Annons:
Etikettnyheter
Läst 1849 ggr
[Carpinus]
2016-03-22, 08:36

Explosioner på flygplats i Bryssel

Flera explosioner har inträffat på flygplatsen Zavantem i Bryssel och personskador har inrapporterats. Explosionerna skedde enligt Sky News vid American Airlines check in-desk. Utrymning pågår.

Annons:
[Carpinus]
2016-03-22, 08:49

Expressen återger nu uppgifter från NBC News att det finns flera dödsoffer. Enligt SVT:s löpande nyhetsflash skall italienska medier ha rapporterat 11 döda och 25 skadade (obekräftade uppgifter). En belgisk nyhetsbyrå rapporterar ett dödsoffer, så uppgifterna varierar. Den senare källan uppger att skott har avlossats och att slagord på arabiska har hörts.

SVT2 sänder direkt från 09.00, även SVT Nyheter på nätet är igång.

Janne Nilsson
2016-03-22, 09:01

Mina tankar och sympatier till de drabbade och anhöriga.

Hoppas att man får fast gärningsmännen och de bakom. Inga straff är för milda.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Carpinus]
2016-03-22, 09:04

Första tanken är ju att det är en bomb som var avsedd att utlösas på flyget men som briserat för tidigt, men om explosionerna föregåtts av skottlossning tyder det på något annat.

[Carpinus]
2016-03-22, 09:26

15 döda och 40 skadade uppger SVT. Det rapporteras även om en explosion på tunnelbanestationen Maelbeek. Myndigheterna håller på att stänga ner Bryssels tunnelbanenät.

Vilsen M.S
2016-03-22, 09:27

Usch, när ska dessa terrorattacker ta slut😡. Det drabbar oskyldiga människor😕Troligtvis aldrig😭

Sommarek
2016-03-22, 09:30

#5 När, eller om, terroristjävlarna blir upplysta om hur urbota fega de är och när man får bankat in vett i skallen på alla korkade fanatiker.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Staffan
2016-03-22, 09:33

Både jäkligt sorgligt och väldigt väntat.

Janne Nilsson
2016-03-22, 09:34

Jag tror att det här är resultatet av något jag har oroat mig för länge. Pratade med bekanta om det senast i söndags. Under förutsättning att det faktiskt rör sig om en attack. Men det mesta i nuläget tyder på det.

I och med att det är så svårt att få in något innanför säkerhetskontrollen så byter man mål. Man smäller av laddningar i ankomsthallar eller i kön till säkerhetskontrollerna där det är mycket folk. Det är lätt att få dit bomberna eftersom ingen kontroll görs före säkerhetskontrollen. Man gör stor skada och du stänger effektivt av en hel flygplats vid en sån attack. Kanske man till och med kan få in materiel eller personer i kaoset för direkt påföljande eller framtida attacker?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

KimE
2016-03-22, 09:36

Explosion i tunnelbanan med totalt 15döda 40 skadade.

[Carpinus]
2016-03-22, 09:36

Det man frågar sig är hur stor terrorcellen är i Europa - ett tiotal har gripits i Belgien och Frankrike efter Parisdåden, men det förhindrar inte nya dåd. Kanske är det inte tiotals terrorister det rör sig om, utan hundratals i samma cell eller i samverkande nätverk.

[Carpinus]
2016-03-22, 09:40

#9 De uppgifterna är väl från flygplatsen? Inga uppgifter ännu om skadade på tunnelbanan så vitt jag vet. Vilken källa har du?

[Carpinus]
2016-03-22, 09:48

AP uppger nu ett "flertal skadade" i tunnelbanestationen.

[Carpinus]
2016-03-22, 09:59

Även på tunnelbanestationen  Kunst Wet skall det ha skett en explosion enligt SVT Nyheter flash.

Annons:
[Carpinus]
2016-03-22, 10:10

Reuters rapporterar att all kollektivtrafik i Bryssel är inställd.

[Carpinus]
2016-03-22, 10:19

Nyhetsbyrån Omni uppger att det finns dödsoffer även i tunnelbanan. (SVT)

[Carpinus]
2016-03-22, 10:22

En annan nyhetsbyrå, DPN, rapporterar att det finns ett tiotal döda i tunnelbanan. Inte bekräftat. (SVT)

[Carpinus]
2016-03-22, 10:26

Belgiska departementet evakueras enligt SVT Flash.

Staffan
2016-03-22, 10:40

Tack för alla uppdateringar på utvecklingen.

// Staffan

[Carpinus]
2016-03-22, 11:17

#18 Dramatiska händelser i Bryssel, men även vardagen skall ha sitt. Nu är maten införskaffad och jag är tillbaka en stund.

Vad jag kan se är varierar uppgifterna om antalet dödsoffer på Zavantem mellan 13 och 21, tunnelbanesiffrorna pendlar ännu mer .

Ulrika Bergsten uppger att varuhusen i Bryssel stänger nu.

[Carpinus]
2016-03-22, 11:34

SVT med flera uppger cirka tio döda i tunnelbanan. Flera källor uppger även att det rör sig om självmordsbombare.

Annons:
Staffan
2016-03-22, 11:50

På Expressen står det nu att det är minst 43 döda i dåden.

KimE
2016-03-22, 11:54

Kvalitativ svensk nyhetsmedia SVT säger att expressen uppger att Aftonbladet har information att en svensk man är lindrigt skadad.

[Carpinus]
2016-03-22, 12:02

#22 Förstår att du vill ironisera, men skall det vara någon vits att ha den här typen av "flashbevakning" så skulle det braka åt skogen rätt snabbt om man slänger in alla rykten som florerar. Kanske bättre med "kvalitativ" än "spekulativ" i långa loppet?

[Carpinus]
2016-03-22, 12:11

AFP (SVT) anger 21 bekräftat döda enligt belgisk räddningstjänst.

[Carpinus]
2016-03-22, 12:24

#10 Terrorexperten Hans Brun funderar på SVT om det är en eller flera celler som opererar. Han är också inne på att det kan vara ett slags "utmattningskrig", där terroristerna vill få motståndarna att köra slut på sina resurser.

Staffan
2016-03-22, 12:25

#23 Carpinus

Bra poäng. Jag tar till mig det direkt. Nu har Expressen ändrat till 26 döda. Har (som du förstår) inte något större förtroende för kvällstidningarna men trodde i min enfald ändå inte att de gick ut med obekräftade uppgifter om något sådant…

// Staffan

[Carpinus]
2016-03-22, 12:31

#26 Alla "får" ju skriva det de hört, men det är ju bra med källhänvisningar så att alla kan ta del av uppgifterna. För övrigt var det inte ditt inlägg jag avsåg, utan det där SVT ifrågasattes som källa. SVT har ju tillgång till flera olika nyhetsbyråer så det är en rätt bra plattform. Sedan kan man ju inte ta för givet att de heller har korrekta uppgifter.

Annons:
Staffan
2016-03-22, 12:37

> Carpinus

Även om det inte var mitt inlägg du avsåg så var det en bra påminnelse till mig också. Det är illa nog som det är så låt oss så långt det är möjligt undvika onödiga spekulationer.

Egentligen är det nog stora internationella nyhetsbyråerna typ AFP och Reuters som är mest pålitliga vid sådana här tillfällen.

// Staffan

[Carpinus]
2016-03-22, 12:48

#28 Ja, jag tror också mer på de större nyhetskällorna än kvällstidningarna. Sedan är det väl inte otroligt att siffrorna till slut ändå hamnar på den nivån som Expressen angav.

Det oroar att det känns som pågående fortfarande… 😕

Fillifjonkan60
2016-03-22, 13:05

Så jädrans fruktansvärt!

I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?

[Carpinus]
2016-03-22, 13:27

Senaste uppgifter från belgisk public service som uppger att 20 dött i tunnelbanan och 14 på flygplatsen. Mer än 130 uppges skadade. (SVT 13:22.)

[Carpinus]
2016-03-22, 13:31

Terrorexperten Hans Brun säger att det behövs mer än politikernas återkommande floskler för att stoppa terrorismen.

[Carpinus]
2016-03-22, 13:50

"Lena Mellin: Men vi får aldrig någonsin vika oss för det fria Europa"

Märklig  rubrik i Aftonbladet idag - skulle vilja påstå att det är terrorn vi inte skall vika oss för.

Mellins krönika är inte mindre snurrig. En av de stora förlusterna med terroristerna tycks enligt Mellins åsikt vara att man inte kan få riktiga bestick och glas på flygresorna längre.

Och avslutningen av krönikan skall tydligen vara hoppingivande. Så här lyder den:

"Kan självmordsbombare massdöda oskyldiga kvinnor och män på Arlanda? Ja, de kan de sannolikt. Ingenting vägande talar emot det.

Men enligt regeringens samordnare mot våldsbejakande extremism, Mona Sahlin, ska man komma håg att de mord som utförts av extremister under de senaste tjugo åren har utförts av högerextremister, inte av jihadister. En gnutta hopp denna tunga dag."

Inte särskilt mycket "hopp" i det som jag ser det…

Staffan
2016-03-22, 14:35

#33 Carpinus

Herregud, Lena Mellin. Och så undrar dom hur det kan komma sig att folk tappar förtroende för tidningar och journalister. 

// Staffan

Annons:
KimE
2016-03-22, 14:52

Tihenge kärnkraftsanläggning är evakuerad. Reuters

[Carpinus]
2016-03-22, 14:53

"Kärnkraftverket Tihange har evakuerats, uppger det belgiska radio- och tv-bolaget VTM.

Anställda uppges ha lämnat anläggningen – som trots situationen är fortsatt i drift.

BBC uppger att säkerheten höjts på samtliga kärnkraftsanläggningar i Belgien under dagen."---

Aftonbladet

Leramani
2016-03-22, 15:06

Det är ni som är virriga.  Hysteriska.  Mellins artikel är inte särskilt virrig,  ni läser den som faan läser bibeln.

De Lapsus Resurgam

KimE
2016-03-22, 15:07

Mona Sahlin som samordnare mot extremism måste en dålig parkeringsplats för fd politiker det brukar vara som ambassadörer.

Staffan
2016-03-22, 15:10

#37 Leramani

Lena Mellin skriver 

"vi får aldrig någonsin vika oss för det fria Europa"

Vi tycker att det är virrigt. Du tycker vi är virriga.

Eh? Ok? Är det inte terrorismen vi aldrig borde vika oss för?

// Staffan

[Carpinus]
2016-03-22, 15:18

#37 Nu behöver det inte vara Lena Mellin som satt rubriken, men kan du som tycks ha koll på läget förklara avslutningen av krönikan? I vad ligger det hoppfulla i att människor dödas av jihadister istället för av högerextrema? Kommer det därmed att bli ännu mer hoppingivande den dag jihadisterna i sin tur eventuellt ersätts av en annan terrororganisation? Det ena läggs ju på det andra, tidigare attentat utplånas inte för att de ersätts av dåd utförda av andra extremister utan bildar en kedja av våldsdåd.

Maria
2016-03-22, 17:06

Jag är ledig idag och har haft på TV:n hela dagen och det är alltid fruktansvärt när oskyldiga människor drabbas så här.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Staffan
2016-03-22, 22:09

#40 Carpinus

Aftonbladet tyckte nog själva också att det kändes ganska virrigt; nu ikväll har texten ändrats till:

"Men enligt regeringens samordnare mot våldsbejakande extremism, Sahlin, ska man komma håg att de mord som utförts av extremister under de senaste tjugo åren har utförts av högerextremister, inte av jihadister.  Att faran än så länge ser ut att komma från färre håll än i Bryssel inger en gnutta hopp denna tunga dag"

// Staffan

[Carpinus]
2016-03-22, 23:14

#42 Ja, då blev det i alla fall något mer begripligt… 🙂

[Carpinus]
2016-03-23, 06:37

#41 Tyvärr känner man igen skeendet alltför väl från Parisattentaten. Eftersom jag inte längre är yrkesaktiv har jag genom media kunnat följa dessa dramatiska skeenden i realtid, och det är lika förfärligt varje gång. Man inser ju hur sårbart vårt samhälle är när en handfull våldsverkare kan lamslå mångmiljonstäder så att människor inte kan ta sig till och från jobb, skolor och dagis, gå ut och handla eller gå på sportevenemang - kort sagt kunna leva ett normalt liv.

[Carpinus]
2016-03-23, 07:22

Tycker att terrorexperten Hans Brun imponerade i gårdagens sändning - han har förmågan att analysera utan att låta sig föras med i alla spekulationer. Förra onsdagen intevjuades Brun i DN , och förutsåg mer eller mindre utvecklingen. Så här skrev DN då, en vecka innan gårdagens dåd:

"Terrorexperten Hans Brun är kritisk till hur belgisk polis hanterar terrorhotet och varnar för att de kan slå till igen."---

"Enligt Hans Brun, terrorforskare vid King's College i London, tyder mycket på att gärningsmännen agerat professionellt och är välorganiserade. – Utifrån den information som kommit ut tycks de här personerna vara väl föreberedda att använda sig av dödligt våld. Det är oroväckande och ett tecken på att de är välmotiverade, man tar till våld utan att tveka och man skjuter för att döda, säger han. Att två personer lyckades undkomma polisen genom att fly över taket är ett oroande faktum. – Det tyder på att de spanat ut en flyktväg i förväg. Det säger något om att de inte är småbusar. Jag tolkar det som om de inte har haft för avsikt att fångas på den platsen utan velat fortsätta med sin verksamhet."---

Idag vet vi att det var så.

[Hayabusa]
2016-03-23, 08:50

De

Schnauzertik
2016-03-23, 08:58

Genom terrordåden försöker IS skapa ett hat mot alla muslimer så att dessa till slut blir en paria som ingenstans har att vända sig mer än till IS.

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
2016-03-23, 09:02

#47 Tror inte att huvudanledningen är att de vill skapa ett hat, utan att orsaken är det hat de själva känner mot människor som inte delar deras åskådning.

Annons:
Schnauzertik
2016-03-23, 09:09

#48 Det finns säkert också med i bilden men jag tror att målet för många av ledarna är makt och terrorn är ett sätt att nå dit.

Värd för Pensionärer

[Hayabusa]
2016-03-23, 09:13

#49 Det finns säkert flera mål, men det mest skrämmande (enligt min mening) är deras övertygelse om att de gör rätt.

Schnauzertik
2016-03-23, 09:38

Man får skilja på ledarna och "springpojkarna" som utför terrordåden de har inte alltid samma motiv.

Men metoden ger resultat vi ser en hel del demonisering av alla muslimer som grupp.

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
2016-03-23, 09:42

#51 Citerade just i ett inlägg på Politik iFokus några, i mitt tycke, kloka ord. Jag delar med mig av dem även här:

"Att försvara våra värderingar innebar att inte relativisera, att inte skylla terrordåd på någon annan än dem som faktiskt ar ansvariga – gärningspersonerna, deras facilatorer och de stater som under de senaste sjuttio åren spenderat enorma resurser på att sprida salafismens hat. Det handlar om att återföra ansvaret där det hör hemma, såväl i handlingen som i berättelsen. Det gäller såväl där i Mellanöstern som här hemma i Sverige."---

Socialdemokratiske lokalpolitikern Magnus Brixskiöld (Sigtuna) på "Ledarsidorna" 151126.

("Tänkvärda ord inte minst idag, då politiska debattörer återigen kommer att försöka flytta fokus i ansvarsfrågan för terrordåden", skrev jag som en kommentar. )

[Hayabusa]
2016-03-23, 09:52

#51 Demoniseringen av muslimer som grupp känns igen i "män som struktur". Sedan är jag av uppfattningen att religion används som ett verktyg vid dessa terrorangrepp.

KimE
2016-03-23, 09:56

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22495793.ab när de har motgångar i syrien och irak ger de sig på lättare mål för att få sin vilja fram i syrien, de hoppas att vi släpper mellanöstern. Katarinas mamma saknas.

Schnauzertik
2016-03-23, 10:03

Denna artikel tycker jag är läsvärd och tecknar en av flera  möjlig bilder.

http://www.svd.se/forsvara-civilisationen/i/utvalt/om/brysselattackerna

Värd för Pensionärer

Annons:
[Carpinus]
2016-03-23, 10:05
[Hayabusa]
2016-03-23, 10:08

#55 Absolut. Vad än motiven är, så ska de (hotbilderna) tas på allvar.

KimE
2016-03-23, 11:50

Det är fortfarande lagligt att ansluta sig till terrorgrupper i sverige vi ligger långt efter i att bekämpa terrorism.

Elsaharr
2016-03-23, 15:25

Fruktansvärt när det händer, det hade ju lika gärna kunnat vara jag på flygplatsen, eller någon i min närhet. Tänker på alla anhöriga.

Zingo ;D

[Carpinus]
2016-03-23, 21:02

"Nyhetsbyrån AP uppger nu på onsdagskvällen, och hänvisar till säkerhetskällor i Irak, att IS har tränat 400 terrorister i att utföra terrordåd i Europa. Enligt samma källor ska personer från samma cell som Paristerroristerna befinna sig i en rad europeiska länder. Tyskland, Storbritannien, Italien, Danmark och Sverige, nämns specifikt."

Aftonbladet Live 20:37.

"Nyhetsbyrån AP ska ha flera källor på att terrornätverket på att terrorister tränas för att attackera väst i Irak och Syrien. En av de utpekade ledarna bakom attackerna i Paris ska ha tagit sig in i Europa tillsammans med 90 krigare som bosatte sig "praktiskt taget överallt" i Europa."

Expressen live 21:02.

[Carpinus]
2016-03-23, 23:02

#60 "Terrorforskaren Magnus Ranstorp är skeptisk till uppgiften om att minst 400 terrorister ska vara tränade att slå till specifikt mot Europa. Däremot säger han att tillvägagångssättet med fristående terrorceller med målet riktat mot Europa känns igen från Europols senaste terrorrapport.

– En del av uppgifterna ser jag som psykologisk krigföring från IS. Däremot så är det så att det finns externa operationella kommandon inom IS som är beredda att utföra dåd enligt Europol-rapporten, säger Magnus Ranstorp."---

Aftonbladet

[Carpinus]
2016-03-27, 07:51

#42 "Aftonbladets Lena Mellin skrev strax efter dåden i Bryssel att man ska komma ihåg att ”de mord som utförts av extremister de senaste tjugo åren har utförts av högerextremister, inte jihadister. En gnutta hopp denna dag." Formuleringen ändrades något i efterhand, men den är ändå talande."---

Sakine Madon i Expressen

Annons:
[Carpinus]1
2017-03-22, 17:04

#0 På årsdagen av attentaten i Bryssel har en attack inträffat utanför brittiska parlamentet. SVT Nyheter sänder live.

Upp till toppen
Annons: