Annons:
Etikettför-eller-emot
Läst 1263 ggr
[Carpinus]
2016-02-01, 11:46

Har vi ett öppet debattklimat i Sverige?

"När en självutnämnt politiskt korrekt samling högljudda och fanatiska människor sätter agendan över vad de anser vara fint att tycka, är det lätt att vanliga människor helt enkelt håller tyst. Eller ännu värre, spelar med. Tills allt krackelerar och kejsaren visat sig vara naken", skriver gästkrönikören David Eberhard i GP.

Anser du att vi har ett öppet och uppriktigt debattklimat i vårt land?

Annons:
Kalli
2016-02-01, 11:54

Jag har tyvärr inte upplevt att människor håller tyst. Tvärtom verkar det mer och mer acceptabelt att dela med sig av sin unkna människosyn till alla oavsett om personen vill höra eller inte.

penke
2016-02-01, 12:51

DEBATT eller samtal

I en demokrati har människor rätt att tycka "fel",
det som kunde ha varit ett öppet samtal
blir ofta ett ängsligt försvars-tal.

för få lyssnar vad andra menar, utan bevakar "kod-ord" de kan anfalla på
triumferande kunna peka ut den andre som folkpartist eller djurgårdare med allt vad det inne bär med den etiketten.

Jag tror att de flesta människor är mer nyanserade än så,
än en smal etikett.
Det kan vara utvecklande för en själv, att lyssna och förstå varför andra tycker som de gör, och låta de ha "fel" det är deras problem 😃

sedan kan de faktiskt vara bra folk på många andra sätt,
det kan man kanske upptäcka om man låter blir att VRÅLA:
 nassist eller förädare

det borde kanske vara som i bastun, där kan du tjôta med alla
utan dina(mina) fördomar av deras klädsel begränsar…

penke

Tride
2016-02-01, 14:34

Jag menar att åsiktskorridoren är ett faktum, om vi ser till vad  och hur det samtalas i det offentliga rummet. Ändå lever vi i en intressant tid med möjlighet att yttra sig i sociala media, här i iFokus med flera liknande sajter, möjlighet att skapa hemsidor där var och en fritt kan bestämma innehåll, bloggar o allt sådant. 

Jag anar en ängslan hos de tidigare offentliga aktörerna på tidningar, i radio och och TV. De är inte längre helt ensamma på åsiktstäppan och det är inte självklart att just deras regler skall gälla.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

[Lummer]
2016-02-01, 14:51

Ändå är det lite skrämmande att åsiktstäppan (bra ord) får så fritt spelrum. Har man en "avvikande" syn så blir man oftast ignorerad av pressen eller utnämnd till extremist eller foliehatt.. Tycker det är märkligt att folket tolererar detta odemokratiska förhållningssätt

Tride
2016-02-01, 14:56

#4Visst, Lummer. Suck. Om vi alls kommer till tals i press, tv eller radio klipps valda delar bort av dem som anser sig veta hur det skall låta. Journalisterna är ju dessutom utbildade i detta förfaringssätt. Att folk tolererar det ? Gör de? Ofta handlar det kanske om tid och energi att säga ifrån eller skapa opinion. Det senare skulle behövas, tycker jag.

Tride.

[Lummer]
2016-02-01, 15:09

Och de som försöker skapa opinion får etiketten extremist. .. och eller foliehatt. … om det överhuvudtaget blir uppmärksammat… Jag tror faktiskt eller hoppas i alla fall att folket inte är ok med detta men det är svårt att komma tilltals när officiella medier är kapade…. Suck

Annons:
Tride
2016-02-01, 15:17

Själv är jag extremt selektiv när det gäller att lyssna på radio, se tV-program, läsa tidningar. Får de inga läsare lyssnare tittare dör de.

Tride.

[helga21]
2016-02-01, 15:26

Med tanke på alla dessa människor som jag har att göra med och som säger att deras åsikter förmodligen inte är PK så svarade jag Nej - åsiktskorridoren är ett faktum.

[tk1971]
2016-02-02, 18:45

Vad hindrar? Jag tycker jag hör/läser om både ditten och datten. Och på internet kan man skriva precis vad som helst - det har bevisats hur många gånger som helst.

Tride
2016-02-02, 23:32

Åsiktskorridoren är ett faktum i det sk offentliga rummet. Viss medverkan censureras, utan att de som deltagit får veta det förrän programmet sänds i TV eller radio. Däremot kan vi uttrycka oss fritt i sociala medier, på bloggar, hemsidor o sånt. Det blir inte konsekvenser i form av censur, blockering , böter eller fängelse straff. Jämfört med många andra länder har vi relativt stor frihet på det personliga planet.

Tride.

Emo
2016-02-03, 06:37

#10 Det mesta i ditt inlägg var bra. Önskar bara att allt vore sant.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Tride
2016-02-03, 10:09

#11 Emo, vad är inte sant, menar du?

Tride.

Upp till toppen
Annons: