Korruption och mörkande på Karolinska Sjukhuset
Inte nog med att svenska politiker har nedmonterat svensk sjukvård till katastrof och pinsamma nivåer.
Nu visar det sig att forskningssjukvården i Sverige är lika katastrofal och ledningen är lika korrupt och mörkande som vår regering!
Har någon här innan följt dokumentärserien på SVT om "stjärnkirurgen Macciarrini? Har ni inte sett den så se den! Om inget annat i alla fall sista avsnittet! Kirurgen Macciarini som bedrivit experiment han medvetet visste skulle ta livet av patienterna. Inte enbart patienter som var dödligt sjuka, utan även individer som var fullt fungerande och i grunden friska.
Detta har Karolinska Institutets (sjukhusets) ledning för sökt att mörka och inte låtsas om utan hållit den arroganta kirurgen om ryggen in i det längsta.
Nu efter SVT's dokumentär då det inte går att förljuga och hemlighålla experimenten längre, -då- tar Rektorn Anders Hamsten minsann och vänder kappan efter vinden och sparkar kirurgen! FY för KI's rektor och KI's ledning! Även rektorn borde åtalas anser jag!😡
http://www.expressen.se/nyheter/skandalkirurgen-far-sparken-fran-ki/
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Såg alla program med den sk kirurgen.jag fick ont i halsen när jag såg hur de opererade försökte svälja,hemskt att de som tycker att han är så "duktig" på att genomföra operationerna väljer att tiga om hans misslyckanden.Nedrigt ställningstagande.

Hur står det egentligen till med den vetenskapliga halten, etiken och omdömet på KI? Jag såg också alla programmen. Min slutsats: Här gäller det att hålla sig frisk och ta sina vitaminer för att undvika hamna i händerna på klåpare.
Det mest tragiska tycker jag var den unga ryska kvinnans öde, hennes barn och familj. Hu! 😢
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen
Såg också alla tre programmen. Det var skrämmande. Att de inte gjort några djurförsök och att kirurgen själv påstod att detta gjorts på KI men det hade reportern kollat upp. Att kirurgen hade ljugit i sina essäer om implantaten det stämde inte öht med det som stod i journalerna. Att operera en frisk människa med i stort sett hela livet framför sig och låta denna dö efter drygt ett år. Lite spill får man räkna med - eller……..????

Forskningsvärlden är lika drabbad som alla andra världar, av "starstruck" och de blir bländade av en elegant svada. Att man inte längre är så noga med lag och förordning märks överallt. Man gör allt för att få glänsa och tror gärna i det längsta att man har gjort rätt. Vad spelar några människors öden för roll i det stora hela? Man har helt glömt att den andra människan har samma värde och är lika viktig som man själv. Det är lätt att bli glömsk av sånt när man äter fina luncher och aldrig hör åsikter som skiljer sig från ens egna.
Samma sak oavsett vem man är, män i grupp som isolerar sig, skapar sina egna lagar och tar ganska lätt på andra människors värde.
De Lapsus Resurgam
# 4 Män eller kvinnor har ingen betydelse. Det skulle behövas lite "draåthelvetepengar " så att någon vågade säga nej. Nu omger de sig med ja-sägare.
Begreppet draåthelvetepengar kommer från boken Fursten av Machialvelli.

#4 Det ursäktar väl för helvete inte att man sätter människors liv ur spel?!! Det kan vara en naturlig och tragisk förklaring till varför margot fick en fin lägenhet i centrala sthlm eller varför ett fotbollsproffs får en fantasilön. Men det går inte att förklara bort respekten för människoliv med något sådant. Där ligger djupare grundvärderingar till broms hos sunda människor. En sund människa kan göra ett misstag eller två men bromsar när de iner hur fel det blev. Som den ryska kirurgen som man tydligt såg var tveksam till operationen av den friska trachostomi kvinnan. Där drogs han med av "stjärnkirurgens" status och beslutsamhet. Men efter två operationer slog han stop och erkönde att de två försöken aldrig borde ha utförts. Medan "stjärnkirurgen" Macchiarini själv bara ville fortsätta och fortsatte operera vidare med människor som försökspersoner och KI s ledning görsökte mörka och sopa under mattan och låta det fortgå för att bevara sin status i väntan på ett lyckat genombrått. Ledningen har alltså understött utnyttjande av människor till försökskaniner så som nazisterna använde fångar för experiment under andra världskriget! Ingen stjärnglans i världen ursäktar att man inte stannar upp utan med egna händer släcker liv för att putsa sina egna skor med glans!

Läs Svenska Läkartidningens utlåtande här http://www.lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2016/01/Karolinska--etikens-Tjernobyl/

😭 Kändiskirurgen borde föräras livslångt hedersmedlemskap i föreningen "Forska utan djurförsök"
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

#7 Jag läste artikeln i läkartidningen. Den bekräftar mina funderingar kring KIs rykte efter detta. Hur skall de försvara sin auktoritet i olika sammanhang, internationell forskning, utdelning av Nobel-priset etc. Läxan med tjuv-kirurgen är viktig men smärtsam, och det enda positiva i det hela är ju att det kommit upp till ytan och allmän kännedom. Hur mycket finns kvar, som vi aldrig får veta? Vilka håller varandra om ryggen när det börjar blåsa?
Tride.

#9 Eller hur?… Hela Svenska forskarvärlden och sjukvården tillsammans. Båda behöver granska sina ledningar ordentligt nu för att se vad mer för galenskaper som mörkats och sopats under mattan!
Här handlar det inte om att forska fram det häftigaste rymdmaterialet eller den häftigaste senaste mobiltelefonprylen.. här handlar det om att ta livet av folk när man inte behöver bara för att få testa sina galna idéer! 😕 För så pass intelligent tror jag ändå kirurgen är, att han förstår att han inte skulle vinna mer stjärnglans i längden på att långsamt avliva nästan helt friska människor. Det måste ha varit något annat galet som drev honom vidare direkt utan att backa… Någon sorts maktnjutning på något sjukt vis tror jag. Och på grund av sina tidigare framgångar lyckades han länge få med sig seriösa läkarteam och köra på allt för långt genom överdrivet påskyndande.
Hade han inte varit kirurg hade han antagligen hittat något annat vis att plåga ihjäl människor på förr eller senare tror jag. 🤮

Hur använder kirurgen sin kniv? Att läka eller skada? Meningen är ju att kirurgens snitt skall ge läkning. Tyvärr finns maktgalningar som saknar mental balans.
Det skrämmande i det aktuella fallet med den galna kirurgen är ju att så många nyckelpersoner med medicinsk utbildning trodde på honom - inte bara det, dyrkade honom och lät honom härja fritt. Som en epidemi.
Tride.
Varje kirurg har sin egen kyrkogård som det stod i förordet till filmen.

Förhoppningsvis har kirurgen handlat etiskt och korrekt innan han blev tvungen att ge upp kampen för en medmänniskas liv.
Tride.