Annons:
Etikettför-eller-emot
Läst 1202 ggr
[Nomen Nescio]
2016-11-21, 09:35

Din syn på Angela Merkel, då och nu?

"Det blir ännu en valkampanj för Angela Merkel, som redan är inne på sin tredje mandatperiod. Samtidigt värjer sig den tyska förbundskanslern mot förhoppningarna om att hon ska "rädda" den liberala världsordningen. Om Angela Merkel blir kvar vid makten ytterligare fyra år blir hon historisk. Sedan förbundsrepublikens grundande 1949 har enbart Helmut Kohl suttit sexton år som tysk kansler – i händelse av en valvinst hösten 2017 kan Merkel snart komma att tangera rekordet. Merkel är populär – hela 52 procent av befolkningen är nöjd med hennes arbete, enligt en färsk opinionsmätning"---

TT

Å ena sidan:

http://www.sydsvenskan.se/2016-09-05/allt-svarare-for-merkel-att-klara-det

Å andra sidan:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/obama-hyllar-merkels-migrantpolitik/

Har din syn på Angela Merkel förändrats det senaste året?

Annons:
landsbygdsbo
2016-11-21, 09:49

Merkel är en av de skickligaste politikerna i BRD de senaste åren.

Frågan är vilket parti och vilken politiker skulle vara i kraft att fylla hennes mantel idag.

Alternativet för Tyskland hotar visserligen att ta en bra andel av de konservativas röster men alternativet innebär ju att sossarna tillsammans med de gröna skulle få makten vilket vore en dyr affär för Tyskland och därmed hennes grannar med.

Till det kommer att Europa behöver en stabil erfaren politiker med pondus som kan hantera både "räven" Putin och "buffeln" Trump. 😉

Tride
2016-11-22, 14:48

Jag tror att vi behöver Merkel som en stabiliserande politiker i en svår värld, svår tid, inte minst för Europa. Frågan är inte enkel att besvara, så jag röstade "svår fråga."

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

[Nomen Nescio]
2016-11-22, 15:09

Jag har röstat på "svår fråga". En sak man nog kan vara säker på är att hon har påverkat läget i Europa, och jag tror att historiker och andra forskare kommer att grubbla i årtionden framåt över hur vår utvecklingen i vår världsdel hade varit utan Angela Merkel - på gott och på ont.

kamera0710
2016-11-22, 15:42

Sista alternativet för mig. Är inte tillräckligt insatt i tysk politik.

[helga21]
2016-11-22, 16:23

Har försämrats.

landsbygdsbo
2016-11-22, 19:20

På vilket sätt har politiken försämrats?

Planen har ändrats, nya förutsättningar, men så är det ju hela tiden.

Men själva det politiska spelets regler har väl knappast ändrats?

En del nya knäppgökar har dykt upp, andra försöker slå mynt av folks oro. Men som sagt så har det ju alltid varit

Annons:
[Hayabusa]
2016-11-22, 21:47

Tyskland är Europas motor - de behöver en stark ledare. Merkel? Nej.

landsbygdsbo
2016-11-23, 08:36

#7 Då den politiska situationen i Tyskland liknar den svenska så lär det bli svårt för ett parti att få egen majoritet och därigenom få ett starkt ledarskap.

Merkel har ju lyckats relativt bra givet de förutsättningar som fanns. Ser ingen annan som kan fylla din efterfrågan av en "stark ledare"

Tride
2016-11-23, 10:45

Hon har erfarenhet och funnits där länge. Rentav ovanligt länge. Kontinuitet är också en styrka.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

landsbygdsbo
2016-11-23, 10:57

#9 Hon har en klar fördel jämfört med hennes motkandidater.

Hon åtnjuter en stor respekt från de andra ledarna runt om i Världen.

I backspegeln kan man se hur hon sidsteppade Kohl. En prestation som tyder på ett högt socialt kunnande, politisk medvetenhet och hon har  som man säger i Tyskland

‘Haare auf den Zähnen *’

*Skinn på näsan , på svenska.

[helga21]
2016-11-23, 12:53

# 10 Men det är inte de andra ledarna i världen som röstar i Tyskland. Kom ihåg det.

landsbygdsbo
2016-11-23, 13:01

"11

Det var ju därför jag skrev "En del nya knäppgökar har dykt upp, andra försöker slå mynt av folks oro. Men som sagt så har det ju alltid varit" i #6.

Men skulle dessa lycka försvaga de båda konservativa partierna tillräckligt så blir det ju en röd-grön konstellation som får makten…knappast ett bättre alternativ.

Upp till toppen
Annons: