Annons:
Etiketternyheterhälsa
Läst 132 ggr
Niklas
2022-12-15, 08:34

Nya Zeeland förbjuder köp av tobak

Med den nya lagen kommer personer födda 2008 eller senare inte att få köpa tobak. Inte någonsin. I praktiken innebär det att tobaksrökning med tiden kommer att dö ut i Nya Zeeland.

Vad tycker ni om det? Inte så kontroversiellt? Borde vi göra så i Sverige?

Nyheten kommer från Semafors nyhetsbrev.

[Foto av Matthew MacQuarrie på Unsplash]

Vänliga hälsningar, Niklas
retuscherar du dina foton

Transparent, global reporting by Semafor journalists on politics, policy, business, finance, technology, climate, energy, media, entertainment, world affairs, China, Asia, Europe, Africa for US and international readers.
  • Redigerat 2022-12-15, 08:35 av Niklas
Annons:
Fornöga
2022-12-15, 09:07

Det är en långsiktig process vars utfall man inte lär få svar på inom flera decennier, eftersom ju äldre kan "langa" tobak till den påbjudet rökfria generationen.

Jag är själv inte rökare, men jag har svårt att ta ställning till om det är en möjlig väg att gå även hos oss. Här, liksom inom EU, verkar f.ö. det vita snusets vara eller icke vara en mer aktuell tobaksfråga.

Re:tired.

Debattörerna: Gratis smakprov finns bara ett klick bort
  • Redigerat 2022-12-15, 09:08 av Fornöga
[I_love_iller1]
2022-12-15, 09:18

#0: sånt här gillar jag! Det borde fler länder göra

Åsa S
2022-12-15, 09:38

Ja det gillar jag och jag såg och hörde vad de sa på Nya Zeeland när de pratade i parlamentet att det var vansinnigt att tillåta en produkt som dödar 50% av användarna och kostar sjukvården stora pengar. Och bra att man ju inte bara tar bort det sådär poff utan de som är beroende får fortsätta köpa även om ställena där de kan köpa tobak kommer bli färre

Maria
2022-12-15, 10:42

Svår fråga.
Tobak är ju en form av drog och farligt för den enskilde individen samtidigt som det kostar samhället stora pengar.

Sedan har vi ju alkohol. Lika farligt så sitt sätt.

Tänk om ett förbud mot alkohol skulle införas😯

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Herveaux
2022-12-15, 11:16

#4: Alkohol må ha en lång lista av elände på sitt samvete den också men tobak är så mycket värre. Rökningens hälsofaror drabbar inte bara den som röker, passiv rökning är nästan lika vidrigt.

Nedan finns statistik från en artikel i Läkartidningen som visar dödlighet och sjukdomsbörda för tobak, alkohol och narkotika. https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/klinisk-oversikt/2015/01/alkohol-narkotika-och-tobaksrokning-ger-stor-del-av-sjukdomsbordan/

Jag kan inte se några direkta nackdelar med ett likadant tobaksförbud även i Sverige.

De 10 riskfaktorer som orsakade störst sjukdomsbörda i Sverige år 2010:

Sjukdomsbörda orsakad av alkohol, narkotika och tobaksrökning 1990, 2005 och 2010, totalt och uppdelat på män, kvinnor:

// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Hästar & ridsport, Film, Hamster

Alkohol, narkotika och tobak bidrar till omfattande ohälsa, men det har inte funnits något enkelt mått för att sammanfatta detta. DALY (funktionsjusterade levnadsår) ger ett sammanfattande mått på sjukdomsbörda som olika riskfaktorer bidrar till. DALY-måttet kan ge värdefull information för riktade insatser.
Undertaker
2022-12-15, 11:22

#0: Jag är ju mot tobak. Främst för att den dels är betydligt mer beroendeframkallande än alkohol (vilket naturligtvis inte är ofarligt) men även på grund av en hel del andra faror som man lätt glömmer. Om man nu tar rökning på ett exempel så får man dessutom tänka på hur många icke-rökare påverkas. Röken sprids obehagligt bra och jag har varit med om att jag befunnit mig på tredje våningen av en byggnad och velat vädra men röken från rökrutan tre våningar ner och tio meter bort dragit in.

//Neo 🏳️‍⚧️🏳️‍🌈 (hen/hens)

"Not all who wander are lost." - J.R.R. Tolkien

Värd för Autism, Gitarrer, Teckning och HBT iFokus.

Medarbetare på Tonåringar iFokus.

Tillfällig medarbetare på Barnlöshet iFokus.

~ Instagram teckning

~ Instagram fotografering

Annons:
Niklas
2022-12-15, 12:12

#5: Är det inte märkligt att vi till största delen äter ihjäl oss?

Herveaux
2022-12-15, 13:03

#7: Nu kanske jag missförstår dig men diagrammet med "kostrelaterade risker"-stapeln handlar om sjukdomsbörda och inte dödsfall.
Att vi har ett sånt enormt riskbeteende kring kosten är förstås minst lika galet även om folk inte alltid dör pga av det. Att det leder till sjukdom är illa nog.
Jag tog för givet att övervikt var den största boven i den stapeln men så såg jag att "högt BMI" hade en egen stapel.

2010 var de vanligaste dödsorsakerna hjärt- och kärlsjukdomar följt av tumörer.
Källa: Socialstyrelsen - Dödsorsaker 2010, s. 27 Dödsorsaksmönstret 2010

// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Hästar & ridsport, Film, Hamster

Niklas
2022-12-15, 14:08

Aha, då var det jag som inte läste ordentligt. Jag trodde det var dödsfall.

[Vargnatt.]
2022-12-16, 16:00

Det här är en väldigt svår fråga och tanken är god men som Fornöga var inne på så lär det langas så tänker jag också.

Likaså som Maria skriver så är det en drog eller i alla fall så är rökning ett beroende och som rökare vet jag hur svårt det är att vara utan.

Nu skulle det här gälla för dom som är födda 2008 och framåt så än har man en ung ålder som kanske kan komma från beroendet lättare än en som mig som närmar mig 57 och har rökt riktigt sen jag var minst 13 men även innan det har inte stenkoll men då var jag en inbiten rökare.

En annan sak är att jag anser att myndigheter ska inte avgöra för mig om jag ska röka, snusa eller inte det ska jag avgöra själv sen kommer kostnaden in vad en rökare eller snusare kan kosta vården så det är en svår fråga och tanken är god att få bort rökning men går jag till mig själv har jag inga planer på att sluta tvärtom jag njuter av min rök och vid vissa helger och tillfällen även en prilla under läppen.

Däremot är jag en hänsynsfull rökare och utsätter inte andra för min rök den respekten måste vi ha mot allergiker och även dom som enbart tycker att rök helt enkelt är otrevligt och äckligt.

Det värsta jag vet är hänsynslösa rökare och jag är inte den som bangar att säga till och visa mitt missnöje tvärtom då kommer alltid fula ord som jävla icke rökare håll käften och stick liksom men då åker cigarettpaketet upp som jag viftar med och då blir det snabbt tyst att en rökare kan tycka att rökare besvärar sin omgivning den slår aldrig fel och jag får lika roligt varenda gång för fy fasen vilken irritation det skapar en del blir så lack så det är rena rama underhållningen att se 😂

Det här är verkligen ett generationsarbete som kan ta många många år innan det kan tänkas bli rökfritt men som sagt langning varken NZ eller något annat land tror jag helt kan få bort tobaksrökandet för det har funnits i alldeles för många tider och länder så det kan bli svårt att få bukt med det helt sen i vissa länder är det kultur också så radera ut det helt det tror jag kan bli väldigt svårt.

• Redigerat 2022-12-16, 16:03 av [Vargnatt.]
Farwuq
2022-12-20, 05:31

Förbud mot tobak är ok, det är svårt och tar tid om man skulle odla och förädla själv. Resultatet blir på sin höjd snus.

Förbud mot alkohol är förödande.
Alkohol är mycket lätt att framställa hemma i stugan, med varierande kvalité. Man försökte med förbud för nära 100 år sedan i USA, det fick förödande konsekvenser och på den tiden byggdes maffian upp med alla svartkrogar, etc.
Spriten ska vara under statlig kontroll annars spårar det lätt ut. Nu mera efter vi kom med i EU, så har den affärsmässiga smugglingen från Tyskland och Danmark förlorat sin betydelse, för oss invid vid gränsen. Man kan ta med sig så mycket man orkar bära och bussen går hela vägen härifrån och över.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: