Annons:
Läst 179 ggr
Condor
2022-05-26, 15:02

Erdogan blockerar ett NATO medlemskap för Sverige och Finland

Jag undrar ju vad Turkiet över huvud taget har i NATO att göra. NATO är en allians av demokratiska stater, men inte kan man väl beteckna Turkiet som en demokrati. Turkiet är närmare skurkstater som Ryssland, Kina, Iran och Nordkorea än den demokratiska västervärlden. Jag tror knappast att Erdogan skulle hjälpa ett annat NATO land om det attackeras av hans polare Putin, som han köper militärutrustning av.

Nu försöker han att instrumentalisera Sverige för hans eget krig mot Kurder som ett krav för att inte blockera medlemskapet för Sverige. Jag är lite besviken att NATO inte reagerar på det här och tillrättavisar honom. Jag skulle kasta ut Turkiet ur NATO och ta med Sverie och Finland i stället.

Annons:
Sindri
2022-05-26, 16:00

#0: Håller med. Bra rutet! Och därför har han inget i EU att göra heller.

Condor
2022-05-26, 17:49

#1:

Ja, det har EU ju insett.

Cojimar
2022-05-26, 19:52

Hade Göran Persson fått bestämma kunde Turkiet ha varit med i EU sedan länge vid det här laget- så här lät det i Expressen 2004: "Statsminister Göran Persson har drivit på för att få in Turkiet i EU. I natt kunde han jubla i Bryssel åt beslutet att låta Turkiet få förhandla om medlemskap."

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

BRYSSEL. Ingen trodde att det skulle gå så snabbt. Men strax före midnatt var det historiska beslutet klart. Turkiet får börja förhandla om EU-medlemskap.
  • Redigerat 2022-05-26, 19:53 av Cojimar
Sindri
2022-05-26, 20:12

Som tur är får han inte bestämma nåt längre!

Cojimar
2022-05-26, 20:33

#4 Ja, han kallades ju "HSB" på sin tid-"Han Som Bestämmer", men så icke nu som sagt. 😏

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Draknästets_Reptiler
2022-05-27, 14:16

Det kanske börjar bli dags att utesluta Turkiet och Erdogan från NATO.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Condor
2022-05-27, 15:23

#6:

Ja, just det! Turkiet har inget att göra i NATO. Jag undrar vilka möjligheter det finns att utesluta ett land.

Draknästets_Reptiler
2022-05-28, 10:28

#7: Undrar lite samma sak. Det råder väl egentligen inte diktatur i Turkiet, men Erdogan påminner lite om en diktator 🙈

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Condor
2022-05-28, 11:32

#8:

Nja, Turkiet är ett av länderna med flest fängslade journalister i världen. Det finns ingen yttrandefrihet men det finns tortyr. Inte är det väl en demokrati inte.

Niklas
2022-05-30, 17:26

#3: Till Göran Perssons försvar får man säga att Turkiet 2004 inte är samma Turkiet som vi har sett de senaste tio, femton åren. Det är i alla fall min uppfattning.

Vänliga hälsningar, Niklas
retuscherar du dina foton

Cojimar
2022-05-30, 22:06

#10 Kan säkert stämma, poängen var mer den välkända sanningen att inget är beständigt. Då var sossarna Erdogans tillskyndare, idag står de på varsin flank.

Uppenbarligen såg andra EU-länder med skepsis på Turkiet redan då, det var väl bara Persson och Chirac av statsmännen som var välkomnande.

- För svensk del ser vi det som viktigt att Turkiet blir medlem i EU. Det sade Göran Persson på måndagen efter ett möte i Paris med Frankrikes president Jacques Chirac.
  • Redigerat 2022-05-30, 22:07 av Cojimar
Draknästets_Reptiler
2022-05-31, 11:00

#9: Nej det låter onekligen som diktatur.

#11 NATO är väl en demokratisk förbund, så de kanske skall kolla lite på Erdogans styre innan de fattar beslut om huruvida Sverige skall vara med i NATO eller inte.

Erdogan anser att Sverige har samröre med terrorister, och därför inte skall vara med i NATO.

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/turkiet-vill-inte-ha-sverige-i-nato-1.72636523

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Turkiets president Recep Tayyip Erdogan säger i turkisk tv att han inte vill se att Sverige och Finland går med i Nato. – Sverige har blivit en fristad åt PKK
Condor
2022-05-31, 11:18

#12:
Det finns nog olika åsikter om vad en terrorist är. Jag tycker att man kan beteckna Erdogan som en.

Annons:
Cojimar
2022-05-31, 11:18

#12 Det har nog sina skäl att EU och Nato tassar på tå för Erdogan. En ny flyktingvåg eller en konflikt mellan Turkiet och Grekland är knappast vad man vill ha, allra minst nu…

https://www.svd.se/a/7vVbv/erdogan-hotar-att-slappa-igenom-flyktingar-till-eu (2019)

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/turkiet-oppnar-gransen-mot-europa-for-flyktingar (2020)

https://sverigesradio.se/avsnitt/historiska-kriser-dar-turkiet-setts-som-natos-svarta-far (Idag)

Turkiet hotar att stoppa Sveriges och Finlands ansökan till Nato. Men det är inte första gången det gnisslar. Hör om de historiska kriserna där Turkiets ...
  • Redigerat 2022-05-31, 11:34 av Cojimar
Tant Grön
2022-05-31, 14:38

Har tänkt att det kanske är Kreml som ligger bakom Erdogans motstånd. Kanske genom att lova billig olja etc.

Condor
2022-05-31, 14:41

#15:

Sådana funderinger har jag också haft. Kanske ett par miljarder på Erdogans konto eller en lyxbåt.

Draknästets_Reptiler
2022-06-01, 10:55

Oavsett vad anledningen är, så tycker jag att det är helt fel att Erdogan skall stå i vägen för att Sverige och Finland kan gå med i NATO.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: