Vintern 2022-23
Dags att traditionsenligt glutta på säsongens vintriga tråd, men det går förstås fortfarande att skriva i hösttråden också.
Re:tired.
- Redigerat 2022-11-01, 08:41 av Fornöga

Får se om det blir någon vinter här nere i år. Numera är det vanligt att hösten går direkt över i vår, eller också har vi vinter någon vecka ungefär.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Så här tror meteorologerna på Klart att novembervädret skall bli- eller åtminstone prognostiserade de det så för några dagar sedan.
#1 Och ännu är det faktiskt "sommar" rätt långt ner i landet.

#3: Ja, hösten lär dröja åtminstone någon vecka till här gissar jag. Att döma av klart.se så får vi förmodligen inte vinter i november i alla fall.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Här står nog Kung Bore och lurpassar runt hushörnet. Det var frost på backen imorse när jag gick ut med hundarna.
Just nu, trots att solen skiner från klar blå himmel, är det "bara" + 5 grader
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#5: Det är mulet här, regnet hänger i luften och det är ca 13 grader. Typiskt höstväder alltså, men ändå sommartemperatur enligt SMHI. 😁
Blev ingen Gustav Adolfsbakelse igår, och ingen kladdkaka idag. Känns inte särskilt bekymmersamt- vädret däremot är mera dystert. Regntunga skyar, vartåt man ser…

Åt kladdkaka igår, men ingen Gustav Adolf-bakelse. Grått och regnigt här också, men över 10 grader.
Apropå traditioner så är det Mårtensafton idag. Någon som smörjet kråset?
https://www.nordiskamuseet.se/aretsdagar/martensgas
https://varldenshistoria.se/samhalle/traditioner/varfor-ater-man-gas-pa-martensafton
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/gasamiddagen-uppkom-i-stockholm-sa-blev-den-skansk
- Redigerat 2022-11-10, 15:28 av Fornöga

#9: Trots att jag är infödd skåning och mina anor har varit skåningar sedan många generationer så har jag aldrig ätit gåsamiddag faktiskt. Det var ingen tradition vi hade. Så det blir ingen gås i år heller.
#10 En tradition förgås.🤷♂️😉

#11: 😄

#9: Nej, ingen gås men det blev kyckling till middag dagen till ära.
Idag är det 221111, men det är kanske bara vi kalenderbitare som noterar det.😏
- Redigerat 2022-11-11, 08:44 av Fornöga

#14: Det hade jag missat. 👍
#15 Men Älva har av naturliga skäl koll på dagens datum. 😊

#16: Synd att hon inte var lite snabbare när hon föddes. Sju minuter tidigare och hon hade varit född 2011111 00.11. 😊
#17 Hon försov sig väl, va? 😊
- Redigerat 2022-11-11, 13:42 av Fornöga

#18: 😁
Rekordlång sommar i Sydsverige enligt SMHI.

#20: Jäpp. Kollade termometern för någon timme sedan och den visade 14 grader.
Här har det varit över 10 grader sedan igår 😲
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
16,7 i Gladhammar idag- den högsta notering som uppmätts i landet så sent på året enligt SMHI, rapporterar TT. I Hudiksvall uppmättes 16,1 redan natten mot idag.
- Redigerat 2022-11-12, 15:46 av Fornöga

#23: Hade "bara" drygt 15 grader här enligt min termometer.
När novembermörkret tätnar kan man lysa upp tillvaron genom att fira "novent", tipsar Elsa Billgren i en GP-artikel (som ännu inte är låst).

No (e)vent här, mer än pepparkakor till eftermiddagskaffet idag.

#29 Läckert! 😋

#30: De var ovanligt goda den här gången. 😊 Kan det kanske bero på att jag hade slut på ägg och fick pensla dem med smält smör? 🤔😁
#31 Nöden är uppfinningarnas moder. 😉
#9 ff Centern verkar vilja ha gåsafton året runt.🤔
Säsongens första snöflingor i Sydsverige kan falla de närmaste dagarna.

#34: Södra Sverige brukar gälla Småland, men det är möjligt att norra Skåne kan få några flingor också. Fast de lär nog töa bort direkt de landar på marken. Här är det knappt 5 grader nu.
#35 Ja, småländska höglandet brukar ju vara tidigt ute i Götaland vad gäller vinterföraningar.
Säsongens hittills lägsta temperatur i landet, 25,1 minusgrader, uppmättes under natten i Karesuando i nordligaste Lappland, rapporterar SMHI. Burr! 🥶
- Redigerat 2022-11-17, 11:09 av Fornöga
De första småflingorna föll över Medelpad igår. Men de hann aldrig ner till backen.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#39: Enligt en kommentar under artikeln så står det att SMHI 1,5 timme senare lovade sol hela helgen i Göteborg. Gardera med kryss? 😁
#40 Det låter däremot som ett löfte! 😊
#40 Väderlotteriet är i full gång… 😏
"Även om ostkusten ser ut att drabbas värst är det högst troligt att fler i södra Sverige kommer att dra på sig mössa och vantar i helgen.
– Det kan mycket väl handla om snöfall både i Malmö och i Göteborg och ända upp mot västra Svealand, även om det inte blir några större mängder".
- Redigerat 2022-11-18, 07:25 av Fornöga

#42: Ja, enligt SMHI:s prognos för helgen gick det inte att säga var det skulle snöa i Skåne. Det blir tydligen rätt lokalt.
Just nu har vi sol och blå himmel, men framåt eftermiddagen ska det tydligen mulna på och eventuellt kommer det lite snö.
Det var vitt på backen här imorse 😏
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Solen skiner fortfarande, men molnen börjar komma fram och det blåser en hel del.
En av alla fördelar med att bo i Göteborgsområdet är att man slipper myggor. Ja, så har det varit förut, men sedan några år drabbas många (inklusive jag) av myggbesök inomhus på vintern, och det hör till att man vaknar med ordentliga klåda efter myggstick. Naturmorgon uppmärksammade problemet i morse.
- Redigerat 2022-11-19, 07:36 av Fornöga

#46: Ni har väl ingen tunnelbana i Göteborg?

Ingen snö här ännu men riktigt kallt och isigt i vinden. Kan eventuellt bli snöfall till kvällen enligt SMHI. Vi får väl se hur det blir. ❄️
Ser ut att kunna bli en rejäl första portion snö i södra delarna av landet de närmaste dygnen.

#48: Blev bara några få snöflingor igår kväll. Söndagen har börjat med strålande solsken. ☀️

Fortfarande inte en flinga här, men strålande sol har vi.
Säsongens första snöflingor faller här, ännu dock inte särskilt ymnigt.

#52: Tydligen skulle snön dra sig neråt i kväll/natt så vi får väl se om det blir några flingor här också. Hoppas inte, för jag ska köra och handla imorgon förmiddag.
Här har fallit en del snö under natten, dock inte värre än att grässtrån sticker upp genom det tunna snötäcket.

Det har snöat här också, och det snöar just nu. Gräsmattan börjar bli helt vit.

Alldeles vitt här. Har nog kommit 4 - 5 cm och fortsätter att snöa.

#57 "Same, same but different", som britterna säger. Här är det ett litet snötäcke, med dekorativ snö på träden, men det skall visst regna bort under dagen (om man skall tro rapporterna).
#14 Ännu ett "roligt" datum: 221122.

#58: Ungefär samma här. Det har varit plusgrader hela natten.
#60 Fast snön verkar inte ha fallit överallt, ens i Norrland.
Skåne november 2015 - men det kanske lika gärna ha kunnat vara i år?

#62: Ja, det är väl ungefär samma, förutom att det inte blivit vinter än (vilket det tydligen inte blev 2015 heller även om det står så i artikeln). Vi har bara haft vintertemperaturer i två dagar hittills. Vet inte om det bli samma idag, för enligt väderleksrapporten skulle det bli plusgrader. Så vintern verkar dröja ett tag, trots att snön ligger kvar.
Nu är snön borta här, för den här gången.

Här också, förutom en del snöhögar som hunnit töa helt än.
Vi har minus 2 grader och snökornen flyger i luften.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
"Black Friday" verkar göra skäl för namnet här, väderleksmässigt alltså. Grått och dystert, det är nästan (men bara nästan) så att ett litet snötäcke skulle pigga upp. Men det går inte att köpa i butikerna…😏

Solen lyste med sin frånvaro i november på många håll, konstaterar SMHI.
#69 Tack det samma, lite i efterskott. Fin bild!

#70: Tack. 😊
Har inte funderat på hur mycket sol det har varit här, men tycker nog det känns som mer än 15 timmar under hela månaden. 🤔
Kylig fortsättning på december enligt SMHI, och hopp eller hot (välj själv!) om en vit jul "i delar av landet".

#72: Det återstår att se hur det blir här. "Södra Sverige" enligt SMHI:s definition brukar vara till och med Småland. Skåne verkar de anse tillhör Danmark. 😉

I söder är det höst, här slutade sommaren kring 15:e november.
[https://www.smhi.se/vader/observationer/arstidskarta/]()
De senaste åren har det inte varit meteorologisk vinter här i staden eller runt i kring, vi har gått direkt från höst till vår i dagarna kring 14-15:e februari.
Se karta på SMHI webbsida.
[https://www.smhi.se/pd/klimat/time_period_maps/normal/Arstider_Periodnormal/Arstider_Periodnormal_1991_2020_DJF_start.png]()
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
- Redigerat 2022-12-04, 06:42 av Farwuq

"Skåne verkar de anse tillhör Danmark"
Om det ändå vore så väl i verkligheten.
Snön har lagt sig i Göteborg och faller fortfarande. Möjligt att det blir en vit jul här, vilket inte alltid brukar vara fallet.

#77: Ingen snö här än, men tydligen kom det några flingor i helgen. Den syntes dock bara på en del hustak, inte på marken, så det mesta töade nog bort innan det nådde marken.

#79: När jag tog det här fotot låg temperaturen på ca -0,4. Sedan sjönk den drastiskt. Det var länge sedan vi hade så kallt. Enligt min väderapp så "känns det som -11". Men vi har fortfarande meteorologisk höst.
- Redigerat 2022-12-08, 03:15 av Carmarino
Har fallit en del snö här i Göteborgstrakten senaste timmarna, lokalt dock långt mindre än vad man varnat för- gräset syns fortfarande genom snön. Ett välbekant ljud har dock hörts i natten: skrapljudet från snöplogen som drog förbi.

#81: Nu är temperaturen här över noll igen. Snön ligger kvar, men blir det fler plusgrader lär väl gräsmattan titta fram rätt snart.
Strålande vinterväder här idag (lite ironiskt när energiläget är som det är…) Solsken, vindstilla. minus 4 grader, tunt snötäcke.

Det mesta av snön har töat bort här, men det ligger en del kvar på gräsmattorna.

Nu har kylan kommit tillbaka och det snöar lite lätt. Får se hur mycket det kommer och om den blir liggande. Igår hade vi hösttemperaturer igen, så vintern dröjer.
Kylig vecka väntar här i Göteborgsområdet nästa vecka, enligt prognoserna, men ingen påfyllning av snötäcket.
Här har det snöat ganska ordentligt de senaste dagarna. Det ligger nog 3-4 dm på backen. Snön är väldigt lätt, så det virvlar runt ordentligt när det blåser.
Vi åkte till Stockholm i Fredags, och strax hitanför Söderhamn, körde vi in i snöstorm. Den höll i sig hela vägen ner till Gävle, då lättade det.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Kallt i lärdomsstaden -6°C, det är inte så ofta de senaste 25 åren som det har varit kallt, vi har inte haft meteorologisk vinter på flera år.
Fuktigt är det och jag fryser som en hund.
Snön ligger kanske 5 mm tjock, det ät inte varje år vi haft snö.
Trösten är att i slutet av vecka 50 går temperaturen upp till det normal d.v.s. +5-6°C.
Plötsligt inser jag att lycka är att slippa att ha ett jobb att bege sig till när temperaturen understiger -10. 🥶😊
- Redigerat 2022-12-12, 11:55 av Fornöga

#90: Numera kollar jag möjligtvis luciafirandet på tv. 😊
#91 Ungefär det samma här. Men jag funderar på att investera i en lussekatt, dagen till ära.
Och när jag hör Luciasången (vilket väl är oundvikligt en dag som denna) skall jag ägna Arvid Rosén en tanke. Det var han som skrev texten, som redan då (1928) var ålderdomlig.
- Redigerat 2022-12-13, 07:24 av Fornöga

#92: Lussekatter har jag i frysen, men som vanligt lär jag glömma att ta fram någon idag. Å andra sidan åt jag en igår så det får nog räcka. 😊
#92 "Bullfest, bullfest hela dan…" 🎶😉

#94: 😁
Snösmockor att vänta lite varstans.
Luciatraditionen- väl värd att slå vakt om, skriver Bitte Assarmo på DGS.
- Redigerat 2022-12-13, 10:21 av Fornöga

#96: Ingen snö här än. Vi har haft klarblå himmel hela förmiddagen, men nu börjar molnen ta över.
#98 Samma här, men ännu inga moln. Snö väntas först mot kvällen.
I år blir det Lena Olin som deklamerar Nyårsklockan på Skansen.

#100: Brukar aldrig lyssna på det, men hon gör det säkert jättebra.
#99 Har kommit lite snö sedan igår kväll, men långt ifrån någon "snösmocka", och skönt är väl det.
I Naimakka var det-36 grader den gångna natten ser jag. Kan nog vara läge för att överväga långkallsingar om man går ut då.
- Redigerat 2022-12-14, 10:46 av Fornöga

Här är det ett par plusgrader nu. Lite snö ligger kvar än så länge, men förutom lite snöblandat regn i natt har ingen ny tillkommit.
Väderprognoserna för julen börjar fylla tidningarna, och i nuläget verkar förhoppningarna alternativ farhågorna om en vit jul få stryka på foten, åtminstone i flertalet områden i Svea- och Götaland.
- Redigerat 2022-12-15, 07:54 av Fornöga

Det har snöat här i natt, men förmodligen försvinner den innan jul. Enligt min väderapp ska det tydligen regna nästan hela nästa vecka.
#104 ff Fast... 🙄🤔
- Redigerat 2022-12-15, 13:03 av Fornöga

#106: Eftersom jag ska ut och köra på julafton så hoppas jag på barmark då. Eller åtminstone färdigplogade och torra vägar.
Kör inte nercabbat så ordnar resten sig. 😏

#108: Tur att jag inte har en cab. 😁
#110: Fast det är liiite varmt för att vara December 😜🙈
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#110: Du får gärna behålla det. 😁
Vi har 8-10 minusgrader här, men eftersom det är fuktig luft så känns det som -14 (enligt min väderapp). Det är väldigt kallt för att vara här i Skåne i december.
Så jag håller mig inomhus så mycket jag kan. Var dock tvungen att vara ute ett tag både igår och idag, men imorgon och på söndag blir det inomhus i värmen för hela slanten. Ska nämligen göra julgodis då. 😋
- Redigerat 2022-12-16, 15:25 av Carmarino

Vi hade -19 grader i morse. Under dagen har det varit runt -10 och strålande solsken. Riktigt fint vinterväder.
Byvägen har varit snorhal men nu rullade precis "grustraktorn" förbi.
- Redigerat 2022-12-16, 15:47 av Caeli
Plusgrader, två stycken, för första gången på en tid här. Grått och disigt.

