Annons:
Etikettför-eller-emot
Läst 2232 ggr
Erik
2015-10-10, 14:49

Självkörande buss

Självkörande bilar kanske inte är så långt i framtiden ändå…

http://www.digitaltrends.com/cool-tech/forget-driverless-cars-china-has-just-put-a-massive-self-driving-bus-on-the-road/?&&utm_term=Driverless+Cars

Skulle ni lita på en förarlös buss i dag?

-- erik

Annons:
Inkanyezi
2015-10-10, 15:02

Så länge den går på avskild väg litar jag nog på den. Jag har ju åkt den förarlösa MetroMover i Miami åtskilliga gånger, och det har alltid funkat bra. Alwegbanan går också utan förare, så för tåg vet jag att det kan fungera om övrig infrastruktur är anpassad.

Men lite mer vådligt är det ju när det handlar om trafik som kan framföras mer eller mindre var som helst. Visst kan man ha bra styrning, men hur blir det när det finns hinder i vägen? Även om systemet är säkert, så att man i princip inte ska köra på någonting, så finns ju risken att fordonet fastnar i någon slags limbo, när det inte går att komma någonstans, om det är blandat med övrig trafik.

Emo
2015-10-10, 15:30

Allt kan gå på tok, så lite orolig hade jag nog varit. När jag var ung hade jag troligen bara tyckt att det var positivt med den underbara tekniska utvecklingen. 😃

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Niklas
2015-10-10, 16:35

Det hade varit intressant att se bussen göra något mer än köra rakt fram på en väldigt bred väg. Jag tycker det låter bekvämt med självkörande bilar. Det kommer att spara mycket tid.

Vänliga hälsningar, Niklas
retuscherar du dina foton

nickiee
2015-10-11, 06:47

skulle inte lita på en sån

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Niklas
2015-10-11, 07:22

#4: Jag skulle tänka att det bilföretag som släpper en självkörande bil måste vara rätt säkra på sin sak. De kan inte bygga sin verksamhet på produkter som kraschar och tar livet av folk. Det kommer att hända att de kraschar men det lär inte vara vanligt.

Tjeja
2015-10-11, 09:22

Får mig stt tänka på de två första bilarna i Chicago som lyckades krocka med varandra. X/

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
monstermash
2015-10-12, 14:52

Skulle inte heller lita på en självkörande buss.

[Zachapacka]
2015-10-12, 16:46

Jag skulle lita på den. Jag litar mer på datorer än människor. Jag åker buss varje dag och det har hänt att jag sett att de håller på med mobilen eller liknande när de kör. En dator skulle iaf inte facebooka när den jobbade :P

Tjeja
2015-10-12, 20:48

#8 var inte så säker på det du! 😉 Datorer ska ju vara bättre på multitasking än vad vi människor är..  den kan nog både köra FB, Tvitter, Filma, streama och googla samtidigt som den kör!  😂

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Zachapacka]
2015-10-13, 18:50

#9 förhoppningsvis inte utan programmerarens tillåtelse. Men man vet ju aldrig😉

Ride84XL
2015-10-14, 15:15

Ja en dator blir ju aldrig uttråkad i vilket fall 😃 För det är nog det största problemet, när det gäller folk som sitter och gör annat när dom kör - kanske inte så skoj när man t ex kör samma sträcka för 150:e gången och det är massa trafik.. 

Jag gillar ju annars att köra - men i t ex bilköer skulle det ju va rätt skönt med en självkörande bil.

Oskar
2015-10-15, 13:33

Är inte de flesta experter rätt överens om att inom en inte alltför avlägsen framtid så kommer de flesta fordon vara självkörande? Google har ju ett antal självkörande bilar i USA som, om jag kommer ihåg rätt, kört motsvarande ett antal varv runt jorden och inte varit inblandade i fler olyckor än genomsnittet. Tror till och med olycksfrekvensen är mindre än genomsnittet.

Även DARPA har ju haft projekt där de i samarbete med högskolor tagit fram självkörande bilar.

Det troliga är väl att framtidens bilar kommer vara en del av transportsystemet, dvs att de inte ägs av enskilda personer utan av företag. Och att de så att säga är en del av kollektivtrafiken. (Förutom kanske ute på den extrema landsbygden.)

Oskar

Niklas
2015-10-15, 19:30

Här är en självkörande Tesla.

Annons:
Dioramabyggare
2015-10-17, 11:12

Jag skulle tycka att det var lite läskigt att åka med en sådan buss.

Upp till toppen
Annons: