Det nya Sverige
Hjälporganisationen ( delvis skattefinansierad) IM Sweden har gjort en propagandafilm för "det nya Sverige " Man talar om att det gamla kommer aldrig tillbaka och att svenskars måste integrera sig. Redan första/andra dagen så blev videon nerlusad med arga kommentarer samt nedplussad av över tusen så IM Sweden stängde ner dessa funktioner. Men någon har laddat ner videon och lagt in engelsk undertext och blixtsnabbt har videon spridit sig. Sverige är landet på allas läppar. Här har ni videon.

"Paul Romer, som vid nästa månadsskifte tillträder som chefekonom vid Världsbanken, har en idé om hur flyktingkrisen i världen kan lösas. Det glesbefolkade Sverige skulle exempelvis kunna hyra ut ett område som blir en frizon för flyktingar. Där skulle miljontals människor kunna tas emot, få försörja sig själva och "inte behöva kosta något"."
"Det Romer ser framför sig är ett nytt Hongkong, en stadsstat som på en yta motsvarande Öland hyser över sju miljoner människor.
"Det viktiga är då att denna frizon ska räknas som en fristående enhet, med egna lagar och regler – inte som en del av Sverige", säger Paul Romer i en intervju med DN."
http://www.sydsvenskan.se/2016-09-18/flyktingkris-vacker-fantasier-men-kraver-realism
Och här är intervjun av Romer (DN):
http://www.dn.se/ekonomi/skapa-en-frizon-for-flyktingar-i-sverige/
Det tycker inte jag att vi kan. Kan inte ryssarna hyra ut Sibirien istället. Uppenbarligen så har denne Romer inte koll på naturtillgångar utan enbart vet hur lite folk det bor där.
#4 Rent spontant så känns det tämligen orealistiskt med tanke på en mängd praktiska problem. Men, visst - att tänka "utanför boxen" är väl inte fel.

#0 "Man talar om att det gamla kommer aldrig tillbaka och att svenskars måste integrera sig."
Man kan ju inte låta bli att undra på vilket sätt de menar. 😮
Multi vad?
#6 Bra fråga. Jag antar att man menar att infödda svenskar och nyanlända/invandrade ska mötas "på halva vägen". Det vill säga - de nyanlända/invandrade ska inte integreras i ett "svenskt" samhälle utan att båda grupperna istället ska förenas i ett "tredje" gemensamt samhälle.
"Det gamla kommer aldrig tillbaka" - nä, det gör det väl aldrig alldeles oavsett samhälle. Det som tillhör det förgångna kommer sällan eller aldrig tillbaka. Å andra sidan blir det en devis som gäller de nyanlända/invandrade också, de måste släppa greppet om "det gamla som aldrig kommer tillbaka".
Vad ska man tro? Blickar vi 2-3 generationer framåt så kanske det är verklighet? Sverige för 150 år sedan är ju tämligen annorlunda jämfört med idag och 150 år framåt så är förändringen säkert lika stor. Samtidigt måste man ju förstå att integration är frivilligt och utvecklingen kan ta oförutsägbara vägar. Om 150 år så har vi kanske en region i södra Sverige som består av Skåne, Själland, delar av Jylland och norra Tyskland? Vem vet, som sagt.

Jag ser absolut inget fel med videon, alla länder utvecklas och kan man inte tänka sig se kvinnor med täckt hår får man väl skaffa sig en tidsmaskin och åka bak i tiden, fast inte för långt för det var inte länge sen även svenska kvinnor skulle täcka håret. Alternativt kan de åka till Frankrike men även Frankrike ändras.
Det som dom talar om i videon är ju däremot främst att både svenskar och invandrare behövs för integration. Det är ju svårt för invandrare att integreras om inte det finns några svenskar som de kan lära sig av.
l'm back
"Alla behöver integreras, även etablerade svenskar"

#9 Ja?
Synonymer till "integrera": förena till en helhet, sammansmälta, inkorporera, införliva, inordna, inlemma. Det gör väl folk varje dag, vare sig det gäller företagskultur eller svärfamiljens traditioner?
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
#10 Det är vad jag hör läsas upp i videon. Vad det gäller integration så hänvisar jag till #7

#11 Jo, men jag förstår inte vad citatet ska betyda? Är det ett argument, har du en åsikt om det, är det en rättelse…?

#9 jag tänkte skriva samma som #10 men #10 hann före. I integration så behövs ju både svenskar och invandrare och båda måste ju integreras. Annars skulle ju inte integration ske
l'm back

Vad händer med dom som inte vill integreras ? Oavsett om det är svenskar eller invandrare …..

#14 De får väl köpa sig en öde ö och bilda sitt eget lyckorike.
#14 Integration sker på frivillig basis. Vad händer med de som inte vill? Tja, ingenting.

#14 dom hamnar utanför. Kanske inte direkt för svenskarna men när världen gått vidare och dom inte har det kommer dom nog känna av det tillslut
l'm back
Kanske är det många invandrare som tidigare känt sig trygga i det sekulariserade Sverige inte lika intresserade av en svensk anpassning och kompromiss med det nya? Det nya är ju trots allt starkt präglat av en framväxande kultur av islam. Nalin Pekgul och hennes make har skrivit en bok: "I somras kom hennes och maken Cheko Pekguls bok Jag är ju svensk. Där beskriver de en framväxande islamism i Sverige, där målet är att hänvisa muslimer till en parallell värld styrd av religiösa lagar, där människors – i synnerhet kvinnors – fri- och rättigheter kraftigt inskränks. De pekar ut en rad väletablerade organisationer som centrala för utvecklingen, bland annat Sveriges unga muslimer, studieförbundet Ibn Rushd och organisationen Islamiska förbundet." http://www.dagenssamhalle.se/nyhet/jag-utmanar-starka-krafter-11659 Organisationen, Ibn Rushd som Nalin Pekul nämner är en av huvudarrangören , tillsammans med IM sweden som ligger bakom klippet #0 , för en stor konferens som ska hållas i oktober i Malmö.

Några fler tankar om min fråga ? Eget lyckorike ……

#18 Nalin Pekgul har även framfört åsikten att islamister passar hos SD. Jag kan bara hålla med, för SD och islamisterna går ju hand i hand när det gäller synen på den sekulära staten.
http://www.expressen.se/kultur/islamister-passar-hos-sverigedemokraterna/

#20 Ja, de verkar ju ha samma syn på kvinnor, homosexuella och oliktänkande också, lustigt nog…
#20 #21😂Sverige är fantastiskt!
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Att Nalin Pekgul inte gillar SD är ju inte precis någon nyhet;-) Det GÅR att hålla två bollar i luften. Många, både invandrare och svenskar är kritiska mot islamiseringen och massinvandringen och SD och rasism SAMTIDIGT. Kan verka paradoxalt om man är ovan med ickebinärt tänkande. Vad hon säger i intervjun som jag länkade till var att hon inte ansåg att SD eller islamofobi var det största hotet idag utan det största hotet enligt henne var spänningarna mellan muslimska fundamentalister och de sekulariserade muslimerna. Kanske borde man även skapa en film som vände sig till dem? Men det kanske blir svårt om man dessutom samarbetar med dem och ogärna trampar på deras känsliga tår? Who knows?

#23 Vilka är "dem" och varför skulle de ha känsliga tår (såvida du inte menar fundamentalisterna)?
#24 Jag menade fundamentalisterna. Syftade dåligt erkännes, trodde det framgått i all sin tydlighet ändå om man läst mina inlägg. ( påminner dessutom om att Nalin Pekgul själv är muslim) Citerar igen från intervjun av Pekgul: "….där målet är att hänvisa muslimer till en parallell värld styrd av religiösa lagar, där människors – i synnerhet kvinnors – fri- och rättigheter kraftigt inskränks. De pekar ut en rad väletablerade organisationer som centrala för utvecklingen, bland annat Sveriges unga muslimer, studieförbundet Ibn Rushd och organisationen Islamiska förbundet." Ibn Rushd ser vi samarbeta med just IM- sweden som lagt ut videon som visas i trådstarten. Nalin Pekgul pekar ut denna organisation som en av de " centrala " för den islamistiska utvecklingen som sker nu i landet.

Självklart ska vi erbjuda plats för hjälpsökande.
Självklart ska studenter få komma hit och studera, arbetare komma hit och arbeta och så vidare.
Men på våra villkor!
Det betyder att endast en del av platserna på högskolorna ska avsättas för utländska studenter, att endast en fastställd del av stat, landstings o kommuners budget ska få avsättas för utländska hjälpsökande och att de som kommer hit för arbete ska vara efterfrågade, kontrakterad av arbetsgivare som kan garantera lön, hälsovård o omsorg för dessa anställda.
Till att börja med så ska vi begränsa inflödet av asylsökande till det antal som varje år integreras dvs lyckas få ett jobb, skaffa egen bostad o försörjning.
Vi har idag några hundratusen som inte integrerats, Skaffa dem jobb/bostad så de står på egna ben, sedan kan vi ta emot 100 000 till 😎