Svenska ryssar ska skrämmas till tystnad?
Främlingsfientliga journalister? När person med ryskt ursprung inbjöds till Sveriges Radio och berättade sanningsenligt vad vanligt ryskt folk känner inför sanktionerna så blev det ett herrans liv. Han hade nämligen inte följt "rätt" linje. Man var ute efter något annat… ”Nyligen sände Sveriges Radios ”Konflikt P1” ett program om den ekonomiska situationen i Ryssland. Programmets anda och grad av (o)partiskhet illustreras bäst av dess suggestiva titel: Rysslands kris och grannars fruktan”. Det skriver Lioudmila Siegel som är ordförande i Ryska riksförbundet i Sverige. Siegel skriver att Sveriges Radio först kontaktat henne för att få tag på en ryss som kunde berätta hur sanktionerna mot Ryssland påverkar vanliga ryssar. Hon valde Oleg Mezjuev.." "En av de medverkande var Oleg Mezjuev, en Stockholmsbo med släktingar i Ryssland, som skulle berätta om vanliga ryssars syn på den ekonomiska situationen och västs sanktioner mot Ryssland. När Mezjuev återgav vad människorna i Ryssland faktiskt tycker om de aktuella frågorna och när han på slutet ifrågasatte vissa av premisserna i programmet blev han – tillsammans med ”Konlikt P1” – angripen för att överhuvudtaget ha fått delta. Angreppen har dock inte handlat om att Mezjuevs fakta om den ryska befolkningens inställning är osanna, eller att hans åsikter är icke-representativa i sammanhanget, utan att han som ”anställd på Sputnik” ska ha ”försvarat Putin” på sociala medier och att detta inte ”deklarerats tydligt”. I efterhand har det visserligen blivit utrett att Mezjuev inte är någon ”Sputnik-medarbetare”. Dock verkar den anklagelsen vara så hemsk att den har genererat enorma påtryckningar mot redaktionen på ”Konflikt P1” till och med från en annan – i och för sig outsourcad – redaktion på Sveriges Radio. Antirasister har blivit rysshatare Mezjuev själv har blivit utsatt för ett medialt drev som tydligen verkat så uppmuntrande på en del krigshetsande twitteraktivister att de hotat den ryskättade svenske medborgaren med både SÄPO och utvisning. Näthat och antirysk hets är bara förnamnet. Efternamnet är hyckleri, eftersom även medlemmar i etablissemanget hetsar mot ryssar, ofta exakt samma personer som i andra sammanhang är högljudda ”antirasister”. I stället för att i sann demokratisk anda låta olika perspektiv om konflikten i och kring Ukraina komma till tals och överlåta åt lyssnarna att själva bedöma (o)rimligheten i den framförda argumentationen försöker vissa krafter med tveksam demokratisk legitimitet skrämma människor med rysk härkomst från att delta i det samhällspolitiska livet och debatten." Och Putin ska vi hata! Är det någon som missat det? "Det borde inte vara svårt att räkna ut att för varje nytt grovt ensidigt radio- och tv-inslag eller artikel, ofta kryddad med intelligensstympande uttryck som ”Putins tiger”, ”Putins sajt”, ”Putinkylan”, ”Putins fiskögon” m.m., segregeras det svenska samhället allt mer. Det är något som ingen gynnas av utom en liten skara krigshetsare med stort inflytande över opinionsbildningen." http://newsvoice.se/2016/03/15/svenska-journalisters-demonisering-av-ryssar-ar-grov-framlingsfientlighet/comment-page-1/#comment-162470
Helt klart tycker de flesta republicaner väldigt illa om Obama, de längst åt höger tycker bättre om Putin som handlingskraftigt bombar sjukhus med civila. Vad du tycker om Putin är upp till dig.
Får väl se om ryssarna övar kärnvapenanfall mot Sverige i Påsk.
#2 Republikaner? Jag talar om svensk vinkling och ensidig antiryssslandptopagande inte om vad man tycker i USA. Jag är inte särskilt förtjust i Putin om jag säger så. Men han är inte värre än Obama och USA som drar igång krig hela tiden. Dessutom handlade artikeln framför allt om mannen som blev hotad av svenskar för atthan sagt sanningen om vad vanligt folk/ ryssar tycker om sanktionerna..
Läsvärt! "I kampen mellan ”Natoanslutarna” och dem som vill bevara den formella alliansfriheten har synen på Ryssland alltmer framträtt som kärnfrågan. Det är därför avgörande för att fredsvännerna ska kunna vinna opinionen att tillbakavisa alla falska påståenden om rysk aggression och annan smutskastning av Ryssland. Den här artikeln analyserar inte förhållandena i Ryssland eller dess utrikespolitik. Den behandlar den vilseledande rapporteringen och debatten i Sverige. På Centerstämman sa ombudet Cecilia Natander: ”Frågan är inte om Ryssland kommer att anfalla nya områden, utan när. Därför säger jag ja till Nato”. Detta är ett uttryck för avsaknad av logik eftersom Nato leds av USA som anfallit fler länder än något annat land de senaste åren. Välj själv period, 10, 20, 30 eller 40 år. Det spelar ingen roll det gäller nämligen alla dessa perioder." http://www.synapze.se/?link=article&key=15394 Jag frågar mig: Är denna hets mot Ryssarna ett medel att få med oss i Nato. Är det det man vill?
10år Georgien, ngorno karanbash 20år Afganistan 30år Pragvåren 40år Ungernrevolten
Absolut Ryssland/gamla Sovjetunionen har en hel del på sitt samvete. Jag påstår inte något annat. Vi skulle kunna mäta vem som varit värst i de senaste sjuttio åren, men det riskerar att svälla ut för mycket för min del. USA har verkligen varit på hugget med krig och det är vinklingen jag är ute efter, att Ryssland och Putin ska framställas som satan själv medan USA kommer undan. Och som det som TS tar upp att man inte ens vill att svenskryssar ska få berätta sanningen som man inte vill höra för att man ha ett narrativ som ska föras fram till varje pris. Det är denna ensidiga beskrivning som är så obehaglig, som jag och många andra reagerat mot. Tycker du de behandlade den svenska ryssen rättvist? Hota och skapa storm bara för att han återgav sanningsenligt vad ryssar verkligen tyckte om sanktionerna? Vill man bara höra en " sanning"? Det var mer trådämnet.
http://svenska.yle.fi/artikel/2016/03/23/riksdagen-mal-belastningsattack-it-expert-inte-sarskilt-oroad Klart ryssar ska behandlas väl i sverige. Ddos attack mot finska riksdagen.

Ryskt troll.
De Lapsus Resurgam
Edit: Tog bort inlägg.