Annons:
Etikettnyheter
Läst 2425 ggr
Kasumi
2015-10-30, 00:24

Vågar du se?

Hej alla kära ifokus'are! Jag vill tipsa er om att kolla på den svenska korta dokumentären på www.djurfabriken.se/filmen

Annons:
penke
2015-10-30, 19:08

jag vågade/orkade se en liten stund..
 den är väl--pedagogisk.

en "liknade film", dock ej vegan/vegetar gjordes för över tio år sedan(?)
Meatrix  inte utan en del.. humoristiska blinkningar till filmen Matrix
visserligen animaler, men lite i samma tanke
mer små, familje jordbruk o ekologi mot slaktfabriker

sätter kanske inte lika mycket stopp i halsen som din film
 lite mer mjukare snurr i sinnet
(nu snabbsökte jag bara, hoppas denna versionen är ..bra,
den har uppdaterats/anpassats..)

penke

Fillifjonkan60
2015-10-30, 20:29

Vågar/vill inte. Har sett så mycket av sånt så jag har valt bort nästa allt kött, förutom fisk, räkor (som jag äter ganska litet av) och mejerier.

Och eftersom jag inte har sett den så  kan jag ju inte uttala mig men antar att den visar missförhållandena i köttindustrin och det är viktigt att folk får se!

I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?

Kasumi
2015-10-30, 20:58

#1 Det är ingen skräckpropaganda, vissa saker olagliga men det mesta fullt lagligt. Tycker verkligen du ska kolla på hela, inget tvång såklart men det är en viktig film. Sprid den gärna vidare på sociala medier också.

Kasumi
2015-10-30, 21:02

#2 Det är inga skräckbilder du kommer mötas av det säger dom själva i början av filmen. Eftersom du konsumerar både fisk och mejerier tycker jag absolut du ska kolla på den, det är en otroligt viktig film. Båda dom förhållandena tas upp i filmen. Sprid den gärna vidare på sociala medier dessutom.

[Zachapacka]
2015-11-01, 11:19

Blev lite fundersam när jag kom till fiskarna. Klart att de flesta fiskarna inte har en sån behaglig död. Men att fiskar sprattlar omkring trots att de är döda är inge konstigt. Vi brukar äta karp på julen, och trots att fisken är rensad och har vart död i kanske en timme så kan den få ryck och röra på sig. Jag kommer inte riktigt ihåg varför, men de har något med nerver att göra.

Reko
2015-11-02, 05:40

Suggorna är inte filmade i Sverige då det inte är tillåtet med spaltgolv för grisar.

Annons:
Skorpion76
2015-11-02, 07:32

Jag kunde se hela filmen, men visst är det hemskt!

** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Fillifjonkan60
2015-11-18, 19:30

#6 Spelar egentligen ingen roll var det är filmat, djur lider lik förbaskat.

Reko
2015-11-18, 21:04

#8 Men jag kan välja svenskt fläsk om jag tycker det är bättre än fläsk producerat med spaltgolv. Just för att berättarrösten är svensk får man intryck av att det är Sverige det filmas i. Med lite kunskap om svenskt djurskydd så ser man att så är inte fallet.

Fillifjonkan60
2015-11-18, 22:19

#9 Jo men det finns ju rapporter om att djuren i Sverige (kött-industrin) inte alls har det så bra som vi vill tro.

Själv äter jag inte kött vare sig från Sverige eller något annat land.

Reko
2015-11-19, 07:56

#10 "Vill tro"? Jag vill veta och jag vill ha riktiga fakta, inte falsarier.

Vanja
2015-11-19, 09:14

Det är visst skräckpropaganda. Jag kan verkligen trassla sönder hela filmen någon dag men jag orkar inte nu. 
Men jag kan ta ett exempel. 
Hon säger att mjölkkor aldrig får gå ut. (?) 
Det är skitsnack, vi har beteslagar i Sverige. Om man ite följer de lagarna ska man inte ha djur. Men det är väldigt få som missköter detta.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Skorpion76
2015-11-19, 13:42

#12 För några år sedan gjorde Uppdrag Granskning ett reportage om att vi behandlar vår äldre sämre än djuren! Djuren har bestämmelser på att de måste få vistas ute si eller så många timmar per dag och rastas, men däremot finns inga liknande bestämmelser att våra äldre får komma ut i friska luften lika ofta eller ens över huvud taget!

Annons:
Fillifjonkan60
2015-11-19, 17:23

#11 Jag menade inte dig specifikt, utan många andra svenskar. Nej djuren har det inte så bra här i Sverige heller, kanske bättre än vissa andra länder, men dock så plågas dom.

#13 Ja det är fruktansvärt, men det borde vara en egen tråd om det ämnet.

Skorpion76
2015-11-20, 06:21

#14 Ja, det borde det vara om man har för avsikt att utveckla en diskussion i ämnet. Jag nämnde det som hastigast eftersom jag kom att tänks på det har gjorts reportage om det i Uppdrag Granskning!

Vanja
2015-11-20, 08:49

#14 Vilka djur i Sverige plågas?

/ Vanja 

Fillifjonkan60
2015-11-20, 11:40

#15 Och jag undrar: Vilka dur inom köttindustrin lider inte

Jag bodde på landet i en liten by mellan 2004-2009 och under den tiden såg jag aldrig en enda gris utomhus! Får, hästar, kor såg jag ofta men inte en gris.

Vi hade också en mjölkbonde som granne och jag såg med egna ögon hur kon födde en kalv mitt på betonggolvet (ok såg inte själva födelsen, men var där bara en stund senare och då låg kalven på golvet ff). Och sedan separeras dom nästan direkt. Och han betecknades ändå som en bra mjölkbonde.

http://ettlivsomgris.se/

http://www.djurensratt.se/sites/default/files/varldens_basta_djurskydd.pdf

Här lånade jag en text eftersom personen är bättre än mig på att beskriva vad som sker:

_"Inseminering och massproduktinon av kalvar
Kor ger bara mjölk när de fått en kalv, så de tvångsinsemineras årligen. De görs gravida medan de fortfarande ger mjölk. Så kornas kroppar får aldrig vila, de är både gravida och mjölkproducerande större delen av tiden. Det leder dessutom till en "överproduktion" av kalvar. Så en följd av mjölkproduktion är att majoriteten av kalvarna "måste" dödas, då vi annars skulle få en exponentiell tillväxt av djur. Speciellt alla hanar (som inte produceras mjölk) "måste" dödas.

Separation av moder och barn
Kalvarna tas ifrån sina mammor nästan direkt, vilket leder till känslomässiga problem hos både mamma och barn. På KRAV-gårdar får de vara tillsammans några dagar, men det anses av vissa etnologer vara ännu värre då de hinner få ett känslomässigt band som sedan slits sönder. 

Extrem avel
Ursprungliga kor producerade bara tillräckligt med mjölk för sitt/sina barn, och ett litet överskott. Dagens ko-raser är däremot extremt avlade, vilket gör att de inte kan leva friska, fria liv. De måste mjölkas av människor för att kunna leva, men de får ändå enorma problem med sina juver. Detta gör det direkt omoraliskt att föda upp fler kor av dessa människo-skapade raser.

Ett liv på betonggolv
Kor i Sverige har rätt att vara ute mindre än 10% av sina liv (2-4 av sommarmånaderna, 6 timmar om dygnet). Resten av tiden är det mest betonggolv som gäller, vilket gör att majoriteten av korna har skador på klövarna. Hälften av korna står dessutom uppbundna nästan hela tiden. Även om man var en "snäll bonde" så skulle man inte kunna ge kor ett bra liv i Sverige, eftersom klimatet inte tillåter utevistelse en stor del av året.

Slitsamt liv, tidig död
När en kos kropp är "förbrukad" ur produktionssyfte är hon ungefär 5 år gammal (kor blir annars 20-25 år). Då skickas hon till slakt. Så den enda "fördelen" mjölkkor får, jämfört med köttkor, är några år som produktionsmaskiner, innan de går exakt samma öde till mötes.

KRAV-mjölk är inte bra mjölk
I princip samma villkor gäller för KRAV-kor, men med lite längre utevistelse och rastning två gånger i veckan för fastbundna kor."

Mer läsning:
(Här finns också riktiga käll-hänvisningar för mina påståenden)
Kor, Kalvar & Tjurar: http://www.djurensratt.se/vara-fragor/d … var-tjurar
Livet som mjölkko: http://www.djurensratt.se/vara-fragor/d … om-mjolkko
Om hanteringen av mjölkkalvar: http://www.djurensratt.se/vara-fragor/d … jolkkalvar
Välkommen till världen: http://www.djurensratt.se/sites/default … arlden.pdf_

Vanja
2015-11-20, 12:39

Ja grisar och kycklingar är de värsta vi ar i Sverige, men Djurfabriken beskriver mycket annat som inte stämmer alls. 

Och att kopiera ifrån ännu fler vinklade sidor vet jag inte om det är ett bra sätt att argumentera. 

Jag själv har jobbat på flera mjölkgårdar, och korna har det så mycket bättre än vad denna video någonsin kan visa. 

Det sorgliga är att de som hatar dessa gårdar, är de som aldrig har varit där. De har aldrig sett det med egna ögon utan de tror blindt på dessa vinklade videos. 

Samtliga av de ställen jag har varit på har haft korna ute så fort det inte är frostvarning längre och till och med att det blir frostvarning. Så den här diskussionen är inte givande att ha med mig eftersom jag har mer grund än en video att stå på.

/ Vanja 

LinaLj
2015-11-20, 13:53

Jag har sett filmen och kan hålla med om att det är sorgligt hur vissa djur behandlas. Jag väljer att äta kött men jag vet var mitt kött kommer ifrån och jag vet att de djuren har det bra.

Håller dessutom med #18. Av alla de bondgårdar jag har varit på så har jag aldrig sett denna typen av djurhållning med undantag av hönsgårdar. Vilket är anledningen till att jag inte köper ägg i mataffärer längre.

Kasumi
2015-11-20, 14:19

Jag har följt era diskussioner hela tiden och har mkt att säga, är väldigt upptagen så får ta det vid ett senare tillfälle. Men det jag har att säga till er som äter kött från "bra" bondgårdar är att även om djuren har ett bra liv och oavsett om man benämner slakten "human" så kvarstår ju ett inhumant faktum: vi tar livet av någon som vill leva. Skulle ni vilja att era barn separeras ifrån er direkt när ni har fött för att ni sen ska bli mjölkade, och inseminerade på nytt efter 3 månader för att upprepa samma procedur i 5 år? Och dessutom har alla era pojkar redan blivit dödade och uppätna medans era flickor väntar samma öde som er. Sen är det även eran tur att skjutas i pannan, hängas upp i foten, få halsen uppskuren och sedan slaktas och paketeras för att ätas upp. Är det ett liv ni skulle vilja leva? Om inte, drick då inte komjölk, ät då inte kött som är kroppsdelar av en kännande individ. Föreställ er ett liv som grisarna, kycklingarna, värphönsen, tupparna som föds på ett kläckband för att bli malda till döds direkt, alternativt ihjälgasade. Eller skulle ni kunna äta upp eran hund/katt efter några år av kärlek tillsamnans eftersom dom har levt ett så bra liv? Rättfärdigar det då er att döda och äta upp dom bara för att dom har levt ett lyckligt liv eller?

Annons:
Vanja
2015-11-20, 14:29

#20  Nu snackar du om djurrätt, det gjorde inte jag. Jag pratar om djurskydd och det är helt olika saker.

/ Vanja 

LinaLj
2015-11-20, 14:33

#20 Jag är osäker på hur dåligt ett djur mår av att dö. Döden är enligt mig inte grym i sig själv och inget jag är rädd för. Faktum är att ett tamdjurs död är mer "human" än döden för ett vilt djur. Ett djur i det vilda dör antingen genom att jagas av ett annat och sedan dödas, vilket leder till panik, skador och sedan död. Eller så blir de gamla, eller sjuka eller så svälter de ihjäl. Inget av de sätten är ett humant sätt att dö. Men jag hör väldigt sällan djurrättsaktivister som menar att vi ska hjälpa de vilda djuren att få en värdig död.

Jag sätter inte likhetstecken mellan djur. Jag sätter inte likhetstecken mellan en delfin och en giraff heller. Vi har olika förutsättningar, olika sätt att se och uppfatta världen och vad som är bra för den ena är inte alltid bra för den andra. Skulle jag behandla en giraff så som jag anser att man ska behandla sitt barn så skulle jag förmodligen åtalas.

Vill du vara vegan och vill du sätta likhetstecken mellan olika djurarter så respekterar jag det, din åsikt och ditt val. Det enda jag begär är att du ska respektera mitt val och min åsikt. Jag vill inte bli omvänd, jag är tillräckligt påläst för att fatta mina egna beslut. Så oavsett om det är Jehovas vittnen eller djurrättsaktivister så tackar jag nej till omvändning.

Kasumi
2015-11-20, 14:34

#21 Ja det vet jag mkt väl att det är, men det spelar ingen roll om dom lever ett bra liv! Dom förtjänar inte att dö ändå. Vi människor behöver inte äta kött, vi överlever ändå! Tillskillnad mot tex. lejon eller tigrar som dör utan kött. Men jag kan förstå att folk äter kött eftersom dom tror att dom måste. Men att folk dricker mjölk (bröstmjölk) ifrån en annan art dessutom är helt sjukt. Ska vi dricka mjölk är det ifrån våran egen mammas tutte, inte ifrån en ko.

Vanja
2015-11-20, 14:37

#23 Jag förstår dina åsikter, jag har flera vänner som är veganer. Men i denna tråd argumenterar jag inte om huruvida det är okej att äta kött eller dricka mjölk. 
jag argumenterar utefter att det som sägs i videon inte är sant.

/ Vanja 

Kasumi
2015-11-20, 14:39

#22 Tamdjur menar du hundar? Skulle man döda hunden på samma sätt som man gör med kon eller grisen har den också panik ska du se. Att komma in i ett slakthus och känna lukten av miljontals döda släktingar och andra arter skulle man få panik. Att veta vad som ska hända, jag har sett kor som vägrar gå in i slakthuset då måste dom slå på dom med tillhyggen för att fösa in dom. Jag skulke hellre bli jagad av en varg ute i skogen och uppäten där än att födas upp i en industri för att sen sätta min fot i slakthuset.

LinaLj
2015-11-20, 14:44

#25 Jag äter inte kött från slakthus, det finns andra alternativ. Det finns metoder att avliva djur där djuret inte känner panik eller rädsla.

JohannaN
2015-11-20, 15:21

Problemet är i folks ögon att man ser till helt fel saker🙂människan har alltid ätit djur och slaktat djur för att få i sig köttet och kommer nog att göra i framtiden också. Det vi alla borde titta på är hur man kan göra det så bra som möjligt för djuren från det att dom föds till det att dom dör och att allt går så stressfritt som möjligt för djurens räkning🙂
Jag quotar Tempel Grandin en mycket duktig kvinna på djurvård för djuren både i slakteri och allt runt om. 
Svenska versionen:

"Jag tror att använda djur för mat är en etisk sak att göra, men vi måste göra det rätt. Vi måste ge dessa djur ett anständigt liv och vi måste ge dem en smärtfri död. Vi är skyldiga djuret respekt. "

Engelska versionen:

“I think using animals for food is an ethical thing to do, but we've got to do it right. We've got to give those animals a decent life and we've got to give them a painless death. We owe the animal respect.”

Jag Tycker att Tempel tänker helt rätt, vi måste ha en syn på det hela som blir bra för djuren och vi måste sluta se djuren som fabriker och se dom som levande kännande varelser, varken mer eller mindre och där man kan komma fram till lösningar istället för att gå in på fel tankebanor i det hela. Alltså skall vi människor använda oss av kött från djur, får vi minsann se det ur djurens perspektiv och inte ur människans. Naturen är grym när det kommer till dödande men det behöver inte vi människor vara.

