Högskoleprovet, ordförståelse, våren 2023
Dags för hugade att ge sig in i ordförrådet igen! 🙋♂️🙋♀️
Re:tired.
- Redigerat 2023-03-25, 18:56 av Fornöga
19 av 20. Helt rudis på ett av orden. 🙄

19 av 20 här också.
Ett ord hade jag aldrig hört i sammanhanget.
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

19/20 jag också.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Goth, Återbruk & Musik

19/20 här med :)
//Jessie
20/20, fick däremot gissa på ett 😅
Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

19/20.
Ordet jag hade fel på hade jag aldrig hört (eller läst) förut.
// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Hästar & ridsport, Film, Hamster

16 av 20, två var rena slarvfel.
Mina egengjorda armband hittar du här https://www.etsy.com/shop/zadeiradesign
eller på instagram under användaren @zadeiradesign
20/20
Man kanske är högskolematerial ändå 😆
"I'm too old for this shit."

alla rätt
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
- Redigerat 2023-03-25, 20:56 av Magi-cat

20 av 20 utan att behöva gissa. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2023-03-26, 03:53 av Carmarino

Känner att det är tur jag vågar stå för oss som inte är helt perfekta 😅

#12: Man behöver inte vara perfekt för att ha ordförståelse. Vi är alla bra på olika saker. Hade testet gällt matematikdelen på högskoleprovet hade jag troligen haft - i bästa fall - ett eller två rätt. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Inget vidare denna gång, 17 av 20. Hereditet (ärftlighet) kan jag inte påminna mig om att jag hört, trots att jag är naturvetare.
- Redigerat 2023-03-26, 09:21 av kamera0710

#13 Ja jag tänkte aldrig att nån här skulle vara dömande eller så, men det är väl hittils bara jag (och #14) som inte haft minst 19 av 20 rätt 😁 Tänker att det kanske är en del som inte vågar skriva om de inte har full pott, men mig bekommer det inte att "erkänna".

#15: Tror att de som är mindre bra på ordförståelse inte gör testet, så det kan nog bero på det också. Hade det gällt matematik hade jag inte ens försökt göra det, och då hade jag inte haft något resultat att skriva om. 😁

#16 Så tror jag också.
Jag känner samma inför matte. Klarar inte ens ett enkelt Sudoku 😃
Min man däremot är en fena på siffror men sämre när det kommer till ord som i korsord. t.ex
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.
- Redigerat 2023-03-26, 10:36 av Maria

Det är bara kul att vi känner oss hemma på olika saker och det ligger ingen värdering i det. Men visst är det kul att lyckas bra med åtminstone något! 🙂 Vad gäller ord (till skillnad mot så mycket annat) så tror jag att man har nytta av att ha några år på nacken. Man har ju hört, läst och använt de där orden fler gånger än en yngre …
Ett mattetest hade jag nog bara bläddrat förbi … 🙄😀
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

#15 Jag har faktiskt kontaterat att jag är helt sifferblind numera. Nu när deklarationen skulle in fattade jag inte ens om jag skulle få tillbaka eller betala in. Hade inte heller försökt en matte-del kan jag säga.
Ordkunskapen är det mycket lättare med, men jag har en tendens att dels slarva och dels blanda ihop uttryck om de inte står i en mening eller så.
#14 Det är kanske de som på olika vägar har erfarenhet från den medicinska sfären/sjukvården som har kännedom om hereditet (ärftlighet). Jag som tidigare släktforskare har i alla fall inte fått till mig uttrycket den vägen.

#20: Som släktforskare så kopplade jag hereditet till "heritage". Visserligen ett engelskt ord, men orden är besläktade.

#20 och #21 Jag tyckte att hereditet var enkelt eftersom jag läst lite för mycket i mina journaler från vården och sett just hereditet nämnas mer än en gång. Sen finns det en skräckis som heter just "Hereditary" så det var inte alls främmande för mig.
Hade själv aldrig hört Maxim. Allt annat hade jag hört, men var ett jag inte mindes och två jag blandat ihop.
Kändes som det var väldigt lätta ord i år (ialla fall för mig)
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
Jag tyckte inte det var svåra ord, hade hört/ läst alla men det är ju mitt intresse också. Hade inte heller försökt mig på ett mattetest.
Fick frågan av ett av barnen vad 9+7 var och jag svarade:13… Det var inte ens skämtsamt, som man gör ibland. Jag skyller på åldern, det blir svårare och svårare att "koppla rätt" nu för tiden 😄
"I'm too old for this shit."
20 av 20.
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton

20/20
Hereditet, det påminner mig om heraldisk och har med vapensköldar etc. att skaffa.
Adelssläkters anor.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland