Sommaren 2022
Nu på torsdag, den 26 maj, kan vara en lämplig dag att proklamera sommar.
"Kristi Himmelfärdsdag- alltid på en torsdag", påpekar Nordiska museet, som även skriver att "Den var känd som den första sommardagen, och innebar att vinterklädseln lades undan och kvinnorna kunde gå barärmade. Dagen kallades ibland för metardagen eftersom sommarfisket inleddes.
Det är även en dag för gökotta på många håll, och åtminstone här i Göteborg ses den som första utesovarhelgen, då en mängd ungdomar brukar övernatta i Slottsskogen.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
- Redigerat 2022-05-23, 09:50 av Cojimar

Sommaren kom tidigt, om än inget rekord.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
Säsongens första åskknall lät höra sig här nu.

#4: Har inte hört någon här ännu, så det dröjer nog ett tag till.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#5 Blev bara en knall här, tillsammans med en rejäl störtskur.

#6: Störtskuren fick vi också, men utan tillhörande knall.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Idag blåser det ordentligt. Men sommaren skall bli fin, säger dom.🌞😎

#8: Enligt Bondepraktikan ska tydligen sommarvädret bli som det är 25, 26 och 27 maj, d.v.s. igår, idag och imorgon. Onsdagsvädret gäller juni, torsdagsvädret juli och fredagsvädret augusti. Att döma av hur vädret har varit här hittills så lär det bli omväxlande sol och regn i juni och juli åtminstone. 😁
Har "lördagskänsla" denna fredag. Sedan pensioneringen flyter dagarna ihop, klämdagarna passerar som alla andra dagar och några arbetsdagar finns ju inte längre. Man har gått och blivit dagvill tror jag. 🤦♂️

#10: Ja, det har jag också blivit sedan jag blev arbetslös. Fast det hände att jag var det även när jag jobbade. 😊
Har varit sjukskriven en längre tid. Men jag har barn i grundskolan, så nån daguppfattning har jag i varje fall 😊🙈
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#14 Shortsen får hänga kvar i garderoben tills vidare, men till helgen kan de åka fram.😎
- Redigerat 2022-05-30, 21:55 av Cojimar

#15: Väntar med shortsen tills det blir riktigt varmt. Tror det dröjer ett tag tills dess. Har inget emot regn faktiskt. Det behövs eftersom det varit torrt så länge nu. 😊

#17: Ja, från och med nästa helg skulle vädret bli lite bättre - hur länge det nu varar. De flesta skolorna har väl slutat då. 😁
#18: Tror mina slutar 9 eller 11 Juni. Nu är de skoltrötta, det märks 😉
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#19: Ja, direkt efter skolavslutningen brukar vädret bli sämre igen. 😊
#20: Jo tyvärr 🙈
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Junisemester- inget att tänka på?

#22: Ska ändå inte ha semester i juni. 😁
#23 På den tiden jag var yrkesverksam tog jag gärna huvudsemester i juni. Jag tror att jag resonerade som så att det kändes bra när kvällarna fortfarande blev ljusare och ljusare fram emot midsommar.

#24: Brukade också göra det. Antingen veckorna innan midsommar eller slutet av maj och ett par veckor in i juni. Någon gång ibland tog jag en vecka i augusti också. Hade aldrig semester i juli, vilket mina kollegor var tacksamma för. De senare åren jag jobbade så brukade jag ta semester 1-2 veckor innan jul, och eventuellt mellandagarna också, beroende på hur helgdagarna låg. Resten tog jag i början av juni.
Är pingsten fortfarande "hänryckningens tid?" Bara undrar. 🤔

#26: Knappast, men i år är åtminstone annandag pingst röd dag igen. 👍
#27 Så är det ju.😊
Kan väl passa på att önska glad midsommar redan nu- det är okej, det finns det kungsord på.😎

Ja, midsommar är ju den egentliga nationaldagen, så det är inte mer än rätt. 😄
Årets sommarpratare är presenterade. Vid första påseendet kan jag inte säga att det är någon som jag absolut inte får missa.

