Våren 2021
Vårdagjämningen 2021 infaller i år den 20 mars, nu på lördag. Lagom att öppna en vårtråd!
Vårfåglarna har börjat komma så smått.
- Redigerat 2021-03-17, 16:18 av [Göstage]

Här har det varit vårväder idag; solsken, svag vind och hyfsad temperatur. Hade balkongdörren öppen och solen sken rakt in. Oj, vad varm den var. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#2 Det blev en stund på balkongen igår i sällskap med en bok och en öl. Skönt! 😎

#3: Mina katter har börjat tigga om att få gå ut på balkongen allt oftare nu. På vintern är de inte så intresserade. Åtminstone stannar de bara där ute några minuter högst. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#4 De kanske kan avnjuta påsksillen på balkongen i år? Prognoserna ser skapliga ut- ännu så länge...
Påsken infaller i första aprilveckan 2021.

#5: Varken de eller jag tycker om sill, så det blir ingen påsksill varken på balkongen eller någon annanstans. 😊
Idag kl 10.37 inföll Vårdagjämningen! 😊
Från idag ska det vara ordentligt med plusgrader här i 08-land säger SMHI. Äntligen! 🌞🌼🌷

Det är kyligt här i södern.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Till helgen är det dags att göra en framställan.
#11: Fin hoppfull bild!
Glad Påsk! 🐣🌼🌞

#11: Glad Påsk! 🐣💐

Idag är både snön och regnet borta. Såg att vi tydligen har en liten violodling i en av gräsmattorna häromkring. Tyvärr lär den väl klippas ner när de börjar klippa gräset, så jag passade på att föreviga den innan dess.
Fina violer!

Tack eskils. 😊
Chans på plus 20 på något håll i Sydsverige i helgen.😎

#20 👍
Markaryd - först över 20-strecket i år?

#22: Ja, tydligen var de först. Fast det ska tydligen bli neråt minusgrader igen från och med onsdag. Typiskt aprilväder alltså. 😊

Inga minusgrader än, men det kom en störtskur regn nyss. Den måste ha varit väldigt lokal, för jag kan se blå himmel mellan molnen utanför fönstret. 😊
Solig men kylig helg, och ingen valborgsbrasa att värma sig vid. Fast vad skall man å andra sidan ut att göra[?]
Trevlig helg!😎

#25: Nej, det går lika bra att kolla valborgsfirandet på teve. 🙂
Törs man hoppas?

#27: Tycker sommaren kan vänta lite till, så att vi kan få njuta av våren först. 🙂
#27: Hoppas kan man. 😊
Men först får vi genomlida en blöt och kylig vecka. 😒
År 2021 upplevde vi den kallaste aprilmånaden i Europa de senaste 18 åren.
Regn två dagar i följd? Tro mig, det har varit värre- och det utan mänsklig påverkan...😉

#31: Det påminner mig om den här - apropå Noa och vädret i Skottland. 😄
"Den stora älgvandringen" ersätts av vårens vandring över landet som slow-TV. Kanske i senaste laget vad gäller södra delarna av landet?
#32 😁

#33: Vädret här i syd är inte direkt vårlikt - åtminstone inte än, men det ska tydligen bli ändring på det nästa vecka. Fast visst har det börjat grönska rätt mycket, och många växter blommar för fullt.
#35: Är det här ett tecken på att stoppa undan vinterjackan?
– Ja, pula den långt in i garderoben, säger Per Holmberg.
😁

#35: Vädret växlar snabbt. Imorse var det regn, blåst och kallt. Nu i eftermiddag är det solsken, fortfarande en del blåst och rätt varmt. Sitter man i lä är det sommarvärme, men det är lite svalt i vinden.
Årets åsksäsong här inleddes med buller och bång vid halvfemtiden i morse.

Det lär ha åskat här också, men jag hörde inget.
Nu åskar det igen, och medan den dundrar över staden sitter det en koltrast och sjunger förtröstansfullt i syrenerna på gården. Riktigt stämningsfullt!

Här har det bara regnat. Ingen åska än så länge i alla fall. Och temperaturen ligger på beskedliga 12-13 grader.
"Utanför fönstret har ett ösregn precis blåst förbi och Armand Duplantis skämtar om att svenskar alltid lovar att det ska bli fint väder, men att det sällan verkar bli så.
– Folk säger: ”Det är lite molnigt i dag, men om tre dagar ska det bli 20 grader.” Tre dagar senare säger folk: ”Nästa vecka ska det bli riktigt fint väder!” Och så där fortsätter det, säger Duplantis och skrattar.
– Men jag älskar att vara här i Sverige. Det gör inget att det regnar ibland."---
- Redigerat 2021-05-14, 14:55 av [Göstage]
#40: Även här är det fortfarande aprilväder - nyss regn, nu sol.
Koltrastarna sjunger ju så vackert!

SMHI utlovade mulet med några solglimtar, och sedan lite skurar till kvällen. Just nu tittar solen fram, och har gjort så ett par timmar, så några glimtar har det ju inte varit direkt. Dessutom är det så varmt att jag har haft balkongdörren öppen hela eftermiddagen. Fast katterna är inte så intresserade av att gå ut verkar det som. De ligger och sover inomhus istället. 😊

Åskan har börjat mullra här nu. Tydligen ska det komma en hel del regn också. Just nu är det bara lite duggregn, men kommer åskan närmare kan det nog bli lite skyfall.
Sommaren, åtminstone den meteorologiska, har kommit till Göteborg.
Bilden är inte tagen i år.

#46: Tydligen kom sommaren till större delen av Skåne på Kristi Himmelfärdsdag. Det märks dock inte för tillfället. 😊
Den korta "värmeböljan" och en massa regn på det har fått grönskan att explodera i Göteborgstrakten nu- även om det är lite kyligt igen så ser det somrigt ut utanför fönstret.
Samtidigt som midnattssolen gör sitt intåg på himlavalvet i norr varnas för rikligt snöfall på de breddgraderna.
Här är det ingen midnattssol, men kvällssolen kan ju vara rätt fin den också- som häromkvällen. 😎
Och, apropå sol - idag är det en månad kvar till sommarsolståndet. Tiden går fort…
- Redigerat 2021-05-21, 07:51 av [Göstage]

#49: Det märktes rätt tydligt hur stor skillnaden mellan norr och söder är när man tittade på Mot ljusare tider. När det var helmörkt här var det redan ljust i de norra delarna av landet.
Svensk färskpotatis i butiken idag, 39,90 kilot. Fast jag väntar nog till midsommar med att köpa färskingar.
#50 Ja, det är minsann ett avlångt land.
Törs man hoppas?

För min del gör det inget om temperaturen fortsätter ligga runt 10-15 grader, men förstår att många längtar efter sol och värme. 🙂
För mig får den gärna ligga på 15-25 grader några månader framöver. 😁

#54: Okej då, 15-20 grader kan jag väl acceptera under sommaren. 😄
SMHI har inte haft så lyckad start på veckan. Igår "lovade" de regn, men det uteblev (tack!), och idag skulle det vara ihållande regn här från förmiddagen, men jag har hunnit ta två vändor på stan alldeles torrskodd, och nu är det snart middagstid.
Svenska färskpotatisen nere i 30:- i butiken. (Kollade inte sorten, och köpte inget idag heller.)
Gott om svendka jordgubbar kan det bli, men kanske inte redan till midsommar.

Här var det rätt hyfsat väder igår och temperaturen gick upp till 18 grader. Idag började det med sol, men den försvann rätt snabbt och regnet hänger i luften. Temperaturen har sjunkit till 10-12 grader. Men tydligen ska det bli bättre framåt helgen eller nästa vecka.

Skenet bedrar. 😉
Visserligen har temperaturen stigit en hel del sedan mitten av veckan, men fullt så varmt har vi inte här - om man inte befinner sig i solen, bredvid en varm tegelvägg. 😊
Men nu är klockan slagen för våren, dags för sommaren att stämpla in!
- Redigerat 2021-05-30, 20:46 av [Göstage]