Ett stort tack till EU kommissionen i Bryssel
Vi har ju länge skrattat åt att EU byrokraterna i Bryssel har sysslat med saker som att bestämma hur mycket böjning en gurka får ha. Men nu tar dom äntligen itu med de verkliga problemen som vi har i Europa.
Det handlar inte om oviktiga saker som t.ex. inflationen, stigande priser, ökande fattigdom, stigande arbetslöshet, stigande företagskonkurser, problemen med okontrollerad migration, hur man bemöter Trumps tullpolitik, att Putin hotar Europa med krig och bomber. terror och annat oviktigt.
Nej, Bryssel tar äntligen itu med de verkliga problemen som vi har. De bestämmer att en vegetarisk korv inte får kallas korv längre och en vegetarisk burgare får inte kallas burgare längre. Jo, vi människor i Europoa är så dumma att vi inte kan skilja mellan en köttkorv och en vegetarisk korv och därför behöver vi de kloka människorna i Bryssel som hjälper oss med det.
Dom säger att det är för att skydda bönderna, för bönderna tillverkar ju bara kött och inga vegetabilier. Soja korv kommer inte från bönderna, utan det är storken som levererar sojan.
Nu hoppas jag att dom snart bestämmer att solmjölk inte får kallas solmjölk längre, för det är ju farligt. Vi i Europa är ju så dumma att många häller solmjölken i kaffet. Det måste det bli slut på.
En stor tack till EU kommissionen i Bryssel, att dom äntligen tar itu med de verkliga problemen som vi har i Europa.
Jag anar en viss ironi.. 🤣
Undrar hur mycket av våra skattepengar som gick åt för att komma fram till detta beslut…
Mvh // Johan
Onödigt att lägga ner pengar och tid på i all den tid det finns frågor som är långt mer väsentliga. Det här känns tryggt att veta vad EU prioriterar.
Vad säger vegetarianer och veganer om saken ?
En korv är alltid en korv så länge det framgår av innehållsdeklarationen vad produkten innehåller kött eller vegetariskt så dum är ingen av oss att vi inte förstår skillnaden.
#1:
Jag frågade copiloten och den gjorde en grov uppskattning. Det här är bara arbetstimmarna och inkluderar inte kostnader för översättare, administratörer, jurister, eller lobbyister.
Det inkluderar heller inte kostnaderna när dom behandlade ämnet 2020.
Det här är copilotens kalkulation:
Hur många parlamentariker är inblandade?
Totalt antal EU-parlamentariker: 705
Jordbruksutskottet (AGRI): ca 48 ledamöter – detta utskott lade fram förslaget.
Plenum: Alla 705 röstar, men bara en mindre grupp arbetar aktivt med varje förslag.
⏳ Hur många timmar kan det ha tagit?
Låt oss anta följande:
Utskottets arbete: 10–15 parlamentariker engagerade mer aktivt, t.ex.. genom att skriva förslag, delta i debatter, och förhandla.
Tidsåtgång per person: 10–30 timmar under hela processen (förberedelser, möten, debatter, ändringsförslag).
Plenum: Debatt och omröstning tar kanske 1–2 timmar för hela parlamentet.
Grov uppskattning:
Utskott: 15 personer × 20 timmar = 300 timmar
Plenum: 705 personer × 1,5 timmar = 1 057,5 timmar
Totalt: ca 1 350 timmar
💶 Vad kostar det?
Om vi antar en timlön på ca €55 per parlamentariker (se tidigare beräkning), blir det:
1 350 timmar × €55 = €74 250
Det motsvarar ungefär 850 000 svenska kronor.
#2:
En korv och en burgare är för mig bara det som ett livsmedel har formats till. Det säger ingenting om innehållet. Ja, du har rätt. Kallar man en korv för vegetarisk korv, t.ex. sojakorv har man ju deklarerat innehållet i formen. Man skulle ju heller inte tro att en skitkorv består av kött. 😄
Jag som vegetarian struntar i vad vegetariska korvar och burgare kallas för. Jag äter inga vegetariska köttimitationer. Men tillverkarna måste nu ändra förpackningen på allt som de tillverkar. Det kommer att göra produkterna dyrare och det är antagligen det som köttlobbyn är ute efter. För inte kan de väl tro att folk inte kan skilja mellan köttkorvar, sojakorvar och skitkorvar.
Jag kan i och för sig tycka att det finns en poäng med den gamla regeln att en korv måste ha en viss mängd kött för att få kallas korv. Falukorv var ett tag på väg att inte få kallas korv, för det är för mycket annat än kött, t ex mjöl.
Jag tror det finns liknande regler för sylt, marmelad, med mera som måste innehålla mer än bara socker, smakämnen och förtjockningsmedel.
Men som du säger är prefixet ”vego” en så tydlig markör att det innehåller 0 % kött att man måste vara rejält dum i huvudet för att blir lurad att tro att det är 80% kött i en vegokorv.
Mvh // Johan

#0: Ja STORT TACK! ;)