#32: Rätt många där som jag inte ens vet vem är, men Henrik Brandão Jönsson skriver rätt roliga krönikor så han är nog värd att lyssna på. Fast jag brukar inte lyssna på några av sommarpratarna, och det blir nog samma i år.
I och med att det är valår så är väl en del namn strukna, och det känns därmed lite extra tamt. Jag brukar höra på ett fåtal pratare varje sommar, och det blir säkert inte fler nu.
Nu kan man spela på vilket midsommarväder det blir på ett antal orter i Sverige. "Regn" låter väl som ett vettigt spelobjekt?

#35: Hade jag spelat hade jag satsat på att det blir väder på midsommarafton. 😁
#36 Ingår oväder? 🤔😁

#37: Alla slags väder ingår. Det kallas hel(g)gardering. 😁
#38 #38 Okej. ☀🌤🌨☂😁
#38 Väderspänning? 😉

#40: Säkert det också. 😊
#36: Men om meteorologerna strejkar blir det väl inget väder alls? 😲
#0: Fin bild!

#42: Eller allt väder samtidigt. 😊
#43: Så kan det ju bli förstås. Spännande! 🤓
#35 ff Mycket ljus och mycket värme till midsommar? Det kan bli så.
- Redigerat 2022-06-18, 14:58 av Cojimar

#45: Fast SMHI påstod ju att det "står och väger", beroende på vilket håll "vädret" går. Antingen blir det sol eller regn tydligen, lite beroende på var man bor också förstås. 🙂
https://www.femina.se/livsstil/sa-blir-vadret-pa-midsommar-2022-dar-du-bor/8562869
#46: Ja, vi lär i alla fall få ett givet samtalsämne till sillen&jordgubbarna… 🌞☔🍺🍓

#47: Är inte så väderberoende på midsommar. Är det dåligt väder äter vi inomhus. Är det fint väder sitter vi utomhus, men det finns tak över ifall det skulle komma några droppar regn. 😊
#48 Nej, jag hetsar inte heller upp mig inför midsommarvädret numera. Förr, när man brukade uppsöka någon festplats, var det förstås inte så kul med kyla och regn just den dagen.
Vid dåligt väder äter vi inomhus och vid bra väder äter vi utomhus. Så vi är heller inte så beroende av hur vädret blir 🙂
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#50 Ja, det brukar ju vara "gående bord" till midsommar - vem minns inte den gamla sillreklamfilmen om hur man flyttade bordet ut och in mellan skurarna…😊

Midsommarvädret i nordvästra Skåne ser ju lovande ut. Fast meteorologen på SMHI sa att det var säkrast att gardera med paraply, för det kunde eventuellt komma en regnskur på eftermiddagen.
#52 Verkar finnas de som får det svettigt värre i midsommar.😰

#53: Vilken tur att jag bor i Skåne. 🙂
#54 Ja, även vi på västkusten verkar bli förskonade från värmeböljan.
Hälsingland är grannlänet, så risken finns att vi blir drabbade 😒 Länsgränsen ligger 2 mil söder om stadscentrum 🙈
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Vi verkar slippa vinterjackan, mössa och vantar till årets Midsommar😉

#58: Man får vara glad för det lilla. 😁
Sannerligen, jag hoppas bara att vi slipper någon form av förmånsbeskattning för att vi slipper frysa när vi sitter utomhus 😉

#60: Bara att hålla tummarna - och prata tyst om det, så att inte de styrande kommer på att de ska beskatta den förmånen. 😊
#57 "Hopp om upp till 30 grader", som GP uttrycker det. 🙄
- Redigerat 2022-06-22, 14:13 av Cojimar

#62: 😱 Ja, och så här ser det ut för Skåne på midsommarafton. Kommer att befinna mig ungefär mitt emellan Helsingborg och Ängelholm - inåt landet - så någon sjöbris lär vi inte få. Å andra sidan är det mitt ute på slättlandet, så kanske det kan komma lite landbris istället.
#63 Någon åskby kan nog inte uteslutas.
- Redigerat 2022-06-22, 15:09 av Cojimar

#64: Om det kan hjälpa till att sänka temperaturen så är den välkommen. 👍
#65 Skall fixa det. 😉

#66: Tackar. 😁
Alla helgfirare önskas en trevlig midsommar med denna (rumsrena) Meduzalåt.

