Hösten 2026-2

Egen bild.
Dags för årstidens andra tråd, den föregående finns här:
https://aktuellt.ifokus.se/discussion/1659195/hosten-2026-1
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
En koll på vädret i september i år.
Så här var vädret i oktober förra året.
Efter en kortvarig värmepust i månadsskiftet september med 22,5 grader som högst i Göteborg väntas mer för årstiden "normalt" väder den närmaste veckan.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2026-10-04 11:37 av Fornöga
Solen skiner fortfarande här. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#2 Övervägande soligt även här i Göteborgstrakten, fjorton grader och småblåsigt.
Mulet och 12 grader ute, under eftermiddagen så ska vinden öka men det blir kring 17 grader och mulet, troligen sista dagen med så hög temperatur här.
Ut på tur aldrig sur!
#4: Samma här. Eventuellt kommer det lite regn också.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Femtongradig, blåsig och duggregnig morgon här, och någon sol är nog inte att vänta idag. Väderleksutsikterna för den kommande veckan ter sig heller inte särskilt upplyftande.
#7 Vackert! 👍
Vill någon supa in mer havsluft så går det bra på Kust&Hav iFokus! 😉
- Redigerat 2026-10-05 13:03 av Fornöga
Blåsig natt och blåsig morgon men det är soligt, det är 11 grader ute, prognosen för eftermiddagen säger 15 grader och sol.
Ut på tur aldrig sur!
Gårdagens väder var mörkt och dystert, så mörkt att jag fick tända ljuset mitt på dagen i min annars så ljusa lägenhet. Idag däremot är det en klar och solig morgon, just nu tretton grader med en väl frisk byig vind.
Soligt men lite moln här och där, 12 grader och blåsigt.
15 grader och en klarblå himmel en underbar höstdag men det blåser och friskar på rejält så nu far löven för vinden. Var ute och gjorde rent grusgångarna än har ogräset inte gett sig och i veckan väntas regn så då lär det väl gro på nytt igen.
Säsongens första snövarning?
"Norra Värmland, Dalarna väster om Siljan och södra Jämtlands län. Från onsdag morgon regn som övergår i snö eller blötsnö. Tidvis kan det bli ymnigt och ge trafikproblem som nedsatt sikt. "---
- Redigerat 2026-10-06 16:02 av Fornöga
Har varit ute en sväng och det blåser rätt kraftigt, men det är solsken och 15 grader så blåsten känns inte så kall.
#14: Som här, soligt och blåsig eftermiddag.
Blåsten ska ge med sig mot kvällen här.
Ut på tur aldrig sur!
Nu är det visst vinter på gång. Termometern visar +2 grader.
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
8 grader här, så hösten verkar så smått vara på väg.
1 grad just nu men det var på noll tidigt i morse och lite frost i gräset så jag vet inte om det kunnat vart någon liten minusgrad i natt . Snövarningen ligger ungefär 4 mil bort och i morgon väntas nederbörd på mellan 35 och 43 mm så kanske får vi årets första snö vi får se jag hoppas regn blir snö ❄️
Sex grader så här dags (kan bli 14), hopp om en solig morgon åtminstone och med tillfälligt svagare vindar, innan ett nytt lågtryck med regn och blåst väntas från i eftermiddag.
Här och där i spalterna börjar det påminnas om vinterdäck, åtminstone längre norrut i landet.
- Redigerat 2026-10-07 07:36 av Fornöga
4 grader i morse nu 8, fram på dagen kring 13 grader och sol säger prognosen.
Ut på tur aldrig sur!
Såg att temperaturen stigit till 12 grader, men det är mulet och grått.
11 grader och lätt regn nu på morgonen, efter middagen bjuder på 14 grader och regnskurar enligt prognosen.
Igår hade vi säsongens första dag med hösttemperatur enligt SMHI.
Ut på tur aldrig sur!
Grått och mulet, 12 grader och senare väntas regn och blåst. Än så länge inga hösttemperaturer här, men nog känns det som höst alltid.
Har inte gluttat ut genom persiennerna ännu, men enligt SMHI är det mulet och regn/-skurar på gång under en stor del av dagen- skönt att man kan hålla sig inne då!
Plus tretton grader är annars acceptabelt, i gengäld friskar vinden i en del igen.
I övrigt inför dagen så är det dags för finsmakarna i Akademien att utse årets litteraturpristagare. Det blir väl som vanligt någon som bara kulturknuttarna (säger sig) känna till, själv kan jag på rak arm inte komma ihåg att jag känt igen någon pristagare sedan Bob Dylan fick det. (Jon Fosse hade man ju hört talas om, men inte mer än så). Kanske lite symptomatiskt att omvärlden enligt uppgift nu tydligen mer intresserar sig för jurydeltagarna är pristagarna…
- Redigerat 2026-10-08 08:00 av Fornöga
#25: Hoppas inte det regnar för mycket i eftermiddag, för då måste jag vara utomhus vid några tillfällen. Förvisso inte så långvariga, men man hinner bli rätt blöt på 10 minuter om det ösregnar.
#26 Här regnar det ihållande nu, men det verkar värre uppåt Bohuslän. Regnovädret (längre norrut är det snöproblem) har en nordostlig bana, så med lite tur slipper du att bli alltför blöt i eftermiddag.
#27: Det verkar inte vara ösregn här åtminstone, för det hörs inget, utan det är nog mest ett jämnt strilande. Alla mina väderappar är överens om att det ska regna hela eftermiddagen, men jag fick en avisering nyss från den opålitliga appen att regn kan komma att upphöra i eftermiddag. Hoppas den har rätt för en gångs skull. 😊
5 grader och blött blött blött hela natten och hela dagen hittills men inte närheten som i Bohuslän och inga varningar hos oss men mysigt höstväder murrigt mörkt tända ljus och gott te som doftar i hela huset rökt lapsang souchong.
Här är det riktigt höstrusk med regn och blåst. Några översvämningar har jag inte sett häromkring, men jag har ju inte varit överallt. Nu på eftermiddagen är det bara +6 grader, som väntas falla ytterligare någon grad eller två framåt kvällen.
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
Det har regnat hela eftermiddagen, även när jag gick ut strax innan 14.00 och när jag gick hem drygt 1,5 timme senare. Fast det var inte ösregn, men mer än duggregn.
Lagom tills jag skulle ge mig ut nästa gång, vid fyratiden, hade det slutat regna. Det var fortfarande uppehållsväder när jag skulle hem igen drygt halv sju. Då hade det å andra sidan börjat blåsa rejält mycket.
Ser ut att bli en regnfri mellandag, men frampå nattimmarna är det dags för nästa omgång nederbörd. Just nu är det åtta grader här, och temperaturen stånkar sig nog med nöd och näppe upp i tvåsiffrigt fram på dagen. Fortsatt byig vind, inte så hård in över land, men ute vid Nidingen blåste det 20 m/sek kl. fem, och nu drar blåsvädret österut.
+5 grader här på morgonen. Svag till måttlig vind och till största delen klar himmel. Det börjar bli fina höstfärger på träden.
9 grader ute och det regnar. Eftermiddagens prognos säger 8 grader och regn.
Ut på tur aldrig sur!
#32: Ungefär samma här, men vi har 11 grader och hård vind (10 m/s och 19 i byarna) så löven lär rassla ner från träden rätt mycket. Solrn skiner från och till.
Förhoppningsvis har det sista frontsystemet för den här gången dragit vidare, och det ser ut att bli en väderleksmässig mellandag med på sin höjd enstaska regnstänk, och framåt kvällen spås den byiga vinden äntligen dra sin sista suck. Plus tio grader nu, och hopp om en och annan solglimt när det ljusnar.
3 grader ute och mulet, fram på dagen kring 7 grader och regn säger prognosen.
Ut på tur aldrig sur!
Sol från en i det närmaste klarblå himmel, 11 grader och lite blåst.
Här regnar det ganska bra, och det kommer att fortsätta åtminstone hela förmiddagen enligt prognosen. Jag stannar hemma från Naturskyddsföreningens vandring i Svartedalen. Det är +9 grader och måttlig vind.
Nu är det inte längre någon måttlig vind. Rena stormen verkar det som.
#40: Här har vinden också tilltagit en hel del. Löven på träden utanför fönstret rör sig väldigt mycket.
#42: Tycker ändå att det ser ut att ha varit rätt mycket matprodukter. Men det kanske inte var de produkter du önskade dig?
Tre årstider delar just nu upp landet sinsemellan. ⛱🍂❄