Stor polisinsats i zinkgruva
”Med start i gryningen på tisdagsmorgonen genomförde polisen en omfattande insats i Zinkgruvan, sydost om Askersund. Redan vid 06.30-tiden på morgonen fanns ett par polispatruller på plats i utkanten av Åmmeberg, bara ett par kilometer från samhället. I själva Zinkgruvan genomförde ett stort antal poliser någon typ av tillslag mot en villafastighet, enligt uppgift till NA.”
Stefan Wickberg, polisens pressinformatör:
- Jag kan i princip inte berätta något mer än att bekräfta att vi varit på plats. Min förhoppning är att vi senare under dagen ska kunna lämna ut mer information, men det vet jag inte.
Stefan säger vidare till Nerikes Allehanda att händelsen som ligger bakom kan vara av nationell karaktär och att utredningsarbetet sannolikt kommer att svälla.
Spännande. Undrar vad det är som försiggår i Zinkgruvan egentligen…
// Staffan
Drar mig till minnes en del andra händelser på den orten, och googlar man på ortnamnet finner man en del obehagliga saker från det senaste decenniet.

Jag hittar inte mycket alls - du vill inte skämma bort mig med ett par av dina länka Carpinus? :)

Ja, där kan det faktiskt hända precis vad som helst.
Bodde inte så långt därifrån när jag var yngre och där sker de mest underliga saker.
/ Vanja
Sajtvärd på Politik I Fokus.
#2 Nu har Polisen lättat lite på förlåten, och det verkar i det här fallet ha rört sig om misstankar om ekonomisk brottslighet, så jag skall inte riva upp gamla sår om annat. Men ett tips: sök på Zinkgruvan Polisen så får du upp ett antal gamla fall med bland annat dubbelmord och mordförsök, söker du på Zinkgruvan bomb så får du upp besök av bombgruppen etc.
Det verkar åtminstone ha funnits en del stök där, precis som föregående talare säger.
http://na.se/nyheter/askersund/1.3495101-ekobrott-bakom-polisinsats
"grovt bokföringsbrott" tyvärr inte så spännande (inte för mig iaf) men ingen har ju kommit till skada tur nog.