Utredningen av ett mord i torsdags läggs ner
Troligen ner i morgon. Det finns ingen kvalificerad personal tillgänglig i Malmö.
http://www.sydsvenskan.se/2016-12-10/tre-poliser-istallet-for-trettio-utreder-senaste-mordet-i-malmo
Jag bara får känslan att Ygeman och Löfven riktigt har jobbat på högtryck med den här planen.
Är meningen att riksdagspolitikerna försöker driva allmänheten till att skrika att polisen inte klarar uppgiften och att det därför behövs privata riskkapitalföretag som tar över ordningsmaktens arbete?

Det är såklart ett sätt för åklagaren att utöva utpressning mot chefer inom polisen att tillsätta mer folk.
Lägger åklagaren ner ärendet för att det inte finns polispersonal så begår han eller hon (han i detta fallet) tjänstfel, för "polisbrist" eller "polisen jobbar inte som jag säger åt dem" inte som nerläggningsgrund för att lägga ner en förundersökning.
Däremot förstår jag hans frustration, och frågan är om man inte kan pröva tjänstefel mot någon polis. Å andra sidan, om det krävs 30 poliser för en mordutredning så skulle Malmöpolisen behöva drygt 400 mordutredare och det tror jag inte att man har att tillgå ens i regionen, och tillgängligt (som inte jobbar med andra mord) lär man ju inte ha det i landet ens.
Ett dilemma helt klart, med de många morden. Resurskrävande.
Kanske skulle man titta på vapenlagarna i Danmark och gå mot det hållet. Jag är för det i alla fall. Men ställer andra krav och svårigheter med personal på annat håll på sin spets.
mvh Martin

Rubriken är ju rätt missvisande. Som det står nu så verkar det vara ett faktum, men läser man artikeln så står det att det är risk för det. I mina öron låter det mer som ett uttalande från en frustrerad åklagare, som tar till drastiska ord för att förhoppningsvis få någon reaktion från högre polischefer.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