Ytterligare citat från Tempel är:
"Jag tror att det bästa sättet att skapa goda levnadsvillkor för alla djur, oavsett om det är en företagsintern djur som lever i en djurpark, ett husdjur eller ett husdjur, är att basera djurskydds program på kärn känslor system i hjärnan. Min teori är att miljö djur lever i bör aktivera sina positiva känslor så mycket som möjligt, och inte aktivera sina negativa känslor mer än nödvändigt. . Om vi får djurets känslor rättigheter, kommer vi att ha färre problembeteenden … Alla djur och människor har samma grundläggande känslor system i hjärnan

“We do know, however that almost no animal routinely kills prey animal on an indiscriminate basis.
The only wild animal I’ve seen who will sometimes violate this rule is the coyote. Most of the time a coyote eats the animals he kills, but occasionally coyotes will go on a lamb-killing spree, killing twenty and eating only one. I believe it’s possible coyotes have lost some of their economy of behavior by living in close proximity to humans and overabundant food supplies. A coyote that kills twenty lambs and eats only one isn’t going to have to trek a hundred miles to find more lambs next week. Any sheep rancher will have several hundred other lambs that will be just as easy to catch later on, and the coyote knows it. Wild coyotes have probably lost the knowledge that you shouldn't waste food or energy.”

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Annons:
Fillifjonkan60
2015-11-20, 15:22

#20 Jag förstår exakt hur du menar. Vad har vi egentligen för rätt att föda upp dom som vi gör, instängda och i alldeles för små utrymmen (grisar o kycklingar/höns) osv.? Det är fruktansvärt och finns inget försvar. 😕

Kasumi
2015-11-20, 18:39

#27 Ja fast människan har också alltid dödat människan, det betyder inte att det är rätt för det. Sen har människan hittat på en s.k. lag att det är brottsligt att ha ihjäl en människa och ett husdjur men det är fullt lagligt att ha ihjäl kor och grisar. Det finns inget etiskt sätt att ta livet av någon.

Kasumi
2015-11-20, 18:44

#22 Men den älgen eller vad för djur du nu äter, vad har han eller hon för val då? Jag har svårt att respektera när folk säger att det är "mitt val" att äta någon. Vad hade offret för val? Jag säger inte det här för att du ska bli sur eller för att vara elak, utan jag vill bara att du ska tänka på djuret du har på tallriken. Den individen fick betala med sitt liv för att du ska äta i 5 minuter.

LinaLj
2015-11-20, 18:50

#30 Jag äter gris och kanin och får och ko och vilt och fisk. Men ingen är dödad i ett slakteri och tamdjuren är inte stressade när de dör därför att de befinner sig oftast ca 10 m från platsen där de levt hela sitt liv.

Jag är helt okej med att att grisen jag har i mina köttbullar har dött för att jag jag ska få äta mina köttbullar. Jag var okej med att slakta och stycka grisen och jag har inge problem med att äta upp den. Och faktiskt är det mitt val, precis som det är ditt val att inte äta djur. Det finns de som anser att det är lika fel att döda växter som det är att döda djur. De anser att även växter har en själ och har medvetande. Enligt dem så skulle du begå precis lika avskyvärda handlingar som jag gör enligt dig. Ändrar det ditt sätt att förhålla dig till din mat?

Kasumi
2015-11-20, 19:02

#31 Växterna jag äter har inte ögon, en hjärna, ett hjärta, en mun, tarmar, ändtarm och urinblåsa. Växter lever ja eftersom dom ruttnar men dom är inte kännande individer. Sen finns det köttätande växter som äter flugor etc. men det är ingen växt jag stoppar i munnen. Cut the crap liksom! En gris är precis som en människa bara att vi talar olika språk. Men jag kan inte hindra dej, bara försöka få dej att tänka om.

LinaLj
2015-11-20, 19:18

#32 Det är som sagt ditt sätt att se på det och jag respekterar det. Men det innebär inte att det finns människor som anser att växter har lika stora rättigheter till sitt liv som du anser att grisen har. Jag säger inte att jag håller med dem. Men de har precis lika stor rätt till sin åsikt som du och jag har till vår. Jag är däremot väldigt imponerad av människor som har så stark övertygelse att de begränsar sin kost till fallfrukt, självdöda växter och så vidare. Bara för att du tycker att växter inte är medvetande varelser så innebär det inte att andra inte tror fullt på det. Så frågan är om du skulle ändra dina matvanor för att någon annan har strängare syn på mat än vad du har?

vallhund
2015-11-21, 08:48

Jag vill inte matas med hårt vinklad propaganda från veganer.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Annons:
JohannaN
2015-11-21, 16:44

som jag skrivit, man kan inte ändra eller tvinga en annan människa att byta åsikt men man kan påverka den genom att hjälpa dom djur som skall slaktas att få dö på ett så värdigt sätt som det bara går och att deras liv under det livet dom lever också är värdigt och stimulerande🙂 
Min tanke i det hela är att när något väl dött vandrar själen vidare för att bosätta sig i något nytt detta kan då vara en växt, en reptil, ett däggdjur, en fisk o.s.v men att kunna bidra med att just det liv som lever just då skall få det bra i sitt liv är mycket viktigare i det hela då ingen kan få alla till att sluta äta kött och då måste man se det på helt andra sätt så som att titta på vad som kan göras för att göra det så stressfritt och så bra som möjligt för djuren när dom lever🙂

Då utmanar jag er att se på Tempels fina föreläsande om hur djur och autistiska personer inte är så långt ifrån varandra samt annat😉
https://www.youtube.com/watch?v=TWBo886FuQo

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

JohannaN
2015-11-21, 16:49

här är en till, som enbart har med boskap att göra🙂
https://www.youtube.com/watch?v=r9ZM9DaMv-w

JohannaN
2015-11-21, 17:48

Jo, en sak till som jag kom att tänka på, människor är väldigt duktiga på att se först på döden som något negativt, sen på hur djuret ser ut efter att djuret är dött istället för att försöka tillsammans göra något åt situationen när djuren skall vandra vidare att det är gjorts på rätt sätt och att hela processen görs så lugnt och stressfritt som möjligt.
Vi är skyldiga att om vi nu skall ha med djur att göra på det viset som vi gör i dagens samhälle alltså att vi sedan skall äta dom, måste avlivningen av djuren ske på ett så humant sätt som det bara går.
Dom som inte vill äta kött för djurens skull är helt okej och ett sunt tänk och är då deras åsikter, men dom som vill äta kött som då är deras åsikt borde vara mer engagerade i hur djuren behandlas både när dom föds, under tiden dom lever och hela vägen fram till dom vandrar vidare.
Om hanteringen både innan på gårdarna runt om med rätt miljöer, rätt utfodring, rätt luft ect till det att dom skall transporteras, på stället där slakteriet är och själva avlivningen sker på rätt sätt och så stressfritt sätt som möjligt får man alltså ett lugnt djur, ett lugnt djur skenar inte och dom följer flödet.
Med rätt utrustning under hanteringen som gör djuren lugnare är det bättre för dom, där fel utrusning och fel hantering skapar oro, rädsla och djuren skenar. Sedan också att alla som jobbar på dessa ställen och ser till själva djuren som individer och dom skall under hela tiden få behandlas väl, att man när dom fått vandra vidare också ger det en chans till tystnad och lugn. Allt hänger på hanteringen så enkelt är det, sedan kan människor haka upp oss på att djuren skakar där dom hänger, inte är helt dött mm. men är djuren avlivade på rätt sätt skall alla dessa saker inte infinna sig utan flyta på, vi här i Sverige borde ta och kolla mer på hur Tempel utvecklat sina ställen i USA där det visar hur djuren är stressfria hela vägen tills tiden då dom vandrar vidare och här är en film som visar det hos kor.
https://www.youtube.com/watch?v=VMqYYXswono

Upp till toppen
Annons: