Avskaffa sommartiden?
Vad tycker du?
Jag vill inte avskaffa den.
/ Vanja
Sajtvärd på Politik I Fokus.

Jag måste fråga, är det något av er som kan hitta den statistik som säger att hjärtinfarkterna ökar i samband med övergången till sommartid? Isåfall kanske jag måste ändra mitt svar.
/ Vanja
Jag tycker bara det är irriterande att ändra klockan. Sen vilken tid det ska vara kvittar så länge den hålls likadan året runt

Personligen tycker jag det är jättemärkligt att man påverkas i flera veckor av en timmes ändring😮
Personen beskriver även hungerkänslan som infinner sig en timma fel.
Hur gör man då andra dagar när man kanske måste gå upp en timma tidigare eller senare, när man får skjuta på lunchen för något ska göras?
Jag trodde faktiskt att vi var mer flexibla i vår nutid.
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.
"Sommartid innebär att lokal tid justeras fram en timme under en del av året i syfte att bättre nyttja den ljusa delen av dygnet under sommaren genom att människor följer klockan vid uppstigning. I länder närmare polerna, som i de nordiska länderna, gör sommartid inte lika stor skillnad, eftersom dagsljuset på sommaren sträcker sig längre än den delen av dygnet de flesta är vakna. Många ifrågasätter därför bruket av sommartid på dessa breddgrader."
För min del så får de gärna ha kvar sommartid året runt.
# 3 Nej Maria vi är fortfarande stenåldersmänniskor. Första gången jag var med till USA ombord på ett fartyg så tog det 14 dagar och vi hade 25 timmar på vartannat dygn vilket var perfekt. Tillbaka var det tvärtom. Gode frid vilka problem jag hade att ställa om mig. Jag vaknade inte förrän vid 12-snåret när vi var i Holland.
Min man som arbetar i olika tidszoner har fått svårare att ställa om sig med åren så han tar melatonin för att komma ikapp.
Märker inte av skillnaden ändå.
Medarbetare: rexkaniner, Support.

Jag vill ha normaltid (vintertid) hela året runt. Avskyr sommartid, då jag inte har någon nytta av ljusa mornar!😉
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

#8 Håller med dig helt!

Jag tycker att sommartiden är för lång . Från Maj till sista Augusti hade varit bättre.
Multi vad?

#10. Om vi nu är tvungna att ha sommartid, så håller jag med dig!
Annars bort med det helt!

På Windows 98 tiden var väl sommartiden acceptabel, men den som tillämpas nu är ju för sjutton en europeisk sommartid som inte alls passar här uppe i höga nord. Just när det börjar bli lite ljusare på morgonen kommer den där förbaskade sommartiden och förstör allting och man måste vänta ytterligare ett tag på att det skall bli ljust på morgonen. Nä avskaffa skiten helt, det är ett gammalt fornminne från tiden då vi inte hade några lampor.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Jag tror dock att det sitter mest i huvudet det att man skulle faktiskt påverkas fysiskt av att ställa klockan framåt eller bakåt. Det fick jag nämligen bevisat för ett par veckor sedan då min pojkvän lurade i mig att vi då redan ställde om klockan. Jag kände mig trött hela måndagen och sen visade det sig att vi visst inte hade ändrat klockan.
Idag har jag inte känt någon skillnad, för jag fick ju det redan bevisat för mig själv att det är bara någon dum fix idé.
Däremot förstår jag inte poängen med det här att ha vintertid och sommartid. Det är inte vettigt i dagens läge.

#1: "De närmaste två veckorna kommer ungefär trettio svenskar att dö av hjärtinfarkt som en direkt följd av den stress som orsakas av bytet till sommartid.
Det visar forskning från Karolinska institutet. Visserligen kommer hjärtinfarkterna att minska med ungefär tio fall i oktober, när normaltiden kommer tillbaka och vi får sova en timme längre."
Det blir alltså en slutsumma på tjugo personer som dör av sommartiden

Antalet vilda djur som dör av sommartiden är säkert fler, för viltolyckorna på våra vägar ökar alltid vid tidsomställningen. Djuren har lärt sig när det brukar vara lugnt på morgonen och springer över vägen vid den tiden. En morgon är det plötsligt rusningstrafik vid den tiden, men djuren har inte vett att vänta utan springer över ändå.
Olle
# 13 Prova att åka österut några timmar och se hur du känner dig då?

Tycker det är fint med ljusare mornar. Har så mycket lättare att gå upp och är på bättre humör. Men jag märker ändå inte av det fysiskt.
Zingo ;D

För min del hade det varit bättre att de vridit klockan bakåt en timma istället, då hade jag varit pigg och vaken och hunnit med mera som den nattuggla jag är!😉
Här är en till nattuggla som verkligen lider av denna idiotiska omställning till sommartid. När det äntligen börjat bli ljust på morgnarna så knuffas man ljusmässigt en timme tillbaka igen. Attans! Avskaffa sommartiden!
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
har ni tänkt på hur mycket pengar det kostar med sommartid, varenda liten dator har någon suttit och programmerat att den automatiskt ska byta tid ett visst datum. Enligt Huffingtonpost så kan det kosta amerikanska skattebetalare 434 miljoner dollar varje år att byta till sommartid. Visst är det ett sätt att skapa fler jobb, men finns det inte bättre sätt för skapa jobb kan jag tycka.

Samma tid året runt, vår, sommar, höst, vinter. Något annat är löjligt.
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen

Jag slet i nästan två dagar med att ställa om tiden på min attans digitalväckarklocka innan jag söndag natt kom på hur den funkade igen. Skrev ner det nu för att inte glömma bort,.
Förutom det så kan jag inte påstå att jag ogillar tidsändringen och tycker det är rätt bra att vi följer ljuset, Det gör vi biologiskt ändå. Så fel har inte de människor som bestämde detta inte.
Kan ju vara jag som bara tar någon dag på mig att ställa om ssom inte lider? vad vet jag?
All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….
#16 Nä, jag bor redan så långt österut man kan bo. ;)

Jag gillar att man har sommartid och vintertid. Det blir mysigare på något sätt och man får "nu börjar de bli sommar" eller "nu börjar de bli vinter" känslan :)
Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Sommaren slutar i augusti, inte i oktober! 😡

Tänk att folk orkar bry sig om en endaste ynka timme. Övergånen till sommartid klarar jag på en dag, övergången till normaltid tar över en vecka.
Om vi ska behålla något så får det bli sommartiden.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Jag vill ha och behålla sommartiden året om. 👍❤️ Så får man mer glädje av ljuset på vintereftermiddagarna också. Trist nu när man vintertid börjar jobba när det är mörkt och missar alla ljusa timmar för det är lika bäckmörkt igen när man slutar dagen.😭
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

#27 Inte för att jag tror att det gör så stor skillnad. Men vintertiden är en timme senare för att vi ska få lite mer ljus. Då solen går upp senare.

#28 Nä tvärt om! Det är sommartiden man flyttar tiden för att ta vara på ljuset. På vintern är det egentligen "normaltid".
Resultatet blir att man går upp en timme senare på vintern och tidigare på sommaren. När man går upp tidigare kommer soluppgången senare på dygnet. Därmed skulle man, om man behöll sommartiden på vintern, få soluppgången och nedgången en timme senare än normal vintertid.
Därför skulle eftermiddagarna på vintern bli ljusa längre om man behöll sommartiden. Det skulle vi i dagens moderna samhälle ha mer nytta av nu än förr i tiden när man var beroende av dagsljuset på morgonen för att kunna utföra dagens sysslor eftersom man inte hade elektricitet och belysning på samma vis förr.

För de med olika sjukdomar tex. diabetes eller magproblem kan tidsomställningen både till och från vinter-/sommartid bli problematisk om man är beroende av att äta på fasta tider för att inte bli rejält dålig.

#29 Sak samma egentligen. På vintern kommer ljuset senare så det är trevligare att gå upp när i af lite ljus börjat komma.
På Sommaren/sommartid kommer ljuset tidigare och gör det svårare att sova ändå, Så man kan lika gärna gå upp en timme tidigare och få saker gjorda

Vad gnälliga alla är, sommartid är bra! (och vintertid) Annars skulle man sova bort massor av ljusa timmar..
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

#32: Är du så styrd av klockan att du bara går upp när den visar en viss tid? Är det helt omöjligt för dig att gå upp bara för att det är ljust?Låter väldigt oflexibelt! du slösar antagligen bort en massa tid på att gnälla om att sommartiden måste vara kvar för att du skall kunna jagas upp ur sänghalmen.

#33 Haha, ja, jo, jag är ganska förtjust i att veta vad tiden är så det stämmer väll. Men dem motfrågorna du ger mig kan ju lika väll ställas till alla de som vill avskaffa sommar-/vintertid. Det är ju precis lika oflexibelt att gnälla över att tiden flyttas en timme två gånger om året.
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Sommartid eller vintertid spelar ingen större roll vore bättre att vi fick fler sommardagar.
Värd för Pensionärer
bort med skiten, det förstör sovrutiner helt i onödan! /olycklig småbarnsmamma

Jag märker ingen skillnad förutom ljuset.
>>>Malum domesticum<<<

Tycker att sommartid skall avskaffas, men tyvärr kan alla inte bli nöjda. Vissa vill ha ljusa mornar andra kvällar, jag tycker det kvittar

I-landsproblem gnäll.

Visst är det en ickefråga. Det stör mig inte alls. Men jag tycker det är skönt att se ljus, För jag blir piggare av det och lindrar nedstämdhet. Jag har inga ungar så jag behöver inte boxas med sådana för att få upp dem på morgnarna.
Jag har vant mig och tycker bara det jobbiga är att ställa om mina icke digitala klockor

Jag har inget som helst problem med själva tidsomställningen, den märker jag över huvud taget inte alls, vad jag blir sur på är att det blir mörkt igen på morgonen just som det börjat bli ljusare, men detta beror ju på det faktum att det är en centraleuropeisk sommartid som börjar alldeles för tidigt på året och varar alldeles för länge

Jag röstade på: avskaffa sommar/vintertid.
Men bara därför att jag ogillar klockor, och ändra på tid är onödigt tycker jag. Däremot min dator "gillar" att ändra tid. Den har ändrat tid två gånger sedan sommartid började, och jag bara undrar, varför. 🤔

Jag är trött på alla som gnäller och vill ligga kvar i "sänghalmen".

#43 Du är medveten om att du skrev ett gnällinlägg om att du inte gillar folk som gnäller?
Dubbelmoralen där.
/ Vanja

#44 😃

Nä jag håller mig snarast med trippelmoral.
😃
Gnälla borde vara en mänsklig rättighet.
👍

Jag tycker det känns bara onödigt och krångligt. Tycker att vi ska ta bort den

#14 Fattar inte hur dom tänker där. Om du sover från 22-06 så spelar det ju ingen roll om det är sommartid eller vintertid. Det är ju bara precis vid bytet som man sover en timme mindre. För övrigt vill jag avskaffa sommartid/vintertid. Det ljus man vinner varar ju bara nån vecka sen är det ändå ljust. En onödig grej helt enkelt.
Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

#48 det handlar inte om att sova mer eller mindre, utan det handlar om hur många timmar av den vakna tiden som är ljus respektive mörkt.
Meningen med hela omställningen från början är att ta vara på de ljusa timmarna så man inte sover bort dem på sommaren. Med det spelar ju ingen roll för oss här uppe direkt när det är ljust hela dygnet på sommaren. Däremot gör det skillnad för oss på vintern då vi har så mycket mörker.

#49 Det står ju exakt så; att man får sova en timme längre.
Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

#50 Ja med som du själv skriver är det ju egentligen bara första dygnet efter omställningen tillbaka till vintertid, sedan har man ju bara förskjutit dygnet en timme.

Tänk så skönt att ha något att gnälla över.
😉

#52 😃 🌺
Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Det är ingen stor grej att klaga över. En timmas skillnad bara ju?

#54: För dig är det kanske ingen stor grej men för någon annan är det de även om det " bara" är en timme.

Människor är så olika, jag klarar mig både med och utan den timmen.
Ja, jag hade även klarat "dubbel sommartid" utan att tveka.
😉

Sommartid året runt är ok för mig. Omställningen på våren är ett elände; känner mig knäckt i ett par veckor. Omställningen på hösten har jag ingen glädje av.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

För mig är det tvärt om, hösten är ett elände i två veckor, våren klaras på två dagar.

Varför föredrar du sommartiden?
>>>Malum domesticum<<<

#59. Föredrar sommartiden? Det gör jag inte. Men det skulle vara ok att ha det, om man nu vill ha de extra ljusa kvällarna . Bara jag slipper omställningen varje vår.
Fast det är klart; man kan ändå inte sitta uppe för sent för man ska upp tidigt tidigt nästa morgon :-(
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Jag föredrar sommartid. Jag vill att det ska va sommar året om!!!
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!

#61 Jag håller med dig Kattöga! Jag vill slippa växlandet och vill helst av allt behålla sommartid året om isf! 😃

Tycker det blir mer årstidskänsla om man har olika tider🙂

Det blir väl inte mera sommar bara för att man har sommartid i Sverige?
>>>Malum domesticum<<<

Nej men man justerar ljuset lite

Sommartid är bra, för de väcker de slöa, och får dem att gå till sina arbeten.
👍
Terra Australis

#65, 66 Jag menade de som vill ha/föredrar sommartid hela året. Vad är poängen?
>>>Malum domesticum<<<

Att folk kommer upp en timme tidigare ur bingen.
Terra Australis

#64 Jo, det tycker jag. Det blir mer känsla.🙂
Dessutom vaknar man tidigare vilket jag tycker är bra, men under vinterperioden har man en timme extra att vila vilket behövs då för mig då jag är som tröttast på grund av mörkret.

Eg, vill jag bara avskaffa "vintertiden".. 😃
Jag är min egen, och har/styr mina tiden själv,
så jag bryr mig inte SÅ .. vad klock-tiden är
penke

Återigen, de som vill ha sommartid HELA året. Var är poängen?
>>>Malum domesticum<<<

Jag tycker vi ska sakta ner jordens rotationshastighet runt sin egen axel lite. 28-timmarsdygn vill jag ha, typ vaken arton så sova tio.
Och det ska vara sommartid nästan hela året om. Alltså inte bara klocktiden utan vädret, ljuset och allting. Det här maj-/junivädret kan vi ha från början av mars till mitten av juni ungefär, så högsommar fram till övergången september/oktober, följt av två månaders brittsommar.
I december kan jag gå med på att ha det lite avlövat, det är ändå rätt töntigt med lövträd och blommande växter. Intensivt jävla snöfall tjugotredje december, så kan det töa den tjugosjätte. Det här är en kompromiss från min sida, inbilla er för i helvete inget annat! Det är bara för att slippa höra folk med fula dialekter beklaga sig över att 'det inte blev nån vit jul i år heller'… Sådär som det tydligen alltid var i typ Sibbhult, Åtvidaberg eller Säffle när dom var små.
Efter annandag jul ska vi ha bister jävla vinterdepression allihopa fram till mitten av januari. Grått, snöfritt, slaskigt och mörkt. Okej, så kan jag bjuda på en månads vinterlek åt dom små. Pulkaväder fram till mitten av februari, sen ska det obönhörligen smälta och knoppas. Och i början av mars kommer den runkande grönskan tillbaka som sagt och blommorna med sina ståndare och nattliga pollutioner.

Den runkande grönskan?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Ja precis. Möjligen prunkande. Går bra vilket som för mig.

:) Håller helt med Ananse, (fast jag håller på prunkande). Och det viktigaste är låååånga dygn. Kan gå med på 26 timmar, för jag nöjer mig med 7 timmars sömn. 19 timmar att leka på. Jippiiiiiii!

Nej fan, nu känner jag mig helt säker. Jag har fått nog av prunkande grönska för resten av livet. Nu är det dags för nåt annat. Visa ståndarna, blomjävlar!