Sommaren 2023#2
Bild från Bing Image Creator.
Oavsett vad Tomas Ledin påstår så är sommaren lång, och det blev även den första tråden.
Re:tired.
- Redigerat 2023-07-19, 14:25 av Fornöga
Vi kommer hit i Fruntimmersveckans inledning. Lever den upp till sitt regnvädersrykte?
- Redigerat 2023-07-19, 14:39 av Fornöga

#1: Mina tre väderappar verkar vara hyfsat eniga om det.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Dantekänslor i skildringarna av värmehelvetet i media från medelhavsområdet.. (Betalartikel, DN-citatet hämtat från Debatt iFokus.)
"Högtrycket Karon har i veckan lett till extremt höga temperaturer i Italien, Spanien, Frankrike, Serbien, Kroatien och Grekland. Namnet är lånat från den antika mytologins färjkarl, som tog de avlidna till dödsriket Hades.
De höga temperaturerna medför hälsorisker. Äldre personer, gravida och människor som lider av kroniska sjukdomar riskerar att drabbas särskilt hårt. Enligt en studie som publicerats i tidskriften Nature Medicine ledde förra årets heta sommar i Europa till över 61 000 dödsfall.
I Italien rapporterade flera sjukhus under tisdagen en kraftig ökning av antalet personer som sökte vård på grund av värmerelaterade hälsoproblem. Tidningen The Guardian skriver att Cardarellisjukhuset i Neapel registrerat det högsta antalet patienter på akuten sedan coronaviruspandemin bröt ut för drygt tre år sedan."---
Men som vi noterade i föregående tråd verkar en del föredra värmehelvetet i söder än regntristessen på våra breddgrader.🤔

#4: Tur att Karon åtminstone inte rör på sig norrut. Enligt väderrapporten från SMHI i morse är det inget högtryck i sikte så långt de ser nu i alla fall.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#5 Nej, det råder "typiskt svenskt sommarväder", som meteorologerna brukar kalla det. 🌦
- Redigerat 2023-07-20, 10:14 av Fornöga
Idag blev nog de sista uteodlade svenska jordgubbarna inköpta för min del. 30 kronor per kartong fick mig att misstänka att de var dåliga, men även gubbarna i kartongbottnen höll godtagbar kvalité- slängde bara en. Okej att de var blöta och på gränsen till övermogna, men smaken var det inget fel på.
- Redigerat 2023-07-21, 12:09 av Fornöga

#7: Har inte köpt en enda kartong i år. Tycker de är för dyra.
#8 Ja, de har väl legat över smärtgränsen prismässigt (och för min del även "magmässigt"- jag brukar få känning av magen av gubbarna). Men det blev totalt tre-fyra kartonger i alla fall.

#9: Dels det och dels tycker jag att de inte smakade så mycket i år. Var inte ensam om det faktiskt. Min svägerska tog upp det på midsommarafton och alla i sällskapet höll med om att de inte smakade lika mycket som de brukar.
Medan svenska kräftälskare får vänta till den 7 augusti så kan finska kräftvänner börja sörpla i sig redan idag.
- Redigerat 2023-07-21, 18:10 av Fornöga

#11: Har hört mycket om Malwina den senaste tiden. Det är många som säger att den är bäst. Vet inte om den säljs häromkring. Brukar glömma att titta på askarna vilken sort det är. Får nog börja med det. 😊🍓

#12: Trodde att man numera får äta kräftor när man vill. 😊
#12 Jo, så är det förstås! Fast man får inte kasta i burarna tidigare (tror jag).
- Redigerat 2023-07-21, 18:35 av Fornöga

#15: Det beror tydligen på var man fiskar.
Det myckna regnandet som avlöste högtrycken verkar ha varit av godo för årets svamptillgång, och kantarellplockare trädde i aktion på flera håll i landet redan för några veckor sedan.
- Redigerat 2023-07-22, 08:06 av Fornöga
- Redigerat 2023-07-22, 08:11 av Fornöga
Samtidigt som de första kräftorna hamnar på tallriken den 7 augusti brukar det högtidliga öppnandet av surströmmingsburkarna ske. I år, liksom de närmaste föregående åren, larmas det dock om brist på den åtrådda maträtten .
#19 Surströmmingsproducenterna har sedan några år börjat fundera på övergång till surmört istället. Så här lät det förra året.
- Redigerat 2023-07-22, 09:59 av Fornöga

