Årets julklapp 2022
I vanlig ordning så här års har Handelns Utredningsinstitut (HUI) utsett årets julklapp, och i år har man valt ett hemstickat plagg. Motiveringen lyder:
"I en orolig tid, där ett krig i vårt närområde har lett till en ekonomiskt svår situation för många hushåll och stigande elpriser har bidragit till att många sänkt värmen i sina hem, på arbetsplatser och i skolor. Samtidigt har intresset för hantverk och DIY återuppväckts. Årets Julklapp 2022 är det hemstickade plagget – en värmande gest att ge bort till sina nära och kära."
Inte en julklapp, men väl en brasklapp: sedan åratal tillbaka ger jag inte och vill ha några julklappar. En giroinbetalning till 901950-6 för Ukraina är ett fullgott alternativ.
Re:tired.
- Redigerat 2022-11-17, 08:21 av Fornöga
Här är tidigare års "officiella" julklapp.
- Redigerat 2022-11-17, 07:49 av Fornöga

Jag hade gissat på ved.
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lite sent att presentera det nu. Fast en halsduk hinner man kanske sticka innan jul. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2022-11-17, 08:25 av Carmarino
#2 Spelbolagen var tydligen inne på samma spår.
#3 Kanske HUI har en baktanke om att man skall införskaffa något hemsticket på hemslöjden? 😉

#4: Ja, om man hittar någon hemslöjd. Förhoppningsvis finns det några som säljer på julmarknaderna runtom i landet. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Det döda jag har stickat k mitt liv var en dm på vad som skulle bli benvärmare. Det var inte min grej.

Jösses vad jag har stickat tidigare. Avancerade mönster men nu är allt borta.
Jag håller på med en virkad film i mormorsrutor. Jag vet inte hur många gånger jag försökte efter att ha tittat på filmer på nätet innan det fastnade.
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Stickade rätt mycket förr i tiden, men numera vet jag inte om jag skulle kunna göra en halsduk ens. 😁
Den här långkoftan stickade jag till min mor någon gång på 1970- eller 1980-talet. (Tyvärr är färgerna inte de bästa, men fotona på den tiden höll inte färgerna så bra.) Stickade även en lång kappa, en lumberjacka, barnkläder, åtskilliga plädar m.m., men har tyvärr inga foton på dem.

#8 Så fin🙂
/Maria
Ur Lille Prinsen.
#7 Min mor stickade mycket, inte minst tröjor. Kollade i garderoben och hittade dessa kvarvarande, som nog kan vara 40 år gamla och lite slitna med ålderns rätt. Men de värmer fortfarande, på sitt sätt…

#9: Tack. 😊

#10: Snygga. De kan ju behövas nu i vinter, när det blir kallt och vi ska skruva ner värmen. 👍
"Stick-aw" står för stickning After Work, och kanske kan det bli en ny trend, nu när stickningen fått extra uppmärksamhet genom utnämningen till årets julklapp och dyrtiderna gör att det inte är allom förunnat att ta vägen hem från jobbet via krogen för AW där?
Nordiska museet gör vad de kan för att sprida den nya traditionen (?) och bjuder in närboende på sina egna stick-aw. I själva verket "tjuvstartade" de redan i oktober, innan ett stickat plagg hunnit bli årets julklapp.
- Redigerat 2022-11-30, 09:37 av Fornöga

#13: Det är ju inte gratis att sticka heller. Garn kan vara nog så dyrt. Fast det är bättre att lägga pengarna på en stickning än på krogen. 😊