Strejken inom byggbranschen
Vad händer om strejken pågår så länge att Byggnads pengar tar slut?
Kan inte låta bli att tycka att det skulle vara lite intressant att se vad som händer om arbetsgivarsidan stod på sig och testade för att se vad som händer med facket då? Ger dom bara upp och går med på vad som helst?
// Staffan
SR har kollat kassan, och skriver:
"Även om konflikten mellan Byggnads och arbetsgivarparten Sveriges Byggindustrier blir segdragen så lär inte fackets strejkkassa ta slut. Enligt den senaste årsredovisningen, den för 2014, fanns drygt 1,6 miljarder kronor i konfliktfonden vid årets utgång.
De som har tagits ut i strejken får en skattefri ersättning från facket om 950 kronor per dag den första veckan, därefter 1 050 kronor per dag. Det betyder att strejkkassan skulle räcka i flera månader, även om antalet strejkande och lockoutade blir många gånger fler framöver."---
Om strejken/lockouten utvidgas och man mot förmodan tvingas tömma kassan antar jag att andra fackförbund går in och solidariskt delar med sig av sina strejkkassor. Blir det långvarigt är det å andra sidan inte otänkbart med sympatiauktioner från andra förbund.
De som är oorganiserade och som inte kan jobba på grund av strejken kan få det lite besvärligt, eftersom de inte får något från strejkkassan. I den mån de kan jobba i någon form har de förstås lön från arbetsgivaren. (Fast strejkbryteri försöker man nog undvika…)

Tveksamt om andra fackförbund skulle ställa upp för att byggnads (som redan ligger förhållandevis högt) ska få ännu mer pengar än dem.
Värd för Pensionärer
#2 Det var väl mer ett antagande från min sida, fast nästa gång kan det bli ett annat förbund som sitter i liknande. Men som sagt, kassorna verkar ju rätt välfyllda ändå…
Byggherrarna förlorar miljoner på att arbetsplatserna står stilla. Dom har ett kontrakt på när arbetet skall vara klart, är det inte det så utdöms böter.

Tycker ni som kommenterat att de gör rätt som strejkar?
Själv hade jag gärna velat höra Reinfeldts kommentar till detta. Han har ju hävdat att den stora motsättningen står mellan bidrags- och arbetslinjen.
Själv stödjer jag dem. Och byggbranschen gör bra vinster vad jag förstått. Totalt sett har ju också gapet mellan löner och vinster ökat år efter år, något att tänka på när det ibland låter som om industrin knappt går runt.

#5 kamera0710
Jag har väldigt svårt att bestämma mig för vad jag tycker.
Inte minst när man har i åtanke att löneökningen inom den del av byggbranschen som är kollektivavtalsansluten gynnar den del av branschen som inte är det.
Är det bra eller dåligt för facket på sikt? Ingen aning… :)
// Staffan
#5 Höga skatter gör att fler och fler byggbolag anlitar firmor från utlandet, jag har sätt fler och fler utländsk arbetare efter som dom är billigare att använda sig av.
Så kan strejkvakterna hänga in västarna och de röda skyltarna i skåpet för den här gången, strejken är slut och båda parter tycks vara nöjda med utfallet.
#8 Däremot fortsätter Målareförbundet sin strejk, med sympatiaktioner som följd.
"Målarkonflikten utvidgas ytterligare. Seko, Elektrikerförbundet, Byggnads och Fastighets lägger i dag sympativarsel till stöd för målarna."---
"Enligt Karl-Petter Thorwaldsson står alla LO-förbund bakom målarna.
– Det här är en attack mot deras lönesystem som är fullständigt oacceptabel. Det är samma sak som Byggnads hade attack på och som löste ut i avtal häromdagen. Målarna har vårt stöd i att behålla sitt lönesystem, säger han."---