Våren 2022
Idag infaller vårdagjämningen 2022 (ej att förväxla med sommartidsomställningen). En anledning så god som någon att öppna en vårtråd!
https://illvet.se/naturen/arstider/vardagjamningen-valkomnar-ljus-och-varme
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
- Redigerat 2022-03-20, 08:11 av Cojimar
Den meteorologiska våren kom dock långt tidigare i delar av Sverige- på västkusten för en månad sedan och i Skåne har det väl knappt varit någon vinter enligt de vetenskapliga kraven?
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

#1: Jo, det blev faktiskt vinter i nästan hela Skåne. Tror det bara var runt Malmö och Lund som det gick direkt från höst till vår. Möjligen också sydkusten. Fast vintern varade bara några veckor vill jag minnas.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Just nu går det att via YouTube uppleva skådespelet live när tranorna samlas vid Vattenriket och Hornborgasjön. Ett kärt vårtecken!
- Tranorna vid Pulken, Vattenriket, webkamera våren 2022:
- Tranorna vid Hornborgasjön, webkameror våren 2022:
- Redigerat 2022-03-22, 10:22 av Cojimar
Natt mot söndag den 27 mars är det dags att ställa fram utemöbler, grillar, timvisare med mera igen. 🕑➡🕒

#4: Suck! Fortfarande det här eländet med att ställa om klockorna. Hoppas det försvinner snart och vi återgår till normaltid igen.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Trodde det var slut på att ställa klockan fram och tillbaka nu. Skulle det inte vara sista gången i Oktober ifjol ?
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#6: Tyvärr inte, EU kan inte bestämma sig. Det kom ju en pandemi emellan.
#7: Elände
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#8: Verkligen.

I slutet av veckan kommer det tydligen att bli kallare här i södra Sverige.
På fredag börjar det bli blåsigt och moln drar in över landet på lördagen. På söndag drar ett oväder in över Skåne med både regn och blåst. Det blir också kallare. Kylan håller i sig nästa vecka och det kan till och med bli snö.

#10: Nej, men fy då! Man har ju vant sig nu vid våren och solskenet. Här har det inte kommit mer än några få mm på hela månaden men det blir kanske ändring på det nu. 😬

#11: Ja, det behövs ju regn också. Särskilt nu på våren när allt ska komma igång och växa. Fast det behöver ju inte komma som snö. 😖
#4 #10 Kanske lika bra att ställa fram snöskyffeln igen tillsammans med utemöblerna till helgen?🤔
- Redigerat 2022-03-24, 09:10 av Cojimar

#13: Ja, det är nog lika bra - eller vänta med utemöblerna ett tag till. 😊
Jag använder varken utemöbler eller snöskyffel så jag kör med den amerikanska ramsan "spring ahead, fall back".
Vi har haft känningar av våren den senaste veckan, men det brukar kunna komma snö ända in i April, så jag förväntar mig nästan att det skall bli kallare och komma snö 😉
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#17 Härligt! 😎

Här i Lund blommar: magnolian, gulsippor och vitsippor.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Snart dags för 1 april! Förr var det gott om skämtförsök i tidningarna, men det verkar ha dämpats i takt med debatten om fake news och kanske även på grund av pandemin, och nu kommer väl även kriget att dämpa skämtlystnaden.
Men på det privata planet fortsätter nog försöken att dra varandra vid näsan…😉

#20: Har för mig att jag läste något om att många tidningar har slutat med aprilskämt eftersom det numera är så svårt att inse att det är ett aprilskämt, just på grund av alla fake news som är i omlopp.
Vaknade av blåsten.
När jag gick ut med hundarna så blåste det smådjävlar på tvären och kräksnöade 🥴
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Än så länge blåser det inte så mycket här och även om det inte är klarblå himmel idag så tittar solen fram lite då och då. Temperaturen ligger på 6-7 grader, så det har blivit lite svalare idag. Tidigare i veckan har vi haft temperaturer på 12-15 grader.
Bakslag på gång, men det hör väl årstiden till... 🤔

#24: Ja, idag är det rätt svalt. Solen tittar dock fram ibland mellan molnen.
Det kom massa snö här om dagen, men idag har det smält bort.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#20 #21 Har ett minne från en snöfattig vår i barndomen när min mor kom in i mitt rum och drog ifrån gardinerna.
"Men titta så mycket snö det kommit i natt- det är långt upp på stammen på äppelträden. Det måste vara nästan en meter!", utropade hon.
Jag rusade förstås fram till fönstret, och insåg direkt när jag såg den snöfria trädgården vilken månad och dag det var...😊
- Redigerat 2022-04-01, 07:22 av Cojimar
#27: Dumma mamma 😉
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#28 Jag förlät henne efter någon vecka eller några år- jag minns inte så noga längre…😉
- Redigerat 2022-04-01, 12:19 av Cojimar
#29: 🙂
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Ingen vår här ännu men varmt hade vi så där riktigt lagom gott och så kom kylan och snön igen.
Nåja den som väntar på något gott snart så blir det härligare väder att se fram mot ☀️

Här var förra veckan ljumt och vår, nu är det svinkallt med -3℃.
Ni som har besökt ett blåsigt, fuktigt och kallt sydväst Skåne vet vad jag menar med svinkallt.
Årets första trädgårdstädning utförd men snö ligger kvar på delar av gräsmattan men jag fick undan en hel del nedblåsta kvistar och gamla löv .
I morse var det 8 minus men så fort solen kom värmde det på.

Det är rysligt med snön, jag ogillar snö och kyla i högsta grad.
Nu skiner solen med sitt glada leende och snön försvinner så snabbt så nu beger jag mi ut och städar i trädgården och det blir nog så pass varmt så jag kan sitta ute och äta.
Härliga tider vi går mot nu 😎
#35: Håller med dig. Jag avskyr vintern. Jag bor på fel ställe 😉
Men vintrarna här är rena högsommar jämfört med där jag växte upp, känns det som😉 😂
#36 Jag skall kratta och städa mellangården när all snö är borta. Vi brukar ofta sitta där på somrarna. 🙂
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
- Redigerat 2022-04-03, 10:54 av Draknästets_Reptiler
Aprilvädret verkar bli som ett enda långt aprilskämt, om man skall tro långtidsprognosen.🤦♂️

#38: Det är därför det kallas aprilväder. 😄
#39 Jepp.

#40: Har för mig att det snöade på småländska höglandet i mitten av juni någon gång på 1980-talet. Min dåvarande chef hade varit på konferens där och skulle kombinera det med en golfrunda. Gissa om han blev förvånad när han såg att hela marken var vit. 😄
#38: Typiskt Aprilväder mao 😎🤣
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

+5,8℃ blåst och regn, vilket vårväder.
Kylslaget även nere på kontinenten.

Ryssväder, med sim kyla.
-3 och strålande sol just nu. Men det har snöat inatt såg jag när jag var ute med hunden imorse.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Aprilvädret förnekarsiginte. De senaste dagarna har vädret växlat mellan regn, snö, hagel och solsken - under samma dag.
.
Idag börjar vi med snö, men enligt SMHI ska det bli regn och några grader varmare senare idag. Har vi tur kanske solen också tittar fram en stund.
#48 Se- nu tittar lilla solen in igen! 😎
- Redigerat 2022-04-06, 10:28 av Cojimar

#49: Inte än - det snöar fortfarande. 😄

Snöar här också. Och jag som har köpt penséer som jag skulle planterat ut… 🙄
Det snöar inte här, men det blåser smådjävlar på tvären 🥴
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#50 ff Det snöar även här på västkusten, och snön lägger sig. Förhoppningsvis går det över i regn under eftermiddagen.

#53: Har gick snöandet över i regn efter ett tag och nu finns det inte en snöflinga kvar på marken. Det har dessutom slutat regna och lite blå himmel syns här och där mellan molnen - så det är verkligen aprilväder. 😊

#51: Penséer brukar klara lite vinterväder, men det är förstås inte så kul att vara ute och plantera dem när det snöar. 🥶

Ruggigt värre men nu är det åtminstone +8℃
Orange varning i den del av landet jag befinner mig.
Våren känns avlägsen för stunden.

Såg att påskliljorna på norrsidan har börjat slå ut nu. Lagom till påsk. 😊

Snö, tö och kö på vägarna i påsk.

Enligt SMHI skulle det bli rätt fint väder här i påsk, och runt 10 grader. 👍
Påsken ser ut att bli riktigt bra här hos oss men innan dess både snö och regn om vart
annat både onsdag och torsdag sen ser det ut att spricka upp mot långfredag fram till måndag då är det moln.
Idag har vi haft riktigt skönt vårväder med 10 plusgrader och nästan ingen vind 🙂
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
- Redigerat 2022-04-15, 10:52 av Cojimar
Såg årets första citronfjäril idag. Välkommen!

#68: 👍😊
#68 Vilket härligt vårtecken :)
Våren börjar så sakta ge sig till känna här uppe i landet med en varm påsk där solen visat sig i sin finaste kostym så nu är våren på gång det känns glädjande.
Tjugo grader här idag, och det har varit en intressant kombination av klädsel på folk på gågatan: allt från T-shirt och shorts till tröjor och vinterkappor. Jag hörde till de ganska påbyltade, men jag hade sandaler som en liten eftergift till försommarvärmen. 😎
Snyggt med sandaler och annars påbyltat 😂 Det skulle jag vilja ha sett 🤣
Här var det 15 som varmast. Jag gick i T-shirt och lite tunnare byxor. Gubben gick med vinterjacka 🙈
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Här var det så varmt att jag kunde ha balkongdörren öppen hela dagen. Kollade för säkerhets skull elementet, som står på högsta inställningen, men det var inte ens ljummet så termostaten hade slagit ifrån eftersom det var tillräckligt varmt inomhus. 👍
18 grader just nu och svårt med klädval den här tiden när det kan svänga så fort och bli svalt igen.
Idag tog vi fram utemöbler så nu kan våren få komma på riktigt.
Lite snuvigt av allt damm och pollen som far och lite regn skulle behövas för att städa upp.

#76: 😍
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#76 Vackert !
Löv börjar komma lite här på träd som brukar vara tidiga men än får vi vänta lite.

#78: Tack. Buskarna är rosenbuskar, men det lär nog dröja ett tag innan det blir några rosor på dem.
Att "maja" - bege sig på /utflykt picknick den 1 maj minns jag från barndomen, men jag trodde den traditionen var utdöd vid det här laget. Dock icke!

#80: Maja betyder väl också att "löva", d.v.s. att klä med växter. Därav ordet majstång, även om vi numera har flyttat den till midsommar.
#81 Ja, att det är så har jag ett minne av. Nu är frågan - vad skall man plocka ner i den (i mitt fall fiktiva) korgen? I min barndom var det mjölk i flaska och en bullpåse- idag är det nog andra saker som packas ner...
#82 Och en följdfråga: hur firar proffsen Valborg?
Valborgsquiz för hugade. (Jag fick 8/9.)

#82: Hade nog föredragit mjölk och bullar även nu. 😄

#84: Fick bara 6/9. Kunde bara några stycken och gissade fel på de flesta jag inte kunde.
#84 8/9 och självklart tabbade jag på frågan vem har namnsdag på Valborg.
En lugn valborg firades, grilla med familj och vänner, lek och spel med både barn och vuxna.
"Å, hur härligt majsol ler", sjöng Lunds studentsångare idag (förtjänstfullt som vanligt), och vädret är strålande, även om den riktiga vårvärmen inte har infunnit sig. När jag tog bilden vid universitetet för en del år sedan var det inte så mycket folk på plats- varken på eller framför trappan.

#88: Det var hyfsat vårväder här också, men inte så varmt. Perfekt för mig alltså. 😊
Våren går framåt. Några smärre bakslag med snö, men den har försvunnit lika fort som den har kommit.
Tussilago och vitsippor blommar.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Ja, här i Göteborgstrakten har det också kommit en bit på vägen. Men nu kanske det blir en liten inbromsning, för vädret är nästan höstlikt just nu.
Nu börjar det äntligen hända lite i vegetationen men det är så kallt i luften så det tar tid på sig i år.
#91 Ni har hunnit längre än oss ser jag. Så fint med allt nytt grönt.

#93: Ja, det är som finast nu när grönskan är skir och ljusgrön.
Månsken? Nej, faktiskt solnedgången igår.
#95 Vilken häftig bild, riktigt tjusig 👍🏻
#96 Tack! Ja, solnedgångarna kan bjuda på en stunds skådespel vissa kvällar.
Mer åskådare än på en fotbollsmatch på Ullevi när de 80 mjölkkorna på Kåhögs gård släpptes på grönbete idag.
- Redigerat 2022-05-07, 11:08 av Cojimar
Fredag den 13. Sitt stilla!
- Redigerat 2022-05-13, 06:35 av Cojimar

#99: Har oftast inga problem med fredagen den trettonde, så jag hoppas detsamma gäller idag - peppar, peppar… 😉
Vi förlovade oss på Fredag den trettonde, och vi är gifta idag, 31 år senare 😁
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
- Redigerat 2022-05-17, 08:20 av Cojimar
Ja visst ja idag är det syttene mai.
Hoppas solen skiner i Norge idag så dom har en fin nationaldag 😎
- Redigerat 2022-05-22, 13:59 av Cojimar

#105: Skönt att slippa det. 😊
Här går solen upp tidigast 04:22 (från 12 juni till 22 juni) och ner senast 21:58 (från 19 juni till 28 juni), så vi har rätt många timmar mörker på natten.
"Kristi Himmelfärdsdag- alltid på en torsdag", påpekar Nordiska museet, som även skriver att "Den var känd som den första sommardagen, och innebar att vinterklädseln lades undan och kvinnorna kunde gå barärmade. Dagen kallades ibland för metardagen eftersom sommarfisket inleddes.
Det är även en dag för gökotta på många håll, och åtminstone här i Göteborg ses den som första utesovarhelgen, då en mängd ungdomar brukar övernatta i Slottsskogen.
I år infaller alltså Kr. him. den 26 maj.
- Redigerat 2022-05-23, 09:43 av Cojimar

#107: Det verkar inte bli något särskilt trevligt utesovarväder på torsdag. 🥶
#109 Ungdomen kan sova i alla väder - om det nu är det de gör… 😉
Det är f.ö. en tradition äldre än vad jag kände till- förr var det främst arbetarfamiljer som firade i parken denna helg. Göteborgs stadsmuseum skrev på FB 2018:
"För 100 år sedan var det många som sov i Slottsskogen natten till Kristi himmelsfärds dag. Ensamma män sov vid Mårtens backe och ibland gick folk dit för att se dem slåss! De som inte sov över kom till Slottsskogen vid 4-5 på morgonen.
Familjer hade sovplatser de återkom till år efter år. Myndigheterna hade satt ut speciella stenspisar som en kunde koka kaffe vid. Sedan var det stor vagnsparad och alla hyrvagnar var uthyrda den dagen. Vid Dufvas backe dansades det."
- Redigerat 2022-05-23, 11:16 av Cojimar