Annons:
Etikettnyheter
Läst 533 ggr
[Jimmy.L]
2020-11-18, 19:23

Dansk studie: Ingen större skillnad i skydd mot corona med munskydd

En grupp på 6 024 personer delades upp i två där ena halvan bar kirurgiska munskydd och andra halvan inte. Samtliga uppmanades att leva efter de smittskyddsråd som danska myndigheter utfärdat.

Efter en månad hade 1,8 procent av munskyddsgruppen och 2,1 procent av kontrollgruppen smittats av coronaviruset.

– Den visar inte på någon signifikant effekt men en viss effekt av att ha munskydd. Den ger inget starkt stöd varken för att ha eller inte ha munskydd, säger Kjell Torén.

– De viktigaste åtgärderna för att hindra smittan är fortfarande att tvätta händerna och hålla avstånd, säger Torén.

De danska forskarna hade förväntat sig att munskydden skulle halvera risken för att bli smittad.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ingen-storre-skillnad-i-skydd-mot-corona-med-munskydd-visar-dansk-studie

• Redigerat 2020-11-18, 19:23 av [Jimmy.L]
Annons:
Staffan
2020-11-19, 12:37

Ur pressmeddelande från Kungliga Veteskapsakademin idag 19/11:

"Kungl. Vetenskapsakademiens expertgrupp om Covid-19 anser att god ventilation liksom användning av munskydd är viktiga åtgärder för att minska smittspridningen i inomhusmiljöer och inom kollektivtrafiken. Det framgår av en rapport som släpps idag. Rapporten sammanfattar det aktuella kunskapsläget inom forskningen på området.

Rådande smittskyddsrekommendationer bygger på att smitta sker genom att den infekterade utsöndrar stora virusinnehållande droppar som snabbt faller till marken eller landar på olika ytor. Detta har lett till att fysisk distansering med en till två meter och noggrann handhygien blivit de centrala rekommendationerna till allmänheten.

Men enligt Vetenskapsakademiens expertgrupp om Covid-19 ger nyare forskning belägg för att smitta också sker via små droppar som blir kvar i luften längre tid om den inte omsätts. Luftburen smitta kan spela en särskilt stor roll vintertid när fler vistas längre tid i dåligt ventilerade lokaler."

https://www.kva.se/sv/pressrum/pressmeddelanden/ny-rapport-om-munskydd-och-ventilation-fran-vetenskapsakademiens-expertgrupp-om-covid-19

// Staffan

• Redigerat 2020-11-19, 12:38 av Staffan
Pyttelite
2020-11-19, 12:39

#0: Hur många smittade respektive grupp?

Den här undersökningen tar bara hand om ena vägen.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2020-11-19, 12:47 av Pyttelite
Condor
2020-11-19, 12:43

Här har Johan skrivit ett inlägg med en bra beskrivning om hur en mask fungerar och varför den har effekt:

https://corona.ifokus.se/discussion/1487256/sa-har-fungerar-en-mask

[Jimmy.L]
2020-11-19, 12:50

Ett munskydd skyddar inte bäraren mot att bli smittad med covid. Den slutsatsen drar danska forskare efter att ha genomfört världens hittills största studie på området.

https://www.sydsvenskan.se/2020-11-18/munskydd-skyddar-inte-bararen-mot-covid-visar-storsta

Staffan
2020-11-19, 12:54

#4 Är det samma nyhet som du rapporterar om i #0?

[Jimmy.L]
2020-11-19, 13:05

#5: Typ men togs även upp att munskydd är låg garanti att inte bli smittad.

Handsprit och hålla avstånd var det bästa som hjälper.

Annons:
Staffan
2020-11-19, 13:11

#6 Tack. Ja, uppfattningen om hur verkningsfulla dom är går verkligen isär. Det är synd att att det är så svårt att utreda hur de påverkar smittspridningen, men med tanke på att det finns tusentals varianter, olika sätt att använda dom, och att de dessutom förändrar andra beteenden är det inte så konstigt.

[Jimmy.L]
2020-11-19, 13:18

#4: Folkhälsomyndigheten bör informera om hur man använder munskydd på ett korrekt sätt. Det anser Anders Björkman, professor i infektionsmedicin på Karolinska sjukhuset. Samtidigt tonar han ner vikten av munskydd.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/professorn-kritisk-mot-folkhalsomyndighetens-brist-pa-information-om-munskydd

När jag fick utbildning på skyddsmask och munskydd gällde detta!

Tvätta händerna innan påtaglig.
Pilla inte på munskyddet.
Inget skägg!
Byt engångsskydd så fort den blir fuktig eller blöt
Ta av mask och tvätta händerna
Engångsmask får inte återanvändas.

Sanera skyddsmask efter användning.

[Jimmy.L]
2020-11-19, 13:23

#8: Var tionde dansk använder samma engångsmunskydd minst fem gånger, och var femte brukar sitt 3-4 gånger, enligt en opinionsundersökning.

"- Det är riktigt ohygieniskt att återanvända ett engångsmunskydd", säger professor Lars Jørgen Østergaard på institutet för infektionssjukdomar på Aarhus Universitetshospital till DR.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/engangsmundbind-bruges-igen-igen-igen-igen-og-igen

Pyttelite
2020-11-19, 13:47

#7: Studien handlar om statistik för hur de som bär munskydden blir smittade.

Det finns ingen statistik på hur många de smittar dvs smittar de med munskydd färre personer eller är det lika eller fler?

Condor
2020-11-19, 14:36

#11:

Det är helt riktigt! Om man vill göra en studie som visar hur mycket man skyddar andra om man bär munskydd, skulle man vara tvungen att göra en studie där en grupp rör sig i ett samhälle där ingen bär munskydd och en annan grupp lever i ett samhälle där alla bär munskydd.

Meningen med munskydd är att skydda varandra.

FataMorgana
2020-11-19, 14:37

Hur bra munskydden verkar beror på hur många som använder dem. Ju fler som bär munskydd ju mer skyddad blir man själv. Bästa effekten har dom om alla bär munskydd. Nu vet jag inte hur är i Danmark och hur många som helt allmänt bär munskydd där, så den där studien säger mig egentligen inte så mycket alls. Sen är det ju som Pyttelite säger, att det inte finns statistik på hur många de med munskydd smittar. De kirurgiska munskydden som användes enligt artikeln använder man ju främst för att skydda andra.

Annons:
FataMorgana
2020-11-19, 14:46

Här är en bra bild som beskriver en situation med en smittad person med och utan munskydd. Även om bilden är på tyska så tror jag inte att jag behöver översätta det åt er. Här är artikeln till bilden. https://www.tagblatt.ch/leben/koennen-die-coronaviren-als-aerosole-durch-die-luft-fliegen-ld.1226196

Niklas
2020-11-19, 17:04

#8: Jag har läst det där om skägg på flera ställen. Inte ens de bästa andningsmaskerna skyddar bäraren ordentligt då.

Vänliga hälsningar, Niklas
retuscherar du dina foton

[Jimmy.L]
2020-11-19, 17:26

#16: Ja både engångsmunskydd, kirurgiska munskydd och halv och helmasker kräver att man är skäggfri. När jag tog asbestsanerings certifikat var man tvungen att vara välrakad. 🙂

Nu har jag ingen större erfarenhet av fläktmatat andningsskydd som är mer av ett slutet system som man tar på sig kan fungera om man ska skägg. Men dessa är svåra att få tag på.

Pyttelite
2020-11-20, 03:16

• Redigerat 2020-11-20, 03:16 av Pyttelite
[Jimmy.L]
2020-11-20, 12:07

#18: Är den största forskningen som gjorts utanför laboratorium och min motfråga till dig är då ger munskydd mot corona? Dom enda som ger fullständigt skydd är hel eller halvmasker med filter!

Pyttelite
2020-11-20, 12:12

#19: Det spelar ingen roll om det är den största forskningsstudie som är gjord.

Forskningsresultatet kan bara visa resultat utefter hur man ställt upp studien inget annat.

Det finns mängder med tveksamheter i genomförandet så det är bara ett inspel i debatten - ingen absolut sanning.

Vilka munskydd som ger bästa skydd har jag ingen aning om - det framgår väl heller inte av studien?

• Redigerat 2020-11-20, 12:13 av Pyttelite
Annons:
[Jimmy.L]
2020-11-20, 12:27

#20: Din länk visar inga bevis att forskningen inte skulle stämma det står ingen data utan den bygger på antagande och gissningar.

Pyttelite
2020-11-20, 12:32

#21: Har du läst studien då du vet mer?

[Jimmy.L]
2020-11-20, 12:37

#21 Ja, men du tycks inte ha gjort det. Jag föreslår att du gör det.

Pyttelite
2020-11-20, 12:43

#23: Vad grundar du ditt uttalande på.

Du menar att Danish Medical Journals synpunkter inte är korrekta.

Vill du utveckla?

[Jimmy.L]
2020-11-20, 12:53

Forskarna bakom studien konstaterar att munskydd fyller en viktig funktion i vården där de mer än halverar risken att smittas av bland annat covid-19.

Däremot noterar forskarna att det finns vissa problem när munskydden bärs ute i samhället:

● Att munskydden bärs på ett felaktigt sätt

● Att de inte bärs hela tiden

● Att en person rör vid ansiktet ungefär var tredje minut. 44 procent av gångerna vid mun eller näsa.

● Att munskydden inte håller lika bra på grund av de omständigheter under vilka skydden bärs

Varför nämner inte Danish Medical Journal detta för? Det vill jag att du förklarar för mig!

Pyttelite
2020-11-20, 13:01

#25:Det är inte det studien vill visa.

Studiematerial inget med vårdsituationen att göra.

Sen ansvarar jag inte för Danish Medical Journals kommentarer men dina kommentarer ovan har inget med studiens genomförande att göra tillskillnad från DMJs påpekanden.

[Jimmy.L]
2020-11-20, 13:11

#26: Du vägrar läsa studien och hänvisar bara till DMJs påpekanden.

Varför vägar du läsa studien?

Annons:
Pyttelite
2020-11-20, 13:26

#27: Jag vägrar inte läsa studien.

Läs gärna under diskussionskapitlet om alla om och men.

Du får gärna referera till sektionerna i rapporten som du pekar på.

https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/M20-6817

[Jimmy.L]
2020-11-20, 13:30

#28: Samma svar som alltid från dig, vi kommer inte längre innan du läst hela rapporten som dom skrev.

Pyttelite
2020-11-20, 13:33

#29: Jag har läst hela rapporten samt länkat till rapporten så dina kommentarer är överflödiga.

Vad bevisar att jag inte läst rapporten?

Tror att det är du som sitter och killgissar här.

Condor
2020-11-21, 17:33

Man kan göra sin egen studie helt enkelt.

Man tänder ett ljus och föröker att blåsa ut det på så långt avstånd som möjligt och skriver upp avståndet som man klarar av att blåsa ut det på. Sen tar man på sig ett munskydd och gör samma experiment att blåsa ut ljuset. Om det är en skillnad i avståndet eller om man inte klarar av att blåsa ut ljuset alls, har man beviset att munskydd hjälper att inte sprida viruset lika långt när man hostar, nyser, andas eller pratar.

Upp till toppen
Annons: