Annons:
Etikettprovocerande
Läst 1814 ggr
[Carpinus]
2015-11-05, 06:50

I Snyggbondens och Väderhunkens rike

Förlåt en gammal man. men är det inte märkligt att när vi män nu fått lära oss att vi offentligt inte bör säga att en kvinna är attraktiv och absolut inte kommentera en dams fördelaktiga utseende i media, då är det fritt fram att "döma mannen efter håren"?

Nu talas det ogenerat om "Snyggbonden" och "Väderhunken" i rubriker och på löpsedlar, som när Aftonbladet skriver: "Pontus Hugosson — du är inte bara ”snygg-bonden” med hela svenska folket, du är även Veckans kex!"  eller "Allas vår hjärtekrossande meteorologhunk Nils Holmqvist får oss att titta på allt annat än vädret " som en (manlig) Aftonbladetjournalist fick till det.

Skulle vi kunna tänka oss motsvarande beskrivningar av kvinnor idag, där en halvofficiell premieringsnämnd i media ogenerat kommenterar deras företräden istället för deras begåvning - var det den jämlikheten vi ville ha? I så fall vill jag passa på att tycka att "Så mycket bättre-Miriam" är ärtig och att "Väder-Deana" alltid gör min dag solig oavsett vilken prognos hon levererar.

Annons:
Staffan
2015-11-05, 10:42

Carpinus

> Skulle vi kunna tänka oss motsvarande beskrivningar av > kvinnor idag, där en halvofficiell premieringsnämnd i media ogenerat > kommenterar deras företräden istället för deras begåvning?

Svar: Nej, det skulle "vi" inte kunna tänka oss.

Jag har många gånger funderat över vilket mottagande en manlig motsvarighet till tjejernas "Sex and the city" skulle få i vårt samhälle idag…

// Staffan

[Hayabusa]
2015-11-05, 10:45

Kan bara instämma, Carpinus. Har funderat på samma sak många gånger. Jag ser hockey (live) regelbundet och det är väldigt vanligt att kvinnor/tjejer kommenterar spelarna utseende. Ingen protesterar och tjejerna själv verkar tycka att "vad då, det är väl bara kul?". Kanske det - mig stör det inte men hur hade det upplevts om jag hade yppat liknande kommentarer vid en (tjej-) Volleybollmatch? Tror inte att det hade fallit i god jord.

Niklas
2015-11-05, 12:37

Jag tycker att så länge som det inte stör den det talas om är det inget problem.

Vänliga hälsningar, Niklas
retuscherar du dina foton

Sommarek
2015-11-05, 13:20

Sexism är inte okej oavsett kön på någon inblandad.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Hayabusa]
2015-11-05, 15:30

Så länge kvinnor påtalar att jag är snygg, så är det OK 😉

[Angelic]
2015-11-06, 05:44

#5 Tänk om nån karl ville göra det om mej. Suck!

Annons:
[Carpinus]
2015-11-06, 07:00

#6 Nu har jag sett att man på svenskt vis tillfrågat Magdalena Ribbing på DN om möjligheten att ge komplimanger om någons utseende, och hon har svarat att det är tillåtet, om man undviker att enbart berömma vissa kroppsdelar. Dessutom finns det ytterligare förbehåll: "Men komplimangen, berömmet måste vara villkorslös, svar ska inte förväntas och ingenting annat heller. Den som mottar komplimangen och vet hur man gör ler milt och säger ”tack” och därmed är det färdigt", påpekar Magdalena.

P.S. Glöm nu inte det där med att säga "tack" när någon berättar hur snygg du är! 😉

[Angelic]
2015-11-06, 07:13

#7 Va? Ett futtigt tack??? :-D

[Hayabusa]
2015-11-06, 08:25

#7 Hmm, även om en komplimang inte berör utseende eller kroppsdelar så finns alltid en övervägande risk att bli anklagad för sexuellt trakasseri. Så, eventuella komplimanger delas ut på egen risk och helst inte alls.  Nej, män ska titta ner i marken och håll käft.

[Carpinus]
2015-11-06, 08:30

#9 Jo, det är väl en slutsats som många dragit!  Däremot är det motsatta förhållandet fullt "legitimt"- åtminstone som det framstår i kvällspressen…

Nu är vi väl inte många vuxna som litar på aftontidningarna, men de är förmodligen normbildande i "PH*-generationen…"

*Paradise Hotel.

[Carpinus]
2015-11-13, 14:55

TV4:  Snyggbonden okej, snygga fotbollsfruar inte okej.

"Den danska tidningen Ekstrabladet publicerade en lista där de jämförde de svenska och danska fotbollsspelarnas fruar och flickvänner. Något som får TV4:s fotbollsprofiler att reagera.

– Det är skamligt, säger Olof Lundh i Fotbollskanalen On Tour.

– Det är gjort med glimten i ögat, säger upphovsmakaren Michael Qureshi."---

Expressen

Tjeja
2015-11-17, 17:51

Va??? Men jag skulle aldrig kunna ge en "snygghetskomplimang till någon av killarna på mitt jobb. Då skulle jag klassas som snuskkärring direkt! :-o

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Carpinus]
2015-11-17, 18:47

#12 Testa! 😉

Annons:
Tjeja
2015-11-17, 18:59

Ha ha.. nä den risken vågar jag inte ta.. ska ju kunna jobba vidare där utan att det känns allt för konstigt. Vill inte att någon ska känna sig trängd heller.

[Carpinus]
2015-11-17, 19:15

#14 Gubbarna kommer att bli som små blyga violer…🙂

Nej skämt åsido, det är synd att det skall vara så känsligt att ge varandra komplimanger. Tror faktiskt att tillvaron skulle kunna vara enklare och roligare då! Någon skojare har kallat oss "Nordens fransmän" - det stämmer ju inte det minsta…

Därmed inte sagt att jag tycker att det är okej med tafsande eller sliskigheter på jobbet. Inga "kex", "hunkar" eller "godingar" som vulgomedia dreglar över, utan lite mer stilfullt. Människor kan vara vackra utan att vara snygga, och då är de värda att få veta det, så - mera smicker!

Tjeja
2015-11-17, 19:18

Fast jag har en riktig läckerbit till grabb på mitt jobb… å en komplimang från min sida skulle nog vara mer åt "att titta på dig gör mig hångelsugen".. Och det skulle nog knappas uppskattas! 😂

[Carpinus]
2015-11-17, 19:37

#16 Du kanske hade rätt i #12? 😃

Tjeja
2015-11-17, 19:46

#17 😂 .. men han är ju mysig att se på helt enkelt… så man bara vill ta i honom. Känna om han och hans armar är lika mysiga att krama som det ser ut att vara. Måste inte göra något snuskigt alls.. bara få klämma lite på armarna och kramas lite så skulle jag vara nöjd i veckor sedan! 🤤😛

[Hayabusa]
2015-11-17, 20:01

#18 Du får fråga om han vill "bjussa" lite 😉

[Carpinus]
2015-11-17, 20:04

#19 Bra att du griper in Hayabusa - får väl erkänna att jag inte är någon Magdalena Ribbing i etikettsfrågor. Tänkte börja om på #13 igen… 🙂

Annons:
[Hayabusa]
2015-11-17, 20:10

#20 Ingen orsak. Min uppfattning är det finns en skillnad mellan män & kvinnor i dessa fall.  😉

Som sagt, Tjeja - fråga kan man alltid, det kostar inget. Tro mig, svaret är inte alltid givet.

[Carpinus]
2015-11-17, 20:14

#21 Ja, det instämmer jag förstås i, i enlighet med vad jag skrivit i TS.

Tjeja
2015-11-17, 20:27

😂… jag gör nog bäst i att hålla mina snusktants-tankar för mig själv på jobbet i alla fall.. för allas trevnad! 😃

[Hayabusa]
2015-11-17, 20:29

#23 Säg inte det…😉

Tjeja
2015-11-17, 20:31

ha ha.. Hayabusa du önskar det var dig det handlade om va? 😉

[Hayabusa]
2015-11-17, 20:35

#25 Oh, nej…den tiden är förbi 😎

Tjeja
2015-11-17, 20:48

Men hallå? är den tiden någonsin förbi när man vill känna sig attraktiv? Det vill man väl oavsett ålder, även om man inte orkar engagera sig och bry sig på samma vis längre som när man var ungdom. 😉

Annons:
[Hayabusa]
2015-11-17, 21:39

#27 Nej, men ett visst mått av självinsikt kan ju vara klädsamt. Även om det var ett tag sedan jag var 25, så bryr jag mig fortfarande om hur jag tar mig ut. Det handlar nog om att mognad & erfarenhet gör att jag förhåller mig på ett annat sätt till kvinnor.

Men om någon vill klämma, så - be my guest 😉

[Carpinus]
2015-11-17, 21:43

Mera klämdagar åt folket!

Upp till toppen
Annons: