Vuxna män placeras bland högstadieelever
_> Problemet med att bestämma åldern på asylsökande har
__> resulterat i att vuxna människor placeras på högstadiet.
__> "Framför allt i skolan blir det frustration – då går
__> det ju vuxna män, som inte har klarat gymnasiet,
__> tillsammans med unga flickor i nian", säger Åsa Furén-Thulin,
_> sektionschef på SKL, till Aftonbladet.
Aftonbladet och Expressen lanserar det här som en nyhet.
Det finns ju massor med folk som har sett detta under många år men som konsekvent avfärdats som rasister med en hemsk människosyn. Var det kanske bara så att många var lite mer klarsynta än folk och journalister i allmänhet?
» Vuxna män placeras bland högstadieelever (Expressen.se)
// Staffan

Var det kanske bara så att de var lite mer klarsynta än folk och journalister i allmänhet?
Ja, tänk vilken skatt vi andra dumskallar har gått och ignorerat i alla dessa år…!
Som vanligt snedvrids rasistbegreppet av folk som helst vill gå runt och ha rasistiska åsikter men som tycker det är jobbigt när folk påpekar dom. Offerkoftesamhället i ett nötskal.
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Som vanligt snedvrids rasistbegreppet av tyckare som inte kan skilja på önskvärt och sant. Svenskt debattklimat i ett nötskal.
😉

#2 Jag antar att du vet och kan redogöra för min åsikt om vad ordet "rasist" innebär, då - eller, låt mig gissa - "du bara vet, liksom". 😂

Glashus 1.01

Precis som jag trodde, alltså. Surprise, surprise.

Retoriskt självmord 1.01
Det låter på Åsa Furén- Thulin som om det mest förskräckliga skulle vara att dessa män går tillsammans med flickor. Jag tycker det är lika illa att de går tillsammans med pojkar i högstadieåldern. De (männen) ska inte vara där öht.

Rasism=
1. En ideologi som rättfärdigar och försvarar att människor kan behandlas olika baserat på etniska skillnader, dvs på vilka föräldrar man har.
2. Det hävdas att vissa biologiska särdrag går att koppla till en hel etnisk grupp.
(vilket till del stämmer, särdrag som hy, hårfärg etc hör ju onekligen till de särdrag man erhåller från föräldrarna )
3. De yttre skillnaderna som hudfärg och kroppsliga olikheter spelar stor roll.
4. De yttre skillnaderna påstås avspegla inre skillnader som olika intelligens, beteende och karaktär. (vilket är rena rama rappakaljan)
5. Vissa etniska grupper (raser) anses ofta högre stående och mer värda.
(vilket är rena rama rappakaljan)
Rasist= En som ger i ord o handling uttryck för vad jag ovan beskrivit.
Den beskrivningen kan nog en absolut majoritet ställa sig bakom.
Till det så anser en del att särbehandling av olika kulturer/religioner även är rasism , Men eftersom en religion, en kultur inte är avhängig av biologiska förutsättningar så blir det en felaktig beskrivning.

#8 landsbygdsbo
Tack. Den beskrivningen av rasism ställer jag mig också självklart bakom. Ett tag var jag orolig att definitionen hade ändrats.
Rasist, ny definition:
Person som iakttagit ett problem innan det var godkänt av redaktionerna på Expressen och Aftonbladet.
:)
// Staffan
#9 Den var träffande! 👍

I brist på inflation i ekonomin så ägnar ju en del sig åt att inflationsurholka vissa begrepp.
Ex;
Fascist. Ett stort antal personer anklagas idag för att rösta på ett "Fascistiskt" parti, i Sverige. Som till råga på allt sitter i den svenska riksdagen.
Jag hittar inget parti som passar in med ordet fascism.
Rasism , det ordet gödslas det med så fort man ska angripa person eller parti.
Kan inte låta bli att tänka på Orwell:s 1984 och den rörelse som fick honom att skriva boken…..😎

Det där är helt sjukt att placera vuxna män bland barnen.
Dom hör inte hemma där!
Ett tips till politikerna i det här landet är att förpassa vuxna till arbetslivet där dom bidrar till landets försörjning istället.
Är dom för dåligt utbildad finns det väl utbildningar där vuxna går?
När det talades så varmt om alla flyktingar så var ju ett argument att dom var så bra utbildade men nu visar väl fakta att vuxna personer har sämre utbildning än våra elever på lågstadiet.
#12 Utbildningsnivån är dessvärre låg.
Tino Sanandaji:
"Hälften av nyanlända har förgymnasial utbildning, i ett land där 10 procent av jobben innehas av de med förgymnasial utbildning. En tredjedel av vuxna nyanlända har mindre än nio års grundskola, jämfört med 0.8 procent av Sverigefödda. Av anhöriga kvinnor anger hälften att de aldrig jobbat i sitt hemland. I en modern kunskapsekonomi vill få arbetsgivare anställa vuxna utan grundskoleutbildning som inte talar svenska ens om de erbjuder sig att jobba gratis. Det är inte värt mödan i term av handledning, träning, administration och kvalitetstrisk."
"Under året som gått har flera kommuner slagit larm om att vuxna placerats tillsammans med barn på HVB-hem och gått i skolan med minderåriga.
– Vi har besökt 19 län och i alla dessa län är det kommuner som beskriver att de sitter med den här svårigheten, säger Åsa Furén-Thulin, sektionschef på avdelningen för vård och omsorg på Sveriges Kommuner och Landsting (SKL).
Det vållar spänningar och får negativa följder på många plan, säger hon.
– Vuxna har en större påverkansgrad, de har levt längre, har mer erfarenhet och större behov av frihet – medan barn behöver struktur, fasta tider och möjlighet att exempelvis läsa läxor. Det kan leda till konflikter och svårigheter, säger Åsa Furén-Thulin.
Konsekvenserna av att blanda ungdomar med vuxna kan också bli riktigt allvarliga. Ett fall som uppmärksammats är en tolvårig pojke från Afghanistan som våldtogs av två män som var boende på samma HVB-hem och som uppgett att de var 15 år, men senare åldersbedömdes som vuxna."
http://www.hd.se/2016-09-08/alderstester-av-asylsokande-pa-gang

Ang att bli kallad rasist, har ni läst/lyssnat på En arg blatte talar? Tycker han har väldigt kloka åsikter men hans hemska rasistiska åsikter är heller inte godkända av Aftonbladet/Expressen, utan de, enligt honom själv, försöker tysta ner honom.
Känns gött att leva i ett öppet demokratiskt samhälle med sån där yttrandefrihet å allt 😉👍
# 15 Ja han är en av mina favoriter 😃