Sommaren 2025
Foto från sommarängen i Trädgårdsföreningen i Göteborg.
Tidigare år har vi öppnat den första sommartråden Kr. Him., men i år infaller den helgen lite sent, så det får bli en kompromiss med tidigare start. Och det passar bra att börja just idag, eftersom det väntar två dagar med sommartemperaturer i stora delar av landet, innan det kommer ett bakslag. Helgen kan bli regnig, och det kan behövas eftersom det är torrt i markerna och i grundvattnet.
Just nu är det här i Göteborgstrakten plus 9 grader (det kan bli uppåt 25 senare idag enligt prognosen), vinden fläktar lite och solen skiner från en molnfri himmel.
(Det finns fortfarande utrymme att skriva i sista vårtråden för året, om någon föredrar det.)
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2025-05-19 07:47 av Fornöga
Som vanligt inledningsvis en tillbakablick på hur vädret var förra sommaren. 📅
Ja här är det 13 grader rean nu på morgonen. Solen skiner från klar blå himmel och det är helt vindstilla.
12 grader och mulet här, men meteorologisk sommar har vi haft ett tag redan. Sol väntas under dagen och imorgon. På onsdag blir det svalare och det väntas regn. Det lilla som kom igår och i natt har redan torkat bort.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Idag har det varit den varmaste dagen hittills i år i landet, så det passade ju bra att vi öppnade sommartråden. 😊 Preliminärt högst temperatur har det varit i Mora med 25,4 grader.
- Redigerat 2025-05-19 22:08 av Fornöga
#4: Vet inte hur hög temperaturen var här under dagen, men nu är det bara 9 grader så lite svalare. Det är dock stjärnklart, så det blir förmodligen varmt under dagen om inte molnen drar in. Enligt både SMHI och DMI ska det bli solsken hela dagen.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#5 Ja, solsken är nog mottot för dagen. Just nu svag vind, och åtta grader, som kanske kan stiga till det tredubbla under dagen. Men i morgon vankas det avkylning…
- Redigerat 2025-05-20 05:38 av Fornöga
Blev ingen direkt värmechock här idag- högre än till sjutton grader kom aldrig termometern, och den byiga vinden gjorde att det kändes svalare än så. Nu väntar ännu kyligare väder, och det verkar stanna rätt länge.
#7: Det var rätt varmt här, men jag vet inte hur varmt det var eftersom min termometer hänger i direkt solsken. Den visade 25-26 grader har jag för mig. Tror bara det kan ha varit ca 20 grader. Dock var det tillräckligt varmt för att jag skulle kunna ha balkongdörren öppen hela dagen, för första gången i år, utan att elementens termostat kickade igång.
Tolv grader, svag vind och mulet här. Blir till att föröka pricka in uppehållen mellan skurarna när ärenden skall utföras den närmaste veckan. 😏
- Redigerat 2025-05-21 07:39 av Fornöga
#9: Ungefär samma här. Eventuellt blir det sol senare idag, men till kvällen och imorgon väntas det regn. 👍
8 grader och delvis mulet.
Hoppfulla mörka moln täcker himlen alltmer. Ska det hett efterlängtade regnet äntligen komma???
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
Har fått den ena regnvarningen efter den andra från väderappen i flera dagar nu, men bara en gång har det kommit något regn. Det skulle börja regna igår kväll men vad jag sett kom det inget. Enligt prognosen ska det regna under dagen, men just nu är det inte särskilt många moln på himlen. Temperaturen har dock sjunkit till 7 grader.
Äntligen!!! Här regnar det och har blivit vattenpölar på asfalten! 😊👍
Fast det hade gärna fått vara lite mer än +5 grader.
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
Blött på marken och pågående lätt regn, viss vind och endast fem grader här på morgonen. Hörde nyss åska på avstånd, och ser på åsksajten en mindre åskby över Kattegatt. Idag blir det "inre tjänst"!
Molnen har dragit in men inget regn ännu. Prognosen är olika på SMHI och DMI men det ska tydligen bli lite regn åtminstone.
#16 Här har det regnat på hela förmiddagen, och tacknämligt nog har det fallit ihållande och inte skurvis- det är så torrt i marken att ett jämnt flöde gör mer nytta.
#17: Fortfarande bara mulet och svag vind. Regnet skulle tydligen dra in från sydväst så det tar förmodligen lite tid för det att nå hit upp.
Här har det inte blivit så mycket regn som jag hade hoppats. I morse när jag åkte till jobbet regnade det, men sedan fram på förmiddagen har det mest varit fuktigt i luften med lite droppar emellanåt. Nu på eftermiddagen är det uppehåll och halvklart, rentav soligt emellanåt. Jag hoppas att det kommer mer regn i morgon och några dagar framåt, som prognoserna fortfarande lovar.
Det kom några regnskurar här, men väldigt ojämnt fördelat. Ibland ösregnade det och ibland var det bara duggregn. Efter två någon gång kom solen fram. Regnet började inte förrän strax innan halv tolv, så det var långt ifrån tillräckligt.
Efter det ihållande regnet på förmiddagen är det det solsken även här, men temperaturen håller sig under 10 grader.
#21: Ja, det är lite svalare nu. Det gillar mina knän. De värker inte så mycket nu. 😊
Regntunga moln och blött på asfalten, men uppehåll nu. Temperaturen blygsamma åtta grader. Fast jämförelsevis rätt acceptabelt…😮
Det har regnat i natt, men nu tittar solen fram lite då och då. Eventuellt blir det mer regn senare under dagen. Bara 9 grader och frisk vind, så rätt kyligt. Tur jag inte behöver ge mig ut idag.
Det svängde snabbt. Solen gick i moln och nu regnar det igen. 👍
Här är det ungefär som igår. I morse kom lite regn som fuktade asfalten, men sedan har det varit uppehåll förutom någon enstaka droppe emellanåt. När kommer det riktiga regnet, som vi har sett i prognoserna ett par dagar???
Nu regnar det faktiskt ganska ordentligt! 😮 Ack Herre huru länge…
Och så strålande sol, om än med mörka moln runt omkring…
#26 ff Som vilken aprildag som helst, med andra ord…😉
#28: Det är samma här. Vädret växlar väldigt. Just nu är det mulet, men lite ljusare. För ett tag sedan var det så mörkt att jag funderade på att tända lampan. Vid lunch sken solen en stund. En del regn har vi fått, men mest skurar. Önskar det kunde komma ett ihållande regn i flera timmar - minst.
#29 Ja, aprilväder kan man lugnt kalla det. Nu kommer det en skur igen, samtidigt som det finns ljusa luckor i det mörka molntäcket.
Det ser ut som om det åtminstone har blåser lite mindre nu, men mulet och mörkt är det. Tror inte det regnar, och det regn som kom tidigare har torkat upp - från asfalten åtminstone.
Idag är det uppehåll, ganska klart, lite blåsigt och +7 grader. I natt visade termometern +3 grader när det ännu regnade. Stackars alla nyfödda rådjurskid och harungar! Sådana är näst intill växelvarma och känsliga för kallt regn, och lokalt kan vissa år de kid som dör av dåligt väder vara fler än de som räven tar. Hoppas att de flesta rågetter i Härjedalen och Jämtland inte har fått sina kid än. Visserligen ser man ofta nyfödda kid i snölandskap på målade julkort, men i verkligheten överlever de inte länge i en sådan miljö. 😢
#33 Moder natur kan sannerligen vara skoningslös ibland…😟
Mulet, men dock en och annan solglimt, ganska svag vind och nio plus. Inte särskilt upphetsande. 🥱
Solen skiner för tillfället men molnen är på väg att ta över. Det var 7 grader imorse, men solen har nog värmt upp lite.
6 grader och mulet. Det har regnat ett par dagar, et välbehövligt regn, men nu skulle det klarna upp igen och solen skulle återkomma imorron eller på Måndag
Skulle det inte bli regn idag också? Solen har lyst hela förmiddagen, även om himlen inte är helt molnfri. Någon värme att tala om har vi nog inte. Visserligen visar termometern 15 grader, men det får man nog ta med en nypa salt eftersom solen ligger på.
#38 Även här är det tidvis solsken, men jag kände att det var riktigt kyligt i vinden när jag förirrade mig ut på balkongen för en stund sedan. Ja, de här lågtrycken måste väl förbi innan vädret stabiliserar sig…
Det är sol här också emellanåt. Inget regn ännu, men förhoppningsvis kommer det senare under dagen. Förra helgen skulle vi få regn både lördag och söndag enligt prognosen och jag fick den ena aviseringen från väderappen efter den andra antingen om att regn var i antågande eller att regn slutar snart, men det kom inte en droppe på hela helgen. Åtminstone inte vad jag såg. Börjar undra vad SMHI med flera egentligen håller på med. Så här fel brukar de oftast inte gissa.
Nu har det regnat i nästan en timme och större delen av himlen täcks av mörka moln. Kan det bero på att jag förut satt och funderade på att ge mig ut i rådjursmarkerna i kväll? Vi får se om det blir läge, men i vilket fall som helst ska jag inte klaga. Markerna behöver fortfarande varenda droppe.
Fick ett meddelande om att det "kunde börja regna inom några timmar" vid 13-tiden. Än så länge har det inte synts till något regn, och just nu skiner solen. Termometern visade ca 18 grader, men gissar att det är något lägre.
#33 På de här breddgraderna verkar det i alla fall vara full fart på födslarna. ☺
12 grader och solsken. Ska tydligen vara klart i natt, så då sjunker säkert temperaturen.
#43 Underbart! Jag vill vara med! 😍
Det är full fart på födslarna här också. I kväll såg jag två rågetter som var dräktiga förra helgen, men som nu hade blivit smalare och fått stora juver. Kiden såg jag inte, och brydde mig inte om att leta efter dem heller. Det är bäst om de får vara i fred i början. För övrigt har det varit en väldigt fin kväll, om än lite kall. Efter dagens aprilväder klarnade det upp och blev nästan molnfri himmel ett tag. Det blev fina observationer av både rådjur och harar, och dessutom såg jag en räv när jag cyklade hem. Jag orkar inte redigera bilderna och lägga in på Djurfoto just nu, utan det får bli någon gång under morgondagen. Godnatt! 😴
#44: Det verkar som om molnen drog in under natten, för temperaturen sjönk bara två grader och det ser ut att ha regnat en del.
Här regnar det, och ska fortsätta nästan hela dagen enligt prognosen. Vi får se om den stämmer. Det är 10 grader, så kanske är den värsta kylan över nu även om det inte direkt är någon sommarvärme.
Väder för inomhustillvaro idag: där ute är det elva plus, viss byig vind och lätt regn.
12 grader här. Just nu ser det inte ut att regna, men det kommer en skur då och då. Det får gärna komma lite mer.
#49: Det har kommit en del regn under förmiddagen även om det inte har varit något ösregn direkt. Fast det är bra att det inte kommer för mycket på en gång, för då hinner marken suga upp vätan.
#50 Även här regnar det, och det utan uppehåll. Koltrastarna och fiskmåsarna är säkert nöjda nu när maskarna går till i gräsmattorna igen.😉
Regnet öser ner. Nu får markerna precis vad de behöver! 👍
Ser på träden att det blåser rätt kraftigt, vilket förmodligen gör att regnvattnet torkar upp lite snabbare tyvärr.
En skata fick nog av regnet och tillbringade en halvtimme under tak på balkongen, men nu är den ute i vätan igen.
#54: Den hade väl glömt paraplyet hemma. 😁
#55 Det tog fem minuter så var den tillbaka på balkongen…😊
#56: Det regnade väl fortfarande. 😊
#57 Ja, den verkar inte uppskat(t)a det. 😊
Här har det faktiskt regnat hela dagen, och det fortsätter med oförminskad styrka! Hade det varit tionde dagen i rad hade jag säkert gnällt över det, men det gör jag inte nu. Det är som sagt precis vad markerna behöver! 👍
#54-58 Den var tydligen ingen umbrellabird precis. 😉
Det har regnat en del här också, men nu ser det ut att vara molnfritt igen, 11 grader varmt.
Tolv grader, lätt byig vind, mulet men viss tendens till att solen kan visa sig på förmiddagen innan nästa skurområde väntas i eftermiddag.
Solen skiner nu, men regnskurar väntas i eftermiddag.
Vid det här laget borde regnet plus möjligen åska ha dragit in här, men ännu råder solsken. Men gråvädret kommer ju- förr eller senare. 😏
Det kom en skur här runt lunchtid, men sedan kom solen tillbaka och det är 17 grader.
Det kom en skur runt lunchtid här också, och det har varit växlande väder under dagen. Just nu skiner solen från en klarblå himmel, och det blåser ganska rejält. Solen ligger inte rakt på husväggen nu mot kvällen, så jag kan nog lita på att det är 12 grader. I morgon ska det bli regn under en stor del av dagen, och det är fortfarande välkommet.
Dagen börjar med klart och soligt väder med 10 grader. Vi får se om det övergår i regn framåt 10-tiden. Vinden tycks ha lugnat sig även om träden fortfarande rör sig lite.
#67 Liknande väder här: tio grader, växlande molnighet (för tillfället övervägande solsken ), svag/måttlig vind. Regn väntas som sagt senare under dagen.
Blir AI vår nästa väderpresentatör? 🙄
Mulet men ibland tittar solen fram, ca 12 grader. I eftermiddag väntas regnskurar och det är kulingvarning.
Det regnade rejält ungefär mellan kl 9-15 idag. Sedan har det varit växlande med både sol och mörka moln. Snart kommer det nog en skur igen. Det är 12 grader och vinden tar i ordentligt igen.
Hösten kom tidigt i år…😏
Skämt åsido: så klart regnet är välkommet!
Det var faktiskt ganska höstlikt ett tag, med både regn och nästan storm. Men nu är sommaren tillbaka. Det blåser förstås fortfarande, men solen lyser från en klarblå himmel med bara enstaka små vita molntussar.
#73 Ja, det rätade till sig här också, i lä var det nästan skönt, men vinden var vresig.
Det har varit väldigt omväxlande väder här också. Väldigt blåsigt, solen har tittat fram ibland och rätt som var kom det en skur. Just nu regnar det, hörs det som, och det är ca 16 grader varmt.
Dagen börjar soligt, nio plus samt svag vind- för det senare tackar man extra efter en tämligen blåsig period.
#76: Svag vind här också, men mulet och ca 11 grader. Regn väntas senare under dagen.
Tornseglarna är här och kollar så att deras bostad är kvar. Sommarens fina epilog för min del. 🤗
#78: Så roligt att de återkommer. 😍
#79 Ja, de brukar komma en inledande sväng innan de kan försvinna någon vecka innan de kommer hem på "allvar", det beror lite på vädret. Förmodar att det inte finns så mycket bladlöss eller andra insekter som svävar omkring i höjden just nu…
(Jag var nog fortfarande trött när jag skrev det förra inlägget- det skall förstås vara "prolog". Skönt att ingen lade märke till blundern…😉)
- Redigerat 2025-05-28 14:45 av Fornöga
Tolv grader, soligt, något mer vind än igår.
Solen börjar titta fram mellan molnen, ca 11 grader och inte så mycket blåst verkar det som.
"Klämdag" för många idag, även jag har lite "lördagskänsla". Vädret: mulet (det verkar ha kommit någon skur under natten), vind ungefär som igår och tretton grader.
#83: Tror också att det är lördag idag, men å andra sidan brukar jag vara rätt vilse i dagarna annars också.
Det regnade en hel del i natt, men inga störtskurar verkar det som, så grödorna är nog glada nu. Solen kommer och går och det blåser en hel del, men det är uppehållsväder åtminstone. Mer regn väntas senare idag och i kväll. Vet inte vad temperaturen ligger på men gissar på 14-16 grader.
Här är det mulet med lite regnstänk emellanåt, och rena stormen om man tittar på träden. 12 grader är inte så mycket, mitt på dagen så här års.
#84: Kollade bägge mina termometrar nyss. Den på skuggsidan visade 21 grader och den på solsidan visade 20 grader. 🙃
Solen har gått i moln, och det blåser fortfarande en del. Tror det är regn på gång, och kanske åska också. Bara jag hinner få upp tvätten från tvättstugan (i huset bredvid) först så gör det mig inget, men jag vill inte råka ut för en störtskur när jag befinner mig mellan husen. 🌧
Nu kom det en skur - och jag som inte ska hämta tvätten förrän om en halvtimme. ☂
Tretton grader, växlande molnighet och några sekundmeters vind denna sista majmorgon för i år.
#88: Ungefär samma här, fast det ser ut att blåsa en hel del.
Årets första junimorgon bjuder på övervägande sol, plus tretton och ganska svag vind. Regn, eventuellt med åska, väntas dock senare under dagen.
- Redigerat 2025-06-01 07:21 av Fornöga
Solen verkar ha svårt att tränga igenom molnen, men det händer ibland, 15 grader varmt.
Ganska mulet och blåsigt idag, men med 18 grader är det inte direkt kallt. Inget regn än, men vi får väl se om det kommer.
#90 ff Regnet och åskan har nått hit nu.
Ojdå. Några mil norrut är det fortfarande uppehåll och halvklart med lite sol emellanåt. 🤔
Ser på Blitzortung ut som om åskvädret går upp längs Götaälvdalen. Den är rätt aktiv här för ögonblicket.
https://www.blitzortung.org/en/live_lightning_maps.php?map=10
Nu kommer regnet, ganska rejält dessutom. Någon åska har jag inte hört än.
#93: Fick en åskvarning från väderappen, men det dröjer tydligen några timmar. Inte heller har det regnat. Temperaturen har stigit till ca 20-21 grader.
- Redigerat 2025-06-01 17:08 av Carmarino
Här har det slutat regna och himlen verkar sakta bli ljusare igen. 15 grader och fortfarande ingen åska.
Nu kom det en störtskur med regn, men den gick över rätt snabbt. Vet inte om det var åskmuller som hördes, men jag såg i alla fall inga blixtar så jag vet inte om det åskar eller inte.
Nu hällregnar det igen, och himlen är nermörk. Är det aprilväder i juni också?
- Redigerat 2025-06-01 21:37 av Fornöga