#68: Önskar dig detsamma. 🌦
#68: Trevlig Midsommar! 😀🌼🥂🍓🌳🐸
Nordiska museet om midsommar.
Musik i midsommartid med Tina Ahlin och gäster i Äskhults by i Halland på TV idag, för de som inte tagit sig till någon midsommarfestlighet. (Kan ses redan nu på SVT Play.)

Runt halv tolv kom det en rejäl åskskur här. Nu har åskan dragit bort men det regnar fortfarande. Temperaturen sjönk från 20,1 till 19,1 grader, så vi slipper tropisk natt åtminstone. Fast regnet och värmen gör att det blir hög luftfuktighet, vilket är mindre trevligt.
#73: Här skulle det behövs regn. Det är jättetorrt i skog och mark.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#74: Ja, vi hade behövt ännu mer regn än det vi fick. Det kom visserligen ytterligare en åskskur imorse, men eftersom det är så varmt så dunstar vattnet rätt snabbt, vilket gör luftfuktigheten klibbigt hög. 😖
Kan bulla upp sig till lite eftermiddags- och kvällsåska här i västra Götaland, enligt Blitzortung. (Överskådligare om man trycker bort "detectors".)
- Redigerat 2022-06-26, 15:05 av Cojimar

#76: Kan tydligen bli en del muller här också.
Söndagen gav ovanligt många larm i Västsverige om bränder på grund av åskan.
#75: Det är samma sak här.
#78 Känns lite som det kan bli en liknande sommar som den vi hade för några år sedan. När vi var tvungen att få hjälp från Polen.
Hoppas att vi har bättre beredskap om det blir så igen.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#79 Hoppas verkligen att det inte blir lika illa som den sommaren, men… 😧
#80: Hoppas det jag med. Men som det verkar nu, så är vi på god väg mot en sådan sommar.
Vi ärt bara i slutet på Juni, och gräsmattorna är redan bruna istället för gröna
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
- Redigerat 2022-06-27, 12:40 av Draknästets_Reptiler
Verkar vara rejäl åska som vandrar upp i Öresund och Kattegatt just nu. Läge att lägga fram kameran!
- Redigerat 2022-06-27, 21:21 av Cojimar

#82: Har ingen vattentät kamera, så det var inte läge att ta fram den. 😊
Regnet vräkte ner och det blixtrade och dundrade ett bra tag, men det var ändå inte något av de värre åskväderna jag varit med om. Fast en gång hann jag bara räkna till två innan knallen kom. ⛈️
#83 Här höll sig åskvädret mest ute till havs, och det var så långt mellan blixtarna att det inte var värt mödan att gå upp.

#84: För det mesta var det rätt långt mellan blixtarna här också, men några gånger var de kanske 2-3 kilometer härifrån. Bullret var dock inte direkt öronbedövande, som det kan vara ibland, utan bara ett långdraget, dovt mullrande. Temperaturen landade på runt 16,5-16,8 grader, men nu har solen tittat fram igen så nu är det varmare. Dock inte lika plågsamt varmt som igår.
Det har regnat bra här inatt. Men nu har solen kommit fram igen och tempen har stigit från 17 grader till 21 på rekordtid.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
"Solen har vaknat
Solen är här
Igen"😎

Det verkar inte som om det har regnat här i natt, men temperaturen sjönk ner till 10-12 grader, så det var svalt och skönt. Nu är solen och värmen tillbaka, men tydligen ska det "bara" bli 20-26 grader; varmast i inlandet och svalast längs kusterna. Tur jag bor vid kusten. 👍
Helgvädret? Välj själv!
Rötmånaden är över oss. Eller "hundedagene" som det heter i Norge.
Re:tired.
#91: Rötmånad är inte roligt 😞
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#91: Det är likadant varje år - tidningarna har så lite att skriva om att de måste påpeka att det är rötmånad. Samma som att de varje år skriver om att "nu är det dags att grilla", nu är det dags för kräftpremiär och en del andra saker. Undrar om de kopierar gamla artiklar eller om de lyckas hitta på nya varje år. 🤔😉
#93 Precis, det är väl samma fenomen som med vår- och höstdagjämning, vintersolstånd och annat som återkommer varje år. Däremot är väl påminnelserna om att ställa om klockan vår och höst befogad.
Sedan är det i och för sig intressant med hur synen på rötmånaden förändrats eller bevarats från tidigare generationer till modern tid.
Numera drabbas vi väl egentligen inte lika hårt av Rötmånaden, som man gjorde för kanske 100 år eller längre sedan.
Vi har ju betydligt bättre möjligheter att förvara och skydda maten i dag än de hade då.
Däremot så tror jag nog det sitter djupt rotade inom oss. Jag är väldigt noga med de varor och mängd jag köper under rötmånaden t.ex. Köper aldrig färskt kött, fågel eller fisk under rötmånaden, utan jag köper alltid fryst .
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
- Redigerat 2022-07-31, 13:01 av Draknästets_Reptiler
#95 Ja, det finns ju en del att beakta ännu i våra dagar.

#95: Köper nästan aldrig färskt kött (eller fågel och fisk) varken under rötmånaden eller annars. De gånger jag gör det så fryser jag in det direkt jag kommer hem. Är väl miljöskadad efter 17 års arbete på frysföretag. 😊
Mina fiskande arbetskamrater undvek på sin tid torskfiske under månader med "i" i, juni, juli och augusti, eftersom den var oduglig som föda då enligt deras åsikt. (Idag är torsken nästan försvunnen från kusten.)

#98: Det har jag aldrig hört. På den tiden vi hade sommarstuga och båt fiskade vi mycket under sommaren. Då blev det även en hel del torsk. Visserligen tyckte jag inte särskilt mycket om torsk då, men det berodde inte på att den var oduglig som föda.
Mest berodde det på att jag då ansåg att det var kattmat. Vår katt älskade kokt torsk och hon fick det rätt ofta. På den tiden fanns det rikliga mängder torsk i sjön, så det var inte så svårt att få med sig några hyfsat stora fiskar hem. Numera är det ju lyxmat.
Från torsk till kräftor och dags för en av de där återkommande rubrikerna!(#93) 😉

#100: Ja, det är lite märkligt att det fortfarande är så mycket med kräftpremiären, när den avskaffades för så länge sedan. 😄
#101 Så sant! Fast det är nog en hävdavunnen tradition- som Nordiska Museet uttrycker det:
"Traditionellt börjar kräftfisket den 7 augusti kl 17.00 och därmed den tradition som brukar kallas kräftskiva. 1982 ändrades tidpunkten för kräftfisket till kl 17 den första onsdagen i augusti. 1994 togs förbudet mot kräftfiske helt bort, men de flesta i vårt land väljer ändå att inleda kräftätandet i början av augusti. Detta illustrerar att tidpunkter har stor betydelse för fester och ritualer."---
- Redigerat 2022-08-01, 11:20 av Fornöga
Säsongens värsta oväder drog in över Göteborg under eftermiddagen, med slagregn, stormvindar och ihållande åska, och mer skall tydligen vara att vänta under kvällen.
- Redigerat 2022-08-04, 16:50 av Fornöga

#103: Det har inte nått hit än. Skulle inte ha något emot lite regn - dock inte slagregn - men åskan klarar jag mig utan.

#104: Bara för det så kom det en regnskur precis. Den var dock väldigt lokal och inte långvarig. Solen sken hela tiden och skiner fortfarande. 🙂
Här mullrar det oavbrutet, och det är rejäla skurar som kommer. Blixten slog ner på en kulle ungefär 100 meter bort tidigare under kvällen. Tyvärr är molnen så tjocka att det inte går att få några bra bilder på blixtarna.
Ser på Blitzortung ett band med intensiv åska som sträcker sig över till Jylland. En annan åskarm väcker dra in över skånska västkusten.
- Redigerat 2022-08-04, 20:07 av Fornöga

En väldigt liten regnskur här just nu och lite muller i fjärran. Och en fin regnbåge 🌈.
Så torrt i markerna. Mina blommor slokar efter dagens 31 grader.

Det kom faktiskt en rejäl åskskur här, men den varade bara någon kvart drygt. Såg inga blixtar så jag kunde inte räkna på avståndet, men tror det var en bit ifrån att döma av hur mullret lät. Regnet verkar dock ha fortsatt ett tag, som väl är. Temperaturen har sjunkit till 18,5 grader tack och lov. 🙂
Det intensiva ovädret har dragit vidare, men det lämnade oreda i sina spår. Turligt nog verkar det inte ha blivit några allvarligare personskador.

Regnet fortsätter här, men rätt stillsamt som väl är. Då hinner marken suga upp vattnet. Så alla som gillar svamp lär kunna plocka en hel del framöver. Temperaturen har sjunkit till 16,5 grader. Svalt och skönt. 🙂
Här har det regnat ett par dagar, men igår kom solen tillbaka. tempen har, tack och lov, sjunkit till king 20 grader.
#105: Det är typiskt Norgeväder, som maken brukar säga 😜🤣
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#111: Skåne och Norge verkar ha mycket gemensamt. 😊
Stillsammare afton här idag.

#113: Här också, och härliga 14 grader ute.
Det kom en hel del regn igår, men klarnade upp framåt eftermiddagen. Sedan kom det ytterligare lite regn på kvällen, så förhoppningsvis blir det bra skördar i år.
Det blev cirkus imorse när vi skulle gå ut med småhundarna. Det regnade och de totalvägrade att kliva ut på gräsmattan, vi fick lyfta iväg dem, och sedan gå morronrundan. Morgonrundan har aldrig gått så sakta, vi fick släpa hundarna. Vi var dyblöta när vi kom in. 🥴
#112: Tydligt det 😁
#113 Läcker bild
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#94 Till rötmånadstraditionerna hör ju uppgifter om observationer av märkliga djur, så att Storsjöodjuret kanske fått en revival förvånar inte. Den filmade observationen gjordes i Svenstavik, om det räcker för att rädda Storsjöodjurscentret återstår att se…😉
https://www.expressen.se/tv/nyheter/tank-om-det-ar-storsjoodjuret/
- Redigerat 2022-08-09, 07:36 av Fornöga
Dags att se upp. På himlavalvet alltså...

#117: Samtidigt är det fullmåne, så stjärnregnet kan vara svårt att se.
#117 ff Satt uppe en halvtimme kring midnatt. Det var faktiskt osedvanligt stjärnklart för att vara min storstadshimmel, men inga "stjärnfall" så långt ögat nådde. Det enda jag noterade var fylleprat på en balkong i en uppgång lite längre bort.
Andra som var uppe lite senare fick en annan upplevelse.

#119: Här var månskenet så starkt att man knappt såg stjärnorna.
Blev någon halvtimme på balkongen även igår kväll. Lite disigare sikt, månen fanns på andra sidan huset och störde inte sikten. Tyst på fyllebalkongen denna kväll, vilket var en plusfaktor. Fick vänta cirka 20 minuter på kvällens enda rymdgrus, men det var å andra sidan riktigt ljusstarkt.
Andra som var uppe senare fick även denna natt skåda en annan show på himlavalvet.
- Redigerat 2022-08-14, 07:19 av Fornöga
Innan det blev för gassigt på balkongen igår intogs mat och dryck enligt mottot "kan inte jag komma till Italien så får Italien komma till mig". Hämtpastan bestod enligt restaurangens meny förutom pastan av "rostad svensk kycklinglårfilé i en härligt krämig röd sås gjord på gyllenstekt vitlök och rödlök, smaksatt med färsk basilika. Toppad med Grana Padano ost, skuren persilja och plockad basilika", och vinet var så klart också italienskt. 🤤

#122: Det ser gott ut. 😋
#123 Ja, pastan var smarrig och räckte även till en kvällsmåltid.
- Redigerat 2022-08-14, 09:25 av Fornöga

#124: Perfekt när det är så rikligt tilltaget. 👍
#122: Ser jättesmarrigt ut 🤤
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
"Monsunoväder" här i Västra Götaland igår, och det skall tydligen bli något liknande i eftermiddag.

#127: Inga sådana våldsamheter här, åtminstone inte ännu. Det kom en regnskur igår, men hörde ingen åska. Tror det var tropisk natt i natt, för min termometer visade minst 20,5 grader hela natten.
#127 ff Hittills verkar dagens oväder hålla sig en bit från kusten. Hade bara lite åska på avstånd på förmiddagen.

Fortfarande ingen åska här. Det har regnat lite, men nu är det solsken igen.
#130 Ja, det blev en väderleksmässigt lugn tisdag även här, och svalkan är välkommen.
- Redigerat 2022-08-17, 08:19 av Fornöga

#131: Det kom in ett åskväder igår kväll, men det var inte precis här ovanför. Ingen direkt blåst vad jag märkte med det kom några regnskurar också, så det blev några grader svalare. Idag blir det höga temperaturer igen. 🥵
#132 Värst för dagen här är den höga luftfuktigheten- man bli sjöblöt vid minsta ansträngning.

#133: Ja, det är samma här. Ser verkligen fram emot helgen, då det ska bli runt 20 grader.
#134 Det låter som om de tropiska nätterna är i slutskedet.

#135: Hoppas det stämmer. 🥵
Det är Håkan Hellströmhelg på Ullevi, och trots att jag bor en mil från arenan hörs musiken ända hit. Nu är jag ingen Hellströmanhängare, annars hade det nog gått att identifiera låtarna också.

#137: Förstår inte hur sådana ljudnivåer kan vara tillåtna. Numera går tydligen folk på konserter med öronproppar i öronen, för att ljudet är så högt. Bättre då att sänka ljudet.
#138 Ja, det är samma fenomen med Way Out West i Slottsskogen, granne med Sahlgrenska. Dunket hos mig är mest kuriosa, men det måste vara plågsamt för de som bor på närmare håll och inte vill höra musiken.
Går något åt skogen idag vet vi varför...

#140: Det gäller inte i Sverige. 😁
Otursdagar
Januari: 1, 2, 4, 6, 11, 12 och 19
Februari: 11, 17 och 18
Mars: 1, 4, 14 och 15
April: 10, 17 och 18
Maj: 7, 15 och 18
Juni: 6
Juli: 17 och 21
Augusti: 2 och 10
September: 1 och 18
Oktober: 6
November: 6 (enligt Nordisk familjebok[4]) eller 16 (enligt Bondepraktikan[3]) och 18
December: 6, 11 och 18
Den 11 januari ansågs vara den absolut värsta otursdagen under året.
Turdagar
Brahe fann även fyra turdagar, 26 januari, 9 februari, 10 februari och 15 juni.
#141 Fast Tycho var dansk…😉

#142: Jäpp, fast svenskarna tror att han var svensk, bara för att han bodde på Ven. 😊
Här är de danska dagarna också, så kan alla som vill undvika aktiviteter även på dem. 😁
De angiveligt uheldige dage skulle være:
Januar: 1., 2., 4., 6., 11., 12. og 20.
Februar: 11., 17. og 18.
Marts: 1.,4., 14. og 15.
April: 10., 17. og 18.
Maj: 7. og 18.
Juni: 6.
Juli: 17. og 21.
August: 20. og 21.
September: 10. og 18.
Oktober: 6.
November: 6. og 18.
December: 6., 11. og 18.
Desuden skulle han have regnet sig frem til, at der var fire særligt heldige dage, nemlig 26. januar, 9. februar, 10. februar og 15. juni.
https://da.m.wikipedia.org/w/index.php?title=Tycho_Brahe&oldid=8459192
Slut på sommaren? Ja, i alla fall på radions "Sommar", som sänder sista avsnittet av sin sommarlångkörare idag. Hann bara lyssna på ett program i sin helhet, och det i grevens tid: gårdagens med Bert-Åke Varg. Fast den som till äventyrs så önskar kan ju höra på tidigare program i efterhand.