#114: Temperaturen här börjar också dra sig upp över nollstrecket, men igår natt var det mellan -9 och -14. Tydligen ska det bli kallare framemot julhelgen, men då har förmodligen snön redan smält. Hoppas bara vägarna hinner torka upp så att det inte blir halt.

Några få minusgrader och stora snöflingor trillar ner från himlen. Det börjar bli mycket snö nu…
Regn här idag, och i förening med kalla vägbanor gör det att det är snorhalt på trottoarer och gångbanor på sina ställen.
- Redigerat 2022-12-19, 14:00 av Fornöga

#117: Samma här. Duggregn hela dagen och slasket på trottoarerna blev rena halkbanan. Försökte gå på de ställen där det var lite annan beläggning, men det var nära att jag halkat omkull några gånger.

Livsfara i Lund, regn på frusen mark gör att det råder blixthalka.
Tempen ligger stabilt på minussidan och snön ligger kvar. det har öven kommit mer sedan sist.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Den lilla snö vi hade har regnat bort nu.
Dags att vända blad, som kungen sa. 😊

#123: Räknar med att behöva ta det lugnt när jag ska ut och köra imorgon. Fast förhoppningsvis kanske de flesta vägarna har torkat upp tills dess. Eller också har de saltats/sandats.
God Jul, alla vinterister!

Även om det verkar finnas inslag av regn i snön lägger den sig nu här på marken i Göteborgsområdet. Om inte väderinstituten spått fel lär det tunna snötäcket vara högst tillfälligt.

Enbart regn här, och fyra plusgrader.
Den som är morgonpigg kan fira nyår med New Yorkborna (där det just nu regnar) i morgon klockan 06.00 svensk tid.

Regn och plus 10 grader här idag.

Som här, men det är lite kvar tills vi har som i nördvästra Schweiz, där de hade över +20°C.
Just nu skiner solen här, men det lär vara ett rejält busväder på ingång under natten, med ymnigt snöfall och hårda vindbyar. Här lär dock snöfallet övergå i ihållande regn.

#135: Solen tittade fram här också under eftermiddagen, men i slutet av veckan ska det tydligen komma en del snö.
Inget snötäcke här på morgonen, det är bara regn hos mig.

#137: Samma här. Regnet har öst ner hela natten och temperaturen ligger på runt 4 plusgrader.

Regn i mängder och +5,5°C i Lund.
Här kom snön...

Här bara regnar det.
Nu faller årets första snö ymnigt här (#141 lite missvisande text) i förening med blåst. Skönt att slippa gå ut… 😏

Snöar stort här också. Det har blivit helt vitt på bara någon timme.
Nog många som är glada över att det är helgdag.

Det har kommit en del snöblandat regn här under dagen. Gräsmattorna blev vita, men utanför dem var det mest blask. Temperaturen har legat på 1-2 plusgrader, så fryser det på i natt lär det bli halkbana på vägarna.

Regn och åter regn, ca +4°C här i djupa södern.
Till det en obehaglig vind, man fryser så öronen skrynklas i den isande fukten.

Här är det ca 6 grader och mulet. Snön har regnat bort och det blåser inte särskilt mycket. Fuktigt är det dock.

Jag ryser bara vid tanken, och mår illa vid åsynen av all den snön.
/Farwuq the true dragon

+7,3°C mulet och just nu inget regn.
Vi ligger i zonen mellan höst och vinter, gränsen går precis här.
- Redigerat 2023-01-08, 05:44 av Farwuq
Som väntat blev snötäcket kortvarigt även här. Bara på något dygn töade det nästan decimetertjocka täcket bort och regnet regerar igen.
Julsakerna nedplockade- bestod av två stycken juldukar samt en stycken bordsgran i plast, som jag fått i gåva och för skams skull ställer upp varje jul.
Kommer att tänka på vad min mor traditionsenligt sade varje gång hon under sina sista tjugo år plockade bort julsakerna: "då får vi se vem som får plocka upp dem nästa år." 😊
Idag är det plusgrader, så vi får väl se om det tippar över till minus igen eller om det börjar töa och fryser fast så det blir spegelblankt om några dagar igen 🙈
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#153: Mina julsaker får vara kvar till Knut, d.v.s. på fredag. Då börjar jag plocka ner dem. 🤶🏻
Hattsjöbäcken i Örnsköldsviks kommun har tjockast snötäcke i landet (109 cm i förrgår), och lokalbon Ewy tycker att det är jättehärligt.

Vi hade nog också haft ett tjockt snötäcke om det hade varit kallare. Det har regnat nästan hela dagarna ett bra tag nu. Fast igår fick vi faktiskt se solen en kort stund på eftermiddagen. 👍🌞
Nu så åker väl ändå granen ut?
- Redigerat 2023-01-13, 09:22 av Fornöga

#160 Naturen slår tillbaka! 😉
Gondolföre i södra delarna av landet.

#162: Och som vanligt slutar "södra Sverige" någonstans i Småland. Skåne har ingen röd varning.

Visserligen skulle de värsta stormvindarna i Skåne bara nå upp till strax norr om Landskrona, men det verkar som om det börjat blåsa en hel del här också nu. Åtminstone låter det så utanför fönstret.
Varning för stormbyar på västkusten, men här är det rätt lugnt.

#166: Så mycket snö. Här har det enligt SMHI:s årstidskarta varit höst den senaste veckan (minst), men det kan ju knappast stämma eftersom man inte kan gå tillbaka till höst när det väl blivit vinter. Så vi får väl se om vi får vår om en månad istället.
Här faller det nederbörd i form av snö just nu. Får gärna övergå i regn, eller allra helst, inte falla alls. 🙄

Tydligen snöade det i Skåne imorse, men här har jag inte sett någon. Temperaturen låg på 1-1,5 plusgrader så om det kom något var det nog snöblandat regn som smälte direkt det träffade marken.
#166: Snön ligger ungefär en meter där det inte är skottat.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Ovanligt lite januarisol i landet även i de delar där den normalt kan synas så här års.
Vi såg solen några minuter igår mitt på dagen. Men sen gick den och gömde sig igen.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Här har det varit sol några gånger i januari; till och med nästan en hel dag i sträck någon gång. Men för det mesta har solen bara lyst med sin frånvaro.
#173: Som här då, fast vi har inte haft en hel dag med sol. Bara några minuter åt gången 🙈
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#175: Men titta, där kom ju solen. 👍😊
Här är gräsmattorna frodigt gröna efter allt regnande.
Glöm inte snöskyffeln om ni skall till Mallis i dagarna!

#177: Tur man inte ska dit. 🥶
Göjemånaden står för dörren.
#176: Jodå, vi ser den lite då och då korta stunder 😉 men gröna gräsmattor är nog väääääldigt långt borta🥶🙈
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#181 Hade Sanna bott här hade hon nog sökt sig inomhus , för här blåser det kyligt och snöar ymnigt sedan i natt. Ett litet hopp dock att det kan övergå i regn under dagen här närmast kusten.
- Redigerat 2023-02-03, 07:19 av Fornöga

#182: Sanna håller sig inomhus idag. Det har snöat i natt och det är rätt blåsigt. Hon gick ut och vände på balkongen imorse, men ville inte stanna någon längre stund. Temperaturen ligger på drygt en plusgrad och i eftermiddag blir det troligtvis regn -igen.
#183, Jag gör som Sanna och håller mig inne! Skönt på gränsen till lyxigt att ha klarat av rutinärenden igår så att man slipper gå ut i detta väder.

#184: Samma här. Var till och med och tankade igår kväll - eftersom Ingo hade rea, "bara" 18,99 kr/l.
Här har Kung Bore fått nytt grepp. Det är 15 grader kallt ute, men solen skiner från klarblå himmel.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#186: Det är ett par minusgrader här, men vi har också sol och klarblå himmel. Snön vi fick i fredags regnade dock bort på eftermiddagen.
#187 Gissar att Sanna gillar dagens väder bättre! Även här skiner solen, en av dessa fina vinterdagar som man inte upplever så många gånger under en västkustvinter. 😎

#188: Ja, hon var ute på balkongen ett tag, men det blev för kallt inomhus så hon fick komma in rätt snart. Upptäckte att hon tydligen hade doppat svansen i den lilla vattenpöl som fanns kvar på dynbänken (den hon ligger på på fotot) efter gårdagens ösregn. Det hade hon uppenbarligen inte själv märkt, men hon var rätt blöt. 😊
Blåsväder här ikväll. Fick gå ut på balkongen och säkra lite saker som fallit omkull i byvinden.

#190: Läste att det skulle bli blåsigt i "södra Sverige" men det visade sig vara väldigt uppåt landet härifrån sett. Har inte märkt att det blåser särskilt mycket här i alla fall.
Här blåste det fruktansvärda vindar igår kväll. Det höll i sig under natten, men nu är det nästan vindstilla och solen lyser.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
På onsdag kommer lillvåren- åtminstone till Västerdalarna.😉
Och SMHI kan ta ledigt, åtminstone enligt källan: "Om det töade denna dag, kunde man på andra håll förutsäga kommande vattenbrist och torka."
- Redigerat 2023-02-13, 08:39 av Fornöga

#193: Och här i syd får vi veta om ungefär en vecka om den meteorologiska våren kom den 15 februari. 🙂
- Redigerat 2023-02-13, 08:39 av Carmarino
#194 Något försenad kanske, men det kommer en vår. 😎
- Redigerat 2023-02-13, 09:28 av Fornöga
- Redigerat 2023-02-14, 09:52 av Fornöga
Håll i hatten- Otto närmar sig! Kanske bäst att helghandla idag?
- Redigerat 2023-02-16, 11:42 av Fornöga

#197: Tur att jag har nät på balkongen, så att det som står där inte riskerar att blåsa bort. 😉
Har inga planer på att ge mig ut förrän på söndag eftermiddag, och då har Otto förhoppningsvis dragit vidare.
Regnet faller tätt och vindstötarna har tilltagit men är knappast av stormstyrka ännu. Återstår att se om strömmen står pall under kvällen när Otto drar in på allvar.
- Redigerat 2023-02-17, 16:01 av Fornöga

Nu är det förberett för Otto. Ficklampa och värmeljus framme. Mobil och andra elprylar fulladdade. Vatten upptappat till mat och övriga behov.
Så nu är det bara att hålla tummarna för att elen stannar och träden står upp.
Otto verkar bli mildare än befarat i Göteborgsområdet, det ser ut som om Halland och Skåne får ta värsta smällen.
#200 Bra att du skrev det där om vattnet. 👍 Jag skall fylla en dunk, för säkerhets skull.
- Redigerat 2023-02-17, 17:58 av Fornöga

Vet inte om det regnar här, men blåser gör det. Än så länge är det bara gul varning, men från 20.00 är det tydligen orange varning.
Får se om det blir så illa som befarat. Vi brukar vara förskonade från elavbrott här, men man vet ju aldrig. Mobilerna är laddade och vatten har jag. Ljus har jag gott om också och ficklampor finns på plats.
Hörde ett rykte att stormen kommer gå vidare uppåt i landet, och vi som bor vid kusten kan bli hårt drabbade 🙈
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Tyckte lite synd om de utposterade TV-reportrarna tidigare ikväll när de försökte dramatisera 20 sekundmeter i medelvind och 28 m/sek i byarna. Okej, det är blåsigt, men ingen Katrina direkt. (Möjligt att det blivit mer stormigt senare på kvällen.)
- Redigerat 2023-02-17, 22:11 av Fornöga

Än så länge har vi ström och blåsten märks inte så mycket för min del. Den verkar inte ligga på mot långsidan av huset så fönsterrutorna skallrar inte. Tydligen ska blåsten börja avta mellan 04.00 och 06.00 så förhoppningsvis lugnar det ner sig snart.
Otto har dock härjat rätt mycket här ser jag i lokaltidningen, med inställda tåg, bussar och färjor. Många nedfallna träd, en mindre lastbil har vält och ett tak har blåst av.
Stormen försvann snabbt ur rubrikerna och nu skiner solen här. SVT:s meteorolog sade att den var ungefär som stormen i slutet av januari förra året och inte i närheten av Gudruns styrka. Fast även om stormen dragit förbi lär det vara blåsigt ytterligare några dagar, enligt prognoserna.
- Redigerat 2023-02-18, 08:10 av Fornöga

Här är det också strålande solsken och grenarna på träden rör sig inte särskilt mycket. Så SMHI hade faktiskt rätt i att blåsten skulle avta tidigt på morgonen.
- Redigerat 2023-02-18, 08:11 av Carmarino
Har har det kommit över en decimeter snö, men blåsten har inte varit så illa som de sa den skulle vara.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Inte en snöflinga här, och 6-7 plusgrader.
#197 Det blåste tydligen rätt mycket här i natt, trots att jag inte märkte så mycket av det - men så bor jag inte så nära havet heller.
Helsingborg hamnade en bit under gränsen för storm med 23,2 vid SMHI:s mätstation. I Helsingborg står dock SMHI:s mätstation en bit inåt land och Sjöfartverkets mätstation nära havet uppmätte betydligt kraftigare vindar: 32 meter per sekund.
Hanö hade det ännu värre:
Kraftigast i hela landet blåste det på Hanö – där nådde byvindarna orkanstyrka: 34,1 meter per sekund.
Ett vårtecken(?): årets första trana har landat vid Hornborgasjön.

Imorgon får vi veta om det har blivit vår här nere i syd. 😊

- Redigerat 2023-02-22, 13:29 av Fornöga
Jag bor på fel ställe 😭🙈
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
"Än få ni gå med strumpor och skor,
Än är det vinter kvar, säger mor.

#217: Ja, det är väl det normala här. Vädret växlar ofta. Just nu regnar det och i eftermiddag blir regnet eventuellt snöblandat. Tur jag inte har några ärenden utomhus idag. 🥶
Solen har varit uppe hela dagen idag, och det har bara varit nån minusgrad.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Soligt och fint här idag. Vintergäck och snödroppar blommar och myrorna är i full gång med att reparera stacken efter vintern.
#220 Och flyttfåglarna börjar återupptäcka Sverige. 😊
Det är chans att se norrsken på flera håll i landet på kvällarna för tillfället, och många har tagit fina bilder på fenomenet.
- Redigerat 2023-02-27, 21:48 av Fornöga

Missade att kolla i kväll igen. Var för trött, så jag somnade. 😴
#223 Misströsta inte- om 26 dagar väntas enligt SR en ny dos norrsken, och om två år väntas ett nytt utbrott på solen som tros ge samma spektakulära norrsken som vi såg för några år sedan. 😊
- Redigerat 2023-02-28, 08:11 av Fornöga

#224: Global uppvärmning på solen också kanske? 😉
Mars- torsmånad: en sydsvensk kvarleva från julianska kalendern?
"Tor och torsmånad har i äldre tid varit i relativt allmänt bruk, åtminstone i södra och sydvästra delen av Norden. Men orden betecknade då mars månad. Denna betydelse har levt kvar i södra Sverige. I vissa skånska och småländska dialekter betecknar torsmånad faktiskt i stället mars månad. Detsamma gäller ordet tor som i Halland, men även i vissa delar av Skåne och Blekinge, avser mars:
"Den treja torstan i tor då trädår tranan po skånskår jor", ’den tredje torsdagen i tor då träder tranan på skånsk jord’, det vill säga den tredje torsdagen i mars kommer tranan till Skåne.
"Tor settår mor sin lampa ongår bor", ’i tor sätter mor sin lampa under bord’, det vill säga från och med mars ska inte lampan tändas.
(Båda talesätten är från Skåne.)
Det är svårt att uttala sig om när eller varför betydelseförskjutningen mars till januari skedde, men det kan höra ihop med bytet från juliansk till gregoriansk kalender. Eller så hade det kanske att göra med hur lång julen fick vara? Vem vet?"---

#226: Det måste vara ett gammalt uttryck. Kan inte minnas att jag någonsin hör det, trots att jag är född i Skåne och har bott här nästan hela mitt liv.
#226 Tror ingen förknippar januari med Tor heller, numera.
Talessättet om tranan visar f.ö. på att flyttfåglarna kommer allt tidigare: tredje torsdagen i mars har i vår tid den första tranan varit här en månad.
- Redigerat 2023-02-28, 10:31 av Fornöga
#228 "Jag har sett vårarna gry, jag har hört stormarna gny
Jag har sett vildgässens sträck under kvällande sky."---
Blev lite vemodig apropå tranobservationen. Förr i tiden kunde bondfolket stanna upp bakom den hästdragna plogen och se tranor och gäss dra förbi i v-formation. Idag sitter bönderna i en traktor med stereolurar för öronen och ser dem inte. Utvecklingen är som den är- den varken kan eller vill man stoppa, men lite nostalgi är aldrig skadligt! 😉
(Och om tre veckor är det dags att öppna vårtråden.)

#229: På tiden (vårtråden). 😉
Vi har ju redan meteorologisk vår och många vårblommor har redan tittat upp. Ska försöka komma ihåg att fotografera några snart. 😊
#230 Ja, det är ett avlångt land vi lever i - vid Riksgränsen är snödjupet 150 cm, och den meteorologiska våren lär inte komma till Kiruna förrän den 1 maj, så 20 mars är väl någonstans mitt emellan.

Jag njuter i fulla drag av skira blommor och snöfritt 😁
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#234: Det ryktas om eventuellt snöfall här i syd så våren blir satt på paus ett tag. Men håll ut, snart kommer den även till er.
Så bistert kall blåser nordanvinden kring stuguknuten här idag, men solen skiner- alltid något!

#236: Det är strålande sol här också, men rätt kyligt. Tydligen blåser det en hel del också, att döma av trädens rörelser.

Det kom lite snö i natt, men inte tillräckligt för att täcka gräsmattorna. En del snö ligger kvar, eftersom det är minusgrader, men solen skiner så förmodligen töar snön bort under dagen.
Huvva! 🥶

#239: Ja, vi får se hur det blir här imorgon. Ska hålla mig inomhus då. 🥶
Just nu är det dock strålande solsken och ett par plusgrader, men i natt var det -4°C.

Fy så tjatigt med snö nu. Här har det varit solsken och vackert vårväder senaste veckan och så ska det bli snöstorm imorgon. ☹️
Hejdå vårblommorna… Hoppas vi ses snart igen! 😢

Än så länge är det månsken (fullmåne imorgon), men fick nyss en varning om snö från väderappen.

"Hej, mitt vinterland!" Har inte vågat dra upp persiennerna, men jag hör plogbilar dra förbi, vilket tyder på att det kan vara en del snö. 🙄

Cirka 5 cm snö har kommit under natten men det snöar inte längre och är alldeles vindstilla.

#246: Sex minuter efter den bilden togs hade det börjat snöa igen, men det var en del regn inblandat. Stora snöflingor var det i alla fall. Just nu är det mer snöblandat regn än regnblandad snö.
"Vad blir det för mat idag" är en populär rubrik på iFokus. För min del blir svaret att eftersom jag är extra insnöad idag (det har kommit flera centimeter ju!) så tänker jag nalla ur mitt krisförråd och öppna en burk Bullens pilsnerkorv. Jag chansar på att det inte blir något kristillstånd just idag, och att jag kan fylla på förrådet med en ny korvburk när snön töat bort.

#248: Har också en sådan burk stående, men för min del blir det rester av en tidigare middag, nämligen ugnsbakad lax med kokt potatis och citron- och dillsås. 😋
Snön har för övrigt börjat töa bort så smått, och redan nu syns lite gräs sticka upp i snön.
#248 ff Bästföredatum hade gått ut på båda korvburkarna, så det fick bli en burk krislagrad skinka plus pasta istället. Så kan det gå när krisen låter vänta på sig! 😁

#250: Kollade du innehållet? Konserver brukar hålla långt efter bästföredatum. Har haft konservburkar som passerat bästföredatum med ett par år och det har inte varit något fel på innehållet.

Snön börjar sakta försvinna. Kanske kommer det mer när den förväntade stormen drar in framåt kvällningen - eller också torkar den bara upp smältvattnet. Får hoppas på det senare, för det ska tydligen bli ett antal minusgrader i natt.
#251 Nej, jag har inte öppnat dem (ännu). Men det blir burkskinka och pasta även idag, innan jag åter kan söka mig till civilisationen (500 meter bort) i morgon…😏

Stormen igår kväll kom nog av sig. Åtminstone här. Det blåste en del och det kom lite snöblandat regn, men det mesta försvann nästan direkt. Nu är det solsken och temperaturen ligger runt noll, så de blöta vägarna är nog hala på en del ställen.

Inte mycket blåst här heller. En del snö har töat bort men fortfarande finns knappa decimetern kvar och den lär vi troligen få dras med ett tag, trots dagens fina solsken.
Här ligger det säkert en decimeter snö, och det är full fart i kvarterets kälkbacke. Men solen skiner, och en vacker vinterdag- om det varit för två månader sedan. Nu känns den mera som ett hån…🙄
Rond 2? 😱

#257: Här ska det tydligen bli mest regn nästa vecka.
Solsken och uppehåll. -5 grader just nu.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
- Redigerat 2023-03-09, 13:27 av Draknästets_Reptiler
Tätt snöfall här de senaste timmarna. Tur att man hann ut för att handla dessförinnan!

Här har det varit solsken nästan hela dagen. Enligt min väderapp ska det tydligen inte komma snö förrän på lördag, för att på söndag övergå i underkylt regn.
#261: verkar som stora delar av landet får vänta på den efterlängtade våren. Så ostabilt som det har varit sista veckorna, från iskall vinter ena dagen och vår den nästa.
Inte undra på att folk blir sjuka.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Full snöstorm här (Göteborgsområdet) för ögonblicket.
#263 Och fem minuter senare sken solen…🤷♂️

Vi fick en del snö imorse, men det varade inte så länge. Sedan har det varit sol nästan hela dagen men strax innan fem kom det en skur med hagelblandat regn. Just nu ser det ut att vara uppehåll åtminstone.
Slaskig måndag att vänta i Göteborgsområdet. Snön har övergått i mildväder med regn, och det är rejält moddigt på gång- och vägbanor.

Det har regnat här nästan hela natten och det regnar fortfarande. Temperaturen ligger runt 5-6 grader så den lilla snö vi fick lär försvinna snart.
Åtminstone tillfälligt uppehåll i nederbörden idag. Ett dygns ihållande regn förde i alla fall det goda med sig att det decimetertjocka snötäcket är finito. Hoppas slippa se snö mer den här säsongen!

Eftersom det regnade rätt mycket igår och i natt så försvann de sista resterna av snö även här. Det var dessutom nära 9 grader varmt imorse. Enligt SMHI ska det dock bli kallare i eftermiddag och det är risk för en del blötsnö i natt. Hoppas vi slipper den. 😖
Här ligger tempen på +1 grad, men snön verkar inte vilja bege sig inom den närmaste framtiden 😒
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Snöat igår kväll och i natt. Rena julkortsmotivet här nu med snö på träden, solsken och blå himmel.
Och vi som precis hade blivit av med den gamla snön…
Verkar komma en omgång till i natt…🙄

Enligt SMHI skulle det komma rätt mycket snö här i natt, men det regnade bara. Idag skiner solen - än så länge. Det ska tydligen mulna på senare idag. Lokalradion rapporterade en massa glashala vägar imorse, med många trafikolyckor, eftersom det var minusgrader i natt och imorse. Nu är det plusgrader och det lär det fortsätta vara ett tag framöver. Mildare väder är på ingående.

#274: Det växlar snabbt.
#274 Fina bilder! 👍
Just nu hatar jag mitt Norrland. Det har kräksnöat sedan tidigt imorse, så det lär väl landa på en meter igen, innan det ger sig 😒
Inte blir saken bättre av att vinden tar tag med orkanstyrka mellan varven. Den blåser rakt in på balkongen så det nästan smäller i fönstren.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

I kväll infaller vårdagjämningen – exakt klockan 22.42 svensk tid.
#278 Dags alltså att försiktigt öppna årets vårtråd, även om vintern nog inte rasat färdigt.
- Redigerat 2023-03-20, 07:45 av Fornöga
#279 Snart så…😉
- Redigerat 2023-03-21, 08:20 av Fornöga

Sommartiden infaller på söndag 26/3, glöm inte det.
- Redigerat 2023-03-22, 08:43 av Farwuq
#281 "Summarn komma", som gutarna säger.
- Redigerat 2023-03-22, 08:50 av Fornöga
"Sommartid"? 🤔
- Redigerat 2023-03-24, 23:21 av Fornöga

#284:
Ja sommartid eller östeuropeisk normaltid.
Det spelar inge roll jag märker ingen skillnad, jag är lika trött kvittar vilket.
#285 Det var mer som en ironisk kommentar över vädret som rådde första dagen på sommartiden jag skrev det, inte med hänvisning till annat inlägg.
#287: Huuu ….😲
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI