Nallar du från andra kartonger när du köper jordgubbar i affären?
Sommartrivialitet: tre av tio nallar jordgubbar ur kartongen bredvid den man själv väljer i butiken, larmar uppgifter från Norge. Där tvingas handlarna nu förse kartongerna med lock.
Det här har potential att bli sommarens hetaste debatt i media i brist på krig och sådant att diskutera…😏
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
- Redigerat 2022-07-01, 11:12 av Cojimar

Fast om det är kilopris på gubbarna så gör det kanske inte så mycket om folk plockar om i lådorna? Förutom att man kanske inte vill att andra kunder ska ha plockat med ens bär…
Jag köper oftast med lock. Kan inte minnas att jag nallat från andra kartonger någon gång.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1 Problemet med lock är väl att man inte lika enkelt kan välja bort kartonger med mögliga och/eller omogna gubbar.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
- Redigerat 2022-07-01, 11:16 av Cojimar

Så länge man köper på kilopris så anser jag inte att jag nallar.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

#2 De askar jag köper är ofta genomskinliga (plast), så då är det bara att vrida och vända på asken för att se hur bären mår. Å andra sidan är det inte kul med plast förstås (om än den kan återvinnas). Men inte skulle jag plocka runt i en papperskartong för att se att bären är OK…?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2022-07-01, 11:22 av Uppkatten
När jag jobbade i matvaruaffär vägdes alltid jordgubbarna. Lite snopet för de kunder som kom med överfulla kartonger och trodde att det var literpris…
Sajtvärd Katter iFokus
72% av de 20 700 som hittills svarat på NRK:s undersökning tycker att det är moraliskt förkastligt att pilla till sig "de göttaste gubbarna" ur kartongen bredvid. Är vi mer vidsynta måhända?

#5 Jag har varit med om samma sak när jag jobbade i butik. En äldre dam blev så arg att hon hällde ut jordgubbarna på disken.
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.
#7 😂
Sajtvärd Katter iFokus

Kommer att tänka på när de började sälja godis i lösvikt. I en Konsum-butik låg godiset i stora och öppna lådor. Många äldre trodde nog att butiken bjöd (det förekommer ju) och tog en bit, helt öppet.

Självklart inte
Stolt ägare till fem La permer
Nej det skulle aldrig någonsin falla mig in att nalla ur andra kartonger.
Har folk ingen hyfs alls som gör sånt och är man inte nöjd med sin vara går man tillbaka och oftast brukar det kunna lösa sig.