Förestående regeringsombildning?
Hörde i en radiodebatt i morse mellan två socialdemokratiska lokalpolitiker att det nämndes att en regeringsombildning vore önskvärd, och samma tankegångar framkom från ett antal rutinerade sossar i Nyheterna på TV4 igår.
Skulle en regeringsombildning vara en utväg för regeringen att komma ur nuvarande opinionsmässiga bakvatten? Och är det någon här som har några idéer på vilka ändringar som är troliga, ministrar som bör bort och andra som vore välkomna i en förnyad regering?
Helst skulle jag vilja se en samlingsregering med ett eller flera Allianspartier och Socialdemokraterna, men chansen är nog inte stor. Alternativet är som jag ser det renodlad minoritetsregering utan MP. Det skulle betyda nytillsättningar på poster som idag innehas av miljöpartister. Mina förslag:
Biståndsminister Kent Härstedt f. 1965
Finans- och konsumentminister Fredrik Olovsson f. 1973
Civilminister Lena Hallengren f. 1973
Utbildningsminister Ibrahim Baylan f. 1972
Klimat- miljöminister Mathilda Ernkrans f. 1973
Bostads- IT- stadsutveckling Johan Löfstrand f. 1976
Kultur- samfund- demokratiminister Gunilla Carlsson f. 1966
Som vice statsminister skulle jag vilja se Anders Ygeman, för att understryka betydelsen i den ministerpost han innehar.
Utöver detta är det en del nuvarande socialdemokratiska ministrar som nog också skulle behöva flyttas eller entledigas.

Bort med MP, Åsa mest av allt från regeringen!
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
# 1 Det är redan en minoritetsregering då de behöver stöd från V för att få igenom sina förslag. De kan göra sig av med MP.
#3 Jo, det vet jag förstås. Det var därför jag skrev "renodlad minoritetsregering".
# 4 Vem har odlat den i så fall 😂Problemet blir med att få något av Allianspartierna eller framförallt M med sig.
#5 Tror att vissa borgerliga partier kan ha lättare att ge stöd till Socialdemokraterna utan MP i släptåg.
"Det skulle ju underlätta blocköverskridande uppgörelser om Stefan Löfven skulle vara beredd att genomföra en regeringsombildning där han låter Miljöpartiet lämna regeringen och där han hakar av Vänsterpartiet från det väldigt täta samarbete som nu finns, säger Jan Björklund." [SR oktober 2015.](– Det skulle ju underlätta blocköverskidande uppgörelser om Stefan Löfven skulle vara beredd att genomföra en regeringsombildning där han låter Miljöpartiet lämna regeringen och där han hakar av Vänsterpartiet från det väldigt täta samarbete som nu finns, säger Jan Björklund.)
Vill du ha kvar migrationsminister Johansson, trots att hans partikompis sagt att han är "så dum så att klockorna stannar och blommorna vissnar"? 😃
#7 Dessvärre finns det nog sådana inom partiet som skulle vara ännu värre på den posten. 😮 Inga namn…

Dom borde byta ut Wallström, en utrikesminister skall ju vara diplomatiskt, en egenskap hon tydligen saknar.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Intressant tanke, men hjälper en ombildning? Det har ju gjorts vissa försök till förändring med att byta ut partiledare inom soc.dem, som vi vet. Vet vi vart det har lett? Nej, vi vet inte mycket i dag vad som händer inom regeringen och dess största parti. Sverige en båt utan roder. Rädde sig den som kan! 😛Det är faktiskt intressant. 👍
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen
MP gjorde upp med Alliansen under förra mandatperioden.

Ska svetsaren verkligen vara kvar som statsminister?😮

Jag tror personligen att nuvarande regering inte ens har det i egna händer längre.
Dom är körda och enda frågan är hur länge regeringen hink & spade sitter kvar.
Så länge som Alliansen tillåter detta - dessvärre.

#14 Det kan ju ta slut för Löfven redan till våren då vårbudgeten läggs fram då visar ju alliansen vad dom vill.
En gemensam budget från alliansen framkallar ett nyval och det är stora påtryckningar på Batra att göra på det viset.
Kommande kongress för milöpartiet kan göra så att ledningen förlorar de frågor de gjort upp med S i och då måste regeringen ombildas.
Aftonbladets Karin Pettersson, som ju lär stå Socialdemokraterna nära (f.d. kommunikationsdirektör i partiet), skriver i en ledare idag: "Utifrån denna nya inriktning bör en större regeringsombildning göras. Det finns ingen anledning att byta ut folk för sakens skull, samtidigt är det uppenbart att dagens uppsättning ministrar inte klarar jobbet. Med ett nytt fokus, ambitionsnivå och lag bör Löfven i första hand förhandla med andra partier. I dessa samtal måste han formulera en smärtgräns: hit men inte längre. Är den vägen inte möjlig, måste Löfven ta konflikt och i förlängningen vara beredd att kalla till extra val."---

Ja det känns på tok för långt till nästa ordinarie val 2018!

Förmodligen hjälper ingen ombildning. Förmodligen finns inte tillräcklig kompetens inom partiet. Sossar, ni har gjort ert på jorden!
Tride.
# 15 Nej de kommer inte att lägga någon gemensam budget har de sagt.
#8 Håller med, Morgan J tillhör nog inte bottenskiktet egentligen.
#17 Intressant. Vore absolut en bra idé att byta ut MP mot något borgerligt parti, (dock ej C)! Men frågan är om Löfvén kan sitta kvar själv efter sin taffliga icke-hantering av flyktingkrisen. Bara en sådan här sak visar väl att han inte är lämplig som ledare för landet:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/stefan-lofven-lyfte-bort-ansvaret-fran-sig-sjalv/
#16 Det är en bit kvar till maj, och man ju förmoda att partiledningen kommer att försöka gjuta olja på vågorna framtill dess…
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/analys-upprivna-flyktingpolitiken-har-lamnat-ett-hal-i-mp-s-sjal
# 21 Hans frånvaro från offentligheten visar att det kan han inte. Han skickar Ygeman och M Johansson.
Regeringen har fått en supernanny…
"Statsminister Stefan Löfven organiserar om i regeringen, och låter arbetsmarknadsminister Ylva Johansson bli ansvarig för att samordna etableringen av nyanlända. Och det innebär också att Ylva Johansson får gå in och ta initiativ på områden som andra ministrar har ansvar för t ex på bostads och utbildningsområdet. – Jag får ett ansvar att både inrikta politiken och ta initiativ och ha helhetsansvaret också inne på andra statsråds områden även om de fortfarande har ansvaret att genomföra politiken och bereda frågorna på sitt område, säger Ylva Johansson."---
Migrationsminister som inte kommer att kallas migrationsminister för att regeringen tog bort den posten 2014.
# 25 Om jag inte missminner mig så är Morgan Johansson just migrationsminister utöver justitieminister.
http://www.regeringen.se/sveriges-regering/justitiedepartementet/morgan-johansson/
Jag läste detta på Text-TV i morse och då stod det enbart Johansson och jag tänkte är han inte detta alla redan? Men så kom jag på att det finns 2 st Johansson till i regeringen. 😂
S vill bli av med MP hävdar statsvetaren Stig-Björn Ljunggren som själv är S-märkt.
http://www.expressen.se/nyheter/politik/spelet-bakom-lofvens-omorganisering/
Klockan 11 idag har Stefan Löfven kallat till pressträff, där han väntas presentera en regeringsombildning. Det spekuleras i media om han endast kommer att ersätta de miljöpartistiska statsråd som avgått, eller om det kommer att bli flera ministrar som byts ut.
#28 Många trodde att Löfven skulle slimma regeringen, men istället för de tre avgångna (Kristina Persson lämnar) så kommer det fyra nya. Och trots att många ville ha en regering med mindre inflytande för MP så kom det tre nya miljöpartister istället för de två som får gå.

🥵

🤢
Tride.
😕