fornöga
Pyttelite
2023-01-20, 09:19

0# Terrorism och annan ideologiskt motiverad brottslighet syftar till att skada Sverige som stat, injaga fruktan i befolkningen och destabilisera demokratin. Denna typ av brottslighet utgör ett allvarligt hot mot den svenska samhällsordningen. En av Säkerhetspolisens främsta uppgifter är därför att motverka terrorism och våldsbejakande extremism.

Jag tog upp en av din länkar och inget av ovanstående är uppfyllt i nuvarande händelseförlopp.

Sprängningen i Göteborg där en individ protesterade mot en kommande avhysning kan möjligtvis var snudd på terrorbrott men övriga sprängningar är ren och skär traditionell kriminalitet riktat mot en eller flera individer och inte riktat mot vårt samhälle.

Annars är väl all kriminalitet terrorbrott för det påverkar vars och ens vardag.

Var morden i Linköping terrorbrott?

Händelsen förändrade vardagen och barns uppväxt för alltid men var det ett terrorbrott?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2023-01-20, 09:21 av Pyttelite
Pyttelite
2023-01-20, 09:23

• Redigerat 2023-01-20, 09:25 av Pyttelite
Fornöga
2023-01-20, 09:34

#4 Det jag citerar är från polisens hemsida januari 2020, medan du citerar ett yttrande från BRÅ i mars samma år. Det är inte samma myndighet.

#2 För övrigt när vi är inne på tidiga varningar på iFokus om gatukriget och likheten med terrorism så såg vi sådana redan 2015.

Politik iFokus är ett forum för diskussioner kring politik och samhällsfrågor.
  • Redigerat 2023-01-20, 09:34 av Fornöga
Pyttelite
2023-01-20, 09:45

#5: Jag hittar inte det citat du refererar till. Kan du skicka länken?

Mitt inlägg var remisssvar på ändrad terroristlagsriftning och det var SOU som var viktig inte brås svar som sådant.

Här är statistik på terroristbrott i EU

https://www.consilium.europa.eu/sv/infographics/terrorism-eu-facts-figures/

Jag har svårt att tro att dessa gängkrig är terroristbrott däremot påverkar de naturligtvis samhället precis som morden i Linköping.

Fakta och siffror om terroristattacker och gripanden i samband med terrorism inom EU de senaste tio åren.
Annons:
Niklas
2023-01-20, 09:50

#2: Jag har inte kallat mig vaken. 🙂

2019 upplevde jag inte att det rapporterades så ofta om bomber i flerfamiljshus som det gör idag. Kanske gjorde det det, kanske förekom det inte lika ofta.

Fornöga
2023-01-20, 10:13

#7 Det var ingen personligt, den debatt jag kallar yrvaken förs ju även på andra håll. Såg på Aftonbladet tidigare idag en rubrik till en podd där man drog paralleller mellan gängkriget och terrorism. Rubriken har "korrigerats" senare- fortfarande är det nog lite av en het potatis i vissa kretsar med sådana jämförelser.

2019 var det väl handgranaterna som var aktuella, de har sedan ersatts av sprängämnen, även om de förra nu verkar återkomma till viss del. Men vi skall inte glömma den stora sprängningen i Linköping som inträffade det året, den har inte ens "den nya (spräng)vågen" lyckats överträffa- hittills…🤔

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2023-01-20, 10:21 av Fornöga
Fornöga
2023-01-20, 10:20

#6 Artikeln finns inte längre kvar på Polisens hemsida. Men om du går till "Krigszon Sverige" (länk ovan) så finns citatet där i inlägg #29 i en då aktuell debatt om FOI:s begrepp "gråzonstillstånd"- läget mellan lokala konflikter och fullskaligt krig.

• Redigerat 2023-01-20, 10:30 av Fornöga
Pyttelite
2023-01-20, 10:29

#7: Bara som lite bakgrundshistoria

https://en.m.wikipedia.org/wiki/2019_Linköping_explosion

Det var två explosioner i Linköping samma år.

Pyttelite
2023-01-20, 10:32

#9: Eftersom ni brukar plocka russin i kakan så är det svårt att förstå sammanhanget.

Pyttelite
2023-01-20, 10:33

#8: Det var två sprängningar samma år i Linköping.

DesK
2023-01-20, 10:43

Niklas, jag tycker att dina tankar är bra och vettiga. Sedan kommer vi inte att få bukt med dessa problem, så länge vi skyller allt på icke-svenskfödda. I gängen är många svenskfödda inblandade och detta talas det nästan aldrig om. Sedan får vi inte heller glömma att övrig brottslighet har sjunkit i hela Sverige och det är glädjande nyheter.

Désirée
Afghan lives matter

Annons:
Pyttelite
2023-01-20, 10:53

#13: Men isåfall är väl alla brott terroristbrott?

Om det inte finns några skillnader behövs inte dubbla lagstiftningar.

I övrigt håller jag med dig!

• Redigerat 2023-01-20, 10:54 av Pyttelite
Pyttelite
2023-01-20, 11:30

Här är samtliga remiss-svar för den statliga utredningen som polisen säker kommenterade.

https://www.regeringen.se/remisser/2019/12/remiss-sou-201949-en-ny-terroristbrottslag/

Det framgår även i länken vilka lagar och hur uppdateringen slutligen blev.

Här kan du ta del av de remissvar som inkommit till Justitiedepartementet för betänkandet En ny terroristbrottslag (SOU 2019:49). Övriga yttranden...
  • Redigerat 2023-01-20, 11:31 av Pyttelite
Fornöga
2023-01-20, 13:36

#15 Nej, polisens inlägg i januari var inget remissvar på regeringens remissrunda om en ny lag, det svaret gav man i mars. På twitter framgår det tydligt att det var en skrivelse.

bild.png

• Redigerat 2023-01-20, 13:37 av Fornöga
Pyttelite
2023-01-20, 14:08

#16: Nej det var inget remisssvar men det handlade om förändring av lagar som föreslagits i den nya utredningen.

Remissen kom ut i mitten av december och handlade just om förändring av dessa lagar och det är med den bakgrunden man ska se polisens inlägg.

Inte att det var ngt ytterligare krav.

Vad jag försöker att säga är att terroristlagstiftning skärpts väsentligt sedan 2020.

• Redigerat 2023-01-20, 14:09 av Pyttelite
Pyttelite
2023-01-20, 14:15

• Redigerat 2023-01-20, 14:20 av Pyttelite
Fornöga
2023-01-21, 09:40

#0 Delen att "injaga allvarlig fruktan hos en befolkning eller befolkningsgrupp" kan väl sägas vara uppfylld, åtminstone i jaktrevir Stockholm, men även på andra håll.

"Bara sedan årsskiftet har det varit flera skjutningar och tio sprängningar i landet – något som gängexperten Gunnar Appelgren menar beror på att vi just nu befinner oss på en så kallad vågtopp när det gäller våld.

– Risken att oskyldiga kommer till skada har ökat när man använder automatvapen och även sprängämnen, eftersom det är svårare att kontrollera."---

"– Så just nu är vi uppe på en vågtopp och det är de här konflikterna som driver våldet. Ju fler konflikter vi har samtidigt, desto större blir den här vågtoppen som då sätter skräck i boende och de som arbetar i området," säger Appelgren till SVT Nyheter.

Bara sedan årsskiftet har det varit flera skjutningar och tio sprängningar i landet – något som gängexperten Gunnar Appelgren menar beror på att vi just nu befinner oss på en så kallad vågtopp när det gäller våld. – Risken att oskyldiga kommer till skada har ökat när man använder automatvapen och även sprängämnen, eftersom det är svårare att kontrollera.
Fornöga
2023-01-22, 09:45

"Utanför polisens avspärrningar vallas justitieminister Gunnar Strömmer runt av polisen, och svarar sedan på pressens frågor om de senaste veckornas våldsspiral i Stockholmsområdet:

– Det är en exceptionell händelseutveckling, som dessutom sker i ljuset av ett exceptionellt år med 61 dödliga skjutningar i Sverige. Jag har flera gånger kallat de här brottslingarna för inhemska terrorister. Det är fortfarande en berättigad beskrivning.", skriver Aftonbladet.

När landets högsta politiska ledning kallar de gängkriminella för "inhemska terrorister" så kan knappast den allmänhet som upplever detsamma längre kallas för alarmistisk. Detta oavsett att alla komponenter kanske inte räcker till för att formellt klassa gängkriget som terrorism.

Våldet kryper allt närmare i Sveriges huvudstad. Att flytta är inte någon lösning: – Det finns ju i alla fall ingenstans
Annons:
H
2023-01-22, 11:41

#20 Nä, och det är ju heller inte så enkelt att flytta heller.

• Redigerat 2023-01-22, 11:41 av Hayabusa
H
2023-01-22, 11:50

Signatur Bengt: ”Du skrev att du såg en lösning på detta, ca hur många år kommer det ta för en sådan lösning att lyckas?”

”Många. Decennier brukar smarta människor säga.”

Signatur Shqipe: ”Vad är det mest chockerande och oförklarliga i denna konflikt som du har rapporterat om, och hur har det påverkat dig som journalist?”

”Att kränkningar kan leda till en hämndvåg som kan kosta många unga mäns liv. Och närståendes liv, för att de är med män i de här miljöerna.”

Diamant Salihu

Kommentarer hämtade från en frågestund med SVT/Diamant Salihu

H
2023-01-22, 12:01

Bild från TV4, dock någon dag gammal.
Terror eller inte, det är inte någon bild vi önskat.

Fornöga
2023-01-22, 23:17

#20 Justitieministern utvecklar sin åsikt om att gängen bedriver en form av terrorism och att polisen bör få bättre medel för bekämpande av deras verksamhet.

Att behandla gängen som terrorister skulle öppna upp för större befogenheter. Det menar justitieminister Gunnar Strömmer (M).
Fornöga
2023-01-23, 09:48

#0 "Jag tycker man ska prova gärningsmännen inblandade i bombningar och avrättningar som terrorister," skrev trådskaparen här ovan. "Det skulle både ge hårdare straff och signalera till ansvariga för brotten hur samhället, vi som är majoriteten omkring dem, betraktar dem. De är terrorister och ska behandlas så. Deras maffiabossar ska dömas som terroristledare." Det hela utmynnar i frågan "Håller du med?"

Några som håller med är regeringen, som den 10 januari, innan den senaste eskaleringen, på Rikskonferensen Folk och Försvar presenterade ett åtgärdsförslag mot den organiserade brottsligheten.

"– Det finns många likheter mellan terrorism och de kriminella gängens framfart. De vill injaga rädsla, är likgiltiga inför om oskyldiga drabbas och ägnar sig åt samhällsfarlig verksamhet. Vi tar därför nu fram en nationell strategi mot den organiserade brottsligheten och ger Polisen i uppdrag att stärka sin operativa förmåga. Det fria och öppna samhället måste försvaras och tryggheten återupprättas", sade justitieminister Gunnar Strömmer där.

Det fria och öppna samhället hotas av den organiserade brottsligheten. Regeringen sätter in kraftfulla åtgärder för att vända utvecklingen, och fle...
Draknästets_Reptiler
2023-01-29, 11:52

#13: Svenskfödda finns det nog i alla gäng tror jag. Vi har en härva här i Sundsvall nu, där våran knarkhandel tydligen har koppling till en nyckelperson, en svensk, som är hemmahörande i Stockholm. Denna nyckelperson har i sin tur tydligen kopplingar till alla sprängningar i Stockholm,

Men detta är även ett väldigt invandrartät område, och det är inte första gången det är fullt pådrag där. Det är två familjer som "styr" all kriminalitet i detta område. Och det är två utländska familjer, men det finns även svenskar i dessa gäng.
Dessa två familjer drabbar samman rätt ofta och polisen är en känd syn i detta område.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

• Redigerat 2023-01-29, 11:56 av Draknästets_Reptiler
Niklas
2023-01-31, 16:12

#13: Etnicitet tycker jag är ointressant i samband med det mesta. Mina tankar ovan tar sikte på gärningsmännen oavsett vilka deras mammor och pappor är. 🙂

Annons:
DesK
2023-01-31, 19:14

#27 Instämmer helt med dig att det är ointressant med etnicitet. Tyvärr är det alltför många som inte tänker som du och jag.

Désirée
Afghan lives matter

H
2023-01-31, 22:52

Ja, det är ren slump.

Upp till toppen
Annons: