Aktuellt iFokus

Aktuellt

Etikettövrigt
Läst 713 ggr
Fornöga
2025-05-03 19:16
3

Våren 2025 #3

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då har vi avverkat ännu en vårtråd och tågar vidare i maj månad, som hunnit bli några dagar gammal.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Fornöga
2025-05-03 19:20
1

Så här var vädret i april, om nu någon redan glömt det.

April månad var varm och den meteorologiska sommaren anlände till landet ovanligt tidigt. Förutom nederbörd i fjällen och ett ihållande påskregn i söder var april allmänt torr och särskilt torrt var det i sydost.
Fornöga
2025-05-03 19:21
0

Och så här var vädret i maj förra året.

​Högtryck dominerade vädret i maj 2024 vilket gav varmt och torrt väder. I slutet av månaden kom ett omslag till mer omväxlande väder vilket inkluderade intensiv åska, skyfall och fallvindar.
Carmarino
2025-05-03 19:22
1

Vet inte om det regnar fortfarande, men det är åtminstone blött på marken.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Caeli
2025-05-03 20:10
1

#0: En nyfiken fråga. Vad är det för slags träd på bilden? Det ljusgröna längst fram? Inget jag känner igen. 🙂

Fornöga
2025-05-03 20:17
2

#4 Ja, den som det visste! Jag har visserligen tagit bilden, men jag är inte kunnigare för det…😉
Men: vid den här kullen har det legat ett trädgårdsmästeri för länge sedan, och det finns såväl träd och blommor kvar från deras planteringar så det finns en del oväntad växtlighet i området. Jag chansar på att det kan vara en hassel- trollhassel kanske?

• Redigerat 2025-05-03 20:17 av Fornöga
Caeli
2025-05-03 20:32
1

#5: Ja, det kan det kanske vara - fin är den i alla fall. Och det är även det blommande trädet i bakgrunden.

Fornöga
2025-05-03 20:38
2

#6 Det dyker nog upp någon hortonom som kan svaret. 😊 Trädet i bakgrunden vill jag i alla fall ha till hägg.

• Redigerat 2025-05-03 20:47 av Fornöga
Rådjurstoken
2025-05-03 21:09
3

Trädet på bilden är en alm, troligen skogsalm. Fast det i bakgrunden är nog ingen hägg utan något fruktträd, troligen körsbärsträd.

Nu öser regnet ner. Jag hade knappast hunnit hem från rådjursmarkerna utan att bli blöt, så jag gjorde nog rätt som tog en kortare tur ut mot havet i stället. I morgon ska jag ut på en tidig exkursion i närområdet på Fågelskådningens dag, men hinner inte vara med på hela. Vid 10-tiden ska jag nämligen vara på bygdegården för att sälja min bok på en loppis som varar till 15.00. Som väl är väntas strålande sol hela dagen i morgon.

• Redigerat 2025-05-03 21:17 av Rådjurstoken
Fornöga
2025-05-03 21:21
1

#8 Noll rätt av två möjliga alltså. 😁 Jag är nog bättre på fåglar- hoppas jag…
Lycka till i "bokskogen" i morgon!

Caeli
2025-05-03 21:28
2

#8: Tack, nu är min nyfikenhet stillad. 🙂

#9: På tal om fåglar så hörde jag göken häromdagen (1:a maj). Tyckte det var ovanligt tidigt.

Fornöga
2025-05-03 21:48
1

#10 Verkar vara ungefär enligt tidtabellen- men trevligt att den anlänt!

#8 Intressant att det är en alm. Det står några döda träd på området som jag förmodar är almar drabbade av almsjukan. (Rätt roliga "figurer" på stammarna.)

Alla fågelarter som flyttar till tropikerna på vintern återkommer under en samlad period på våren. Ytterst få individer anländer långt före den stora massan. Göken, som är en av våra folkkära fågelarter, anländer numera fyra dagar tidigare jämfört med 1980-talet.
  • Redigerat 2025-05-03 22:00 av Fornöga
Carmarino
2025-05-04 04:03
0

Nyss kom det en rejäl störtskur som smattrade ordentligt mot rutorna, men nu har det återgått till mer normalt regn. Det ska tydligen fortsätta regna under dagen, vilket är välbehövligt.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2025-05-04 07:34
1

Sju grader, växlande molnighet och fortfarande lätt byig vind.

Carmarino
2025-05-04 08:23
1

Det syns lite blått mellan molnen och det har slutat regna. Ca 8 grader och det blåser inte lika mycket som igår.

Rådjurstoken
2025-05-04 09:43
2

Så har jag varit ute på fågelskådning och blivit rejält genomblåst. Trots strålande sol är det vinterklädsel som gäller. Ejder, småskrake, vitkindad gås, gravand, strandskata, stare, ladusvala… visst fanns det fåglar att se ute i viken. Nu har jag fyllt termosen och ska snart iväg till bygdegården, fortfarande vinterklädd eftersom jag ska ha mitt bord utomhus. Hoppas folk vågar sig ut i blåsten.

Carmarino
2025-05-04 09:50
1

#15: Lycka till med försäljningen. 👍

Fornöga
2025-05-04 09:51
2

#11 #15 Härligt när flyttfåglarna återvänder. Numera inskränker mitt eget vårfågelskådande till att invänta tornseglarnas återkomst -då börjar min fågelsommar! Jag får ge mig till tåls två veckor…😏

Fågelskådning i fokus riktar sig till dig som älskar naturen och fågelskådning. Det spelar ingen roll om du är proffs, amatör eller bara allmänt intresserad utav fåglar, alla är välkomna. På sajten hjälps vi åt med att svara på frågor och funderingar, följa fåglarnas liv under och efter häckningsperioder hela året om. Vi delar med oss utav kunskap, arrangerar tävlingar samt försöker ha en samlad plats för samtliga ornitologiska föreningars arrangemang och nyheter. Välkommen in till oss!
Fornöga
2025-05-04 16:36
1

#14 Och en tromb hade ni visst också i morse. 😮

På söndagsmorgonen möttes Johan av ett unikt väderfenomen när han åkte från Höganäs till Helsingborg. Hör meteorolog Lasse Rydqvist.
Carmarino
2025-05-04 16:49
1

#18: Ja, jag såg det i lokaltidningen. Den var rätt nära land såg det ut som. Det var en annan läsare som hade tagit en bild från sitt fönster. Man såg hur tromben drog upp vatten, för det var som om det kokade precis under den. Tur den inte gick in över land, för den var rätt stor och hade nog kunnat orsaka en hel del skada.

Rådjurstoken
2025-05-04 17:00
3

#17 Jag hörde av en berest skådarkompis i morse att det är fullt av tornseglare i Amsterdam nu, så de är inte alltför långt borta. 🙂

Nu har jag blivit lite genomblåst igen, även om jag fick en ganska läig plats på marknaden. Det var mycket folk och jag fick sålt sex böcker. Fullt godkänt tycker jag.

Carmarino
2025-05-04 18:12
0

#20: 👍

Carmarino
2025-05-05 05:05
1

I natt har det varit stjärnklart och temperaturen sjönk till +2. 🥶
Nu är solen på väg upp, så förhoppningsvis stiger temperaturen till tvåsiffrigt.

Rådjurstoken
2025-05-05 05:51
2

Här är det -2 grader och vitt i gräset på fälten. Men solen går upp på en himmel helt utan moln. Det här blir fint resväder när jag ska åka till Örebro på konferens med jobbet. 🙂

Fornöga
2025-05-05 07:37
1

Även här har det varit en kall natt. Nu är det plus tre, solen skiner och vinden svagare än de senaste dagarna. Något vårväder är dock inte att vänta den här veckan vad det verkar.

Fornöga
2025-05-05 13:04
1

"Snart vänder det"- efterlängtade ord, och hoppas kan man ju alltid…😏

Kall början på maj – snart vänder det
Carmarino
2025-05-05 14:02
1

#25: Själv tycker jag det är rätt skönt när temperaturen ligger runt 10 grader. 😊

Fornöga
2025-05-05 14:08
1

#26 Min idealtemperatur maj till september är 18 till 22 grader. Inte under, och inte långvarigt över.

Carmarino
2025-05-05 14:18
1

#27: Det är rätt okej för mig också, även om jag mår bättre när det är lite svalare. Mellan 15 och 20 grader går an. Värst är när det pendlar upp och ner i temperatur, som det gjort de senaste dagarna. Då blir min värk värre. När temperaturen håller sig stadigt på samma nivå så har jag inte lika ont.

Fornöga
2025-05-06 07:58
2

#28 Verkar som om det blir stabilt väder de närmaste dagarna i alla fall. Sju grader, soligt, några sekundmeters vind här idag.

Hembakat till elvakaffet, dagen till ära?

-Ett härligt forum för oss som älskar att baka. Oavsett om det är tårtor, kakor eller matbröd.
  • Redigerat 2025-05-06 08:20 av Fornöga
Carmarino
2025-05-06 09:21
1

#29: Här var det mulet imorse, men nu har solen tittat fram. Det finns några stackmoln, och det blåser lite, men temperaturen ska kunna nå upp till omkring 12-14 grader, så det blir nog en hyfsat behaglig dag.

Caeli
2025-05-06 09:29
2

Här blommar äppelträden och igår blev vi ÄNTLIGEN av med snöpinnarna utmed vägen. Tack kommunen för att ni inte glömde bort oss! 🙄

Carmarino
2025-05-06 09:32
1

#31: Härligt! Det är skillnad på vilken ände av landet man bor i. Det är mycket som redan är överblommat här nere i syd, men å andra sidan är grönskan på träd och buskar rätt frodig.

Carmarino
2025-05-06 13:57
1

#19: Här kan man se bilden på tromben som jag skrev om.

https://www.hd.se/2025-05-05/efter-helgens-tromb-vad-ar-skillnaden-pa-en-tromb-och-tornado/

Artikeln har betalspärr, men bilden syns i alla fall. Klickar man på den så kan man se den i större format.

När en vindpelare plötsligt syntes över Helsingborg väcktes frågor om fenomenet. Är det en tromb eller en tornado – och…
Fornöga
2025-05-07 09:08
1

Elva plus, någon sekundmeters vind, mestadels soligt.

Igår var det en föraning av sommar, vilket lockade ut mig på en långpromenad (fyra kilometer är långt för mig numera). Här krävs krafttag för att förbättra kondisen märkte jag…😓

#33 Inte långt från land!

Carmarino
2025-05-07 12:01
1

#34: Nej, den ser ut att vara väldigt nära land. Lite otäckt när de kommer så långt in mot kusten.

Har glömt kolla termometern idag, men det kändes rätt varmt när jag öppnade balkongdörren. Solen skiner från en klarblå himmel och det är bara väldigt svag vind ser det ut som.

Här nere har rapsfälten och forsythian blommat för fullt sedan påsk, så jag gissar att de snart är överblommade. Spireahäcken här utanför har också blommat ett bra tag. Doften kändes ända upp till min balkong.

Rådjurstoken
2025-05-08 05:56
2

Rapsfält och fruktträd blommar ända upp mot Örebrotrakten kan jag konstatera. Nu är jag hemma på Västkusten igen och det är fortfarande ingen värme under nätter och mornar. Just nu +2 grader. Men solen lyser och temperaturen kommer säkert att stiga snabbt under dagen.

Carmarino
2025-05-08 06:16
0

#36: Vi hade hela 5 grader i natt. 😊
För tillfället är det mulet, men det ser ut att vara lite glipor i molnen och de är inte särskilt tjocka. Enligt både SMHI och DMI ska det bli sol med lite moln och ca 15 grader varmt under dagen.

Fornöga
2025-05-08 07:00
0

Plus sex, svag vind och just nu skiner solen "för full hals".

Rådjurstoken
2025-05-09 07:38
1

Idag är det mulet och +9 grader. Det blåser lite och molnen lär nog spricka upp framåt eftermiddagen om inte förr.

Carmarino
2025-05-09 08:17
1

Solen skiner från en nästan klarblå himmel och det är ca 10 grader. Framåt eftermiddagen väntas mulet och regnskurar.

Fornöga
2025-05-09 08:34
1

Elva grader, mulet och måttlig vind. Igår var det faktiskt riktigt gassigt i solen, trots att termometern inte nådde mer än sexton grader som mest.

Carmarino
2025-05-09 16:40
1

#40: Solen försvann någon gång under eftermiddagen, men såvitt jag kan se har det inte kommit något regn ännu. Det blåser en hel del och ganska svalt, men temperaturen ligger nog på 11-12 grader enligt termometern.

Misstänker att regnet är på gång för det är så mörkt att jag måste tända lampan i arbetsrummet för att kunna se tangentbordet. Normalt brukar jag inte behöva göra det förrän runt 21-tiden numera. 😊

• Redigerat 2025-05-09 16:49 av Carmarino
Fornöga
2025-05-10 08:36
1

Elva grader, svag vind, växlande molnighet, just nu övervägande soligt.

Carmarino
2025-05-10 08:49
1

Solen har gått i moln för tillfället men tidigare var det soligt. Enligt prognosen är det nog molnen som kommer att dominera idag. Temperaturen är 10-11 grader, men ska tydligen kunna komma upp till 15.

Fornöga
2025-05-11 07:13
1

Tolv grader, mestadels mulet och några sekundmeters vind denna söndagsmorgon. Den kommande veckan verkar bjuda på varannandagsväder, och åtminstone tillfälligtvis lite sommartemperaturer.

Efter snålblåst och kyla kommer solsken – åtminstone om man får tro meteorologerna. Under veckan gör försommarvärmen entré med över 20 grader på flera håll. – Njut av lite välbehövligt solsken, säger meteorologen Josefine Qvarnesjö-Bergstedt.
Carmarino
2025-05-11 08:09
1

Vi har bara 8 grader, mulet men glimtar av blå himmel mellan molnen. Framåt eftermiddagen väntas mer sol och lite högre temperatur.

Rådjurstoken
2025-05-11 09:03
1

Här är det ganska gråmulet och +10 grader. Har vi tur kan det komma lite regn frampå dagen. Det skulle behövas.

Carmarino
2025-05-11 12:26
1

#46: Temperaturen har gått upp till 12-13 grader nu, men det är fortfarande mulet och det blåser en del.

Rådjurstoken
2025-05-11 14:41
1

Tyvärr blir det nog inget regn idag, och knappast under den kommande veckan heller ser det ut som. Himlen är ganska klar nu och termometern visar 16 grader. Visst är det trevligt med fint väder, men jag hoppas att det inte är början till en katastrofsommar i stil med 2018 vi ser. Än börjar växterna inte torka bort, men kommer det inget regn är jag rädd att vi börjar se sådana tecken snart.

• Redigerat 2025-05-11 14:42 av Rådjurstoken
Carmarino
2025-05-11 14:48
1

#49: Såg att termometern visade 16 grader även här och solen tittar fram då och då. Hoppas också på regn, för det behövs mycket regn om grundvattennivåerna ska kunna höjas och skördarna inte ska torka bort.

Fornöga
2025-05-12 08:00
1

Nio plus, växlande molnighet (mest sol just nu) och svag vind.

Carmarino
2025-05-12 08:27
1

Ingen sol här än så länge, men inget regn heller. Imorse visade termometern 8 grader så det är nog någon grad varmare nu.

Draken
2025-05-12 08:32
1

Igår var det strålande sol från klar blå himmel. Var på hundutställning och lyckades bli solbränd 😁Tempen låg på 14 grader som mest under dagen.

Idag är det också strålande sol och klar blå himmel. Men än så länge är det "bara" 6 grader.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Fornöga
2025-05-13 07:55
1

14 grader redan enligt Google väderdata, svag/måttlig vind, övervägande soligt. Håller solskenet i sig finns förutsättningar för en fin dag. Men som vi redan konstaterat ett antal gånger- det behövs rikligt med regn nu!

Igår planterade jag årets lavendlar på balkongen i hopp om att fjärilar och bin skall hitta dit, men det är tunnsått med sådana besök numera.

Och så har vi fått en "superprognos" inför den stundande sommaren. Förmodar att den inte är försedd med någon garanti…
😏

Apropå sommaren: vi har ju skapat viss "tradition" med att öppna säsongens första sommartråd på Kristi Himmelfärdsdag. Förra året inföll den den 9 maj, men i år är den först den 29 maj. Kanske är det "lagom" att starta upp sommartråden nästa måndag, det vill säga den 19 maj?

Sommaren närmar sig med stormsteg. Och vi alla undrar: hur blir vädret? – Det blir varmare och blötare än vanligt, säger meteorologen Josefine Qvarnesjö-Bergstedt.
  • Redigerat 2025-05-13 08:07 av Fornöga
Carmarino
2025-05-13 08:25
1

#54: Det blir nog en bra kompromiss. Sommaren har redan kommit till ca en tredjedel av landet.

Här är det solsken och bara enstaka moln. Det var 10 grader imorse men nu är det nog lite mer. Enligt SMHI kan det bli uppemot 19 grader under eftermiddagen.

Draken
2025-05-13 08:42
1

11 grader. Det är mulet och det har regnat rejält inatt

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Fornöga
2025-05-13 09:38
1

April 2025 var den torraste månaden i Skåne på över hundra år.

Källa.

Skåne har haft historiskt låg nederbörd under årets fyra första månader. April sticker ut som den torraste månaden på över 100 år.Nederbörden har varit ...
  • Redigerat 2025-05-13 09:39 av Fornöga
Carmarino
2025-05-13 17:23
1

#57: Ja, nog är det torrt alltid. Fast det är faktiskt rätt grönt än så länge.
Det har varit soldis större delen av dagen, hyfsat varmt, men lite svalt i blåsten. Syrénerna är på väg att slå ut och gräsmattorna är fulla av tusenskönor och maskrosor. Fast en del av maskrosorna har redan gått upp i frö.

• Redigerat 2025-05-13 17:24 av Carmarino
Fornöga
2025-05-14 06:50
1

Elva plus, övervägande soligt, ganska blåsigt.

#58 Även om det varit en lite seg vår går det snabbt nu när det går mot blomstertid i naturen. Vackert! 👍

Fornöga
2025-05-14 07:53
1

I Danmark har man nu rekordmånga häckande storkar. Någon återverkan på leverans av nyfödda människobarn har dock ännu inte märkts av. 😉

I Danmark är antalet häckande storkpar det högsta på 35 år. Klimatförändringar, som gett mildare och blötare vintrar, pekas ut som gynnsamma för storkarna.
Carmarino
2025-05-14 08:25
1

Solen börjar titta fram här nu, efter en mulen morgon. Temperaturen ligger runt 11 grader. Det ser ut som blåsten avtagit en del sedan igår, då det blåste rätt mycket.

Draken
2025-05-14 19:08
1

Idag har det varit regn och blåst. tempen har legat på kring 8-10 grader

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Fornöga
2025-05-15 07:37
1

Plus sju, måttlig vind och ännu en solig morgon.

Carmarino
2025-05-15 08:26
1

Solsken men blåsigt. I natt och imorse var det 9 grader, nu lite mer. I eftermiddag kan det komma någon skur. Blåsten väntas bli 8-13 m/s.

Fornöga
2025-05-15 19:13
1

Många är besvikna över majvädret, som på flera håll har varit kallare än väntat. Men snart vänder det – om än tillfälligt. – Det är jojoväder just nu, säger me
Carmarino
2025-05-16 02:31
1

#65: Tycker det har varit jojoväder ett bra tag nu. Just nu är det 12 grader, vilket är en högre natt-temperatur än det varit på rätt länge. Ser inte fram emot 25 grader på dagen. 😓

Fornöga
2025-05-16 07:27
1

Elva grader, några sekundmeters vind och övervägande soligt. Kan bli viss molnighet under dagen, men inget regn enligt prognosen.

Carmarino
2025-05-16 09:52
1

Solen har tittat fram efter en mulig morgon. Det blåser fortfarande men inte fullt lika mycket som igår ser det ut som. Gissar att temperaturen stigit några grader sedan imorse.

Fornöga
2025-05-16 17:06
1

I natt är det dags för den traditionella fågelsångsnatten på radion. Verkar bli en bra natt för fåglalåt, om än rätt kylslagen.

Fågelsångsnatten är en åtta timmar lång specialsändning i P1. Naturmorgon guidar lyssnarna genom en hel natt av fågelsång från olika delar av Sverige. Sändningen ...
Carmarino
2025-05-16 17:30
1

#68: Var nog trött när jag skrev det här. Ska naturligtvis vara "mulen". 😁

Fornöga
2025-05-16 17:53
1

#70 Vårtrötthet? Fullt muligt! 🥱😊

• Redigerat 2025-05-16 17:54 av Fornöga
Carmarino
2025-05-16 17:56
1

#71: Ja, så var det nog. 😁

Rådjurstoken
2025-05-16 23:07
2

#69 Fågelsångsnatten? Den tänker jag uppleva "live" genom att leda en tidig morgonvandring för Naturskyddsföreningen. Vi startar klockan sex på morgonen, vilket innebär att jag får cykla iväg härifrån vid femtiden. Det är alltså hög tid att jag går och lägger mig, så att jag orkar upp till härligheten. Godnatt! 😴

Rådjurstoken
2025-05-17 04:38
2

Kuckelikuuu!!! Dags att vakna och ge sig ut i fågelmarkerna. Det är +10 grader, en del blåst och klar himmel. Det här blir fint! 🙂

Carmarino
2025-05-17 06:11
1

#74: Hoppas du får en riktigt fin dag.

Fornöga
2025-05-17 07:29
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

12 grader, växlande molnighet och byig, mestadels måttlig vind denna 17 mai.

#74 Hoppas gökottan blev lyckad! För min del blev det inte mycket bevänt med lyssnandet på fågelsångsnatten- det var ett bra tag sedan jag sov så sammanhängande en hel natt…

Carmarino
2025-05-17 07:58
1

#76: Ungefär samma här, men med bara små glipor blått mellan molnen.

Fornöga
2025-05-17 10:08
1

#69 Om någon, av någon outgrundlig anledning, i efterhand vill lyssna på åtta timmarsändningen från fågelsångsnatten 2025 så kan man göra det här:

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/del-1-2-fagelsangsnatten-2025
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/del-2-2-fagelsangsnatten-2025

Åtta timmars radio om och med fågelsång. Direktsänt från Tåkern, Bingsmarken, Lillån & Storån, Strömbäck-Kont, Kalvnäset och Straumsbukta.
  • Redigerat 2025-05-17 10:11 av Fornöga
Rådjurstoken
2025-05-17 12:03
3

Det blev en fin fågelmorgon med både gök och en hel del annat trevligt. Och så blommar det ju så fint överallt nu på försommaren! Jag orkar inte lyssna på någon fågelsång just nu, inte heller att åka till Ljungskile naturfestival som jag eventuellt funderade på. Jag får nog sova ett par timmar om jag ska orka ge mig ut i Daphnes marker i kväll, där det händer så mycket nu.

Fornöga
2025-05-17 12:05
2

#79 Ja, det är en intensiv tid i naturen nu.

Fin bild!

Fornöga
2025-05-18 06:38
1

Tio grader, några sekundmeters vind, just nu soligt men med en mörk molnvägg i väster som skulle kunna betyda annalkande regn, trots att prognoserna sagt annat.

#54 ff I morgon är det dags att öppna säsongens första sommartråd, men den här sista vårtråden är förstås öppen till dess den fyllts.

Rådjurstoken
2025-05-18 07:08
2

Här är det 11 grader och svag vind. Nyss var det ganska mulet, men det spricker upp och är mest klarblå himmel nu. Inget hopp om regn idag heller.

Carmarino
2025-05-18 08:25
1

I natt var det 8 grader men solen har kommit upp, så det är nog tvåsiffrigt nu. Molnen ska tydligen vara på ingående och eventuellt regn. Får se hur det blir med det. Regn utlovades igår också, men det blev inget vad jag kunde se.

Fornöga
2025-05-18 08:29
1

#81 Morgonens mörka moln har dragit bort, de bestod nog mer av solbelysta dimmoln än av regnmoln- tyvärr, får man nog nästan säga.

Carmarino
2025-05-18 08:31
1

#84: Ja, det hade behövts några dagars - eller snarare veckors - ihållande regn.

Carmarino
2025-05-18 16:42
1

Såg en artikel i lokaltidningen där det stod att vi skulle få mycket regn i helgen. Vad jag har sett har det inte kommit en enda droppe, trots att det kommit regnvarningar från väderappen lite då och då.

Carmarino
2025-05-18 20:14
0

Äntligen kom det en kort skur, men det var långt ifrån tillräckligt. Hoppas det kommer mer i natt.

Fornöga
2025-05-18 20:33
1

#87 Om inte annat verkar det komma en del framåt onsdag, men dessförinnan blir det riktigt varmt i början på veckan som det verkar nu.

Fornöga
2025-05-19 07:48
1

Årets första sommartråd öppnad här.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Fornöga
2025-05-22 16:28
1

Sista vårmånaden 2025 är kylig, och även om nästa vecka kan bli lite mer normal för årstiden så väntar en kylslagen helg dessförinnan.

länk.

SMHI går ut med gul varning för snöfall i delar av landet. I Stockholm är det den kallaste maj på 20 år. – Det är ett envetet lågtryck som hjälpt till att dra n
Carmarino
2025-05-22 18:20
1

#90: Skönt att det inte går alltför fort. Än är det drygt en vecka kvar till juni.

Fornöga
2025-06-07 19:23
1

Våren 2025- "snudd på rekordvarm"? 😮

När vi sammanfattar hela våren 2025 från mars till maj så visar det sig att medeltemperaturen beräknad för hela Sverige är en av de allra högsta vi noterat. Detta kan tyckas märkligt när vi i maj månad i stället fick ett antal frågor om det kyliga och blåsiga vårvädret.
Carmarino
2025-06-07 19:53
2

#92: De har helt rätt i att det inte märktes. 🥶

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.