#20: Är det någon som har smakat surmört? I så fall; smakar den ungefär som surströmming, eller är det stor skillnad?
#21 Jag har inte haft den lyckan(?), men det här SVT-inslaget säger nog en del…😊
Väderveckan har inletts med ihållande regn i Göteborgstrakten.☔
Tidigt höstväder, är min känsla.
Särskilt om kvällarna som är minst sagt kylslagna. Regn, vind och låga temperaturer.
Det var nog sommaren 2023, det ser ut att vara liknande väder närmaste 10 dagarna.

#22: Synd att de inte lät någon som tycker om surströmming testa. Reportern hade ju inte ens ätit det tidigare. Fast jag avstår definitivt både surströmming och surmört. Tycker inte ens om vanlig inlagd sill. 🤢

#24: Tycker det är alldeles perfekt väder nu. 😊
Jag har heller inte köpt en enda kartong i år. Jag känner inte för att betala 63 kr. litern.
Skulle jag hitta billigare så kanske jag köper, för jag älskar jordgubbar och grädde 😊
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#26: Tycker jag också. 👍

Nu har vi fått 100 mm regn hittills under juli månad. ☔☔
Augustis oskrivna väderblad.
- Redigerat 2023-07-26, 10:50 av Fornöga

#30: Får hoppas på att temperaturerna håller sig under 25 grader åtminstone.
#31 Men över tio…😏

#32: Ja, det kan till och med vara över 15. 😁
Mellan 15 och 20 blir perfekt.
- Redigerat 2023-07-26, 14:19 av Carmarino
Dagens väder: Skur.🌧 Sol.☀ Skur.🌧 Sol.☀ 🌦
Solnedgången för en liten stund sedan.

#34: Precis som här. 🙂
#35: Vackert 😍
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#17 Nu poppar de upp på allvar, kantarellerna- och det kan plockarna tacka regnandet för.
- Redigerat 2023-07-29, 11:50 av Fornöga

#38: Använder inte så mycket svamp och eftersom jag inte tål färsk svamp så plockar jag min svamp på hyllorna i affären. 😁
#39 En varm macka med kantarellstuvning- dä ä mitt liv dä se. 😉
Hur gick det med "en sommar som 2018-vädret?" TV-meteorologen ställs mot väggen.

#40: Kantareller tål jag inte ens om de är från en burk. Klarar i princip bara champinjoner. 😖

#41: Hoppas extremvärmen stannar nere i Sydeuropa.
#41: Den värmen kan stanna där den är. Den behöver inte komma hitåt 😎
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Chans till supermåneskådande ikväll, men molnen verkar hålla tätt. Ny chans dock den 31 augusti.

#45: Ja, det lär bli svårt att se den här. Fast det händer att det blir glipor i molnen, så kanske det blir det i kväll också.
#46 Faktiskt sol här fortfarande, men det börjar dra upp gråa moln.

1:a augusti och inte kunde Våte Per hålla tätt i år heller. Blev några rejäla skurar och lite muller på avstånd. ☔

Det regnade och åskade här också, men solen tittade fram ibland. Så månen som hastigast mellan molnen strax innan halv ett, men den försvann snabbt igen. Då var den dessutom så högt på himlen att den inte var någon supermåne längre.
#45 ff Vissa fick i alla fall se den. 😏
- Redigerat 2023-08-02, 10:08 av Fornöga
Rötmånadsperioden fortgår. Behöver man gardera sig extra?

#50: Fick se den lite försenat, när den redan hade hunnit bli lite "avhuggen" i kanten. Månen är ofta skymd bakom hus och träd här, så jag ser den inte när den är som störst, men den här såg faktiskt aningen större ut än vanligt. Fast det syns inte på bilden.

#51: Har aldrig märkt av rötmånaden vad jag minns. Behandlar varorna likadant året om, d.v.s. kyl- och frysvaror packar jag i kylväska redan i butiken och sedan packar jag upp dem det första jag gör när jag kommer hem. Eftersom jag bor nära affären så har jag inte så lång transportsträcka heller.
Dessutom låter jag aldrig matvaror stå framme i rumstemperatur. Ska jag ha mjölk i kaffet så häller jag upp så mycket jag behöver i en liten kanna. Gör jag mackor så brer jag dem och ställer sedan in smör och pålägg i kylen direkt. Gissar att jag är lite miljöskadad efter 17 års jobb på ett frysföretag, där jag arbetade tillsammans med experter på mathantering. 😊
I morgon kommer Jätteregnet och i början på nästa vecka Storblåsten- är det hösten som står för dörren? 🤔
#53 Låter seriöst- där kan man ha en del att lära…😏
#52 Fin bild! 👍
- Redigerat 2023-08-05, 16:40 av Fornöga
En kylig och blöt juli blev det i år:
…och nu kommer mer busväder:

#56: Tur vi bor i Skåne. 😉
#57 Förvisso, men det verkar som om vi också blir drabbade.

#58: Ja, men förhoppningsvis inte lika mycket.
#59 Jag kollade på DMI och de varnar för mkt regn i östra Jylland, så vi får se.
Vi får hålla tummarna.
Här har vi haft några dagar med ordentligt hällregn och åska, men idag skiner solen igen.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Fick ett meddelande om gul varning från SMHI-appen för en stund sedan. Tydligen ska det bli rätt blåsigt här vid tiotiden i kväll. Får se om det stämmer. De tidigare gula varningarna har det varit lite si och så med.
Hans har anmält sin ankomst.🌧

Regn och åska men i någorlunda måttliga mängder. Däremot mörkt som rena höstkvällen.
En, vädermässigt, oerhört dyster söndag.

#62: Det regnar och blåser här, men tror att det började redan innan 22-tiden - åtminstone regnet, för det kom för flera timmar sedan.
Hans, eller hans lillebror anlände nog hit under natten. Vaknade vid halv fyra av en åskskräll som skakade fönsterrutorna, hundarna flög upp och började stormskälla, det hällregnar och vattnet forsar ur hängrännorna. Det är översvämning på flera ställen inne i stan.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Regnat har det gjort och gör det fortfarande, men ännu så länge har Göteborgsområdet kommit lindrigt undan jämfört med hur läget är på många andra håll under ovädret Hans.
"Räddningstjänsten i Storgöteborg har inte åkt ut på några larm kopplade till ovädret.
– Det som har varit i natt har varit väldigt lugnt", säger Fredrik Johansson, larm- och ledningsoperatör på räddningstjänsten till Expressen.

Det ösregnar och blåser här och har gjort länge. Ibland avtar regnet lite, men sedan återkommer det med full styrka igen. Har dock inte hört någon åska, så det tror jag inte vi har haft.
Regnet här har sökt sig ut till havs, så det har bara varit ett lätt regndis hittills- något som jag är nöjd med eftersom jag kunnat gå ut och handla utan att bli blöt. Det är tydligen dock bara en tillfällig respit, i morgon drar regnet och blåsten in, säger meteorologerna.

#70: Tydligen ska det bli storm här imorgon. Helsingborg blir värst drabbat. Typiskt! Jag ska ut och besiktiga bilen imorgon eftermiddag. 🙄🌧🌬
Vi var ute och åkte när det kom ett regnskölj utan dess like.
#71: Lagen om allts maximala jäklighet slår till 😝
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Tyvärr så lyckades jag vända kameran på nåt sätt så det ser lite konstigt ut 😏😝
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#72: Ja, allt elände på samma gång. 😖
Nu har regnet kommit även här, inklusive det som skulle ha kommit igår som "ränta."

#75: För tillfället är det uppehåll här, men det ska tydligen komma en del regn under dagen. Det ser dock ut att bli uppehåll just när jag ska besiktiga bilen. Däremot är stormvarning utfärdad och min bil hör till kategorin "vindkänsliga fordon". Tur att jag inte har så långt till besiktningen. 👍
Har sett att det är många ställen som stänger på grund av stormen, bl.a. Fredriksdals museum och trädgårdar. Inte så konstigt, för det finns gott om stora träd i parken.
- Redigerat 2023-08-08, 08:31 av Carmarino
#76 "Vindkänsligt fordon"- har du en långtradare? 😁
Regnet startade vid 11.00 tiden i söndags (6/8) och sedan höll det på i 36 timmar oavbrutet. Kanske ännu längre t om.
Det blåser nu, men inget extremt på något sätt. Som en rejäl höststorm.
Blåsten ligger på, men regnet har upphört …åtminstone just för tillfället. Solen skymtar tom fram ibland.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#77: Nej, en Peugeot 107 - liten och hög. Bra vindfång alltså, så det gäller att hålla i ratten när det är sidovind. 🌬😄
#75: Dotterns kompisar åkte hem från Gotland i Söndags, men de kom bara till Gävle, där var det stopp på både bussar och tåg pga. avåkningen i Iggesund, och alla långfärdsbussar var inställda pga regnet.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Apropå kräftpremiären (som numera alltså inte behöver vara någon premiär) så finns det de som föredrar havskräftor framför insjöarterna, och för dem kom stormen Hans olägligt.
Verkar som om Hans äntligen håller på att mattas av här, vinden har avtagit och regnet likaså.

Här blåser det fortfarande, men inte lika mycket som tidigare. Det är dock bara 13 grader, men vad jag sett har det inte regnat så mycket idag.
#84 Nehej, jag hann bara gå ett ärende på stan innan skurarna återkom. 🙄
- Redigerat 2023-08-09, 18:10 av Fornöga

#85: När jag tittade ut genom fönstret för ett tag sedan så såg jag att det var vått på marken. Så tydligen har det regnat här också. 🌧
Hans ligger kvar här, men han har mattats av en del. Dock fortfarande väldigt hårda vindar.
Men igår var det fruktansvärt. Var ut med hundarna och de hade ingen backkontakt imellanåt, tur att de hade koppel och sele på sig 😲
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
"Morgonsolen redan strålar
högt på blåa himmelen,
lilla fågeln glättigt sjunger
från sin gren igen" 😎
#41 Långtidsprognoser skall man ta en nypa salt, det vet vi vid det här laget. Men ännu är det för tidigt att ge upp hoppet om sensommaren, säger en meteorolog till Expressen.

#89: Förhoppningsvis blir det i så fall inte temperaturer runt 30 grader under sensommaren, utan mer normala sommartemperaturer.
Det är rätt kylslaget idag. Har tagit på tjocka sockar och funderade ett tag på att slå på värmen, men nä…
- Redigerat 2023-08-10, 09:53 av Hayabusa
#90 Snart vet man inte riktigt vad "det normala" skall vara…🤔
#91 Samma här. Går med tröja på, och har fingrat på elementet några gånger, men fjärrvärmen lär vara avstängd så här i "sommartid"…
Jag och hunden flög ur sängen i natt vid 0330 då det skrällde till rakt över huvudet på oss. Blixten tog åskledaren på taket.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#92: Här händer det att elementen går igång när jag har balkongdörren öppen, och då har jag ändå inte termostaten inställd på full värme. Den står på 5 av maximalt 7, vilket innebär en innetemperatur på 21-22 grader tror jag (eller möjligen 20-21).
Föredrar att ta på mig en tröja än att det är så varmt att man knappt kan ha kläder på sig alls.
Efter Hans kommer Greta 😉
https://www.svt.se/nyheter/efter-stormen-da-kommer-sommarvadret
I morgon kväll väntas enligt SMHI 28,3 mm påfyllning här, vilket är mycket när vattnet ännu inte börjat dra sig tillbaka efter Hansovädret. Sedan ser prognosen bättre ut för kommande vecka, hoppas att den är korrekt. 🤔
I händelse av en glugg i molntäcket kan man se den årliga hälsningen från Perseiderna på himlavalvet efter mörkrets inbrott under helgen.

#97: Det verkar inte så lovande här nere. Mest moln och regn ser det ut som. 🌧
#96 ff Verkar som om Örebrotrakten fick det värsta av helgblötan.
SMHI "lovar" på sin hemsida (mycket) mer regn i morgon på sina håll.
"Under tisdagen rör sig mycket varm och fuktig luft upp söderifrån och från mitt på dagen och vidare under kvällen kan mycket kraftiga regnskurar förekomma, också med kraftig åska.”---
- Redigerat 2023-08-14, 16:35 av Fornöga

#100: Fick ett "gul varning"-meddelande om skyfallsliknande regn från imorgon kl. 08.00 till imorgon kl. 15.00. Tur jag inte måste ge mig ut då. 🌧
Delvis molnigt och delvis sol här idag. Det är 18 grader, men det är väldigt kvavt, så vi år väl se om åskan brakar loss.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Soligt och 23 grader. Inget skyfall än så länge trots varningar. Hoppas vi slipper åskan i alla fall.

#101: Den gula varningen för Skåne har dragits tillbaka så det blir inga skyfall idag, utan bara de "vanliga" skurarna.
- Redigerat 2023-08-15, 12:19 av Carmarino

Ja, skyfall ska man nog inte kalla det men det kom en liten skur i alla fall. Så pass mycket så att jag hann bli genomblöt innan jag tog mig inomhus.
Åskan mullrade men gick vid sidan om.

#105: Ingen åska här vad jag märkt, men det har regnat. Just nu är det dock solsken.
Här är det strålande solsken för tillfället. Det ligger ett åskväder över norra Jylland just nu, men det ser inte särskilt aktivt ut.
Höjd beredskap…🤦♂️

#108: Tur jag inte tycker om surströmming. 😁
#109 Samma här- vilka pengar vi sparar! 😉
Sommaren är inte slut än, däremot sänder "Sommar i P1" sin sista upplaga för i sommar idag. Jag tillhör inte dem som kommer att sakna det, lyssnade bara på¨ett program (i efterhand), nämligen Hanna Marklund.

#111: Har inte hört ett enda avsnitt och lär inte göra det i efterhand heller. Hörde en liten snutt av dagens program, eftersom den spelades på nyheterna imorse. Sauli Niinistö pratar tydligen en del om Rysslands ökade "attacker" på Finland.
Just som jag dömt ut den där blåa saken i balkonghörnet som utblommad och körd har den fyllts av knoppar som börjar slå ut. En "late bloomer"- får ta den som en förebild! 👴
- Redigerat 2023-08-23, 10:15 av Fornöga

#113: Blommor kan vara överraskande slitstarka. Har själv fått åtskilliga bevis på det. 😊

#113: Tror att det är en perenn växt. Så det kan bli ännu fler blommor till våren om du lyckas övervintra den.
#115 Ja, namnet känns bekant, och jag hade en likadan förra sommaren som också kom tillbaka i en andra blomning samma säsong. Fast det är tveksamt om jag lyckas hålla den här vid liv över vintern…
Dags igen…🙄

#117: På lokalradion imorse pratades hela tiden om hur mulet och disigt det var i hela Skåne. När jag tittar ut genom fönstret skiner solen, och har gjort det hela morgonen. Visst finns det moln också men det är rätt mycket blå himmel mellan dem.
#118 "Och över alltihopa lyser moder soool", som Povel sjöng på sin tid. ☀😎
#117: Mellersta Sverige, de är vi det 🙈
Återstår att se vad det blir av detta då.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#119: Ja, och den lyser fortfarande. 🌞
Regnklädesbranschen borde väl locka investerare numera? 🙄

#122: Fick en gul varning från SMHI om skyfallsliknande regn och eventuellt åska från klockan 06.00 lördag morgon till lördag kväll klockan 21.00. Fast på söndag ska det tydligen bli rätt fint väder.
Ikväll firas forneldarnas natt längs den finska sydkusten (en tradition som börjat få spridning även i Sverige), medan man längs Finlands norra kust bjuder till Veneziansk afton.
https://www.alko.fi/sv/dryck-och-mat/tips/festdags/veneziansk-afton
- Redigerat 2023-08-26, 09:51 av Fornöga
Gick ut med hundarna imorse i spöregnet, de blåvägrade att ens pinka. De stretade hela tiden, till slut gav jag upp och gick in igen. Jädrar vad nödiga de var när det äntligen blev uppehåll efter en timma ungefär och jag gjorde ett nytt försök. MEN det skall sägas, de gjorde INGENTING inne 🤗
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#125: Bra gjort. 👏👏👏
#126: Ja jag blev lite imponerad faktiskt 😊
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Vädret verkar inte kunna bestämma sig idag. När jag var och handlade idag så var det solsken och rätt varmt. Nu har molnen hopat sig och det är så mörkt inomhus att jag är i valet och kvalet om jag ska tända några lampor. Samtidigt så ser jag några blå stråk mellan molnen om jag tittar ut genom fönstret. 😏
#128 Förr i världen var himmelen blå. 😉
- Redigerat 2023-08-29, 18:35 av Fornöga
Så är vi då inne i september, "den första höstmånaden". Men hösten inträder åtminstone i meteorologistatistiken faktiskt redan i mitten av augusti i delar av fjällvärlden.
Förra året öppnade vi hösttråden när höstdagjämningen inföll, och håller vi fast vid det sker samma sak i år den 23 september.

Det ser ut som om sommarvädret kommer tillbaka imorgon och i nästa vecka.
Här har det varit strålande sommarväder idag, soligt, tillräckligt varmt och vindstilla. Fast nu tornar det upp mörka moln söderifrån, så det kanske drar ihop sig till någon skur.

#133: Det var mulet hela förmiddagen, men framåt eftermiddagen kom solen fram. Tydligen ska det bli soligt imorgon också, men inte på söndag.
Vädret är helt OK, men nog känns det lite höstigt. Inte sommar, för min del.
Här verkar det bli en behaglig sensommardag, men på andra håll i landet ser väderläget mera bekymmersamt ut.

Solen skiner här och det ser ut att vara nästan vindstilla. Vet inte temperaturen, men skulle gissa att den ligger mellan 18 och 20 grader.
Myggeländet verkar ha varit riktigt svårt på sina håll denna översvämningssommar. "Det bästa med att bo på västkusten är att man slipper myggplågan"- så har jag sagt förr, men det är någon som inte gäller längre- åtminstone inte på vintern. Tunnelbanemyggan har nämligen blivit ett gissel, och den finns inomhus. I år verkar den ha kommit igång extra tidigt, inte en morgon utan att man vaknar av myggbett.

#138: Tack och lov har det varit rätt ont om mygg här i sommar. Kan inte minnas att jag sett en enda - åtminstone inte levande. Katten brukar ta hand om dem rätt snabbt. 😊
Tror inte myggorna gillar mitt blod för det är inte så ofta jag får myggbett. För många år sedan var jag och två kompisar på Mallorca och efter en vecka hade den ena kompisen fått över 40 myggbett och den andra hade fått 19. Jag hade fått tre. 😁
Här ligger höstdimman tät som ett våtvarmt omslag nu på morgonen. Förhoppningsvis lättar den så småningom- i så fall finns det hopp om sol, och det fina vädret verkar kunna stanna den närmaste veckan enligt prognoserna.

Dimman försvann rätt tidigt här. Nu är det klarblå himmel och vi ska få mellan 20 och 26 grader i eftermiddag.
Inte kul, för dels ska jag tvätta då och dels har jag drabbats av en förkylning för första gången på länge. Minns inte hur länge sedan det är, men tror det var några år innan pandemin faktiskt. Så jag hade glömt hur jobbigt det är.
Även om det just nu råder sommarväder i en stor del av landet har SMHI börjat sammanfatta vädersommaren 2023.
Gissar att många här i Göteborgsområdet hade hoppats på att avsluta (?) badsäsongen idag i det fina sensommarvädret, men tyvärr har dimman legat tät här hela förmiddagen och den ser inte ut att lätta under resten av dagen.

Här är det mulet just nu, men det har varit solsken tidigare och det är rätt varmt. Själv är jag förkyld och hade föredragit lite lägre temperaturer eftersom jag dessutom har feber till och från.

Här kom diset strax efter 12 och ersatte förmiddagens solsken. 19 grader och ganska skönt väder men tyvärr tycker myggorna detsamma. 😐
Verkar bli ännu en dimmig dag här, liksom på flera håll enligt prognoserna.
- Redigerat 2023-09-11, 08:07 av Fornöga
Det är mulet men väldigt kvalmigt/kvavt ute.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#146 Sand från Sahara verkar vara boven i dramat .
- Redigerat 2023-09-11, 09:51 av Fornöga

Det var rätt dimmigt här imorse. Nu har dimman försvunnit men solen har inte lyckats bryta igenom molnen än. Senast jag kollade termometern var det ca 17 grader. Rätt lagom tycker jag. 😊
#149 Ungefär samma väderläge här.
#148 Nu dementerar meteorolog att dimman har sitt ursprung i Sahara.
Ingen åsksommar här i Göteborgsområdet, men vid midnatt kom den kanske kraftigaste åskbyn för den här säsongen i området.

Här har det bara åskat ett fåtal gånger i sommar och ingen gång har det varat särskilt länge eller varit särskilt kraftigt - åtminstone inte här över.
Norrsken syntes på många håll i södra Sverige den gångna natten, och även i natt kan man enligt prognoserna se norrsken på molnfria lokaler ända nere i Danmark.
#130 En vecka kvar.
- Redigerat 2023-09-16, 11:41 av Fornöga
Säsongens första snö i norr, men bonussommar i södra Sverige den kommande veckan, enligt prognoserna.

#155: Vi får nog vänja oss vid att det blir mer höstväder framöver, säger Josefin Qvarnesjö-Bergstedt.
Ja, det är mitten av september. Då är det rätt naturligt att det "blir höstväder framöver". 🙃
Den kommande årsstiden gör sig påmind på kullen utanför mitt fönster. Löven börjar skifta i höstkollektionsfärger på en del träd, men än så länge är lövverken täta.

#157: Det är samma här. Idag blåser det dessutom en del, så kanske en del löv blåser av.
#158 Märkte först när jag kom ut på gatan att det blåser friskt, rena kulingbyarna, och det skall tydligen vara ett par dagar framåt.

#159: Ja, blåsten har ökat här också. Trädkronorna svajar rätt mycket nu.

Fast temperaturen ligger på runt 23-24 grader och enligt SMHI är det fortfarande sommar i halva Sverige.
Snön föll i Kiruna idag, till förtret för vissa och glädje för andra.
På torsdag kan det enligt prognoserna bli upp till 25 grader varmt i södra delarna av landet och bara någon enstaka plusgrad längst upp i norr.

#163: Sverige är ett långt land. 😊
Här har det blåst och regnat en hel del, men temperaturen ligger runt 17-18 grader.
Här ligger tempen kring 10-12 grader. Det är höstvindar och träden har gulnat.
det regnar även en hel del, fast just nu är solen framme.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Solen tittade fram för ett tag sedan och då visade min termometer drygt 24 grader, men det är mest troligt för att den hänger i direkt solsken. 😊
Fast enligt SMHI ska vi tydligen få temperaturer mellan 20 och 25 grader de närmaste dagarna.
Blåsten har avtagit en del, men det känns att hösten är på väg - även om den meteorologiska nog dröjer ett tag till.
#163 Prognosen verkar ha hållit streck.
Här blåser friska, men varma vindar- kanske sommarens sista pust? I natt väntas ett regnväder dra in med lite svalare väder i släptåg.

#167: Ungefär samma som här, även om jag tror att vindarna är aningen mindre friska hos oss.
Hösttråden 2023 är öppnad.

#170: Ja, juli var ju inte särskilt varm. Det regnade väl för det mesta.
#171 Ja, det mesta regna´ bort. ☔
Brittsommar i hela landet verkar sätta punkt för september 2023 enligt prognoserna.

#173: Inte enligt den vanligaste definitionen av brittsommar. 😊
"I allmänhet avses varma och soliga dagar omkring Birgittadagen den 7 oktober. Vanligtvis finns också kravet att det dessförinnan ska ha varit minst en period med kyligt och höstlikt väder.". SMHI anser att brittsommar ofta innebär nästintill sommarlika temperaturer i kombination med sol, samtidigt som träden har höstfärgade löv.
Senaste dagarna har det varit riktig högsommarvärme här i Norrland . Vi har haft temperaturer uppemot 19-20 grader och sol 😉
Idag är det höst igen, med 9 grader.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#175: Då har ni ungefär samma väder som vi, fast vi har haft ett par grader varmare. 😊
#170 Nu är det fastslaget- juli var kallare än september i år, enligt SMHI.

#177: Inte särskilt förvånande faktiskt.