#144: Har inte lyssnat på något av programmen. Hittade inget som jag tyckte lät tillräckligt intressant.

#144: Har faktiskt lyssnat på fler än vanligt i år. Bland annat Per Lernström, Siw Malmkvist, Oscar Magnusson och Stefan Ingves. Och min lite otippade favorit Henrik Brandão Jönsson!
Brukar annars tröttna ganska fort och inte "orka igenom" hela programmet.
Mitt favoritprogram i sommar på TV har varit norska "Hundskolan-2". Konfunderade hundar och vimsiga hussar och mattar finner varandra. (Jag kommer aldrig mer att höra namnet "Zlatan" utan att skratta! 😁)
- Redigerat 2022-08-21, 15:20 av Fornöga
#146 Många som gjorde samma val som du, tydligen.
Media har hyllat vissa sommarpratare som inte hamnat på listorna stort, men det brukar ju vara så- det verkar som om recensenterna hållit sig inom sina och kollegornas referensramar. Märkligt för övrigt att man refererar programmen, men det beror väl på sommartorka på redaktionerna…
Kommer venetiansk afton bli lösningen om kräft- och surstömmingsskivorna försvinner på grund av brist på varor och tillhörande ökande priser? I Finland sprider sig denna tradition den sista helgen i augusti.
https://www.alko.fi/sv/dryck-och-mat/meny/meny-for-venetiansk-afton
https://www.hbl.fi/artikel/3f45000d-e5b8-4db9-91f8-76b6124e6be9

Idag regnar det här, men temperaturen ligger ändå på 19-20 grader, så det är rätt fuktig luft. Det har regnat rätt lugnt och stilla hela förmiddagen, men nu har det ökat lite. Dock inte mer än att jag tror att marken kommer att kunna absorbera vattnet så att vi slipper översvämningar. Åtminstone här, där vi har många gröna ytor runtomkring. 👍

Har mullrat lite nu på morgonen och kommit bortåt 20 mm. Så efterlängtat regn då vi fått väldigt lite tidigare i månaden.

#151: Än så länge har jag inte hört någon åska, men regnet är efterlängtat även här. Det har varit torrt länge nu.

Det kom precis in en gul varning för skyfall från SMHI. Fast deras varningar brukar sällan stämma här, så jag hoppas vi slipper skyfallen också. Det räcker med ett jämnt regn under lång tid. 😊
Ligger en gul varning här för kvällen och natten (18-06), Så här långt bara grått.

#154: Här har det slutat regna. Får se om det börjar igen. Det ligger fortfarande en gul varning här också. Fast det verkar som det redan har regnat rätt kraftigt i vissa kommuner här runtomkring under eftermiddagen.
Verkar som om ovädret haft en ostlig bana, och att vi på västkusten klarat oss undan det.

#156: Ja, här kom inga skyfall. Det slutade regna istället. Får se om det blir mer regn idag.

Inga skyfall här heller men en väldigt disig morgon.
#156 ff Jag andades kanske ut lite för tidigt?

#159: Det kommer nya gula varningar hela tiden. Nu ska den tydligen gälla från klockan 06.00 imorse till klockan 18.00 imorgon. Än så länge har det inte kommit en droppe.
Enligt min väderapp ska det komma lätt regn klockan 14.00. En timme senare övergår det till skurar och sedan växlar det mellan lätt regn och skurar till klockan 19.00 då det blir åska. Resten av kvällen blir det omväxlande lätt regn, skurar och åska. Fast den appen brukar sällan stämma med verkligheten. 😁

100 mm under senaste dygnet och det fortsätter att vräka ner.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

#161: Vi skulle behöva rätt mycket mer regn här, men det behöver ju inte komma som skyfall utan i lagom takt.
September- första höstmånaden eller sista sommarmånaden? Det är en öppen fråga, men fram till den 23 september kan vi nog hålla den här tråden igång.
https://illvet.se/naturen/arstider/hostdagjamning-betyder-farval-till-sommaren
- Redigerat 2022-09-01, 08:36 av Fornöga

#163: Det är väl fortfarande meteorologisk sommar i större delen av Sverige?
Ja, SMHI:s årstidskarta tyder på det (i delar av fjällen var det dock höst redan i början av augusti…)
Skapar ingen länk, för SMHI:s länkar blir tyvärr stora sjok.
smhi.se/vader/observationer/ankomst-arstider/hos/2022
- Redigerat 2022-09-01, 08:59 av Fornöga

Bara +1 grad här inatt. Tråkigt om nattfrosten skulle ta blommorna redan nu.

#165: Ungefär halva landet har sommar och halva landet hösttemperaturer, medan några få områden i nordväst har höst.
smhi.se/vader/observationer/arstidskarta/
Hösten är en månad bort i mina trakter, lovar SMHI.

#168: Skulle tro att detsamma gäller här nere i syd.
#169 Ja, det här gäller nog fler områden. Som det står i artikeln:
"Det är inte bara i Göteborg som sommarvärmen dröjer sig kvar, utan den meteorologiska hösten börjar generellt senare i kustnära områden.
– I de inre delarna av landet sjunker temperaturen mycket nattetid, speciellt om det är klart väder. I kustnära områden gör havet att temperaturen inte sjunker så mycket nattetid, man skulle kunna säga att havet är som ett värmebatteri. Det gör stor skillnad med närhet till hav, säger Härenstam."---

#170: Ja, temperaturen nattetid har varit nere på drygt 10 grader som lägst, och det var härom natten. I natt var det strax under 13 grader.
Här ligger tempen på natten nu enda ner mot 4-5 grader. Och i förrgår flög hundratals kanadagäss i plog söderut.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Så sommar en månad till alltså. 😎 Gärna lite sol också. 🌞
Sommaren 2022 försvann fort, gässen flyttar och löven gulnar snabbt men idag har vi haft en ganska behaglig värme medan senaste dagarna vart ganska så kyliga både natt och dagtid så det känns som om sommaren bara tryckte på en knapp och försvann.
#163 ff Dags att ta in pianot?
- Redigerat 2022-09-12, 17:57 av Fornöga
Löven på ädelträden här i Göteborgstrakten skiftar alltmer i gula nyanser nu, men ännu är det inte glest i lövverket.
En vecka kvar att njuta av sommaren…(#163)

Här är det fortfarande rätt grönt och inte alls glest i lövverket, men visst finns det gula löv lite här och där på grenarna.
Sedan har vi en del andra träd i närheten som alltid tappar sina blad tidigt, redan i augusti eller till och med slutet av juli. Tror det är oxel men är inte helt säker.
Usch, sommaren försvann alltför fort! 🙁

#179: Tack! 😍
"Dagarna mörkna minut för minut, Tänd våra ljus, det är nära till natten, Snart är den blommande sommarn slut", skrev Erna Tauro, och visst går vi mot mörkare tider- men det är bara tre månader och fyra dagar kvar till vintersolståndet.😏
- Redigerat 2022-09-17, 06:22 av Fornöga
#181: En vacker sång!

Nu flyttar tranorna söderut. Igår syntes (och hördes!) här en stor flock tranor som flög i cirklar och snurrade sig högre och högre uppåt, formade sig till ett streck och drog iväg mot sydligare breddgrader.
- Redigerat 2022-09-19, 08:44 av Fornöga

#185: Ja, här har det varit sol och rätt varmt hela dagen. Men imorse var det bara 5-6 grader.
Klockan 03:03 i natt kommer vi inte höra det hända.
- Redigerat 2022-09-22, 09:21 av Fornöga
Nu går det bra att stiga in i höstsalongen om så önskas!
#186: Här har tempen legat på enda ner mot nollan på natten. På dagarna har det legat på mellan 7 och 13 grader, nån enstaka dag har det stigit upp till 15.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Det skulle bli uppemot 17 grader här idag, men i helgen kommer molnen och eventuellt regnet också, så då lär nog temperaturen sjunka en del.